Yleistä keskustelua sähköautoista

Luin tänään tuon TM:n jutun ja Teslan omistavana ja lisäksi ID4 enempi ajaneena aivan erinomainen arvostelu, allekirjoitan käytännössä liki kaikki väitteet. Lopputuloskin täsmää täysin omiin kokemuksiin. Ehkä tavaratilasta antaisin Teslalle anteeksi kommentteja enemmän, koska ainakin meidän käytössä sekä takapoksin alalisäosa sekä etupoksi on todella kovassa käytössä ja lisäävät auton käytettävyyttä paljon. Arvosana taisi olla toki hyvä tältä osin. Eritoten kehaisisin ääritilannekäyttäytymisarviota ( = Teslalla huono ) sekä maantieajoarviota ( = samoin Teslalla huono ) Teslasta, kertoo todella hyvin ne haasteet mitä Teslalla on. Joillekkin, jotka tykkäävät tunnottomasta ajotuntumasta, nuo eivät liene niin suuri ongelma.

Yleisesti ottaen epäilenpä siis että muidenkin autojen arviot erittäin osuvia. Esim. nuo Fordin erot muistan tulleen vastaan monessa muussakin arvostelussa; Minun kollektiivinen usean arvostelu arvion maku Fordista oli, että haluavat erottua erilaisella muotoilulla, eli esim. pidempi konepelti ja Fordimaisella tuntumalla. Uhrina eritoten mainittu aiemminkin takapoksin tilat ja sitten alustan tuntuma. Eli tämäkin täsmää muihin arvioihin.

edit: Noihin latauskommentteihin liittyen kannattaa kokeilla ihan ajaa pitkää matkaa tai kokeilal ladata niillä sähköautoilla niin ei tule yllätyksenä arvostelun lopputulokset. Esim. Teslan heikkous aivan huikeasta maksimilatausnopeusta huolimatta on varsin lineaarisesti ja agressiivisesti hidastuva lataus lähestyessä täyttä akkua. Jossain 50% vähän päältä tiputaan jo alle 100kw usein, kun esim. tuo VW jatkaa vielä pitkään yli 100kw. Täten ero VW ja Teslan välillä mukavista markkinointimaximilatausnopeuksista huolimatta on todella vähän, testissä taisi olla tyyliin 1min 10 - 80%. Jos lataa 10 - 45%, niin Tesla on todella nopea, eritoten Superchargereilla missä tuo 250kw on mahdollinen. Tuossa testissähän ladattiin Ionityllä, joten Teslan 10-vajaa 20% välin yli 200kw latausnopeus ei ole toteutunut, mainitaan erikseen arvostelussakin. Eroa tuosta tulisi varmaan se 1min Teslan eduksi lisää.

Jos tutustuu testiin vielä lisää, niin erot latausnopeuksissa olivat aika selkeät muihin Kian, Teslan ja VW:n jälkeen, arvosanat on hyvin aseteltu.
 
Viimeksi muokattu:
Hankala sanoa, mutta olisiko liian iso hintalappu kynnyskysymys monelle?(Nissaniksi)
Omien kokemuksien perusteella Ariyaa voi kyllä suositella eli en huonoksi moittisi. Muutama pieni miinus, mutta niitä taitaa löytyä joka automallissa. Napapiirin pohjoispuolella kelit vaihdellut 37 asteen pakkasesta reilun 30 asteen helteisiin. 35tkm on mittarissa nyt.
Yksi yllättävä seikka ainakin minulle siinä oli nimittäin jopa bz4x matalampi katto. Selvisi 2 min jälkeen ettei voi hankkia kun pää katossa.
 
Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi. Ilmeisesti sovelluksella saa auton, penkit, ratin ja tuulilasin lämmitettyä mikä on melkoista luksusta. Toyotan Relax-turva toisi nimensä mukaa turvaa. Lisäksi nyt näyttäisi saavan vähän ajettua karvalakkia nelivetoisena alle 37k ja rahoituskampanja 0,99%+kulut. Hintakaan ei olisi mielestäni paha, mutta on tuo toimintamatka vain onneton.

Toki meillä ajot yli 90% alle 100km päivässä ja kotona pystyy lataamaan, mutta välillä tulee sellaisia extempore reissuja 130km suunta motaria. NIillä kerroilla voisi ahdistaa tai ärsyttää ylimääräinen pysähtyminen. Ja toki pidempää matkaa tulee tehtyä kesällä, mutta silloin varmaankin tuo 300km Toyotalla taittuisi, minkä jälkeen on ihan luontevaa matkustajiakin tankata. Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
 
Se näissä testeissä aavistuksen näkyy, ettei juuri Skodillacia oteta mukaan, vaan konsernin vertailuautona on ID.4.

Ilmeisesti VW tavaratilat on optimaaliset kun on saanut 9 pistettä siitä. Jos on isompi tai pienempi tavaratila niin se on luonnollisesti vähemmän pisteitä koska ei ole "optimi" kuten VW:ssä.
Tais mennä ihon alle, kun oikeasti mittaavat nuo tilat, eivätkä luota valmistajan ilmoituksiin?
 
Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
Pieni ahdistus (jos sitä sellaiseksi voi edes kutsua) alkaa, kun range vähenee nopeammin kuin jäljellä oleva matka ja lukemat alkaa olla muutaman kilometrin päässä toisistaan.
Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi.
Jos kriteeri on ensikertalaisuus, niin varmaan yhtä pätevä siinä missä mikä tahansa muukin sähköauto.
 
Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi. Ilmeisesti sovelluksella saa auton, penkit, ratin ja tuulilasin lämmitettyä mikä on melkoista luksusta. Toyotan Relax-turva toisi nimensä mukaa turvaa. Lisäksi nyt näyttäisi saavan vähän ajettua karvalakkia nelivetoisena alle 37k ja rahoituskampanja 0,99%+kulut. Hintakaan ei olisi mielestäni paha, mutta on tuo toimintamatka vain onneton.

Toki meillä ajot yli 90% alle 100km päivässä ja kotona pystyy lataamaan, mutta välillä tulee sellaisia extempore reissuja 130km suunta motaria. NIillä kerroilla voisi ahdistaa tai ärsyttää ylimääräinen pysähtyminen. Ja toki pidempää matkaa tulee tehtyä kesällä, mutta silloin varmaankin tuo 300km Toyotalla taittuisi, minkä jälkeen on ihan luontevaa matkustajiakin tankata. Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
Hetken kun ajelee niin tulee tutuksi paljonko GOM antamaan rangeen voi luottaa. Nykyautothan vilkuttelee jo varoitusvaloa vaikka rangea on enemmän mitä ensimmäisen sukupolven autoissa täyteen ladattuna.

Enyaqin kanssa opin että rangea on hyvä olla etenkin talvella 100 km enemmän mitä todellista matkaa. Silloin perillä on joku 30 km jäljellä, nyt EV6 kanssa vaikuttaa että aika sama taktiikka toimii.

Jos joutuu julkisilla lataamaan niin luonnollisesti kannattaa mahdollisimman vähän ottaa sitä kallista ainetta. Ei sitä aina tarvitse täyteen ladata. Monesti itsellä jo sellainen 10-20kWh riittää maaliin pääsyyn. Pienen määrän kanssa maksimi latausnopeus ei niin tärkeä joten Toyotankin kanssa varmaan pärjää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 922
Viestejä
4 500 628
Jäsenet
74 303
Uusin jäsen
Hutts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom