Yleistä keskustelua sähköautoista

Tyhmä kysymys kun sähköautoista ei kokemusta mutta mikä on tässä tapauksessa korkea kulutus? Ja onko millaiset verot & vakuutusmaksut?
DMLR mallissa vakuutukset tonnin pinnassa viikko sitten kilpailutettuna. Verot hieman vajaa 200€
Kulutuksesta en vielä ~viikon kokemuksella mene sanomaan mitään
 
Tyhmä kysymys kun sähköautoista ei kokemusta mutta mikä on tässä tapauksessa korkea kulutus?
FLTP.fi voi selailla todellisia kulutuksia. Sellainen 15-40% kulutuslisä verrattuna Model 3 LR 2021+, kelistä ja ajoympäristöstä riippuen. Isoimmat erot moottoritiellä, mutta myös kaupungissa kuluttaa enemmän.
Rahassa merkitys ei ole kovin suuri, sillä suuruusluokaltaan 10€/kk voi mennä kotilatauksilla lisää sähköön. Mutta auton toimintamatkassa ja pidemmän matkan matkantekonopeudessa tuo näkyy.
 
Sähköauton kulutuksesta voisin karkeesti itse lausua:

<15kWh/100km = pienehkö
<20kWh/100km = kohtalainen
<25kWh/100km = suurehko
<30kWh/100km = suuri
>30kWh/100km = kova

Yleensä nää menee tuohon 15-25 haarukkaan merkistä riippumatta jos puhutaan +300hv/AWD sähkiksestä.
 
Loska on mielestäni se pahin, mikään muu ei leikkaa kantamaa yhtä tehokkaasti kuin valkean paskan läpi kyntäminen kun on huonosti aurattu ja sotkettu vielä suolaa sekaan.
Nelivedon kytkeminen auttaa yllättävän paljon kantamaan Ioniq 5:ssa. Ihan riippumatta onko se tie liukas vedestä, jäästä, lumesta tai noiden sekoituksesta. Olen sitä 1-tiellä nyt aika paljon testaillut ja perstuntumalta 4-veto vie noissa olosuhteissa vähemmän akkua vaikka yleisesti ottaen toisen moottorin pitäisi kuluttaa enemmän. Ja tietysti onhan se ihan eri muutenkin 4:llä vetävällä ajella, kun keli on huono.
 
Kärsii bugailevasta softasta, jäätyvistä ovenkahvoista ja ruostumisesta. Korkea kulutus myös. Muuten hyvä.
Jäätyvät ovenkahvat on Volvosta tuttu ongelma, takuuaikana vaihtavat parannellut lukot joissa sulamisvedet eivät pääse väärään väliin. Mikäli takuu on jo lauennut niin goodwilliä kannattaa kysellä ja jollei se auta niin niksi-pirkkoja oli muutamia, esim ruutata silikonispraytä oven sisään lukon lähellä olevan ruuvin reijästä.
 
Kärsii bugailevasta softasta, jäätyvistä ovenkahvoista ja ruostumisesta. Korkea kulutus myös. Muuten hyvä.
Mistäs noi nyt jo ruostuu?

Tuosta vakuutuksesta niin saakos noihin Volviaa? Oli ainakin sähkövolvoon satoja euroja halvempi kuin seuraava, noin 700 €/v ja kehä3 sisällä asutaan.
 
Jos tuon TM:n testiartikkelin haluaa lukea, niin myös TM löytyy E-kirjastosta.

E-kirjastossa tällä hetkellä mukana olevat kunnat:

A-I​

Akaa
Alajärvi
Alavus
Asikkala
Askola
Aura
Enonkoski
Espoo
Eura
Eurajoki
Evijärvi
Forssa
Halsua
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Harjavalta
Hartola
Hattula
Hausjärvi
Heinola
Heinävesi
Helsinki
Hirvensalmi
Hollola
Huittinen
Humppila
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Inkoo
Isojoki
Isokyrö

J-L​

Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Joroinen
Joutsa
Juuka
Juupajoki
Juva
Jyväskylä
Jämijärvi
Jämsä
Järvenpää
Kaarina
Kaavi
Kangasala
Kangasniemi
Kankaanpää
Kannonkoski
Kannus
Karijoki
Karkkila
Karstula
Karvia
Kaskinen
Kauhajoki
Kauhava
Kaustinen
Kauniainen
Keitele
Kerava
Keuruu
Kihniö
Kinnula
Kirkkonummi
Kitee
Kiuruvesi
Kivijärvi
Kokemäki
Kokkola
Konnevesi
Kontiolahti
Koski TI
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kustavi
Kyyjärvi
Kärkölä
Lahti
Laihia
Laitila
Lapinlahti
Lapinjärvi
Lappajärvi
Lappeenranta
Lapua
Laukaa
Lemi
Lempäälä
Leppävirta
Lestijärvi
Lieksa
Lieto
Liperi
Lohja
Loimaa
Loppi
Loviisa
Luhanka
Luumäki

M-R​

Marttila
Masku
Merikarvia
Miehikkälä
Mikkeli
Multia
Muurame
Mynämäki
Myrskylä
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Mäntyharju
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmes
Nurmijärvi
Orimattila
Oripää
Orivesi
Outokumpu
Padasjoki
Paimio
Parikkala
Parkano
Pertunmaa
Petäjävesi
Perho
Pieksämäki
Pielavesi
Pihtipudas
Pirkkala
Polvijärvi
Pomarkku
Pori
Pornainen
Porvoo
Pukkila
Punkalaidun
Puumala
Pyhtää
Pyhäranta
Pälkäne
Pöytyä
Raasepori
Raisio
Rantasalmi
Rauma
Rautalampi
Rautavaara
Rautjärvi
Riihimäki
Ruokolahti
Ruovesi
Rusko
Rääkkylä

S-Ä​

Saarijärvi
Salo
Sastamala
Sauvo
Savitaipale
Savonlinna
Seinäjoki
Siikainen
Sipoo
Siuntio
Soini
Somero
Sonkajärvi
Sulkava
Suonenjoki
Sysmä
Säkylä
Taipalsaari
Taivassalo
Tammela
Tampere
Tervo
Teuva
Tohmajärvi
Toholampi
Toivakka
Turku
Tuusniemi
Tuusula
Ulvila
Urjala
Uurainen
Uusikaupunki
Vaasa
Valkeakoski
Vantaa
Varkaus
Vehmaa
Vesanto
Vesilahti
Veteli
Vieremä
Vihti
Viitasaari
Vimpeli
Virolahti
Virrat
Ylöjärvi
Ypäjä
Ähtäri
Äänekoski
Kirjautuminen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella
 
Kärsii bugailevasta softasta, jäätyvistä ovenkahvoista ja ruostumisesta. Korkea kulutus myös. Muuten hyvä.
Oliko tämä kokemus vanhasta Polestar 2:sta vai tästä uudemmasta 2024 mallista? Kulutus lienee parantunut nelivedossa kun uudessa saa etumoottorin kytkettyä pois. Vajaavetoversiokin oli aikaisemmin etuveto ja nyt takaveto. Aika eri auto nykyään.
 
Nelivedon kytkeminen auttaa yllättävän paljon kantamaan Ioniq 5:ssa. Ihan riippumatta onko se tie liukas vedestä, jäästä, lumesta tai noiden sekoituksesta. Olen sitä 1-tiellä nyt aika paljon testaillut ja perstuntumalta 4-veto vie noissa olosuhteissa vähemmän akkua vaikka yleisesti ottaen toisen moottorin pitäisi kuluttaa enemmän. Ja tietysti onhan se ihan eri muutenkin 4:llä vetävällä ajella, kun keli on huono.
Mitä moodia käytät kun haluat kokoajan nelivedolla ajaa?

Ev6 kanssa olen nyt normaalia ja snow moodia testaillut ja pienissä nopeuksissa normaalilla kaasulla ajaessa suurin ero tuntuu olevan jarrutuksissa. Kulutuksia en ole kerennyt kokeilemaan.
 
Mitä techiläiset ovat pitäneet Polestar 2:sta? Hienoa jos kuulisi vielä kokemuksia ettei ole ollut kotilatausmahdollisuutta
No määpäs kerron omat kokemukset 2v/30tkm perusteella.

Ehkä paras talviauto mitä on ollut (asun Oulun korkeudella), verrokkeina edelliset 2017 Audi A4 Allroad ja Audi A6 2013 (quattro), molemmat varustettuna Eberillä. Autona siis 2023 LRDM Plus+Pilot sekä Performance tehonlisäys. Lämpiää kännykän kautta muutamassa minuutissa ja saat ratin ja penkitkin esilämpimäksi halutessasi. Ratin sekä takapenkin lämmitys kuuluu plus pakettiin. Ohjelmiston kanssa ei ole ollut käytännön ongelmia, joskus käynnistää itse itsensä ja joskus pitää nettiyhteys nollata. 95% ajasta toimii hyvin ja autolla voit ajaa ihan normaalisti vaikka noin kävisikin. Itsellä ei oo lukot jäätyneet eikä juuri muitakaan ongelmia ole ollut. Kerran sähköinen takaluukku pimeni (korjaantui ohjelmiston käynnistyksellä) ja kaksi kertaa on äänet hävinneet (sama korjaus). Päätin pitää autoa vielä ainakin pari vuotta lisää ja ostin siihen jatkotakuun 5v saakka, maksoi muistaakseni 1300e.

Kotilatauksella autoni lataan melkein aina, pikalatureita en käytä kuin reissuilla. Pikalatausnopeus on ihan ookoo, alkaa 150kw teholla ja siitä laskee sitten akun täyttyessä. Kovilla pakkasilla (yli 20c) pitää tyytyä 50-80kw alkulatausnopeuteen. Tuolla vanhemmalla mallilla pääsee kesällä käytännössä 400km ja talvella 300km täydellä akulla. Valot ovat hyvät vaikkei tuohon vuosimalliin saanut mukautuvia ledejä komponettipulan takia. Äänentoisto hyvä tuolla plussapakettiin sisältyvällä H&K järjestelmällä.

Kokonaisuutena olen hyvinkin tyytyväinen ollut autoon.

E: Ja niin se kulutus. Kesällä mennään ajotavasta riippuen 17-20kw kulutuksella ja talvella 20-25kw kulutuksella pitemmässä ajossa. Toki jos ajat 5km ja lämmität auton samalla niin kulutus on helposti yli 30kw/h. Keskikulutus nyt syksyn/alkutalven ajoista 21.9 kw ja matka 5100 km.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä moodia käytät kun haluat kokoajan nelivedolla ajaa?

Ev6 kanssa olen nyt normaalia ja snow moodia testaillut ja pienissä nopeuksissa normaalilla kaasulla ajaessa suurin ero tuntuu olevan jarrutuksissa. Kulutuksia en ole kerennyt kokeilemaan.
Snowilla menen lähes koko talven ellei nyt satu "kesäkeli" olemaan. En ihan saanut kiinni mitä tarkoitat erolla jarrutuksissa.
 
Snowilla menen lähes koko talven ellei nyt satu "kesäkeli" olemaan. En ihan saanut kiinni mitä tarkoitat erolla jarrutuksissa.
Ainakin omassa autossa kun ajaa normaali moodilla niin etumoottori on irti kytkettynä myös kun jalan irrottaa kaasulta, taitaa vasta ihan jarrutuksen lopussa lyödä senkin mukaan. Yleensä mulla on se regen 1 taso päällä. Oikeen liukkaassa paikassa kun alkaa hidastamaan niin perä hieman elää. Snow moodi päällä en ole vastaavaa huomannut kun jarrutaa myös etumoottorilla. Jos pyllydyno tuon oikein tulkitsee niin hidastuvuus on sama, tarkoittaen että taka-akselilla ei jarruteta niin kovin koska myös etupää auttaa.

Harmi ettei tuo snow pysy päällä vaan aina pitää startissa erikseen kytkeä.

Joskus meinasin Enyaqilla täräyttää rampista pöpelikköön kun regen yllätti. Ensin 3 h vakkari päällä motaria ja vakkari päällä pitkälle ramppiin asti, unohtui vaan että oli B moodi käytössä ennen kun vakkarin laitoin päälle, vakkarin kun otti pois niin maksimi regenit takarenkailta peilijäiseen tiukkaan ramppiin. Ei oikein tullut heti selkärangasta että kaasua painamalla jarrutus olisi loppunut, ajovakautus tai abs sen tilanteen taisi lopulta pelastaa.
 
No määpäs kerron omat kokemukset 2v/30tkm perusteella.

Ehkä paras talviauto mitä on ollut (asun Oulun korkeudella), verrokkeina edelliset 2017 Audi A4 Allroad ja Audi A6 2013 (quattro), molemmat varustettuna Eberillä. Autona siis 2023 LRDM Plus+Pilot sekä Performance tehonlisäys. Lämpiää kännykän kautta muutamassa minuutissa ja saat ratin ja penkitkin esilämpimäksi halutessasi. Ratin sekä takapenkin lämmitys kuuluu plus pakettiin. Ohjelmiston kanssa ei ole ollut käytännön ongelmia, joskus käynnistää itse itsensä ja joskus pitää nettiyhteys nollata. 95% ajasta toimii hyvin ja autolla voit ajaa ihan normaalisti vaikka noin kävisikin. Itsellä ei oo lukot jäätyneet eikä juuri muitakaan ongelmia ole ollut. Kerran sähköinen takaluukku pimeni (korjaantui ohjelmiston käynnistyksellä) ja kaksi kertaa on äänet hävinneet (sama korjaus). Päätin pitää autoa vielä ainakin pari vuotta lisää ja ostin siihen jatkotakuun 5v saakka, maksoi muistaakseni 1300e.

Kotilatauksella autoni lataan melkein aina, pikalatureita en käytä kuin reissuilla. Pikalatausnopeus on ihan ookoo, alkaa 150kw teholla ja siitä laskee sitten akun täyttyessä. Kovilla pakkasilla (yli 20c) pitää tyytyä 50-80kw alkulatausnopeuteen. Tuolla vanhemmalla mallilla pääsee kesällä käytännössä 400km ja talvella 300km täydellä akulla. Valot ovat hyvät vaikkei tuohon vuosimalliin saanut mukautuvia ledejä komponettipulan takia. Äänentoisto hyvä tuolla plussapakettiin sisältyvällä H&K järjestelmällä.

Kokonaisuutena olen hyvinkin tyytyväinen ollut autoon.

E: Ja niin se kulutus. Kesällä mennään ajotavasta riippuen 17-20kw kulutuksella ja talvella 20-25kw kulutuksella pitemmässä ajossa. Toki jos ajat 5km ja lämmität auton samalla niin kulutus on helposti yli 30kw/h. Keskikulutus nyt syksyn/alkutalven ajoista 21.9 kw ja matka 5100 km.
Kiitos sulle ja muille vastauksesta.

Osaatko sanoa miksi päädyit Dual Motoriin, Single Motorin sijaan? Itse en näe tarvetta nelivedolle ja ainakin paperilla SM tarjoaa pikkasen pidemmän rangen. Nythän SM on takaveto etuvedon sijaan että tietenkin vaikea varmasti verrata vm 2023:een
 
Viimeksi muokattu:

Ei ollenkaan huonon näköinen Ioniq 9 siis.. Vähän ehkä EX90 Volvo fiilistä sivukuvan keulaosiossa.

Mielenkiintoinen uutuus toki tulossa, kun onhan näillä nyt eroja ollut Kia ev6 vs ioniq5 ja varmaan eroja on myös Ioniq 9 vs Kia EV 9.

Hinta lienee silti tavan tallaajaan saavuttamattomissa, olkoonkin Volvoa halvempi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 023
Viestejä
4 499 223
Jäsenet
74 323
Uusin jäsen
Jartzan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom