Tyhmä kysymys kun sähköautoista ei kokemusta mutta mikä on tässä tapauksessa korkea kulutus? Ja onko millaiset verot & vakuutusmaksut?Kärsii bugailevasta softasta, jäätyvistä ovenkahvoista ja ruostumisesta. Korkea kulutus myös. Muuten hyvä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tyhmä kysymys kun sähköautoista ei kokemusta mutta mikä on tässä tapauksessa korkea kulutus? Ja onko millaiset verot & vakuutusmaksut?Kärsii bugailevasta softasta, jäätyvistä ovenkahvoista ja ruostumisesta. Korkea kulutus myös. Muuten hyvä.
DMLR mallissa vakuutukset tonnin pinnassa viikko sitten kilpailutettuna. Verot hieman vajaa 200€Tyhmä kysymys kun sähköautoista ei kokemusta mutta mikä on tässä tapauksessa korkea kulutus? Ja onko millaiset verot & vakuutusmaksut?
FLTP.fi voi selailla todellisia kulutuksia. Sellainen 15-40% kulutuslisä verrattuna Model 3 LR 2021+, kelistä ja ajoympäristöstä riippuen. Isoimmat erot moottoritiellä, mutta myös kaupungissa kuluttaa enemmän.Tyhmä kysymys kun sähköautoista ei kokemusta mutta mikä on tässä tapauksessa korkea kulutus?
Nelivedon kytkeminen auttaa yllättävän paljon kantamaan Ioniq 5:ssa. Ihan riippumatta onko se tie liukas vedestä, jäästä, lumesta tai noiden sekoituksesta. Olen sitä 1-tiellä nyt aika paljon testaillut ja perstuntumalta 4-veto vie noissa olosuhteissa vähemmän akkua vaikka yleisesti ottaen toisen moottorin pitäisi kuluttaa enemmän. Ja tietysti onhan se ihan eri muutenkin 4:llä vetävällä ajella, kun keli on huono.Loska on mielestäni se pahin, mikään muu ei leikkaa kantamaa yhtä tehokkaasti kuin valkean paskan läpi kyntäminen kun on huonosti aurattu ja sotkettu vielä suolaa sekaan.
Jäätyvät ovenkahvat on Volvosta tuttu ongelma, takuuaikana vaihtavat parannellut lukot joissa sulamisvedet eivät pääse väärään väliin. Mikäli takuu on jo lauennut niin goodwilliä kannattaa kysellä ja jollei se auta niin niksi-pirkkoja oli muutamia, esim ruutata silikonispraytä oven sisään lukon lähellä olevan ruuvin reijästä.Kärsii bugailevasta softasta, jäätyvistä ovenkahvoista ja ruostumisesta. Korkea kulutus myös. Muuten hyvä.
Mistäs noi nyt jo ruostuu?Kärsii bugailevasta softasta, jäätyvistä ovenkahvoista ja ruostumisesta. Korkea kulutus myös. Muuten hyvä.
Kirjautuminen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteellaA-I
Akaa
Alajärvi
Alavus
Asikkala
Askola
Aura
Enonkoski
Espoo
Eura
Eurajoki
Evijärvi
Forssa
Halsua
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Harjavalta
Hartola
Hattula
Hausjärvi
Heinola
Heinävesi
Helsinki
Hirvensalmi
Hollola
Huittinen
Humppila
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Inkoo
Isojoki
Isokyrö
J-L
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Joroinen
Joutsa
Juuka
Juupajoki
Juva
Jyväskylä
Jämijärvi
Jämsä
Järvenpää
Kaarina
Kaavi
Kangasala
Kangasniemi
Kankaanpää
Kannonkoski
Kannus
Karijoki
Karkkila
Karstula
Karvia
Kaskinen
Kauhajoki
Kauhava
Kaustinen
Kauniainen
Keitele
Kerava
Keuruu
Kihniö
Kinnula
Kirkkonummi
Kitee
Kiuruvesi
Kivijärvi
Kokemäki
Kokkola
Konnevesi
Kontiolahti
Koski TI
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kustavi
Kyyjärvi
Kärkölä
Lahti
Laihia
Laitila
Lapinlahti
Lapinjärvi
Lappajärvi
Lappeenranta
Lapua
Laukaa
Lemi
Lempäälä
Leppävirta
Lestijärvi
Lieksa
Lieto
Liperi
Lohja
Loimaa
Loppi
Loviisa
Luhanka
Luumäki
M-R
Marttila
Masku
Merikarvia
Miehikkälä
Mikkeli
Multia
Muurame
Mynämäki
Myrskylä
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Mäntyharju
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmes
Nurmijärvi
Orimattila
Oripää
Orivesi
Outokumpu
Padasjoki
Paimio
Parikkala
Parkano
Pertunmaa
Petäjävesi
Perho
Pieksämäki
Pielavesi
Pihtipudas
Pirkkala
Polvijärvi
Pomarkku
Pori
Pornainen
Porvoo
Pukkila
Punkalaidun
Puumala
Pyhtää
Pyhäranta
Pälkäne
Pöytyä
Raasepori
Raisio
Rantasalmi
Rauma
Rautalampi
Rautavaara
Rautjärvi
Riihimäki
Ruokolahti
Ruovesi
Rusko
Rääkkylä
S-Ä
Saarijärvi
Salo
Sastamala
Sauvo
Savitaipale
Savonlinna
Seinäjoki
Siikainen
Sipoo
Siuntio
Soini
Somero
Sonkajärvi
Sulkava
Suonenjoki
Sysmä
Säkylä
Taipalsaari
Taivassalo
Tammela
Tampere
Tervo
Teuva
Tohmajärvi
Toholampi
Toivakka
Turku
Tuusniemi
Tuusula
Ulvila
Urjala
Uurainen
Uusikaupunki
Vaasa
Valkeakoski
Vantaa
Varkaus
Vehmaa
Vesanto
Vesilahti
Veteli
Vieremä
Vihti
Viitasaari
Vimpeli
Virolahti
Virrat
Ylöjärvi
Ypäjä
Ähtäri
Äänekoski
Oliko tämä kokemus vanhasta Polestar 2:sta vai tästä uudemmasta 2024 mallista? Kulutus lienee parantunut nelivedossa kun uudessa saa etumoottorin kytkettyä pois. Vajaavetoversiokin oli aikaisemmin etuveto ja nyt takaveto. Aika eri auto nykyään.Kärsii bugailevasta softasta, jäätyvistä ovenkahvoista ja ruostumisesta. Korkea kulutus myös. Muuten hyvä.
Mitä moodia käytät kun haluat kokoajan nelivedolla ajaa?Nelivedon kytkeminen auttaa yllättävän paljon kantamaan Ioniq 5:ssa. Ihan riippumatta onko se tie liukas vedestä, jäästä, lumesta tai noiden sekoituksesta. Olen sitä 1-tiellä nyt aika paljon testaillut ja perstuntumalta 4-veto vie noissa olosuhteissa vähemmän akkua vaikka yleisesti ottaen toisen moottorin pitäisi kuluttaa enemmän. Ja tietysti onhan se ihan eri muutenkin 4:llä vetävällä ajella, kun keli on huono.
No määpäs kerron omat kokemukset 2v/30tkm perusteella.Mitä techiläiset ovat pitäneet Polestar 2:sta? Hienoa jos kuulisi vielä kokemuksia ettei ole ollut kotilatausmahdollisuutta
Snowilla menen lähes koko talven ellei nyt satu "kesäkeli" olemaan. En ihan saanut kiinni mitä tarkoitat erolla jarrutuksissa.Mitä moodia käytät kun haluat kokoajan nelivedolla ajaa?
Ev6 kanssa olen nyt normaalia ja snow moodia testaillut ja pienissä nopeuksissa normaalilla kaasulla ajaessa suurin ero tuntuu olevan jarrutuksissa. Kulutuksia en ole kerennyt kokeilemaan.
Ainakin omassa autossa kun ajaa normaali moodilla niin etumoottori on irti kytkettynä myös kun jalan irrottaa kaasulta, taitaa vasta ihan jarrutuksen lopussa lyödä senkin mukaan. Yleensä mulla on se regen 1 taso päällä. Oikeen liukkaassa paikassa kun alkaa hidastamaan niin perä hieman elää. Snow moodi päällä en ole vastaavaa huomannut kun jarrutaa myös etumoottorilla. Jos pyllydyno tuon oikein tulkitsee niin hidastuvuus on sama, tarkoittaen että taka-akselilla ei jarruteta niin kovin koska myös etupää auttaa.Snowilla menen lähes koko talven ellei nyt satu "kesäkeli" olemaan. En ihan saanut kiinni mitä tarkoitat erolla jarrutuksissa.
Kiitos sulle ja muille vastauksesta.No määpäs kerron omat kokemukset 2v/30tkm perusteella.
Ehkä paras talviauto mitä on ollut (asun Oulun korkeudella), verrokkeina edelliset 2017 Audi A4 Allroad ja Audi A6 2013 (quattro), molemmat varustettuna Eberillä. Autona siis 2023 LRDM Plus+Pilot sekä Performance tehonlisäys. Lämpiää kännykän kautta muutamassa minuutissa ja saat ratin ja penkitkin esilämpimäksi halutessasi. Ratin sekä takapenkin lämmitys kuuluu plus pakettiin. Ohjelmiston kanssa ei ole ollut käytännön ongelmia, joskus käynnistää itse itsensä ja joskus pitää nettiyhteys nollata. 95% ajasta toimii hyvin ja autolla voit ajaa ihan normaalisti vaikka noin kävisikin. Itsellä ei oo lukot jäätyneet eikä juuri muitakaan ongelmia ole ollut. Kerran sähköinen takaluukku pimeni (korjaantui ohjelmiston käynnistyksellä) ja kaksi kertaa on äänet hävinneet (sama korjaus). Päätin pitää autoa vielä ainakin pari vuotta lisää ja ostin siihen jatkotakuun 5v saakka, maksoi muistaakseni 1300e.
Kotilatauksella autoni lataan melkein aina, pikalatureita en käytä kuin reissuilla. Pikalatausnopeus on ihan ookoo, alkaa 150kw teholla ja siitä laskee sitten akun täyttyessä. Kovilla pakkasilla (yli 20c) pitää tyytyä 50-80kw alkulatausnopeuteen. Tuolla vanhemmalla mallilla pääsee kesällä käytännössä 400km ja talvella 300km täydellä akulla. Valot ovat hyvät vaikkei tuohon vuosimalliin saanut mukautuvia ledejä komponettipulan takia. Äänentoisto hyvä tuolla plussapakettiin sisältyvällä H&K järjestelmällä.
Kokonaisuutena olen hyvinkin tyytyväinen ollut autoon.
E: Ja niin se kulutus. Kesällä mennään ajotavasta riippuen 17-20kw kulutuksella ja talvella 20-25kw kulutuksella pitemmässä ajossa. Toki jos ajat 5km ja lämmität auton samalla niin kulutus on helposti yli 30kw/h. Keskikulutus nyt syksyn/alkutalven ajoista 21.9 kw ja matka 5100 km.
Täällä ollutkin hyvää keskustelua viime aikoina TM ja muiden testien kannilta. Olen joskus kysellytkin samasta asiasta, mutta nyt konkreettisesti auton tarve on todellinen, kun vanha xc60 D4 myyty. Samankokoista autoa suunnilleen katsottu.
Eli seuraavia speksejä olisi hakusessa erilaisilla kriteereillä ja täällä jotkut puhuikin jo ettei sähköön välttämättä kannattaisi siirtyä. Helsingin kantakaupungissa auto ilman latausmahdollisuutta kotona. Töissä 11kW laturi ja tietysti ympäri Helsinkiä eri latausmahdollisuuksia (tyyriitä). Neliveto, webasto(?), range mieluisesti isompi kuin pienempi, noin 40t euroa ja alle 100tkm ajettu.
Kiikarissa ollut ID 4 GTX, Enyaq, Tesla, Polestari ja monta muuta, mutta jostain pitäisi rajata. Mennäänkö jollakin noista metsään latausmahdollisuuden takia? Huomenna testailemaan Herttoniemeen eri automalleja ja eiköhän sieltä jotain ajatuksia tule itsellekin.
Dieseli/bensa ollut myös harkinnassa, mutta tuntuu taas siellä hinnat nousevan huomattavasti verotuksen takia. Hybridiä taas ei Kokkolan autohuolto videoiden takia oikeen tee mieli ostaa tai ne pitäisi ostaa uutena.
Eikös tämä ole nyt ongelma vain jos kylmällä akulla ajaa pikalaturille? Jos ajat 200km setin maantietä ja menet pikalaturille niin se on lämmennyt ja ottaa hyvin latausta vastaan? Koskee siis kaikkia sähkiksiä.mutta ajat talvella pitkääkin matkaa, niin kannattaa unohtaa 2023 ja aikaisemmat vuosimallit heti. Akun esilämmitystä latausta varten ei ole, joten matka-aika venyy aivan turhaan.