- Liittynyt
- 04.11.2018
- Viestejä
- 353
Ei, kyllä se on ruma. EQE on tyylikäs.Model Y on mitäänsanomaton, muttei ruma. Joku mersun EQE on samaa sarjaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei, kyllä se on ruma. EQE on tyylikäs.Model Y on mitäänsanomaton, muttei ruma. Joku mersun EQE on samaa sarjaa.
Ei ole helppo listata kumpaankaan suuntaan. Ehkä nyrkkisääntöjä voisi todeta, että vanhemmissa sähkäreissä harvemmin on lämmitystä.Mitkäs on näitä malleja, missä esilämmitystä ei ole? Vai onko helpompi listata ne joilla on?
Sanasta sanaan samaan mieltä kanssasi.Esilämmitys mahdollistaa vähän vapaamman lataamisen. Mutta sanoisin, että vaikka olisi esilämmitys niin akku kannattaa ladata talvella suoraan ajosta.
Sinänsä Volkkarin uudemmista löytyvä "minkä verran saan virtaa jos menen nyt heti lataamaan" on kyllä erinomainen info joka pitäisi olla kuskille tarjottavissa vakiona kaikissa autoissa...
Sama homma kuin Tesla Y. Kummatkin rumia edestä (Y näyttää sammakolta porsche-kopiolamppuineen ja bimmerissä oikeat jättisian sieraimet viirusilmillä) ja fiksun näköisiä takaosastaan.Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.
Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
Eikös tämä ole nyt ongelma vain jos kylmällä akulla ajaa pikalaturille? Jos ajat 200km setin maantietä ja menet pikalaturille niin se on lämmennyt ja ottaa hyvin latausta vastaan? Koskee siis kaikkia sähkiksiä.
No mukulakivi on erittäin hyvä testi mihin autosta on. Joku 1-2db ero jossain hyväkuntoisella motarilla on täysin merkityksetön, jos se sama vekotin on joku täryjyrä sitten mukulakivillä tai muuten paskoilla teillä kuten kaikki suomen tiet pääsääntöisesti on niin ihan perseestähän se sen alusta on jos normiautoista puhutaan.Niin onhan tuo Tesla y malli yksi testiryhmän hiljaisimmista 60/120kmh vauhdissa, mutta arvostelukriteerissä painotettiin mm. miten rengasmelu kantautuu mukulakivetyksellä korvaan pistävänä eli vähän tuommoinen etelänvetelien testi kun eipä noita mukulakivetyksiä Suomessa juuri ole kuin siellä Helsingin päädyssä. Hyvin monisäikeisiä nämä TM testit olleet ja varmasti tulevat olemaan kun ihmisillä erilaiset mieltymykset ja asuvat aivan erilaisissa ympäristöissä.
Itse taas pidän tuota ihan ok:na. Jos pitäisi sanoa iX:ää rumaksi, niin sitten sitä on käytännössä kaikki autot mitä tänä päivänä tehtaalta ulos tulee. Melko mitäänsanomattomia on volkkarit, huihait, volvot, keksi merkki tähän… Tuo bemari sentään on jotain muuta kuin saippuapala mihin on lyöty renkaat ja ajovalot.Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.
Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
Totta, pitkillä(yli 185cm) kuljettajilla pää huitelee katossa. Asia selviää koeajamalla.Yksi yllättävä seikka ainakin minulle siinä oli nimittäin jopa bz4x matalampi katto. Selvisi 2 min jälkeen ettei voi hankkia kun pää katossa.
Toyotassa ja MG:ssä on saman tyylinen tuo auton perä.Bemari on ihan ok näkönen kun vertaa vaikka Toyoon. Tääkin näyttäs siedettävältä kun ei olis lyöty jotain ihan random muotoja joka paikkaan. Mikä helvata tuo takapuskurin maalaamaton harmaa osakin oikein on, ja kaari kilven ja takavalojen välissä Ei pysty ymmärtään.
Nyt on päivän agenda selvillä. Pitää käydä näiden renkaita ainakin potkimasa jos sattuisi Herttoniemestä löytyvän.Täällä ollutkin hyvää keskustelua viime aikoina TM ja muiden testien kannilta. Olen joskus kysellytkin samasta asiasta, mutta nyt konkreettisesti auton tarve on todellinen, kun vanha xc60 D4 myyty. Samankokoista autoa suunnilleen katsottu.
Eli seuraavia speksejä olisi hakusessa erilaisilla kriteereillä ja täällä jotkut puhuikin jo ettei sähköön välttämättä kannattaisi siirtyä. Helsingin kantakaupungissa auto ilman latausmahdollisuutta kotona. Töissä 11kW laturi ja tietysti ympäri Helsinkiä eri latausmahdollisuuksia (tyyriitä). Neliveto, webasto(?), range mieluisesti isompi kuin pienempi, noin 40t euroa ja alle 100tkm ajettu.
Kiikarissa ollut ID 4 GTX, Enyaq, Tesla, Polestari ja monta muuta, mutta jostain pitäisi rajata. Mennäänkö jollakin noista metsään latausmahdollisuuden takia? Huomenna testailemaan Herttoniemeen eri automalleja ja eiköhän sieltä jotain ajatuksia tule itsellekin.
Dieseli/bensa ollut myös harkinnassa, mutta tuntuu taas siellä hinnat nousevan huomattavasti verotuksen takia. Hybridiä taas ei Kokkolan autohuolto videoiden takia oikeen tee mieli ostaa tai ne pitäisi ostaa uutena.
Onnea matkaan! Jos jaksat niin olisin erittäin kiitollinen jonkinlaisesta raportista kokemuksista. Täällä hyvin samoilla specseillä autoa katsellaan ja valitettavasti asutaan sen verran syrjässä, että autojen laajempi tutustuminen vaatisi ihan kunnon päiväreissun suunnittelua. Siksi muiden kokemukset ovat arvokkaita.Nyt on päivän agenda selvillä.
Kyllä tuo alumiinirunkoisten ruostuminen on aika vähäistä.Kaikki autot ruostuu.
Noihin paperilla oleviin rangejen reaalimaailmassa toteutumisiin vaikuttaa aika paljon sitten auton rengaistus. Jos joku on laittanut 21” leveät sporttinakit alle vs. 18-19” mahdollisimman kapeat, niin siinä lähtee helposti ainakin 10% käytännön rangesta veke.Nyt on päivän agenda selvillä. Pitää käydä näiden renkaita ainakin potkimasa jos sattuisi Herttoniemestä löytyvän.
Vuosimallit taisi olla 21 tai uudempi rajattu sekä lisäksi
- neliveto
- alle 60tkm
- alle 45te
- kattoikkuna (tää ei sinäänsö pakollinen mutta toi xc60 tilan tuntua)
Eiköhän noilla pääse eteenpäin mutta kaikkia ei kyllä kerkeä mitenkään koeajamaan
Range nettiautosta otettu ja hinta on suunnilleen tuo.
Polestar 2 480km 40 000e
Xc 40 418km 37800
c40 444km 38000
Toyota bz4x 466km 39000
Tesla y 533km 38500
Tesla 3 567km 33500
Vw id 4 480km 39000
Vw id 5 483km 37900
Mersu EQC 420km 42000
Audi e tron 55 441km 43000
Skoda enyaq 499 44000
Kia ev6 506km 44000
Olen tässä nyt taas (hinnanalennuksen ja korkotarjoukseen myötä) miettinyt tuota Solterraa, mutta vain 500 kg vetokyky yhdistettynä jo muutenkin heikohkoon rangeen ei kyllä kuulosta kovin voittavalta yhdistelmältä.
Eiköhän niitä muitakin ole. SUVja kun on tarjolla aikasen paljon.niin Burzum/Solterra taitaa olla ainoa sähkis markkinoilla, jossa on edes parinkymmenen sentin maavara.
Crossover-korimallihan ei mitenkään automaattisesti tarkoita että maavaraa olisi paljon - varsinkaan sähköautoissa kun akulle yleensä halutaan tilaa pohjasta.Eiköhän niitä muitakin ole. SUVja kun on tarjolla aikasen paljon.
Saa jopa kovempia tehoja isoakkuiset Meb kun maltat lirutella alle 10%. Ihan niin paljon kuin nuo ABC:n ruuhkaiset tolpat antaa kapaa. Latauskäyrän muoto on ihan ok antaa tasaisemmin virtaa kuin Teslat vaikka Tessuissa piikkitehot kovemmat. Akunlämmitinhän löytyy noista autoista joten saat lähteä kotoa lämpimällä akulla, kun ajastaa lähdön. Ota huomioon aiemmat vuosimallit jopa 10-15k halvempia joten en itse koe kyseessä olevan sen arvoinen ominaisuus.Venyy kyllä mutta venyykö niin että on merkitystä? Sen se kyllä tekee että on tarkempaa millä varrauksella laturille saapuu, mikäli riittävän pienellä niin sinne 75kw tienoille teho aina oman kokemuksen mukaan nousi. Mikä tarkoittaa 80% ladatessa jotain 15-20 min eroa? Lisäksi se uudemman mallin lämmitys muistaakseni syö 20km rangesta.
Tietysti meitä on erilaisia erilaisilla kiireillä mutta itse en kauheasti tuon perusteella hylkisi ellei sitten päivittäin tai viikottain tuohon törmää.
On kyllä hienon näköinen Toyota. Se harmaa on muovista tehty puskuri.Bemari on ihan ok näkönen kun vertaa vaikka Toyoon. Tääkin näyttäs siedettävältä kun ei olis lyöty jotain ihan random muotoja joka paikkaan. Mikä helvata tuo takapuskurin maalaamaton harmaa osakin oikein on, ja kaari kilven ja takavalojen välissä Ei pysty ymmärtään.
Ja ilmajousilla voi veivata maavaraa 184 - 224 mm välillä tarpeen mukaan.Audi Q6:sen saa vissiin speksatrua 184mm:llä
Pakkasella on kyllä aika aneemista kun yhtään kovemmalla pakkasella ei taideta päästä 100kW lähtötehoihin vaikka hetken ajaisi maantietä / motariakin.Saa jopa kovempia tehoja isoakkuiset Meb kun maltat lirutella alle 10%. Ihan niin paljon kuin nuo ABC:n ruuhkaiset tolpat antaa kapaa. Latauskäyrän muoto on ihan ok antaa tasaisemmin virtaa kuin Teslat vaikka Tessuissa piikkitehot kovemmat. Akunlämmitinhän löytyy noista autoista joten saat lähteä kotoa lämpimällä akulla, kun ajastaa lähdön. Ota huomioon aiemmat vuosimallit jopa 10-15k halvempia joten en itse koe kyseessä olevan sen arvoinen ominaisuus.
Valitettavasti katoavaa kansanperinnettä TM:kin. Kaikki lehtitalot lopettavat lehtiä tällä hetkellä. Nuoriso ei edes tiedä mikä on TM. Eli ei enää murhetta 5v päästä, että TM mitään raportoisi.
Suorastaan mestariteos.On kyllä hienon näköinen Toyota. Se harmaa on muovista tehty puskuri.
2 eri E-tron 55 yksilön omistajana (vaihdoin afrikka-varustellun täysin varusteltuun koska peruspenkit ovat hirveät pitkällä matkalla) suosittelen sitä vain varauksin. Itselläni käyttö on siinä mielessä vaatimatonta, että lyhyiden työ- ja kauppareissujen lisäksi ajan lähes viikottain mökille 250km suuntaansa. Tällä tavoin saa paljon kilsoja vuodessa, mutta ei tarvitse esimerkiksi "koskaan" ladata tien päällä. E-tron on tällaiseen käyttöön erittäin mukava ja etenemiskykyinen huonoillakin teillä. Kulutus on järkyttävä, ja sen kerran kun -18C lämpötilassa pääsin kokeilemaan, oli "pakko" ladata jo paluumatkalta mökiltä. 200km ajon jälkeen latauksen alkaessa otti vastaan 14kW ja lopussa 40kW. Otin muistaakseni noin 20-40% välin vaan hermokerroksena uuden auton kanssa. Eli vaikka mitä sanotaan, niin ei toimi ilman esilämmitystä. Audissa on myös useita arkkitehtuuriin ja suunnitteluun liittyviä typeryyksiä, kuten on mahdollista saada 12V akku loppumaan parissa päivässä vaikka autosi on kytketty latauspiuhaan. Tuntuu että Audin resurssit on käytetty väärien ongelmien ratkaisemiseen (Esim. brake-by-wire, kamerapeilit, 3 näyttöä jne.).Nyt on päivän agenda selvillä. Pitää käydä näiden renkaita ainakin potkimasa jos sattuisi Herttoniemestä löytyvän.
Vuosimallit taisi olla 21 tai uudempi rajattu sekä lisäksi
- neliveto
- alle 60tkm
- alle 45te
- kattoikkuna (tää ei sinäänsö pakollinen mutta toi xc60 tilan tuntua)
Eiköhän noilla pääse eteenpäin mutta kaikkia ei kyllä kerkeä mitenkään koeajamaan
Range nettiautosta otettu ja hinta on suunnilleen tuo.
Polestar 2 480km 40 000e
Xc 40 418km 37800
c40 444km 38000
Toyota bz4x 466km 39000
Tesla y 533km 38500
Tesla 3 567km 33500
Vw id 4 480km 39000
Vw id 5 483km 37900
Mersu EQC 420km 42000
Audi e tron 55 441km 43000
Skoda enyaq 499 44000
Kia ev6 506km 44000
Ei yhden polkimen ajo mikään maailman mullistavin ominaisuus ole, jollei siihen ole jo Teslassa tottunut. Näin ei taida koeajettavien perusteella olla. Enyaqissa Travel assist saattaa olla erinomainen varuste, jota noihin muihin ei taida saada. Riippuu ihan omista tottumuksista, kannattaa vaan käydä koeajamassa.Mulla about samat speksit seuraavalle autolle kuin @Mittubisi :llä ja loppusuoralla ois XC40, EV6/Ioniq5 ja ehkä Enyaq. Enyaqissa ei ole yhden polkimen ajoa niin se lienee pois laskuista. Kaikissa jotain huonoja ominaisuuksia, mutta pitäs kai joskus käydä kans päivän koeajoreissulla..
Bemarissa tähän totuin. Meinaa mennä risteyksiin liian kovaa, kun toisessa autossa ei sitä olekaan. Kyllä se minusta aika mullistava killer-feature on. Senpä takia pitäiskin koeajaa..Ei yhden polkimen ajo mikään maailman mullistavin ominaisuus ole, jollei siihen ole jo Teslassa tottunut. Näin ei taida koeajettavien perusteella olla. Enyaqissa Travel assist saattaa olla erinomainen varuste, jota noihin muihin ei taida saada. Riippuu ihan omista tottumuksista, kannattaa vaan käydä koeajamassa.
Bemarissa tähän totuin. Meinaa mennä risteyksiin liian kovaa, kun toisessa autossa ei sitä olekaan. Kyllä se minusta aika mullistava killer-feature on. Senpä takia pitäiskin koeajaa..
Teslaa ei ole eikä tule.
Oletko ns. Volvo-henkilö? Minä olen. Itse kävin tässä taannoin koeajamassa aika monta sähkäriä ja ainoat jotka lopulta vakuuttivat, oli Ioniq 5, Polestar 2 ja XC40. Ioniq 5 tippui loppumetreillä pois sen ICCU-sekoilun vuoksi. Tai oikeammin maahantuojan nihkeän asenteen vuoksi, kun tehdastakuun alainen auto oli jollain pari kuukautta pajalla ja ei saanut merkkihuollosta sijaisautoa alle. Ioniq 5 on lähimpänä XC60 Volvoa tilojen ja ajettavuuden puolesta. Toisaalta noissa on sitten aika aneeminen infotainment verrattuna Volvoon/Polestariin ja surkeat ajovalot. Näissä keskusteluissa usein vertaillaan speksejä paperilla ja Volvo/Polestar ei suorissa numeroissa ole oikeastaan missään ykkönen.Täällä ollutkin hyvää keskustelua viime aikoina TM ja muiden testien kannilta. Olen joskus kysellytkin samasta asiasta, mutta nyt konkreettisesti auton tarve on todellinen, kun vanha xc60 D4 myyty. Samankokoista autoa suunnilleen katsottu.
Eli seuraavia speksejä olisi hakusessa erilaisilla kriteereillä ja täällä jotkut puhuikin jo ettei sähköön välttämättä kannattaisi siirtyä. Helsingin kantakaupungissa auto ilman latausmahdollisuutta kotona. Töissä 11kW laturi ja tietysti ympäri Helsinkiä eri latausmahdollisuuksia (tyyriitä). Neliveto, webasto(?), range mieluisesti isompi kuin pienempi, noin 40t euroa ja alle 100tkm ajettu.
Kiikarissa ollut ID 4 GTX, Enyaq, Tesla, Polestari ja monta muuta, mutta jostain pitäisi rajata. Mennäänkö jollakin noista metsään latausmahdollisuuden takia? Huomenna testailemaan Herttoniemeen eri automalleja ja eiköhän sieltä jotain ajatuksia tule itsellekin.
Dieseli/bensa ollut myös harkinnassa, mutta tuntuu taas siellä hinnat nousevan huomattavasti verotuksen takia. Hybridiä taas ei Kokkolan autohuolto videoiden takia oikeen tee mieli ostaa tai ne pitäisi ostaa uutena.
Hieno teksti ja paljon samaa vaivaa varmasti. Auto on siis tulossa faijalle ja sama homma, että meinaa moni diili mennä puihin vaimon (äidin) takia . On vaan Volvot hyviä ajettavia ja allekirjoitan tuon "rimpulamaisuuden" Teslassa. Pitää katsoa vielä pari autoa ja mihin sitä sitten päätyyOletko ns. Volvo-henkilö? Minä olen. Itse kävin tässä taannoin koeajamassa aika monta sähkäriä ja ainoat jotka lopulta vakuuttivat, oli Ioniq 5, Polestar 2 ja XC40. Ioniq 5 tippui loppumetreillä pois sen ICCU-sekoilun vuoksi. Tai oikeammin maahantuojan nihkeän asenteen vuoksi, kun tehdastakuun alainen auto oli jollain pari kuukautta pajalla ja ei saanut merkkihuollosta sijaisautoa alle. Ioniq 5 on lähimpänä XC60 Volvoa tilojen ja ajettavuuden puolesta. Toisaalta noissa on sitten aika aneeminen infotainment verrattuna Volvoon/Polestariin ja surkeat ajovalot. Näissä keskusteluissa usein vertaillaan speksejä paperilla ja Volvo/Polestar ei suorissa numeroissa ole oikeastaan missään ykkönen.
Väittäisin kuitenkin, että em. autot on enemmän kuin osiensa summa:
- Lämmin talvella
- Vakaa ajettava, ei esim mitään regen perän irtoamisia tai muuta sekoilua
- Infotainment toimii, Google Maps loistava
- Riittävän hyvä pikalataus
- Hyvät penkit (XC60:ssä paremmat)
- Hyvät ajovalot
- Akun esilämmitys
- Hyvä suorituskyky
- Riittävät tilat useimmille
- Vetokoukku mahdollisuus ja isohkot vetomassat
- Fyysiset napit monelle asialle (ei haittaisi vaikka olisi enemmänkin)
- Ok Range jota paikkaa hyvä pikalataus
- Suht alhainen rengasmelu
Käytännössä siis normaali auto täyssähköisenä ilman mitään turhaa kikkailua. Itse päädyin XC40:een tilojen takia, Polestarin takakontti ei vaan riittänyt meidän tarpeisiin. XC60 T8 Inscription oli hienompi sisältä ja nahkasisustaa jäin kaipaamaan, mutta muuten tämä XC40 P8 on teknisesti parempi auto.
Moni oletuksena foorumeilla suositeltu auto oli itselle iso pettymys, kun verrokkina oli XC60 T8. Tesla MY:ssä oli semmoinen rimpulafiilis ajossa ja huonot penkit (+ Musk), Enyaq/ID4 käytettynä ei akun esilämmitystä ja onneton softa (uuden tarjous aivan naurettava), MB EQC naurettava maavara, MB EQB/EQA kallis varustettuna, BMW ei käy vaimolle. Yllätyksenä Mach-E on ilmeisesti parantunut vanhetessaan, eli Ford panostaa softaan.
Muoks: Renault Megane E-Tech meinasi unohtua! Tuo oli jopa yllärihyvä ja hieno, mutta ei pysty olemaan ilman nelivetoa.
Tulipas tekstiseinä. TLDR: Käy koeajolla, pelkät numerot ei kerro kaikkea.
Hieno teksti ja paljon samaa vaivaa varmasti. Auto on siis tulossa faijalle ja sama homma, että meinaa moni diili mennä puihin vaimon (äidin) takia . On vaan Volvot hyviä ajettavia ja allekirjoitan tuon "rimpulamaisuuden" Teslassa. Pitää katsoa vielä pari autoa ja mihin sitä sitten päätyy
Tuo ID.4 maavara on aika yllättävän matala.Crossover-korimallihan ei mitenkään automaattisesti tarkoita että maavaraa olisi paljon - varsinkaan sähköautoissa kun akulle yleensä halutaan tilaa pohjasta.
ID4 on 164mm
BMW iX 202mm
Audi Q6:sen saa vissiin speksatrua 184mm:llä
Tuo ID.4 maavara on aika yllättävän matala.
Kun sisarmalleissa Skoda Enyaqissa on 186mm ja Ford Explorerissa 193mm
Saa olla melko teräksinen jääpaakku että paskoo sähköauton pohjan, eikä mene itse palasiksi tai irtoa maasta. Kiveen tai korkeaan kanttariin ajaminen ehkä vielä voisi olla riski.
Minulla on ollut polttiksia toistakymmentä vuotta ja niiden pohjat pakoputkineen on paljon heppoisempaa tekoa enkä ole saanut niitä paskottua talvikeleillä millään tavoin siltikään.
Eipä se huoli ole, että akku oikeasti ottaisi vahinkoa, se kun tosiaan vaatisi melkoisen kovaa iskua. Sen sijaan ongelma on se, että katsuri voi pistää auton hylkyyn kohtuullisen mielivaltaisesti puhtaan kosmeettisestakin skraidusta.
No ei voi. Jos nyt taas aletaan vääntää siitä mersun akusta niin se on valmistaja itse toheloinut asian ja sekään vekki ei mistään jääpaakusta ilmestynyt.Eipä se huoli ole, että akku oikeasti ottaisi vahinkoa, se kun tosiaan vaatisi melkoisen kovaa iskua. Sen sijaan ongelma on se, että katsuri voi pistää auton hylkyyn kohtuullisen mielivaltaisesti puhtaan kosmeettisestakin skraidusta.
Eipä se huoli ole, että akku oikeasti ottaisi vahinkoa, se kun tosiaan vaatisi melkoisen kovaa iskua. Sen sijaan ongelma on se, että katsuri voi pistää auton hylkyyn kohtuullisen mielivaltaisesti puhtaan kosmeettisestakin skraidusta.
Lommot ja painaumat menee hylkyyn, mutta ei mistään kosmeettisista naarmuista.
No ohan täälläkin niitä ollu ko ihan tyhmästä akun suoja reunaltaan taittunut, ja itse akku viellä kaukana kohdasta jopa valmistaja sanoi et kaikki vaihdettavaTämä lienee vähän tulkintakysymys, mutta minusta lommot ja painaumat, jotka ei kuitenkaan ole mitään todellista vahinkoa akulle aiheuttaneet, ovat kosmeettisia. Toki mistään ihan pienestä naarmusta hylkyä ei tule. Toivottavasti.
Mitään selkeää linjaahan tuosta ei ole.
Niin, eli siis se yksi ja ainoa mersu missä omistaja täräyttänyt kanttikiveen pohjahuovan kiinnitysruuvin joka taittuessaan teki vekin. Kuulostaa epidemialta.No ohan täälläkin niitä ollu ko ihan tyhmästä akun suoja reunaltaan taittunut, ja itse akku viellä kaukana kohdasta jopa valmistaja sanoi et kaikki vaihdettava
Ihan jos ees noin selkeeseen saada järkevää linjaa ni mitä luulet random katsaatajien tekevän ko näkevät naarmun? Eivät uskalla mitään ko ei ole selkeää ohjeistusta ja siksi si helpommin kieltoon ettei ainakaan heille syytettä tuu...Niin, eli siis se yksi ja ainoa mersu missä omistaja täräyttänyt kanttikiveen pohjahuovan kiinnitysruuvin joka taittuessaan teki vekin. Kuulostaa epidemialta.