• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Yleistä keskustelua sähköautoista

Hankala sanoa, mutta olisiko liian iso hintalappu kynnyskysymys monelle?(Nissaniksi)
Omien kokemuksien perusteella Ariyaa voi kyllä suositella eli en huonoksi moittisi. Muutama pieni miinus, mutta niitä taitaa löytyä joka automallissa. Napapiirin pohjoispuolella kelit vaihdellut 37 asteen pakkasesta reilun 30 asteen helteisiin. 35tkm on mittarissa nyt.
Yksi yllättävä seikka ainakin minulle siinä oli nimittäin jopa bz4x matalampi katto. Selvisi 2 min jälkeen ettei voi hankkia kun pää katossa.
 
Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi. Ilmeisesti sovelluksella saa auton, penkit, ratin ja tuulilasin lämmitettyä mikä on melkoista luksusta. Toyotan Relax-turva toisi nimensä mukaa turvaa. Lisäksi nyt näyttäisi saavan vähän ajettua karvalakkia nelivetoisena alle 37k ja rahoituskampanja 0,99%+kulut. Hintakaan ei olisi mielestäni paha, mutta on tuo toimintamatka vain onneton.

Toki meillä ajot yli 90% alle 100km päivässä ja kotona pystyy lataamaan, mutta välillä tulee sellaisia extempore reissuja 130km suunta motaria. NIillä kerroilla voisi ahdistaa tai ärsyttää ylimääräinen pysähtyminen. Ja toki pidempää matkaa tulee tehtyä kesällä, mutta silloin varmaankin tuo 300km Toyotalla taittuisi, minkä jälkeen on ihan luontevaa matkustajiakin tankata. Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
 
Se näissä testeissä aavistuksen näkyy, ettei juuri Skodillacia oteta mukaan, vaan konsernin vertailuautona on ID.4.

Ilmeisesti VW tavaratilat on optimaaliset kun on saanut 9 pistettä siitä. Jos on isompi tai pienempi tavaratila niin se on luonnollisesti vähemmän pisteitä koska ei ole "optimi" kuten VW:ssä.
Tais mennä ihon alle, kun oikeasti mittaavat nuo tilat, eivätkä luota valmistajan ilmoituksiin?
 
Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
Pieni ahdistus (jos sitä sellaiseksi voi edes kutsua) alkaa, kun range vähenee nopeammin kuin jäljellä oleva matka ja lukemat alkaa olla muutaman kilometrin päässä toisistaan.
Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi.
Jos kriteeri on ensikertalaisuus, niin varmaan yhtä pätevä siinä missä mikä tahansa muukin sähköauto.
 
Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi. Ilmeisesti sovelluksella saa auton, penkit, ratin ja tuulilasin lämmitettyä mikä on melkoista luksusta. Toyotan Relax-turva toisi nimensä mukaa turvaa. Lisäksi nyt näyttäisi saavan vähän ajettua karvalakkia nelivetoisena alle 37k ja rahoituskampanja 0,99%+kulut. Hintakaan ei olisi mielestäni paha, mutta on tuo toimintamatka vain onneton.

Toki meillä ajot yli 90% alle 100km päivässä ja kotona pystyy lataamaan, mutta välillä tulee sellaisia extempore reissuja 130km suunta motaria. NIillä kerroilla voisi ahdistaa tai ärsyttää ylimääräinen pysähtyminen. Ja toki pidempää matkaa tulee tehtyä kesällä, mutta silloin varmaankin tuo 300km Toyotalla taittuisi, minkä jälkeen on ihan luontevaa matkustajiakin tankata. Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
Hetken kun ajelee niin tulee tutuksi paljonko GOM antamaan rangeen voi luottaa. Nykyautothan vilkuttelee jo varoitusvaloa vaikka rangea on enemmän mitä ensimmäisen sukupolven autoissa täyteen ladattuna.

Enyaqin kanssa opin että rangea on hyvä olla etenkin talvella 100 km enemmän mitä todellista matkaa. Silloin perillä on joku 30 km jäljellä, nyt EV6 kanssa vaikuttaa että aika sama taktiikka toimii.

Jos joutuu julkisilla lataamaan niin luonnollisesti kannattaa mahdollisimman vähän ottaa sitä kallista ainetta. Ei sitä aina tarvitse täyteen ladata. Monesti itsellä jo sellainen 10-20kWh riittää maaliin pääsyyn. Pienen määrän kanssa maksimi latausnopeus ei niin tärkeä joten Toyotankin kanssa varmaan pärjää.
 
Pieni ahdistus (jos sitä sellaiseksi voi edes kutsua) alkaa, kun range vähenee nopeammin kuin jäljellä oleva matka ja lukemat alkaa olla muutaman kilometrin päässä toisistaan.
Eli selvästi tottuu.

Jos kriteeri on ensikertalaisuus, niin varmaan yhtä pätevä siinä missä mikä tahansa muukin sähköauto.
Lähinnä siis kokonaisuus, kun hankintahinta on kohtuullinen, takuu ja turva tuo hieman mielenrauhaa muuten jännittävälle muutokselle ja sitten fyysisten nappien läsnäolo, joihin on entuudestaan tottunut. Toki moni muukin olisi varmasti pätevä vaihtoehto ja niitä tullut tässä pyöriteltyä. Esim. EV6 myös miellyttää, se vain pari napsua arvokkaampi hinnaltaan.
 
Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi. Ilmeisesti sovelluksella saa auton, penkit, ratin ja tuulilasin lämmitettyä mikä on melkoista luksusta. Toyotan Relax-turva toisi nimensä mukaa turvaa. Lisäksi nyt näyttäisi saavan vähän ajettua karvalakkia nelivetoisena alle 37k ja rahoituskampanja 0,99%+kulut. Hintakaan ei olisi mielestäni paha, mutta on tuo toimintamatka vain onneton.

Toki meillä ajot yli 90% alle 100km päivässä ja kotona pystyy lataamaan, mutta välillä tulee sellaisia extempore reissuja 130km suunta motaria. NIillä kerroilla voisi ahdistaa tai ärsyttää ylimääräinen pysähtyminen. Ja toki pidempää matkaa tulee tehtyä kesällä, mutta silloin varmaankin tuo 300km Toyotalla taittuisi, minkä jälkeen on ihan luontevaa matkustajiakin tankata. Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
Olen kyllä kuullut että bZ4X/Solterra ovat ihan käyttökelvottomia talvella sen hitaan latauksen takia. Mutta jos ajaa vain nurkka-ajoa ja auto saa latailla rauhassa yön yli niin mikäs siinä.
 
Voi se latailla päivälläkin, riippuu niin tilanteesta; työmatkaa voip olla +200km päivittäin suuntaansa jos työpaikallakin on latausasema tarjolla.

Tilanteet on moninaisia, mutta jos ei pikalatausta tarvitse kuin satunnaisia hörppyjä niin Burzum/Solterra varmaankin autoina hoitaa hommansa.
 
Olen kyllä kuullut että bZ4X/Solterra ovat ihan käyttökelvottomia talvella sen hitaan latauksen takia. Mutta jos ajaa vain nurkka-ajoa ja auto saa latailla rauhassa yön yli niin mikäs siinä.
Ei se pelkästään nurkka-ajoa meilläkään talvisin ole ja siksi talven käyttökokemukset onkin arvokkaita. Meillä puoliso muutenkin suhtautuu hyvin nihkeästi täyssähköön niin tuollaista talvella käyttökelvotonta ei huvittaisi hankkia. Minua taas täyssähkö kiinnostaisi kovasti. Ehkä tässä on syytä vielä odotella, kun sellaista ylivertaista yksilöä ei ole hintahaarukkaan ei ole eksynyt. Kia EV5 sellainen voisi olla.
 
Olen kyllä kuullut että bZ4X/Solterra ovat ihan käyttökelvottomia talvella sen hitaan latauksen takia. Mutta jos ajaa vain nurkka-ajoa ja auto saa latailla rauhassa yön yli niin mikäs siinä.

Olettaisin että tuo riippuu aika paljon onko akusto lämmin, koska kylmään akkuun ei virta mene. Sinänsä edellä mainitut ovat lataustehosaa esim. Niroa edellä ja silläkin kyllä moni pärjää.

Se kiinnostaisi Solterrassa, että joku tekisi lataustestin tuolla 2024 mallin lämmittimen (3500W akustolle kun auto pikalatauksessa) kanssa, eli kuinka nopeasti akusto lämpiää pikalataukseen tökättäessä eli kuinka kauan joutuu odottamaan että latausvirta nousee mielekkääksi.
 
Ei se pelkästään nurkka-ajoa meilläkään talvisin ole ja siksi talven käyttökokemukset onkin arvokkaita. Meillä puoliso muutenkin suhtautuu hyvin nihkeästi täyssähköön niin tuollaista talvella käyttökelvotonta ei huvittaisi hankkia. Minua taas täyssähkö kiinnostaisi kovasti. Ehkä tässä on syytä vielä odotella, kun sellaista ylivertaista yksilöä ei ole hintahaarukkaan ei ole eksynyt. Kia EV5 sellainen voisi olla.

Kyllä toi Toyotakin varmasti menee sen 260 km motaria talvella. Kaupunki/pätkäajosss kulutus kasvaa mitä kylmempää on mutta maantiellä ero ei ole niin iso.

Meillä on kans kesärange olevinaan 400 km mutta talvella -20 keleissä 250 km on totuus. Eli pieni lataus vaaditaan tollaisella 130 km edestakas reissulla.

Tuossa on kuitenkin 70 kWh akku.
 
Se kiinnostaisi Solterrassa, että joku tekisi lataustestin tuolla 2024 mallin lämmittimen (3500W akustolle kun auto pikalatauksessa) kanssa, eli kuinka nopeasti akusto lämpiää pikalataukseen tökättäessä eli kuinka kauan joutuu odottamaan että latausvirta nousee mielekkääksi.
Eikö uusimmassa TM:ssä just ole sisarmallista tämäkin testattu?
 
Kyllä toi Toyotakin varmasti menee sen 260 km motaria talvella. Kaupunki/pätkäajosss kulutus kasvaa mitä kylmempää on mutta maantiellä ero ei ole niin iso.

Talvella ilma on tiheämpää ja siten ilmanvastus kasvaa enemmän nopeuden kasvaessa.

Uskaltaisin väittää että -20 asteessa ei mene motaria 260km mutta ehkä joku omistaja tietää paremmin.

edit FLTP:ssä ei ole tainnut talvella olla Burzumia mutta Norjan talvitestin mukaan (-5-15C, maantienopeus) kulkisi 323km akullisella. Ehkäpä 260km on mahdollista motarivauhtia.
 
Miksi "mittaukset"? Etkö luota TM:n mittausmetodiin vai siihen että TM mittaisi rehellisesti autot?

Banana Box testissä ID4 ja Model Y saivat takaboksin osalta identtiset tulokset, penkit alhaalla Y:n mahtui 1 enemmän.
Niin. Jos toiseen mahtuu tavaratilaan 9+1 ja penkit kaadettuna 26 ja toiseen 9 ja penkin kaadettuna 25 niin kummassa on paremmat tavaratilat? Mikä on se "mittausmenetelmä" joka sanoo että tottakai se on parempi johon mahtuu vähemmän?

Pistää-vain-miettimään.jpg Jokainen ottakoon tuon miten haluaa.
 
Olettaisin että tuo riippuu aika paljon onko akusto lämmin, koska kylmään akkuun ei virta mene. Sinänsä edellä mainitut ovat lataustehosaa esim. Niroa edellä ja silläkin kyllä moni pärjää.


Eka lataus reissulla on siis hidas kun ei ole esilämmitystä, toka lataus menee hyvällä teholla kunhan ei liian kylmäksi ehdi akku päästä, ja sen jälkeen rajoitetaan jo lataustehoa akun säästämiseksi. Oliko se 2 pikalatausta per 24h ja sitten lyödään liinat kiinni
 
Talvella ilma on tiheämpää ja siten ilmanvastus kasvaa enemmän nopeuden kasvaessa.

Uskaltaisin väittää että -20 asteessa ei mene motaria 260km mutta ehkä joku omistaja tietää paremmin.
No itse olen noissa lämpötiloissa ajanut useamman vuoden eri sähkäreillä niin aika hyvin on tuntumaa. Lämmitys sen kulutuksen nostaa käytännössä. Motarilla ajetaan talvella 100 km/h niin se antaa aika paljon anteeksi myös.
 
Kävin EV3:saa istumassa ja 180 "pitkänä" tuntui takapenkillä olevan sama tila kuin Nirossa itseni takana. Eli polvet kiinni toisissaan ottavat inan kiinni etupenkkiin ja irti toisistaan ok. Mielestäni tuosta on sanottu että isommat tilat takana, mutta ei niissä mielestäni ollut mitään eroa. Etupenkin selkämys kova, niin mielellään pitää jalat irti toisistaan. Voihan tuossa penkin jyrkkyydensäädössä tietty se joku sentti olla eroa jolloin Niro olisi aavistuksen ahtaampi.

Takaboksi oli "selvästi" tilavampi kuin nirossa, koska siinä pohja ala-asennossa takapenkin vieressä akusto vie viistopätkän tilaa. Litroissa tuskin juuri eroa, mutta tekee aika paljon kun viistoa ei ole.

Keskikonsoli oli aika mielenkiintoinen. Tuollainen liukuva "pöytä" on ehkä pienelle (14") läppärille juuri ja juuri ok jos tuon kansiosan avaa auki. Mitään lokerikkoa siinä ei ole ja vaikka alhaalla on romulle tilaa niin ko. kaukalon seinät on aika matalat joten ennemmin jollekin käsilaukulle sopiva.

Penkki liukui kivasti karkuun oven avatessa ja penkinsäädöt muistin osalta näppärästi ovessa tökittävänä kuin myös lämmittimet ja jööhdyttimet ja ratin lämmitys myös.

Mielestäni varsin jees auto. Kattoluukun funktio on vähän niin ja näin kun vie pääntilaa avattavan ja kait kattokantavuudenkin. 750kg kevyt peräkärry täydellä vetokyvyllä vaatii isomman akun joka nostaa hintaa aika reippaasti. Takapenkissä saisi olla keskiosa avattava mutta eipä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Eka lataus reissulla on siis hidas kun ei ole esilämmitystä, toka lataus menee hyvällä teholla kunhan ei liian kylmäksi ehdi akku päästä, ja sen jälkeen rajoitetaan jo lataustehoa akun säästämiseksi. Oliko se 2 pikalatausta per 24h ja sitten lyödään liinat kiinni

Toi oli vanhalla softalla. Nykyisin taisi olla 3,5 akullista 26h aikana tms. Aika harvalle enää kynnyskysymys.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Niin. Jos toiseen mahtuu tavaratilaan 9+1 ja penkit kaadettuna 26 ja toiseen 9 ja penkin kaadettuna 25 niin kummassa on paremmat tavaratilat? Mikä on se "mittausmenetelmä" joka sanoo että tottakai se on parempi johon mahtuu vähemmän?

Joku voisi pistää tähän kuvan TM:n mittausmetodista, se varmaan avaa tätä paremmin. Mutta tavaratilan arvostelussa voi olla muutakin kuin pelkkä tila, esim. kynnykset, nostokorkeus, käytettävyys jne.

Bananaboxissa ladataan kattoon asti joka harvemmin on se tapa miten autoja lastataan.
 
Niin. Jos toiseen mahtuu tavaratilaan 9+1 ja penkit kaadettuna 26 ja toiseen 9 ja penkin kaadettuna 25 niin kummassa on paremmat tavaratilat? Mikä on se "mittausmenetelmä" joka sanoo että tottakai se on parempi johon mahtuu vähemmän?

Pistää-vain-miettimään.jpg Jokainen ottakoon tuon miten haluaa.
TM mittauksissa Teslan tavaratilan korkeus hattuhyllyn alla on vain, sallinette ilmaisun, säälittävät 40cm. Tuohan jo lähentelee käyttökelvotonta. Jos se oikeasti on noin matala, niin en yhtään ihmettele arvosanaa. Niin ja arvosanassakin oli yhdistettynä takatilat+tavaratila, eli kun on huonommin pääntilaa takana niin se vaikuttanee myös.
 
Kyllä toi Toyotakin varmasti menee sen 260 km motaria talvella. Kaupunki/pätkäajosss kulutus kasvaa mitä kylmempää on mutta maantiellä ero ei ole niin iso.

Meillä on kans kesärange olevinaan 400 km mutta talvella -20 keleissä 250 km on totuus. Eli pieni lataus vaaditaan tollaisella 130 km edestakas reissulla.

Tuossa on kuitenkin 70 kWh akku.

260km motaria talvella voi mennä yhteen putkeen, mutta pakkasella/tuiskeessa tuskin 2x130km välillä kylmällä autolla - tai ainakin hyvin tiukkaa tekee. Lisäksi ottaisin huomioon ennen sen kohtuuhintaisen Bz4x:n hankintaa huomioon sen, että sen sisäinen laturi on todennäköisesti 1-vaiheinen eli kotilatauskin voi vaatia jo enemmän suunnittelua ja aikaa.

...ja akun kokohan on oikeasti 64kWh (tai sitten pitää sanoa, että vaikka ID4:n akkukoko on 82kWh).
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni TM mittaa tavaratilan mittalaatikoilla joiden koko 1 litra.

Mielestäni tuo TB:n banaanilaatikkotesti on todella huono metodi. Jos tavaratilan mitat on juuri sattumalta laatikon ulkomitoille sopivat tai erityisen huonot niin mittavirhettä voi tulla valtavasti.
 
260km motaria talvella voi mennä yhteen putkeen, mutta pakkasella/tuiskeessa tuskin 2x130km välillä kylmällä autolla - tai ainakin hyvin tiukkaa tekee. Lisäksi ottaisin huomioon ennen sen kohtuuhintaisen Bz4x:n hankintaa huomioon sen, että sen sisäinen laturi on todennäköisesti 1-vaiheinen eli kotilatauskin voi vaatia jo enemmän suunnittelua ja aikaa.
Juu ei varmaan mene -20 asteessa loskassa ja tuulessa. Aika harvinaisia nämä -20 kelit muutenkin on asuinpaikasta riippuen.

Toi latauslaite ilmeisesti vaihtui aika pian parempaan niistä ekojen 1-vaiheturhakkeista.
 
Juu ei varmaan mene -20 asteessa loskassa ja tuulessa. Aika harvinaisia nämä -20 kelit muutenkin on asuinpaikasta riippuen.

Toi latauslaite ilmeisesti vaihtui aika pian parempaan niistä ekojen 1-vaiheturhakkeista.

Latauslaite on 1-vaiheinen vielä monessa v.2023 Suomeen rekisteröidyssä Bz4x:ssä eli siinä olisin tarkkana.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Olen kyllä kuullut että bZ4X/Solterra ovat ihan käyttökelvottomia talvella sen hitaan latauksen takia. Mutta jos ajaa vain nurkka-ajoa ja auto saa latailla rauhassa yön yli niin mikäs siinä.
Oon kuullut että teslat on huonolaatuisia ja käyttäjälleen vaarallisia. Kaikki MEB-variantit sitten taas softaltaan aivan paskoja. Kiat taas täysin käyttökelvottomia kun niihin tulee zombiakut. Pollet paskoja talvella kun lukot ei toimi. Mersuissa tulee hullu lasku kun akut pitää vaihtaa pienemmästäkin naarmusta. Nää yleistykset on poikkeuksetta aivan perseestä. Lopettakaa niiden viljely.
 
260km motaria talvella voi mennä yhteen putkeen, mutta pakkasella/tuiskeessa tuskin 2x130km välillä kylmällä autolla - tai ainakin hyvin tiukkaa tekee. Lisäksi ottaisin huomioon ennen sen kohtuuhintaisen Bz4x:n hankintaa huomioon sen, että sen sisäinen laturi on todennäköisesti 1-vaiheinen eli kotilatauskin voi vaatia jo enemmän suunnittelua ja aikaa.

...ja akun kokohan on oikeasti 64kWh (tai sitten pitää sanoa, että vaikka ID4:n akkukoko on 82kWh).
Ei se 260km motaria talvella muillakaan autoilla ihan heittämällä mene.
https://www.recurrentauto.com/research/winter-ev-range-loss
 
Niin. Jos toiseen mahtuu tavaratilaan 9+1 ja penkit kaadettuna 26 ja toiseen 9 ja penkin kaadettuna 25 niin kummassa on paremmat tavaratilat? Mikä on se "mittausmenetelmä" joka sanoo että tottakai se on parempi johon mahtuu vähemmän?

Pistää-vain-miettimään.jpg Jokainen ottakoon tuon miten haluaa.

Jos on baanikauppias ja niitä banaanilaatikoita kuljettaa, niin se max laatikko määrä voi kiinnostaa, jos sinne ronttiin muuta ole tunkemassa.

En tiedä paljonko banaanilaatikko painaa.

Tavaratilan koon arvostelu on toki vaikeaa ja usein ketjuissa tuodaa esille erinäkemyksiä. Jollakkin oleellista on se että sinne mahtaa jonkin kokoinen laatikko, eli leveys, korkeus, tärkeitä, ja osalla taasen se syvyys.

Vanha juomakorti, nykyinen pahvilaatikko, on käypiä myös, jos selalisia rahtaa, jos taasen sekalaista, säkkiä, niin muoto mikä ei natsaa laatikko leikkiin ei olse juttu, vaan se paljonko sitä tavaraa mahtuu, paljonko saa painaa.

Arjessa, taviksella noiden ohi ajaa kätettävyys, kauppa reisulla, harrastuksiin, lapsiperheella omat juttunsa.
 
Tänään tuli kotiutettua VW Id.7 GTX Tourer ja vaikka kotimatka oli mielenkiintoinen Jari-myrskyn jäljiltä niin kylläpä jäi positiivinen maku suuhun kaupasta. 5.5s kiihtyvyyttä ei ihan saanut testattua kelistä johtuen, mutta ilman täyttä kaasun polkaisua voin sanoa että en kaipaa yhtään lisää potkua autoon. Luistoneston kun napsautti sporttiasentoon niin peräkin heitteli iloisesti.

HUD ja hierovat penkit ovat loistavat, muutenkin laatuvaikutelma itselle täysin riittävä, kalliimmissa autoissa infotainment voisi olla sulautetumpi etu/keskikonsoliin, mutta ei tuo tablettimainen ratkaisu häiritse minua lainkaan kun käytössä on HUD ja pieni etunäyttö.

Voice assistant / IDA puhui hieman turhan robottimaista suomea kun siltä pyysi vitsiä. Navigoinnissa ääni oli luontevampi.

DCC (Sähkösäätöiset iskarit ja ehkä jotain muuta alustaan vaikuttavaa) muutti korin jämäkkyyttä mukavasti, ratille sai comfort/sport asennot missä sporttiasetus antoi mukavasti enemmän tuntoa ohjaukseen.

Ratin paikan säätö on vain manuaalinen kulmasäätö ja ehkä olisin kaivannut pientä pituussäätöä aivan täydellisen asennon etsimiseksi. Tämä ehkä auton isoin miinus. Muuten penkistä sai kyllä todella mukavan. Ratin hipaisunapit eivät itseä haitannut ja niiden haptinen palaute kyllä kertoi hienosti painallusten onnistumisen.

EDIT: saahan sitä rattia myös pituussuunnassa säädettyä, en tiedä oliko eilen uuden auton alkutahmeutta vai vain heikko suoritus itseltä. Nyt aamulla muiden kommenttien perusteella testattuna hyvin liikkui.

Takapenkeillä tilaa oli todella luksusmaisesti. Keskikokoisena 177cm pitkänä tuntui että polvien ja etupenkin väliin jäi luokkaa 15-20cm.

Tldr; vaikka Volkkari maksoi talvirenkaineen ja kaikkine herkkuineen 70 harrastusrahaa, niin silti tuntuu että tuolla sai erittäin paljon autoa itselle. Paremmasta merkistä samoilla optioilla olisi saanut maksaa yli 100 harrastusrahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ratin paikan säätö on vain manuaalinen kulmasäätö ja ehkä olisin kaivannut pientä pituussäätöä aivan täydellisen asennon etsimiseksi. Tämä ehkä auton isoin miinus.

Onko todellakin näin?

Ottaen huomioon että sekä etäisyys- että korkeussäätyvä ohjauspyörä on ollut vakiovarusteena liki kaikissa koko konsernin autoissa luokkaa vuosikymmenen verran niin vaikea uskoa, että tuota olisi jostain syystä jätetty pois. Ja jos tosiaan on, niin täytyy kyllä miettiä pitkään ja hartaasti, että mitäköhän on päässä mahtanut liikkua ergonomiaosastolla.

Ei ole siis sähkösäätyvä ratti tai mitään? Vaan ihan perinteinen vipu siinä vasemman käden puolella joka vapauttamalla voi nykiä ratin haluamaansa paikkaan?
 
Onko todellakin näin?

Ottaen huomioon että sekä etäisyys- että korkeussäätyvä ohjauspyörä on ollut vakiovarusteena liki kaikissa koko konsernin autoissa luokkaa vuosikymmenen verran niin vaikea uskoa, että tuota olisi jostain syystä jätetty pois. Ja jos tosiaan on, niin täytyy kyllä miettiä pitkään ja hartaasti, että mitäköhän on päässä mahtanut liikkua ergonomiaosastolla.

Ei ole siis sähkösäätyvä ratti tai mitään? Vaan ihan perinteinen vipu siinä vasemman käden puolella joka vapauttamalla voi nykiä ratin haluamaansa paikkaan?
Ainakin Autogefühlin perus id.7 videossa näkyy 11:xx kohdalla, että ratti liikkuu joka suuntaan. Gtx luulis olevan tasan sama rakenne.

e: Sama juttu GTX:n review-videossa 7 min kohdalla eli ratissa on säätö (ainakin rahalla).
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Autogefühlin perus id.7 videossa näkyy 11:xx kohdalla, että ratti liikkuu joka suuntaan. Gtx luulis olevan tasan sama rakenne.

e: Sama juttu GTX:n review-videossa 7 min kohdalla eli ratissa on säätö (ainakin rahalla).
Varmaan on, en selkeästi vetänyt vain tarpeeksi voimalla uuden auton rikkomisen pelossa 🙈

Hyvä että täältäkin oppii, ei ollut turha postaus!
 
Ei se 260km motaria talvella muillakaan autoilla ihan heittämällä mene.
Tossa just painelin 170 kilometriä pääosin motaria nollakelissä märillä ja loskaisilla teillä (Matkan keskinopeus n. 90). Model 3 LR (2020) kulutti 66% akusta, josta ehkä pari prosenttia meni esilämmityksiin/sentryyn lakipisteessä. Tuosta tulee rangeksi juurikin noin 260-270 kilometriä, eli tiukkaa olisi tosiaan tehnyt mainitun matkan kanssa.
 
Tossa just painelin 170 kilometriä pääosin motaria nollakelissä märillä ja loskaisilla teillä (Matkan keskinopeus n. 90). Model 3 LR (2020) kulutti 66% akusta, josta ehkä pari prosenttia meni esilämmityksiin/sentryyn lakipisteessä. Tuosta tulee rangeksi juurikin noin 260-270 kilometriä, eli tiukkaa olisi tosiaan tehnyt mainitun matkan kanssa.
Lähditkö lämpimästä vai kylmästä? Ja jos kylmästä, oliko akkua esilämmitetty kunnolla?
 
Tossa just painelin 170 kilometriä pääosin motaria nollakelissä märillä ja loskaisilla teillä (Matkan keskinopeus n. 90). Model 3 LR (2020) kulutti 66% akusta, josta ehkä pari prosenttia meni esilämmityksiin/sentryyn lakipisteessä. Tuosta tulee rangeksi juurikin noin 260-270 kilometriä, eli tiukkaa olisi tosiaan tehnyt mainitun matkan kanssa.

Kyllä tekee näillä keleillä 300 km mahotonta 80 % varauksella lähtiessä esilämmitetyllä Kia EV6 AWD GT-linelläkin 19" GY nastarenkailla ts. ei pääse mitenkään päin loskapaska/lumimotarilla. 100 % latuulla vois ehkä päästä nipin napin 300 km mut aika tyhjäks/riskillä sais ajella.

Onneks työmatka 26 km / suunta.
 
Tähän väliin täytyy kommentoida, että tässä on tullut paljon hyviä käyttöön perustuvia rehellisiä kokemuksia, jotka ainakin minua auttavat hahmottamaan, mitä se autoilu sähköautolla tulisi olemaan. Kiitos niistä!

Eli suunnitelmallisuutta vaatii ja hyvä pointti esitettiin tuossa aikaisemmin, että jo sillä vartinkin pysähdyksellä voi saada riittävästi toimintamatkaa, jotta kotiin pääsee ahdistumatta.

Minulla on myös lämmin autotalli käytössä. Ennen vanhaa automiehet sanoivat, että autokatos on paras säilytyspaikka autolle, mutta onko täyssähkö tuonut tähän muutosta? Autotallissa on ilmalämpöpumppu ja kaivo, eli yön aikana auton luulisi kuivuvan täysin.
 
Jos oikein lumisena ajat sisään niin sulaa, muttei kuivu; sähköauto ei tuo sinne lämpöenergiaa mukanaan konepellin alla hehkuvan murikan avulla enää.
 
Tähän väliin täytyy kommentoida, että tässä on tullut paljon hyviä käyttöön perustuvia rehellisiä kokemuksia, jotka ainakin minua auttavat hahmottamaan, mitä se autoilu sähköautolla tulisi olemaan. Kiitos niistä!

Eli suunnitelmallisuutta vaatii ja hyvä pointti esitettiin tuossa aikaisemmin, että jo sillä vartinkin pysähdyksellä voi saada riittävästi toimintamatkaa, jotta kotiin pääsee ahdistumatta.

Minulla on myös lämmin autotalli käytössä. Ennen vanhaa automiehet sanoivat, että autokatos on paras säilytyspaikka autolle, mutta onko täyssähkö tuonut tähän muutosta? Autotallissa on ilmalämpöpumppu ja kaivo, eli yön aikana auton luulisi kuivuvan täysin.

Kokemuksesta - Ei kuivu ILPillä, vaatii sen lisäks ilmankuivaimen tai kaks riippuen millaseen oot valmis panostamaan. ILPpi on huono kuivaamaan kylmässä ainakin jos tallia pitää 12-15 astetta kuten minä. Ja en ees aja lumisena ts. pyyhin lumet pois, mut ainahan sitä jää pohjaan tms. pöllyjä jotka sulaa/valuu sitten. Potkin toki sisälokareista kikkareet yms. pois.

Trotecilta saa hyviä. Ja sitten on auto ja talli aamulla oikeasti kuivia. Kompurakuivaimen hyötysuhdehävikki menee lämmöksi talliin, joten lämmittääkin samalla.
 
Tossa just painelin 170 kilometriä pääosin motaria nollakelissä märillä ja loskaisilla teillä (Matkan keskinopeus n. 90). Model 3 LR (2020) kulutti 66% akusta, josta ehkä pari prosenttia meni esilämmityksiin/sentryyn lakipisteessä. Tuosta tulee rangeksi juurikin noin 260-270 kilometriä, eli tiukkaa olisi tosiaan tehnyt mainitun matkan kanssa.
Loskahan on pahempi vastus, kuin -10 ja kuiva tie.
 
Loska on mielestäni se pahin, mikään muu ei leikkaa kantamaa yhtä tehokkaasti kuin valkean paskan läpi kyntäminen kun on huonosti aurattu ja sotkettu vielä suolaa sekaan.
 
Lähditkö lämpimästä vai kylmästä? Ja jos kylmästä, oliko akkua esilämmitetty kunnolla?
Kotoa lähtiessä esilämmitys piuhan päässä puolisen tuntia. Paluumatkalla ehkä 5 minuutin esilämmitys ilman latausta.

Loskahan on pahempi vastus, kuin -10 ja kuiva tie.
Niin on. Kulutukset huiteli sellaisella tasolla, jota alkaa tapaamaan kun pakkasta on -20.
 
Kyllä tekee näillä keleillä 300 km mahotonta 80 % varauksella lähtiessä esilämmitetyllä Kia EV6 AWD GT-linelläkin 19" GY nastarenkailla ts. ei pääse mitenkään päin loskapaska/lumimotarilla. 100 % latuulla vois ehkä päästä nipin napin 300 km mut aika tyhjäks/riskillä sais ajella.

Onneks työmatka 26 km / suunta.

Ei mene samoilla lähtökohdilla aadin Q4 50q kanssa motarivauhtia noin puolet vuodesta tuota 300km. Tulee paljon lähdettyä niin, että ajelen Lahden moottoritien etelästä päähän saakka johon noin 150km. Täydellä akulla kylmänä lähdettäessä vakiona 45-50% jäljellä Heinolan jälkeen motarin päässä. Kulutus ei kauheasti edes vaihtele lämpötilan mukaan, kun talvella keskinopeus pienempi vaikka kulutus kasvaisikin yleisesti. Enemmän vaikuttaa sitten ympäri vuoden keli - tuuli, räntä, sade etc ja isoimpana vielä suksiboksi, joka on suurimman osan talvea katolla.
 
Nappaan tänne tuolta ryhmästä vähän vuoden tilastoa kokonaisuudessaan;

Yesterday I showed you the Q3 2024 global sales for electric vehicles. Today it’s time for the year-to-date figures (January-September 2024).

- Tesla keeps leading with 124,000 units ahead of BYD. That’s less than the 276,000 units that separated both companies in Jan-Sep 2023. The American maker posted a 2.6% decline vs +11.6% for BYD. Will the Chinese outsell Tesla by the year end?
- Geely is the big winner of the year with its volumes up by 51%, climbing two positions in the ranking and outselling Volkswagen Group (-4.7%) and Hyundai-Kia (-8.1%). Geely is being boosted by the success of the Volvo EX30, Galaxy subbrand and ZEEKR.
- BMW Group was the best performer among the big non-Chinese BEV makers. It recorded a 19% increase in contrast to -22% from Mercedes (Smart included) and -6% from Audi (included in VW Group).
- GAC along with Mercedes were the worst performers of the top 10. GAC’s is feeling the impact of a product revamp at AION and Hyptec brands. The German maker struggles with the luxury models like EQE and EQS (too different from Mercedes DNA?).
- Stellantis also struggles with volumes down by 17% following lower sales of the Fiat 500, and the delays on the introduction of the Citroen e-C3 in Europe.
- Outside the top 10: Leapmotor doubles its sales and seems that has finally taken off in China; GM is the other non-Chinese winner with sales up by 56% thanks to the positive response of American public to Chevrolet Blazer EV, Cadillac Lyriq. In contrast, Ford lost 17% with a flopped F-150 Lightning and lack of enthusiasm around the European made Explorer EV.
- Xiaomi impressed with almost 70k units sold so far. The upcoming SUV will accelerate even more the growth; Vinfast (+107%) seems to take off in Vietnam and the Philippines thanks to the small VF 3.

Source: OEMs, estimates

#carindustryanalysis #felipemunoz #automotive #ev #electricvehicles #electricvehicle #carsales #carstats

FB_IMG_1732270158309.jpg
 
Niin. Jos toiseen mahtuu tavaratilaan 9+1 ja penkit kaadettuna 26 ja toiseen 9 ja penkin kaadettuna 25 niin kummassa on paremmat tavaratilat? Mikä on se "mittausmenetelmä" joka sanoo että tottakai se on parempi johon mahtuu vähemmän?

Pistää-vain-miettimään.jpg Jokainen ottakoon tuon miten haluaa.
Juur niin. Ja sekin että irtorompetta ei saa mättää konttiin yli takaistuimen selkänojien ja iso(t) kappale(et) voivat mennä niin isoja kun mahtuu kattoon asti. Banaanilaatikot on irtorompetta ja määrä pitäisi ilmoittaa myös niin montako banskulootaa mahtuu niin ettei yksikään ole jatkamassa matkaa äkkipysäyksessä.

Ai niin, sekin on monelle oleellista ettei tavaratilaan laitettaessa ole mitään kynnystä tavaratilan lattian edessä. Esimerkiksi painavat tavarat ja jotkut lastenrattaat voi työntää suoraan konttiin kuten perinteisessä farmarissa. Kun en juttua ole nähnyt niin missä merkissä on kynnyksetön kontti? Henkilökohtaisesti se olisi ratkaiseva ominaisuus nykyään, ei absoluuttinen maksimikoko. (toki tavaratilan lattian leveys tulisi olla myös yli metrin, mielellään 110-120 cm).
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 016
Viestejä
4 498 985
Jäsenet
74 322
Uusin jäsen
Smarttila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom