Yleistä keskustelua sähköautoista

Kävin EV3:saa istumassa ja 180 "pitkänä" tuntui takapenkillä olevan sama tila kuin Nirossa itseni takana. Eli polvet kiinni toisissaan ottavat inan kiinni etupenkkiin ja irti toisistaan ok. Mielestäni tuosta on sanottu että isommat tilat takana, mutta ei niissä mielestäni ollut mitään eroa. Etupenkin selkämys kova, niin mielellään pitää jalat irti toisistaan. Voihan tuossa penkin jyrkkyydensäädössä tietty se joku sentti olla eroa jolloin Niro olisi aavistuksen ahtaampi.

Takaboksi oli "selvästi" tilavampi kuin nirossa, koska siinä pohja ala-asennossa takapenkin vieressä akusto vie viistopätkän tilaa. Litroissa tuskin juuri eroa, mutta tekee aika paljon kun viistoa ei ole.

Keskikonsoli oli aika mielenkiintoinen. Tuollainen liukuva "pöytä" on ehkä pienelle (14") läppärille juuri ja juuri ok jos tuon kansiosan avaa auki. Mitään lokerikkoa siinä ei ole ja vaikka alhaalla on romulle tilaa niin ko. kaukalon seinät on aika matalat joten ennemmin jollekin käsilaukulle sopiva.

Penkki liukui kivasti karkuun oven avatessa ja penkinsäädöt muistin osalta näppärästi ovessa tökittävänä kuin myös lämmittimet ja jööhdyttimet ja ratin lämmitys myös.

Mielestäni varsin jees auto. Kattoluukun funktio on vähän niin ja näin kun vie pääntilaa avattavan ja kait kattokantavuudenkin. 750kg kevyt peräkärry täydellä vetokyvyllä vaatii isomman akun joka nostaa hintaa aika reippaasti. Takapenkissä saisi olla keskiosa avattava mutta eipä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Eka lataus reissulla on siis hidas kun ei ole esilämmitystä, toka lataus menee hyvällä teholla kunhan ei liian kylmäksi ehdi akku päästä, ja sen jälkeen rajoitetaan jo lataustehoa akun säästämiseksi. Oliko se 2 pikalatausta per 24h ja sitten lyödään liinat kiinni

Toi oli vanhalla softalla. Nykyisin taisi olla 3,5 akullista 26h aikana tms. Aika harvalle enää kynnyskysymys.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Niin. Jos toiseen mahtuu tavaratilaan 9+1 ja penkit kaadettuna 26 ja toiseen 9 ja penkin kaadettuna 25 niin kummassa on paremmat tavaratilat? Mikä on se "mittausmenetelmä" joka sanoo että tottakai se on parempi johon mahtuu vähemmän?

Joku voisi pistää tähän kuvan TM:n mittausmetodista, se varmaan avaa tätä paremmin. Mutta tavaratilan arvostelussa voi olla muutakin kuin pelkkä tila, esim. kynnykset, nostokorkeus, käytettävyys jne.

Bananaboxissa ladataan kattoon asti joka harvemmin on se tapa miten autoja lastataan.
 
Niin. Jos toiseen mahtuu tavaratilaan 9+1 ja penkit kaadettuna 26 ja toiseen 9 ja penkin kaadettuna 25 niin kummassa on paremmat tavaratilat? Mikä on se "mittausmenetelmä" joka sanoo että tottakai se on parempi johon mahtuu vähemmän?

Pistää-vain-miettimään.jpg Jokainen ottakoon tuon miten haluaa.
TM mittauksissa Teslan tavaratilan korkeus hattuhyllyn alla on vain, sallinette ilmaisun, säälittävät 40cm. Tuohan jo lähentelee käyttökelvotonta. Jos se oikeasti on noin matala, niin en yhtään ihmettele arvosanaa. Niin ja arvosanassakin oli yhdistettynä takatilat+tavaratila, eli kun on huonommin pääntilaa takana niin se vaikuttanee myös.
 
Kyllä toi Toyotakin varmasti menee sen 260 km motaria talvella. Kaupunki/pätkäajosss kulutus kasvaa mitä kylmempää on mutta maantiellä ero ei ole niin iso.

Meillä on kans kesärange olevinaan 400 km mutta talvella -20 keleissä 250 km on totuus. Eli pieni lataus vaaditaan tollaisella 130 km edestakas reissulla.

Tuossa on kuitenkin 70 kWh akku.

260km motaria talvella voi mennä yhteen putkeen, mutta pakkasella/tuiskeessa tuskin 2x130km välillä kylmällä autolla - tai ainakin hyvin tiukkaa tekee. Lisäksi ottaisin huomioon ennen sen kohtuuhintaisen Bz4x:n hankintaa huomioon sen, että sen sisäinen laturi on todennäköisesti 1-vaiheinen eli kotilatauskin voi vaatia jo enemmän suunnittelua ja aikaa.

...ja akun kokohan on oikeasti 64kWh (tai sitten pitää sanoa, että vaikka ID4:n akkukoko on 82kWh).
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni TM mittaa tavaratilan mittalaatikoilla joiden koko 1 litra.

Mielestäni tuo TB:n banaanilaatikkotesti on todella huono metodi. Jos tavaratilan mitat on juuri sattumalta laatikon ulkomitoille sopivat tai erityisen huonot niin mittavirhettä voi tulla valtavasti.
 
260km motaria talvella voi mennä yhteen putkeen, mutta pakkasella/tuiskeessa tuskin 2x130km välillä kylmällä autolla - tai ainakin hyvin tiukkaa tekee. Lisäksi ottaisin huomioon ennen sen kohtuuhintaisen Bz4x:n hankintaa huomioon sen, että sen sisäinen laturi on todennäköisesti 1-vaiheinen eli kotilatauskin voi vaatia jo enemmän suunnittelua ja aikaa.
Juu ei varmaan mene -20 asteessa loskassa ja tuulessa. Aika harvinaisia nämä -20 kelit muutenkin on asuinpaikasta riippuen.

Toi latauslaite ilmeisesti vaihtui aika pian parempaan niistä ekojen 1-vaiheturhakkeista.
 
Juu ei varmaan mene -20 asteessa loskassa ja tuulessa. Aika harvinaisia nämä -20 kelit muutenkin on asuinpaikasta riippuen.

Toi latauslaite ilmeisesti vaihtui aika pian parempaan niistä ekojen 1-vaiheturhakkeista.

Latauslaite on 1-vaiheinen vielä monessa v.2023 Suomeen rekisteröidyssä Bz4x:ssä eli siinä olisin tarkkana.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Olen kyllä kuullut että bZ4X/Solterra ovat ihan käyttökelvottomia talvella sen hitaan latauksen takia. Mutta jos ajaa vain nurkka-ajoa ja auto saa latailla rauhassa yön yli niin mikäs siinä.
Oon kuullut että teslat on huonolaatuisia ja käyttäjälleen vaarallisia. Kaikki MEB-variantit sitten taas softaltaan aivan paskoja. Kiat taas täysin käyttökelvottomia kun niihin tulee zombiakut. Pollet paskoja talvella kun lukot ei toimi. Mersuissa tulee hullu lasku kun akut pitää vaihtaa pienemmästäkin naarmusta. Nää yleistykset on poikkeuksetta aivan perseestä. Lopettakaa niiden viljely.
 
260km motaria talvella voi mennä yhteen putkeen, mutta pakkasella/tuiskeessa tuskin 2x130km välillä kylmällä autolla - tai ainakin hyvin tiukkaa tekee. Lisäksi ottaisin huomioon ennen sen kohtuuhintaisen Bz4x:n hankintaa huomioon sen, että sen sisäinen laturi on todennäköisesti 1-vaiheinen eli kotilatauskin voi vaatia jo enemmän suunnittelua ja aikaa.

...ja akun kokohan on oikeasti 64kWh (tai sitten pitää sanoa, että vaikka ID4:n akkukoko on 82kWh).
Ei se 260km motaria talvella muillakaan autoilla ihan heittämällä mene.
https://www.recurrentauto.com/research/winter-ev-range-loss
 
Niin. Jos toiseen mahtuu tavaratilaan 9+1 ja penkit kaadettuna 26 ja toiseen 9 ja penkin kaadettuna 25 niin kummassa on paremmat tavaratilat? Mikä on se "mittausmenetelmä" joka sanoo että tottakai se on parempi johon mahtuu vähemmän?

Pistää-vain-miettimään.jpg Jokainen ottakoon tuon miten haluaa.

Jos on baanikauppias ja niitä banaanilaatikoita kuljettaa, niin se max laatikko määrä voi kiinnostaa, jos sinne ronttiin muuta ole tunkemassa.

En tiedä paljonko banaanilaatikko painaa.

Tavaratilan koon arvostelu on toki vaikeaa ja usein ketjuissa tuodaa esille erinäkemyksiä. Jollakkin oleellista on se että sinne mahtaa jonkin kokoinen laatikko, eli leveys, korkeus, tärkeitä, ja osalla taasen se syvyys.

Vanha juomakorti, nykyinen pahvilaatikko, on käypiä myös, jos selalisia rahtaa, jos taasen sekalaista, säkkiä, niin muoto mikä ei natsaa laatikko leikkiin ei olse juttu, vaan se paljonko sitä tavaraa mahtuu, paljonko saa painaa.

Arjessa, taviksella noiden ohi ajaa kätettävyys, kauppa reisulla, harrastuksiin, lapsiperheella omat juttunsa.
 
Tänään tuli kotiutettua VW Id.7 GTX Tourer ja vaikka kotimatka oli mielenkiintoinen Jari-myrskyn jäljiltä niin kylläpä jäi positiivinen maku suuhun kaupasta. 5.5s kiihtyvyyttä ei ihan saanut testattua kelistä johtuen, mutta ilman täyttä kaasun polkaisua voin sanoa että en kaipaa yhtään lisää potkua autoon. Luistoneston kun napsautti sporttiasentoon niin peräkin heitteli iloisesti.

HUD ja hierovat penkit ovat loistavat, muutenkin laatuvaikutelma itselle täysin riittävä, kalliimmissa autoissa infotainment voisi olla sulautetumpi etu/keskikonsoliin, mutta ei tuo tablettimainen ratkaisu häiritse minua lainkaan kun käytössä on HUD ja pieni etunäyttö.

Voice assistant / IDA puhui hieman turhan robottimaista suomea kun siltä pyysi vitsiä. Navigoinnissa ääni oli luontevampi.

DCC (Sähkösäätöiset iskarit ja ehkä jotain muuta alustaan vaikuttavaa) muutti korin jämäkkyyttä mukavasti, ratille sai comfort/sport asennot missä sporttiasetus antoi mukavasti enemmän tuntoa ohjaukseen.

Ratin paikan säätö on vain manuaalinen kulmasäätö ja ehkä olisin kaivannut pientä pituussäätöä aivan täydellisen asennon etsimiseksi. Tämä ehkä auton isoin miinus. Muuten penkistä sai kyllä todella mukavan. Ratin hipaisunapit eivät itseä haitannut ja niiden haptinen palaute kyllä kertoi hienosti painallusten onnistumisen.

EDIT: saahan sitä rattia myös pituussuunnassa säädettyä, en tiedä oliko eilen uuden auton alkutahmeutta vai vain heikko suoritus itseltä. Nyt aamulla muiden kommenttien perusteella testattuna hyvin liikkui.

Takapenkeillä tilaa oli todella luksusmaisesti. Keskikokoisena 177cm pitkänä tuntui että polvien ja etupenkin väliin jäi luokkaa 15-20cm.

Tldr; vaikka Volkkari maksoi talvirenkaineen ja kaikkine herkkuineen 70 harrastusrahaa, niin silti tuntuu että tuolla sai erittäin paljon autoa itselle. Paremmasta merkistä samoilla optioilla olisi saanut maksaa yli 100 harrastusrahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ratin paikan säätö on vain manuaalinen kulmasäätö ja ehkä olisin kaivannut pientä pituussäätöä aivan täydellisen asennon etsimiseksi. Tämä ehkä auton isoin miinus.

Onko todellakin näin?

Ottaen huomioon että sekä etäisyys- että korkeussäätyvä ohjauspyörä on ollut vakiovarusteena liki kaikissa koko konsernin autoissa luokkaa vuosikymmenen verran niin vaikea uskoa, että tuota olisi jostain syystä jätetty pois. Ja jos tosiaan on, niin täytyy kyllä miettiä pitkään ja hartaasti, että mitäköhän on päässä mahtanut liikkua ergonomiaosastolla.

Ei ole siis sähkösäätyvä ratti tai mitään? Vaan ihan perinteinen vipu siinä vasemman käden puolella joka vapauttamalla voi nykiä ratin haluamaansa paikkaan?
 
Onko todellakin näin?

Ottaen huomioon että sekä etäisyys- että korkeussäätyvä ohjauspyörä on ollut vakiovarusteena liki kaikissa koko konsernin autoissa luokkaa vuosikymmenen verran niin vaikea uskoa, että tuota olisi jostain syystä jätetty pois. Ja jos tosiaan on, niin täytyy kyllä miettiä pitkään ja hartaasti, että mitäköhän on päässä mahtanut liikkua ergonomiaosastolla.

Ei ole siis sähkösäätyvä ratti tai mitään? Vaan ihan perinteinen vipu siinä vasemman käden puolella joka vapauttamalla voi nykiä ratin haluamaansa paikkaan?
Ainakin Autogefühlin perus id.7 videossa näkyy 11:xx kohdalla, että ratti liikkuu joka suuntaan. Gtx luulis olevan tasan sama rakenne.

e: Sama juttu GTX:n review-videossa 7 min kohdalla eli ratissa on säätö (ainakin rahalla).
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Autogefühlin perus id.7 videossa näkyy 11:xx kohdalla, että ratti liikkuu joka suuntaan. Gtx luulis olevan tasan sama rakenne.

e: Sama juttu GTX:n review-videossa 7 min kohdalla eli ratissa on säätö (ainakin rahalla).
Varmaan on, en selkeästi vetänyt vain tarpeeksi voimalla uuden auton rikkomisen pelossa 🙈

Hyvä että täältäkin oppii, ei ollut turha postaus!
 
Ei se 260km motaria talvella muillakaan autoilla ihan heittämällä mene.
Tossa just painelin 170 kilometriä pääosin motaria nollakelissä märillä ja loskaisilla teillä (Matkan keskinopeus n. 90). Model 3 LR (2020) kulutti 66% akusta, josta ehkä pari prosenttia meni esilämmityksiin/sentryyn lakipisteessä. Tuosta tulee rangeksi juurikin noin 260-270 kilometriä, eli tiukkaa olisi tosiaan tehnyt mainitun matkan kanssa.
 
Tossa just painelin 170 kilometriä pääosin motaria nollakelissä märillä ja loskaisilla teillä (Matkan keskinopeus n. 90). Model 3 LR (2020) kulutti 66% akusta, josta ehkä pari prosenttia meni esilämmityksiin/sentryyn lakipisteessä. Tuosta tulee rangeksi juurikin noin 260-270 kilometriä, eli tiukkaa olisi tosiaan tehnyt mainitun matkan kanssa.
Lähditkö lämpimästä vai kylmästä? Ja jos kylmästä, oliko akkua esilämmitetty kunnolla?
 
Tossa just painelin 170 kilometriä pääosin motaria nollakelissä märillä ja loskaisilla teillä (Matkan keskinopeus n. 90). Model 3 LR (2020) kulutti 66% akusta, josta ehkä pari prosenttia meni esilämmityksiin/sentryyn lakipisteessä. Tuosta tulee rangeksi juurikin noin 260-270 kilometriä, eli tiukkaa olisi tosiaan tehnyt mainitun matkan kanssa.

Kyllä tekee näillä keleillä 300 km mahotonta 80 % varauksella lähtiessä esilämmitetyllä Kia EV6 AWD GT-linelläkin 19" GY nastarenkailla ts. ei pääse mitenkään päin loskapaska/lumimotarilla. 100 % latuulla vois ehkä päästä nipin napin 300 km mut aika tyhjäks/riskillä sais ajella.

Onneks työmatka 26 km / suunta.
 
Tähän väliin täytyy kommentoida, että tässä on tullut paljon hyviä käyttöön perustuvia rehellisiä kokemuksia, jotka ainakin minua auttavat hahmottamaan, mitä se autoilu sähköautolla tulisi olemaan. Kiitos niistä!

Eli suunnitelmallisuutta vaatii ja hyvä pointti esitettiin tuossa aikaisemmin, että jo sillä vartinkin pysähdyksellä voi saada riittävästi toimintamatkaa, jotta kotiin pääsee ahdistumatta.

Minulla on myös lämmin autotalli käytössä. Ennen vanhaa automiehet sanoivat, että autokatos on paras säilytyspaikka autolle, mutta onko täyssähkö tuonut tähän muutosta? Autotallissa on ilmalämpöpumppu ja kaivo, eli yön aikana auton luulisi kuivuvan täysin.
 
Jos oikein lumisena ajat sisään niin sulaa, muttei kuivu; sähköauto ei tuo sinne lämpöenergiaa mukanaan konepellin alla hehkuvan murikan avulla enää.
 
Tähän väliin täytyy kommentoida, että tässä on tullut paljon hyviä käyttöön perustuvia rehellisiä kokemuksia, jotka ainakin minua auttavat hahmottamaan, mitä se autoilu sähköautolla tulisi olemaan. Kiitos niistä!

Eli suunnitelmallisuutta vaatii ja hyvä pointti esitettiin tuossa aikaisemmin, että jo sillä vartinkin pysähdyksellä voi saada riittävästi toimintamatkaa, jotta kotiin pääsee ahdistumatta.

Minulla on myös lämmin autotalli käytössä. Ennen vanhaa automiehet sanoivat, että autokatos on paras säilytyspaikka autolle, mutta onko täyssähkö tuonut tähän muutosta? Autotallissa on ilmalämpöpumppu ja kaivo, eli yön aikana auton luulisi kuivuvan täysin.

Kokemuksesta - Ei kuivu ILPillä, vaatii sen lisäks ilmankuivaimen tai kaks riippuen millaseen oot valmis panostamaan. ILPpi on huono kuivaamaan kylmässä ainakin jos tallia pitää 12-15 astetta kuten minä. Ja en ees aja lumisena ts. pyyhin lumet pois, mut ainahan sitä jää pohjaan tms. pöllyjä jotka sulaa/valuu sitten. Potkin toki sisälokareista kikkareet yms. pois.

Trotecilta saa hyviä. Ja sitten on auto ja talli aamulla oikeasti kuivia. Kompurakuivaimen hyötysuhdehävikki menee lämmöksi talliin, joten lämmittääkin samalla.
 
Tossa just painelin 170 kilometriä pääosin motaria nollakelissä märillä ja loskaisilla teillä (Matkan keskinopeus n. 90). Model 3 LR (2020) kulutti 66% akusta, josta ehkä pari prosenttia meni esilämmityksiin/sentryyn lakipisteessä. Tuosta tulee rangeksi juurikin noin 260-270 kilometriä, eli tiukkaa olisi tosiaan tehnyt mainitun matkan kanssa.
Loskahan on pahempi vastus, kuin -10 ja kuiva tie.
 
Loska on mielestäni se pahin, mikään muu ei leikkaa kantamaa yhtä tehokkaasti kuin valkean paskan läpi kyntäminen kun on huonosti aurattu ja sotkettu vielä suolaa sekaan.
 
Lähditkö lämpimästä vai kylmästä? Ja jos kylmästä, oliko akkua esilämmitetty kunnolla?
Kotoa lähtiessä esilämmitys piuhan päässä puolisen tuntia. Paluumatkalla ehkä 5 minuutin esilämmitys ilman latausta.

Loskahan on pahempi vastus, kuin -10 ja kuiva tie.
Niin on. Kulutukset huiteli sellaisella tasolla, jota alkaa tapaamaan kun pakkasta on -20.
 
Mitä techiläiset ovat pitäneet Polestar 2:sta? Hienoa jos kuulisi vielä kokemuksia ettei ole ollut kotilatausmahdollisuutta
 
Kyllä tekee näillä keleillä 300 km mahotonta 80 % varauksella lähtiessä esilämmitetyllä Kia EV6 AWD GT-linelläkin 19" GY nastarenkailla ts. ei pääse mitenkään päin loskapaska/lumimotarilla. 100 % latuulla vois ehkä päästä nipin napin 300 km mut aika tyhjäks/riskillä sais ajella.

Onneks työmatka 26 km / suunta.

Ei mene samoilla lähtökohdilla aadin Q4 50q kanssa motarivauhtia noin puolet vuodesta tuota 300km. Tulee paljon lähdettyä niin, että ajelen Lahden moottoritien etelästä päähän saakka johon noin 150km. Täydellä akulla kylmänä lähdettäessä vakiona 45-50% jäljellä Heinolan jälkeen motarin päässä. Kulutus ei kauheasti edes vaihtele lämpötilan mukaan, kun talvella keskinopeus pienempi vaikka kulutus kasvaisikin yleisesti. Enemmän vaikuttaa sitten ympäri vuoden keli - tuuli, räntä, sade etc ja isoimpana vielä suksiboksi, joka on suurimman osan talvea katolla.
 
Nappaan tänne tuolta ryhmästä vähän vuoden tilastoa kokonaisuudessaan;

Yesterday I showed you the Q3 2024 global sales for electric vehicles. Today it’s time for the year-to-date figures (January-September 2024).

- Tesla keeps leading with 124,000 units ahead of BYD. That’s less than the 276,000 units that separated both companies in Jan-Sep 2023. The American maker posted a 2.6% decline vs +11.6% for BYD. Will the Chinese outsell Tesla by the year end?
- Geely is the big winner of the year with its volumes up by 51%, climbing two positions in the ranking and outselling Volkswagen Group (-4.7%) and Hyundai-Kia (-8.1%). Geely is being boosted by the success of the Volvo EX30, Galaxy subbrand and ZEEKR.
- BMW Group was the best performer among the big non-Chinese BEV makers. It recorded a 19% increase in contrast to -22% from Mercedes (Smart included) and -6% from Audi (included in VW Group).
- GAC along with Mercedes were the worst performers of the top 10. GAC’s is feeling the impact of a product revamp at AION and Hyptec brands. The German maker struggles with the luxury models like EQE and EQS (too different from Mercedes DNA?).
- Stellantis also struggles with volumes down by 17% following lower sales of the Fiat 500, and the delays on the introduction of the Citroen e-C3 in Europe.
- Outside the top 10: Leapmotor doubles its sales and seems that has finally taken off in China; GM is the other non-Chinese winner with sales up by 56% thanks to the positive response of American public to Chevrolet Blazer EV, Cadillac Lyriq. In contrast, Ford lost 17% with a flopped F-150 Lightning and lack of enthusiasm around the European made Explorer EV.
- Xiaomi impressed with almost 70k units sold so far. The upcoming SUV will accelerate even more the growth; Vinfast (+107%) seems to take off in Vietnam and the Philippines thanks to the small VF 3.

Source: OEMs, estimates

#carindustryanalysis #felipemunoz #automotive #ev #electricvehicles #electricvehicle #carsales #carstats

FB_IMG_1732270158309.jpg
 
Niin. Jos toiseen mahtuu tavaratilaan 9+1 ja penkit kaadettuna 26 ja toiseen 9 ja penkin kaadettuna 25 niin kummassa on paremmat tavaratilat? Mikä on se "mittausmenetelmä" joka sanoo että tottakai se on parempi johon mahtuu vähemmän?

Pistää-vain-miettimään.jpg Jokainen ottakoon tuon miten haluaa.
Juur niin. Ja sekin että irtorompetta ei saa mättää konttiin yli takaistuimen selkänojien ja iso(t) kappale(et) voivat mennä niin isoja kun mahtuu kattoon asti. Banaanilaatikot on irtorompetta ja määrä pitäisi ilmoittaa myös niin montako banskulootaa mahtuu niin ettei yksikään ole jatkamassa matkaa äkkipysäyksessä.

Ai niin, sekin on monelle oleellista ettei tavaratilaan laitettaessa ole mitään kynnystä tavaratilan lattian edessä. Esimerkiksi painavat tavarat ja jotkut lastenrattaat voi työntää suoraan konttiin kuten perinteisessä farmarissa. Kun en juttua ole nähnyt niin missä merkissä on kynnyksetön kontti? Henkilökohtaisesti se olisi ratkaiseva ominaisuus nykyään, ei absoluuttinen maksimikoko. (toki tavaratilan lattian leveys tulisi olla myös yli metrin, mielellään 110-120 cm).
 
Viimeksi muokattu:
Kärsii bugailevasta softasta, jäätyvistä ovenkahvoista ja ruostumisesta. Korkea kulutus myös. Muuten hyvä.
Tyhmä kysymys kun sähköautoista ei kokemusta mutta mikä on tässä tapauksessa korkea kulutus? Ja onko millaiset verot & vakuutusmaksut?
 
Tyhmä kysymys kun sähköautoista ei kokemusta mutta mikä on tässä tapauksessa korkea kulutus? Ja onko millaiset verot & vakuutusmaksut?
DMLR mallissa vakuutukset tonnin pinnassa viikko sitten kilpailutettuna. Verot hieman vajaa 200€
Kulutuksesta en vielä ~viikon kokemuksella mene sanomaan mitään
 
Tyhmä kysymys kun sähköautoista ei kokemusta mutta mikä on tässä tapauksessa korkea kulutus?
FLTP.fi voi selailla todellisia kulutuksia. Sellainen 15-40% kulutuslisä verrattuna Model 3 LR 2021+, kelistä ja ajoympäristöstä riippuen. Isoimmat erot moottoritiellä, mutta myös kaupungissa kuluttaa enemmän.
Rahassa merkitys ei ole kovin suuri, sillä suuruusluokaltaan 10€/kk voi mennä kotilatauksilla lisää sähköön. Mutta auton toimintamatkassa ja pidemmän matkan matkantekonopeudessa tuo näkyy.
 
Sähköauton kulutuksesta voisin karkeesti itse lausua:

<15kWh/100km = pienehkö
<20kWh/100km = kohtalainen
<25kWh/100km = suurehko
<30kWh/100km = suuri
>30kWh/100km = kova

Yleensä nää menee tuohon 15-25 haarukkaan merkistä riippumatta jos puhutaan +300hv/AWD sähkiksestä.
 
Loska on mielestäni se pahin, mikään muu ei leikkaa kantamaa yhtä tehokkaasti kuin valkean paskan läpi kyntäminen kun on huonosti aurattu ja sotkettu vielä suolaa sekaan.
Nelivedon kytkeminen auttaa yllättävän paljon kantamaan Ioniq 5:ssa. Ihan riippumatta onko se tie liukas vedestä, jäästä, lumesta tai noiden sekoituksesta. Olen sitä 1-tiellä nyt aika paljon testaillut ja perstuntumalta 4-veto vie noissa olosuhteissa vähemmän akkua vaikka yleisesti ottaen toisen moottorin pitäisi kuluttaa enemmän. Ja tietysti onhan se ihan eri muutenkin 4:llä vetävällä ajella, kun keli on huono.
 
Kärsii bugailevasta softasta, jäätyvistä ovenkahvoista ja ruostumisesta. Korkea kulutus myös. Muuten hyvä.
Jäätyvät ovenkahvat on Volvosta tuttu ongelma, takuuaikana vaihtavat parannellut lukot joissa sulamisvedet eivät pääse väärään väliin. Mikäli takuu on jo lauennut niin goodwilliä kannattaa kysellä ja jollei se auta niin niksi-pirkkoja oli muutamia, esim ruutata silikonispraytä oven sisään lukon lähellä olevan ruuvin reijästä.
 
Näin Model Y:n omistajana voi kyllä allekirjoittaa aikalailla valtaosan tuossa TM testissä todetun. Tiivistelmä alustan ja ohjauksen tuntumasta on niin osuva, etten pystyisi itse juuri paremmin muotoilemaan.
 
Kärsii bugailevasta softasta, jäätyvistä ovenkahvoista ja ruostumisesta. Korkea kulutus myös. Muuten hyvä.
Mistäs noi nyt jo ruostuu?

Tuosta vakuutuksesta niin saakos noihin Volviaa? Oli ainakin sähkövolvoon satoja euroja halvempi kuin seuraava, noin 700 €/v ja kehä3 sisällä asutaan.
 
Jos tuon TM:n testiartikkelin haluaa lukea, niin myös TM löytyy E-kirjastosta.

E-kirjastossa tällä hetkellä mukana olevat kunnat:

A-I​

Akaa
Alajärvi
Alavus
Asikkala
Askola
Aura
Enonkoski
Espoo
Eura
Eurajoki
Evijärvi
Forssa
Halsua
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Harjavalta
Hartola
Hattula
Hausjärvi
Heinola
Heinävesi
Helsinki
Hirvensalmi
Hollola
Huittinen
Humppila
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Inkoo
Isojoki
Isokyrö

J-L​

Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Joroinen
Joutsa
Juuka
Juupajoki
Juva
Jyväskylä
Jämijärvi
Jämsä
Järvenpää
Kaarina
Kaavi
Kangasala
Kangasniemi
Kankaanpää
Kannonkoski
Kannus
Karijoki
Karkkila
Karstula
Karvia
Kaskinen
Kauhajoki
Kauhava
Kaustinen
Kauniainen
Keitele
Kerava
Keuruu
Kihniö
Kinnula
Kirkkonummi
Kitee
Kiuruvesi
Kivijärvi
Kokemäki
Kokkola
Konnevesi
Kontiolahti
Koski TI
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kustavi
Kyyjärvi
Kärkölä
Lahti
Laihia
Laitila
Lapinlahti
Lapinjärvi
Lappajärvi
Lappeenranta
Lapua
Laukaa
Lemi
Lempäälä
Leppävirta
Lestijärvi
Lieksa
Lieto
Liperi
Lohja
Loimaa
Loppi
Loviisa
Luhanka
Luumäki

M-R​

Marttila
Masku
Merikarvia
Miehikkälä
Mikkeli
Multia
Muurame
Mynämäki
Myrskylä
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Mäntyharju
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmes
Nurmijärvi
Orimattila
Oripää
Orivesi
Outokumpu
Padasjoki
Paimio
Parikkala
Parkano
Pertunmaa
Petäjävesi
Perho
Pieksämäki
Pielavesi
Pihtipudas
Pirkkala
Polvijärvi
Pomarkku
Pori
Pornainen
Porvoo
Pukkila
Punkalaidun
Puumala
Pyhtää
Pyhäranta
Pälkäne
Pöytyä
Raasepori
Raisio
Rantasalmi
Rauma
Rautalampi
Rautavaara
Rautjärvi
Riihimäki
Ruokolahti
Ruovesi
Rusko
Rääkkylä

S-Ä​

Saarijärvi
Salo
Sastamala
Sauvo
Savitaipale
Savonlinna
Seinäjoki
Siikainen
Sipoo
Siuntio
Soini
Somero
Sonkajärvi
Sulkava
Suonenjoki
Sysmä
Säkylä
Taipalsaari
Taivassalo
Tammela
Tampere
Tervo
Teuva
Tohmajärvi
Toholampi
Toivakka
Turku
Tuusniemi
Tuusula
Ulvila
Urjala
Uurainen
Uusikaupunki
Vaasa
Valkeakoski
Vantaa
Varkaus
Vehmaa
Vesanto
Vesilahti
Veteli
Vieremä
Vihti
Viitasaari
Vimpeli
Virolahti
Virrat
Ylöjärvi
Ypäjä
Ähtäri
Äänekoski
Kirjautuminen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella
 
Kärsii bugailevasta softasta, jäätyvistä ovenkahvoista ja ruostumisesta. Korkea kulutus myös. Muuten hyvä.
Oliko tämä kokemus vanhasta Polestar 2:sta vai tästä uudemmasta 2024 mallista? Kulutus lienee parantunut nelivedossa kun uudessa saa etumoottorin kytkettyä pois. Vajaavetoversiokin oli aikaisemmin etuveto ja nyt takaveto. Aika eri auto nykyään.
 
Nelivedon kytkeminen auttaa yllättävän paljon kantamaan Ioniq 5:ssa. Ihan riippumatta onko se tie liukas vedestä, jäästä, lumesta tai noiden sekoituksesta. Olen sitä 1-tiellä nyt aika paljon testaillut ja perstuntumalta 4-veto vie noissa olosuhteissa vähemmän akkua vaikka yleisesti ottaen toisen moottorin pitäisi kuluttaa enemmän. Ja tietysti onhan se ihan eri muutenkin 4:llä vetävällä ajella, kun keli on huono.
Mitä moodia käytät kun haluat kokoajan nelivedolla ajaa?

Ev6 kanssa olen nyt normaalia ja snow moodia testaillut ja pienissä nopeuksissa normaalilla kaasulla ajaessa suurin ero tuntuu olevan jarrutuksissa. Kulutuksia en ole kerennyt kokeilemaan.
 
Mitä techiläiset ovat pitäneet Polestar 2:sta? Hienoa jos kuulisi vielä kokemuksia ettei ole ollut kotilatausmahdollisuutta
No määpäs kerron omat kokemukset 2v/30tkm perusteella.

Ehkä paras talviauto mitä on ollut (asun Oulun korkeudella), verrokkeina edelliset 2017 Audi A4 Allroad ja Audi A6 2013 (quattro), molemmat varustettuna Eberillä. Autona siis 2023 LRDM Plus+Pilot sekä Performance tehonlisäys. Lämpiää kännykän kautta muutamassa minuutissa ja saat ratin ja penkitkin esilämpimäksi halutessasi. Ratin sekä takapenkin lämmitys kuuluu plus pakettiin. Ohjelmiston kanssa ei ole ollut käytännön ongelmia, joskus käynnistää itse itsensä ja joskus pitää nettiyhteys nollata. 95% ajasta toimii hyvin ja autolla voit ajaa ihan normaalisti vaikka noin kävisikin. Itsellä ei oo lukot jäätyneet eikä juuri muitakaan ongelmia ole ollut. Kerran sähköinen takaluukku pimeni (korjaantui ohjelmiston käynnistyksellä) ja kaksi kertaa on äänet hävinneet (sama korjaus). Päätin pitää autoa vielä ainakin pari vuotta lisää ja ostin siihen jatkotakuun 5v saakka, maksoi muistaakseni 1300e.

Kotilatauksella autoni lataan melkein aina, pikalatureita en käytä kuin reissuilla. Pikalatausnopeus on ihan ookoo, alkaa 150kw teholla ja siitä laskee sitten akun täyttyessä. Kovilla pakkasilla (yli 20c) pitää tyytyä 50-80kw alkulatausnopeuteen. Tuolla vanhemmalla mallilla pääsee kesällä käytännössä 400km ja talvella 300km täydellä akulla. Valot ovat hyvät vaikkei tuohon vuosimalliin saanut mukautuvia ledejä komponettipulan takia. Äänentoisto hyvä tuolla plussapakettiin sisältyvällä H&K järjestelmällä.

Kokonaisuutena olen hyvinkin tyytyväinen ollut autoon.

E: Ja niin se kulutus. Kesällä mennään ajotavasta riippuen 17-20kw kulutuksella ja talvella 20-25kw kulutuksella pitemmässä ajossa. Toki jos ajat 5km ja lämmität auton samalla niin kulutus on helposti yli 30kw/h. Keskikulutus nyt syksyn/alkutalven ajoista 21.9 kw ja matka 5100 km.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä moodia käytät kun haluat kokoajan nelivedolla ajaa?

Ev6 kanssa olen nyt normaalia ja snow moodia testaillut ja pienissä nopeuksissa normaalilla kaasulla ajaessa suurin ero tuntuu olevan jarrutuksissa. Kulutuksia en ole kerennyt kokeilemaan.
Snowilla menen lähes koko talven ellei nyt satu "kesäkeli" olemaan. En ihan saanut kiinni mitä tarkoitat erolla jarrutuksissa.
 
Snowilla menen lähes koko talven ellei nyt satu "kesäkeli" olemaan. En ihan saanut kiinni mitä tarkoitat erolla jarrutuksissa.
Ainakin omassa autossa kun ajaa normaali moodilla niin etumoottori on irti kytkettynä myös kun jalan irrottaa kaasulta, taitaa vasta ihan jarrutuksen lopussa lyödä senkin mukaan. Yleensä mulla on se regen 1 taso päällä. Oikeen liukkaassa paikassa kun alkaa hidastamaan niin perä hieman elää. Snow moodi päällä en ole vastaavaa huomannut kun jarrutaa myös etumoottorilla. Jos pyllydyno tuon oikein tulkitsee niin hidastuvuus on sama, tarkoittaen että taka-akselilla ei jarruteta niin kovin koska myös etupää auttaa.

Harmi ettei tuo snow pysy päällä vaan aina pitää startissa erikseen kytkeä.

Joskus meinasin Enyaqilla täräyttää rampista pöpelikköön kun regen yllätti. Ensin 3 h vakkari päällä motaria ja vakkari päällä pitkälle ramppiin asti, unohtui vaan että oli B moodi käytössä ennen kun vakkarin laitoin päälle, vakkarin kun otti pois niin maksimi regenit takarenkailta peilijäiseen tiukkaan ramppiin. Ei oikein tullut heti selkärangasta että kaasua painamalla jarrutus olisi loppunut, ajovakautus tai abs sen tilanteen taisi lopulta pelastaa.
 
No määpäs kerron omat kokemukset 2v/30tkm perusteella.

Ehkä paras talviauto mitä on ollut (asun Oulun korkeudella), verrokkeina edelliset 2017 Audi A4 Allroad ja Audi A6 2013 (quattro), molemmat varustettuna Eberillä. Autona siis 2023 LRDM Plus+Pilot sekä Performance tehonlisäys. Lämpiää kännykän kautta muutamassa minuutissa ja saat ratin ja penkitkin esilämpimäksi halutessasi. Ratin sekä takapenkin lämmitys kuuluu plus pakettiin. Ohjelmiston kanssa ei ole ollut käytännön ongelmia, joskus käynnistää itse itsensä ja joskus pitää nettiyhteys nollata. 95% ajasta toimii hyvin ja autolla voit ajaa ihan normaalisti vaikka noin kävisikin. Itsellä ei oo lukot jäätyneet eikä juuri muitakaan ongelmia ole ollut. Kerran sähköinen takaluukku pimeni (korjaantui ohjelmiston käynnistyksellä) ja kaksi kertaa on äänet hävinneet (sama korjaus). Päätin pitää autoa vielä ainakin pari vuotta lisää ja ostin siihen jatkotakuun 5v saakka, maksoi muistaakseni 1300e.

Kotilatauksella autoni lataan melkein aina, pikalatureita en käytä kuin reissuilla. Pikalatausnopeus on ihan ookoo, alkaa 150kw teholla ja siitä laskee sitten akun täyttyessä. Kovilla pakkasilla (yli 20c) pitää tyytyä 50-80kw alkulatausnopeuteen. Tuolla vanhemmalla mallilla pääsee kesällä käytännössä 400km ja talvella 300km täydellä akulla. Valot ovat hyvät vaikkei tuohon vuosimalliin saanut mukautuvia ledejä komponettipulan takia. Äänentoisto hyvä tuolla plussapakettiin sisältyvällä H&K järjestelmällä.

Kokonaisuutena olen hyvinkin tyytyväinen ollut autoon.

E: Ja niin se kulutus. Kesällä mennään ajotavasta riippuen 17-20kw kulutuksella ja talvella 20-25kw kulutuksella pitemmässä ajossa. Toki jos ajat 5km ja lämmität auton samalla niin kulutus on helposti yli 30kw/h. Keskikulutus nyt syksyn/alkutalven ajoista 21.9 kw ja matka 5100 km.
Kiitos sulle ja muille vastauksesta.

Osaatko sanoa miksi päädyit Dual Motoriin, Single Motorin sijaan? Itse en näe tarvetta nelivedolle ja ainakin paperilla SM tarjoaa pikkasen pidemmän rangen. Nythän SM on takaveto etuvedon sijaan että tietenkin vaikea varmasti verrata vm 2023:een
 
Viimeksi muokattu:

Ei ollenkaan huonon näköinen Ioniq 9 siis.. Vähän ehkä EX90 Volvo fiilistä sivukuvan keulaosiossa.

Mielenkiintoinen uutuus toki tulossa, kun onhan näillä nyt eroja ollut Kia ev6 vs ioniq5 ja varmaan eroja on myös Ioniq 9 vs Kia EV 9.

Hinta lienee silti tavan tallaajaan saavuttamattomissa, olkoonkin Volvoa halvempi.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ollutkin hyvää keskustelua viime aikoina TM ja muiden testien kannilta. Olen joskus kysellytkin samasta asiasta, mutta nyt konkreettisesti auton tarve on todellinen, kun vanha xc60 D4 myyty. Samankokoista autoa suunnilleen katsottu.

Eli seuraavia speksejä olisi hakusessa erilaisilla kriteereillä ja täällä jotkut puhuikin jo ettei sähköön välttämättä kannattaisi siirtyä. Helsingin kantakaupungissa auto ilman latausmahdollisuutta kotona. Töissä 11kW laturi ja tietysti ympäri Helsinkiä eri latausmahdollisuuksia (tyyriitä). Neliveto, webasto(?), range mieluisesti isompi kuin pienempi, noin 40t euroa ja alle 100tkm ajettu.

Kiikarissa ollut ID 4 GTX, Enyaq, Tesla, Polestari ja monta muuta, mutta jostain pitäisi rajata. Mennäänkö jollakin noista metsään latausmahdollisuuden takia? Huomenna testailemaan Herttoniemeen eri automalleja ja eiköhän sieltä jotain ajatuksia tule itsellekin.

Dieseli/bensa ollut myös harkinnassa, mutta tuntuu taas siellä hinnat nousevan huomattavasti verotuksen takia. Hybridiä taas ei Kokkolan autohuolto videoiden takia oikeen tee mieli ostaa tai ne pitäisi ostaa uutena.
 
Täällä ollutkin hyvää keskustelua viime aikoina TM ja muiden testien kannilta. Olen joskus kysellytkin samasta asiasta, mutta nyt konkreettisesti auton tarve on todellinen, kun vanha xc60 D4 myyty. Samankokoista autoa suunnilleen katsottu.

Eli seuraavia speksejä olisi hakusessa erilaisilla kriteereillä ja täällä jotkut puhuikin jo ettei sähköön välttämättä kannattaisi siirtyä. Helsingin kantakaupungissa auto ilman latausmahdollisuutta kotona. Töissä 11kW laturi ja tietysti ympäri Helsinkiä eri latausmahdollisuuksia (tyyriitä). Neliveto, webasto(?), range mieluisesti isompi kuin pienempi, noin 40t euroa ja alle 100tkm ajettu.

Kiikarissa ollut ID 4 GTX, Enyaq, Tesla, Polestari ja monta muuta, mutta jostain pitäisi rajata. Mennäänkö jollakin noista metsään latausmahdollisuuden takia? Huomenna testailemaan Herttoniemeen eri automalleja ja eiköhän sieltä jotain ajatuksia tule itsellekin.

Dieseli/bensa ollut myös harkinnassa, mutta tuntuu taas siellä hinnat nousevan huomattavasti verotuksen takia. Hybridiä taas ei Kokkolan autohuolto videoiden takia oikeen tee mieli ostaa tai ne pitäisi ostaa uutena.

Kannattaa käydä istumassa autoja ensin ja sitten vaikka kysellä lisää tarkemmista malleista riippuen tarpeista.

Esmes jos MEB alustan autoista tykkäät(VW ID, Enyaq, Q4), mutta ajat talvella pitkääkin matkaa, niin kannattaa unohtaa 2023 ja aikaisemmat vuosimallit heti. Akun esilämmitystä latausta varten ei ole, joten matka-aika venyy aivan turhaan. Autoissa on siis akunlämmitin, mutta eivät saa softaa aikaiseksi millä sen voisi enabloida ajossa päälle.

Itse katsoisin tuossa hintaluokassa Tesla, Kia/Hyny, uudet MEB autot (menee helposti budjetin yli kylläkin jos GTX malleja katsoo) ja ehkä Polle jos ei ole mitään muita erityisiä kriteereitä.

Jos saat töissä akun ladattua eikä ole erityisemmin harrasteajoa niin kyllä sillä pärjää millä tahansa noista.

Pikalaturit ainakaan eivät ole omasta kokemuksesta olleet PK seudulla sen kalliimpia kuin muuallakaan. Itse lähinnä huoltoasemilla ja kauppakeskuksissa ladannut ja 30-45snt on normi kautta maan, yleensä riippuen laturin tehosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 568
Viestejä
4 920 799
Jäsenet
79 217
Uusin jäsen
bukala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom