Vähän noita TM:n testejä lukee kriittisesti, kun VAG konsernin auto on mukana. Tuossa jokunen vuosi sitten, kun oli pikkuautojen testi niin Fiesta hävisi ykköspaikan Volkkarille todella marginaalisesti. Syynä oli arvostelukriteerinä ollut "kiihtyvyys" jossa Fiesta oli Volkkaria mitattuna arvona selkeästi nopeampi kaikilla mitatuilla nopeusalueilla. Tekstissä kuitenkin perusteltiin Volkkarin "kiihtyvyyden tuntuvan" paremmalta ja vaivattomalta ja sen perusteella sai paremmat pisteet ja siksi voitti testin
Voisko olla että Volkkarin sai kiihtymään "helpommin", ts. ei tartte huudattaa rajoittimella toisin kuin Ford tjsp? Eli tehoa tarjolla laajemmalla kierroslukualueella?
Mut joo, mä en jaksa uskoa mihinkään salaliittoihin näissä, jos TM jäisi kiinni jostain lahjonnasta niin 70v aikana rakennettu luotettavuus lentäisi ikkunasta ulos.
Sen verran raflaava väite, että vilkaisin TM:n arkistoa nopeasti:
Numerossa 20/2018 oli vertailussa mm. Golf ja Focus. Golf voitti vertailun arvosanalla 9,1, Focus kakkosena arvosanalla 8,8. Kiihtyvyysmittauksen mukaan Golf oli oikeasti nopein.
Numerossa 20/2020 oli vertailussa jälleen mm. Golf ja Focus. Focus voitti vertailun arvosanalla 9,0, Golf jäi niukasti kakkoseksi arvosanalla 8,9
Numerossa 10/2021 vertailtiin pikkuautoja, mukana Fiesta, Polo yms. Testin voitti Honda Jazz arvosanalla 8,7, kakkosena Fiesta arvosanalla 8,3, Polo jätettiin tylysti viimeiseksi arvosanalla 8,1, jopa Renault Clion taakse.
Jos ei välttämättä tarvitse lähteä selaamaan yli viiden vuoden taakse arkistoa niin näillä todisteilla käännän todistustaakan TM:n volkkarin suosimisesta sinulle.