Yleistä keskustelua sähköautoista

Paljonko oli molempien autojan toimintamatkat?
1732112846735.png
 
Niin me puhumme valmistajasta, joka myy edelleen moninkertaisesti sen mitä kilpailjat, jolla on jo sanotaanko koekäytössä 48V/800V jännitejärjestelmillä oleva malli ja täysin erilainen tapa valmistaa ajoneuvo työvoimalla 'minimit' sekä tällä hetkellä nelinkertainen arvo verrattuna maailman suurimpaan autonvalmistajaan?

Kiihkoilematta asiasta sanoisin, että vieläkin ainoa valmistaja, joka pystyy ottamaan idän punaisen aallon vastaan suhteellisen rauhallisin mielin. :comp:
Jatkot ehkä muualle. Puhutaan siis valmistajasta joka pääsi erinomaisesti hyödyntämään hetkellisesti markkinatilannetta edukseen, kun oli ainoa joka pystyi tuuttaamaan sellaista kamaa paljon ulos jolle oli paljon ostajia. Tämä ei siis mitenkään tarkoita että se tuote olisi mitenkään hyvä. Miljoona kärpästä jne. Eikä tarvii paljoa googletella että näkee miten markkinaosuus ja tuotto ovat kääntyneet laskuun. Vaikka markkina-arvo onkin kova, muut luvut eivät ole kovin hääppöiset. Teslalasit kannattais ottaa pois jo.
 
Heh, jotenkin arvasinkin, että ihan merkityksetön ero toimintamatkassa ja raja täysille pisteille sekä laskukaava sopivasti valittu VW:n eduksi. Tuon 10-20km ero rangessa on käytännön tasolla merkityksetön. Testimielessä siis olisi parempi päästä pidemmälle, mutta tarvittaessa ladata pidemmän ajan. Tämän voi käytännössä saavutta ajamalla vähän hitaammin jolloin range kasvaa, mutta on myöhemmin perillä.
 
Kuka ajaa moottoritiellä 89 km/h? Olisi saattanut Volkkarin pisteet vähän laskea, jos painettaisiin rajoituksen mukaan 120 km/h eikä ajettaisi rekkojen perässä. Kulutus olisi ainakin kolmanneksen enemmän kuin Teslalla.
Tuo on keskinopeus.

Tietääkseni noita pisteitä saa säätää itselleen sopivaksi mikä peilaa sen mukaan arvosanaan.
 
Mitä ne puhui testissä tuosta käytettävyydestä, mitä siihen kuuluu kun Pösö sai siinä ainoana 10 pistettä? Ihan vaan mielenkiinnosta kun itsellä on samanlainen auto.
 
Huomautus - provosointi, foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
Tiesin jo aamulla tuon jutun ja vertailun julki tullessa, että Tesla-faneilla menee ihon alle tuo tulos koska olisihan voitto nyt ollut ainoa oikea tulos ja kaikki muut vaihtoehdot puolueellisuutta, Tesla/Musk-vihaa jne. Ensinnäkin koeajoautot on väärin valittu, toisekseen testit väärin suoritettu ja lopuksi VW on ostanut TM:stä niin paljon mainoksia että toimittajat suosii sitä ja sorsii Teslaa.

Näin voi tietysti uskotella itselleen ja sovittaa foliohattua syvemmälle päähän jos se helpottaa omistamisen(osake tai auto) tuskaa, mutta syytteet puolueellisuudesta on aika halpoja jos yhtään käyttää tervettä järkeä.

Tuloksissahan ei tietenkään ole mitään tekemistä sillä, että ilman autopilottia Tesla on vertailukohtiinsa nähden surkea ajettava maantiellä huonon ohjauksensa takia. Tai sillä, että jousituksen pintakovuus täräyttää paikat irti hampaista sekä maantiellä että kaupungissa. Puhumattakaan muovipenkeistä joissa ei ole reisiosalle mitään tukea eikä parempia saa millään rahalla. Jos mennään ääritilanteiden puolella niin id4 näyttää videoiden perusteella menevän keilakujan läpi eleettömästi sekä kuormattuna että pienellä kuormalla. Tesla sen sijaan menee näyttävästi/vaarallisesti leveissä luistoissa keilat sinkoillen ja pienelläkin kuormalla on tekemistä kiitos tunnottoman ohjauksen. Eikös Teslan pitänyt olla turvallisin auto ikinä?

Toki Tesla sai kehujakin kulutuksesta, latausnopeudesta ja one pedal drivea kehuttiin helpoksi omaksua. Ja tässä ei ole mitään uutta edelleenkään. Teslan voimalinja on edelleen todennäköisesti markkinoiden paras, mutta se on se muu auto siinä ympärillä joka jättää toivomisen varaa.

ID.4:n suurin synti on täydellinen karisman puute. Siitä vertailukriteerimme eivät välitä.
 
Mitä ne puhui testissä tuosta käytettävyydestä, mitä siihen kuuluu kun Pösö sai siinä ainoana 10 pistettä? Ihan vaan mielenkiinnosta kun itsellä on samanlainen auto.

Ei pösö kymppiä saanut, vaan ysin yhdessä rellun kanssa. Noissahan lienee melkein sama UI, mutta näin lausuttiin:
Monipuoliset verkkomahdollisuudet, nopean reagoinnin, loogisen käyttöliittymän ja toimivan puhelimen etäkäyttösovelluksen yhdistyvät parhaiten Renaultin Google-pohjaisessa järjestelmässä. Käytön oppii nopeasti, ja Google Mapsiin perustuva navigointi on erityisen pätevä. Helpon käyttökokemuksen kruunaavat fyysiset kytkimet ilmastoinnille ja MySafety-pikanäppäin ajoavustimille.

Peugeot on toinen yhdeksikön ansaitseva. Järjestelmän sukujuuret tunnistaa Stellantis-konserniin, mutta kehitys STLA-perusrakenteelle näkyy. Keskinäytön alla oleva pikavalintanäyttö on erinomainen oivallus. Siihen saa kymmenen mukautettavaa pikapainiketta, mikä auttaa vähentämään keskinäytön selailua ajonaikana.
 
KIA on kyllä yksi surkeimmista autoista mitä olen koskaan ajanut, edes 90 luvun 200 diesel mersu ei ole noin epämääräinen ajettava, joten BYD täytyy olla todella surkea. TM testeissä VW on voittanut kaikki testit niin pitkään kuin testejä on tehty, joten markkinointirahaa liikkuu ja arvosanat kestää hyvänä. Teslalla taas arvosanaa laski arvomaailma.
 
En epäile etteikö tämä nykyinen #MEB olisi kulmat hiottuina just sellainen tasapaksu suorittaja, joka tasaisella suorituksella nousee aika lähelle hyvää tuotetta.

Siitä onko se muihin kandeihin nähden paras, EOS kun en ole muita käynyt kokeilemassa. Enkä käy ennenkuin on aika lähteä etsimään uutta, todennäköisesti siihen mennessä on tullut faceliftejö, järjestwlmäpäivityksiä ja uusia malleja. Ehkä jopa uusia pelureitakin. :comp:
 
Tiesin jo aamulla tuon jutun ja vertailun julki tullessa, että Tesla-faneilla menee ihon alle tuo tulos koska olisihan voitto nyt ollut ainoa oikea tulos ja kaikki muut vaihtoehdot puolueellisuutta, Tesla/Musk-vihaa jne.

Tuloksissahan ei tietenkään ole mitään tekemistä sillä, että ilman autopilottia Tesla on vertailukohtiinsa nähden surkea ajettava maantiellä huonon ohjauksensa takia. Tai sillä, että jousituksen pintakovuus täräyttää paikat irti hampaista sekä maantiellä että kaupungissa. Puhumattakaan muovipenkeistä joissa ei ole reisiosalle mitään tukea eikä parempia saa millään rahalla. Jos mennään ääritilanteiden puolella niin id4 näyttää videoiden perusteella menevän keilakujan läpi eleettömästi sekä kuormattuna että pienellä kuormalla. Tesla sen sijaan menee näyttävästi/vaarallisesti leveissä luistoissa keilat sinkoillen ja pienelläkin kuormalla on tekemistä kiitos tunnottoman ohjauksen. Eikös Teslan pitänyt olla turvallisin auto ikinä?

Toki Tesla sai kehujakin kulutuksesta, latausnopeudesta ja one pedal drivea kehuttiin helpoksi omaksua. Ja tässä ei ole mitään uutta edelleenkään. Teslan voimalinja on edelleen todennäköisesti markkinoiden paras, mutta se on se muu auto siinä ympärillä joka jättää toivomisen varaa.
Minä taas olin varma, että joku teslavihaaja tulee puhumaan teslafaneista ja miten heidän mielestään tulos oli väärä :x3:

En pidä Teslan ohjausta huonona, mutta en hyvänäkään. Paikat eivät ole lähteneet hampaista, vaikka alusta on oikeasti huono. Muovipenkit ovat materiaaliltaan perseestä (heh), mutta niissä saa kuitenkin kallistuksella sellaisen ok asennon. Olen ajanut yli 200tkm bemarin comforteilla, joten tiedän kyllä miltä hyvä penkki tuntuu.

Minusta Tesla sai sellaisen tuloksen, mitä ansaitsikin. Erinomainen sähköauto, huonohko auto ja sillä ei testejä voiteta syystä. Tällä kertaan on huolella nillitetty VW:n tuloksesta ja väännelty salaliittoja, mainosrahoja jne. Sinun viestisi on taas on kokonaisuudessaan esimerkki aivan eri asiasta mitä väität. 33 viestiä on kirjoitettu testituloksen julkistuksen jälkeen ja kaksi niistä on teslavinkkelistä positiivisia ja vain toinen osittain kritisoi testitapaa.
 
Näyttelytilan auton rengastuksella on aika vähän tekemistä testissä olevan auton kanssa, koska kummatkin voi olla vakiorengastuksella tai lisävarusterengastuksella. Ei jostain tuuman erikokoisesta renkaasta voi tehdä suurempia päätelmiä suuntaan tai toiseen.
No tuo traktori tulee tasan yhdellä 20" renkaalla ja optio 21". Volkkarin vakio on 19" ja lisärahalla 20 tai 21". Aika suurella varmuudella Fordissa oli isommat nakit alla. Tuuma lisää ja/tai kisakireämmät renkaat, niin auto voi muuttua ihan erilaiseksi. Sama alustakin voi olla viritettynä niin monella tavalla, että aika heikoilla hankilla liikut tulkintasi kanssa. Ja kuten totesin, renkaat nyt oli vain yksi huomioi kokonaisuudessa, joka Fordissa ei ollut erityisen mieleinen ainakaan minun makuuni.
 
Suomen teillä ei kyllä kannata olla yli 19" kiekot, jos välittää matkustusmukavuudesta ja ohjauksen helppoudesta.


Siksipä onkin perseestä, että näis vispilöis mennään näyttävyys edellä ja isketään ylisuuret rengaskoot, vaikka jarrut ei niitä kaipaa.

Nimimerkillä 21"/19"
miettiiaf.gif
 
Sen olen oppinut että voittajaan ei voi luottaa kun ovat lukemani mukaan maksaneet aina TM voiton...Niin sitten kaksi voittajaa on ranskiksia:D
 
uurikin näin, en tajua mitä järkeä on maksaa ekstraa siitä että saa kalliimmat, epämukavammat ja kulutusta lisäävät nakit autoonsa.
Ehkä sinun ei pidäkkään. Ketkä niitä ostaa, osaavat niitä arvostaa. Onneksi on valinnavaraa.

Suomen teillä ei kyllä kannata olla yli 19" kiekot, jos välittää matkustusmukavuudesta ja ohjauksen helppoudesta.
No tuohan on tyystin autosta kiinni. 19" on jossain pieni ja jossain iso.
Ja jos nyt tarkkoja ollaan, renkaan profiililla on isompi vaikutus kuin sen koolla.
 
Sama alustakin voi olla viritettynä niin monella tavalla, että aika heikoilla hankilla liikut tulkintasi kanssa. Ja kuten totesin, renkaat nyt oli vain yksi huomioi kokonaisuudessa, joka Fordissa ei ollut erityisen mieleinen ainakaan minun makuuni.
No ei se hanki sullakaan sen kantavampi ole, kun voit pelkän demoauton katsomisella arvioida alustan hyvyyden :lol:
 
Juurikin näin, en tajua mitä järkeä on maksaa ekstraa siitä että saa kalliimmat, epämukavammat ja kulutusta lisäävät nakit autoonsa.
Tämä keskustelu käytiin jo siinä kohtaa, kun vannekoko 15" yleistyi :)
Mulla taisi olla sellaiset, onhan se komeampi kuin 14" alu. .. 205mm leveys ja ihan kusiluistimet. Suti ihan asfaltillakin, sateella nopeus vaan nousi jarrut lukossa (mikä abs).
hankala viestiä, kun Caruna näppää sähköt pois koko ajan.
Teslassa 19", kun en usko että isompi olisi yhtään parempi + maksaa enemmän. 18" voisi olla joo, mutta sitten tulee kuitenkin ulkonäkö vastaan (?)
 
Viimeksi muokattu:
No ei se hanki sullakaan sen kantavampi ole, kun voit pelkän demoauton katsomisella arvioida alustan hyvyyden :lol:
Näinkös minä muka kirjoitin? Virkistyksen vuoksi:
Fordin livenä nähneenä en välttämättä ihmettele pistetystä...

e: Onpa kamala taulukkoformaatti.
e2: Volkkari sai varmaan lisäpisteen manuaalisesta akun lämmityksestä. Kian on perinteinen naviin perustava eli täysin perseestä.
Oot nyt vaan niin jumittunut ajatukseen, että nuo ovat sama auto vaikka sisarmalleissa on "samoista" palikoista huolimatta isojakin eroja. Esim. Pösön ja sitikan välillä on aina ero jousituksessa sitikan hakiessa "taikamattoa".
 
KIA on kyllä yksi surkeimmista autoista mitä olen koskaan ajanut, edes 90 luvun 200 diesel mersu ei ole noin epämääräinen ajettava, joten BYD täytyy olla todella surkea. TM testeissä VW on voittanut kaikki testit niin pitkään kuin testejä on tehty, joten markkinointirahaa liikkuu ja arvosanat kestää hyvänä. Teslalla taas arvosanaa laski arvomaailma.
Oletko ModelY:tä ajanut? On kyllä heittämällä heikompi ajettavuudeltaan kuin EV6. ID4 molempia parempi ja ainoa missä Bz4x pärjää on myös tuo kategoria.
 
Tämä keskustelu käytiin jo siinä kohtaa, kun vannekoko 15" yleistyi :)
Mulla taisi olla sellaiset, onhan se komeampi kuin 14" alu. .. 205mm leveys ja ihan kusiluistimet. Suti ihan asfaltillakin, sateella nopeus vaan nousi jarrut lukossa (mikä abs).
hankala viestiä, kun Caruna näppää sähköt pois koko ajan.
Teslassa 19", kun en usko että isompi olisi yhtään parempi + maksaa enemmän. 18" voisi olla joo, mutta sitten tulee kuitenkin ulkonäkö vastaan (?)
Ihan sama mikä se vannekoko on kunhan saa läskin renkaan. Monessa merkissä kun olen kysellyt saako pienempää alle, niin jarrujen koko on ollut rajoituksen asettava tekijä. Sähköauton pari tonnia kun vaatii jarruilta vähän enemmän kuin joku Micra. Renkaiden meluisuus korostuu entisestään sähköautoissa, kun muut häiriölähteet eivät peitä jollotusta yms.
 
Ihan mielenkiinnosta, missä autoissa ja millasista vannekooista puhutaan?
Nyt kun muistais :D Oliskohan ainakin Bornissa ollut boost-versiossa isommat laikat joihin ei välttämättä mahdu ei-boostin pienimmät nakit. 18-19-20" välillä. Minusta jossakin toisessakin autossa tuli sama vastaan, nämä toki kauppamiehen sanomana eli itse mittaamatta mikä mahtuu mikä ei.

e: "Mahtuu" voi tietysti olla myös väärä termi, valmistaja voi haluta lisää jarrutehoakin tehokkaampaan malliin.
e2: Tais se toinen olla Kia EV3.
 
Tässä ketjussa on yllättävän vähän Pokkuksen viestejä lukuunottamatta ollut foliohattuilua, mutta omassa lähipiirissä on yksi auton ja osakkeenomistaja, jonka mielestä Teslaa testataan aina väärin ja etenkin TM:n toimesta.
Vähän noita TM:n testejä lukee kriittisesti, kun VAG konsernin auto on mukana. Tuossa jokunen vuosi sitten, kun oli pikkuautojen testi niin Fiesta hävisi ykköspaikan Volkkarille todella marginaalisesti. Syynä oli arvostelukriteerinä ollut "kiihtyvyys" jossa Fiesta oli Volkkaria mitattuna arvona selkeästi nopeampi kaikilla mitatuilla nopeusalueilla. Tekstissä kuitenkin perusteltiin Volkkarin "kiihtyvyyden tuntuvan" paremmalta ja vaivattomalta ja sen perusteella sai paremmat pisteet ja siksi voitti testin :btooth:
 
Syynä oli arvostelukriteerinä ollut "kiihtyvyys" jossa Fiesta oli Volkkaria mitattuna arvona selkeästi nopeampi kaikilla mitatuilla nopeusalueilla. Tekstissä kuitenkin perusteltiin Volkkarin "kiihtyvyyden tuntuvan" paremmalta ja vaivattomalta ja sen perusteella sai paremmat pisteet ja siksi voitti testin :btooth:

Voisko olla että Volkkarin sai kiihtymään "helpommin", ts. ei tartte huudattaa rajoittimella toisin kuin Ford tjsp? Eli tehoa tarjolla laajemmalla kierroslukualueella?

Mut joo, mä en jaksa uskoa mihinkään salaliittoihin näissä, jos TM jäisi kiinni jostain lahjonnasta niin 70v aikana rakennettu luotettavuus lentäisi ikkunasta ulos.
 
Ikuinen valituksen aihe. Väärin testattu ja vähintäänkin lahjottu toimitus :rolleyes:

TM se vaan jaksaa tehdä testejään vaikka kaikki lahjottu. Sukupolvesta toiseen.

edit. Siellä artikkeleissa on tarkat selostukset mitä on testattu ja miksi tai miten. Aina tämä sama valitus huh.
 
Olenko ainut kenen mielestä tämä koko video näyttää täysin tekoälyllä generoidulta:



Luksus-sedanilla tehtiin 77 kiihdytystä putkeen – Joka kerta 0-100km/h meni alle kolmen sekunnin​


Kyseessä siis BYDin alamerkki Yangwangja malli U7.



OT:
Vähän noita TM:n testejä lukee kriittisesti, kun VAG konsernin auto on mukana. Tuossa jokunen vuosi sitten, kun oli pikkuautojen testi niin Fiesta hävisi ykköspaikan Volkkarille todella marginaalisesti. Syynä oli arvostelukriteerinä ollut "kiihtyvyys" jossa Fiesta oli Volkkaria mitattuna arvona selkeästi nopeampi kaikilla mitatuilla nopeusalueilla. Tekstissä kuitenkin perusteltiin Volkkarin "kiihtyvyyden tuntuvan" paremmalta ja vaivattomalta ja sen perusteella sai paremmat pisteet ja siksi voitti testin :btooth:
Voisko olla että Volkkarin sai kiihtymään "helpommin", ts. ei tartte huudattaa rajoittimella toisin kuin Ford tjsp? Eli tehoa tarjolla laajemmalla kierroslukualueella?

Mut joo, mä en jaksa uskoa mihinkään salaliittoihin näissä, jos TM jäisi kiinni jostain lahjonnasta niin 70v aikana rakennettu luotettavuus lentäisi ikkunasta ulos.

Sen verran raflaava väite, että vilkaisin TM:n arkistoa nopeasti:
Numerossa 20/2018 oli vertailussa mm. Golf ja Focus. Golf voitti vertailun arvosanalla 9,1, Focus kakkosena arvosanalla 8,8. Kiihtyvyysmittauksen mukaan Golf oli oikeasti nopein.
Numerossa 20/2020 oli vertailussa jälleen mm. Golf ja Focus. Focus voitti vertailun arvosanalla 9,0, Golf jäi niukasti kakkoseksi arvosanalla 8,9
Numerossa 10/2021 vertailtiin pikkuautoja, mukana Fiesta, Polo yms. Testin voitti Honda Jazz arvosanalla 8,7, kakkosena Fiesta arvosanalla 8,3, Polo jätettiin tylysti viimeiseksi arvosanalla 8,1, jopa Renault Clion taakse.

Jos ei välttämättä tarvitse lähteä selaamaan yli viiden vuoden taakse arkistoa niin näillä todisteilla käännän todistustaakan TM:n volkkarin suosimisesta sinulle.
 
TM se vaan jaksaa tehdä testejään vaikka kaikki lahjottu. Sukupolvesta toiseen..
Valitettavasti katoavaa kansanperinnettä TM:kin. Kaikki lehtitalot lopettavat lehtiä tällä hetkellä. Nuoriso ei edes tiedä mikä on TM. Eli ei enää murhetta 5v päästä, että TM mitään raportoisi.
 
Valitettavasti katoavaa kansanperinnettä TM:kin. Kaikki lehtitalot lopettavat lehtiä tällä hetkellä. Nuoriso ei edes tiedä mikä on TM. Eli ei enää murhetta 5v päästä, että TM mitään raportoisi.
Minä itseasiassa uskon että se saattaa olla niitä harvoja lehtiä jotka selviävät. Nähtäväksi jää :)
 
  • Tykkää
Reactions: 3me

Ikuinen valituksen aihe. Väärin testattu ja vähintäänkin lahjottu toimitus :rolleyes:

TM se vaan jaksaa tehdä testejään vaikka kaikki lahjottu. Sukupolvesta toiseen.

edit. Siellä artikkeleissa on tarkat selostukset mitä on testattu ja miksi tai miten. Aina tämä sama valitus huh.
Ja itsestä parasta se, että mitä asiaa arvostat enemmän niin voit muuttaa arvostusta isommaksi että on sinulle sopivat tulokset:thumbsup:
 
Olenko ainut kenen mielestä tämä koko video näyttää täysin tekoälyllä generoidulta:





Kyseessä siis BYDin alamerkki Yangwangja malli U7.



OT:
Sen verran raflaava väite, että vilkaisin TM:n arkistoa nopeasti:
Numerossa 20/2018 oli vertailussa mm. Golf ja Focus. Golf voitti vertailun arvosanalla 9,1, Focus kakkosena arvosanalla 8,8. Kiihtyvyysmittauksen mukaan Golf oli oikeasti nopein.
Numerossa 20/2020 oli vertailussa jälleen mm. Golf ja Focus. Focus voitti vertailun arvosanalla 9,0, Golf jäi niukasti kakkoseksi arvosanalla 8,9
Numerossa 10/2021 vertailtiin pikkuautoja, mukana Fiesta, Polo yms. Testin voitti Honda Jazz arvosanalla 8,7, kakkosena Fiesta arvosanalla 8,3, Polo jätettiin tylysti viimeiseksi arvosanalla 8,1, jopa Renault Clion taakse.

Jos ei välttämättä tarvitse lähteä selaamaan yli viiden vuoden taakse arkistoa niin näillä todisteilla käännän todistustaakan TM:n volkkarin suosimisesta sinulle.

Mullakin on pikainen kiihtymään toi toinen katumaasturi, joku 5,8s 0-100km/h. Se on aika nopea isolle möhkäleelle, mutta olen sen täysikiihdyksen tehnyt noin 20 kertaa ja kaikki taisi olla ensimmäisen kuukauden aikana:D Sen jälkeen ei niin merkitystä ja auto nyt yli 3 vuotta vanha joten en hirveää painoa laita noille tehoille ja kiihdytykselle...
 
Viimeksi muokattu:
Mutta mitä on tapahtunut Nissan Ariyalle?
Tuntuu että tätä mallia ei näe oikein missää, ei katukuvassa eikä sähköautouutisissa. Oliko tämä niin huono että jo painettu unholaan?
Kovin oli kiinnostava silloin ensiesittelyn aikaan mutta nyt kadonnut otsikoista.
 
Myöhästyi vuodella, menetti momentuminsa ja on lopulta keskinkertainen tuote. Hieman hintava, ei ilmeisesti ihan huonokaan; nelikkojen omistajat tykkäävät ja pitävät laadukkaana, mutta...

Se viivästys ja hinta siinä tais suurin pulma olla, ID4 pääs mukaan kesteihin kun Arjan tuotanto vaan venyi ja venyi.
 
Uskallan väittää että turussa ainakin vaikkapa megane e-techejä näkyy huomattavasti enemmän liikenteessä, kuin ariyaa, eikä noita rellujakaan näkynyt juuri yhtään vaikkapa vuosi takaperin. Toki viimeviikonloppuna yksi kiiltävän musta arja tuli vastaan ja olihan se kieltämättä aika tyylikäs.
 
Esim. sähköpakuja kun pyörittelin, halpis-ranskalaiset oli vuokrahinnaltaan samaa luokkaa kuin Toyotan proace (melkein 10k kalliimpi vaikka sekin on ranskalaista tekkiä). Takuu ja jälleenmyyntiarvo/maine on Toyotalla vähän toista.

Tuokin on hassu, kun Toyotalla ei ole Proacen kanssa oikein mitään tekemistä, vaan ostavat sen Stellantiksen pakun sellaisenaan. Maagisesti se maski, ratin keskiö ja radion aloituslogo saavat vaan laadun paranemaan.. :D

Toyotallahan olisi omakin pakumallisto, mutta noiden myyntimäärät ovat kuitenkin niin pieniä ettei kannata tyypittää ja roudata eurooppaan.

Kuka ajaa moottoritiellä 89 km/h? Olisi saattanut Volkkarin pisteet vähän laskea, jos painettaisiin rajoituksen mukaan 120 km/h eikä ajettaisi rekkojen perässä. Kulutus olisi ainakin kolmanneksen enemmän kuin Teslalla.

120kmh keskinopeudella lähtee kyllä ajolupa, jos sellaista yrittää.. Sanoisin että päiväsaikaan muun liikenteen seassa jopa mahdotonta.

Monessa merkissä kun olen kysellyt saako pienempää alle, niin jarrujen koko on ollut rajoituksen asettava tekijä. Sähköauton pari tonnia kun vaatii jarruilta vähän enemmän kuin joku Micra.
Kyllä ne isot jarrulevyt ovat aika pitkälle ulkonäkökysymys. Se on kuitenkin valmistajalle aika no braineri tehdä isot jarrut, kun pääosa asiakkaista mieltää ne hyväksi asiaksi, ja iso yksinkertainen jarru on halvempi tehdä kuin kompaktimpi ja parempi.

70-luvulla kun jarrujen ulkonäöllä ei vielä keksitty keulia oli volvossa 14" peltivanteen takana piilossa nelimäntäiset kaksipiiriset satulat ja nykymittapuullakin todella tehokkaat jarrut, nykyään vastaavia toteutuksia ei löydy edes perustason urheilumalleista, vaan pitää mennä jotain ihan oikeasti nopeita autoja vilkuilla.
 
Mutta mitä on tapahtunut Nissan Ariyalle?
Tuntuu että tätä mallia ei näe oikein missää, ei katukuvassa eikä sähköautouutisissa. Oliko tämä niin huono että jo painettu unholaan?
Kovin oli kiinnostava silloin ensiesittelyn aikaan mutta nyt kadonnut otsikoista.
Hankala sanoa, mutta olisiko liian iso hintalappu kynnyskysymys monelle?(Nissaniksi)
Omien kokemuksien perusteella Ariyaa voi kyllä suositella eli en huonoksi moittisi. Muutama pieni miinus, mutta niitä taitaa löytyä joka automallissa. Napapiirin pohjoispuolella kelit vaihdellut 37 asteen pakkasesta reilun 30 asteen helteisiin. 35tkm on mittarissa nyt.
 
Uskallan väittää että turussa ainakin vaikkapa megane e-techejä näkyy huomattavasti enemmän liikenteessä, kuin ariyaa, eikä noita rellujakaan näkynyt juuri yhtään vaikkapa vuosi takaperin. Toki viimeviikonloppuna yksi kiiltävän musta arja tuli vastaan ja olihan se kieltämättä aika tyylikäs.
Tähän anekdoottina, itselläni ollut nyt muutaman viikon megane e-tech, ja sattumoisin taloyhtiöni pihalle on myös ilmestynyt ariya. Turussa asustelen. Tuntuu ettei "meitä" kovin usein tule vastaan. Vertailukohta on hieman epäreilu, kun aikaisempi autoni oli hullu pösö. :D
 
Kyllä ne isot jarrulevyt ovat aika pitkälle ulkonäkökysymys. Se on kuitenkin valmistajalle aika no braineri tehdä isot jarrut, kun pääosa asiakkaista mieltää ne hyväksi asiaksi, ja iso yksinkertainen jarru on halvempi tehdä kuin kompaktimpi ja parempi.

Minun käsitys on että isompi jarrulevy jäähtyy paremmin kuin pieni ja siksi on se on "helppo".

Mutta en kyllä vieläkään suostu uskomaan että ID4/MY -kokoluokka tarvitsee 19" vanteet pelkästään jarrulevyjen koon takia. Olikohan Model Y Perffissäkin 14" levyt edessä, siihen riittäisi ihan varmasti 18" vanne. ID4:ssa taisi olla 13" levyt, sille riittäisi 17" jne.
 
Mutta mitä on tapahtunut Nissan Ariyalle?
Tuntuu että tätä mallia ei näe oikein missää, ei katukuvassa eikä sähköautouutisissa. Oliko tämä niin huono että jo painettu unholaan?
Kovin oli kiinnostava silloin ensiesittelyn aikaan mutta nyt kadonnut otsikoista.

Ariya oli itselle aluksi speksien pohjalta yksi kiinnostavimpia sähköautoja ja on ihan heittämällä hiljaisin ja mukavakyytisin sähköauto jota olen kokeillut. Sen isoimmat kompastuskivet ovat varsin keskinkertainen latauskyky ja range, huono softa ja aika kehnot säilytystilat kontissa ja ohjaamossa. Ennen kaikkea homma kaatuu kuitenkin hintaan. Edes jotenkin varusteltu neliveto talvirenkailla ja vetokoukulla on melkein 60 tonnia, mikä on vaan aivan vitusti liikaa "ihan ok" - autosta, varsinkin valmistajalta joka on kohtuullisen isossa konkurssiriskissä.
 
Minun käsitys on että isompi jarrulevy jäähtyy paremmin kuin pieni ja siksi on se on "helppo".

Mutta en kyllä vieläkään suostu uskomaan että ID4/MY -kokoluokka tarvitsee 19" vanteet pelkästään jarrulevyjen koon takia. Olikohan Model Y Perffissäkin 14" levyt edessä, siihen riittäisi ihan varmasti 18" vanne. ID4:ssa taisi olla 13" levyt, sille riittäisi 17" jne.
Onhan nuo jenkeissä paljon asennelleetkin 18" vanteita Model-Y perffiin että saa sheivattua desimaalin tai pari 0-60mph kiihdytyksen ajasta pois kevyemmän vanteen ansiosta.
 
Luin tänään tuon TM:n jutun ja Teslan omistavana ja lisäksi ID4 enempi ajaneena aivan erinomainen arvostelu, allekirjoitan käytännössä liki kaikki väitteet. Lopputuloskin täsmää täysin omiin kokemuksiin. Ehkä tavaratilasta antaisin Teslalle anteeksi kommentteja enemmän, koska ainakin meidän käytössä sekä takapoksin alalisäosa sekä etupoksi on todella kovassa käytössä ja lisäävät auton käytettävyyttä paljon. Arvosana taisi olla toki hyvä tältä osin. Eritoten kehaisisin ääritilannekäyttäytymisarviota ( = Teslalla huono ) sekä maantieajoarviota ( = samoin Teslalla huono ) Teslasta, kertoo todella hyvin ne haasteet mitä Teslalla on. Joillekkin, jotka tykkäävät tunnottomasta ajotuntumasta, nuo eivät liene niin suuri ongelma.

Yleisesti ottaen epäilenpä siis että muidenkin autojen arviot erittäin osuvia. Esim. nuo Fordin erot muistan tulleen vastaan monessa muussakin arvostelussa; Minun kollektiivinen usean arvostelu arvion maku Fordista oli, että haluavat erottua erilaisella muotoilulla, eli esim. pidempi konepelti ja Fordimaisella tuntumalla. Uhrina eritoten mainittu aiemminkin takapoksin tilat ja sitten alustan tuntuma. Eli tämäkin täsmää muihin arvioihin.

edit: Noihin latauskommentteihin liittyen kannattaa kokeilla ihan ajaa pitkää matkaa tai kokeilal ladata niillä sähköautoilla niin ei tule yllätyksenä arvostelun lopputulokset. Esim. Teslan heikkous aivan huikeasta maksimilatausnopeusta huolimatta on varsin lineaarisesti ja agressiivisesti hidastuva lataus lähestyessä täyttä akkua. Jossain 50% vähän päältä tiputaan jo alle 100kw usein, kun esim. tuo VW jatkaa vielä pitkään yli 100kw. Täten ero VW ja Teslan välillä mukavista markkinointimaximilatausnopeuksista huolimatta on todella vähän, testissä taisi olla tyyliin 1min 10 - 80%. Jos lataa 10 - 45%, niin Tesla on todella nopea, eritoten Superchargereilla missä tuo 250kw on mahdollinen. Tuossa testissähän ladattiin Ionityllä, joten Teslan 10-vajaa 20% välin yli 200kw latausnopeus ei ole toteutunut, mainitaan erikseen arvostelussakin. Eroa tuosta tulisi varmaan se 1min Teslan eduksi lisää.

Jos tutustuu testiin vielä lisää, niin erot latausnopeuksissa olivat aika selkeät muihin Kian, Teslan ja VW:n jälkeen, arvosanat on hyvin aseteltu.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 822
Viestejä
4 567 069
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
frog5345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom