Viimeksi pelaamasi peli ja mietteitä siitä

Epicin ilmaispelit, osa 43.

Ghostwire Tokyo

Moshi moshi? Ghostbusters! Eräänä kauniina iltana Tokio muuttuu kirjaimellisesti aavekaupungiksi, kun kaikki sen asukkaat katoavat yhtäkkiä savuna ilmaan. Tilalle putkahtaa joukko kasvottomia humanoideja, hirviöitä ja japanilaisen kansanperinteen olentoja. TV-ruuduilla mesoavalla demoninaamioisella jantterilla lienee jotain tekemistä asian kanssa. Ainoa ruumiinsa säilyttänyt ihminen on pelaajahahmo Akito, joka sattui avainhetkellä olemaan teknisesti kuollut mopokolarin vuoksi. Sitten kämppäkaveriksi pääkoppaan änkeää shintomanaaja KK, joka tietää yhtä ja toista tapahtumien kulusta ja omaa taikavoimia, joilla haamuja ja hirviöitä vastaan voi pärjätä. Parivaljakko lähtee pelastamaan kaupunkia.

Japanilaisten kummitusjuttujen ystävänä nautin pelin teemasta ja tunnelmasta kovasti. Autioitunut Shibuyan kaupunginosa on toteutettu hienosti ja paikkoja tutkii tutkimisen ilosta. Pelin virtuaaliturismi on jopa parempaa kuin Yakuzoissa, vaikka paikallisten ihmisten kanssa ei voikaan hengailla. Teemasta huolimatta Ghostwire ei ole varsinainen kauhupeli, ainoa pelottava osuus (ja pelin huippuhetki) on kirottuun kouluun sijoittuva sivutehtävä. Laskin vain kaksi tahallista hyppysäikkyä ja niistäkin toinen oli humoristinen.

sateenvarjot.jpg

Let's goooost!

Valitettavasti pelin avoin maailma on mallia Ubisoft. Pitkin karttaa on siroteltu 250 000 eksynyttä sielua (sadan hengen ryppäissä, mutta silti) jotka pitäisi toimittaa puhelinkoppeihin kätkettyihin pullonpalautusautomaatteihin. Piiloutuneet pesukarhut, graffitit, valokuvat, puutarhatontut ja KK:n keikkatarinat olisi myös hyvä löytää. Tykkäsin pelin premissistä niin paljon että lähdin imuroimaan maailmaa tyhjäksi, eikä olisi ehkä kannattanut. Yhdessä kohtaa puhelimen päässä oleva sivuhahmo arveli, että minulla oli iso joukko avustajia, koska eihän kukaan täysjärkinen tällaista yksin lähtisi tekemään. Juttujen kerääminen on koukuttavaa mutta pitemmän päälle puuduttavaa puurtamista, eikä sormipyssytaistelukaan kestä satoja toistoja. Sivutehtävät kyllä suosittelen tekemään.

Tarina ei oikein lähtenyt. Se ajaa asiansa, mutta on hyvin geneerinen ja suoraviivainen ja hahmot aika pahvisia. Parasta antia on arkinen läpänheitto Akiton ja KK:n välillä. Finaalissa on vartin kestävä kävelysimulaattoriosio, jolla syvennetään yhden hahmon taustatarinaa, eikä se olisi voinut vähempää kiinnostaa.

Vaikuttaa myös että suurin osa jutuista, joista pidin, lisättiin peliin jälkikäteen Spider's Thread -jättipäivityksellä. Peli olisi huomattavasti vaisumpi tapaus ilman valokuva-aarrejahtia, ilmatappoa, roguelike-moodia (jota tosin jaksoin vain pari kierrosta) ja varsinkin kummituskoulua. Mitään ei kannata pelata julkaisun aikaan.
 
Bus Simulator 21 Next Stop (PC Steam ilmainen viikonloppu, Amazon Games ilmainen ja Epic Games ilmainen+karttalaajennus)
1733997864000.png

Autopelejä ja simulaattoreita pelaavana kokeilin Bus Simulatoria! Minulla on ajopelejä varten G29-ratti, polkimet ja H-vaihdekeppi sekä Wheel Stand Pro –rattiteline, niin ratti on helppo ottaa käyttöön pöydän alta noin 10 sekunnissa.

Kirjoitin aiemmin savefileistä (Steam savefile -> Amazon games & Epic games) ja Steam achievements. Epic Gamesissa tämän pelin saavutukset näkyvät vain pelin aikana Shift-F3:lla.

Laitoin toiminnot Stream Deck XL:ään valaistuihin painikkeisiin, niin ei tarvitse muistella niitä edes pidemmän pelitauon jälkeen. Pohjalla käytin rekkapeliin tekemiäni määrittelyjä, joten kuvia oli valmiiksi. Jos painikkeessa on kaksi toimintoa, niin harvinaisempi on muistilistan tapaan näkyvissä. Eli suosittelen tällaista laitetta! :)
1733996342559.png

Kuvassa on parkki päällä (painikkeelle on ON- ja OFF-kuvat). Center-painikkeella (tai näppis F4 tai ratissa joku painike) on näppärä palauttaa katselusuunta, kun se menee hiirtä käyttämällä helposti sekaisin.

Uramoodissa lähes 10 ensimmäistä tehtävää (missions) olivat opastusta, eikä silloin vielä voinut tehdä omia bussireittejä muuta kuin ohjatusti. Niissä menee ehkä tunti tai enemmänkin jos testaa asetuksia ja opettelee.

Tehtävissä luodaan reittejä uusien alueiden kautta, nostetaan pysäkkien leveliä (mahdollista bussireittien lisäämisen), ajetaan reittejä vähintään tietyllä arvosanalla ym. Levelin nostamiseen paras on alussa saatu nivelbussi, jota voi käyttää myös peruuttamisen harjoitteluun. :)

Bussireittien määrittelyssä ei joskus saa käytettyä jotain pysäkkiä vaikka levelin mukaan pitäisi. Lisäksi se haluaa aika monesti käyttää reittiin nähden kadun väärällä puolella olevaa pysäkkiä, jolloin ajoreittiin tulee ylimääräisiä mutkia. NIitä saa joskus vältettyä muuttamalla pysäkkien ajojärjestystä.

Asetuksista voi poistaa lipunmyynnin ja vaihtorahan antamisen, jolloin kaikilla olisi matkakortit (lippuja tarkistaessa huomaa, ettei ole). Myös voi vaikuttaa matkustajien aiheuttamien häiriöiden määrään (kuten oviaukkoon jääminen, musiikin kuuntelu kovaa). Aikataulussa pysymistä voi helpottaa myös lisäämällä aikaa jollekin pysäkille aikataulunäytössä. Jos myöhästyy liikaa, bussi otetaan pois reitiltä.

Euro Truck Simulator 2:een verrattuna eroja: kuskeja ei tarvitse palkata, autoja ei tankata eikä käytetä korjaamolla (kun törmäilee, niin menee vain rahaa ja ehkä pisteitä).

Miinusta siitä, että H-kuvioista vaihdekeppiä ei voi käyttää täysin automaattivaihteisen auton tapaan suunnanvalitsimena niin että R=pakki edessä, N=vapaa keskellä, D=aja takana. Ajosuunta määräytyy kaasu- ja jarrupolkimilla. Se tosin ei ole WASD-näppäimillä ongelma.

Muut autot antavat tilaa, vaikka tulisi bussilla kärkikolmion takaa reipastakin vauhtia!!

Jalankulkijat ovat välillä ongelma ja voivat ylittää katua yllättäen väärästäkin paikasta tai punaisia päin. Törmäys ei tosin haittaa, kun bussi vain pomppaa taaksepäin ja sitten taas voi matka jatkua.

Kun olin luonut useita kymmeniä bussilinjoja (ja laittanut busseihin mainostarrat), niin rahaa tuli niin, että voin ostaa uuden tehtävän alkaessa useitakin uusia busseja. Siksi olenkin mielestäni jo ratkaissut tämän pelin, vaikka en ole saanut läheskään kaikkia saavutuksia tai avannut kaikkia alueita, pysäkkejä tai busseja. Tämä taisi tapahtua jo vähän yli 20 missionin jälkeen. :)

Grafiikka on ihan OK (jalankulkijat vaan vähän kömpelöitä). RTX 3080 toimi lähes 100 prosentilla kun 4K ja parhaimmat asetukset. Peli ei kaatunut tai jumitellut kertaakaan.

Simulaatioista ja ajopeleistä (muutkin kuin kilpa-ajo) kiinnostuneille on tässä kokeiltavaa useaksikin illaksi tai päiväksi. Jossain vaiheessa tosin bussikuskin homma ja bussireittien määrittely voi alkaa vaikuttaa työltä ja grindaamiselta. Käyn itse jatkossa varmaankin enää vain harvakseltaan pelaamassa jonkun tehtävän. Ainakin käyn vielä kokeilemassa ilmaista karttalaajennusta.

Seuraavaksi kokeiluun joku ilmaiseksi saatu train tai farm simulator. :)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 360
Viestejä
4 536 020
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom