- Liittynyt
- 30.03.2017
- Viestejä
- 1 166
Epicin ilmaispelit, osa 43.
Ghostwire Tokyo
Moshi moshi? Ghostbusters! Eräänä kauniina iltana Tokio muuttuu kirjaimellisesti aavekaupungiksi, kun kaikki sen asukkaat katoavat yhtäkkiä savuna ilmaan. Tilalle putkahtaa joukko kasvottomia humanoideja, hirviöitä ja japanilaisen kansanperinteen olentoja. TV-ruuduilla mesoavalla demoninaamioisella jantterilla lienee jotain tekemistä asian kanssa. Ainoa ruumiinsa säilyttänyt ihminen on pelaajahahmo Akito, joka sattui avainhetkellä olemaan teknisesti kuollut mopokolarin vuoksi. Sitten kämppäkaveriksi pääkoppaan änkeää shintomanaaja KK, joka tietää yhtä ja toista tapahtumien kulusta ja omaa taikavoimia, joilla haamuja ja hirviöitä vastaan voi pärjätä. Parivaljakko lähtee pelastamaan kaupunkia.
Japanilaisten kummitusjuttujen ystävänä nautin pelin teemasta ja tunnelmasta kovasti. Autioitunut Shibuyan kaupunginosa on toteutettu hienosti ja paikkoja tutkii tutkimisen ilosta. Pelin virtuaaliturismi on jopa parempaa kuin Yakuzoissa, vaikka paikallisten ihmisten kanssa ei voikaan hengailla. Teemasta huolimatta Ghostwire ei ole varsinainen kauhupeli, ainoa pelottava osuus (ja pelin huippuhetki) on kirottuun kouluun sijoittuva sivutehtävä. Laskin vain kaksi tahallista hyppysäikkyä ja niistäkin toinen oli humoristinen.
Let's goooost!
Valitettavasti pelin avoin maailma on mallia Ubisoft. Pitkin karttaa on siroteltu 250 000 eksynyttä sielua (sadan hengen ryppäissä, mutta silti) jotka pitäisi toimittaa puhelinkoppeihin kätkettyihin pullonpalautusautomaatteihin. Piiloutuneet pesukarhut, graffitit, valokuvat, puutarhatontut ja KK:n keikkatarinat olisi myös hyvä löytää. Tykkäsin pelin premissistä niin paljon että lähdin imuroimaan maailmaa tyhjäksi, eikä olisi ehkä kannattanut. Yhdessä kohtaa puhelimen päässä oleva sivuhahmo arveli, että minulla oli iso joukko avustajia, koska eihän kukaan täysjärkinen tällaista yksin lähtisi tekemään. Juttujen kerääminen on koukuttavaa mutta pitemmän päälle puuduttavaa puurtamista, eikä sormipyssytaistelukaan kestä satoja toistoja. Sivutehtävät kyllä suosittelen tekemään.
Tarina ei oikein lähtenyt. Se ajaa asiansa, mutta on hyvin geneerinen ja suoraviivainen ja hahmot aika pahvisia. Parasta antia on arkinen läpänheitto Akiton ja KK:n välillä. Finaalissa on vartin kestävä kävelysimulaattoriosio, jolla syvennetään yhden hahmon taustatarinaa, eikä se olisi voinut vähempää kiinnostaa.
Vaikuttaa myös että suurin osa jutuista, joista pidin, lisättiin peliin jälkikäteen Spider's Thread -jättipäivityksellä. Peli olisi huomattavasti vaisumpi tapaus ilman valokuva-aarrejahtia, ilmatappoa, roguelike-moodia (jota tosin jaksoin vain pari kierrosta) ja varsinkin kummituskoulua. Mitään ei kannata pelata julkaisun aikaan.
Ghostwire Tokyo
Moshi moshi? Ghostbusters! Eräänä kauniina iltana Tokio muuttuu kirjaimellisesti aavekaupungiksi, kun kaikki sen asukkaat katoavat yhtäkkiä savuna ilmaan. Tilalle putkahtaa joukko kasvottomia humanoideja, hirviöitä ja japanilaisen kansanperinteen olentoja. TV-ruuduilla mesoavalla demoninaamioisella jantterilla lienee jotain tekemistä asian kanssa. Ainoa ruumiinsa säilyttänyt ihminen on pelaajahahmo Akito, joka sattui avainhetkellä olemaan teknisesti kuollut mopokolarin vuoksi. Sitten kämppäkaveriksi pääkoppaan änkeää shintomanaaja KK, joka tietää yhtä ja toista tapahtumien kulusta ja omaa taikavoimia, joilla haamuja ja hirviöitä vastaan voi pärjätä. Parivaljakko lähtee pelastamaan kaupunkia.
Japanilaisten kummitusjuttujen ystävänä nautin pelin teemasta ja tunnelmasta kovasti. Autioitunut Shibuyan kaupunginosa on toteutettu hienosti ja paikkoja tutkii tutkimisen ilosta. Pelin virtuaaliturismi on jopa parempaa kuin Yakuzoissa, vaikka paikallisten ihmisten kanssa ei voikaan hengailla. Teemasta huolimatta Ghostwire ei ole varsinainen kauhupeli, ainoa pelottava osuus (ja pelin huippuhetki) on kirottuun kouluun sijoittuva sivutehtävä. Laskin vain kaksi tahallista hyppysäikkyä ja niistäkin toinen oli humoristinen.
Let's goooost!
Valitettavasti pelin avoin maailma on mallia Ubisoft. Pitkin karttaa on siroteltu 250 000 eksynyttä sielua (sadan hengen ryppäissä, mutta silti) jotka pitäisi toimittaa puhelinkoppeihin kätkettyihin pullonpalautusautomaatteihin. Piiloutuneet pesukarhut, graffitit, valokuvat, puutarhatontut ja KK:n keikkatarinat olisi myös hyvä löytää. Tykkäsin pelin premissistä niin paljon että lähdin imuroimaan maailmaa tyhjäksi, eikä olisi ehkä kannattanut. Yhdessä kohtaa puhelimen päässä oleva sivuhahmo arveli, että minulla oli iso joukko avustajia, koska eihän kukaan täysjärkinen tällaista yksin lähtisi tekemään. Juttujen kerääminen on koukuttavaa mutta pitemmän päälle puuduttavaa puurtamista, eikä sormipyssytaistelukaan kestä satoja toistoja. Sivutehtävät kyllä suosittelen tekemään.
Tarina ei oikein lähtenyt. Se ajaa asiansa, mutta on hyvin geneerinen ja suoraviivainen ja hahmot aika pahvisia. Parasta antia on arkinen läpänheitto Akiton ja KK:n välillä. Finaalissa on vartin kestävä kävelysimulaattoriosio, jolla syvennetään yhden hahmon taustatarinaa, eikä se olisi voinut vähempää kiinnostaa.
Vaikuttaa myös että suurin osa jutuista, joista pidin, lisättiin peliin jälkikäteen Spider's Thread -jättipäivityksellä. Peli olisi huomattavasti vaisumpi tapaus ilman valokuva-aarrejahtia, ilmatappoa, roguelike-moodia (jota tosin jaksoin vain pari kierrosta) ja varsinkin kummituskoulua. Mitään ei kannata pelata julkaisun aikaan.