Viimeksi pelaamasi peli ja mietteitä siitä

Epicin ilmaispelit, osa 43.

Ghostwire Tokyo

Moshi moshi? Ghostbusters! Eräänä kauniina iltana Tokio muuttuu kirjaimellisesti aavekaupungiksi, kun kaikki sen asukkaat katoavat yhtäkkiä savuna ilmaan. Tilalle putkahtaa joukko kasvottomia humanoideja, hirviöitä ja japanilaisen kansanperinteen olentoja. TV-ruuduilla mesoavalla demoninaamioisella jantterilla lienee jotain tekemistä asian kanssa. Ainoa ruumiinsa säilyttänyt ihminen on pelaajahahmo Akito, joka sattui avainhetkellä olemaan teknisesti kuollut mopokolarin vuoksi. Sitten kämppäkaveriksi pääkoppaan änkeää shintomanaaja KK, joka tietää yhtä ja toista tapahtumien kulusta ja omaa taikavoimia, joilla haamuja ja hirviöitä vastaan voi pärjätä. Parivaljakko lähtee pelastamaan kaupunkia.

Japanilaisten kummitusjuttujen ystävänä nautin pelin teemasta ja tunnelmasta kovasti. Autioitunut Shibuyan kaupunginosa on toteutettu hienosti ja paikkoja tutkii tutkimisen ilosta. Pelin virtuaaliturismi on jopa parempaa kuin Yakuzoissa, vaikka paikallisten ihmisten kanssa ei voikaan hengailla. Teemasta huolimatta Ghostwire ei ole varsinainen kauhupeli, ainoa pelottava osuus (ja pelin huippuhetki) on kirottuun kouluun sijoittuva sivutehtävä. Laskin vain kaksi tahallista hyppysäikkyä ja niistäkin toinen oli humoristinen.

sateenvarjot.jpg

Let's goooost!

Valitettavasti pelin avoin maailma on mallia Ubisoft. Pitkin karttaa on siroteltu 250 000 eksynyttä sielua (sadan hengen ryppäissä, mutta silti) jotka pitäisi toimittaa puhelinkoppeihin kätkettyihin pullonpalautusautomaatteihin. Piiloutuneet pesukarhut, graffitit, valokuvat, puutarhatontut ja KK:n keikkatarinat olisi myös hyvä löytää. Tykkäsin pelin premissistä niin paljon että lähdin imuroimaan maailmaa tyhjäksi, eikä olisi ehkä kannattanut. Yhdessä kohtaa puhelimen päässä oleva sivuhahmo arveli, että minulla oli iso joukko avustajia, koska eihän kukaan täysjärkinen tällaista yksin lähtisi tekemään. Juttujen kerääminen on koukuttavaa mutta pitemmän päälle puuduttavaa puurtamista, eikä sormipyssytaistelukaan kestä satoja toistoja. Sivutehtävät kyllä suosittelen tekemään.

Tarina ei oikein lähtenyt. Se ajaa asiansa, mutta on hyvin geneerinen ja suoraviivainen ja hahmot aika pahvisia. Parasta antia on arkinen läpänheitto Akiton ja KK:n välillä. Finaalissa on vartin kestävä kävelysimulaattoriosio, jolla syvennetään yhden hahmon taustatarinaa, eikä se olisi voinut vähempää kiinnostaa.

Vaikuttaa myös että suurin osa jutuista, joista pidin, lisättiin peliin jälkikäteen Spider's Thread -jättipäivityksellä. Peli olisi huomattavasti vaisumpi tapaus ilman valokuva-aarrejahtia, ilmatappoa, roguelike-moodia (jota tosin jaksoin vain pari kierrosta) ja varsinkin kummituskoulua. Mitään ei kannata pelata julkaisun aikaan.
 
Bus Simulator 21 Next Stop (PC Steam ilmainen viikonloppu, Amazon Games ilmainen ja Epic Games ilmainen+karttalaajennus)
1733997864000.png

Autopelejä ja simulaattoreita pelaavana kokeilin Bus Simulatoria! Minulla on ajopelejä varten G29-ratti, polkimet ja H-vaihdekeppi sekä Wheel Stand Pro –rattiteline, niin ratti on helppo ottaa käyttöön pöydän alta noin 10 sekunnissa.

Kirjoitin aiemmin savefileistä (Steam savefile -> Amazon games & Epic games) ja Steam achievements. Epic Gamesissa tämän pelin saavutukset näkyvät vain pelin aikana Shift-F3:lla.

Laitoin toiminnot Stream Deck XL:ään valaistuihin painikkeisiin, niin ei tarvitse muistella niitä edes pidemmän pelitauon jälkeen. Pohjalla käytin rekkapeliin tekemiäni määrittelyjä, joten kuvia oli valmiiksi. Jos painikkeessa on kaksi toimintoa, niin harvinaisempi on muistilistan tapaan näkyvissä. Eli suosittelen tällaista laitetta! :)
1733996342559.png

(edit: Kuvassa on parkki päällä (painikkeelle on ON- ja OFF-kuvat) ei ollutkaan, kun vaihdoin kuvan ennen lähettämistä...). Center-painikkeella (tai näppis F4 tai ratissa joku painike) on näppärä palauttaa katselusuunta, kun se menee hiirtä käyttämällä helposti sekaisin.

Uramoodissa lähes 10 ensimmäistä tehtävää (missions) olivat opastusta, eikä silloin vielä voinut tehdä omia bussireittejä muuta kuin ohjatusti. Niissä menee ehkä tunti tai enemmänkin jos testaa asetuksia ja opettelee.

Tehtävissä luodaan reittejä uusien alueiden kautta, nostetaan pysäkkien leveliä (mahdollista bussireittien lisäämisen), ajetaan reittejä vähintään tietyllä arvosanalla ym. Levelin nostamiseen paras on alussa saatu nivelbussi, jota voi käyttää myös peruuttamisen harjoitteluun. :)

Bussireittien määrittelyssä ei joskus saa käytettyä jotain pysäkkiä vaikka levelin mukaan pitäisi. Lisäksi se haluaa aika monesti käyttää reittiin nähden kadun väärällä puolella olevaa pysäkkiä, jolloin ajoreittiin tulee ylimääräisiä mutkia. NIitä saa joskus vältettyä muuttamalla pysäkkien ajojärjestystä.

Asetuksista voi poistaa lipunmyynnin ja vaihtorahan antamisen, jolloin kaikilla olisi matkakortit (lippuja tarkistaessa huomaa, ettei ole). Myös voi vaikuttaa matkustajien aiheuttamien häiriöiden määrään (kuten oviaukkoon jääminen, musiikin kuuntelu kovaa). Aikataulussa pysymistä voi helpottaa myös lisäämällä aikaa jollekin pysäkille aikataulunäytössä. Jos myöhästyy liikaa, bussi otetaan pois reitiltä.

Euro Truck Simulator 2:een verrattuna eroja: kuskeja ei tarvitse palkata, autoja ei tankata eikä käytetä korjaamolla (kun törmäilee, niin menee vain rahaa ja ehkä pisteitä).

Miinusta siitä, että H-kuvioista vaihdekeppiä ei voi käyttää täysin automaattivaihteisen auton tapaan suunnanvalitsimena niin että R=pakki edessä, N=vapaa keskellä, D=aja takana. Ajosuunta määräytyy kaasu- ja jarrupolkimilla. Se tosin ei ole WASD-näppäimillä ongelma.

Muut autot antavat tilaa, vaikka tulisi bussilla kärkikolmion takaa reipastakin vauhtia!!

Jalankulkijat ovat välillä ongelma ja voivat ylittää katua yllättäen väärästäkin paikasta tai punaisia päin. Törmäys ei tosin haittaa, kun bussi vain pomppaa taaksepäin ja sitten taas voi matka jatkua.

Kun olin luonut useita kymmeniä bussilinjoja (ja laittanut busseihin mainostarrat), niin rahaa tuli niin, että voin ostaa uuden tehtävän alkaessa useitakin uusia busseja. Siksi olenkin mielestäni jo ratkaissut tämän pelin, vaikka en ole saanut läheskään kaikkia saavutuksia tai avannut kaikkia alueita, pysäkkejä tai busseja. Tämä taisi tapahtua jo vähän yli 20 missionin jälkeen. :)

Grafiikka on ihan OK (jalankulkijat vaan vähän kömpelöitä). RTX 3080 toimi lähes 100 prosentilla kun 4K ja parhaimmat asetukset. Peli ei kaatunut tai jumitellut kertaakaan.

Simulaatioista ja ajopeleistä (muutkin kuin kilpa-ajo) kiinnostuneille on tässä kokeiltavaa useaksikin illaksi tai päiväksi. Jossain vaiheessa tosin bussikuskin homma ja bussireittien määrittely voi alkaa vaikuttaa työltä ja grindaamiselta. Käyn itse jatkossa varmaankin enää vain harvakseltaan pelaamassa jonkun tehtävän. Ainakin käyn vielä kokeilemassa ilmaista karttalaajennusta.

Seuraavaksi kokeiluun joku ilmaiseksi saatu train tai farm simulator. :)
 
Viimeksi muokattu:
Teemasta huolimatta Ghostwire ei ole varsinainen kauhupeli, ainoa pelottava osuus (ja pelin huippuhetki) on kirottuun kouluun sijoittuva sivutehtävä.
Tämä tehtävä muuten tuli peliin jälkikäteen päivityksenä, eli jos joku pelasi pelin jo heti julkaisussa, niin kannattaa käydä tämäkin tehtävä tekemässä. Oli minustakin koko pelin paras osuus.

Omalla kohdalla suurin pettymys oli, kun peli alkoi tuntua saman toistolta, mutta oli aika vaihtaa maisemaa sai moottoripyörän alle. Jes, vaihtelua, pääsee huristelemaan pitkin katuja ja väistelemään haamuja. Mutta ei. Koko moottoripyöräily ja haamujen väistely oli vain pitkä cutscene jossa sai katsella kuinka siistiä olisi ajaa nuo kohdat itse, mutta sai tyytyä katsojan rooliin.
 
Serious Sam 4 PS5:lla. Viimeksi olen pelannut kakkososaa PC:llä ehkä 10 vuotta sitten. Ajattelin että pakkohan tämän on olla näin pitkänä pelisarjana hyvää mätkettä tätä nykyä. Noh, survival mode on ihan hauskaa rätkettä, mutta yksinpelikampanjaa pelatessa tulee kyllä mieleen että onpa harvinaisen tönkkö peli ja jotenkin onttoa ja kolkkoa menoa. Vihut ei välillä ymmärrä tulla nurkan takaa ollenkaan kimppuun ja ammusten loppuessa normal-vaikeustasollakin yllättävän usein voit vain vaania sisällä ja käydä ulkona ampumassa yhden vihun kerrallaan turvallisemmin jos haluat päästä eteenpäin kohdasta jota ei tee mieli hinkata montaa kertaa ryskäämällä läpi.

No, en voi kovin avoimesti suositella tätä mutta enpä hävinnyt kuin 5€ tällä kertaa.
 
Dead Space Remake PC

Tästä olen kuullut paljon hyvää ja piti ottaa itsekin kokeiluun. Alkuun oli kovakin innostus peliä kohtaan. Tunnelmaa riitti ja valtava avaruusalus oli mielenkiintoinen paikka tutkia. Peli myös kannusti koluamaan kaikki nurkat. Aseiden kanssa riitti opettelemista ja taistelu tuntui varsin hyvältä. Mitenkään hirveän pelottavalta tämä ei tuntunut, vaikka kauhuteema selvästi oli taustalla. Musiikit ja äänimaailma olivat ainakin kohdallaan.

Ehkä puolet pelistä meni innolla, mutta sen jälkeen alkoi vähän hyytymään. Eri alueet eivät lopulta tuoneet hirveästi vaihtelua ja avaruusalue tuntui vähän turhankin monimutkaiselta sokkelolta. Puzzlet puolestaan olivat vähän väkisin tehtyjä. Miksi jotain ovea varten pitäisi kantaa virtalähde muualta? Tai miksi nosturi vie tavaraa juuri siltojen kohdalta, jotka pitää käydä yksi kerrallaan nostamassa hetkeksi ylös? Tarinassakaan ei ihan hirveästi tullut yllätyksiä. Tuntui, että vaihtoehto 1 meni aina pieleen ja sitten siirryttiin vaihtoehto 2:een, joka onnistui juuri ja juuri. Kokonaisuutena ihan pelattava kuitenkin ja kouluarvosanaksi voisin antaa 8.5.

Graafisesti nätti peli myös. Säteenseuranta ei ollut hirveän suuressa osassa, mutta toi kuitenkin hyvin lisää varjostusta. Peli myös pyöri kaikki tapissa aika hyvin. Uusille alueille tullessa oli vain todella pahoja FPS-droppeja ja nykimisiä.

Dead Island 2 PC

Jo alusta lähtien tuli selväksi, että peli on tehty ehkä enemmän kieli poskella ja huumorimielessä. Hahmot heittivät jatkuvasti läppää ja vakavaa tunnelmaa ei ollut. Tarina ei ollut lopulta kovin ihmeellinen, eivätkä myöskään tehtävätkään. Samat tylsät puzzlet toistuivat ja aina piti käydä etsimässä circuit breakeria, joka oli mystisesti kadonnut jonnekin. NPC-hahmot olivat varsin tylsiä ja lopussa tuli skipattua välivideoita. Pelin tehtävistä kertoo hyvin se, kuinka yhdessä kohdassa piti esiintyä ja lahdata zombeja jonkun some-vaikuttajan videolla :asif:

Monet mutanttizombit olivat lähinnä ehkä ärsyttäviä. Esimerkiksi jotkut zombit saattoivat aiheuttaa vahinkoa hyppäämällä maahan ja aiheuttamalla paineaallon ympärilleen. Zombimätössä on ehkä turha puhua immersiosta ja realismista, mutta ehkä olisi voinut suunnitella vihollisia enemmänkin. Taistelu sinänsä oli kohtuullista ja aseista sai vaihtelua. Niitä myös riitti paljon, eli montaa vara-asetta ei tarvinnut kantaa mukana. Loputtomat vesikanisterit ja heittäessä palamaan syttyvät auton akut huvittivat hieman.

Maailma oli nätti ja aurinkoinen. Tässähän ei ollut aiempien tapaan avointa maailmaa ja toteutus toi mieleen ehkä Dishonoredin tai Metro Exoduksen. Alueelta toiselle edettiin tarinan mukana ja alueita sai tutkia vapaasti. Tuokin toimi ihan hyvin ja alueet olivat yksityiskohtaisesti tehty. Myös sivutehtäviäkin oli, mutta ne eivät tarjonneet kummemmin arvoa. Graafisesti ihan ok näköinen ja pyöri hyvin.

Sen verran täytyy sanoa, että yksin pelatessa tämä olisi jäänyt varmaan kesken. Tarina ja tehtävät olivat sen verran kehnoja. Kaverin kanssa kuitenkin ihan kohtuullista mättöä. Monet naurut tuli, toisen piti jatkuvasti käydä nostamassa toista maasta ja välillä juostiin kovaa karkuun. Kouluarvosanaksi Co-op-pelinä 8-.
 
Still Wakes the Deep (PC Game Pass)

Otsikon peli on ensimmäisen persoonan kauhuelementeillä höystetty kävelysimulaattori. Pelissä seurataan vahvaa skottiaksenttia puhuvaa Cazia, joka työskentelee öljynporuaslautalla, jossa alkaa tapahtumaan hirveitä.

Mulla oli jostain syystä aika kovat ennakko-odotukset tätä kohtaan. Julkaisun aikana muistaakseni Game Pass -versiosta jätettiin säteenseuranta pois ja peli jäi mielessä negatiiviseen valoon. Redditistä kahlasin Game Passin suositeltuja pelejä ja tätä ehdotti monet. Annoin mahdollisuuden ja kannattihan se taas.

Peli on tosi hyvä siinä, mitä se tekee. Tämä on mun makuun kävelysimulaattori, joka on tehty oikein. Ei haittaa, vaikka pelilliset elementit jäävät valjuiksi, kun tarinankerronta on loistavaa. Etenet öljylautalla eri paikkoihin, teet yksinkertaisia puzzleja ja välttelet hirviöitä. Peli on myös sopivan lyhyt, jotta se ei ala maistumaan puulta. Piti otteessaan ihan loppuun asti.

Graafinen ilme on mielestäni erinomainen. Miljöö on hyvin tunnelmallinen ja paikkoja voisi ihmetellä ajoittain enemmänkin, mutta edetä pitää. Tekstuurit olivat joissain tilanteissa vähän suttuiset, mutta ei se pistänyt silmään kuin kerran tai kaksi. Tarinan lisäksi pelin vahvuus on ääninäyttely. Pidin päällä vakiona olevan skottiaksentin ja se todella herättää hahmot eloon. Oli myös virkistävää, miten päähenkilö ei aina heti hyväksynyt muiden heittämiä ehdotuksia, vaan oikeasti pisti vastaan ja kyseenalaisti, vaikka lopulta ohjeita tietysti seurattiin.

Juoni on perinteinen, mutta hyvä. Tapahtuu katastrofi ja siitä yritetään selvitä. Kuten sanottua, se pitää otteessaan loppuun asti. Olisin ehkä lopettanut pelin jo sen varsinaiseen loppukohtaukseen. Lopun cutscenet olivat turhia ja veivät vähän fiilistä.

Vahvasti tarinavetoisten pelien ystäville vahvat suosittelut. Tietää vaan mitä odottaa. 40 € on tästä liian kova hinta, mutta Game Passista ehdottomasti peluuseen. 5/5.
 
Viimeksi muokattu:
Blaster Master Zero (Nintendon Vitsi)
Kyseessä on osittain uudistettu versio 80-luvun Blaster Master NES pelistä, joka sisälsi perinteiostä 2D tasopomppimista ja ammuntaa pyörillä liikkuvalla tankilla ja lintuperspektiivistä kuvattua toimintaa luolastoissa. Blaster Master Zerosta löytyy ulkoisesti löytyy kohtalaisen siistiä 8 bittistä pikselitaidetta laajakuvanäytölle ja menevää 80-luvun tyylistä pelimuzakkia, jossa osa kappaleista on alkuperäisen NES pelin soundtrackin remastereita ja loput uutta tuotantoa. Tasojen rakenne on pintapuolisesti samanlainen kuin NES pelissä mutta paljon muutoksia on tehty, osa myös huonompaan suuntaan mm. turhaa hiiviskelyä ja pakkopulla-luolastojen putsausta. Karttanäkymä on oikein selkeä, jonka ansiosta pelissä ei eksy läheskään yhtä helposti kuin alkuperäisessä. Ensimmäisen tason perusteella peli vaikutti todella koukuttavalta, mutta mitä pidemmälle pääsi, sitä heikommaksi sisältö muuttui. Loppupuolelta löytyy niin kehnoja tasohyppelykohtauksia, hidastempoista lintiperspiktiivimoodissa käytävää ammuskelua itseään toistavissa luolastoissa, joihin on tungettu väkisin päälleliimattuja gimmickejä ja tietenkin paljon backtrackingia, erityisesti jos halusi kerätä kaikki powerupit, joiden myötä salainen 8 maailma aukeni. Alkuperäinen NES peli oli aikoinaan helvetillisin vaikea, erityisesti pomotaistelut. Zero painoksen vaikeustaso taas oli aivan vinksallaan, suurin osa pomoista räjähti atomeiksi suunnilleen kymmenessä sekunnissa, ennen kuin ne ehtivät tehdä elettäkään, ja muutama keskivaiheen pomovastus antoi vähän enemmän haastetta. Sen sijaan lopputaistelu kohtalaisen oli kohtalaisen vakuuttava. Vanhan NES pelin perintönä ampuminen lintuperspektiivistä onnistuu vain kahdeksaan suuntaan ja liikkuminen taas vain neljään suuntaan. Kontrolleissa oli hieman jähmeyttä, erityisesti vedestä hyppiminen oli tuskaista ja tikkaiden käyttö suoraan helvetistä (löytyy myös pari äkkikuolemakohtaa, joissa yritetään hyppiä tai pudottautua tikkaisiin). Vihulaisten tekoäly on kohtuu aneeminen, ja hitaasti etenevä pelaaja selviää ilman osumia, samalla kun pelaamisen mielekkyys laskee pohjalukemiin. Tankilla pääsee myöhemmin leijumaan drone-tyyliin, mutta tähän vaaditaan energiaa, joka latautuu tuskallisen hitaasti tai tippuu satunnaisesti tuhotuneilta vihulaisilta. Tankkimoodissa nergiaa voi kuluttaa myös (yli tehokkaisiin) sivuaseisiin. Lintuperspektiivimoodissa puolestaan kerätään punaisia pillereitä maastosta ja tuhotuilta vihulaisilta, joka mahdollistaa tehokkaampien aseiden käyttämisen mutta varjopuolena osumat vihollisiin tiputtavat asemoodin pykälällä alaspäin. Vihollisiin voi jäädä myös "kiinni", jolloin energiat saattavat tippua nollille parissa sekunnissa, koska hetkellistä kuolemattomuutta iskun jälkeen ei yksinkertaisesti ole.
Peli oli puskettu täydellisesti läpi noin seitsemässä tunnissa, joka on ihan kohtalainen pituus noin 5 - 10 euron hinnalle. Lopputulemana melko keskinkertainen ja mitäänsanomaton retropelin uusversio. Blaster Master Zero 2 ja erityisestio 3 ovat huomattavasti parempia kokemuksia, ja korjaavat osan ykkösversion synneistä, erityisesti vaikeustason.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 805
Viestejä
4 547 800
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom