Perilous Warp (PC, Steam)
Jostain alitajunnan syövereistä tuli hinku kokeilla tätä uudestaan ja nyt hurahti läpi melkein yhdeltä istumalta, enää lopputaistelua vaille.
Peli on nähtävästi jonkinlainen spiritual successor 90-luvun Chasmille ja mm. aseet on heti tunnistettavissa. Pelaaminen muistuttaa kuitenkin enemmän 2000-luvun alun fps pelejä eli tempo on hitaampi kuin 90-luvun old school kamassa.
Myös graafinen ulkoasu on lähempänä 00-luvun alkua suuremmalla polygonimäärällä sekä dynaamisella valaistuksella ja varjoilla. PW näyttääkin hyvältä ottaen huomioon mihin se pyrkii.
Peli pyöri mukisematta 240 fps 1440p resolla nupit kaakossa ja grafiikka-asetuksia on kiitettävä määrä. Valittavissa on joko D3D9 tai OpenGL renderöinti.
Tästä päästäänkin sitten pelin ongelmaan eli pelattavuus ei oikein istu hitaampaan taktisempaan muottiin eikä vanhaan nopeampitempoiseenkaan.
Useissa taisteluissa pitää selvästi pysyä liikkeellä, mutta hahmon nopeus ei riitä väistelyyn ja taitaa raketteja ampuvia sekä melee örvelöitä lukuun ottamatta kaikki viholliset ollakin hitscan.
Siinäpä olikin muuten jo lähes kaikki vihutyypit; vähän isompaa ja pienempää mutanttia tulee jonossa.
Bunny hoppingilla saat lajinsa äijään vauhtia lisää, mutta sen pitäisi olla lisä eikä lähes välttämättömyys, päälle höökivien mörköjen väistämiseen ei normaali (auto run) nopeus riitä.
Peli myös todella tykkää väijytyksistä - jopa kodeksit ottaa tämän huomioon kieli poskessa - että sikälikin kai tyylilleen uskollinen, mutta ei se pelattavuutta ainakaan paranna.
Ehkä lähin vertailukohta on Doom 3, joskaan en Doom 3:ssa kokenut pelaamista näin... epäjohdonmukaiseksi. Kuulun siihen ryhmään, joka pitää Doom 3:sta, toim. huom.
Peli on kovin lyhyt ja visuaalisia ilmeitä on tasan yksi eli ruskea.
Eipä tätä tosin jää lisää kaipaamaan tällä designilla.
Edelleen huomaan hankalaksi antaa pelille kokonaisarviota. Huono tekele ei ole missään nimessä ja ongelmista huolimatta aseet tuntuu hyviltä ja monsterit lakoaa orgastisen meheviksi gibseiksi, pelin ollessa myös jokseenkin uniikki retro shooter genressä, mutta toteutus on jäänyt puolitiehen.
Asetelma ja tekniikka on kohdallaan, mutta pelattavuus olisi vaatinut enemmän työtä. Vähintäänkin selkeämmän rajanvedon mitä tyyliä pelataan ja gameplay design sen mukaisesti.
Yhteenvetona, että mikäli Chasm kiinnostaa tai herättää nostalgiafiiliksiä - tai tämän kuvauksen perusteella kiinnostui - niin ei tämä huono hankinta ole millään muotoa.
Muussa tapauksessa voinee kuitenkin sivuuttaa.
Jostain alitajunnan syövereistä tuli hinku kokeilla tätä uudestaan ja nyt hurahti läpi melkein yhdeltä istumalta, enää lopputaistelua vaille.
Peli on nähtävästi jonkinlainen spiritual successor 90-luvun Chasmille ja mm. aseet on heti tunnistettavissa. Pelaaminen muistuttaa kuitenkin enemmän 2000-luvun alun fps pelejä eli tempo on hitaampi kuin 90-luvun old school kamassa.
Myös graafinen ulkoasu on lähempänä 00-luvun alkua suuremmalla polygonimäärällä sekä dynaamisella valaistuksella ja varjoilla. PW näyttääkin hyvältä ottaen huomioon mihin se pyrkii.
Peli pyöri mukisematta 240 fps 1440p resolla nupit kaakossa ja grafiikka-asetuksia on kiitettävä määrä. Valittavissa on joko D3D9 tai OpenGL renderöinti.
Tästä päästäänkin sitten pelin ongelmaan eli pelattavuus ei oikein istu hitaampaan taktisempaan muottiin eikä vanhaan nopeampitempoiseenkaan.
Useissa taisteluissa pitää selvästi pysyä liikkeellä, mutta hahmon nopeus ei riitä väistelyyn ja taitaa raketteja ampuvia sekä melee örvelöitä lukuun ottamatta kaikki viholliset ollakin hitscan.
Siinäpä olikin muuten jo lähes kaikki vihutyypit; vähän isompaa ja pienempää mutanttia tulee jonossa.
Bunny hoppingilla saat lajinsa äijään vauhtia lisää, mutta sen pitäisi olla lisä eikä lähes välttämättömyys, päälle höökivien mörköjen väistämiseen ei normaali (auto run) nopeus riitä.
Peli myös todella tykkää väijytyksistä - jopa kodeksit ottaa tämän huomioon kieli poskessa - että sikälikin kai tyylilleen uskollinen, mutta ei se pelattavuutta ainakaan paranna.
Ehkä lähin vertailukohta on Doom 3, joskaan en Doom 3:ssa kokenut pelaamista näin... epäjohdonmukaiseksi. Kuulun siihen ryhmään, joka pitää Doom 3:sta, toim. huom.
Peli on kovin lyhyt ja visuaalisia ilmeitä on tasan yksi eli ruskea.
Eipä tätä tosin jää lisää kaipaamaan tällä designilla.
Edelleen huomaan hankalaksi antaa pelille kokonaisarviota. Huono tekele ei ole missään nimessä ja ongelmista huolimatta aseet tuntuu hyviltä ja monsterit lakoaa orgastisen meheviksi gibseiksi, pelin ollessa myös jokseenkin uniikki retro shooter genressä, mutta toteutus on jäänyt puolitiehen.
Asetelma ja tekniikka on kohdallaan, mutta pelattavuus olisi vaatinut enemmän työtä. Vähintäänkin selkeämmän rajanvedon mitä tyyliä pelataan ja gameplay design sen mukaisesti.
Yhteenvetona, että mikäli Chasm kiinnostaa tai herättää nostalgiafiiliksiä - tai tämän kuvauksen perusteella kiinnostui - niin ei tämä huono hankinta ole millään muotoa.
Muussa tapauksessa voinee kuitenkin sivuuttaa.
Viimeksi muokattu: