Puoli elämä kakkonen pelattu läpi persoonallisella pöytätietokoneella
Gordon Vapaamies on jälleen pelastamassa maailmaa muukalaisten käsistä. Suurin osa chaptereista oli melko viihdyttäviä ja hyvin scriptattuja. Ammuskelu on perustasoa, ei mitään ihmeellistä ja asevalikoima on kohtalaisen niukka: löytyy pari konekivääriä, pistooli, magnum, haulikko, jousitykki (= sniper rifle), granaatit ja lämpöhakeutuvia ohjuksia ampuva sinko. Alussa tarjolla on pelkästään sorkkarauta, jolla pistetään puutavaraa palasiksi ja tosipaikan tullen mätkitään vihollisia. Kun peliä on pelaillut noin 1/3 asti, asevalikoimaan lisätään tasapainopyssy, jolla voi vetää esineitä puoleensa ja ampua niitä. Kahdessa chapterissa tasapainopyssyllä leikitään vähän enemmän, muualla käyttö on rajoitettu hyvin satunnaiseksi. Pelin kesto on jotain 12 - 15 tunnin väliltä riippuen miten hyvin löytää pisteestä A pisteeseen B ja pysyä hengissä siinä välissä. Maailma näyttää ulkoisesti avoimelta mutta käytännössä edetään hyvin naamioitua putkea pitkin, joka on sopivan vaihteleva. Välillä pääsee erilaisen ajoneuvojen kyytiin, joiden ohjaus näppäimistöllä on semisti hanurista. Pelin loppupuolelta löytyy muutama huonompi chapteri, joissa on tuskattuvan pitkiä "selviydy areenalla" kohtauksia, tai singon kanssa joutuu ammuskelemaan liian monta kertaa vähän isompiin peltipoliiseihin.
Eniten turhautusta tuottivat seuraavat asiat:
1. Tikkaissa kiipeäminen, joko pelaajassa on vika tai tikkaissa navigointi on muuten vain täysin hanurista.
2. Suurin osa ääniefekteistä, erityisesti keinoälyn(?) antamat kommentit, valtaosa räjähdyksistä, Combinen radioiden sirinä ja pitkä piippaus, joka sattuu korviin Vapaamiehen ottaessa vähän enemmän osumaa. Konekiväärien huudattaminen kuulostaa myös melko tuhnulta.
3. Fysiikkamoottorin monet ongelmat. Maastoon tahtoo jäädä helposti jumiin, hipaisu ovenkarmiin tai puunoksaan pysäyttää liikkeen kuin seinään, törmäykset ja osumat rekisteröityvät välillä epäloogisesti tai eivät ollenkaan. Maasto ja kaikki objektit ovat jäykkiä, eivät jousta yhtään ja ovat tuhottavissa vain scriptatuissa kohdissa.
4. Tasoloikkakohtaukset, jotka vaativat pikkutarkkaa hyppelyä, joka toimii kohtuu surkeasti tällä pelimoottorilla. Välillä hyppääminen ei rekisteröidy lainkaan tai input lagi on jotain käsittämätöntä, jolloin tippuu halpaan kuolemaan.
5. Tiimikaverien tekoäly on yhtä surkeaa kuin legendaarisen surkeassa Daikatanassa. Useimmiten pölkkypäät estävät liikkumisen tai juoksevat oman tulilinjan eteen, potkivat granaatit syliin tai parhaassa tapauksessa jäävät jumiin seinän taakse. Onneksi vain muutamasa kohdassa tarvitsee pitää tiimikaverit hengissä (toisin kuin Daikatanassa).
6. Grafiikka on muuten kohtuu siistiä, ainakin kaukaa katsottuna, mutta lähelle mentäessä tekstuurit ovat melkoista lowres puuroa, josta tulee alkuperäinen Quake mieleen vuodelta 1996.
7. Checkpointtien sijoittelu on monesti epäloogista, jolloin joutuu turvautumaan välitallennuksiin, erityisesti kun pelistä löytyy kourallinen trial and error kohtauksia tai jyrkkiä piikkejä vaikeustasossa.
Puoli elämä kaksi on vielä tänä päivinä ihan siedettävä kokemus mutta ajanhammas on jyrsinyt peliä pahemman kerran.