Viimeksi pelaamasi peli ja mietteitä siitä

Super Mario Wonder (Switch)

Lainasin kirjastosta. Laadukasta tavaraa, mutta yllätti se miten lyhyt peli oli. Alle 10h lopputeksteihin, jonka jälkeen voi jatkaa asioiden keräilyä jne.

Täyshintaisena hieman jättäisi huonon maun suuhun, mutta kirjastosta lainaamalla oikein kiva pikkuteos.
 
Lainasin kirjastosta. Laadukasta tavaraa, mutta yllätti se miten lyhyt peli oli. Alle 10h lopputeksteihin, jonka jälkeen voi jatkaa asioiden keräilyä jne

Kuinka suuren osan kentistä tuo sisältää?

E. Olin itse melko tyytyväinen pelattavien kenttien määrään, ja lapsen kanssa jonkin verran pelannut kenttiä uudestaan, kun jäänyt väliin vaihtoehtoisia maaleja yms.
 
Viimeksi muokattu:
Homeworld: Deserts of Kharak

+ Hyvää vanhanajan strategiaa
+ Hyvät grafiikat, pyörii hienosti
+ Hyvät musiikit, äänet (radio chatter)
+ Todella hyvin tuotu Homeworldin fiilis mukaan
+ Välianimaatiot todella hienosti tehty, tulee mieleen Battlestar Galatica osasta kuvakulmista jne

- Huonot kontrollit joiden muuttaminen todella vaikeata
- Lyhyt kampanja

Olipas yllättävän viihdyttävä ja välillä haastava classic vaikeusasteella tuo kampanja. En tajua mitenkä missannut tälläisen helmen aikoinaan.
 
Kuinka suuren osan kentistä tuo sisältää?

E. Olin itse melko tyytyväinen pelattavien kenttien määrään, ja lapsen kanssa jonkin verran pelannut kenttiä uudestaan, kun jäänyt väliin vaihtoehtoisia maaleja yms.
Oliskohan ollu joku 80%. Siellä oli kourallinen 5 tähden kenttiä mihin pääs käsiks, jota en ollu aiemmin nähnyt.
 
Shadow Gambit: The Cursed Crew

Mimimin kolmas ja viimeinen isometrinen hiippailu. Pelin tehtyään firma laittoi pillit pussiin, mutta sen perinnölle on sentään muita jatkajia.

Ninjoja ja cowboyita seuraa tietysti merirosvot. Blades of the Shogunin ja Desperados 3:n olisi voinut sovittaa oikeaan historiaan huolimatta satunnaisista fantasiaelementeistä, mutta Cursed Crew on puhdasta fantasiaa. Pelin "Kadonnut Karibia" on tulvillaan taikuutta ja epäkuolleita. Pelaajan kontrollissa on ryhmä zombi- luuranko- ja kummituspiraatteja, joiden tukikohtana on aavelaiva. Vaikutteita on otettu ainakin Pirates of the Caribbeanista, ehkä myös Monkey Islandista.

Hahmoja on kahdeksan, mikä on tälle genrelle paljon - muistaakseni vain Commandos 2:ssa ja Robin Hood: The Legend of Sherwoodissa oli isompi sakki käytössä. Commandoskin pääsee yhdeksään vain jos koira lasketaan. Cursed Crewin kikka on, että piraatit availlaan käyttöön vapaassa järjestyksessä ja melkein joka kenttään saa valita tiimin kokoonpanon. Hahmojen kyvyt on vaihtelevia ja mielenkiintoisia, fantasiateema mahdollistaa villimmätkin ideat.

Ikävä kyllä tämä tarkoittaa että kehitystiimi ei ole voinut tietää, millainen porukka pelaajalla on käytössä kussakin tehtävässä, ja ne on pitänyt suunnitella niin että millä vain kombinaatiolla pääsee läpi. Tämä näkyy matalana vaikeustasona, peli on selvästi Bladesia ja Desperadosia helpompi. Edellisten pelien kentät oli parhaimmillaan pirullisia pulmapähkinöitä, jotka oli räätälöity juuri käytössä olevien työkalujen mukaan. Cursedissakin on muutama vaikeuspiikki, mutta ne on enemmän poikkeus kuin sääntö.

plan.jpg

Enteristä tapahtuu paljon ja äkkiä.

Kenttäsysteemi on vielä isompi uudistus. Pelin tehtävät sijoittuvat saarille, joille palataan aina uudestaan uusien tehtävien merkeissä. Kierrätystä ei periaatteessa ole kovin paljon, koska eri tehtävien päämäärät sijoittuvat eri puolille kenttää ja lähtö- ja poistumispisteitä voi vaihdella, mutta jokaista kenttää ei kannata tyhjentää ellei halua nitistää samoja vihollisia tehtävästä toiseen. Tehtäviä on paljon enemmän kuin aikaisemmissa peleissä ja ne on lyhyempiä. En tykännyt tästä alussa, mutta kaikkeen tottuu. Isompi ongelma on oikeastaan se, että kentät näyttävät liikaa toisiltaan. Palmusaari on palmusaari vaikka kuinka koristelisi.

Tarina on vaisu aarrejahti, heikoin esitys Mimimin hiippailukolmikosta. Loppupuolella mukaan tulee kiinnostavia juttuja, mutta niitä saa odottaa liian kauan. Kolmas näytös on aivan liian pitkä ja kenttien kierrätys alkaa tässä vaiheessa tuntumaan. Yksi erikoistehtävä kullekin miehistön jäsenelle olisi riittänyt. Mielipiteeni pelistä parani selvästi sen edetessä, mutta ensin piti sinnitellä alkupettymysten läpi.

Desperados 3 jäi Mimimin mestariteokseksi. Harmittaa haukkua hyvää peliä, mutta Cursed Crew nyt sattuu olemaan heikompi versio loistavasta pelistä.

The Council

Eletään 1700-luvun loppua. Syrjäisellä saarella asuva eksentrinen lordi kutsuu joukon historiallisia merkkimiehiä vieraaksi ökykartanoonsa. Vallan huipulla suunnitellaan, vehkeillään ja päätetään koko maailman uudesta suunnasta. Päähenkilö ui piireihin nepotismin avulla, sillä hänen äitinsä on vaikutusvaltaisen salaseuran johtaja. Ja kadonnut epämääräisissä olosuhteissa.

The Council on tarinapeli mallia Telltale, mutta dialogia on urhoollisesti yritetty pelillistää. Pelaajan taskussa on toimintapisteitä, esineitä ja 15 taitoa joita voi kehittää ja käyttää keskustelussa. Systeemi toimii yllättävän hyvin ja sen kanssa on kiva leikkiä, vaikka roolipelielementit saavatkin keskustelun välillä harhailemaan. Mukana on myös aivan aitoja puzzleja, jotka on enimmäkseen hauskoja ja haastavia. Oikea pelaaminen tarinapeleissä on harvinainen ja tervetullut yllätys.

Hankin The Councilin alkuun Steam Deckille matkapeliksi, mutta tarina oli sen verran kiinnostava että jatkoin kotonakin - ja siirryin aika nopeasti tavallisen tietokoneen ääreen. Deck on mainio matkakaveri, mutta 7 tuuman ruudulla ei ole mitään jakoa 32-tuumaista vastaan. Suurempi näyttö teki pelikokemuksesta paljon mukavamman, mutta paljasti samalla graafiset puutteet, kuten tönköt animaatiot ja kehnon valaistuksen. Toisaalta pelin jankki on osa sen charmia. Erityismaininta ihastuttavan rumille hahmomalleille, jotka näyttävät vahakabinetista karanneilta. Siis Visulahden eikä Tussaudsin.

Pelin tunnelma on koko ajan jännä: mysteerejä, okkultismia, viitta ja tikari -kieroilua ja 1700-luvun politiikkaa. Harmi vain että puolivälin juonenkäänne on niin yliampuva että peliltä menee uskottavuus. Siihen asti tarina vaikutti fiksulta poliittiselta trilleriltä. Peli vähän kuin kompastuu ja lentää portaita alas näyttävillä kärrynpyörillä ja kuperkeikoilla. Se on loppuun asti viihdyttävä, mutta ihan eri syistä kuin aiemmin.
 
F1 24 ja PSVR2-lasit, täytyy todeta, että hieno kokemus. Yritän ajaa suht realistisilla asetuksilla, mutta ainakin näin alkuun luistonesto saa olla mediumilla, että voi nautiskella ajamisesta, muutoin kaikki avut pois. RTX3080 + 3900X ja tuntuu toimivan melko hyvin (ei siis nyi), tosin vain medium-asetukset oli grafiikoissa. Vanha kunnon Logitechin Dricing Force GT toimi erinomaisesti F1 24:n kanssa yhteen. Eipä tästä taida paljoa F1-pelikokemus voida parantua.
 
Joo, 23 ja kokemus on aivan huikea. Ainoa vaan etten oo saanut enää yhdistettyä laseja pc:n, koska pitää kirjautua/linkkautua uudelleen meta/face ja ei vaan onnistu. Kirjautuu vaan faceen.

Pitkään tuli pelattua ja todella nautinnollista. Huomasin myös halpispolkimien vaihdon jälkeen seuraavaksi halvempiin (jäykemmät) parantaneen kierrosaikoja roimasti.

Sama apu käytössä. Ilman luistonestoa ei kyllä kisoista tule mitään. Ja kaikki katuradat lopulta päätyy kaiteisiin tai vähintäänkin pariin turhaan varikkokäyntiin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 742
Viestejä
4 443 590
Jäsenet
73 615
Uusin jäsen
pekka78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom