Viimeksi pelaamasi peli ja mietteitä siitä

Super Mario Wonder (Switch)

Lainasin kirjastosta. Laadukasta tavaraa, mutta yllätti se miten lyhyt peli oli. Alle 10h lopputeksteihin, jonka jälkeen voi jatkaa asioiden keräilyä jne.

Täyshintaisena hieman jättäisi huonon maun suuhun, mutta kirjastosta lainaamalla oikein kiva pikkuteos.
 
Lainasin kirjastosta. Laadukasta tavaraa, mutta yllätti se miten lyhyt peli oli. Alle 10h lopputeksteihin, jonka jälkeen voi jatkaa asioiden keräilyä jne

Kuinka suuren osan kentistä tuo sisältää?

E. Olin itse melko tyytyväinen pelattavien kenttien määrään, ja lapsen kanssa jonkin verran pelannut kenttiä uudestaan, kun jäänyt väliin vaihtoehtoisia maaleja yms.
 
Viimeksi muokattu:
Homeworld: Deserts of Kharak

+ Hyvää vanhanajan strategiaa
+ Hyvät grafiikat, pyörii hienosti
+ Hyvät musiikit, äänet (radio chatter)
+ Todella hyvin tuotu Homeworldin fiilis mukaan
+ Välianimaatiot todella hienosti tehty, tulee mieleen Battlestar Galatica osasta kuvakulmista jne

- Huonot kontrollit joiden muuttaminen todella vaikeata
- Lyhyt kampanja

Olipas yllättävän viihdyttävä ja välillä haastava classic vaikeusasteella tuo kampanja. En tajua mitenkä missannut tälläisen helmen aikoinaan.
 
Kuinka suuren osan kentistä tuo sisältää?

E. Olin itse melko tyytyväinen pelattavien kenttien määrään, ja lapsen kanssa jonkin verran pelannut kenttiä uudestaan, kun jäänyt väliin vaihtoehtoisia maaleja yms.
Oliskohan ollu joku 80%. Siellä oli kourallinen 5 tähden kenttiä mihin pääs käsiks, jota en ollu aiemmin nähnyt.
 
Shadow Gambit: The Cursed Crew

Mimimin kolmas ja viimeinen isometrinen hiippailu. Pelin tehtyään firma laittoi pillit pussiin, mutta sen perinnölle on sentään muita jatkajia.

Ninjoja ja cowboyita seuraa tietysti merirosvot. Blades of the Shogunin ja Desperados 3:n olisi voinut sovittaa oikeaan historiaan huolimatta satunnaisista fantasiaelementeistä, mutta Cursed Crew on puhdasta fantasiaa. Pelin "Kadonnut Karibia" on tulvillaan taikuutta ja epäkuolleita. Pelaajan kontrollissa on ryhmä zombi- luuranko- ja kummituspiraatteja, joiden tukikohtana on aavelaiva. Vaikutteita on otettu ainakin Pirates of the Caribbeanista, ehkä myös Monkey Islandista.

Hahmoja on kahdeksan, mikä on tälle genrelle paljon - muistaakseni vain Commandos 2:ssa ja Robin Hood: The Legend of Sherwoodissa oli isompi sakki käytössä. Commandoskin pääsee yhdeksään vain jos koira lasketaan. Cursed Crewin kikka on, että piraatit availlaan käyttöön vapaassa järjestyksessä ja melkein joka kenttään saa valita tiimin kokoonpanon. Hahmojen kyvyt on vaihtelevia ja mielenkiintoisia, fantasiateema mahdollistaa villimmätkin ideat.

Ikävä kyllä tämä tarkoittaa että kehitystiimi ei ole voinut tietää, millainen porukka pelaajalla on käytössä kussakin tehtävässä, ja ne on pitänyt suunnitella niin että millä vain kombinaatiolla pääsee läpi. Tämä näkyy matalana vaikeustasona, peli on selvästi Bladesia ja Desperadosia helpompi. Edellisten pelien kentät oli parhaimmillaan pirullisia pulmapähkinöitä, jotka oli räätälöity juuri käytössä olevien työkalujen mukaan. Cursedissakin on muutama vaikeuspiikki, mutta ne on enemmän poikkeus kuin sääntö.

plan.jpg

Enteristä tapahtuu paljon ja äkkiä.

Kenttäsysteemi on vielä isompi uudistus. Pelin tehtävät sijoittuvat saarille, joille palataan aina uudestaan uusien tehtävien merkeissä. Kierrätystä ei periaatteessa ole kovin paljon, koska eri tehtävien päämäärät sijoittuvat eri puolille kenttää ja lähtö- ja poistumispisteitä voi vaihdella, mutta jokaista kenttää ei kannata tyhjentää ellei halua nitistää samoja vihollisia tehtävästä toiseen. Tehtäviä on paljon enemmän kuin aikaisemmissa peleissä ja ne on lyhyempiä. En tykännyt tästä alussa, mutta kaikkeen tottuu. Isompi ongelma on oikeastaan se, että kentät näyttävät liikaa toisiltaan. Palmusaari on palmusaari vaikka kuinka koristelisi.

Tarina on vaisu aarrejahti, heikoin esitys Mimimin hiippailukolmikosta. Loppupuolella mukaan tulee kiinnostavia juttuja, mutta niitä saa odottaa liian kauan. Kolmas näytös on aivan liian pitkä ja kenttien kierrätys alkaa tässä vaiheessa tuntumaan. Yksi erikoistehtävä kullekin miehistön jäsenelle olisi riittänyt. Mielipiteeni pelistä parani selvästi sen edetessä, mutta ensin piti sinnitellä alkupettymysten läpi.

Desperados 3 jäi Mimimin mestariteokseksi. Harmittaa haukkua hyvää peliä, mutta Cursed Crew nyt sattuu olemaan heikompi versio loistavasta pelistä.

The Council

Eletään 1700-luvun loppua. Syrjäisellä saarella asuva eksentrinen lordi kutsuu joukon historiallisia merkkimiehiä vieraaksi ökykartanoonsa. Vallan huipulla suunnitellaan, vehkeillään ja päätetään koko maailman uudesta suunnasta. Päähenkilö ui piireihin nepotismin avulla, sillä hänen äitinsä on vaikutusvaltaisen salaseuran johtaja. Ja kadonnut epämääräisissä olosuhteissa.

The Council on tarinapeli mallia Telltale, mutta dialogia on urhoollisesti yritetty pelillistää. Pelaajan taskussa on toimintapisteitä, esineitä ja 15 taitoa joita voi kehittää ja käyttää keskustelussa. Systeemi toimii yllättävän hyvin ja sen kanssa on kiva leikkiä, vaikka roolipelielementit saavatkin keskustelun välillä harhailemaan. Mukana on myös aivan aitoja puzzleja, jotka on enimmäkseen hauskoja ja haastavia. Oikea pelaaminen tarinapeleissä on harvinainen ja tervetullut yllätys.

Hankin The Councilin alkuun Steam Deckille matkapeliksi, mutta tarina oli sen verran kiinnostava että jatkoin kotonakin - ja siirryin aika nopeasti tavallisen tietokoneen ääreen. Deck on mainio matkakaveri, mutta 7 tuuman ruudulla ei ole mitään jakoa 32-tuumaista vastaan. Suurempi näyttö teki pelikokemuksesta paljon mukavamman, mutta paljasti samalla graafiset puutteet, kuten tönköt animaatiot ja kehnon valaistuksen. Toisaalta pelin jankki on osa sen charmia. Erityismaininta ihastuttavan rumille hahmomalleille, jotka näyttävät vahakabinetista karanneilta. Siis Visulahden eikä Tussaudsin.

Pelin tunnelma on koko ajan jännä: mysteerejä, okkultismia, viitta ja tikari -kieroilua ja 1700-luvun politiikkaa. Harmi vain että puolivälin juonenkäänne on niin yliampuva että peliltä menee uskottavuus. Siihen asti tarina vaikutti fiksulta poliittiselta trilleriltä. Peli vähän kuin kompastuu ja lentää portaita alas näyttävillä kärrynpyörillä ja kuperkeikoilla. Se on loppuun asti viihdyttävä, mutta ihan eri syistä kuin aiemmin.
 
F1 24 ja PSVR2-lasit, täytyy todeta, että hieno kokemus. Yritän ajaa suht realistisilla asetuksilla, mutta ainakin näin alkuun luistonesto saa olla mediumilla, että voi nautiskella ajamisesta, muutoin kaikki avut pois. RTX3080 + 3900X ja tuntuu toimivan melko hyvin (ei siis nyi), tosin vain medium-asetukset oli grafiikoissa. Vanha kunnon Logitechin Driving Force GT toimi erinomaisesti F1 24:n kanssa yhteen. Eipä tästä taida paljoa F1-pelikokemus voida parantua.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, 23 ja kokemus on aivan huikea. Ainoa vaan etten oo saanut enää yhdistettyä laseja pc:n, koska pitää kirjautua/linkkautua uudelleen meta/face ja ei vaan onnistu. Kirjautuu vaan faceen.

Pitkään tuli pelattua ja todella nautinnollista. Huomasin myös halpispolkimien vaihdon jälkeen seuraavaksi halvempiin (jäykemmät) parantaneen kierrosaikoja roimasti.

Sama apu käytössä. Ilman luistonestoa ei kyllä kisoista tule mitään. Ja kaikki katuradat lopulta päätyy kaiteisiin tai vähintäänkin pariin turhaan varikkokäyntiin
 
Batman Arkham Asylum (PC)
Ehkä kolmas tai neljäs kerta tälle pelille. Nyt ajattelin vetää kaikki neljä. City pelattu kahesti, origin ja knight kerran.

Tämä eka sattui aikanaan saumaan kun olin jotenki leipääntynyt omaan negatiiviseen ajatusmaailmaani ja aloin tutkia pelejä enemmän hyvien puolien kautta ja sitä myöten myös nauttia niistä enemmän. On niitä harvoja pelejä joille annan 100/100 vaikkei silti ikinä ole millään top listallani.

Tässä ei vaan tunnu olevan mitään vikaa. Suht simppeli tappelupeli puoliavoimella kartalla ja pikkusen lisälöydettävää Arvuuttajan arvuutusten muodossa. Tarina etenee jouhevasti ympäri saarta ja samoja paikkoja ei tarvi nuohota liiaksi. Ei tää edelleenkään siis ole mikään maata mullistava kokemus, mutta 15v vanha peli käy ka kukkuu edelleen niin teknisesti kuin pelillisestikkin. Olin jopa yllättyny kuinka viihdyttävä paketti tämä oli edelleen. 10h tähän saa uppoamaan ja muutama lisätunti jos keräilee kaikki arvuutukset ja tekee challengeja.

Vaikka City paransi mekaniikoita niin se lähti vähän jo liian levälleen eikä ollut yhtä napakka kokemus kuin tämä ja siten ei ihan samalla tasolla. Noh kohta sekin sit jahka ensin Wolfenstein 2 on pelattuna.
 
The Walking Dead - The Final Season

Tämä oli odottanut pitkään pelaamista muiden osien jälkeen. Halusin pelata kuitenkin tämän ennen kaikkea siksi, että saisin tietää tarinan päätöksen.

Pelistä jäi vähän ristiriitainen fiilis. Toisaalta siinä oli paljon toimivia jaksoja - enimmäkseen vähän toiminnallisemmat pätkät, joissa ei kerinnyt liikaa miettimään valintoja. Toisaalta taas siinä oli yhtä paljon kuolettavan tylsiä kohtia. Välillä pääjuoni tuntui myös hieman vanhan toistolta, mutta onneksi yllätyksiäkin löytyi. Ristiriitainen olo tuli myös pelin ja oikeastaan koko pelisarjan "viestistä", joka on mielestäni suurimman osan ajasta hyvinkin selkeä, mutta loppu tuntuu olevan ikävällä tavalla ristiriidassa sen kanssa.

Itsenäisenä pelinä tämä ei ole kovin kummoinen, mutta osana sarjaa ihan kelvollinen.
 
Wolfenstein: The Old Blood (PC)
MachineGamesin Blazkowicz trilogia seuraavaksi läpipeluuseen.

Jännä ku jotenki muistelin että tää olis jopa vähän huonohko peli, mutta eihän tää ollut. Jopa oma arvosana ja viimeksi kirjoittamani muutama lause oli eri mieltä tämän muiston kanssa. Mukavahan tätä oli pelata,

Wolfenstein The New Order (PC)
Tämä se vaan paranee.
Wolfenstein 2: The New Colossus
Ei se tämäkään huono ole, oikeastaan ihan positiivinen kokemus periaatteessa. Pelillisesti edelleen hauskaa, jos ei jopa hauskempaa kun variaatiota on tullut lisää. Toisaalta kentät tuntuu vähän toistuvilta ja yllättävän lyhyiltä. Olis jopa toivonut enemmän pelattavaa tähän ilman, että samoja ubercommando karttoja olis tarkotus nuohota. New Orleans ja Manhattan oli todella tylsiä raunioläjiä. Välivideot kävi välillä turhanki pitkäksi ja juonen seuraaminen loppuakohden lopahti kokonaan, varsinkin kun pelissä oli niin paljon teknisiä ongelmia. Hahmot oli vähän ylilyötyjä siinä mielessä, että hirvee expositio hahmolle jossain ku peliä on jälellä ehkä pari tuntia ja sit koko hahmoa ei enää näy. Oiskohan ollut DLC:ssä. Jotenki tuntui että peli on jäänyt kesken, varsinki ku pelin loppu on sit pelin alkutason menemistä väärään suuntaan.

Huonointa tässä oli kieltämättä tällä kertaa, että oli eniten teknisiä ongelmia pelissä aikoihin. Oikeastaa mikää peli ei oo itellä ollut tämmönen ongelmapesä. Paljolti peli kaatuili, varmaan 40 kertaa 10h aikana. Valitteli muistierroreista. Pahinta oli sit lähellä loppua kun yksi tämmönen kaatuminen johti siihen, että peli ilmoitti savefilessä olevan jonku ongelman ja "luotiin uusi". Noh sehän ei muuten ollut ongelma, mutta kaikki pelaamisen aikana kerätyt perkit nollaantu. Sentään aseupgradet säilyi, muuten olis ollut aika hapokasta mennä lopputaisteluihin ilman mitään pelin aikana kerättyjä apuja.

Vähän hapan maku jäi siis muuten ihan hyvästäkin pelistä. Toivoisi melkeempä että näistä tehtäis joku remaster trilogia, jossa korjattais nuo tekniset ja graafiset ongelmat. On tää kuitenki semmonen FPS pelisarja että tän pariin voi palata vielä kolmannenkin kerran taas muutaman vuoden päästä.
 
Wolfenstein 2: The New Colossus
Ei se tämäkään huono ole, oikeastaan ihan positiivinen kokemus periaatteessa. Pelillisesti edelleen hauskaa, jos ei jopa hauskempaa kun variaatiota on tullut lisää. Toisaalta kentät tuntuu vähän toistuvilta ja yllättävän lyhyiltä. Olis jopa toivonut enemmän pelattavaa tähän ilman, että samoja ubercommando karttoja olis tarkotus nuohota. New Orleans ja Manhattan oli todella tylsiä raunioläjiä. Välivideot kävi välillä turhanki pitkäksi ja juonen seuraaminen loppuakohden lopahti kokonaan, varsinkin kun pelissä oli niin paljon teknisiä ongelmia. Hahmot oli vähän ylilyötyjä siinä mielessä, että hirvee expositio hahmolle jossain ku peliä on jälellä ehkä pari tuntia ja sit koko hahmoa ei enää näy. Oiskohan ollut DLC:ssä. Jotenki tuntui että peli on jäänyt kesken, varsinki ku pelin loppu on sit pelin alkutason menemistä väärään suuntaan.

Huonointa tässä oli kieltämättä tällä kertaa, että oli eniten teknisiä ongelmia pelissä aikoihin. Oikeastaa mikää peli ei oo itellä ollut tämmönen ongelmapesä. Paljolti peli kaatuili, varmaan 40 kertaa 10h aikana. Valitteli muistierroreista. Pahinta oli sit lähellä loppua kun yksi tämmönen kaatuminen johti siihen, että peli ilmoitti savefilessä olevan jonku ongelman ja "luotiin uusi". Noh sehän ei muuten ollut ongelma, mutta kaikki pelaamisen aikana kerätyt perkit nollaantu. Sentään aseupgradet säilyi, muuten olis ollut aika hapokasta mennä lopputaisteluihin ilman mitään pelin aikana kerättyjä apuja.

Vähän hapan maku jäi siis muuten ihan hyvästäkin pelistä. Toivoisi melkeempä että näistä tehtäis joku remaster trilogia, jossa korjattais nuo tekniset ja graafiset ongelmat. On tää kuitenki semmonen FPS pelisarja että tän pariin voi palata vielä kolmannenkin kerran taas muutaman vuoden päästä.
Outoja ongelmia sulle tullut. Pelasin New Colossus läpi joskus yli vuosi sitten. Ei kaatunut kertaakaan ja toimi tosi sujuvasti.

The New Order taas oli hyvä peli mutta ihan hirvee teknisesti kun et voi pelata yli 60 fps kun fysiikat hajoaa. 60 fps on taas slideshow hiirellä pelatessa.

EDIT: tosiaan kyllä tota out of memory erroria osa ihmisistä saa ilmeisesti, tiedä sit mistä johtuu
 
Viimeksi muokattu:
Outoja ongelmia sulle tullut. Pelasin New Colossus läpi joskus yli vuosi sitten. Ei kaatunut kertaakaan ja toimi tosi sujuvasti.

The New Order taas oli hyvä peli mutta ihan hirvee teknisesti kun et voi pelata yli 60 fps kun fysiikat hajoaa. 60 fps on taas slideshow hiirellä pelatessa.

EDIT: tosiaan kyllä tota out of memory erroria osa ihmisistä saa ilmeisesti, tiedä sit mistä johtuu
Edellinen peluu 1080gtxllä oli paljon jouhevampi kokemus, eikä sillon ollut tätä.
 
Wolfenstein 2: The New Colossus
Ei se tämäkään huono ole, oikeastaan ihan positiivinen kokemus periaatteessa. Pelillisesti edelleen hauskaa, jos ei jopa hauskempaa kun variaatiota on tullut lisää. Toisaalta kentät tuntuu vähän toistuvilta ja yllättävän lyhyiltä. Olis jopa toivonut enemmän pelattavaa tähän ilman, että samoja ubercommando karttoja olis tarkotus nuohota. New Orleans ja Manhattan oli todella tylsiä raunioläjiä. Välivideot kävi välillä turhanki pitkäksi ja juonen seuraaminen loppuakohden lopahti kokonaan, varsinkin kun pelissä oli niin paljon teknisiä ongelmia. Hahmot oli vähän ylilyötyjä siinä mielessä, että hirvee expositio hahmolle jossain ku peliä on jälellä ehkä pari tuntia ja sit koko hahmoa ei enää näy. Oiskohan ollut DLC:ssä. Jotenki tuntui että peli on jäänyt kesken, varsinki ku pelin loppu on sit pelin alkutason menemistä väärään suuntaan.

Huonointa tässä oli kieltämättä tällä kertaa, että oli eniten teknisiä ongelmia pelissä aikoihin. Oikeastaa mikää peli ei oo itellä ollut tämmönen ongelmapesä. Paljolti peli kaatuili, varmaan 40 kertaa 10h aikana. Valitteli muistierroreista. Pahinta oli sit lähellä loppua kun yksi tämmönen kaatuminen johti siihen, että peli ilmoitti savefilessä olevan jonku ongelman ja "luotiin uusi". Noh sehän ei muuten ollut ongelma, mutta kaikki pelaamisen aikana kerätyt perkit nollaantu. Sentään aseupgradet säilyi, muuten olis ollut aika hapokasta mennä lopputaisteluihin ilman mitään pelin aikana kerättyjä apuja.

Vähän hapan maku jäi siis muuten ihan hyvästäkin pelistä. Toivoisi melkeempä että näistä tehtäis joku remaster trilogia, jossa korjattais nuo tekniset ja graafiset ongelmat. On tää kuitenki semmonen FPS pelisarja että tän pariin voi palata vielä kolmannenkin kerran taas muutaman vuoden päästä.

Vanha peli, annan anteeksi.. Pelasin New Colossus about sillon kun se tuli, oli ihan jees.. Pari vuotta myöhemmin testasin näitä aiempia pelejä, eli..

Wolfenstein: New Order

Wolfenstein: Old Blood

Oma mielipiteeni on, että aivan sairaan hyviä shoottereita molemmat, harmi ettei tällaisia enää tehdä koska online myy enemmän. :(
 
Pelasin myös nuo Wolfensteinit tässä pari vuotta sitten, jostain syystä olivat unohtuneet backlogille, oli kyllä todella hyviä!

Wolfenstein II New Colossus oli noista huonoin, en muista enää jaksoinko sitä edes loppuun. Meni liikaa aikaa haahuiluun siellä tukikohdassa ym. siinä missä nuo pari ekaa oli hyvää toimintaa.
 
Hehkutetaas taas Fatal Framea, kolmosesta toka peluukerta pitkällä. On löytänyt vankan paikkansa lempikauhupelinäni ja toisella kierroksella arvostan tätä taas pykälän enemmän.

Kauhu on genre jonka perusaineosat on helppo mokata, mutta Fatal Frame 3 ei lankea jumpscareihin tai substanssin puutteeseen, vaan erityisesti yksityiskohtien ja 'hitaan palamisen' ystäville se on suorastaan nannaa. Peli opettaa pelaajaa kuin Pavlov koiraansa ja vetää sitten maton jalkojen alta. Pituutta tällä on inasen liikaakin, ja tiiviimpi paketti olisi toiminut paremmin. 14-15h peluukertaan mahtuu kolme päähahmoa, jotka eivät tosiaan ole kaikki yhtä päteviä manaajia. Kokenein Miku on aseistettu tuhoamaan bossit, juonen päävetäjä Rei on balansoitu ja yleispätevä. Joukkion mieshahmo Kei taasen tuntuu aina heikolta, räpsyt eivät yksinkertaisesti tee riittävästi vahinkoa. Neloseen sentään keksivät mieshahmolle oman pelityylinsä, taisivat tajuta tämän sudenkuopan.

Peli sekoittaa pakkaa muuttamalla tuttujen haamujen paikkaa ja käytöstä. Satunnainen elementti on olemassa ja olen nyt toisella kierroksella törmännyt useampaan uuteen paikkaan ja tappeluun jotka jäivät alunperin näkemättä. Harvassa pelissä on näin kivaa (jos murhanhimoiset haamut voi sellaiseksi laskea) löytää tutuista paikoista jotain uutta.



Hardilla pelatessa vaikeustaso on paljon paremmalla tolalla kuin alemmilla. Filmi on aina kortilla ja kartta tulee erittäin tutuksi resursseja kerätessä. Hard on harmillisesti yhden peluukerran takana, eli netistä kannattaa varmaankin hankkia valmis tallennus jos vaikeustason puute kaivertaa helposti.

Pelillä on ikäisekseen konsolipeliksi vakuuttava audiototeutus vaikka laatu jättääkin joskus toivomisen varaa. Suosittelen vahvasti kuulokkeiden käyttöä. Oletuksena peli on varsin haalea - puolentoista peluukerran jälkeen tulin niinkin mullistavaan lopputulokseen, että pimeämpi peli on pelottavampi. Tällä on ihan oikeasti merkittävä vaikutus, kun äänimaailma ja rajallinen näkyvyys yhdistettynä kyöneihin haamuihin ja resurssien vähyyteen saa sydämen tykyttämään ja ihon kananlihalle. Reshade on tähän, kuten lähes kaikkiin muihinkin peleihin oiva työkalu ja sillä saa pelistä kaikin puolin vakuuttavamman näköisen. Kuvien tuunaukset omaa alaa, ei mitään mestarialaa mutta voin oman presettini linkata jos kiinnostaa.

Undub löytyy ja varsinkin tämän aikakauden peleissä japanilaiset vievät länkkäreitä ääninäyttelyssä, mutta aivan kaikkea ei valitettavasti ole tekstitetty.




Teknisiä juttuja. Pelin saa näyttämään ikäisekseen varsin hyvältä, mutta se vaatii säätöä. Se on lisäksi aikakaudelta kun laajakuva teki vasta tuloaan ja siksi oikea kuvasuhteen löytäminen ei ole suorasukaisin juttu.
Sanoisin, että 16:9 kannattaa unohtaa, ja valkata pelin päämenusta video mode -> progressive, ja emulaattorista 2x F6 -> aspect ratio auto/3:2. 3:2 näyttää omaan silmään oikeimmalta. HD-tekstuuripäkkejä on muutama, näistä vanhempi, tekijänä IceBullet Youtubessa. En tiedä mitä patcheja PCSX2 tuo mukanaan nykyään, mutta pelin pnach-tiedosto löytyy ainakin netistä, se laitetaan cheats-kansioon (ei cheats_ws tms) ja muokataan notepad++:lla. Tätä kautta kannattaa ehdottomasti kytkeä pois film grain, on tässä sarjassa toimiva idea, mutta huono toteutus. Reshadesta sitten vaikka päälle. Voin linkata oman tiedostoni jos tarvis.
 
Viimeksi muokattu:
Yakuza 0 (PC)

Pitkään listalla istunut peli läpäisty. Olin tätä 3,5 tuntia kokeillut keväällä 2021, mutta kun yleisesti en ole japanilaisten pelien fani, kiinnostus lopahti nopeasti. Uusi yritys ja 31 tuntia myöhemmin lopputekstit.

Kyseessä on vahvasti japanilainen toimintapeli, jossa seurataan nuorta yakuzaa nimeltä Kiryu. Yakuza-pelisarjaahan on julkaistu vuodesta 2005 asti, mutta tämä on julkaistu 2015 ja kronologisesti se on sarjan ensimmäinen osa. Peli on mielestäni aika ristiriitainen ja siinä on paljon asioita, joista en pidä, mutta parhaimmat osa-alueet ovatkin sitten parasta hetkeen.

Pelissä on älyttömän hidas alku ja se imaisee mukaansa oikeastaan vasta 3. chapterissa, ehkä n. 4-5 tunnin pelaamisen jälkeen. Itse pelaaminen on aika tylsää. Liikut kaupungilla, joka on upeaa 80-luvun Japania, mutta pakolliset taistelut ovat perinteistä mätkintää. Hakataan nappuloita, tehdään komboja, vaihdellaan taistelutyylejä ja kun kaikki viholliset ovat maassa, jatketaan matkaa. Pidän enemmän Arkham-sarjasta tutuista taistelumekaniikoista ja myös siitä, että tarvittaessa taistelukohtauksesta pääsee karkuun. Tässä se ei onnistu.

Kuten sanottua, peli on kaikin puolin hyvin japanilainen. Parantavat juomat pitää aktivoida usean klikkauksen kautta inventoryssä. Automaattista tallennusta ei ole, vaan tallentaa pitää muistaa aina siinä välissä, kun siirtyy paikasta toiseen. Kaupungissa on paljon tehtävää, mutta keilaamista lukuunottamatta en syttynyt näille minipeleille, jotka nekin ovat ilmeisesti hyvin tyypillisiä japanilaisissa peleissä.

Tarina ja sen kerronta taas on aivan mielipuolisen hyvää. Vaikka se hidasta onkin, juonenkäänteitä ja hahmoja on paljon eikä kukaan jätä kylmäksi. Vaikken animea muuten seuraa, niin tämä on, taas kerran, niin ihanan japanilaista, suurine tunteiteen ja dramaattisuuksineen. Peli on muuten ääninäytelty kokonaan japaniksi ja kestää hetken, että siihen tottuu, mutta tekstit seuraavat mukavasti puhetta, joten sitä melkein luulee ymmärtävänsä. Juoni pitää otteessaan viimeiseen asti ja on sanalla sanoen erinomainen.

Ääninäyttelyyn, tai oikeastaan sen puutteeseen, liittyy myös yksi suuri heikkous: sivutehtäviä ei ole ääninäytelty. Sivutehtäviä kehuttiin netissä paljon ja vaikka suurin osa niistä ihan hauskoja olikin, ääninäyttely on minulle liian tärkeä, että pystyisin niistä täysin nauttimaan. Harmi sinänsä. Onneksi musiikki myötäilee tarinaa ja ruudulla näkyviä tunteita, se tuo peliin paljon lisää.

Graafisesti peli oli riittävän hyvä. Ei mitään mieletöntä, mutta kestänyt aikaa niin, että sen puolesta tätä viittii edelleen pelailla. Peli on kuitenkin aika raskas kokemus enkä varmasti ota Yakuza Kiwamia hetkeen työstettäväksi, vaikka se Steamista jo löytyykin.

Juonen puolesta tätä on helppo suositella, mutta pelimekaniikkojen puolesta vaikea sanoa. Joka tapauksessa arvosanaksi juoni ja tarinankerronta raahaavat pisteet niinkin ylös kuin 4/5.

Mulla oli pelien suhteen suunnitelma tähän loppuvuoteen: backlogin tyhjentämistä siihen asti, kunnes Alan Wake 2:n viimeinen DLC julkaistaan. AW2:n jälkeen jälkeen pari kuukautta PC Game Passista pelejä, joita siellä on. Lopulta uutta pelattavaa joulualesta. Vaikka vielä pari viikkoa sitten Yakuza 0:n jälkeen sanoin, että seuraavaa Yakuzaa en ihan heti aloita, lähti se kuitenkin peluuseen viime viikolla.

Yakuza Kiwami (PC)

Yakuza Kiwami on remake vuoden 2005 ensimmäisestä Yakuza-pelistä. Yakuza 0:n myötä se on periaatteessa sarjan toinen osa. Tapahtumat sijoittuvat 15 vuotta Yakuza 0:n jälkeen ja maailma ympärillä on muuttunut. Ei ole enää vastaavaa kultaista kasaria, vaan Japanin kupla on puhennut, meno synkistynyt ja matkapuhelimet vallanneet maailman.

Periaatteessa peli on hyvin samanlainen kuin Yakuza 0, vain tiiviimpi paketti. Päähenkilö on sama, kaupunki on sama, taistelumekaniikat ovat samoja ja juoni on rautaa edelleen. Koin Yakuza 0:n välillä rönsyilevän turhankin paljon, mutta tässä focus oli parempi. Toisaalta pari chapteria tuntui vähän kädenlämpöisiltä, vieläkin olisi ollut varaa tiivistää.

Paha sanoa mitään, mitä en olisi sanonut jo pelisarjan edellisestä osasta. Luulen, että juonen puolesta tämä toimii 0:n jälkeen paremmin kuin ilman. Tässä ei ole juuri mitään merkittävää uudistusta, sama juttu jatkuu. Jos tykkäsi 0:sta, kannattaa tämäkin pelata. 4/5.

Alan kyllä lämpenemään näille ja varmasti tulee joulualesta Kiwami 2 ostettua.

Alan Wake 2:n DLC:n julkaisuun pari minuuttia aikaa. Ihan hyvä ajoitus :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli pelien suhteen suunnitelma tähän loppuvuoteen: backlogin tyhjentämistä siihen asti, kunnes Alan Wake 2:n viimeinen DLC julkaistaan. AW2:n jälkeen jälkeen pari kuukautta PC Game Passista pelejä, joita siellä on. Lopulta uutta pelattavaa joulualesta. Vaikka vielä pari viikkoa sitten Yakuza 0:n jälkeen sanoin, että seuraavaa Yakuzaa en ihan heti aloita, lähti se kuitenkin peluuseen viime viikolla.

Yakuza Kiwami (PC)

Yakuza Kiwami on remake vuoden 2005 ensimmäisestä Yakuza-pelistä. Yakuza 0:n myötä se on periaatteessa sarjan toinen osa. Tapahtumat sijoittuvat 15 vuotta Yakuza 0:n jälkeen ja maailma ympärillä on muuttunut. Ei ole enää vastaavaa kultaista kasaria, vaan Japanin kupla on puhennut, meno synkistynyt ja matkapuhelimet vallanneet maailman.

Periaatteessa peli on hyvin samanlainen kuin Yakuza 0, vain tiiviimpi paketti. Päähenkilö on sama, kaupunki on sama, taistelumekaniikat ovat samoja ja juoni on rautaa edelleen. Koin Yakuza 0:n välillä rönsyilevän turhankin paljon, mutta tässä focus oli parempi. Toisaalta pari chapteria tuntui vähän kädenlämpöisiltä, vieläkin olisi ollut varaa tiivistää.

Paha sanoa mitään, mitä en olisi sanonut jo pelisarjan edellisestä osasta. Luulen, että juonen puolesta tämä toimii 0:n jälkeen paremmin kuin ilman. Tässä ei ole juuri mitään merkittävää uudistusta, sama juttu jatkuu. Jos tykkäsi 0:sta, kannattaa tämäkin pelata. 4/5.

Alan kyllä lämpenemään näille ja varmasti tulee joulualesta Kiwami 2 ostettua.

Alan Wake 2:n DLC:n julkaisuun pari minuuttia aikaa. Ihan hyvä ajoitus :lol:
Kiwami 2 on selkee hyppy parempaan grafiikoiden ja kontrollien sujuvuuden osalta, johtuen että pelimoottori päivittyy niin paljon uudempaan. Taisin jonnekin kommentoida jo että en taida pystyä enää palamaan taakse päin tässä, eli Yakuza 3-5 pitää vähän miettiä josko menee Youtube-hommiksi ja sitten taas 6 eteenpäin pelaamalla. Toki testaaminen game passissa helppoa, niin sitten näkee.

(Kiwami 2 on gamepassissa myös kuten varmaan tiesit, mutta toki jos ei sitä oo kun pari kk jäljellä ehkä muuta kannattaa sieltä.)
 
Kiwami 2 on selkee hyppy parempaan grafiikoiden ja kontrollien sujuvuuden osalta, johtuen että pelimoottori päivittyy niin paljon uudempaan. Taisin jonnekin kommentoida jo että en taida pystyä enää palamaan taakse päin tässä, eli Yakuza 3-5 pitää vähän miettiä josko menee Youtube-hommiksi ja sitten taas 6 eteenpäin pelaamalla. Toki testaaminen game passissa helppoa, niin sitten näkee.
Yakuzoissa 3-5 on remasteroidut grafiikat, vaikka ne muuten teknisesti vanhimpia pelejä onkin. Siirtymä Kiwami 2:sta kolmoseen on tuntuva pudotus, mutta totuin siihen itse nopeasti. Uusi tarina ja ympäristöt kantaa pitkälle, ja jos vaikeustasoksi ottaa korkeintaan normaalin niin tappelusysteeminkin kanssa pärjää.

Kannattaa ainakin kokeilla pelata Yakuza kolmosta ihan itse. Vaikka ei omistaisi Game Passia niin alle 2h pelatun pelin voi aina palauttaa.
 
Batman Arkham Asylum (PC)
Ehkä kolmas tai neljäs kerta tälle pelille. Nyt ajattelin vetää kaikki neljä. City pelattu kahesti, origin ja knight kerran.
On niitä harvoja pelejä joille annan 100/100 vaikkei silti ikinä ole millään top listallani.

Batman: Arkham City GOTY (PC)
No tämähän oli juurikin kuin muistin. Nuo mättöjutut on paremmin toteutettu, mukavempi taistella kun on erilaista vipstaakkia ja toimintoa käytettävissä. Kaupunki on ihan kompakti nykymittapuulla, mutta oikeastaan se miksi tämä ei ole niin hyvä kuin edeltäjänsä, on se, että fokus on ihan hukassa. Pelkästään noin 10 tunnin pääjuonessa asetetaan vastaan Penguin, Joker, Clayface, Ras Al Ghul, Strange, Poison Ivy, Freeze, Two-Face, Solomon Grundy ja sitten vielä sivutehtävissä Deadshot, Zsaz, Bane, Mad Hatter, Riddler ja Hush. Pelkästään jo tuo pääjuonen täyttö vesittää oikeastaan kaiken siinä, ei oikeen mitää huippua kerry vaan koko ajan uus pomo ja vastustaja tai joku joka onki kaiken takana ja tadaa seuraava. Aikalailla oli kuin kaksi juonta olis laitettu päällekkäin samaan paikkaan.

Pelillisesti tämä on ekaa osaa parempi, tappelu on todellakin tyydyttävää erinäisten välineiden ja pikatoimintojen myötä. Peli on myös edeltäväänsä vaikeampi minusta, tässä kuolin useita kertoja, joskin ehkä nuo tappelut on vähän paineettomampia noiden apuvälineiden takia. Jännä huomata, että kohdat jotka oli vielä +10v sitte haastavia, oli nyt helppoja ja päinvastoin. Monet kohdat meni aika heittämällä läpi kun oli vaan aggressiivinen, eikä yrittäny mitää hifistelyä.

15h tuli kelloon, joista viitisen tunti varmaan noihin eri arvotusten ratkomiseen ja sivutehtäviin. Puolet riddleistä ja osa sivutehtävistä jäi kesken, kun ei ne oikeen pääjuonen jälkeen jaksanut kiinnostaa.

Pitänee ottaa tauko tästä sarjasta ennen Arkham Originsia ja Knightia, kummastakaan ei ihan hirveesti muistikuvia kun vaan kerran pelattu ja molemmista väh. 6 vuotta aikaa.
 
Alan Wake 2 + DLC:t (PC)

Tosi harvoin tulee vastaan täyden kympin pelejä. Täydellisyyttä on mahdoton saavuttaa ja aina voisi tehdä jotain paremmin, mutta välillä osuu ja uppoaa kovaa. Mulla semmosia on ollut esimerkiksi alkuperäinen Portal, To The Moon ja The Witcher 3. Nyt Alan Wake 2 pääsee siihen samaan kastiin.

Kyseessä on suora jatko-osa vuonna 2010 julkaistulle Alan Wakelle ja laajentaa Quantum Breakin ja Controllin jälkijunassa Remedyverseä entisestään. Olen jo muutenkin Remedyn pelien iso fani ja tämä on mielestäni niistä kaikista paras. Pelin sain vajaa vuosi sitten näytönohjaimen mukana, mutta päätin odottaa aina viime viikkoon asti kahta luvattua DLC:tä.

Peli on kuvattu tuttuun tapaan kolmannesta persoonasta. Siinä on vaikutteita toiminta-, seikkailu- ja roolipeleistä, mutta kai tämän voisi lukea selviytymiskauhuksi. Pelimekaniikoiltaan peli ei tarjoa mielestäni mitään mullistavaa. Kaiken keskiössä on tarina, sen kerronta ja yleinen ajoittain pelottava tunnelma. Remedyn luoma surrealistinen maailma on vertaansa vailla eikä mun hehkutus tule ikinä riittämään. Mene ja pelaa itse.

Mikään ei ole täydellistä. Liikkuminen on vaikka Controlliin verrattuna kankeaa, mutta toisaalta kankeus sopii peliin. FOV voisi olla kauempana, mutta toisaalta lähempää kuvattuna peli on intiimimpi. Jumpscaret on halpoja, mutta niitä voi säätää asetuksista. Peli on ja varmaan myös pysyy ikuisesti Epicissä.

Grafiikoiltaan tämä on varmasti paras peli, jonka olen pelannut. RTX 4080:n kanssa kaikki asetukset voi laittaa 1440p-ultrawidellä täysille, kunhan DLSS:n pitää performance-moodissa. En huomannut mitään merkittävää ongelmaa, peli toimi erinomaisesti.

DLC:t ovat ihan kivoja. Ensimmäinen tarjoaa niin ultraväkivaltaa kuin naurettavan hyvää fan serviceä. Jälkimmäinen on sitten puhdasta selviytymiskauhua. DLC:t on periaatteessa leivottu pääpelin sisään, mutta ne voi pelata erikseenkin päävalikon kautta.

Mitä tästä nyt vielä sanoisi. Iha vitun hyvä peli :D Yksi parhaista, jonka olen koskaan pelannut. 5/5.
 
Viimeksi muokattu:
Alkoi pelattava loppumaan, joten otin 3 kuukaudeksi PC Game Passin. 12 peliä lähti heti lataukseen, sekä sitten tietysti odotuslistalla STALKER 2 sekä uusi Indiana Jones.

Hi-Fi RUSH (PC Game Pass)

Hi-Fi RUSH kolmannen persoonan mätkintäpeli, jossa edetään melko lineaarisessa maailmassa välillä vihuja mätkien. Hienon japanilaisen sarjakuvagrafiikan lisäksi pelin jujuna on rytmi, eli kaikki tapahtuu musiikin rytmissä. Jos pysyt rytmissä, hahmo tekee enemmän vahinkoa vihollisiin. Et ole yksin, vaan pelin edetessä saat kamuja auttamaan.

Peli on sekoitus monesta mulle ennestään tutusta pelistä. Hassuttelu ja tunnelma on kuin Sunset Overdrivestä, typerä hakkerihuumori kuin Watch_Dogs 2:sta, liikkuminen ja pulmat vähän kuin Crash Bandicooteista, taistelu kamujen avustamana muistuttaa etäisesti Guardians of the Galaxyä ja itse taistelukohtaukset rajoittuu suljettuihin taistelutilanteisiin kuten Yakuzoissa.

Lähtökohdat on kivat ja kerrankin yritetään jotain uutta, mutta en pitänyt tästä niin paljoa, mitä aluksi odotin. Liikkuminen on jotenkin turhauttavan hidasta, kun taas hyppy on liian nopea ja sitä on vaikea hahmottaa. Pelin rytmiin kesti aikansa päästä mukaan, mutta lopulta sekin onnistui. Rytmissä pysymiseen joutui kyllä lähinnä tyytymään perushyökkäyksen toistamiseen ja kavereiden hyökkäysten spämmimiseen, vaikka lyöntikomboja oli vaikka millä mitalla.

Peli esitteli uusia mekaniikkoja oikeastaan lähes koko pelin ajan ja pelin rytmitys oli hyvää. Tästä huolimatta pelaaminen alkoi tuntua vähän tylsältä, kun juonikin oli vain juonen vuoksi mukana. Olisin ehkä kaivannut ripauksen lyhyempiä tasoja ja enemmän tasoloikkaa Crashin tyyliin. Tämä vaatisi tietysti, että liikkuminen olisi soljuvampaa. Taistelukohtaukset olivat pakollinen paha, josta en tahtonut saada mitään irti.

Peli pyörii erinomaisesti ja graafinen ilme on virkistävä. Myönnettävä se kuitenkin on, että tykkään enemmän synkistä maailmoista ja tämmöinen "hey I'm wacko" -tyylinen huumori ei hirveästi iske. Otin tämän tarkoituksella Alan Wake 2:n jälkeen, mutta ehkä se oli virhe. Kenties kesällä tämä olisi kivempaa pelattavaa, nyt on jo mieli synkkänä :D

Nooh, tulipahan pelattua. Tunnistan hyväksi peliksi, joka kerrankin kokeilee jotain uutta, mutta en välttämättä ole oikeaa kohdeyleisöä. Arvosanaksi 3/5.
 
Ghost of Tsushima pelattu PC läpi.

Peli oli lopulta keskivertoa parempi mutta ei ehkä hypen arvoinen omaan makuun. Ärsyttäviä seikkoja:

-Viisto kamerakulma ja erittäin ärsyttävä pomotappelujen kamerakäyttäytyminen
-Ei-skipattavat cutscenet. Montakohan tuntia piti katsella kun Jin leikkaa (saman näköisellä naamalla varustetun) panttivangin siteet ja sitten hölötetään samat jutut uudestaan ja uudestaan varmaan satoja kertoja :angry:
-Pelaajan tekemillä keskusteluvaihtoehdoilla ei mitään merkitystä
-Jotenkin kankeat kontrollit vaihdella kaikenmaailman pommien ja heittotikarien välillä, varsinkin tappelussa. Alkaa näppäimet loppumaan kesken.
-Vähän immersio kateissa kun "armeijoiden" yhteenotto kostuu parista tusinasta hahmosta max
-Piti käydä käydä yksi modi asentamassa että sai vähän grafiikat paremmaksi, vakioilme aika suttuinen.

Hyvää oli kuitenkin henkilötarinat ja varsinkin loppua kohden oli kyllä hauska pistää mongoleja nippuun kun oli kaikki pelit ja vermeet ja taitopisteitä joka suuntaan. Tämä kallistaa vaa'an positiiviseksi vaikka jotkut pelimekamiikan asiat ärsytti. Näköjään näppäilin tätä 43,6h joten ihan sai rahalla vastinetta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 209
Viestejä
4 472 607
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom