Epicin ilmaispelit, osa 41.
Shadow Tactics: Blades of the Shogun: Aiko's Choice
Pelasin hiljattain Desperados 3:n uudelleen läpi. Ostin lisärit, korotin vaikeustason tappiin ja lähdin jahtaamaan saavutuksia. Uudella pelikerralla aloin arvostamaan tarinaa ja varsinkin pelin napakkaa dialogia entistä enemmän, ja jossain vaiheessa pelistä tykkääminen muuttui suorastaan rakkaudeksi. Kävin tapojeni vastaisesti jättämässä Steam-arvostelun ja opettelin soittamaan pelin tunnuskappaleen kitaralla. Desperados 3 on maailman paras länkkäripeli, se voittaa minun kirjoissani jopa Red Dead kakkosen.
Blades of the Shoguniin palaaminen oli Desperadosin jälkeen vähän shokki. Eikö tämän pitänyt olla sama peli eri teemalla? Mekaniikat ovatkin lähes täysin samat, mutta Blades on hiukan rumempi, alkeellisempi ja tylsempi. Reitinhaku ei osaa huomioida kiipeilykohtia, esimerkiksi tikkaat ovat ylittämätön este jos hahmon komentaa suoraan katolle. Ninjailupelissä tämä tarkoittaa että hahmoja saa koko ajan paimentaa mikrotasolla. Suurikontrastinen cel-sheidattu taidetyyli särkee silmiä. Hahmot eivät ole tarinallisesti kovin kiinnostavia ja tasapaino heittää: ansoja virittelevästä Yuki-tytöstä ei ole oikein mitään hyötyä, samurai-Mugen taas voi soolota helposti suurimman osan pelistä. Luettelemani viat ovat pieniä, mutta kun on nähnyt saman pelin paremmin tehtynä...
Aiko's Choice on itsenäinen lisäosa, mutta käytännössä vaatii pääpelinsä pelaamisen, muuten tarinasta ei tajua mitään. Emopeliin verrattuna kyseessä on vain lisää samaa, kooltaan kolme isoa kenttää ja muutama välipala. Peli on pätevää ja maistuvaa hiippailua, vaikka korostaakin lännenhattuisen sisarpelinsä paremmuutta.
F.I.S.T: Forged In Shadow Torch
Maailman siisteimmän pupun seikkailut dystooppisessa teräskaupungissa. Robottikoirien rautasaapas alistaa karvaisia kansalaisia, joten arpinen sotaveteraanikani Rayton joutuu pomppimaan tiensä vallan huipulle ja sitä vaihtamaan. Auttavana kätenä hänellä on matkassa itseään isompi teräsnyrkki. Beyond Good & Evil 2 ei valmistu ikinä, joten Pixar-eläinten vallankumous saa kelvata metroidvaniana.
N.Y.R.K.K.I: Naapuruston Yrmein Rusakko Kurmottaa Konekoiria Iltaisin
Taistelussa on rytinää ja räjähdyksiä, varsinkin erinäiset kombot ovat todella näyttäviä. Tuntuma on vain vähän veltto jostain epämääräisestä syystä. Joskus peli ei tunnu rekisteröivän ohjaimen painalluksia ja parry-mekaniikka on hirveä viritelmä, jonka käyttö onnistuu lähinnä vahingossa. Onneksi torjuminen ei ole pakollista missään kohtaa peliä ja väisteleminen on hauskempaakin. Välipomoja on paljon, mutta niissä kauaa kuono tuhise, koska ylitehokkaat kombot tekevät bosseistakin nopeasti selvää - en tosin tarkoita että matsit olisivat helppoja. Isompien vihollisjoukkojen kanssa auttaa uusista Doomeista pihistetty glory kill -systeemi.
Teknisesti F.I.S.T on hieman viimeistelemätön. Peli pätkii ja yskähtelee varsinkin pikamatkustuksen jälkeen ja sillä on vaikeuksia saada tekstuurit ladattua, ennen kuin pelaaja ehättää telmimään niiden sekaan. Komeiden välinäytösten vastapainona on mykkää dialogia ja töksähtelevää tarinankerrontaa. Peli kaatuikin muutaman kerran.
F.I.S.T on kuitenkin metroidvanioiden paremmasta päästä. Pelissä on rutkasti kiinnostavia alueita, salaisuuksia ja oikoteitä, ja liikkuminen tuntuu mehevältä ainakin muutaman päivityksen jälkeen. Erikoiskykyjä ja -liikkeitä on kymmenkunta ja kehitys on nopeaa, pystysuoria seiniäkin pääsee kiipeämään melko alussa. F.I.S.T:in selkein esikuva on Hollow Knight. Hyvin tehtyä metroidvaniaa on aina ilo pelata.
Freshly Frosted
Donitsitehtaan liukuhihnojen rakentelua. Tehdasteema on harhaanjohtava, sillä peli on oikeastaan vain viivanvetopuzzle, jossa pitää käydä laitteet läpi järjestyksessä. Kännykkäpelin makua, mutta vaikeustaso kasvaa yllättävän kovaksi.
Kehystarina on niin turha, että sen voi kytkeä asetuksista pois päältä, mutta kertojanääni on miellyttävä. Samoin musiikki. Freshly Frosted on jotenkin rauhoittava peli, ainakin siihen asti, että puzzlet saavat pelaajan repimään hiuksiaan.
Kenttiä on toista sataa ja peli kestää taatusti kauemmin kuin keskivertopelaajan kärsivällisyys. Jaksoin itse vähän puoliväliä pitemmälle. Kaipa tämän voisi pieninä annoksina kitkuttaa loppuun, mutta "aktiivipelinä" en kyllä aio sitä pitää.