Talvirenkaat - yleisketju

Kuuluu jo ropina, ja luvattu pari viikkoa +5-+10 säitä. Sitten valitetaan kun tieverkosto ei pysy hyvänä.

Jonotatko puolestani rengasliikkeeseen sitten kun tuleekin yhtäkkiä lumi maahan?

Itsekin vaihdoin kitkat alle taannoin kun talouden autolla pitää päästä liikkumaan tarvittaessa vaikka yön aikana olisikin tullut jotain taivaalta.

Rohkenen epäillä, että tällä parilla viikolla/kuukaudella tms olisi niin isoa merkitystä sen kokonaisuuden kannalta.
 
Kuuluu jo ropina, ja luvattu pari viikkoa +5-+10 säitä. Sitten valitetaan kun tieverkosto ei pysy hyvänä.

Sillä on mökkivaraus Rovaniemelle syyslomalla. Mutta joo, itsekin bongasin pari päivää sitten nastat sekä edelläseisovalla liikennevaloissa että citymaasturissa ruokakaupan invaruudussa. Mutta jos ei itse vaihda, niin onhan tuo nastojen pelaaminen hankalaa... joko vaihdat ennakoivasti (laittomasti) tai sitten toivot saavasi vaihtoajan siihen suurimpaan rengaskaaokseen, kun Pekka Pouta lupaa jotain muutakin kuin poutaa.
 
Jonotatko puolestani rengasliikkeeseen sitten kun tuleekin yhtäkkiä lumi maahan?

Itsekin vaihdoin kitkat alle taannoin kun talouden autolla pitää päästä liikkumaan tarvittaessa vaikka yön aikana olisikin tullut jotain taivaalta.

Rohkenen epäillä, että tällä parilla viikolla/kuukaudella tms olisi niin isoa merkitystä sen kokonaisuuden kannalta.

Laitonta laittaa nastat alle ennen marraskuuta, jos sää/keli ei niitä edellytä.
 
Eikös tälle kitkat, nastat, KE-kitkat, allseasonit jne. väittelylle ole oma ketjunsa.

Ei kai... Nastalle ja kitkalle on.


Se on just noin. Mä oon toistakymmentä vuotta ollut kitkojen puolestapuhuja, mutta nyt kun on muutamana talvena peräkkäin ollut etelässä kunnon pääkallokelejä, niin on tullut myös läheltä piti tilanteita, joissa ollaan sivuluisussa suoralla tiellä tai liu’utaan olemattomalla vauhdilla jarrujen menoa yhtään hidastamatta punaisilla risteyksen läpi. Ei oikein maistuisi ajautua samanlaiseen tilanteeseen maantiellä vastaantulevan liikenteen seassa ja kyllä mun kitkailut loppui viime talveen.

Niillä pärjää kaupunkipyörityksessä ja pohjoisessa hyvin, mutta suolan, pumppaavien lämpötilojen ja kovan liikenteen/lumisateen liukastamilla teillä niihin ei löydy enää mitään luottoa ainakaan painavahkojen MB:n ja Teslan kanssa, joilla on viimeiset talvet tullut ajeltua.

Jos kuitenkin kolarin ajaa, niin painava MB tai Tesla ovat turvallisimpia autoja ajaa se. Itselle. Toki hyvä ajatella muitakin, sääli minua jos liukastelette 90-luvun designin ja 1125 kg omamassan keulaan... :x3:

Eikös koko maassa ole jo ollut yksittäisiä pakkasöitä?
Tuohan nyt käytännössä kuittaa hyvin helposti sen lain kirjaimen ajokelistä/säästä.

Mielestäni en ole nähnyt ennusteissa, toki olen täällä etelässä Kehä III:n sisällä. Vaikka tarkemmin ajateltuna on totta, että jo useampi viikko sitten tuli nähtyä täällä etelässä kuuraa tiensivussa penkassa aamusella, kun ajelin nelostietä pohjoiseen. Mutta olisin ajanut nastoilla jo syyskuun lopulta alkaen, jos olisin vaihtanut varmuuden vuoksi eikä siinä kyllä olisi järjen hiventä.
 
Laitonta laittaa nastat alle ennen marraskuuta, jos sää/keli ei niitä edellytä.
Ei ole :facepalm:

Ei tarvitse olla kuin matka lappiin tulossa, toki olet varmaan näitä ketkä vaihtaa 2pvä sen jälkeen talvirenkaat kun lumi on jo maassa!

1000013339.jpg
 
Niin paljon on nastoja jo liikenteessä ihan etelässäkin että luulisi kotimaanmantkailun kukoistavan lapissa. Vaan ei taida pohjoisen hotellihuoneet riittää jos kaikki sinnepäin olisivat oikeasti suuntaamassa.

Ymmärtäähän sen että ei kaikilla ole mahdollisuutta vaihtaa nopeasti renkaita, mutta nastat on oikeasti turhat ja jopa haitalliset etelässä tähän aikaan. Päivällä 15 astetta lämmintä ja 120+ vauhtia motarilla on myrkkyä sekä renkaille että tielle.

Mummon tojotassa oikeasti voisi olla hyvä ajatus olla all seasonit keväästä syksyyn. Ei ole ensilumienkaan tultua vielä kovaa kiirettä vaihtaa nastoja.

Mummo ei tarvitse mitään F1 eagle sport renkaita kesällä marjastusreissua varten.
 
Ei ole :facepalm:

Ei tarvitse olla kuin matka lappiin tulossa, toki olet varmaan näitä ketkä vaihtaa 2pvä sen jälkeen talvirenkaat kun lumi on jo maassa!

No silloinhan se tietysti edellyttää, jos olet menossa Kilpisjärvelle seuraavana päivänä. Mutta silloin on parempi olla taskussa se hotellivarauskopio, jos Pasterstein pysäyttää sut Etelä-Esplanadilla ajelemassa nastoilla, kun päivälämpötila on 10C.

Itse vaihdan yleensä marraskuun alettua. Tarvittaessa sitä ennen, jos sääennuste lupaa muutaman päivän sisään pakkasta ja/tai lunta. Monta viikkoa etukäteen en vaihda.
 
No silloinhan se tietysti edellyttää, jos olet menossa Kilpisjärvelle seuraavana päivänä. Mutta silloin on parempi olla taskussa se hotellivarauskopio, jos Pasterstein pysäyttää sut Etelä-Esplanadilla ajelemassa nastoilla, kun päivälämpötila on 10C.

Itse vaihdan yleensä marraskuun alettua. Tarvittaessa sitä ennen, jos sääennuste lupaa muutaman päivän sisään pakkasta ja/tai lunta. Monta viikkoa etukäteen en vaihda.
Ennen kun nastat oli alla niin ekoista pakkasista viimeisiin, seitsemän kuukautta saattoi nastat pyöriä alla, vähän turhalta tuntui niin pyörikööt kitkat läpi vuoden
 
Nastarenkaiden liian aikaisin alle laittoa tai liian myöhään alta vaihtoa ei taideta valvoa juuri ollenkaan marras-maaliskuun ulkopuolella. Sakkoa vain jos edelliseen viikkoon ei ole kelit vaatineet tai seuraavan viikon ennusteiden mukaan kelit vaatisivat. Lapin matkojen osalta sakot saisi mitätöityä kuittia vastaan.

Myös nastakielto vyöhykkeitä voisi laajentaa etelän isojen kaupunkien ydinkeskustoihin. Helsinki-Turku-Tampere alueella liikkuessa kuskissa vika jos ei ilman nastoja pysty turvallisesti ajamaan. Hiihtolomakaudella lapissakin lähes aina niin kylmä ja niin paljon lunta, että hyväkuntoisilla kitkoilla todella hyvä pito.
 
No silloinhan se tietysti edellyttää, jos olet menossa Kilpisjärvelle seuraavana päivänä. Mutta silloin on parempi olla taskussa se hotellivarauskopio, jos Pasterstein pysäyttää sut Etelä-Esplanadilla ajelemassa nastoilla, kun päivälämpötila on 10C.

Itse vaihdan yleensä marraskuun alettua. Tarvittaessa sitä ennen, jos sääennuste lupaa muutaman päivän sisään pakkasta ja/tai lunta. Monta viikkoa etukäteen en vaihda.

Ei se päivälämpötila mitään merkitse. Jos öisin on pakkasta ja tarvitsee autoa vaikka töiden takia.
 
Nastarenkaiden liian aikaisin alle laittoa tai liian myöhään alta vaihtoa ei taideta valvoa juuri ollenkaan marras-maaliskuun ulkopuolella. Sakkoa vain jos edelliseen viikkoon ei ole kelit vaatineet tai seuraavan viikon ennusteiden mukaan kelit vaatisivat. Lapin matkojen osalta sakot saisi mitätöityä kuittia vastaan.

Myös nastakielto vyöhykkeitä voisi laajentaa etelän isojen kaupunkien ydinkeskustoihin. Helsinki-Turku-Tampere alueella liikkuessa kuskissa vika jos ei ilman nastoja pysty turvallisesti ajamaan. Hiihtolomakaudella lapissakin lähes aina niin kylmä ja niin paljon lunta, että hyväkuntoisilla kitkoilla todella hyvä pito.
Eihän nämä nykyajan tunarit pysy tiellä tai kolareitta ihan kesäkeleilläkään.
Itse lähden Oulun suunnille parin viikon päästä ja salettiin laitan nastat alle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 216
Viestejä
4 456 415
Jäsenet
73 693
Uusin jäsen
Vartia

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom