Talvirenkaat - yleisketju

Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksi ilman pitäisi kiertää säilytettävien renkaiden ympärillä? Itse pyrkisin minimoimaan hapen vaikutuksen kumiin, mikä nyt on helpommin sanottu kuin tehty, mutta en aikaan alkaisi tuulettamaan niitä.
Tuskin sinne mitään tuuletusta tarvii, mutta katsoisin itse että ilma pääsee sen verran kiertämään ettei kosteutta kerry.
 
Onko kokemuksia Nordman North 9 nastarenkaista? Ilmeisesti Nokian Renkaiden budjettibrändi kyseessä, joten voisi olettaa ainakin kohtuullisiksi.
 
TM:n testi ulkona, mukana perusmerkkien lisäksi yllättäen nyt myös Triangle.

Nastat (arvosana)
Nokian HKPL 10, 8.9
Goodyear UGA2, 8.5
Michelin X-ice N4, 8.5
Kumho Wi32, 8.4
Continental IC3, 8.1
Hankook RS2, 7.9
Pirelli IZ2, 7.9
Bridgestone Blizzak S3, 7.8
Falken, 7.7
Triangle, 6.7
Svenska Gummihuset näyttäisi myyvän tuota Goodyearia 235/45/18 -koossa 163€/kpl. Kumho toki vielä -40€/kpl siitäkin, mutta äkkiseltään aika edullisen kuuloinen hinta ns. premiumille. 55€ tulisi rahteja päälle, mutta en nopealla googlailuilla kyllä kumpiakaan löytänyt ainakaan pks -liikkeistä halvemmalla.
 
Hiukan epärealistinen jäätesti jos realismia halutaan tieliikenteessä; sinällään kyllä pitää toki paikkansa.

Jos ajat säännöllisesti jääkiekkokaukalossa, ota piikit.
 
Tuskin tuli kellekään yllätyksenä. Ja syy miksi itsekin nastoilla täällä etelärannikolla talvisin ajelen, riittää se yksi pääkallokeliaamu kun töihin päästävä.
 
Tuskin tuli kellekään yllätyksenä. Ja syy miksi itsekin nastoilla täällä etelärannikolla talvisin ajelen, riittää se yksi pääkallokeliaamu kun töihin päästävä.
Jos olis fyrkkaa ja vehkeet nii paras ois olla 3 settiä renkaita ja nastat nimenomaan keskitalvelle kun alkaa olemaan kunnolla jäätä.
 
Tuskin tuli kellekään yllätyksenä. Ja syy miksi itsekin nastoilla täällä etelärannikolla talvisin ajelen, riittää se yksi pääkallokeliaamu kun töihin päästävä.
Jeps.. Mä oon useammat vuodet ajellu nyt kitkoilla ja kyllä ne on yleisesti ottaen takavetoisella ja nelivetosellakin autolla aika syöpää vrt. nastat. Viimeisestä etuvetoautosta on jo niin pitkä aika etten muista toimiko niissä paremmin/huonommin.
 
Aika paljon tullut kitkoilla ajettua. Mm. Conti ts770, Hakka Q, Hakka Rs, Conti Viking. Nyt pitkään nastoilla. Ei tarvi olla edes ns. pääkallokeli kun peräkärryn vedosta ei tule yhtään mitään.
 
Aika paljon tullut kitkoilla ajettua. Mm. Conti ts770, Hakka Q, Hakka Rs, Conti Viking. Nyt pitkään nastoilla. Ei tarvi olla edes ns. pääkallokeli kun peräkärryn vedosta ei tule yhtään mitään.
Kolme talvea kitkoilla satunnaista kärrynvetoa, ei mitään ongelmaa. Lienee tiet paremmassa kunnossa täällä itäisessä Suomessa.
 
Ainahan toi on kompromissi, ei kitkaa varmaan saada koskaan ihan piikkarin veroiseksi. Mutta sitten toisaalta kitkoilla voi vetää kauden molemmista päistä pitkäksi niin on pienempi riski tilanteelle jossa maassa on lumet ja tie jäässä kun alla on kesänakit... Ei paljoa hymyilyttänyt viime keväänä kun vaihdoin kesärenkaat alle ja takatalvi iski just kun palasin reissusta Helsinki-Vantaalle illasta ja olis pitänyt päästä autolla himaan... :facepalm:
 
Itse vaan laitoin nastat alle härskisti jo tuossa pari viikkoa sitten. Toisaalta ajoa on suhteellisen vähän, ja tänä aamuna olikin jo pakkasta.
 
Ainahan toi on kompromissi, ei kitkaa varmaan saada koskaan ihan piikkarin veroiseksi. Mutta sitten toisaalta kitkoilla voi vetää kauden molemmista päistä pitkäksi niin on pienempi riski tilanteelle jossa maassa on lumet ja tie jäässä kun alla on kesänakit... Ei paljoa hymyilyttänyt viime keväänä kun vaihdoin kesärenkaat alle ja takatalvi iski just kun palasin reissusta Helsinki-Vantaalle illasta ja olis pitänyt päästä autolla himaan... :facepalm:

Suomalaiset voisivat käyttää all-seasoneita kesärenkaiden sijaan. Siinä olisi se takatalven voittaja.
 
Tuosta samaa mieltä. Antais joustovaraa niille, jotka talvi aina yllättää alussa tai lopussa. Nytkin pitkin syksyä AS renkailla on parempi pito koleilla keleillä kuin +15°C lämpöihin tarkoitetuilla kesärenkailla.
 
Hyvin voi jo laittaa laittaa alle kitkat nyt jos ajoa tulee aikaisin aamulla.
 
Ei Falkenit ny kovin erikoiset ole, keskikastin valmistaja, mut kyllä niilläkin todennäköisesti pärjää kun ei hosu.
 
KE-kitkat vieläpä. No, kun ne on uudet, niin eiköhän niillä jotenkuten pärjää talven, jos ajelee pääteillä ja kaupungeissa eikä vesijäisillä, kumpuilevilla pikkuteillä. Ostaa kesärenkaiden vanteille kunnon talvirenkaat sitten, kun kesärenkaat on lopussa, ja ajaa nuo KE-kitkat loppuun kesärenkaina.
 
Ajattelin ettei nyt ihan ruumita tule, tai auto suistu alamäkirampissa ensimmäiseen lumipenkkaan. Kitkoilla on joskus ajeltu talvipakkasissa mutta autona oli huomattavasti kevyempi patonkimobiili.

Katselin pienempi vannekoko + nastarenkaat paketteja asennettuna, suomihinnat alkaen 1600 euroa, huhhuh! Sama hintaso niin 'Penan rengaspajalla' kuin merkkiliikkeessä, ei paljoa lompakkoa lämmitä!
 
Ajattelin ettei nyt ihan ruumita tule, tai auto suistu alamäkirampissa ensimmäiseen lumipenkkaan. Kitkoilla on joskus ajeltu talvipakkasissa mutta autona oli huomattavasti kevyempi patonkimobiili.

Katselin pienempi vannekoko + nastarenkaat paketteja asennettuna, suomihinnat alkaen 1600 euroa, huhhuh! Sama hintaso niin 'Penan rengaspajalla' kuin merkkiliikkeessä, ei paljoa lompakkoa lämmitä!

Väitetysti kitkat toimivat paremmin painavissa autoissa ja muutenkin oletan, että nuo tulevat johonkin suht uuteen kärryyn, jossa on ESP ym. nykyhimmelit. Joten rohkeasti talveen, mutta vähän tavallista varovaisemmin rampeissa ja mutkissa. :cool:
 
Suomalaiset voisivat käyttää all-seasoneita kesärenkaiden sijaan. Siinä olisi se takatalven voittaja.
Aika kehnoja on all-seasonit (ja kaikki kitkat) oikeilla kesäkeleillä. Välikauden renkaiksi ottaisin hyvät Keski-Euroopan kitkat. Vaikka ne eivät kaksisia olekaan kunnon talvikeleillä, ne on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin kesärenkaat, jos tiellä sattuu olemaan vähän etu- tai takatalvea. Lumella ne on jopa aika hyvät.
 
Aika kehnoja on all-seasonit (ja kaikki kitkat) oikeilla kesäkeleillä. Välikauden renkaiksi ottaisin hyvät Keski-Euroopan kitkat. Vaikka ne eivät kaksisia olekaan kunnon talvikeleillä, ne on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin kesärenkaat, jos tiellä sattuu olemaan vähän etu- tai takatalvea. Lumella ne on jopa aika hyvät.

Harva haluaa maksaa kolmannesta vannesarjasta, menemättä nyt ylimääräisten renkaanvaihtojen mukanaan tuomaan vaivaan/kustannukseen. Lisäksi monella renkaiden ikääntyminen on suurempi ongelma kuin niiden kuluminen, ts. kolmen rengassarjan taktiikassa myös renkaisiin pitäisi sijoittaa lisärahaa.

Mutta noin yleisesti haluaisin kysyä, että mihin se kehnous perustuu? Saksassa osa autokannasta liikkuu KE-kitkoilla ympäri vuoden, osa all-seasoneilla, osa kahden rengassarjan taktiikalla. Suomessa lämpötilat ovat keskimäärin alhaisempia kuin siellä ja meillä nopeusrajoitukset/ajonopeudet ovat maltillisempia, joten kesärenkaiden tarpeen voi hyvin kyseenalaistaa. Yhdysvalloissa kesärenkaita ei edes juuri käytetä liikenteessä, pl. urheiluautot, vaan tavalliset kärryt rullaavat kesäisinkin all-seasoneilla eikä se tiettävästi ole mainittava liikenneturvallisuusriski (korkeintaan talvella, mutta siitähän ei nyt ollut kyse, suomalaiset käyttävät talvirenkaita jatkossakin). Ja tämä myös niissä osavaltioissa, joissa on oikeasti kuuma kesäisin...
 
Väitetysti kitkat toimivat paremmin painavissa autoissa ja muutenkin oletan, että nuo tulevat johonkin suht uuteen kärryyn, jossa on ESP ym. nykyhimmelit. Joten rohkeasti talveen, mutta vähän tavallista varovaisemmin rampeissa ja mutkissa. :cool:
Mihinkäs tämä väite voisi perustua? Vähäisellä fyysiikan perustason ymmärryksellä voisin kuvitella, että auton painon suhteen on olennaista, että valitaan sille painolle mitoitettu rengas. Painavalle autolle mitoitettu rengas ei toimi yhtä hyvin kevyessä autossa, eikä kevyeen autoon mitoitettu toimi oikein, jos se laitetaan liian painavaan autoon.

Oikeastaan sehän pitäisi toimia rengastyypistä riippumatta paremmin kevyessä autossa, jos oletetaan, että voidaan käyttää pehmeämpää kumiseosta.
 
Mihinkäs tämä väite voisi perustua? Vähäisellä fyysiikan perustason ymmärryksellä voisin kuvitella, että auton painon suhteen on olennaista, että valitaan sille painolle mitoitettu rengas. Painavalle autolle mitoitettu rengas ei toimi yhtä hyvin kevyessä autossa, eikä kevyeen autoon mitoitettu toimi oikein, jos se laitetaan liian painavaan autoon.

Oikeastaan sehän pitäisi toimia rengastyypistä riippumatta paremmin kevyessä autossa, jos oletetaan, että voidaan käyttää pehmeämpää kumiseosta.

Väite perustunee ajatukseen, että painavan auton rengas leikkaa helpommin sohjon/loskan/irtolumen läpi siihen pitävään pintaan.
 
Mitäs arvon raati on mieltä näistä muuttuvista testin tuloksista melkein jokainen vuosi? "Korjaako" valmistajat jotenkin rengasta aina seuraavalle vuodelle ja myyvät sitten samana mallina? (itse en usko tähän)
ja asiasta kukkaruukkuun mielestäni Continentalit on olleet omassa käytössä kestävimmät ja pitävimmät Ice Contact 2 - mallista lähtien.

TM 2024
1729242416260.png


TM 2023
1729242459089.png


TM 2022
1729242539017.png


Huvittavaa kun 2022 vuoden testissä Hankook & Continental jakaa saman kuvion :D
1729242614978.png
 
Kyllä niissä kehitystä (väitetään) tapahtuvan, toki on myös mahdotonta saada 1/1 testiolosuhteet talvien kesken vuosittain.
 
Erot kärjessä on niin pieniä että ilman täysin vakioituja olosuhteita saattaa joku rengas olla jonain vuonna parempi kuin toinen ja toisin päin seuraavana vuonna.

Harvemmin noilta isoilta merkeiltä tulee kovin pahoja epäonnistumisia ja myöskään mikään osa-alue testissä ei ole erityisen surkea.

Kuvan perusteella vaikuttaa kyllä siltä että Contiin on mennyt väärä kuva, tuo kuvio on Hankookista tuttu, contissa se on erilainen.
 
Mitäs arvon raati on mieltä näistä muuttuvista testin tuloksista melkein jokainen vuosi? "Korjaako" valmistajat jotenkin rengasta aina seuraavalle vuodelle ja myyvät sitten samana mallina? (itse en usko tähän)
ja asiasta kukkaruukkuun mielestäni Continentalit on olleet omassa käytössä kestävimmät ja pitävimmät Ice Contact 2 - mallista lähtien.

Eiköhän se suurin tekijä tosiaan ole se, ettei testiolosuhteita voi mitenkään vakioida täysin vuodesta toiseen. Noi pistemäärät, tähdet ja kommentit on muutenkin suhteutettuja siihen sen vuoden testiryhmään, että niistä ei oikein voi vetää mitään johtopäätöksiä.

Ihan mittaustuloksetkin kuitenkin vaihtelee:

2024:
1729243510901.png

2022:
1729243557786.png


2024:
1729243609746.png

2022:
1729243637098.png


Tuossa vielä mielenkiintoista että 2022 -> 2024 jarrutustulos on systemaattisesti parantunut ja kiihdytystulos systemaattisesti heikentynyt. :hmm:
 
Mitäs arvon raati on mieltä näistä muuttuvista testin tuloksista melkein jokainen vuosi? "Korjaako" valmistajat jotenkin rengasta aina seuraavalle vuodelle ja myyvät sitten samana mallina? (itse en usko tähän)
ja asiasta kukkaruukkuun mielestäni Continentalit on olleet omassa käytössä kestävimmät ja pitävimmät Ice Contact 2 - mallista lähtien.

TM 2024
1729242416260.png


TM 2023
1729242459089.png


TM 2022
1729242539017.png


Huvittavaa kun 2022 vuoden testissä Hankook & Continental jakaa saman kuvion :D
1729242614978.png
Hyvä pointti. Painotukset voivat muuttaa arvosanaa mutta kai nyt kommenttien pitäisi suunnilleen samoja olla? Nyt esim Hankook:

Hankook Winter I*Pike RS2
2022 yleisarvosana 8,4
Hyvää
- Pito jäällä
- Ajettavuus lumella
Huonoa
- Ajettavuus märällä

2024 yleisarvosana 7,9
Hyvää
- Pito lumella
- Ajettavuus lumella
Huonoa
- Levoton ajokäytös jäällä

Mitä jääajolle kahdessa vuodessa tapahtui?
 
Hyvä pointti. Painotukset voivat muuttaa arvosanaa mutta kai nyt kommenttien pitäisi suunnilleen samoja olla? Nyt esim Hankook:

Hankook Winter I*Pike RS2
2022 yleisarvosana 8,4
Hyvää
- Pito jäällä
- Ajettavuus lumella
Huonoa
- Ajettavuus märällä

2024 yleisarvosana 7,9
Hyvää
- Pito lumella
- Ajettavuus lumella
Huonoa
- Levoton ajokäytös jäällä

Mitä jääajolle kahdessa vuodessa tapahtui?
Kumho pölli sen. Sitäkään ei noissa kärkilukemissa jäällä näy 2022.
Jaa ei sitä tainnut ollakkaan testissä 2022, vaan 2023. Ja tänä vuonna ilmestynyt mallin perään lukema "Wi32".
Olisikohan se nyt varmasti tuo sama Kumho jolla oli tänä vuonna hyvä jääpito jos ostaisi Kumho Winter Craft ice Wi32?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on uusien ilmastonmuutoskelien myötä kuukausikaupalla 5-10 asteen lämpöjä ja muutama hassu pakkanen seassa, ainakin keskisuomessa/oulun korkeudella. Ei minusta oikeuttaisi nastojen käyttön.
 
Mihinkäs tämä väite voisi perustua? Vähäisellä fyysiikan perustason ymmärryksellä voisin kuvitella, että auton painon suhteen on olennaista, että valitaan sille painolle mitoitettu rengas. Painavalle autolle mitoitettu rengas ei toimi yhtä hyvin kevyessä autossa, eikä kevyeen autoon mitoitettu toimi oikein, jos se laitetaan liian painavaan autoon.

Oikeastaan sehän pitäisi toimia rengastyypistä riippumatta paremmin kevyessä autossa, jos oletetaan, että voidaan käyttää pehmeämpää kumiseosta.

En mene vannomaan mistä johtuu sillä niin monta muuttujaa mutta käyttöauto painaa ajokunnossa työromppeet mukana varmaan reilu 1900kg eikä kitkoilla ajamisessa ole mitään ongelmaa.

Ajoin sitten <1200kg autoa missä aika uudet nastarenkaat niin tuli hyvin turvaton olo. Sivuttaispito oli aivan hukassa samoilla pikkuteillä ajettaessa. Puhumattakaan kiihdytyksestä mutta se oli etuveto eli ihan normaalia kesälläkin sutiminen.

Tällä kokemuksella painavassa autossa toimii kitkat hyvin, kevyessä autossa ei edes nastat :D

Eli laitettiin pikkuautoon taas nastat alle, kun nekin pitävät niin huonosti.

Kumho Wi32 tilasin kun näytti sopivan hintaiselta ja jäätestistä tuli hyvät arvosanat.
 
Kolme talvea kitkoilla satunnaista kärrynvetoa, ei mitään ongelmaa. Lienee tiet paremmassa kunnossa täällä itäisessä Suomessa.

Vitsi onkin siinä, että vaikka monet käsittääkin asian toisin päin, niin pohjoisemmassa ja itäisemmässä Suomessa on keskimäärin paremmin lumet maassa läpi talven ja lumellahan kitkat nimenomaan loistaa, kun taas täällä eteläisemmän Suomen nollan molemmilla sahaavissa lämpötiloissa on paljon yleisempää joutua luistelemaan ihan peiljäällä kun sulavedet jäätyy.

Nyt on uusien ilmastonmuutoskelien myötä kuukausikaupalla 5-10 asteen lämpöjä ja muutama hassu pakkanen seassa, ainakin keskisuomessa/oulun korkeudella. Ei minusta oikeuttaisi nastojen käyttön.

... mutta sitten toisaalta iso osa varsinkin leudommista talvista on juurikin tätä, että tiet on sulat ja märät ja kitkat on täysin no-brainer. Siihen asti kun lyö taas pakkaselle.

Suo siellä, vetelä täällä.
 
Nyt on uusien ilmastonmuutoskelien myötä kuukausikaupalla 5-10 asteen lämpöjä ja muutama hassu pakkanen seassa, ainakin keskisuomessa/oulun korkeudella. Ei minusta oikeuttaisi nastojen käyttön.
Loppukuusta Forecan 15vrk ennuste ainakin näyttää jo vuorokauden ylintäkin lämpöä nollan alapuolella
 
Loppukuusta Forecan 15vrk ennuste ainakin näyttää jo vuorokauden ylintäkin lämpöä nollan alapuolella
Riippuu tietysti missä asuu. Tampereen seudulla 21vrk ennusteessa ylin 5 ja alin 1 aste, yr.no ennustajana. Mutta sääkeskustelu ei tähän kuulu.
 
Jos autolla ajo on yhtä kärsimystä läpi vuoden, niin jotkut all seasonit/kitkat läpi vuoden on hyvä vaihtoehto.
 
Vitsi onkin siinä, että vaikka monet käsittääkin asian toisin päin, niin pohjoisemmassa ja itäisemmässä Suomessa on keskimäärin paremmin lumet maassa läpi talven ja lumellahan kitkat nimenomaan loistaa, kun taas täällä eteläisemmän Suomen nollan molemmilla sahaavissa lämpötiloissa on paljon yleisempää joutua luistelemaan ihan peiljäällä kun sulavedet jäätyy.
Se on just noin. Mä oon toistakymmentä vuotta ollut kitkojen puolestapuhuja, mutta nyt kun on muutamana talvena peräkkäin ollut etelässä kunnon pääkallokelejä, niin on tullut myös läheltä piti tilanteita, joissa ollaan sivuluisussa suoralla tiellä tai liu’utaan olemattomalla vauhdilla jarrujen menoa yhtään hidastamatta punaisilla risteyksen läpi. Ei oikein maistuisi ajautua samanlaiseen tilanteeseen maantiellä vastaantulevan liikenteen seassa ja kyllä mun kitkailut loppui viime talveen.

Niillä pärjää kaupunkipyörityksessä ja pohjoisessa hyvin, mutta suolan, pumppaavien lämpötilojen ja kovan liikenteen/lumisateen liukastamilla teillä niihin ei löydy enää mitään luottoa ainakaan painavahkojen MB:n ja Teslan kanssa, joilla on viimeiset talvet tullut ajeltua.
 
Se on just noin. Mä oon toistakymmentä vuotta ollut kitkojen puolestapuhuja, mutta nyt kun on muutamana talvena peräkkäin ollut etelässä kunnon pääkallokelejä, niin on tullut myös läheltä piti tilanteita, joissa ollaan sivuluisussa suoralla tiellä tai liu’utaan olemattomalla vauhdilla jarrujen menoa yhtään hidastamatta punaisilla risteyksen läpi. Ei oikein maistuisi ajautua samanlaiseen tilanteeseen maantiellä vastaantulevan liikenteen seassa ja kyllä mun kitkailut loppui viime talveen.

Niillä pärjää kaupunkipyörityksessä ja pohjoisessa hyvin, mutta suolan, pumppaavien lämpötilojen ja kovan liikenteen/lumisateen liukastamilla teillä niihin ei löydy enää mitään luottoa ainakaan painavahkojen MB:n ja Teslan kanssa, joilla on viimeiset talvet tullut ajeltua.

Sama homma. Pitkään puhuin kitkojen puolesta, mutta viime talvena lähti Hakkapeliitta kympit alle kun oli niin kuumottavaa menoa muutenkin vähän takapainoisella lataushybridillä. Paskat/vanhat oli toki silloiset kitkatkin, mutta aivan eri meno oli kyllä nastoilla ja pystyi ihan eri tavalla luottamaan auton ja renkaiden ominaisuuksiin kuin millään kitkoilla.

Vähän kahden vaiheilla mitä tekisi sitten tuon seuraavan auton kanssa. Periaatteessa kitkat on helvetin jees silloin kun on leuto talvi ja tiet pääosin sulat. Mukavaa on myös se, että syksyllä voi huolettaa laittaa hyvissä ajoin alle ja keväällä ei ole kiire ottaa pois. Ehkä sitä voisi kitkoja taas kokeilla kun on nelivetoakin sitten jeesaamassa, mutta toisaalta nastat alla siitä ajamisessa saattaisi vahingossa jopa vähän nauttia talvellakin.
 
Kävin juuri paikalliselta Euromasterilta Continental Vikingcontact 8:t koossa 205/55 R16. Hintaa vanteille laitettuna tuli 650 €, mikä on mielestäsi aika kohtuullinen. Paistoleimakin oli 35/24, niin senkin puolesta kaikki kunnossa.

Edelliset renkaat olivat 6-versiot, joilla kerettiin ajamaan 7 talvea. Viime talvena pito tuntui rajusti heikentyneen, niin oli jo aikakin vaihtaa ne täksi talveksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 103
Viestejä
4 502 020
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom