Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ainahan toi on kompromissi, ei kitkaa varmaan saada koskaan ihan piikkarin veroiseksi. Mutta sitten toisaalta kitkoilla voi vetää kauden molemmista päistä pitkäksi niin on pienempi riski tilanteelle jossa maassa on lumet ja tie jäässä kun alla on kesänakit... Ei paljoa hymyilyttänyt viime keväänä kun vaihdoin kesärenkaat alle ja takatalvi iski just kun palasin reissusta Helsinki-Vantaalle illasta ja olis pitänyt päästä autolla himaan...
Ajattelin ettei nyt ihan ruumita tule, tai auto suistu alamäkirampissa ensimmäiseen lumipenkkaan. Kitkoilla on joskus ajeltu talvipakkasissa mutta autona oli huomattavasti kevyempi patonkimobiili.
Katselin pienempi vannekoko + nastarenkaat paketteja asennettuna, suomihinnat alkaen 1600 euroa, huhhuh! Sama hintaso niin 'Penan rengaspajalla' kuin merkkiliikkeessä, ei paljoa lompakkoa lämmitä!
Aika kehnoja on all-seasonit (ja kaikki kitkat) oikeilla kesäkeleillä. Välikauden renkaiksi ottaisin hyvät Keski-Euroopan kitkat. Vaikka ne eivät kaksisia olekaan kunnon talvikeleillä, ne on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin kesärenkaat, jos tiellä sattuu olemaan vähän etu- tai takatalvea. Lumella ne on jopa aika hyvät.Suomalaiset voisivat käyttää all-seasoneita kesärenkaiden sijaan. Siinä olisi se takatalven voittaja.
Aika kehnoja on all-seasonit (ja kaikki kitkat) oikeilla kesäkeleillä. Välikauden renkaiksi ottaisin hyvät Keski-Euroopan kitkat. Vaikka ne eivät kaksisia olekaan kunnon talvikeleillä, ne on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin kesärenkaat, jos tiellä sattuu olemaan vähän etu- tai takatalvea. Lumella ne on jopa aika hyvät.
Mihinkäs tämä väite voisi perustua? Vähäisellä fyysiikan perustason ymmärryksellä voisin kuvitella, että auton painon suhteen on olennaista, että valitaan sille painolle mitoitettu rengas. Painavalle autolle mitoitettu rengas ei toimi yhtä hyvin kevyessä autossa, eikä kevyeen autoon mitoitettu toimi oikein, jos se laitetaan liian painavaan autoon.Väitetysti kitkat toimivat paremmin painavissa autoissa ja muutenkin oletan, että nuo tulevat johonkin suht uuteen kärryyn, jossa on ESP ym. nykyhimmelit. Joten rohkeasti talveen, mutta vähän tavallista varovaisemmin rampeissa ja mutkissa.
Mihinkäs tämä väite voisi perustua? Vähäisellä fyysiikan perustason ymmärryksellä voisin kuvitella, että auton painon suhteen on olennaista, että valitaan sille painolle mitoitettu rengas. Painavalle autolle mitoitettu rengas ei toimi yhtä hyvin kevyessä autossa, eikä kevyeen autoon mitoitettu toimi oikein, jos se laitetaan liian painavaan autoon.
Oikeastaan sehän pitäisi toimia rengastyypistä riippumatta paremmin kevyessä autossa, jos oletetaan, että voidaan käyttää pehmeämpää kumiseosta.
Mitäs arvon raati on mieltä näistä muuttuvista testin tuloksista melkein jokainen vuosi? "Korjaako" valmistajat jotenkin rengasta aina seuraavalle vuodelle ja myyvät sitten samana mallina? (itse en usko tähän)
ja asiasta kukkaruukkuun mielestäni Continentalit on olleet omassa käytössä kestävimmät ja pitävimmät Ice Contact 2 - mallista lähtien.
Näissähän vaihtuu autokin (ja jarrut) välillä ja rengaskoko. Kannattaa tarkistaa.Ihan mittaustuloksetkin kuitenkin vaihtelee:
Hyvä pointti. Painotukset voivat muuttaa arvosanaa mutta kai nyt kommenttien pitäisi suunnilleen samoja olla? Nyt esim Hankook:Mitäs arvon raati on mieltä näistä muuttuvista testin tuloksista melkein jokainen vuosi? "Korjaako" valmistajat jotenkin rengasta aina seuraavalle vuodelle ja myyvät sitten samana mallina? (itse en usko tähän)
ja asiasta kukkaruukkuun mielestäni Continentalit on olleet omassa käytössä kestävimmät ja pitävimmät Ice Contact 2 - mallista lähtien.
TM 2024
TM 2023
TM 2022
Huvittavaa kun 2022 vuoden testissä Hankook & Continental jakaa saman kuvion
Kumho pölli sen. Sitäkään ei noissa kärkilukemissa jäällä näy 2022.Hyvä pointti. Painotukset voivat muuttaa arvosanaa mutta kai nyt kommenttien pitäisi suunnilleen samoja olla? Nyt esim Hankook:
Hankook Winter I*Pike RS2
2022 yleisarvosana 8,4
Hyvää
- Pito jäällä
- Ajettavuus lumella
Huonoa
- Ajettavuus märällä
2024 yleisarvosana 7,9
Hyvää
- Pito lumella
- Ajettavuus lumella
Huonoa
- Levoton ajokäytös jäällä
Mitä jääajolle kahdessa vuodessa tapahtui?
Mihinkäs tämä väite voisi perustua? Vähäisellä fyysiikan perustason ymmärryksellä voisin kuvitella, että auton painon suhteen on olennaista, että valitaan sille painolle mitoitettu rengas. Painavalle autolle mitoitettu rengas ei toimi yhtä hyvin kevyessä autossa, eikä kevyeen autoon mitoitettu toimi oikein, jos se laitetaan liian painavaan autoon.
Oikeastaan sehän pitäisi toimia rengastyypistä riippumatta paremmin kevyessä autossa, jos oletetaan, että voidaan käyttää pehmeämpää kumiseosta.
Kolme talvea kitkoilla satunnaista kärrynvetoa, ei mitään ongelmaa. Lienee tiet paremmassa kunnossa täällä itäisessä Suomessa.
Nyt on uusien ilmastonmuutoskelien myötä kuukausikaupalla 5-10 asteen lämpöjä ja muutama hassu pakkanen seassa, ainakin keskisuomessa/oulun korkeudella. Ei minusta oikeuttaisi nastojen käyttön.
Loppukuusta Forecan 15vrk ennuste ainakin näyttää jo vuorokauden ylintäkin lämpöä nollan alapuolellaNyt on uusien ilmastonmuutoskelien myötä kuukausikaupalla 5-10 asteen lämpöjä ja muutama hassu pakkanen seassa, ainakin keskisuomessa/oulun korkeudella. Ei minusta oikeuttaisi nastojen käyttön.
Kitkarenkaat vaan 365Nyt on uusien ilmastonmuutoskelien myötä kuukausikaupalla 5-10 asteen lämpöjä ja muutama hassu pakkanen seassa, ainakin keskisuomessa/oulun korkeudella. Ei minusta oikeuttaisi nastojen käyttön.
Ja tuossahan ei sitten ole mitään järkeä.Kitkarenkaat vaan 365
Kitkarenkaat vaan 365
Riippuu tietysti missä asuu. Tampereen seudulla 21vrk ennusteessa ylin 5 ja alin 1 aste, yr.no ennustajana. Mutta sääkeskustelu ei tähän kuulu.Loppukuusta Forecan 15vrk ennuste ainakin näyttää jo vuorokauden ylintäkin lämpöä nollan alapuolella
All seasonit vaan 365
No joo neljässä autossa tuoreet kitkat alla kun ei jaksa vaihtaa, no täytyy katsoa pysyykö tuo pikkuauto turvallisena kitkoillaJa tuossahan ei sitten ole mitään järkeä.
Ei tietysti täysin mutta hyvin on pärjätty, kesällä hieman korkeammilla paineilla mennäänNe kitkarenkaat eivät vaan toimi kesällä oikein verrattuna kesärenkaisiin.
Se on just noin. Mä oon toistakymmentä vuotta ollut kitkojen puolestapuhuja, mutta nyt kun on muutamana talvena peräkkäin ollut etelässä kunnon pääkallokelejä, niin on tullut myös läheltä piti tilanteita, joissa ollaan sivuluisussa suoralla tiellä tai liu’utaan olemattomalla vauhdilla jarrujen menoa yhtään hidastamatta punaisilla risteyksen läpi. Ei oikein maistuisi ajautua samanlaiseen tilanteeseen maantiellä vastaantulevan liikenteen seassa ja kyllä mun kitkailut loppui viime talveen.Vitsi onkin siinä, että vaikka monet käsittääkin asian toisin päin, niin pohjoisemmassa ja itäisemmässä Suomessa on keskimäärin paremmin lumet maassa läpi talven ja lumellahan kitkat nimenomaan loistaa, kun taas täällä eteläisemmän Suomen nollan molemmilla sahaavissa lämpötiloissa on paljon yleisempää joutua luistelemaan ihan peiljäällä kun sulavedet jäätyy.
Aivan täyttä toffeeta auton alla hirven/peuran hypätessä auton eteen.Ei tietysti täysin mutta hyvin on pärjätty, kesällä hieman korkeammilla paineilla mennään
Se on just noin. Mä oon toistakymmentä vuotta ollut kitkojen puolestapuhuja, mutta nyt kun on muutamana talvena peräkkäin ollut etelässä kunnon pääkallokelejä, niin on tullut myös läheltä piti tilanteita, joissa ollaan sivuluisussa suoralla tiellä tai liu’utaan olemattomalla vauhdilla jarrujen menoa yhtään hidastamatta punaisilla risteyksen läpi. Ei oikein maistuisi ajautua samanlaiseen tilanteeseen maantiellä vastaantulevan liikenteen seassa ja kyllä mun kitkailut loppui viime talveen.
Niillä pärjää kaupunkipyörityksessä ja pohjoisessa hyvin, mutta suolan, pumppaavien lämpötilojen ja kovan liikenteen/lumisateen liukastamilla teillä niihin ei löydy enää mitään luottoa ainakaan painavahkojen MB:n ja Teslan kanssa, joilla on viimeiset talvet tullut ajeltua.
Kuuluu jo ropina, ja luvattu pari viikkoa +5-+10 säitä. Sitten valitetaan kun tieverkosto ei pysy hyvänä.
Kuuluu jo ropina, ja luvattu pari viikkoa +5-+10 säitä. Sitten valitetaan kun tieverkosto ei pysy hyvänä.
Jonotatko puolestani rengasliikkeeseen sitten kun tuleekin yhtäkkiä lumi maahan?
Itsekin vaihdoin kitkat alle taannoin kun talouden autolla pitää päästä liikkumaan tarvittaessa vaikka yön aikana olisikin tullut jotain taivaalta.
Rohkenen epäillä, että tällä parilla viikolla/kuukaudella tms olisi niin isoa merkitystä sen kokonaisuuden kannalta.
Laitonta laittaa nastat alle ennen marraskuuta, jos sää/keli ei niitä edellytä.
Eikös tälle kitkat, nastat, KE-kitkat, allseasonit jne. väittelylle ole oma ketjunsa.
Se on just noin. Mä oon toistakymmentä vuotta ollut kitkojen puolestapuhuja, mutta nyt kun on muutamana talvena peräkkäin ollut etelässä kunnon pääkallokelejä, niin on tullut myös läheltä piti tilanteita, joissa ollaan sivuluisussa suoralla tiellä tai liu’utaan olemattomalla vauhdilla jarrujen menoa yhtään hidastamatta punaisilla risteyksen läpi. Ei oikein maistuisi ajautua samanlaiseen tilanteeseen maantiellä vastaantulevan liikenteen seassa ja kyllä mun kitkailut loppui viime talveen.
Niillä pärjää kaupunkipyörityksessä ja pohjoisessa hyvin, mutta suolan, pumppaavien lämpötilojen ja kovan liikenteen/lumisateen liukastamilla teillä niihin ei löydy enää mitään luottoa ainakaan painavahkojen MB:n ja Teslan kanssa, joilla on viimeiset talvet tullut ajeltua.
Eikös koko maassa ole jo ollut yksittäisiä pakkasöitä?
Tuohan nyt käytännössä kuittaa hyvin helposti sen lain kirjaimen ajokelistä/säästä.
Ei oleLaitonta laittaa nastat alle ennen marraskuuta, jos sää/keli ei niitä edellytä.
Ei ole
Ei tarvitse olla kuin matka lappiin tulossa, toki olet varmaan näitä ketkä vaihtaa 2pvä sen jälkeen talvirenkaat kun lumi on jo maassa!
Ennen kun nastat oli alla niin ekoista pakkasista viimeisiin, seitsemän kuukautta saattoi nastat pyöriä alla, vähän turhalta tuntui niin pyörikööt kitkat läpi vuodenNo silloinhan se tietysti edellyttää, jos olet menossa Kilpisjärvelle seuraavana päivänä. Mutta silloin on parempi olla taskussa se hotellivarauskopio, jos Pasterstein pysäyttää sut Etelä-Esplanadilla ajelemassa nastoilla, kun päivälämpötila on 10C.
Itse vaihdan yleensä marraskuun alettua. Tarvittaessa sitä ennen, jos sääennuste lupaa muutaman päivän sisään pakkasta ja/tai lunta. Monta viikkoa etukäteen en vaihda.
No silloinhan se tietysti edellyttää, jos olet menossa Kilpisjärvelle seuraavana päivänä. Mutta silloin on parempi olla taskussa se hotellivarauskopio, jos Pasterstein pysäyttää sut Etelä-Esplanadilla ajelemassa nastoilla, kun päivälämpötila on 10C.
Itse vaihdan yleensä marraskuun alettua. Tarvittaessa sitä ennen, jos sääennuste lupaa muutaman päivän sisään pakkasta ja/tai lunta. Monta viikkoa etukäteen en vaihda.
Eihän nämä nykyajan tunarit pysy tiellä tai kolareitta ihan kesäkeleilläkään.Nastarenkaiden liian aikaisin alle laittoa tai liian myöhään alta vaihtoa ei taideta valvoa juuri ollenkaan marras-maaliskuun ulkopuolella. Sakkoa vain jos edelliseen viikkoon ei ole kelit vaatineet tai seuraavan viikon ennusteiden mukaan kelit vaatisivat. Lapin matkojen osalta sakot saisi mitätöityä kuittia vastaan.
Myös nastakielto vyöhykkeitä voisi laajentaa etelän isojen kaupunkien ydinkeskustoihin. Helsinki-Turku-Tampere alueella liikkuessa kuskissa vika jos ei ilman nastoja pysty turvallisesti ajamaan. Hiihtolomakaudella lapissakin lähes aina niin kylmä ja niin paljon lunta, että hyväkuntoisilla kitkoilla todella hyvä pito.