Talvirenkaat - yleisketju

Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksi ilman pitäisi kiertää säilytettävien renkaiden ympärillä? Itse pyrkisin minimoimaan hapen vaikutuksen kumiin, mikä nyt on helpommin sanottu kuin tehty, mutta en aikaan alkaisi tuulettamaan niitä.
Tuskin sinne mitään tuuletusta tarvii, mutta katsoisin itse että ilma pääsee sen verran kiertämään ettei kosteutta kerry.
 
Onko kokemuksia Nordman North 9 nastarenkaista? Ilmeisesti Nokian Renkaiden budjettibrändi kyseessä, joten voisi olettaa ainakin kohtuullisiksi.
 
TM:n testi ulkona, mukana perusmerkkien lisäksi yllättäen nyt myös Triangle.

Nastat (arvosana)
Nokian HKPL 10, 8.9
Goodyear UGA2, 8.5
Michelin X-ice N4, 8.5
Kumho Wi32, 8.4
Continental IC3, 8.1
Hankook RS2, 7.9
Pirelli IZ2, 7.9
Bridgestone Blizzak S3, 7.8
Falken, 7.7
Triangle, 6.7
Svenska Gummihuset näyttäisi myyvän tuota Goodyearia 235/45/18 -koossa 163€/kpl. Kumho toki vielä -40€/kpl siitäkin, mutta äkkiseltään aika edullisen kuuloinen hinta ns. premiumille. 55€ tulisi rahteja päälle, mutta en nopealla googlailuilla kyllä kumpiakaan löytänyt ainakaan pks -liikkeistä halvemmalla.
 
Hiukan epärealistinen jäätesti jos realismia halutaan tieliikenteessä; sinällään kyllä pitää toki paikkansa.

Jos ajat säännöllisesti jääkiekkokaukalossa, ota piikit.
 
Tuskin tuli kellekään yllätyksenä. Ja syy miksi itsekin nastoilla täällä etelärannikolla talvisin ajelen, riittää se yksi pääkallokeliaamu kun töihin päästävä.
Jos olis fyrkkaa ja vehkeet nii paras ois olla 3 settiä renkaita ja nastat nimenomaan keskitalvelle kun alkaa olemaan kunnolla jäätä.
 
Tuskin tuli kellekään yllätyksenä. Ja syy miksi itsekin nastoilla täällä etelärannikolla talvisin ajelen, riittää se yksi pääkallokeliaamu kun töihin päästävä.
Jeps.. Mä oon useammat vuodet ajellu nyt kitkoilla ja kyllä ne on yleisesti ottaen takavetoisella ja nelivetosellakin autolla aika syöpää vrt. nastat. Viimeisestä etuvetoautosta on jo niin pitkä aika etten muista toimiko niissä paremmin/huonommin.
 
Aika paljon tullut kitkoilla ajettua. Mm. Conti ts770, Hakka Q, Hakka Rs, Conti Viking. Nyt pitkään nastoilla. Ei tarvi olla edes ns. pääkallokeli kun peräkärryn vedosta ei tule yhtään mitään.
 
Aika paljon tullut kitkoilla ajettua. Mm. Conti ts770, Hakka Q, Hakka Rs, Conti Viking. Nyt pitkään nastoilla. Ei tarvi olla edes ns. pääkallokeli kun peräkärryn vedosta ei tule yhtään mitään.
Kolme talvea kitkoilla satunnaista kärrynvetoa, ei mitään ongelmaa. Lienee tiet paremmassa kunnossa täällä itäisessä Suomessa.
 
Ainahan toi on kompromissi, ei kitkaa varmaan saada koskaan ihan piikkarin veroiseksi. Mutta sitten toisaalta kitkoilla voi vetää kauden molemmista päistä pitkäksi niin on pienempi riski tilanteelle jossa maassa on lumet ja tie jäässä kun alla on kesänakit... Ei paljoa hymyilyttänyt viime keväänä kun vaihdoin kesärenkaat alle ja takatalvi iski just kun palasin reissusta Helsinki-Vantaalle illasta ja olis pitänyt päästä autolla himaan... :facepalm:
 
Itse vaan laitoin nastat alle härskisti jo tuossa pari viikkoa sitten. Toisaalta ajoa on suhteellisen vähän, ja tänä aamuna olikin jo pakkasta.
 
Ainahan toi on kompromissi, ei kitkaa varmaan saada koskaan ihan piikkarin veroiseksi. Mutta sitten toisaalta kitkoilla voi vetää kauden molemmista päistä pitkäksi niin on pienempi riski tilanteelle jossa maassa on lumet ja tie jäässä kun alla on kesänakit... Ei paljoa hymyilyttänyt viime keväänä kun vaihdoin kesärenkaat alle ja takatalvi iski just kun palasin reissusta Helsinki-Vantaalle illasta ja olis pitänyt päästä autolla himaan... :facepalm:

Suomalaiset voisivat käyttää all-seasoneita kesärenkaiden sijaan. Siinä olisi se takatalven voittaja.
 
Tuosta samaa mieltä. Antais joustovaraa niille, jotka talvi aina yllättää alussa tai lopussa. Nytkin pitkin syksyä AS renkailla on parempi pito koleilla keleillä kuin +15°C lämpöihin tarkoitetuilla kesärenkailla.
 
Ei Falkenit ny kovin erikoiset ole, keskikastin valmistaja, mut kyllä niilläkin todennäköisesti pärjää kun ei hosu.
 
KE-kitkat vieläpä. No, kun ne on uudet, niin eiköhän niillä jotenkuten pärjää talven, jos ajelee pääteillä ja kaupungeissa eikä vesijäisillä, kumpuilevilla pikkuteillä. Ostaa kesärenkaiden vanteille kunnon talvirenkaat sitten, kun kesärenkaat on lopussa, ja ajaa nuo KE-kitkat loppuun kesärenkaina.
 
Ajattelin ettei nyt ihan ruumita tule, tai auto suistu alamäkirampissa ensimmäiseen lumipenkkaan. Kitkoilla on joskus ajeltu talvipakkasissa mutta autona oli huomattavasti kevyempi patonkimobiili.

Katselin pienempi vannekoko + nastarenkaat paketteja asennettuna, suomihinnat alkaen 1600 euroa, huhhuh! Sama hintaso niin 'Penan rengaspajalla' kuin merkkiliikkeessä, ei paljoa lompakkoa lämmitä!
 
Ajattelin ettei nyt ihan ruumita tule, tai auto suistu alamäkirampissa ensimmäiseen lumipenkkaan. Kitkoilla on joskus ajeltu talvipakkasissa mutta autona oli huomattavasti kevyempi patonkimobiili.

Katselin pienempi vannekoko + nastarenkaat paketteja asennettuna, suomihinnat alkaen 1600 euroa, huhhuh! Sama hintaso niin 'Penan rengaspajalla' kuin merkkiliikkeessä, ei paljoa lompakkoa lämmitä!

Väitetysti kitkat toimivat paremmin painavissa autoissa ja muutenkin oletan, että nuo tulevat johonkin suht uuteen kärryyn, jossa on ESP ym. nykyhimmelit. Joten rohkeasti talveen, mutta vähän tavallista varovaisemmin rampeissa ja mutkissa. :cool:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 816
Viestejä
4 445 543
Jäsenet
73 620
Uusin jäsen
77TM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom