Talvirenkaat - yleisketju

Kuuluu jo ropina, ja luvattu pari viikkoa +5-+10 säitä. Sitten valitetaan kun tieverkosto ei pysy hyvänä.

Jonotatko puolestani rengasliikkeeseen sitten kun tuleekin yhtäkkiä lumi maahan?

Itsekin vaihdoin kitkat alle taannoin kun talouden autolla pitää päästä liikkumaan tarvittaessa vaikka yön aikana olisikin tullut jotain taivaalta.

Rohkenen epäillä, että tällä parilla viikolla/kuukaudella tms olisi niin isoa merkitystä sen kokonaisuuden kannalta.
 
Kuuluu jo ropina, ja luvattu pari viikkoa +5-+10 säitä. Sitten valitetaan kun tieverkosto ei pysy hyvänä.

Sillä on mökkivaraus Rovaniemelle syyslomalla. Mutta joo, itsekin bongasin pari päivää sitten nastat sekä edelläseisovalla liikennevaloissa että citymaasturissa ruokakaupan invaruudussa. Mutta jos ei itse vaihda, niin onhan tuo nastojen pelaaminen hankalaa... joko vaihdat ennakoivasti (laittomasti) tai sitten toivot saavasi vaihtoajan siihen suurimpaan rengaskaaokseen, kun Pekka Pouta lupaa jotain muutakin kuin poutaa.
 
Jonotatko puolestani rengasliikkeeseen sitten kun tuleekin yhtäkkiä lumi maahan?

Itsekin vaihdoin kitkat alle taannoin kun talouden autolla pitää päästä liikkumaan tarvittaessa vaikka yön aikana olisikin tullut jotain taivaalta.

Rohkenen epäillä, että tällä parilla viikolla/kuukaudella tms olisi niin isoa merkitystä sen kokonaisuuden kannalta.

Laitonta laittaa nastat alle ennen marraskuuta, jos sää/keli ei niitä edellytä.
 
Eikös tälle kitkat, nastat, KE-kitkat, allseasonit jne. väittelylle ole oma ketjunsa.

Ei kai... Nastalle ja kitkalle on.


Se on just noin. Mä oon toistakymmentä vuotta ollut kitkojen puolestapuhuja, mutta nyt kun on muutamana talvena peräkkäin ollut etelässä kunnon pääkallokelejä, niin on tullut myös läheltä piti tilanteita, joissa ollaan sivuluisussa suoralla tiellä tai liu’utaan olemattomalla vauhdilla jarrujen menoa yhtään hidastamatta punaisilla risteyksen läpi. Ei oikein maistuisi ajautua samanlaiseen tilanteeseen maantiellä vastaantulevan liikenteen seassa ja kyllä mun kitkailut loppui viime talveen.

Niillä pärjää kaupunkipyörityksessä ja pohjoisessa hyvin, mutta suolan, pumppaavien lämpötilojen ja kovan liikenteen/lumisateen liukastamilla teillä niihin ei löydy enää mitään luottoa ainakaan painavahkojen MB:n ja Teslan kanssa, joilla on viimeiset talvet tullut ajeltua.

Jos kuitenkin kolarin ajaa, niin painava MB tai Tesla ovat turvallisimpia autoja ajaa se. Itselle. Toki hyvä ajatella muitakin, sääli minua jos liukastelette 90-luvun designin ja 1125 kg omamassan keulaan... :x3:

Eikös koko maassa ole jo ollut yksittäisiä pakkasöitä?
Tuohan nyt käytännössä kuittaa hyvin helposti sen lain kirjaimen ajokelistä/säästä.

Mielestäni en ole nähnyt ennusteissa, toki olen täällä etelässä Kehä III:n sisällä. Vaikka tarkemmin ajateltuna on totta, että jo useampi viikko sitten tuli nähtyä täällä etelässä kuuraa tiensivussa penkassa aamusella, kun ajelin nelostietä pohjoiseen. Mutta olisin ajanut nastoilla jo syyskuun lopulta alkaen, jos olisin vaihtanut varmuuden vuoksi eikä siinä kyllä olisi järjen hiventä.
 
Laitonta laittaa nastat alle ennen marraskuuta, jos sää/keli ei niitä edellytä.
Ei ole :facepalm:

Ei tarvitse olla kuin matka lappiin tulossa, toki olet varmaan näitä ketkä vaihtaa 2pvä sen jälkeen talvirenkaat kun lumi on jo maassa!

1000013339.jpg
 
Niin paljon on nastoja jo liikenteessä ihan etelässäkin että luulisi kotimaanmantkailun kukoistavan lapissa. Vaan ei taida pohjoisen hotellihuoneet riittää jos kaikki sinnepäin olisivat oikeasti suuntaamassa.

Ymmärtäähän sen että ei kaikilla ole mahdollisuutta vaihtaa nopeasti renkaita, mutta nastat on oikeasti turhat ja jopa haitalliset etelässä tähän aikaan. Päivällä 15 astetta lämmintä ja 120+ vauhtia motarilla on myrkkyä sekä renkaille että tielle.

Mummon tojotassa oikeasti voisi olla hyvä ajatus olla all seasonit keväästä syksyyn. Ei ole ensilumienkaan tultua vielä kovaa kiirettä vaihtaa nastoja.

Mummo ei tarvitse mitään F1 eagle sport renkaita kesällä marjastusreissua varten.
 
Ei ole :facepalm:

Ei tarvitse olla kuin matka lappiin tulossa, toki olet varmaan näitä ketkä vaihtaa 2pvä sen jälkeen talvirenkaat kun lumi on jo maassa!

No silloinhan se tietysti edellyttää, jos olet menossa Kilpisjärvelle seuraavana päivänä. Mutta silloin on parempi olla taskussa se hotellivarauskopio, jos Pasterstein pysäyttää sut Etelä-Esplanadilla ajelemassa nastoilla, kun päivälämpötila on 10C.

Itse vaihdan yleensä marraskuun alettua. Tarvittaessa sitä ennen, jos sääennuste lupaa muutaman päivän sisään pakkasta ja/tai lunta. Monta viikkoa etukäteen en vaihda.
 
No silloinhan se tietysti edellyttää, jos olet menossa Kilpisjärvelle seuraavana päivänä. Mutta silloin on parempi olla taskussa se hotellivarauskopio, jos Pasterstein pysäyttää sut Etelä-Esplanadilla ajelemassa nastoilla, kun päivälämpötila on 10C.

Itse vaihdan yleensä marraskuun alettua. Tarvittaessa sitä ennen, jos sääennuste lupaa muutaman päivän sisään pakkasta ja/tai lunta. Monta viikkoa etukäteen en vaihda.
Ennen kun nastat oli alla niin ekoista pakkasista viimeisiin, seitsemän kuukautta saattoi nastat pyöriä alla, vähän turhalta tuntui niin pyörikööt kitkat läpi vuoden
 
Nastarenkaiden liian aikaisin alle laittoa tai liian myöhään alta vaihtoa ei taideta valvoa juuri ollenkaan marras-maaliskuun ulkopuolella. Sakkoa vain jos edelliseen viikkoon ei ole kelit vaatineet tai seuraavan viikon ennusteiden mukaan kelit vaatisivat. Lapin matkojen osalta sakot saisi mitätöityä kuittia vastaan.

Myös nastakielto vyöhykkeitä voisi laajentaa etelän isojen kaupunkien ydinkeskustoihin. Helsinki-Turku-Tampere alueella liikkuessa kuskissa vika jos ei ilman nastoja pysty turvallisesti ajamaan. Hiihtolomakaudella lapissakin lähes aina niin kylmä ja niin paljon lunta, että hyväkuntoisilla kitkoilla todella hyvä pito.
 
No silloinhan se tietysti edellyttää, jos olet menossa Kilpisjärvelle seuraavana päivänä. Mutta silloin on parempi olla taskussa se hotellivarauskopio, jos Pasterstein pysäyttää sut Etelä-Esplanadilla ajelemassa nastoilla, kun päivälämpötila on 10C.

Itse vaihdan yleensä marraskuun alettua. Tarvittaessa sitä ennen, jos sääennuste lupaa muutaman päivän sisään pakkasta ja/tai lunta. Monta viikkoa etukäteen en vaihda.

Ei se päivälämpötila mitään merkitse. Jos öisin on pakkasta ja tarvitsee autoa vaikka töiden takia.
 
Nastarenkaiden liian aikaisin alle laittoa tai liian myöhään alta vaihtoa ei taideta valvoa juuri ollenkaan marras-maaliskuun ulkopuolella. Sakkoa vain jos edelliseen viikkoon ei ole kelit vaatineet tai seuraavan viikon ennusteiden mukaan kelit vaatisivat. Lapin matkojen osalta sakot saisi mitätöityä kuittia vastaan.

Myös nastakielto vyöhykkeitä voisi laajentaa etelän isojen kaupunkien ydinkeskustoihin. Helsinki-Turku-Tampere alueella liikkuessa kuskissa vika jos ei ilman nastoja pysty turvallisesti ajamaan. Hiihtolomakaudella lapissakin lähes aina niin kylmä ja niin paljon lunta, että hyväkuntoisilla kitkoilla todella hyvä pito.
Eihän nämä nykyajan tunarit pysy tiellä tai kolareitta ihan kesäkeleilläkään.
Itse lähden Oulun suunnille parin viikon päästä ja salettiin laitan nastat alle.
 
Rapinasta päätellen suuri osa on laittanut ne nastat alle pari viikkoa etuajassa. Oulussa samaa +5-+10 vielä yli viikon.
Täälläpäin oli parisen viikkoa sitten myös pakkasöitä. Ei renkaat (tai tiet) parissa kolmessa viikossa miksikään mene vaikka kelit ovatkin hetken lämpimiä. Kyllä se talvikin sieltä kohta tulee :)
 
Mulla on kitkat, mutta ei kyllä tulis vielä mieleenkään vaihtaa. Sitten vaihdetaan, kun ennusteet lupaavat lunta. Täällä etelässä voi hyvinkin olla vielä kuukauden päivät kesäkeliä - ja jos ei ole, niin kyllä ne ennusteet sen kertovat hyvissä ajoin.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
Katsele vaikka Torista maksimissaan muutaman vuoden vanha rengassarja autoosi sopivilla vanteilla ja merkkikumeilla. Tuo koko on sen verran yleinen että luulisi tarjontaa olevan nyt kun talvirengaskausi on alkamassa.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.

Torista löytyy kohtuu hinnalla. Älä osta yli 6 vuotta vanhoja renkaita.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
Tuolta jotain alle. Jos autoa ei ole tarkoitus pitää niin mitkä tahansa renkaat ovat paremmat kuin vanhat renkaat.
 
Voisi kuvitella, että tuollaiset Linglongitkin olisi ainakin paremmat kuin nykyiset? Torista katselin tuntitolkulla renkaita ja parin kanssa viestiä vaihdettiinkin, mutta kuitenkin laskeskelin, että tuollaiset halpisrenkaat maksaisi vain hitusen enemmän, kuin käytetyt melkein 6-vuotiaat.
 
Voisi kuvitella, että tuollaiset Linglongitkin olisi ainakin paremmat kuin nykyiset? Torista katselin tuntitolkulla renkaita ja parin kanssa viestiä vaihdettiinkin, mutta kuitenkin laskeskelin, että tuollaiset halpisrenkaat maksaisi vain hitusen enemmän, kuin käytetyt melkein 6-vuotiaat.
Jos nastoja tarkoitat niin 5v oli käytössä linglongit ja kyllä ne hintaansa nähden ihan hyvät oli ja varmasti uudestaankin voisin ostaa.
 
Voisi kuvitella, että tuollaiset Linglongitkin olisi ainakin paremmat kuin nykyiset? Torista katselin tuntitolkulla renkaita ja parin kanssa viestiä vaihdettiinkin, mutta kuitenkin laskeskelin, että tuollaiset halpisrenkaat maksaisi vain hitusen enemmän, kuin käytetyt melkein 6-vuotiaat.
No mikäpä mahtaa olla bujettisi renkaiden suhteen? Kärkkäisen tarjontaa pikaisesti selaten ne Linlongit ynnä muut kiinankumit on 70-90e kappale, siihen muutama kymppi rahteja ja rengastyöt nykyisille vanteille 60-100e niin äkkiä niihin se 350-450 euroa kuluu. Torin tarjonnasta näkyy löytyvän satoja vaihtoehtoja hakemassasi rengaskoossa irtokumeina ja vanteilla olevina alkaen vajaasta sadasta eurosta ylöspäin.
 
Googlella löytää oman auton pulttijaon ja rekisteritodistuksesta näkee sallitut rengaskoot. Torissa on paljon 15-tuumaisia renkaita vanteineen ja ne ovat hieman 16-tuumaisia halvempia.
 
Itsehän laitan sitten kun hyvälle tuntuu. Nyt tuntuis i sille, että voisi vielä hyvän kelin aikana vaihdella.

Michelin X-ice Snow-kitkat molempiin, niin ei tuo haitanne jos vielä viikon tai pari on plussalla.

Vähän vaihtelevasti lupailee näille korkeuksille joko pakkasta tai muutamaa astetta plussaa ensi viikolle. Arvelin, että kivempi ne on vaihtaa kun ei sada vettä vaakatasossa. :hmm:

E. Bahcon 3t tunkilla nousee tuo painavampikin auto puoliksi kerralla ja ajelee pulttipyssyllä pultit auki ja alustavasti kiinni, niin saattahaan noissa kahdessa reilu tuntinkin mennä jos pesaisee kesärenkaita alustavasti samalla.
 
Juu itse pistin uudet kitkat alle jo muutama viikko sitten ja kanta-hämeessä mennään, ei ne renkaat tuhoudu mistään +5-+10 lämpötiloista. Minusta turhaa vitkutella, kun ei ne rengasliikkeet pysty vaihtamaan kaikkien renkaita samana päivänä kun keli sitä vaatii, jotka siellä vaihtavat. Mut toki kaikkien oma valinta millaiseen ruuhkaan haluaa.
 
Niin ne poliisitki laittoi nastat alle. Eli sakottavatko nyt itsensä joka päivä

Oman harkinnan mukaan, sanos Pasterstein.

Lokakuuta on vielä noin viikko jäljellä. Voiko nastarenkailla ajava saada sakon?

– Jokainen poliisimies itse harkitsee, mistä määrää liikennevirhemaksun, mutta itse en määräisi enää tässä vaiheessa syksyä, Pasterstein sanoo.

 
Sepä se. Ja siellä kun jätkät vaihtaa 10-minuutin syklillä niin enpä ihmettele jos pultti tai toinen jää epähuomiossa löysälle.
 
Ei se puhdas napa mitään kuparirasvaa kaipaa.
Ihan kokemuksesta, kyllä jumittaa kun ei ole mitään soviterenkaita välissä.
Jokainen tekee kuinka haluaa..
Edit. E30 bmw kyseessä, ihan normaalia kuulemma näissä
 
Viimeksi muokattu:
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa.
Jos olet viime talvena uskaltanut ajaa, niin oliko renkaista niin huonot kokemukset, että uusien tarve oli ilmeinen? Jos niillä kuitenkin pärjäili, niin ei vanhojen renkaiden kunto yhdessä kesässä romahda. Oleellista on olla perillä renkaiden todellisista ominaisuuksista ja sovittaa oma ajotapa sen mukaan keliin.

Jos auton arvo on rengassarjan luokkaa, niin kyllähän se vähän pistää miettimään järkevää suhtautumista. Todennäköisin seuraus huonosta pidosta on luisuminen ojaan, ja tällöin auto voi mennä rikki. Toiseksi todennäköisin on joku peräänajo tmv., joka rikkoo oman ja toisen auton. Silloin menettää oman auton arvon ja liikennevakuutuksen bonuksia. 2005-autossa on kuitenkin ainakin perustason turvavarusteet, joten henkilövahingot vaativat jo huonoa tuuria.

Toisaalta mielenrauhallakin on arvonsa eikä muutama satanen siitä ehkä ole liikaa. Auto kannattaa ehkä laittaa kiertoon pelkillä kesärenkailla ja myydä uudenkarheat talvirenkaat torissa.
 
No joo..

Oli vähän muuttujia, mutta onhan ne nyt valmiina (Siis ei nyt toki siten kuin vanteet yleensä tehdään, mutta sinne päin).

IMG_1168.JPEG

Ajattelin perehtyä kesävanteiden kanssa noiden kunnostukseen talven aikana.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
Kuulostaa aika erikoiselta ettei katsastuksessa olisi puututtu noin vanhoihin kumeihin. Ovat auttamattomasti kovettuneet, vaikka olisivat todella vähällä ajollakin olleet kaikki nuo vuodet.
 
Jos olet viime talvena uskaltanut ajaa, niin oliko renkaista niin huonot kokemukset, että uusien tarve oli ilmeinen? Jos niillä kuitenkin pärjäili, niin ei vanhojen renkaiden kunto yhdessä kesässä romahda. Oleellista on olla perillä renkaiden todellisista ominaisuuksista ja sovittaa oma ajotapa sen mukaan keliin.

Jos auton arvo on rengassarjan luokkaa, niin kyllähän se vähän pistää miettimään järkevää suhtautumista. Todennäköisin seuraus huonosta pidosta on luisuminen ojaan, ja tällöin auto voi mennä rikki. Toiseksi todennäköisin on joku peräänajo tmv., joka rikkoo oman ja toisen auton. Silloin menettää oman auton arvon ja liikennevakuutuksen bonuksia. 2005-autossa on kuitenkin ainakin perustason turvavarusteet, joten henkilövahingot vaativat jo huonoa tuuria.

Periaatteessa näin, ainakin jossakin "maalla". Kaupungeissa sitten ikävämpi juttu, jos ajaa huonojen renkaiden takia jonkun päälle suojatiellä, koska jalankulkija ilmestyi äkillisesti näkemäesteen takaa ja lähti ylittämään katua luottaen auton väistävän. --> Välittömästi rikosepäily törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ajokielto, huono omatunto ja vuosien rikosprosessi. Tuollaisilla ikivanhoilla kumeilla pysähtymismatka on luultavasti vähintään kaksinkertainen uusiin renkaisiin nähden, joten vauhdista pitää leikata ainakin neljännes, jotta pysähtyy samaan matkaan kuin uusilla renkailla.

Toisaalta mielenrauhallakin on arvonsa eikä muutama satanen siitä ehkä ole liikaa. Auto kannattaa ehkä laittaa kiertoon pelkillä kesärenkailla ja myydä uudenkarheat talvirenkaat torissa.

Kirjoittaja oli tosin ostamassa uutta autoa alkuvuodesta ja talvirenkaattoman pommin myyminen talviaikaan voi olla tekemätön paikka. Vaikka autoa pystyisi jossakin säilömään keväämmälle, niin jäljellä oleva leima lyhenee kaiken aikaa alentaen auton arvoa. Luultavasti helpointa myydä pakettina, tuon hintaluokan tavaran kohdalla saa muuten kuunnella kahteen kertaan hevosmiesten tinkimisiä ja odotella ostajaa, joka lupaa tulla hakemaan mutta ei koskaan ilmesty pihaan.
 
Tuli laitettua eilen kivijalkaliikkeestä Kumhon Wi51 -kitkat, asennettuna 605e koossa 225/40R18. Ensimmäiset kitkat ikinä, saa nähdä kuinka miehen käy.
 
Hyvin se käy. Alkutalvi on pari viikkoa opettelua risteyksiin kun ne kiillottuu, että kuinkas se jarrumerkki nyt meneekään tuohon kohtaan kun nopeus on tämä, mutta äkkiä se tuntuma taas palautuu sitten maaliskuun.
 
Naureskelin että muilla menee tunti, pari renkaiden vaihdossa. Itsellä vain n. 6h.

Toki samalla tuli puhdisteltua toisesta jarrut ja pestyä kesävanteet.

Ja ne pultitkin oli rengasliikkeen jäljiltä kiinni - DeWaltista loppui teho kesken vaikka onkin tio XR-sarjan tymäkin malli.

Lähti ne kuitenkin rengasraudalla - itse tyydyin laittamaan isompaan 140Nm kun jossain näin suositeltiin. Piemempään ihan 120Nm ja ei ole renkaita irtoillut.
 
Itse olen vääntänyt auki pultit hieman löysälle tällä Nivelväännin 1/2″, Heavy Duty
Sitten auto ylös ja ihan akkuporakoneella ja hylsyllä pultit irti.
Tuolla linkkaamallina irtoaa kyllä tiukinkin pultti irti paremmin kuin ristikkoavaimella.
Täällä mennään samalla periaatteella. Alkulöysäys ja loppukiristys vastaavalla nivelvääntimellä ja mutterien pyörittely auki/kiinni akkukäyttöisellä pulttipyssyllä. Momenttiavainta en ole käyttänyt autoilu-urani aikana kertaakaan ja renkaat ovat pysyneet kiinni vaihtovälien ajan. Muutama jälkikiristys(tarkastus) on tullut joskus satunnaisesti tehtyä mutta löysällä olevia pultteja/muttereita ei ole tullut vastaan. Vanteina on ollut niin teräs- kuin kevytmetallivanteita.
 
Oon käyttänyt sellaista jousiperustaista momentinväännintä joka näyttää sinnepäin sen momentin. Tällä pärjännyt.:)
 
Eihän noi aluvanteet tarvitse kuin sen 120Nm tai 140Nm hiukan auton painosta riippuen. Koska sähköautoista kuitenkin kysytään, niin Teslassa näyttää olevan yleinen 175Nm.

Sitten kun vielä itse tekemällä voi rasvvta pultit ja kierteet kuparirasvalla, niin ei ole suuremmin tarvinnut tapella auton renkaiden vaihdossa viime aikoina.

IMG_1173.JPEG

Siinä toinen kipoista tarvikevanteilla ja OEM-keskikupeilla. Hyvin tuntui Hagertin kitkat pelaavan ja maksoi vanteineen kolmasosan rengassarjan hinnasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 104
Viestejä
4 502 100
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom