Rapinasta päätellen suuri osa on laittanut ne nastat alle pari viikkoa etuajassa. Oulussa samaa +5-+10 vielä yli viikon.Itse lähden Oulun suunnille parin viikon päästä ja salettiin laitan nastat alle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Rapinasta päätellen suuri osa on laittanut ne nastat alle pari viikkoa etuajassa. Oulussa samaa +5-+10 vielä yli viikon.Itse lähden Oulun suunnille parin viikon päästä ja salettiin laitan nastat alle.
Täälläpäin oli parisen viikkoa sitten myös pakkasöitä. Ei renkaat (tai tiet) parissa kolmessa viikossa miksikään mene vaikka kelit ovatkin hetken lämpimiä. Kyllä se talvikin sieltä kohta tuleeRapinasta päätellen suuri osa on laittanut ne nastat alle pari viikkoa etuajassa. Oulussa samaa +5-+10 vielä yli viikon.
Katsele vaikka Torista maksimissaan muutaman vuoden vanha rengassarja autoosi sopivilla vanteilla ja merkkikumeilla. Tuo koko on sen verran yleinen että luulisi tarjontaa olevan nyt kun talvirengaskausi on alkamassa.NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?
Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??
Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?
Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??
Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
Tuolta jotain alle. Jos autoa ei ole tarkoitus pitää niin mitkä tahansa renkaat ovat paremmat kuin vanhat renkaat.NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?
Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??
Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
Jos nastoja tarkoitat niin 5v oli käytössä linglongit ja kyllä ne hintaansa nähden ihan hyvät oli ja varmasti uudestaankin voisin ostaa.Voisi kuvitella, että tuollaiset Linglongitkin olisi ainakin paremmat kuin nykyiset? Torista katselin tuntitolkulla renkaita ja parin kanssa viestiä vaihdettiinkin, mutta kuitenkin laskeskelin, että tuollaiset halpisrenkaat maksaisi vain hitusen enemmän, kuin käytetyt melkein 6-vuotiaat.
Linglongeilla täällä kanssa menty ja samanlaiset tulee seuraavaksikin.Jos nastoja tarkoitat niin 5v oli käytössä linglongit ja kyllä ne hintaansa nähden ihan hyvät oli ja varmasti uudestaankin voisin ostaa.
No mikäpä mahtaa olla bujettisi renkaiden suhteen? Kärkkäisen tarjontaa pikaisesti selaten ne Linlongit ynnä muut kiinankumit on 70-90e kappale, siihen muutama kymppi rahteja ja rengastyöt nykyisille vanteille 60-100e niin äkkiä niihin se 350-450 euroa kuluu. Torin tarjonnasta näkyy löytyvän satoja vaihtoehtoja hakemassasi rengaskoossa irtokumeina ja vanteilla olevina alkaen vajaasta sadasta eurosta ylöspäin.Voisi kuvitella, että tuollaiset Linglongitkin olisi ainakin paremmat kuin nykyiset? Torista katselin tuntitolkulla renkaita ja parin kanssa viestiä vaihdettiinkin, mutta kuitenkin laskeskelin, että tuollaiset halpisrenkaat maksaisi vain hitusen enemmän, kuin käytetyt melkein 6-vuotiaat.
Googlella löytää oman auton pulttijaon ja rekisteritodistuksesta näkee sallitut rengaskoot. Torissa on paljon 15-tuumaisia renkaita vanteineen ja ne ovat hieman 16-tuumaisia halvempia.
Niin ne poliisitki laittoi nastat alle. Eli sakottavatko nyt itsensä joka päiväLaitonta laittaa nastat alle ennen marraskuuta, jos sää/keli ei niitä edellytä.
Niin ne poliisitki laittoi nastat alle. Eli sakottavatko nyt itsensä joka päivä
Lokakuuta on vielä noin viikko jäljellä. Voiko nastarenkailla ajava saada sakon?
– Jokainen poliisimies itse harkitsee, mistä määrää liikennevirhemaksun, mutta itse en määräisi enää tässä vaiheessa syksyä, Pasterstein sanoo.
Sepä se. Ja siellä kun jätkät vaihtaa 10-minuutin syklillä niin enpä ihmettele jos pultti tai toinen jää epähuomiossa löysälle.
Omalla havainnolla tämä. Pelkään pulttien ja kierteiden puolesta aina vaihdossa käydessä.Ei jää löysälle, kun laitetaan pulttipyssyyn 250 nm... ja asiakas tulee uudestaankin, kun ei itse saa auki.
Tämä. Lisäksi tulee napa putsattua (auton) ja kevyt kuparirasva. Ei jumita taas keväällä.Omalla havainnolla tämä. Pelkään pulttien ja kierteiden puolesta aina vaihdossa käydessä.
Tämä. Lisäksi tulee napa putsattua (auton) ja kevyt kuparirasva. Ei jumita taas keväällä.
Ihan kokemuksesta, kyllä jumittaa kun ei ole mitään soviterenkaita välissä.Ei se puhdas napa mitään kuparirasvaa kaipaa.
Näinkin voi käydä kun kokematon sesonki tekijä alkaa ensi kertaa hommiin.Ei jää löysälle, kun laitetaan pulttipyssyyn 250 nm... ja asiakas tulee uudestaankin, kun ei itse saa auki.
Jos olet viime talvena uskaltanut ajaa, niin oliko renkaista niin huonot kokemukset, että uusien tarve oli ilmeinen? Jos niillä kuitenkin pärjäili, niin ei vanhojen renkaiden kunto yhdessä kesässä romahda. Oleellista on olla perillä renkaiden todellisista ominaisuuksista ja sovittaa oma ajotapa sen mukaan keliin.NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa.
Kuulostaa aika erikoiselta ettei katsastuksessa olisi puututtu noin vanhoihin kumeihin. Ovat auttamattomasti kovettuneet, vaikka olisivat todella vähällä ajollakin olleet kaikki nuo vuodet.NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?
Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??
Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
Jos olet viime talvena uskaltanut ajaa, niin oliko renkaista niin huonot kokemukset, että uusien tarve oli ilmeinen? Jos niillä kuitenkin pärjäili, niin ei vanhojen renkaiden kunto yhdessä kesässä romahda. Oleellista on olla perillä renkaiden todellisista ominaisuuksista ja sovittaa oma ajotapa sen mukaan keliin.
Jos auton arvo on rengassarjan luokkaa, niin kyllähän se vähän pistää miettimään järkevää suhtautumista. Todennäköisin seuraus huonosta pidosta on luisuminen ojaan, ja tällöin auto voi mennä rikki. Toiseksi todennäköisin on joku peräänajo tmv., joka rikkoo oman ja toisen auton. Silloin menettää oman auton arvon ja liikennevakuutuksen bonuksia. 2005-autossa on kuitenkin ainakin perustason turvavarusteet, joten henkilövahingot vaativat jo huonoa tuuria.
Toisaalta mielenrauhallakin on arvonsa eikä muutama satanen siitä ehkä ole liikaa. Auto kannattaa ehkä laittaa kiertoon pelkillä kesärenkailla ja myydä uudenkarheat talvirenkaat torissa.
Ei renkaiden ikä ole katsastuksen arvosteluperuste, niin ei niistä aleta paistoleimoja etsimään.Kuulostaa aika erikoiselta ettei katsastuksessa olisi puututtu noin vanhoihin kumeihin. Ovat auttamattomasti kovettuneet, vaikka olisivat todella vähällä ajollakin olleet kaikki nuo vuodet.
Täällä mennään samalla periaatteella. Alkulöysäys ja loppukiristys vastaavalla nivelvääntimellä ja mutterien pyörittely auki/kiinni akkukäyttöisellä pulttipyssyllä. Momenttiavainta en ole käyttänyt autoilu-urani aikana kertaakaan ja renkaat ovat pysyneet kiinni vaihtovälien ajan. Muutama jälkikiristys(tarkastus) on tullut joskus satunnaisesti tehtyä mutta löysällä olevia pultteja/muttereita ei ole tullut vastaan. Vanteina on ollut niin teräs- kuin kevytmetallivanteita.Itse olen vääntänyt auki pultit hieman löysälle tällä Nivelväännin 1/2″, Heavy Duty
Sitten auto ylös ja ihan akkuporakoneella ja hylsyllä pultit irti.
Tuolla linkkaamallina irtoaa kyllä tiukinkin pultti irti paremmin kuin ristikkoavaimella.
Ei momentti riipu auton painosta vaan lähinnä siitä mitkä kierteet on pyöränpulteissa/-muttereissa.Eihän noi aluvanteet tarvitse kuin sen 120Nm tai 140Nm hiukan auton painosta riippuen. Koska sähköautoista kuitenkin kysytään, niin Teslassa näyttää olevan yleinen 175Nm.
Kaupungissa voi myös ymmärrys olla vähäistä ruuhka-aikaan jos joku ajelee 20 km/h jossain 40 km/h alueella huonojen renkaiden takia ja ruopii aina liikkeelle lähtiessä ja jarruttaa 50m ennen risteyksiä ettei mene pitkäksi. Yhtenä talvena kokeilin ajaa jollain paskoilla vanhoilla venäläisillä 18v vanhoilla renkailla ihan suolatulla tiellä kaupungissa ja tosiaan meinasi valot vaihtua takaisin punaiseksi ennen kuin auto lähti liikkeelle esim. valoista. Tööttäystä tuli vähän perästä.Periaatteessa näin, ainakin jossakin "maalla". Kaupungeissa sitten ikävämpi juttu, jos ajaa huonojen renkaiden takia jonkun päälle suojatiellä, koska jalankulkija ilmestyi äkillisesti näkemäesteen takaa ja lähti ylittämään katua luottaen auton väistävän. --> Välittömästi rikosepäily törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ajokielto, huono omatunto ja vuosien rikosprosessi. Tuollaisilla ikivanhoilla kumeilla pysähtymismatka on luultavasti vähintään kaksinkertainen uusiin renkaisiin nähden, joten vauhdista pitää leikata ainakin neljännes, jotta pysähtyy samaan matkaan kuin uusilla renkailla.
206nm ulkomuistista
Väärin kuultu
Pärjäähän kitkakuskitkin jotenkin liikenteessä, jopa usean vuoden ikäisillä renkailla. Käsitin, että vanhat renkaat oli kuitenkin nastarenkaat ja jos nastat on tallella/muutenkin hengissä, niin jonkinlainen pito lienee renkaissa jäljellä.Kaupungissa voi myös ymmärrys olla vähäistä ruuhka-aikaan jos joku ajelee 20 km/h jossain 40 km/h alueella huonojen renkaiden takia ja ruopii aina liikkeelle lähtiessä ja jarruttaa 50m ennen risteyksiä ettei mene pitkäksi. Yhtenä talvena kokeilin ajaa jollain paskoilla vanhoilla venäläisillä 18v vanhoilla renkailla ihan suolatulla tiellä kaupungissa ja tosiaan meinasi valot vaihtua takaisin punaiseksi ennen kuin auto lähti liikkeelle esim. valoista. Tööttäystä tuli vähän perästä.
Pärjäähän kitkakuskitkin jotenkin liikenteessä, jopa usean vuoden ikäisillä renkailla. Käsitin, että vanhat renkaat oli kuitenkin nastarenkaat ja jos nastat on tallella/muutenkin hengissä, niin jonkinlainen pito lienee renkaissa jäljellä.
Aina toki löytyy patologisia vastaesimerkkejä mutta talvirenkaiden kovettuminen on ensisijassa kitkarenkaiden ongelma. Kovettuminen etenee nopeiten uusissa renkaissa eikä niin, että rengas pysyy hyvänä 8 vuotta, jonka jälkeen se muuttuu korpuksi yhdessä yössä. Vanhan renkaan muutos vuodesta toiseen tuskin on kovin dramaattinen.
Se mikä alkuperäisessä kysymyksessä jäi vähän avoimeksi oli syy renkaanvaihtoon: oliko syynä vain oivallus, että vanhat renkaat on 15v vanhat vai kokemus siitä, että vanhat renkaat oli jo viime talvena hirveät luistimet.
Kumin kovuus (ja kitka) on ihan mitattavissa olevia suureita. Onkohan joku lehti (tmv.) oikeasti testannut ikääntyvien renkaiden kovettumista? Rengastesteissä on toki usein *kulunut* verrokkirengas mutta kulunut on eri asia kuin kovettunut.
Toisesta ketjusta lainattua.Talvirenkaassa pitää olla tarpeeksi pintapainetta jotta nastat ja lamellit purevat kunnolla jäähän, jos liian leveä nakki niin auton paino levittyy isommalle alueelle jolloin pintapaine jää liian alhaiseksi eikä rengas pure kunnolla. Tästä syystä esim WRC autojen nastarenkaat ovat erittäin ohuet vrt. sora/asfalttinakkeihin.
Tämä siis teoriatasolla, mikä on "liian leveä" on sitten vaikeampi laskea. Ehkä @TommiZeliard osaa paremmin avata?