Talvirenkaat - yleisketju

Rapinasta päätellen suuri osa on laittanut ne nastat alle pari viikkoa etuajassa. Oulussa samaa +5-+10 vielä yli viikon.
Täälläpäin oli parisen viikkoa sitten myös pakkasöitä. Ei renkaat (tai tiet) parissa kolmessa viikossa miksikään mene vaikka kelit ovatkin hetken lämpimiä. Kyllä se talvikin sieltä kohta tulee :)
 
Mulla on kitkat, mutta ei kyllä tulis vielä mieleenkään vaihtaa. Sitten vaihdetaan, kun ennusteet lupaavat lunta. Täällä etelässä voi hyvinkin olla vielä kuukauden päivät kesäkeliä - ja jos ei ole, niin kyllä ne ennusteet sen kertovat hyvissä ajoin.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
Katsele vaikka Torista maksimissaan muutaman vuoden vanha rengassarja autoosi sopivilla vanteilla ja merkkikumeilla. Tuo koko on sen verran yleinen että luulisi tarjontaa olevan nyt kun talvirengaskausi on alkamassa.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.

Torista löytyy kohtuu hinnalla. Älä osta yli 6 vuotta vanhoja renkaita.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
Tuolta jotain alle. Jos autoa ei ole tarkoitus pitää niin mitkä tahansa renkaat ovat paremmat kuin vanhat renkaat.
 
Voisi kuvitella, että tuollaiset Linglongitkin olisi ainakin paremmat kuin nykyiset? Torista katselin tuntitolkulla renkaita ja parin kanssa viestiä vaihdettiinkin, mutta kuitenkin laskeskelin, että tuollaiset halpisrenkaat maksaisi vain hitusen enemmän, kuin käytetyt melkein 6-vuotiaat.
 
Voisi kuvitella, että tuollaiset Linglongitkin olisi ainakin paremmat kuin nykyiset? Torista katselin tuntitolkulla renkaita ja parin kanssa viestiä vaihdettiinkin, mutta kuitenkin laskeskelin, että tuollaiset halpisrenkaat maksaisi vain hitusen enemmän, kuin käytetyt melkein 6-vuotiaat.
Jos nastoja tarkoitat niin 5v oli käytössä linglongit ja kyllä ne hintaansa nähden ihan hyvät oli ja varmasti uudestaankin voisin ostaa.
 
Voisi kuvitella, että tuollaiset Linglongitkin olisi ainakin paremmat kuin nykyiset? Torista katselin tuntitolkulla renkaita ja parin kanssa viestiä vaihdettiinkin, mutta kuitenkin laskeskelin, että tuollaiset halpisrenkaat maksaisi vain hitusen enemmän, kuin käytetyt melkein 6-vuotiaat.
No mikäpä mahtaa olla bujettisi renkaiden suhteen? Kärkkäisen tarjontaa pikaisesti selaten ne Linlongit ynnä muut kiinankumit on 70-90e kappale, siihen muutama kymppi rahteja ja rengastyöt nykyisille vanteille 60-100e niin äkkiä niihin se 350-450 euroa kuluu. Torin tarjonnasta näkyy löytyvän satoja vaihtoehtoja hakemassasi rengaskoossa irtokumeina ja vanteilla olevina alkaen vajaasta sadasta eurosta ylöspäin.
 
Googlella löytää oman auton pulttijaon ja rekisteritodistuksesta näkee sallitut rengaskoot. Torissa on paljon 15-tuumaisia renkaita vanteineen ja ne ovat hieman 16-tuumaisia halvempia.
 
Itsehän laitan sitten kun hyvälle tuntuu. Nyt tuntuis i sille, että voisi vielä hyvän kelin aikana vaihdella.

Michelin X-ice Snow-kitkat molempiin, niin ei tuo haitanne jos vielä viikon tai pari on plussalla.

Vähän vaihtelevasti lupailee näille korkeuksille joko pakkasta tai muutamaa astetta plussaa ensi viikolle. Arvelin, että kivempi ne on vaihtaa kun ei sada vettä vaakatasossa. :hmm:

E. Bahcon 3t tunkilla nousee tuo painavampikin auto puoliksi kerralla ja ajelee pulttipyssyllä pultit auki ja alustavasti kiinni, niin saattahaan noissa kahdessa reilu tuntinkin mennä jos pesaisee kesärenkaita alustavasti samalla.
 
Juu itse pistin uudet kitkat alle jo muutama viikko sitten ja kanta-hämeessä mennään, ei ne renkaat tuhoudu mistään +5-+10 lämpötiloista. Minusta turhaa vitkutella, kun ei ne rengasliikkeet pysty vaihtamaan kaikkien renkaita samana päivänä kun keli sitä vaatii, jotka siellä vaihtavat. Mut toki kaikkien oma valinta millaiseen ruuhkaan haluaa.
 
Niin ne poliisitki laittoi nastat alle. Eli sakottavatko nyt itsensä joka päivä

Oman harkinnan mukaan, sanos Pasterstein.

Lokakuuta on vielä noin viikko jäljellä. Voiko nastarenkailla ajava saada sakon?

– Jokainen poliisimies itse harkitsee, mistä määrää liikennevirhemaksun, mutta itse en määräisi enää tässä vaiheessa syksyä, Pasterstein sanoo.

 
Sepä se. Ja siellä kun jätkät vaihtaa 10-minuutin syklillä niin enpä ihmettele jos pultti tai toinen jää epähuomiossa löysälle.
 
Ei se puhdas napa mitään kuparirasvaa kaipaa.
Ihan kokemuksesta, kyllä jumittaa kun ei ole mitään soviterenkaita välissä.
Jokainen tekee kuinka haluaa..
Edit. E30 bmw kyseessä, ihan normaalia kuulemma näissä
 
Viimeksi muokattu:
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa.
Jos olet viime talvena uskaltanut ajaa, niin oliko renkaista niin huonot kokemukset, että uusien tarve oli ilmeinen? Jos niillä kuitenkin pärjäili, niin ei vanhojen renkaiden kunto yhdessä kesässä romahda. Oleellista on olla perillä renkaiden todellisista ominaisuuksista ja sovittaa oma ajotapa sen mukaan keliin.

Jos auton arvo on rengassarjan luokkaa, niin kyllähän se vähän pistää miettimään järkevää suhtautumista. Todennäköisin seuraus huonosta pidosta on luisuminen ojaan, ja tällöin auto voi mennä rikki. Toiseksi todennäköisin on joku peräänajo tmv., joka rikkoo oman ja toisen auton. Silloin menettää oman auton arvon ja liikennevakuutuksen bonuksia. 2005-autossa on kuitenkin ainakin perustason turvavarusteet, joten henkilövahingot vaativat jo huonoa tuuria.

Toisaalta mielenrauhallakin on arvonsa eikä muutama satanen siitä ehkä ole liikaa. Auto kannattaa ehkä laittaa kiertoon pelkillä kesärenkailla ja myydä uudenkarheat talvirenkaat torissa.
 
No joo..

Oli vähän muuttujia, mutta onhan ne nyt valmiina (Siis ei nyt toki siten kuin vanteet yleensä tehdään, mutta sinne päin).

IMG_1168.JPEG

Ajattelin perehtyä kesävanteiden kanssa noiden kunnostukseen talven aikana.
 
NYT APUA. Minulla on auto, joka pelittää hyvin, mutta sen arvo on vain noin 600€. Nyt huomasin, että auton talvirenkaat ovat 15 vuotta vanhat, enkä uskalla niillä enää ajaa. Olen ostamassa alkuvuodesta uutta autoa, mutta tarvitsen ehdottomasti tämän auton käyttöön ennen sitä. MISTÄ EDULLISET NASTARENKAAT?

Nyt en etsi priimakamaa, mutta toki renkaiden täytyy olla turvallisemmat, kuin edeltäjänsä. :D Etsin alkuun käytettyjä, mutta en todella jaksa arpoa niiden laatua, joten meinasin nyt tilata netistä edes jotkut halpisrenkaat. Käykö Halpa-Halli tai Kärkkäinen, vai oliko muita vaihtoehtoja? Onko nuo halvimmat renkaat niin paskaa, että niihin ei muka oikeasti kannata edes koskea, vai kävisikö tähän tarkoitukseen??

Huom! En ole autohifistelijä vaan nainen, joka ei tiedä näistä renkaista YHTÄÄN MITÄÄN. Koon juuri ja juuri tiedän, 205/55R16. Vanhat vanteet saa toivottavasti kelvata, vaikka ovathan nekin kuitenkin ihan surkeat (??). Auto vm 2005.
Kuulostaa aika erikoiselta ettei katsastuksessa olisi puututtu noin vanhoihin kumeihin. Ovat auttamattomasti kovettuneet, vaikka olisivat todella vähällä ajollakin olleet kaikki nuo vuodet.
 
Jos olet viime talvena uskaltanut ajaa, niin oliko renkaista niin huonot kokemukset, että uusien tarve oli ilmeinen? Jos niillä kuitenkin pärjäili, niin ei vanhojen renkaiden kunto yhdessä kesässä romahda. Oleellista on olla perillä renkaiden todellisista ominaisuuksista ja sovittaa oma ajotapa sen mukaan keliin.

Jos auton arvo on rengassarjan luokkaa, niin kyllähän se vähän pistää miettimään järkevää suhtautumista. Todennäköisin seuraus huonosta pidosta on luisuminen ojaan, ja tällöin auto voi mennä rikki. Toiseksi todennäköisin on joku peräänajo tmv., joka rikkoo oman ja toisen auton. Silloin menettää oman auton arvon ja liikennevakuutuksen bonuksia. 2005-autossa on kuitenkin ainakin perustason turvavarusteet, joten henkilövahingot vaativat jo huonoa tuuria.

Periaatteessa näin, ainakin jossakin "maalla". Kaupungeissa sitten ikävämpi juttu, jos ajaa huonojen renkaiden takia jonkun päälle suojatiellä, koska jalankulkija ilmestyi äkillisesti näkemäesteen takaa ja lähti ylittämään katua luottaen auton väistävän. --> Välittömästi rikosepäily törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ajokielto, huono omatunto ja vuosien rikosprosessi. Tuollaisilla ikivanhoilla kumeilla pysähtymismatka on luultavasti vähintään kaksinkertainen uusiin renkaisiin nähden, joten vauhdista pitää leikata ainakin neljännes, jotta pysähtyy samaan matkaan kuin uusilla renkailla.

Toisaalta mielenrauhallakin on arvonsa eikä muutama satanen siitä ehkä ole liikaa. Auto kannattaa ehkä laittaa kiertoon pelkillä kesärenkailla ja myydä uudenkarheat talvirenkaat torissa.

Kirjoittaja oli tosin ostamassa uutta autoa alkuvuodesta ja talvirenkaattoman pommin myyminen talviaikaan voi olla tekemätön paikka. Vaikka autoa pystyisi jossakin säilömään keväämmälle, niin jäljellä oleva leima lyhenee kaiken aikaa alentaen auton arvoa. Luultavasti helpointa myydä pakettina, tuon hintaluokan tavaran kohdalla saa muuten kuunnella kahteen kertaan hevosmiesten tinkimisiä ja odotella ostajaa, joka lupaa tulla hakemaan mutta ei koskaan ilmesty pihaan.
 
Tuli laitettua eilen kivijalkaliikkeestä Kumhon Wi51 -kitkat, asennettuna 605e koossa 225/40R18. Ensimmäiset kitkat ikinä, saa nähdä kuinka miehen käy.
 
Hyvin se käy. Alkutalvi on pari viikkoa opettelua risteyksiin kun ne kiillottuu, että kuinkas se jarrumerkki nyt meneekään tuohon kohtaan kun nopeus on tämä, mutta äkkiä se tuntuma taas palautuu sitten maaliskuun.
 
Naureskelin että muilla menee tunti, pari renkaiden vaihdossa. Itsellä vain n. 6h.

Toki samalla tuli puhdisteltua toisesta jarrut ja pestyä kesävanteet.

Ja ne pultitkin oli rengasliikkeen jäljiltä kiinni - DeWaltista loppui teho kesken vaikka onkin tio XR-sarjan tymäkin malli.

Lähti ne kuitenkin rengasraudalla - itse tyydyin laittamaan isompaan 140Nm kun jossain näin suositeltiin. Piemempään ihan 120Nm ja ei ole renkaita irtoillut.
 
Itse olen vääntänyt auki pultit hieman löysälle tällä Nivelväännin 1/2″, Heavy Duty
Sitten auto ylös ja ihan akkuporakoneella ja hylsyllä pultit irti.
Tuolla linkkaamallina irtoaa kyllä tiukinkin pultti irti paremmin kuin ristikkoavaimella.
Täällä mennään samalla periaatteella. Alkulöysäys ja loppukiristys vastaavalla nivelvääntimellä ja mutterien pyörittely auki/kiinni akkukäyttöisellä pulttipyssyllä. Momenttiavainta en ole käyttänyt autoilu-urani aikana kertaakaan ja renkaat ovat pysyneet kiinni vaihtovälien ajan. Muutama jälkikiristys(tarkastus) on tullut joskus satunnaisesti tehtyä mutta löysällä olevia pultteja/muttereita ei ole tullut vastaan. Vanteina on ollut niin teräs- kuin kevytmetallivanteita.
 
Oon käyttänyt sellaista jousiperustaista momentinväännintä joka näyttää sinnepäin sen momentin. Tällä pärjännyt.:)
 
Eihän noi aluvanteet tarvitse kuin sen 120Nm tai 140Nm hiukan auton painosta riippuen. Koska sähköautoista kuitenkin kysytään, niin Teslassa näyttää olevan yleinen 175Nm.

Sitten kun vielä itse tekemällä voi rasvvta pultit ja kierteet kuparirasvalla, niin ei ole suuremmin tarvinnut tapella auton renkaiden vaihdossa viime aikoina.

IMG_1173.JPEG

Siinä toinen kipoista tarvikevanteilla ja OEM-keskikupeilla. Hyvin tuntui Hagertin kitkat pelaavan ja maksoi vanteineen kolmasosan rengassarjan hinnasta.
 
Eihän noi aluvanteet tarvitse kuin sen 120Nm tai 140Nm hiukan auton painosta riippuen. Koska sähköautoista kuitenkin kysytään, niin Teslassa näyttää olevan yleinen 175Nm.
Ei momentti riipu auton painosta vaan lähinnä siitä mitkä kierteet on pyöränpulteissa/-muttereissa.
Esim. tiheäkierteiselle M12 voi riittää 90-100 Nm, M14 voi tarvita 140 Nm.
 
Periaatteessa näin, ainakin jossakin "maalla". Kaupungeissa sitten ikävämpi juttu, jos ajaa huonojen renkaiden takia jonkun päälle suojatiellä, koska jalankulkija ilmestyi äkillisesti näkemäesteen takaa ja lähti ylittämään katua luottaen auton väistävän. --> Välittömästi rikosepäily törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ajokielto, huono omatunto ja vuosien rikosprosessi. Tuollaisilla ikivanhoilla kumeilla pysähtymismatka on luultavasti vähintään kaksinkertainen uusiin renkaisiin nähden, joten vauhdista pitää leikata ainakin neljännes, jotta pysähtyy samaan matkaan kuin uusilla renkailla.
Kaupungissa voi myös ymmärrys olla vähäistä ruuhka-aikaan jos joku ajelee 20 km/h jossain 40 km/h alueella huonojen renkaiden takia ja ruopii aina liikkeelle lähtiessä ja jarruttaa 50m ennen risteyksiä ettei mene pitkäksi. Yhtenä talvena kokeilin ajaa jollain paskoilla vanhoilla venäläisillä 18v vanhoilla renkailla ihan suolatulla tiellä kaupungissa ja tosiaan meinasi valot vaihtua takaisin punaiseksi ennen kuin auto lähti liikkeelle esim. valoista. Tööttäystä tuli vähän perästä.
 
Kaupungissa voi myös ymmärrys olla vähäistä ruuhka-aikaan jos joku ajelee 20 km/h jossain 40 km/h alueella huonojen renkaiden takia ja ruopii aina liikkeelle lähtiessä ja jarruttaa 50m ennen risteyksiä ettei mene pitkäksi. Yhtenä talvena kokeilin ajaa jollain paskoilla vanhoilla venäläisillä 18v vanhoilla renkailla ihan suolatulla tiellä kaupungissa ja tosiaan meinasi valot vaihtua takaisin punaiseksi ennen kuin auto lähti liikkeelle esim. valoista. Tööttäystä tuli vähän perästä.
Pärjäähän kitkakuskitkin jotenkin liikenteessä, jopa usean vuoden ikäisillä renkailla. Käsitin, että vanhat renkaat oli kuitenkin nastarenkaat ja jos nastat on tallella/muutenkin hengissä, niin jonkinlainen pito lienee renkaissa jäljellä.

Aina toki löytyy patologisia vastaesimerkkejä mutta talvirenkaiden kovettuminen on ensisijassa kitkarenkaiden ongelma. Kovettuminen etenee nopeiten uusissa renkaissa eikä niin, että rengas pysyy hyvänä 8 vuotta, jonka jälkeen se muuttuu korpuksi yhdessä yössä. Vanhan renkaan muutos vuodesta toiseen tuskin on kovin dramaattinen.

Se mikä alkuperäisessä kysymyksessä jäi vähän avoimeksi oli syy renkaanvaihtoon: oliko syynä vain oivallus, että vanhat renkaat on 15v vanhat vai kokemus siitä, että vanhat renkaat oli jo viime talvena hirveät luistimet.

Kumin kovuus (ja kitka) on ihan mitattavissa olevia suureita. Onkohan joku lehti (tmv.) oikeasti testannut ikääntyvien renkaiden kovettumista? Rengastesteissä on toki usein *kulunut* verrokkirengas mutta kulunut on eri asia kuin kovettunut.
 
Pärjäähän kitkakuskitkin jotenkin liikenteessä, jopa usean vuoden ikäisillä renkailla. Käsitin, että vanhat renkaat oli kuitenkin nastarenkaat ja jos nastat on tallella/muutenkin hengissä, niin jonkinlainen pito lienee renkaissa jäljellä.

Aina toki löytyy patologisia vastaesimerkkejä mutta talvirenkaiden kovettuminen on ensisijassa kitkarenkaiden ongelma. Kovettuminen etenee nopeiten uusissa renkaissa eikä niin, että rengas pysyy hyvänä 8 vuotta, jonka jälkeen se muuttuu korpuksi yhdessä yössä. Vanhan renkaan muutos vuodesta toiseen tuskin on kovin dramaattinen.

Se mikä alkuperäisessä kysymyksessä jäi vähän avoimeksi oli syy renkaanvaihtoon: oliko syynä vain oivallus, että vanhat renkaat on 15v vanhat vai kokemus siitä, että vanhat renkaat oli jo viime talvena hirveät luistimet.

Kumin kovuus (ja kitka) on ihan mitattavissa olevia suureita. Onkohan joku lehti (tmv.) oikeasti testannut ikääntyvien renkaiden kovettumista? Rengastesteissä on toki usein *kulunut* verrokkirengas mutta kulunut on eri asia kuin kovettunut.

Ei kovin kummoisesti ja nuo käytetyt kitka-/nastarenkaat olivat vielä suht nuoria, selvästi alle 10 vuotta vanhoja kumeja. Viime vuoden TM:stä:

1729990638485.png


Nastarengas oli Nokian Hakkapeliitta 8, valmistettu 2019. Kitkarengas oli Continental Wintercontact S1, valmistettu 2015. Molemmissa kulutuspintaa jäljellä 4 mm ja nastarenkaassa nastat tallessa. Eli nastarengaskin oman ikäluokkansa parhaimmistoa tuoreena.

 
Juu. Tämä jäi mainitsematta M14 ja 5 pulttia/rengas itsellä molemmissa.

Tuo T6n momentti on lukenut jossain jenkkisivustolla - tähän asti olen siinäkin mennyt 120Nm ja on nuo kiinni pysyneet - itse asiassa vähän liiankin hyvin kun oli kuparirasvat kuluneet pois. Nyt pyörii nätisti kummassakin.
 
Olipa muuten ihan kohtuullisen vajaat paineet uudemman talvirenkaissa. Eilen jo täyteltiin toista eturengasta, kun oli ihan silmin nähden vajaa. Siinä olikin oikein 0,4bar painetta..

Muut renlaat 1,2bar, 1,6bar ja 2,2bar.

Boschin pumppua on saanut ladata jo kaksi kertaa, kun yritin kaikkiin laittaa edes sen 2,3bar, että voi ajaa renkaat lämpimäksi ja tarkistaa huoltsikalla..

Oli tarkoitus lähteä tänä aamuna tuolla, mutta otin ihan suosiolla toisen auton, kun toiseen takarenkaaseen jäi 1,6bar. Ja toisaalta pitää katsoa, että vuotaako noista joku. Ainakaan se vajain ei ollut juurikaan vajutellut painetta aamulla.

Sinänsä erikoista, oletettavasti on tosiaan pulttien kireydestä päätellen vaihdatettu liikkeessä, lieneekö olleet sitten säilytyksessä ja käytetty ties milloin..

Renkaat siis on kutakuinkin uudet Michelin X-ice Snow-kitkat. Pitää tsekata paistoleima mutta jos autolle on tullut 20tkm/vuosi, niin tuskin nuo kovin vanhat on..

E. Ja siis selvennyksenä, että kaikissa nyt sen verran painetta, että olisi välttänyt. Mutta halusin katsoa rauhassa, niin tehdäänpä kohta.
 
On niin pitkä viesti että laitetaan uusi. Kaikkiin renkaisiin 2,6bar painetta ja eivät olleet vajuneet. Ajolleen ok ja renkaat tasapainossa. Se leima jäi hiukan epäselväksi pimeässä, mutta kun pintaa on noin paljon, niin sanoisin vk 20/22.

Pultit jälkikiristetty molemmista joten jumppa lienee tämän syksyn osalta valmis.
 
Talvirenkaassa pitää olla tarpeeksi pintapainetta jotta nastat ja lamellit purevat kunnolla jäähän, jos liian leveä nakki niin auton paino levittyy isommalle alueelle jolloin pintapaine jää liian alhaiseksi eikä rengas pure kunnolla. Tästä syystä esim WRC autojen nastarenkaat ovat erittäin ohuet vrt. sora/asfalttinakkeihin.

Tämä siis teoriatasolla, mikä on "liian leveä" on sitten vaikeampi laskea. Ehkä @TommiZeliard osaa paremmin avata?
Toisesta ketjusta lainattua.

Oli puhetta, onko 255 liian leveä talvirengas @Torz Model 3 Performanceen, joka on sähköautoksi kevyehkö.


Renkaan pintapaineen kovalla lumella/jäällä määrää käytetty ilmanpaine. Jos yhdellä renkaalla on kuormaa 500 kg ja ilmanpaine 2,5 bar, on renkaan kosketusala tiehen 200 cm2 riippumatta renkaan leveydestä. Se tarkoittaa 205 mm leveillä renkailla, että kosketuspinnan pituus on noin 10 cm. Leveämmillä 255-renkailla kosketuspinnan pituus on noin 8 cm (~25 cm * 8 cm = 200 cm2).

Kapean ja leveän renkaan samalla ilmanpaineella yhtä suurista kosketusaloista voisi ajatella, ettei lamellien/nastojen kitkassa pinnan huokosiin olisi eroa. Käytännössä kapealla renkaalla on pieni etu lumella ja leveällä taas jääpinnalla.

Lumipinnalla on lähes aina jonkin verran tampattavaa tavaraa, minkä tamppaus keventää rengasta sitä enemmän mitä leveämmät renkaat. Esimerkiksi 255-renkaisen 20 m/s ajavan auton eturenkaat tamppaavat peräti 10 m2 alueen lunta joka ikinen sekunti. Moisella tahdilla kevytkin lumihöttö hieman keventää renkaan otetta kiinteästä pinnasta.

Jäällä kiihdytys/jarrutus tekee sen, että vain takimmaiset/etummaiset lamellit purevat kunnolla karheaan ja kuivaan jäähän. Seuraavat lamellit osallistuvat selvästi vähemmän, koska niiden alusta on vastakiillottunut liukkaampi jää. Takimmaisen/etummaisen lamellirivin korostuneen osuuden takia leveä rengas pitää hieman paremmin. Leveä rengas tekee enemmän kiillotustyötä sekunnissa, jolloin hidastuvuus on aavistuksen suurempi.

Nämä erot ovat kuitenkin huomaamattoman pieniä. Paljon suurempia eroja on eri merkkien ja eri-ikäisten renkaiden välillä, joten ei tuolla leveyden optimoinnilla ihmeitä saavuteta. Rallissa nopeudet ovat suurempia ja eroja mitataan sekkarilla, niin siellä renkaan kapeudella hoidetaan irtolumi ja isoilla piikeillä jää.

Se, missä renkaan leveyden vaikutuksen huomaa niin selvästi, että sillä on merkitystä, on kaistanvaihto loskavallin yli. Torzin Teslan 1 929 kg@255 mm ei kuitenkaan olisi loskassa sen huonompi kuin vaikkapa 1 400 kg @185 mm. Lisäksi Performancen neliveto tuo kaksivetoisiin nähden vakautta vallin ylityksessä, joten ei tuo 255 mm huono olisi sohjossakaan. Kapeampi olisi tietysti vielä parempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 390
Viestejä
4 607 655
Jäsenet
75 845
Uusin jäsen
LeettiLaqu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom