Talvirenkaat - yleisketju

Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksi ilman pitäisi kiertää säilytettävien renkaiden ympärillä? Itse pyrkisin minimoimaan hapen vaikutuksen kumiin, mikä nyt on helpommin sanottu kuin tehty, mutta en aikaan alkaisi tuulettamaan niitä.
Tuskin sinne mitään tuuletusta tarvii, mutta katsoisin itse että ilma pääsee sen verran kiertämään ettei kosteutta kerry.
 
Onko kokemuksia Nordman North 9 nastarenkaista? Ilmeisesti Nokian Renkaiden budjettibrändi kyseessä, joten voisi olettaa ainakin kohtuullisiksi.
 
TM:n testi ulkona, mukana perusmerkkien lisäksi yllättäen nyt myös Triangle.

Nastat (arvosana)
Nokian HKPL 10, 8.9
Goodyear UGA2, 8.5
Michelin X-ice N4, 8.5
Kumho Wi32, 8.4
Continental IC3, 8.1
Hankook RS2, 7.9
Pirelli IZ2, 7.9
Bridgestone Blizzak S3, 7.8
Falken, 7.7
Triangle, 6.7
Svenska Gummihuset näyttäisi myyvän tuota Goodyearia 235/45/18 -koossa 163€/kpl. Kumho toki vielä -40€/kpl siitäkin, mutta äkkiseltään aika edullisen kuuloinen hinta ns. premiumille. 55€ tulisi rahteja päälle, mutta en nopealla googlailuilla kyllä kumpiakaan löytänyt ainakaan pks -liikkeistä halvemmalla.
 
Hiukan epärealistinen jäätesti jos realismia halutaan tieliikenteessä; sinällään kyllä pitää toki paikkansa.

Jos ajat säännöllisesti jääkiekkokaukalossa, ota piikit.
 
Tuskin tuli kellekään yllätyksenä. Ja syy miksi itsekin nastoilla täällä etelärannikolla talvisin ajelen, riittää se yksi pääkallokeliaamu kun töihin päästävä.
Jeps.. Mä oon useammat vuodet ajellu nyt kitkoilla ja kyllä ne on yleisesti ottaen takavetoisella ja nelivetosellakin autolla aika syöpää vrt. nastat. Viimeisestä etuvetoautosta on jo niin pitkä aika etten muista toimiko niissä paremmin/huonommin.
 
Aika paljon tullut kitkoilla ajettua. Mm. Conti ts770, Hakka Q, Hakka Rs, Conti Viking. Nyt pitkään nastoilla. Ei tarvi olla edes ns. pääkallokeli kun peräkärryn vedosta ei tule yhtään mitään.
 
Aika paljon tullut kitkoilla ajettua. Mm. Conti ts770, Hakka Q, Hakka Rs, Conti Viking. Nyt pitkään nastoilla. Ei tarvi olla edes ns. pääkallokeli kun peräkärryn vedosta ei tule yhtään mitään.
Kolme talvea kitkoilla satunnaista kärrynvetoa, ei mitään ongelmaa. Lienee tiet paremmassa kunnossa täällä itäisessä Suomessa.
 
Ainahan toi on kompromissi, ei kitkaa varmaan saada koskaan ihan piikkarin veroiseksi. Mutta sitten toisaalta kitkoilla voi vetää kauden molemmista päistä pitkäksi niin on pienempi riski tilanteelle jossa maassa on lumet ja tie jäässä kun alla on kesänakit... Ei paljoa hymyilyttänyt viime keväänä kun vaihdoin kesärenkaat alle ja takatalvi iski just kun palasin reissusta Helsinki-Vantaalle illasta ja olis pitänyt päästä autolla himaan... :facepalm:
 
Itse vaan laitoin nastat alle härskisti jo tuossa pari viikkoa sitten. Toisaalta ajoa on suhteellisen vähän, ja tänä aamuna olikin jo pakkasta.
 
Ainahan toi on kompromissi, ei kitkaa varmaan saada koskaan ihan piikkarin veroiseksi. Mutta sitten toisaalta kitkoilla voi vetää kauden molemmista päistä pitkäksi niin on pienempi riski tilanteelle jossa maassa on lumet ja tie jäässä kun alla on kesänakit... Ei paljoa hymyilyttänyt viime keväänä kun vaihdoin kesärenkaat alle ja takatalvi iski just kun palasin reissusta Helsinki-Vantaalle illasta ja olis pitänyt päästä autolla himaan... :facepalm:

Suomalaiset voisivat käyttää all-seasoneita kesärenkaiden sijaan. Siinä olisi se takatalven voittaja.
 
Tuosta samaa mieltä. Antais joustovaraa niille, jotka talvi aina yllättää alussa tai lopussa. Nytkin pitkin syksyä AS renkailla on parempi pito koleilla keleillä kuin +15°C lämpöihin tarkoitetuilla kesärenkailla.
 
KE-kitkat vieläpä. No, kun ne on uudet, niin eiköhän niillä jotenkuten pärjää talven, jos ajelee pääteillä ja kaupungeissa eikä vesijäisillä, kumpuilevilla pikkuteillä. Ostaa kesärenkaiden vanteille kunnon talvirenkaat sitten, kun kesärenkaat on lopussa, ja ajaa nuo KE-kitkat loppuun kesärenkaina.
 
Ajattelin ettei nyt ihan ruumita tule, tai auto suistu alamäkirampissa ensimmäiseen lumipenkkaan. Kitkoilla on joskus ajeltu talvipakkasissa mutta autona oli huomattavasti kevyempi patonkimobiili.

Katselin pienempi vannekoko + nastarenkaat paketteja asennettuna, suomihinnat alkaen 1600 euroa, huhhuh! Sama hintaso niin 'Penan rengaspajalla' kuin merkkiliikkeessä, ei paljoa lompakkoa lämmitä!
 
Ajattelin ettei nyt ihan ruumita tule, tai auto suistu alamäkirampissa ensimmäiseen lumipenkkaan. Kitkoilla on joskus ajeltu talvipakkasissa mutta autona oli huomattavasti kevyempi patonkimobiili.

Katselin pienempi vannekoko + nastarenkaat paketteja asennettuna, suomihinnat alkaen 1600 euroa, huhhuh! Sama hintaso niin 'Penan rengaspajalla' kuin merkkiliikkeessä, ei paljoa lompakkoa lämmitä!

Väitetysti kitkat toimivat paremmin painavissa autoissa ja muutenkin oletan, että nuo tulevat johonkin suht uuteen kärryyn, jossa on ESP ym. nykyhimmelit. Joten rohkeasti talveen, mutta vähän tavallista varovaisemmin rampeissa ja mutkissa. :cool:
 
Suomalaiset voisivat käyttää all-seasoneita kesärenkaiden sijaan. Siinä olisi se takatalven voittaja.
Aika kehnoja on all-seasonit (ja kaikki kitkat) oikeilla kesäkeleillä. Välikauden renkaiksi ottaisin hyvät Keski-Euroopan kitkat. Vaikka ne eivät kaksisia olekaan kunnon talvikeleillä, ne on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin kesärenkaat, jos tiellä sattuu olemaan vähän etu- tai takatalvea. Lumella ne on jopa aika hyvät.
 
Aika kehnoja on all-seasonit (ja kaikki kitkat) oikeilla kesäkeleillä. Välikauden renkaiksi ottaisin hyvät Keski-Euroopan kitkat. Vaikka ne eivät kaksisia olekaan kunnon talvikeleillä, ne on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin kesärenkaat, jos tiellä sattuu olemaan vähän etu- tai takatalvea. Lumella ne on jopa aika hyvät.

Harva haluaa maksaa kolmannesta vannesarjasta, menemättä nyt ylimääräisten renkaanvaihtojen mukanaan tuomaan vaivaan/kustannukseen. Lisäksi monella renkaiden ikääntyminen on suurempi ongelma kuin niiden kuluminen, ts. kolmen rengassarjan taktiikassa myös renkaisiin pitäisi sijoittaa lisärahaa.

Mutta noin yleisesti haluaisin kysyä, että mihin se kehnous perustuu? Saksassa osa autokannasta liikkuu KE-kitkoilla ympäri vuoden, osa all-seasoneilla, osa kahden rengassarjan taktiikalla. Suomessa lämpötilat ovat keskimäärin alhaisempia kuin siellä ja meillä nopeusrajoitukset/ajonopeudet ovat maltillisempia, joten kesärenkaiden tarpeen voi hyvin kyseenalaistaa. Yhdysvalloissa kesärenkaita ei edes juuri käytetä liikenteessä, pl. urheiluautot, vaan tavalliset kärryt rullaavat kesäisinkin all-seasoneilla eikä se tiettävästi ole mainittava liikenneturvallisuusriski (korkeintaan talvella, mutta siitähän ei nyt ollut kyse, suomalaiset käyttävät talvirenkaita jatkossakin). Ja tämä myös niissä osavaltioissa, joissa on oikeasti kuuma kesäisin...
 
Väitetysti kitkat toimivat paremmin painavissa autoissa ja muutenkin oletan, että nuo tulevat johonkin suht uuteen kärryyn, jossa on ESP ym. nykyhimmelit. Joten rohkeasti talveen, mutta vähän tavallista varovaisemmin rampeissa ja mutkissa. :cool:
Mihinkäs tämä väite voisi perustua? Vähäisellä fyysiikan perustason ymmärryksellä voisin kuvitella, että auton painon suhteen on olennaista, että valitaan sille painolle mitoitettu rengas. Painavalle autolle mitoitettu rengas ei toimi yhtä hyvin kevyessä autossa, eikä kevyeen autoon mitoitettu toimi oikein, jos se laitetaan liian painavaan autoon.

Oikeastaan sehän pitäisi toimia rengastyypistä riippumatta paremmin kevyessä autossa, jos oletetaan, että voidaan käyttää pehmeämpää kumiseosta.
 
Mihinkäs tämä väite voisi perustua? Vähäisellä fyysiikan perustason ymmärryksellä voisin kuvitella, että auton painon suhteen on olennaista, että valitaan sille painolle mitoitettu rengas. Painavalle autolle mitoitettu rengas ei toimi yhtä hyvin kevyessä autossa, eikä kevyeen autoon mitoitettu toimi oikein, jos se laitetaan liian painavaan autoon.

Oikeastaan sehän pitäisi toimia rengastyypistä riippumatta paremmin kevyessä autossa, jos oletetaan, että voidaan käyttää pehmeämpää kumiseosta.

Väite perustunee ajatukseen, että painavan auton rengas leikkaa helpommin sohjon/loskan/irtolumen läpi siihen pitävään pintaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 892
Viestejä
4 443 162
Jäsenet
73 643
Uusin jäsen
joel3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom