Talvirenkaat - yleisketju

TM:n testi ulkona, mukana perusmerkkien lisäksi yllättäen nyt myös Triangle.

Nastat (arvosana)
Nokian HKPL 10, 8.9
Goodyear UGA2, 8.5
Michelin X-ice N4, 8.5
Kumho Wi32, 8.4
Continental IC3, 8.1
Hankook RS2, 7.9
Pirelli IZ2, 7.9
Bridgestone Blizzak S3, 7.8
Falken, 7.7
Triangle, 6.7

Kitkat:
Conti VC8, 8.6
Nokian R5, 8.4
Goodyear UGI3, 8.0
Michelin, 7.6
Hankook, 7.5
Kumho Wi51, 7.5
Falken, 7.4
Radar, 7.2
Triangle, 6.7

Continentalilta nastoissa poikkeava rimanalitus, Kumho jättiyllätys selvästi halvempana.
Kitkoissa Conti totutun vahva, Michelin ehkä vähän pettymys.
Hankookilta ja Kumholta kitkoissa hyvää keskitasoa.

Meniköhän vannetukulla aamukahvit väärän kurkkuun kun Triangle osoittautui vähemmän yllättäen huonoksi :kahvi:

Noilla hinnoilla ei ole kyllä juurikaan syitä ostaa kiinalaista, jos Kumhon saa muutaman kympin kalliimmalla ja suorituskyky aivan eri sfääreissä.
Onko näissä renkaissa jotain valmistusvuosien välisiä eroja, kun samat renkaat on testissä ihan eri järjestyksessä, kuin viime vuonna?
 
Onko näissä renkaissa jotain valmistusvuosien välisiä eroja, kun samat renkaat on testissä ihan eri järjestyksessä, kuin viime vuonna?

Tietääkseni ainakin isot valmistajat tekee jatkuvaa kehitystä/optimointia saman mallinimenkin alla oleville renkaille.

Tietystihän halutaan tehdä mahdollisimman hyvää mahdollisimman halvalla.

Ja tottakai olosuhteetkin voi vaikuttaa, vaikka osa testeistä tehdäänkin hallitiloissa kontrolloidusti. Joku rengas saattaa olla nollan tuntumassa erityisen hyvä, toinen taas parempi paukkupakkasilla.
 
Mulla oli muuten nuo Kumhon Wi32:t edellisen pirssin alla ja oli kyllä hyvä pito niin lumella kuin jäällä. Jos jostaki pitää haukkua, niin ne oli ihan törkeen äänekkäät asfaltilla 40-60 km/h nopeuksissa.
Mä ajoin viime talven noilla ja ihmettelin, että onkohan renkaat asennettu päin persettä kun ujeltaa niin oudosti taajamanopeuksissa. Ilmeisesti vain ominaisuus sitten. Yhtään nastaa ei ole toistaiseksi irronnut, mutta vetävien pyörien nastat kääntyi vinoon yhdessä talvessa. Pito on erittäin hyvä, mutta saa nähdä kauan kestää.
 
Viimeksi muokattu:
Mä ajoin viime talven noilla ja ihmettelin, että onkohan renkaat asennettu päin persettä kun ujeltaa niin oudosti taajamanopeuksissa. Ilmeisesti vain ominaisuus sitten. Yhtään nastaa ei ole toistaiseksi irronnut, mutta vetävien pyörien nastat kääntyi vinoon yhdessä talvessa. Pito on erittäin hyvä, mutta saa nähdä kauan kestää.
Joo todella outo ujellus ja "rouhuuttava" ääni oli. Itsekin jouduin tarkistaa, että onko joku rengas mennyt vahingossa väärinpäin vanteelle tms. Pari talvea ehdin noilla ajella ennenkuin auto lähti vaihtoon, siinä ajassa ei ajo-ominaisuudet ehtineet muuttua. Toki ei kilometrejäkään nähneet hirveästi, kun auto toimitti kakkosauton virkaa.
 
Edelliset talvirenkaat XC60:ssa olivat Nokian Hakkapeliitta 8 (245/60/18) ja olen ollut niihin todella tyytyväinen. Yhdet parhaista talvirenkaista mitä minulla on koskaan ollut, eli ovat olleet sopivan hiljaiset, jämäkät ja pitävät. Kolme kautta niillä on jo takana ja vaikka pintaa on vielä reilusti jäljellä, niin nastat ovat aika heikossa hapessa. Vielä niillä ehkä yhden talven ajaisi, mutta kumiseos alkaa todennäköisesti olemaan jo aika kovaa, joten varmaan jossakin vaiheessa talven mittaan on syytä laittaa sarja uusiksi. Noilla ajattelin kuitenkin aloitella kauden.

Tuo uusin Hakkapeliitta 10 tuntuu olevan tässä kokoluokassa liikkeestä riippuen 20-80€ kalliimpi per rengas, kuin esim. Goodyear UltraGrip Arctic 2 tai Michelin X-ICE North 4. Sarjan hinnaksi tulee asennettuna about tonni ja satasen hintaero on sellainen, että eipä siinä näennäinen testivoittajastatus tai yrityksen kotimaisuusaste välttämättä paljon merkitse. No, onneksi ei ole mikään kiire, niin voi lueskella lisää testejä ja etsiä sopivia vaihtoehtoja. Ja voihan se olla, että sieltä löytyy tuurilla joku ylivuotinen premium-versio kohtuuhintaan. Ei ole ennenkään ollut mikään pakko saada ihan uusinta uutta alle.
 
Edelliset talvirenkaat XC60:ssa olivat Nokian Hakkapeliitta 8 (245/60/18) ja olen ollut niihin todella tyytyväinen. Yhdet parhaista talvirenkaista mitä minulla on koskaan ollut, eli ovat olleet sopivan hiljaiset, jämäkät ja pitävät. Kolme kautta niillä on jo takana ja vaikka pintaa on vielä reilusti jäljellä, niin nastat ovat aika heikossa hapessa. Vielä niillä ehkä yhden talven ajaisi, mutta kumiseos alkaa todennäköisesti olemaan jo aika kovaa, joten varmaan jossakin vaiheessa talven mittaan on syytä laittaa sarja uusiksi. Noilla ajattelin kuitenkin aloitella kauden.

Tuo uusin Hakkapeliitta 10 tuntuu olevan tässä kokoluokassa liikkeestä riippuen 20-80€ kalliimpi per rengas, kuin esim. Goodyear UltraGrip Arctic 2 tai Michelin X-ICE North 4. Sarjan hinnaksi tulee asennettuna about tonni ja satasen hintaero on sellainen, että eipä siinä näennäinen testivoittajastatus tai yrityksen kotimaisuusaste välttämättä paljon merkitse. No, onneksi ei ole mikään kiire, niin voi lueskella lisää testejä ja etsiä sopivia vaihtoehtoja. Ja voihan se olla, että sieltä löytyy tuurilla joku ylivuotinen premium-versio kohtuuhintaan. Ei ole ennenkään ollut mikään pakko saada ihan uusinta uutta alle.
Nordman North 9 voisi olla kanssa ihan hyvä vaihtari jos Nokialainen on miellyttänyt ja pitää olla nasta.
 
Mä ajoin viime talven noilla ja ihmettelin, että onkohan renkaat asennettu päin persettä kun ujeltaa niin oudosti taajamanopeuksissa. Ilmeisesti vain ominaisuus sitten. Yhtään nastaa ei ole toistaiseksi irronnut, mutta vetävien pyörien nastat kääntyi vinoon yhdessä talvessa. Pito on erittäin hyvä, mutta saa nähdä kauan kestää.
Viime talvi ajettiin noilla. Kaikki muu ok+, mutta mekkala aivan järkyttävä..
 
Nokian HKPL 10 EV alla - paras nastarengas ikinä - hurja pito ja meteli miellyttävä. Ruotsista tilasin viime vuonna- oli sieltä paljon halvempi. Suomessa taitaa olla Nokian lisää, kun ehkäpä käyvät paremmin kaupaksi.
Kalliit toki.
(Michelin X-ice north 4 myös todella hyvä rengas aiemman kokemuksen perusteella - melu erilainen)

(kesärenkaat Conti NXT -- hyvät ja kalliit)
 
Viimeksi muokattu:
Ei noihin rengastesteihin kannata varmaan aivan sokeasti kuitenkaan luottaa.

Mä suosittelen edelleen kitkoista Michelin X-ICe Snow, tuntuvat aivan helvetin hyviltä alla. CVC8 voivat olla ominaisuuksiltaan paremmat, ei ole kokemusta, mutta Nokian kitkoja en suosittele kellekään.

Kaippa se on autosta ja olosuhteista kiinni ja mitä arvostaa.
 
Nordman North 9 voisi olla kanssa ihan hyvä vaihtari jos Nokialainen on miellyttänyt ja pitää olla nasta.
Joo, kyllä mä olen nastat kokenut paremmiksi omissa autoissa, omilla käyttötottumuksilla ja niillä alueilla missä eniten liikun. Myös muut perheessä arvostavat nastoja. Muutamat kitkat on ollut alla ja on niilläkin pärjännyt, mutta niiden kanssa on pitänyt olla aina vähän enemmän varuillaan varsinkin jäällä ja kiillottuneissa urissa, joita tuntuu talvisin riittävän enemmän kuin tarpeeksi.

Molemmissa on puolensa, mutta tässä vaiheessa minulle nastat, kiitos. Mutta se siitä, kun jatkoväännölle tähän liittyen on olemassa se kokonaan oma ketjunsa.
 
Vinkki: kitkarenkaat.
Ehkä jos ajaisi vaikka työkseen niin saattaisi olla kannattavaa mennä vaikka kolmien renkaiden taktiikalla, eli kesä, talvi, ja sitten tähän syksyn ja kevään "välikauteen" sellaiset crossclimate-renkaat. Mutta pitäisi varmaan ajaa oikeasti paljon että tuo kannattaisi, jos sittenkään.
 
Voikohan poliisi valittaa jos vaihtaa jo nastat alle? Ei luultavasti tarvi paljoa ajaa lähiaikoina, ja kelit viilenee, niin mietin että jos hoitaisi tämän ajoissa pois.
Saa vaihtaa (kelien vaatiessa). Parin viikon päästä alkaa muutenkin renkaidenvaihtosesonki.
 
Ei se auttanut kuin käydä ostamassa uudet talvirenkaat. Pitkään mietin kitkojen ja nastojen välillä, viime talven ajoin Nokian R3:lla ja ne olivat ihan ok. Pintaa parissa huonoimmassa R3:ssa oli alle 5mm ja paremmissa sitten vajaa 6mm, ei ollut järkeä ajaa niillä enää tulevaa talvea, kun autoa on tarkoitus pitää vielä kaksi tai kolme vuotta. R3:t olivat pyörineet alla 3,5 talvea ja arviolta 60tkm. Tein sen valinnan, että laitan tähänkin autoon nastat alle. Kakkosautossa on Michelin x-ice 4:t, niistä olen tykännyt aiemminkin, mutta nyt valinta kallistui Nokian hkpl10:hin. Toivottavasti ovat niin hyvät mitä testit ja käyttäjäkokemukset sanovat. Kallista, kyllä, paikallisesta rengasliikkeestä 719€ 205/55R16 sarja vanteille asennettuina, laitan ne itse alle kunhan jaksan.
 
Kallista, kyllä, paikallisesta rengasliikkeestä 719€ 205/55R16 sarja vanteille asennettuina, laitan ne itse alle kunhan jaksan.
Hyvä valinta, toivottavasti toimii autossa ok. Mainittu koko taitaa olla sen verran yleinen, että on myös kohtuuhintainen. Nuo EV-versiot jotka itsellä on sähköauton alla taisivat viime vuonna maksaa Suomessa 1700e kierros. Ruotsista taisi maksaa 1300e. Siihen vielä sitten rengastyöt päälle niin ~1400e. Kallista on. Toki kestävät montamonta vuotta (jos on lunta/jäätä eikä paljasta asfalttia).
Asfaltilla tosin tuo hakka 10 on ollut yllättävän hyvä ajaa eikä pidä sellaista jollottavaa möykkää. Yhdessä talvessa en havainnut että olisivat kuluneet juuri lainkaan - toki olikin luminen talvi ja pitkä - ei tarvinnut kuukausitolkulla ajaa asfalttia.
 
Mitä mieltä olette, onko nämä vaihtokunnossa vai kokeilisiko vielä miten toimivat talvella? Etelässä saa varmaan paljaalla asfaltilla ajella ensi vuoteen. Viime talven pärjäsi, mutta pito tuntui joskus huonohkolta. Tosin uusista renkaista ei ole hetkeen kokemusta. Pintaa luonnollisesti riittää eikä nastoja ole irronnut, mutta ovat kuluneet. Ajettu ehkä 30-35tkm ja olleet käytössä neljä talvea. Vanhojen koko on vähän harvinaisempi (?) 215/60R16. Yhdessä paikassa olisi HKP9 205/60R16 tai 215/65R16 570e vanteille.
20241003_161727-50%.jpg
 
Ajaisin nahkoille, mutta olen toki tuolla monta kertaa enemmän kuin tavallinen ratinpyörittäjä. Jos epäilet selviäväsi talvesta turvallisesti, vaihda.

Voit toki aloittaa ensin noilla, että miltä se liukkaus tuntuikaan taas kerran ja sitten käydä ostamassa?
 
Mitä mieltä olette, onko nämä vaihtokunnossa vai kokeilisiko vielä miten toimivat talvella? Etelässä saa varmaan paljaalla asfaltilla ajella ensi vuoteen. Viime talven pärjäsi, mutta pito tuntui joskus huonohkolta. Tosin uusista renkaista ei ole hetkeen kokemusta. Pintaa luonnollisesti riittää eikä nastoja ole irronnut, mutta ovat kuluneet. Ajettu ehkä 30-35tkm ja olleet käytössä neljä talvea. Vanhojen koko on vähän harvinaisempi (?) 215/60R16. Yhdessä paikassa olisi HKP9 205/60R16 tai 215/65R16 570e vanteille.
20241003_161727-50%.jpg
Nastat eivät enää ainakaan tarjoa mitään apua. Selvästi väljät poterot ja nastojen kyljessä nähtävissä suora tasopinta eli nastat on päässeet taittumaan ja raapineet kyljellänsä kärjen sijasta.

Kun kerta mielessäsi on käynyt ettei renkaat ole enää parhaimmassa kunnossa ja olet jo uusiakin katsellut niin osta vain jos se antaa mielenrauhan tulevalle talvelle. Varmasti noilla vanhoilla renkailla vielä viides talvi menisi, mutta liukkautta on luvassa.
 
Mitä mieltä olette, onko nämä vaihtokunnossa vai kokeilisiko vielä miten toimivat talvella? Etelässä saa varmaan paljaalla asfaltilla ajella ensi vuoteen. Viime talven pärjäsi, mutta pito tuntui joskus huonohkolta. Tosin uusista renkaista ei ole hetkeen kokemusta. Pintaa luonnollisesti riittää eikä nastoja ole irronnut, mutta ovat kuluneet. Ajettu ehkä 30-35tkm ja olleet käytössä neljä talvea. Vanhojen koko on vähän harvinaisempi (?) 215/60R16. Yhdessä paikassa olisi HKP9 205/60R16 tai 215/65R16 570e vanteille.
20241003_161727-50%.jpg

Nastat eivät enää ainakaan tarjoa mitään apua. Selvästi väljät poterot ja nastojen kyljessä nähtävissä suora tasopinta eli nastat on päässeet taittumaan ja raapineet kyljellänsä kärjen sijasta.

Kun kerta mielessäsi on käynyt ettei renkaat ole enää parhaimmassa kunnossa ja olet jo uusiakin katsellut niin osta vain jos se antaa mielenrauhan tulevalle talvelle. Varmasti noilla vanhoilla renkailla vielä viides talvi menisi, mutta liukkautta on luvassa.

Tokihan se leimakin kannattaa renkaan kyljestä tarkistaa. Omissa lukee xx/2016, hyvältä näyttää, kun ajettu luokkaa 40tkm. Kyllähän nuo vaihtaa pitäisi muuten ei kehtaa kovin kauas kotoa lähteä. Oli tarkoitus jo viime vuonna vaihtaa, mutta jäi tähän tai ensi vuoteen tai sitä seuraavaan.
 
Mitä mieltä olette, onko nämä vaihtokunnossa vai kokeilisiko vielä miten toimivat talvella? Etelässä saa varmaan paljaalla asfaltilla ajella ensi vuoteen. Viime talven pärjäsi, mutta pito tuntui joskus huonohkolta. Tosin uusista renkaista ei ole hetkeen kokemusta. Pintaa luonnollisesti riittää eikä nastoja ole irronnut, mutta ovat kuluneet. Ajettu ehkä 30-35tkm ja olleet käytössä neljä talvea. Vanhojen koko on vähän harvinaisempi (?) 215/60R16. Yhdessä paikassa olisi HKP9 205/60R16 tai 215/65R16 570e vanteille.
20241003_161727-50%.jpg
Itse ajaisin tämän alkutalven ja hommaisin lähempänä joulua tms ruuhkien jälkeen uudemmat renkaat alle, kun on myös enemmän lumi/jäätä alla.

Itsellä menee 3 vannesarjan taktiikalla omassa autossa: 205/55r16 continentaalin 2019 paistetut kitkat lähtee alle varmaan viikon kahden päästä, 7mm pintaa. Vaihtuvat sitten talvella hankookin nastoihin jos kokee ettei kitkoissa enään ole mukavaa menoa, jotka on 2023 paistettu. Tällä autolla ajan 99.9% itse ~27tkm vuodessa ja marras-maaliskuussa tulee varmaan se ~10tkm kun talvirenkaita pääasiassa alla.

Perheen toisessa autossa tulee nyt myös hankookit alle 205/55r16 koossa, sai paikallisesta liikkeestä tarjouksen 490e asennettuna vanteille.
 
Silloin kun tuli vielä ajoa niin kolmen sarjan taktiikalla mentiin meilläkin, nyt on lähinnä pelkkää kyläpyörää kokonaiskilometrien puolituttua niin ei viitti enää säätää.
 
Mitä mieltä olette, onko nämä vaihtokunnossa vai kokeilisiko vielä miten toimivat talvella? Etelässä saa varmaan paljaalla asfaltilla ajella ensi vuoteen. Viime talven pärjäsi, mutta pito tuntui joskus huonohkolta. Tosin uusista renkaista ei ole hetkeen kokemusta. Pintaa luonnollisesti riittää eikä nastoja ole irronnut, mutta ovat kuluneet. Ajettu ehkä 30-35tkm ja olleet käytössä neljä talvea. Vanhojen koko on vähän harvinaisempi (?) 215/60R16. Yhdessä paikassa olisi HKP9 205/60R16 tai 215/65R16 570e vanteille.
20241003_161727-50%.jpg
Joo vaihtoon vaan. Ei nuilla mitään tee muutakun paljaalla asfaltilla ajamista. 400-600e asennuksen saa jo suht laatu renkaat alle tuohon kokoon eli ehdottamasti suosin uusien ostoa. Pieni raha verrattuna siihen, jos sattuu talvella vahinko johtuen huonoista renkaista.
 
Nastat nyppii vaan noista pois niin voi hyvin ajella välikelinrenkaina syksyllä/keväällä ja sit ens kesänä loppuun
 
Vanhojen koko on vähän harvinaisempi (?) 215/60R16. Yhdessä paikassa olisi HKP9 205/60R16 tai 215/65R16 570e vanteille.

Vaihtoon, ei noissa ole enää elämää jäljellä.

Noita vaihtoehtoisia kokoja kannattaa vilkaista, että mitä on tarjolla. Vierintäkehän suuruus 205/60/16:ssa on -2% eli mittarivirhe vain kasvaa lisää ja maavarakin vähän pienenee.

205/65/16 on vain +1% eli ei käytännössä mitään, todennäköisesti näyttää mittari vähän paremmin oikeaa nopeutta noilla.
225/60/16 ei sekään ole kuin 2% isompi joka ei yleensä ole ongelma sekään.

Noista tuo 205/60/16 on todennäköisesti halvin, mutta saattaisin itse kallistua tuohon 205/65/16:een isomman renkaan tuomien hyötyjen takia.

Mainittua nastojen nyppimistä en pysty ymmärtämään millään tasolla ellei nyt aivan köyhyysrajalla elä. Ensinnäkin se nyppiminen on aivan hanurista olevaa hommaa. Toisekseen ne vanhat talvirenkaat on kesällä niin surkeat kaikilta ominaisuuksiltaan, että ennemmin vaikka ajaa kesän kiinakumeilla kuin nypityillä nastoilla jos ei ole varaa merkkirenkaisiin.
 
Itse ajaisin tämän alkutalven ja hommaisin lähempänä joulua tms ruuhkien jälkeen uudemmat renkaat alle, kun on myös enemmän lumi/jäätä alla.

Nastarenkaita suositellaan usein sisäänajettavaksi plussakeleillä, jolloin nastat eivät niin helposti pääse luistamaan kuin jos on jo lumi ja jää maassa. Toki etelässä voi ihan hyvin olla lämmintä tai ainakin ei-liukasta vielä joulukuussakin, että paikkakuntakohtaista.
 
Minulla ollut nyt kahdessa autossa käytössä Hankookin nastat toisilla ajoin 40tkm ja ensimmäinen nasta irtosi, pito oli ällistyttävän hyvä pitkään, paljon vedetty kelkkakärryä 200hp etuvetoisella Kainuussa.
Uudet kumit toiseen autoon tuossa 40tkm kohdilla jolloin huomasi eron reippaasti. Ensimmäinen setti 50-55tkm kohdalla pinnaltaan loppu ja nastoja poikki mutta kulmatkin oli pielessä.
Muuta mitä mieleen tulee on yliohjaava mutta ei ikinä lähde käsistä kokonaan ja ajolinja ei levene ikinä samanlailla kuin esim Gooyearilla on tapana. Jos haluaa autolta sellaista tosi tarkkaa ajettavuutta tämä ei ole sinun valinta, itse pidän näistä vaikka tuollainen keskialueen tarkkuus/jämäkkyys puuttuukin hiukan. Tilasin kaksi settiä just Kärkkäiseltä lisää, 99€/kpl 205/60r16 ja toiset tila-autoon 215/60, ei kannattanut Virosta tilailla….
 
Vaihtoon, ei noissa ole enää elämää jäljellä.

Noita vaihtoehtoisia kokoja kannattaa vilkaista, että mitä on tarjolla. Vierintäkehän suuruus 205/60/16:ssa on -2% eli mittarivirhe vain kasvaa lisää ja maavarakin vähän pienenee.

205/65/16 on vain +1% eli ei käytännössä mitään, todennäköisesti näyttää mittari vähän paremmin oikeaa nopeutta noilla.
225/60/16 ei sekään ole kuin 2% isompi joka ei yleensä ole ongelma sekään.

Noista tuo 205/60/16 on todennäköisesti halvin, mutta saattaisin itse kallistua tuohon 205/65/16:een isomman renkaan tuomien hyötyjen takia.

Mainittua nastojen nyppimistä en pysty ymmärtämään millään tasolla ellei nyt aivan köyhyysrajalla elä. Ensinnäkin se nyppiminen on aivan hanurista olevaa hommaa. Toisekseen ne vanhat talvirenkaat on kesällä niin surkeat kaikilta ominaisuuksiltaan, että ennemmin vaikka ajaa kesän kiinakumeilla kuin nypityillä nastoilla jos ei ole varaa merkkirenkaisiin.
Ensisijaiseti vaihtoehtoina silmään pisti 570e hintaan:
Hakkapelitta 9 koossa 215/65R16. 205/60R16 meni alle.
Kumho WI32 215/60R16.

Vaikea nyt sanoa olisiko vanha hakka vai uudempi(?) kumho parempi rengas. Rekisteriotteen mukaan alle menisi suoraan myös 205/60R16, mutta maavaran takia itse myös suosisin korkeampaa. Pitää kysyä liikkeestä sopisiko tuo 215/65 korkea (aika mitätön ero) vai pitäiskö miettiä ennen 205/65R16 kokoa joka selvästi edullisempi mutta vielä harvinaisempi. HKP10n ero 205 ja 215 /60 rengassarjan välillä satkun.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä Hakka pidoltaan pesee keskiliigan kumhot jos se absoluuttinen veto/jarrutuspito on 'se' juttu itselle.
 
En usko että on suurista eroista kyse, mutta ehkäpä Hakkapeliitta on varmempi vaihtoehto. Kumhojen kestävyys on vielä kysymysmerkki, mutta jarrutuspito ja mutkapito on ihan huippuluokkaa. Muita ominaisuuksia en oikein voi arvioida koska omassa autossa takaveto + avoin perä ja muilla autoilla millä olen ajanut on ollut eri vetotapa.
 
Päädyin ottamaan kuitenkin CVC8:t, mukavuudenhalu voitti ja ajoin paikalliseen liikkeeseen istumaan kahville kun muut hoitivat likaisen työn :cool: 749e jäi hintaa alle vaihdettuna 205/55r16 koossa.
 
Laittakaas CVC8:sin omistajat palautetta kun tulee kelit missä testata, että onko veroisensa rengas niinkuin testit näyttäneet.
 

Hesarissa Model Y Performancella testattu talvirenkaita Test Worldissa. Vain tilaajille, joten jos joku viitsii referoida niin olisi kiva.
Mulla on tää, pistän myöhemmin tänään kuvakaappauksia tuloksista ja referoin nastamäärät + desibelit testatuissa renkaissa
 
1000012674.jpg
1000012673.jpg
1000012672.jpg
1000012671.jpg
1000012678.jpg
1000012679.jpg


Testatut nastarenkaat testitulos järjestyksessä, huomioikaa testattu rengaskoko 255/45R19 + autona sähköauto 2000kg.

1. Nokia Hakkapeliitta 10 EV - 214 nastaa
2. Michelin X-Ice North 4 - 278 nastaa
3. Continental Ice Contact 3 - 200 nastaa
4. Goodyear UltraGrip Arctic2 - 220 nastaa
5. Toyo Observe G3-Ice - 108 nastaa
6. Sailun Ice Blazer WST3 - 148 nastaa

Desibelit, db luku/kmh (ei järjestyksessä)
Äänet on mitattu kuivalla asfaltilla.

Nokia: 63,1/50 - 66,7/80 - 68,4/100
Michelin: 63,7/50 - 67,6/80 - 69,2/100
Continental: 61,6/50 - 66,3/80 - 67,8/100
Goodyear: 64,4/50 - 66,7/80 - 69/100
Toyo: 61,5/50 - 65,7/80 - 68,4/100
Sailun: 65,3/50 - 67/80 - 69,8/100


En nyt kovin laittas rahoja tämän testin piikkiin. Nokia ainoa rengas jolla oli testissä EV rengas sekä tämän vuotinen, muut 23 paitsi gy 22. Myös tuossa Nokian EV renkaassa vaahtomuovit sisällä ja muissa ei.. uskoisin et tulokset kärjen osalta olisi erilaisia jos saman dotin renkaat ja nokialla ei EV versiota.
 
Vaihdoin nyt nuo -19 paistetut VC7 5.5 mm pinnalla välikelinrenkaiksi ja tilasin Hankookin nastat talvirenkaiksi "kesävanteille" laitettavaksi. Ensi keväänä voi sitten vaihtaa ajoissa taas kitkat alle ja ajaa ne loppuun. Alla ajatuksia testituloksista.

Uusimman TM testin mukaan talviominaisuuksiltaan kasin keskikastia ja soveltuu pk-seudun kuiva/märkä -asvaltti ajoon hyvin. Vierintävastus oli nastojen kärkikastia ja nastamelultaan kommenttien mukaan myös siedettävä mikä plussaa kitkoihin tottuneena.

Pari vuotta vanhemmissa testeissä sijoitus oli jopa toiseksi paras. Eiköhän noilla sen 1-2 talvea vielä aja, mitä autoa ajattelin vielä pitää. Toki vaakakupissa painaa myös 200-300e hintaero laatukitkoihin 16 tuuman peruskoossa. lisäksi taloudessa tuore kuski niin mennään nyt alkuun nastoilla.
 
Autonhaku parin viikon päästä Saksasta (Ioniq 5 AWD), talvirenkaat tarvis hankkia. Kitkat, 235/60R18 vanteiden kera. Continental Viking Contact 7/8 näyttäisi olevan testeissä pärjännyt vakuuttavasti, kannattaako jotain edullisempaa harkita, nuo vaikuttaisi olevan 230-250e/kpl? Jos niin mitä? Onko jossain testissä ollut hyvää vertailua kitkojen kestävyydestä jos kilsoja tulee?
 
Autonhaku parin viikon päästä Saksasta (Ioniq 5 AWD), talvirenkaat tarvis hankkia. Kitkat, 235/60R18 vanteiden kera. Continental Viking Contact 7/8 näyttäisi olevan testeissä pärjännyt vakuuttavasti, kannattaako jotain edullisempaa harkita, nuo vaikuttaisi olevan 230-250e/kpl? Jos niin mitä? Onko jossain testissä ollut hyvää vertailua kitkojen kestävyydestä jos kilsoja tulee?
Ei se kuluminen talvella ongelma liene. Ennemminkin se vanheneminen ja pidon häviäminen tätä kautta.
Edit. Michelin kehuu ominaisuuksien kestävän paremmin kuin kilpailijoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Autonhaku parin viikon päästä Saksasta (Ioniq 5 AWD), talvirenkaat tarvis hankkia. Kitkat, 235/60R18 vanteiden kera. Continental Viking Contact 7/8 näyttäisi olevan testeissä pärjännyt vakuuttavasti, kannattaako jotain edullisempaa harkita, nuo vaikuttaisi olevan 230-250e/kpl? Jos niin mitä? Onko jossain testissä ollut hyvää vertailua kitkojen kestävyydestä jos kilsoja tulee?

Ruotsin heikko kruunu kannattaisi ehkä hyödyntää? Noksun R5 238€ tai hiljaisempana EV-versiona 258€...


Tai Goodyearit, 217€ kpl. Ovat kärkikastia nekin testien perusteella.

 
Autonhaku parin viikon päästä Saksasta (Ioniq 5 AWD), talvirenkaat tarvis hankkia. Kitkat, 235/60R18 vanteiden kera. Continental Viking Contact 7/8 näyttäisi olevan testeissä pärjännyt vakuuttavasti, kannattaako jotain edullisempaa harkita, nuo vaikuttaisi olevan 230-250e/kpl? Jos niin mitä? Onko jossain testissä ollut hyvää vertailua kitkojen kestävyydestä jos kilsoja tulee?
Omaan Kiaan (uutena) ostaessa tuli Viking Contact 7 kitkat, ja se on kiistatta paras nastaton rengas mitä autoissani on vuosien varrella ollut. Olen ajanut kitkarenkailla vuodesta 1999 asti, joten jotain kokemusta niistä on. Kitkoilla ajaessa on se hyvä puoli, että niillä on tullut talviajoon tietty lisätty varovaisuus ja ennakointi, koska ne eivät kuitenkaan pärjää nastoille ääriliukkaissa olosuhteissa.
 
Tallissa rajallinen tila.

Mitä kaikkea haittaa tulisi siitä, jos säilyttäisi (kahden) auton talvirenkaat terassin alla puolisuojassa pressun alla? Siellä ois joutotilaa "kylmätavaralle", mutta "kuluuko" renkaat? Nuo kesätassut on jotain premiumia, niin sillä mietin et meneekö pahasti vihkoon jos pressun alla sään armoilla, joskin terassin alla, säilyttää?

Ja jos ulkona säilyttämisessä ei mitään huonoa ole, niin onko yleisohjetta? Nakkaa vaan esim. kuormalavan päälle ja pressu päälle, vai ilman pressua parempi? Vai ottaneeko aluvanteet "osumaa" ulkona säilyttäessä?

Tilaa ois tossa ulkotiloissa, mut tallissa rajallinen..
 
Eipä ole haittaa. Laita pressu ettei suotta kerää vaikka linnunpaskaa vanteille.
 
Mitä kaikkea haittaa tulisi siitä, jos säilyttäisi (kahden) auton talvirenkaat terassin alla puolisuojassa pressun alla? Siellä ois joutotilaa "kylmätavaralle", mutta "kuluuko" renkaat? Nuo kesätassut on jotain premiumia, niin sillä mietin et meneekö pahasti vihkoon jos pressun alla sään armoilla, joskin terassin alla, säilyttää?
Ei mene muutamassa vuodessa miksikään. Ehkä jotain alle, että eivät ole suoraan maassa kiinni ja pressu tms päälle niin että ilma kuitenkin kiertää.
 
Tallissa rajallinen tila.

Mitä kaikkea haittaa tulisi siitä, jos säilyttäisi (kahden) auton talvirenkaat terassin alla puolisuojassa pressun alla? Siellä ois joutotilaa "kylmätavaralle", mutta "kuluuko" renkaat? Nuo kesätassut on jotain premiumia, niin sillä mietin et meneekö pahasti vihkoon jos pressun alla sään armoilla, joskin terassin alla, säilyttää?

Ja jos ulkona säilyttämisessä ei mitään huonoa ole, niin onko yleisohjetta? Nakkaa vaan esim. kuormalavan päälle ja pressu päälle, vai ilman pressua parempi? Vai ottaneeko aluvanteet "osumaa" ulkona säilyttäessä?

Tilaa ois tossa ulkotiloissa, mut tallissa rajallinen..
Varmasti se kumi hieman nopeammin ominaisuuksiaan menettää kuin jos säilytettäisiin tasaisen viileässä ja pimeässä sisätilassa, mutta ei mitään merkittävää kunhan ei ole mikään paahteinen paikka, jossa kesällä lähtee lämpötila lapasesta.

Mutta jos miettii, että se on sen toisen puoli vuotta auton alla täysin elementtien armoilla, niin varmasti se on se suurempi hapattava tekijä.

Aluille tuskin tekee mitään kunhan sinne ei kosteus kerry eikä säilöön laitteissa tai sieltä otettaessa naarmuta. Jos alustana on maa niin laittaisin jonkun teholavan tai vastaavan alle (tai jotkut tukkipuuta joilla saa pystyyn) ja suojaisin auringolta jollakin, esim. sillä pressulla.
 
Viimeksi muokattu:
Tallissa rajallinen tila.

Mitä kaikkea haittaa tulisi siitä, jos säilyttäisi (kahden) auton talvirenkaat terassin alla puolisuojassa pressun alla? Siellä ois joutotilaa "kylmätavaralle", mutta "kuluuko" renkaat? Nuo kesätassut on jotain premiumia, niin sillä mietin et meneekö pahasti vihkoon jos pressun alla sään armoilla, joskin terassin alla, säilyttää?

Ja jos ulkona säilyttämisessä ei mitään huonoa ole, niin onko yleisohjetta? Nakkaa vaan esim. kuormalavan päälle ja pressu päälle, vai ilman pressua parempi? Vai ottaneeko aluvanteet "osumaa" ulkona säilyttäessä?

Tilaa ois tossa ulkotiloissa, mut tallissa rajallinen..
Kuten muut sanonut, ei ole juuri väliä. Auringon uv-valo tekee sitä pahinta renkaille kuten muillekin aineille. Itsellä on renkaat ympärivuoden säilytyksessä kylmässä ja kesällä hieman ulkoilmaa viileämmässä vajassa, 3tasoisessa rengashyllyissä seinän vieressä. 5 sarjaa renkaita säilyy siellä. Kuhan ilma kiertää eivätkä ole suoraan auringon paisteessa niin kestävät kyllä. Vanteet kannattaa pestä ennenkuin laittaa säilöön, toki vahauskaan ei niille tee pahaa ja lika ei pinty.
 
Kiitoksia asiallista vastauksista. Näin saan vapautettua mainiosti tilaa tavaralle, jota kuitenkin tahtoo olla kertynyt!

Minäpä laitan jonkin kuormalavan + pressun ja pesen renkaat --> säilöön terassin alle pihalle! Kiitoksia, vapautuu mainiosti tilaa käyttöön!
 
Jos halajaa vakuutusyhtiöltä varkaustapauksessa korvauksia, niin parempi vielä lukita jollakin renkaat terassin rakenteisiin.

Varkauksien varalta renkaat on säilytettävä lukitussa tilassa, johon ulkopuolisilla ei ole pääsyä, tai lukittuna.

Hankookit saapuivat kärkkäiseltä. 3 kappaletta valmistettu 16/24 Indonesiassa ja yksi 06/24 Koreassa. Toivottavasti ei ole kumiseoksissa suurta eroa. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Nokia R5 EV:t lähti 20" koossa tilaukseen, kun oli staggered rengastuksella ainoa valmistaja, jolta löytyi oikea koko. Pitää pyöräyttää kesä vanteille. Harkinnassa oli myös saman kokoiset kumit joka nurkkaan vanteilla, mutta Suomessa on niin surkeasti mitään tolkun vanteita saatavilla järkevään hintaan, että sen sai unohtaa tällä aikataululla.
 
Perus R5 on hiljainen rengas jo valmiiksi niin sanoisin että siitä vaahtomuovista ei kannata maksaa ekstraa jos joku niitä harkitsee
 
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksi ilman pitäisi kiertää säilytettävien renkaiden ympärillä? Itse pyrkisin minimoimaan hapen vaikutuksen kumiin, mikä nyt on helpommin sanottu kuin tehty, mutta en aikaan alkaisi tuulettamaan niitä.

Hankookit saapuivat kärkkäiseltä. 3 kappaletta valmistettu 16/24 Indonesiassa ja yksi 06/24 Koreassa. Toivottavasti ei ole kumiseoksissa suurta eroa. :hmm:

Hyvä huomio. Varmaan siirretty ehtoo-puolella olevan tuotteen valmistus halvempaan maahan, tuskin natsapyöriä usean tehtaan voimin pusketaan markkinoille. Täällä oli jotain vääntöä halpunoidaanko noissa tilanteissa materiaaleja, mene ja tiedä.
 
Hankookit saapuivat kärkkäiseltä. 3 kappaletta valmistettu 16/24 Indonesiassa ja yksi 06/24 Koreassa. Toivottavasti ei ole kumiseoksissa suurta eroa. :hmm:
Tänne saapui myös Kärkkäiseltä Hankookit, kaikki 4 kpl paistettu 09/24 ja tehty Koreassa. Paikallinen kyläseppä väänsi irtovanteille odottamaan vähän talvisempia kelejä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 111
Viestejä
4 502 268
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom