Talvirenkaat - yleisketju

Sattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.
 
Sattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.

Renkaissakin saa yleensä sitä mistä maksaa - jääpito noissa on tiettävästi heikko. Suosittelisin vakavasti harkitsemaan jotakin pykälän kalliimpaa, esim. Nokianin Nordman-kakkosmerkkiä tai Hankookia. Ei ne renkaat niin kalliita ole yleisien kokojen puitteissa, Rengaskonttia selailemalla koossa 205/55R16 Jää-Ahmat olisi 376€ sarjalta ja Hankookit 476€ sarjalta.

Tekniikan Maailman testissä valmistajan myyntipuheet laitettiin todelliseen testiin. Kävi ilmi, ettei Jää-Ahmojen jääpito ollut samalla tasolla Michelinin ja Continentalin tuotoksiin verrattuna, mikä ei hintaluokka huomioiden ole kovin suuri yllätys.
Erityisesti nollan tuntumassa olevalla jäällä Jää-Ahmat olivat TM:n mukaan "erittäin liukkaat". Pakkaskelillä pito parani jonkin verran.
Kiihdytyskokeessa suomalaisen halparenkaan esitys oli TM:n mukaan heikko. Lehti katsoo sen johtuvan nimenomaan nastojen vähäisemmästä määrästä, mitä ei pysty rengasseoksilla paikkaamaan kuin tiettyyn pisteeseen asti.
Lumella suomalaisrenkaan ominaisuudet pääsivät kuitenkin paremmin oikeuksiinsa, ja se oli samalla viivalla Michelinin ja Continentalin renkaiden kanssa.
Se, missä Lappi Jää-Ahmat loistivat Tekniikan Maailman vertailussa, oli melutaso. Kun nastoja on vähemmän, pysyvät äänetkin kurissa. Ne olivat hiljaisemmat kuin testivoittaja-Michelinit, ja samalla tasolla Continentalien kanssa.
– Lappi-renkaassa nastamelua ei hiljaisissa vauhdeissa kuulu juuri lainkaan, mutta kovemmissa nopeuksissa yleinen rengasmelu nousee. Se oli silti Micheliniä hiljaisempi, Tekniikan Maailman testiraportissa todetaan.
 
Sattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.

Ottaen huomioon kuinka kohtuuhinnalla pienet rengaskoot(oletan auton kuvauksen perusteella) saa keskikastin valmistajilta, niin en lähtisi randomi kiinakumeihin.

Hankook Ipike RS2, Kumho Wi32 ainakin selvästi edullisempia kuin isojen merkkien renkaat mutta testeissä tullut ihan hyvin tuloksia. Kumho jopa yllätti tämän vuoden TM:n testissä haastamalla tosissaan kärkikolmikkoa.
 
Michelin, Goodyear, Continental, ehkä Nokian. Kysy kolmesta, neljästä liikkeestä, Googlaile, hinnoissa on eroja. Voit saada edullisesti laaturenkaat.

Tarkoitan tällä sitä, että soittokierroksella voikin saada "päivän hinnasta" esim. 25% pois töineen merkkirenkaasta, kun ns. halpisrenkaista pyydetään "listahinta" ja lisätään rengastyöt tms., kuten myös monesti tulee takkiin vaihtotöiden hinnassa jos tilaa netistä.

Soita siis paikat läpi ja jos jollain on omassa varastossa haluamasi koko esim. noista merkeistä ja henkilöä huvittaa ropsauttaa ne maailmalle sopuhintaan, iske kiinni. Näin minä olen aina tehnyt ja premium-renkailla ajellut, saaden ne aina todella hyvään hintaan, milloin mistäkin rengasliikkeestä.

Toki pahimmalla allevaihtosesongilla alennusten kyselijä ei ehkä ole se halutuin asiakas, tai sitten onkin niin, että annetaan suoraan edukas paketti, kun ei ole aikaa tinkailla. Mistä näitä tietää.
 
Taas kuuluu "ihana" nastojen ropina Peugeot e-2008 autosta. Kai siihen ääneen kumminkin nopeasti tottuu. Sekä täytyy vähän maltillisemmin ajella talvella, ainakin sitten tietysti liukkaalla.

Ylihuomenna marraskuu, niin on sitten talvirenkaat jo valmiiksi alla. Aika nopeasti nuo renkaat vaihtaa itsekin. Pösö vain sen verran korkea, että täytyy tunkin nostokorkeus olla riittävän suuri.

Edit:
Antureitahan tuossa ei ole (2023). Mutta ei tarvinnut nollata sitä rengaspaine juttua valikoista.

Screenshot_2024-10-30-07-56-42-70_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Sattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.
Itse en ostaisi viime talvena ostetun E mersun mukana tuli ja todella liukkaat. Pintaa ja nastoja on kuin uudessa mutta renkaan pinta todella kova. Eikä kyllä näytä että olisi viime talven jäljiltä kuluneet lainkaan
 
Tuli laitettua eilen kivijalkaliikkeestä Kumhon Wi51 -kitkat, asennettuna 605e koossa 225/40R18. Ensimmäiset kitkat ikinä, saa nähdä kuinka miehen käy.
Samat Kumhon kitkat tuli tännekin laitettua, tosin koossa 205/55R16. Asennettuna hinnaksi tuli 387e. Mielenkiintoista nähdä miten toimivat etuveto-Rellussa.
 
Michelin, Goodyear, Continental, ehkä Nokian. Kysy kolmesta, neljästä liikkeestä, Googlaile, hinnoissa on eroja. Voit saada edullisesti laaturenkaat.

Tarkoitan tällä sitä, että soittokierroksella voikin saada "päivän hinnasta" esim. 25% pois töineen merkkirenkaasta, kun ns. halpisrenkaista pyydetään "listahinta" ja lisätään rengastyöt tms., kuten myös monesti tulee takkiin vaihtotöiden hinnassa jos tilaa netistä.

Soita siis paikat läpi ja jos jollain on omassa varastossa haluamasi koko esim. noista merkeistä ja henkilöä huvittaa ropsauttaa ne maailmalle sopuhintaan, iske kiinni. Näin minä olen aina tehnyt ja premium-renkailla ajellut, saaden ne aina todella hyvään hintaan, milloin mistäkin rengasliikkeestä.

Toki pahimmalla allevaihtosesongilla alennusten kyselijä ei ehkä ole se halutuin asiakas, tai sitten onkin niin, että annetaan suoraan edukas paketti, kun ei ole aikaa tinkailla. Mistä näitä tietää.
Tätä olen naureskellut kun jengi noita halpiksia tilailee ulkomailta sillä satasen hintaerolla pykälää parempaan kumiin töineen suomesta hankittuna. Ei se Vianor ole ainoa pulju vaan olen ostanut parit viime satsit työsuhdeautoon pienemmästä mutta todella asiallisesta puljusta jossa sain pirun hyvää palvelua, hinta oli kilpailukykyinen ja ero halpis vs premium ei ollut mielestäni sen euromäärän arvoinen. Noissa halvemmissa kun tosiaan tulee yleensä työt, toimitukset, ylimääräinen säätö jne. En tajua näitä kunhan se on musta ja pyöreä se on hyvä ihmisiä. Ne neljä mustaa rinkulaa ovat kuitenkin se ainoa kontakti tiehen ja vaikka itse ajaisit miten varovasti, se ei vaadi kuin sekunnin murto-osan että jotain tapahtuu. Juuri tuossa viime vai toissa viikolla törmäsin usvasssa elukkaan. Näin sen ja seuraavaksi olikin jo puskurissa. Ja et aina ole se joka tekee sen virheen. Esim punaisiin ajaminen on yleistynyt ja yleistynyt joten ei paljoa lohduta että olit oikeassa, samalla kun makaat sairaalassa.
 
Sattuuko kellään olemaan tietoa tai kokemuksia "Lappi Jää-Ahma" renkaista? Ihan perus etuvetoiseen polttomoottorikippoon pitäisi nastat laittaa, ja mietin kannattaako halvempia edes harkita. Muutaman satasen säästö ei paljoa ojassa lämmitä, mutta taas turhastakaan ei haluaisi maksaa.
Mulla oli pari talvea V70 alla. Hiljaset ja pitoa riitti, ei valittamista.
 
Ottaen huomioon kuinka kohtuuhinnalla pienet rengaskoot(oletan auton kuvauksen perusteella) saa keskikastin valmistajilta, niin en lähtisi randomi kiinakumeihin.

Hankook Ipike RS2, Kumho Wi32 ainakin selvästi edullisempia kuin isojen merkkien renkaat mutta testeissä tullut ihan hyvin tuloksia. Kumho jopa yllätti tämän vuoden TM:n testissä haastamalla tosissaan kärkikolmikkoa.
Tuli ostettua Kumho Wi32. On kyllä kovaäänisin rengas millä ajanut, näinhän täällä joku muukin kirjoitti. Kitkat oli noita ennen, niin oli melkoinen järkytys. Mutta kunhan tulee lunta, niin vähän helpottaa. 215/55/17 renkaille tuli hintaa alle 500€ (2024 valmistetut), niin kyllä sitä ääntä jaksaa kuunnella.
 
Tätä olen naureskellut kun jengi noita halpiksia tilailee ulkomailta sillä satasen hintaerolla pykälää parempaan kumiin töineen suomesta hankittuna. Ei se Vianor ole ainoa pulju vaan olen ostanut parit viime satsit työsuhdeautoon pienemmästä mutta todella asiallisesta puljusta jossa sain pirun hyvää palvelua, hinta oli kilpailukykyinen ja ero halpis vs premium ei ollut mielestäni sen euromäärän arvoinen. Noissa halvemmissa kun tosiaan tulee yleensä työt, toimitukset, ylimääräinen säätö jne. En tajua näitä kunhan se on musta ja pyöreä se on hyvä ihmisiä. Ne neljä mustaa rinkulaa ovat kuitenkin se ainoa kontakti tiehen ja vaikka itse ajaisit miten varovasti, se ei vaadi kuin sekunnin murto-osan että jotain tapahtuu. Juuri tuossa viime vai toissa viikolla törmäsin usvasssa elukkaan. Näin sen ja seuraavaksi olikin jo puskurissa. Ja et aina ole se joka tekee sen virheen. Esim punaisiin ajaminen on yleistynyt ja yleistynyt joten ei paljoa lohduta että olit oikeassa, samalla kun makaat sairaalassa.

Kyllä niitä premium renkaitakin saa selkeästi halvemmalla lahden toiselta puolelta. Omassa tapauksessa Viron pojilta Michelinin X-Ice North 4 asennuksen jälkeen maksoi 475€ kun halvimmillaan olen nähnyt tässä lähipaikoissa 550€. Kokona 15 tuumainen. Eli säästöä 75€ eikä mitään säätöä ollut.
 
Kyllä niitä premium renkaitakin saa selkeästi halvemmalla lahden toiselta puolelta. Omassa tapauksessa Viron pojilta Michelinin X-Ice North 4 asennuksen jälkeen maksoi 475€ kun halvimmillaan olen nähnyt tässä lähipaikoissa 550€. Kokona 15 tuumainen. Eli säästöä 75€ eikä mitään säätöä ollut.

75€ säästöä, säätöä renkaiden toimituksen/kuriirin kyttäämisen verran ja takuu/kuluttajansuoja 404. En ehkä itse viitsisi vielä 75€ tähden, mutta onhan tuo monelle päivän nettopalkka...
 
Itsekään missään nimessä tuolla säästö määrällä lähtis enää ulkomailta tilaamaan, kuten yllä mainittu niin takuu/kuluttajasuoja 404 ja vaiva kuriirien yms hörväämisen kanssa.

Toki myös paikallista paikoista kiinni minkälaisia hintoja saa neuvoteltua.
 
Kormoran Stud 2:lla lähti kolmas talvi. Hyvältä tuntui pito luikkaalla kelillä vieläkin.
 
Hauska lukea miten on hankalaa kuriirien yms. kanssa. Kun samaan aikaan tilaillaan 50€ säästön takia näytönohjaimia tai muuta elektroniikkaa ties mistä :D
Hiukan helpompi lähettää takuuhuoltoon näyttis kuin käydä kätevästi ottamassa kumit vanteilta kesken kauden, kun olikin heittoa. Sitten vielä näppärästi lähetät omakustanteisesti ne viroon.
 
Sitten kun vielä itse tekemällä voi rasvvta pultit ja kierteet kuparirasvalla, niin ei ole suuremmin tarvinnut tapella auton renkaiden vaihdossa viime aikoina.
Älkää kiitos laittako pulttien kierteisiin, kuin korkeintaan tervasprayta (tai siihen tarkoitettua ainetta). Kitka vähenee kierteessä, jolloin kiristysmomentti menee heittämällä yli ja aiheuttaa pultin venymistä, joka pahimmassa tapauksessa väljentää kierteiden välistä toleranssia ja täten löystyy helpommin.

Mikäli tuntuu ettei ilman rasvausta mene niin vika on todennäköisesti siinä, että kierre viallinen, joka voinut tulla kulumisesta kun pulttia laitettu likaisena paikalleen tai pultit on vedetty liian kireälle (=venyminen) tai kierre on sillä hetkellä täynnä likaa ja ahdistaa mennä.

Tähän ongelmaan suosittelen kausittain kierteen putsausta käsin teräsharjalla tai sitten tällä oivalla työkalulla, jota saa mm. biltemasta:
1730476626203.png


Vielä mainintana että kaikki ei välttämättä tykkää kun terva "sotkee" paikkoja, mutta kohtuudella käytettynä ei moista ongelmaa ole kymmeniin vuosiin itsellä ollut. Myös tervaspray auttaa talvella pulttia tappelemaan tiesuolan aiheuttamaan korroosiota vastaan niin keväällä on mukavampi avata pultit ilman että verisuoni katkeaa päästä. Jospa tämä ei nyt mennyt liian off-topic itse keskustelun aiheesta.
 
Älkää kiitos laittako pulttien kierteisiin, kuin korkeintaan tervasprayta (tai siihen tarkoitettua ainetta). Kitka vähenee kierteessä, jolloin kiristysmomentti menee heittämällä yli ja aiheuttaa pultin venymistä, joka pahimmassa tapauksessa väljentää kierteiden välistä toleranssia ja täten löystyy helpommin.

Mikäli tuntuu ettei ilman rasvausta mene niin vika on todennäköisesti siinä, että kierre viallinen, joka voinut tulla kulumisesta kun pulttia laitettu likaisena paikalleen tai pultit on vedetty liian kireälle (=venyminen) tai kierre on sillä hetkellä täynnä likaa ja ahdistaa mennä.

Tähän ongelmaan suosittelen kausittain kierteen putsausta käsin teräsharjalla tai sitten tällä oivalla työkalulla, jota saa mm. biltemasta:
1730476626203.png


Vielä mainintana että kaikki ei välttämättä tykkää kun terva "sotkee" paikkoja, mutta kohtuudella käytettynä ei moista ongelmaa ole kymmeniin vuosiin itsellä ollut. Myös tervaspray auttaa talvella pulttia tappelemaan tiesuolan aiheuttamaan korroosiota vastaan niin keväällä on mukavampi avata pultit ilman että verisuoni katkeaa päästä. Jospa tämä ei nyt mennyt liian off-topic itse keskustelun aiheesta.

Ihan varmasti asiaa mutta ei ollut tervasprayta sen enempää kuin muutakaan ja kierre jumitteli ihan kuivuuttaan.

Itse en tervaspraysta tykkää juuri mainitsemasi takia. Tästä kyseisestä yksilöstä ajattelinkin että uudet pultit ei olisi lainkaan pahitteeksi.

Ihan empiirisesti olen todennut tuon ikivanhan kuparirasvan toimivan, en tosin uita pulttia siinä, vaan lähinnä kastan kärjen, että menee kierteisiin.

Olen reilun 10v kiristellyt pultit ihan Motonetistä hankitulla MTX-momenttiavaimella ja jälkikiristää ei ole juuri tarvinnut ja ihan ovat kiinni olleet vaihdettaessa.

Mutta ei navan kierteiden puhdistus ainakaan pahitteeksi ole, kiitos vinkistä. Pitää käydä hakemassa tuollainen kun ei ole hinnankiroissa.

Kevääksi ajattelin kyllä katsoa kumpaankin ihan uudet pulttisarjat ihan mainitsemasi venymisen takia - kuten myös vähän tuoreemman momenttiavaimen.

Mutta hyviä vinkkejä. 👍
 
Itse en ole kanssa jälkikiristellyt muutenkuin viime keväänä kun ostin uudet alu vanteet niin toitottivat, että jälkikiristys sitten. Yksi pultti liikkui ehkä pari astetta kun jälkikiristelin. Ehkä vanteissa on eroja.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ole kanssa jälkikiristellyt muutenkuin viime keväänä kun ostin uudet alu vanteet niin toitottivat, että jälkikiristys sitten. Yksi pultti liikkui ehkä pari astetta kun jälkikiristelin. Ehkä vanteissa on eroja.
Pääsääntöisesti näin myös, mutta pieni vaiva se on jos omaa edes jonkinlaisen momenttiavaimen.
 
Joissakin malleissa saa kaivaa vaan noita muovilätkiä edestä että pääsee pultteihin käsiksi (ainakin citikassa, peugeotissa olleet sekä vähän vanhemmassa rellussa).

Itse olen lähinnä pyyhkäissyt isommat töhnät puhtaalla paperilla ja suihkuttanut pultit wd40:llä. Aina ne irti ovat lähteneet. Kiristäminen tapahtunut aina käsipelillä perus rengasraudalla ilman jatkopaloja/varsia enkä ole jälkikiristyksistä koskaan huomannut mitään hyötyä (pääsääntöisesti sentään jossain vaiheessa muistanut tarkistaa).
 
Voiko talvirenkaat vaihtaa suoraan samoihin vanteisiin, vai pitääkö vanteet ensin irrottaa autosta fyysisesti?
 
Tuollainen tuote oli Vianorin hinnastossa kuitenkin tarjolla?
No se on vain epäselvästi ilmaistu.

Talvirenkaiden vaihto nykyisille vanteille on peruskauraa, vaikka ne on auton alla.

Edit: ellet sitten selaa raskaan kaluston hinnastoa. Joihinkin työkoneisiin voidaan vaihtaa rengas ilman että vannetta otetaan irti koneesta.
 
Viikko sitten kävin Vianorilta ostamassa nastarenkaat, vein siis irtovanteet ja samaan hintaan kyllä asentivat alle.
 
Asiaton käytös
Kyllähän tämän on pakko olla jo tahallista trollausta...

Opetteles poju lukemaan. Kuten kirjoitin yllä, kuka täysijärkinen ostaisi erikseen ensin vanteet ja raahaisi sitten rengasliikkeeseen, jossa voi asentaa näihin uudet renkaat? Vai onko taas jotain hienoja toridiilejä tehty?
 
Opetteles poju lukemaan. Kuten kirjoitin yllä, kuka täysijärkinen ostaisi erikseen ensin vanteet ja raahaisi sitten rengasliikkeeseen, jossa voi asentaa näihin uudet renkaat? Vai onko taas jotain hienoja toridiilejä tehty?
Itse tein näin. Ostin Norjasta vanteet, vaikka tuli tullit niin halvemmat oli mitä Suomessa. Sitten ostin renkaat liikkeestä, johon vein vanteet.
 
Viimeksi muokattu:
Joissakin malleissa saa kaivaa vaan noita muovilätkiä edestä että pääsee pultteihin käsiksi (ainakin citikassa, peugeotissa olleet sekä vähän vanhemmassa rellussa).

Itse olen lähinnä pyyhkäissyt isommat töhnät puhtaalla paperilla ja suihkuttanut pultit wd40:llä. Aina ne irti ovat lähteneet. Kiristäminen tapahtunut aina käsipelillä perus rengasraudalla ilman jatkopaloja/varsia enkä ole jälkikiristyksistä koskaan huomannut mitään hyötyä (pääsääntöisesti sentään jossain vaiheessa muistanut tarkistaa).

Liisarissa oli juuri nämä kupit, jotka heitettiin jossain vaiheessa mäkeen, kun ilman kunnollisia avaimia niitä ei tahtonut saada ehjänä irti millään.

Myöhemmin tutkineena tähän on kyllä olemassa ihan sarjoja esim. Aliexpress, joilla nuo saa irti nätisti. On jopa uusia sarjoja tarjolla.

Itse olen noiden hyödyn todennut kyllä vähintäänkin kyseenalaiseksi, mutta saahan noilla tietysti huolitellun ulkonäön.

En muistanut isältä kysyä, että miten on Corsan kupit kestäneet renkaanvaihdon, kun -21 Corsassa oli näemmä ihan samanlaiset. Ehdin sentään neuvoa, että miten ne saa pois ja ihan normaalin avaimen kiinni. Vihoviimeisiä laitoksia. :beye:
 
Nokian hp9 hintaan 499€ ja hp10 hintaan 579€. Onko hp10 merkittävästi parempi kaikilta osaltaan? Ajoa käytännössä Vantaalla.
 
Kormoran Stud 2:lla lähti kolmas talvi. Hyvältä tuntui pito luikkaalla kelillä vieläkin.
Ok. Aika erikoista että pitää "vieläkin", tämän testin mukaan ei pitänyt uutenakaan kuin asfaltilla.

18th place:


Positive:


  • Good grip on wet pavement (the tire’s one and only strong side, and, besides, this parameter is of secondary importance for spiked tires)

Negative:


  • Lack of balanced performance
  • On ice, these tires are pure junk
  • Not recommended.
 
Ei kovin kummoisesti ja nuo käytetyt kitka-/nastarenkaat olivat vielä suht nuoria, selvästi alle 10 vuotta vanhoja kumeja. Viime vuoden TM:stä:

Nastarengas oli Nokian Hakkapeliitta 8, valmistettu 2019. Kitkarengas oli Continental Wintercontact S1, valmistettu 2015. Molemmissa kulutuspintaa jäljellä 4 mm ja nastarenkaassa nastat tallessa. Eli nastarengaskin oman ikäluokkansa parhaimmistoa tuoreena.
Missasit pointin: ei *kulunut* ole sama asia kuin ikääntymisen vuoksi *kovettunut*.

Tässä kovettumisasiassa on kyse renkaista, jotka ulkoisesti näyttävät olevan hyvässä kunnossa mutta leimat kertovat ne ikääntyneiksi, joten niiden väitetään olevan piloille *kovettuneita*. Pitävä kumi onkin muuttunut muoviksi, eikä vanhoilla kovametallinastoilla varsinkaan tee enää mitään.

Itse epäilen, että varsinkin nastarenkaiden osalta tätä kovettumista liioitellaan suuresti. Kitkarenkaissa kumille on jouduttu kehittämään osittain ristiriitaisia ominaisuuksia, ja niiden osalta kovettumisväitteillä on enemmän uskottavuutta.
 
Opetteles poju lukemaan. Kuten kirjoitin yllä, kuka täysijärkinen ostaisi erikseen ensin vanteet ja raahaisi sitten rengasliikkeeseen, jossa voi asentaa näihin uudet renkaat? Vai onko taas jotain hienoja toridiilejä tehty?

Esimerkiksi minä, joka teen kausivaihdot itse.

Kun ostin viimeksi renkaita, menin rengasliikkeen tiskille ja kysyin hinnat. Tein tilauksen ja tiputin samalla takakontista vannesarjan (jossa päällä roskiin menevät sakkokumit). Seuraavalla viikolla tuli tekstiviesti tilauksen valmistumisesta, menin noutamaan, maksoin ja pojat nostivat vanteille asentamansa uudet renkaat takakonttiin.

Helppoa ja kätevää, ei tarvitse minuuttiaikataululla kytätä omaa vaihtoaikaa sesonkiaikaan. Eikä maksaa siitä alleasennuksesta, jonka voin ihan hyvin tehdä itsekin ja saada liikuntaa.
 
Missasit pointin: ei *kulunut* ole sama asia kuin ikääntymisen vuoksi *kovettunut*.

Tässä kovettumisasiassa on kyse renkaista, jotka ulkoisesti näyttävät olevan hyvässä kunnossa mutta leimat kertovat ne ikääntyneiksi, joten niiden väitetään olevan piloille *kovettuneita*. Pitävä kumi onkin muuttunut muoviksi, eikä vanhoilla kovametallinastoilla varsinkaan tee enää mitään.

Itse epäilen, että varsinkin nastarenkaiden osalta tätä kovettumista liioitellaan suuresti. Kitkarenkaissa kumille on jouduttu kehittämään osittain ristiriitaisia ominaisuuksia, ja niiden osalta kovettumisväitteillä on enemmän uskottavuutta.

Vaikka nastarenkaan nastat eivät ajasta varsinaisesti kärsikään, niin myös kumiseoksella on iso merkitys pidon luomisessa. Voisiko olla jopa niin, että nastarengas muuttuu kitkarengasta nopeammin kovaksi korpuksi, koska nastarengas on jo uutena yleensä hieman jämäkämpi?

Mikä niiden nastojen pitoarvo sitten on? Jotakin varmaan, mutta jäällä pelkät nastat eivät riitä - eräs Sunnyn nastarengashan oli kotimaisessakin mediassa esillä hengenvaarallisena ja kumin kovuutta kuvailtiin kesärengasmaiseksi. Alapuolisessa testissä ko. rengas mukana, tärkeimpinä datapisteinä jarrutus jäällä (54,6 m vrt. testin paras 37,8 m) ja käsittelykoe jäällä (72 s vrt. testin paras 57,3 s). Jopa kitkarenkaat menivät edelle kummassakin testin osa-alueessa...

 
Voisiko olla jopa niin, että nastarengas muuttuu kitkarengasta nopeammin kovaksi korpuksi, koska nastarengas on jo uutena yleensä hieman jämäkämpi?
Päinvastoin, nastarenkaassa riittää melko tavanomainen, pehmeä kumi mutta Nordic-kitkarenkaan kumi on tuunattava pitkälle, jotta se pitäisi jäällä mitenkään. Niinpä kitka on alttiimpi kovettumisen vaikutuksille.

Mutta palataanpa alkuun: onko jossain tutkittu *kovettumisen* vaikutuksia. Essonbaari-keskustelua voi käydä loputtomiin.

[EDIT]
Oikeastaan kyseenalaistan ajatuksen, että pehmeät kumit luontaisesti aina kovettuisivat pelkästään ikääntymisen seurauksena. Pikemminkin nykyaikaiset tekniset kumit on yleisesti huomattavan stabiileita.
 
Viimeksi muokattu:
Päinvastoin, nastarenkaassa riittää melko tavanomainen, pehmeä kumi mutta Nordic-kitkarenkaan kumi on tuunattava pitkälle, jotta se pitäisi jäällä mitenkään. Niinpä kitka on alttiimpi kovettumisen vaikutuksille.

Mutta palataanpa alkuun: onko jossain tutkittu *kovettumisen* vaikutuksia. Essonbaari-keskustelua voi käydä loputtomiin.

Kuule ei ne nastarenkaatkaan ole enää Kekkosen päivien kelirenkaita all-terrain kuviolla ja jumalattomilla rallinastoilla. Nykyaikainen nastarengas on käytännössä kitkarengas, jossa on pienet nastat.

Mitä sitten tulee kumiin, niin se on seos. Siitä haihtuu kaiken aikaa mäntyöljyä ym. aineita, joiden on tarkoitus pitää kumiseos joustavana. Ei edes kesärengas pysy "pehmeänä" ikuisuuksia, vaan alkaa kärsiä ns. "dry rot" -ilmiöstä vanhemmiten. Ei nastarengaskaan voi mitenkään säilyttää valmistushetken pehmeyttä läpi vuosikymmenien, ei ainakaan käytössä.
 
Renkaan ulkonäöstä ei oikein voi päätellä renkaiden suorituskykyä. Käytin yhden kitkarengassetin äärimmilleen, mutta oli pakko vaihtaa uusiin että ei tule vahinkoa. Ihan pehmeän tuntuinen mutta ei vaan enää uskaltanut ajaa edes kaupungissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuule ei ne nastarenkaatkaan ole enää Kekkosen päivien kelirenkaita all-terrain kuviolla ja jumalattomilla rallinastoilla. Nykyaikainen nastarengas on käytännössä kitkarengas, jossa on pienet nastat.
Niinpä. _Uudet_ nastarenkaat. 20 v vanhat nastarenkaat on tehty 20 v -vanhojen normien mukaan.
Mitä sitten tulee kumiin, niin se on seos. Siitä haihtuu kaiken aikaa mäntyöljyä ym. aineita, joiden on tarkoitus pitää kumiseos joustavana. Ei edes kesärengas pysy "pehmeänä" ikuisuuksia, vaan alkaa kärsiä ns. "dry rot" -ilmiöstä vanhemmiten. Ei nastarengaskaan voi mitenkään säilyttää valmistushetken pehmeyttä läpi vuosikymmenien, ei ainakaan käytössä.
Vanhan liiton renkaat on tehty kunnon aineista ilman vihreitä käärmeöljyjä. Joka tapauksessa teknistä kikkailua tarvitaan enemmän kitkarenkaissa kuin nastarenkaissa, joten ikääntymisilmiöt koskevat enemmän kitkarenkaita kuin nastarenkaita.

Edelleenkin, ilman dataa asiasta voi käydä essonbaari-keskustelua loputtomiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 343
Viestejä
4 606 608
Jäsenet
75 840
Uusin jäsen
hillosika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom