Talvirenkaat - yleisketju

Kiva talvirengastesti, kun kuivan ja märän tien jarrutusmatkalla ja ajettavuudella on yhtä suuri painotus kuin pidolla jäällä ja lumella. En tuon testin tulosten perusteella ihan heti renkaita ostaisi.
Tehty etelän miestä ajatellen? Sulat tiet täällä enemmän on talvella kuin lumiset ja jäiset. 20 vuotta sitten oli ehkä toisin.
 
Kiva talvirengastesti, kun kuivan ja märän tien jarrutusmatkalla ja ajettavuudella on yhtä suuri painotus kuin pidolla jäällä ja lumella. En tuon testin tulosten perusteella ihan heti renkaita ostaisi.

Tämä kyllä hyvin jännä. Ottaen huomioon, että kyse on kumminkin talvirenkaista. Luulisi, että pääpaino juuri lumella ja jäällä.
Pitää odotella TM:n testejä. Niissä taisi nettisivuilla pystyä itse säätämään painoarvoja eri mittausten välillä (?).
 
Lieköhän TM:n (tai muiden?) testiin löytänyt Contin uusi VikingContact 8? Ei ole vielä näkynyt tuloksia kyseisestä renkaasta.

Auton mukana tulleet HKPL8 meni vielä viime talven mutta alkaa olla vähän siinä ja siinä kehtaako viskata enää tänä syksynä alle. Kitkoja tekis mieli ja vanhassa autossa olleet CVC7:t oli kyllä hyvät renkaat, että sillä vähän noi kasit kiinnostaisi.

Uusimmassa moottori lehdessä oli kitkat testissä. Siinä Contin uusi kitka voitti.
 
Ihan tällanen yleisen tason kysymys, uudet talvirenkaat täytyy hommata tässä ennen talvea ja renkaissa rengaspaineanturit niin täytyykö ne myös uusia samalla?
 
On kyllä ylistäviä arvosteluita CVC8:lle. Oiskohan näin että olisi ensimmäinen kitkarengas jolla voisi ajella jopa Oulun korkeudella tai pohjoisempana?
Kyllä siellä Oulun korkeudella ja pohjoisempana moni on ajatellut kitkoilla tähänkin asti ongelmitta.

Kitka vs. nasta vänkäys suuntaan ja toiseen kannattanee jättää sen omaan ketjuun, mutta yleisesti se nastoituksen hyöty on suurimmillaan nimenomaan nollakelillä, ja kapenee mitä kovempaan pakkaseen mennään. Paukkupakkasilla eroa ei enää ole.
Kiva talvirengastesti, kun kuivan ja märän tien jarrutusmatkalla ja ajettavuudella on yhtä suuri painotus kuin pidolla jäällä ja lumella. En tuon testin tulosten perusteella ihan heti renkaita ostaisi.
Siis tuossa Teknikens Världissä? Siellähän on tuplapaino lumella ja jäällä (max. 20 pistettä) vs. kuiva ja märkä tie (max. 10 pistettä).

Kyllä se nyt ihan ymmärrettävää on että kuivalle ja märälle teillekin joku paino annetaan kun ne on Suomessakin se millä suurin osa ajasta ajetaan (vaikkei toki kriittisin keli, mistä johtuen kevyempi paino), saati sitten Etelä-Ruotsissa.

Ja IMO tuo sakkosysteemi erityisen huonoista osa-alueista on myös ihan toimiva, jos rengas on ihan kelvoton yhdellä osa-alueella ei sitä paikkaa se että se on toisella hyvä.

Mutta ei sillä, en nyt sokkona ostaisi mistään testistä vain testivoittajaa katsomatta niitä osa-alueita vähän omaan makuun, varsinkaan ulkomaisesta testistä joka ei ole välttämättä Suomen olosuhteisiin. No, toki jos ostaa perinteiseen malliin TM:n testivoittajat niin ei nyt huonoa rengasta saa, joskaan ei välttämättä omaan käyttöön parastakaan.
 
Ihan tällanen yleisen tason kysymys, uudet talvirenkaat täytyy hommata tässä ennen talvea ja renkaissa rengaspaineanturit niin täytyykö ne myös uusia samalla?
Riippuu ihan niiden anturien iästä. Jos max viisi vuotta niin toiminevat vielä muutaman vuoden, jos lähempänä kymmentä niin suosittelisin vaihtamaan. Tämä tietenkin oletuksella että haluat pitää rengaspainevalvontasysteemin toimintakunnossa. Eikös se ollut niin että TPMS-sensorit on pakolliset vain ensiasennusrenkaissa/vanteissa ja sen jälkeen on ihan käyttäjän valittavissa haluaako niitä edelleen käyttää.
 
Itsellä kesti nyt tarvikeanturit yhdeksän vuotta.
 
Niistä antureista voi itse kanssa vaihtaa ne patterit. Omissa toyota antureissa se patteri on peitetty kuumaliimalla/silikonilla (tai vastaavalla) joten sen joutuu repimään irti ja uuden laittaa kun patterin on vaihtanut.
 
205/55 R16 koossa pitäisi uudet talvirenkaat hankkia, mutta tässä vähän puntaroin että kokeilisiko kitkoja pitkästä aikaa vai mennäänkö taas nastalinjalle. Tulisi -17 vuoden farkku Astra K:n alle. Suosituksia 600e +-50e hintaluokassa, siis mahdollisesti sisältäen rengastyöt?

e: Linglongin nastarenkaat näyttäis olevan liki-ilmaiset, mutta onko noista yhtään mihinkään? About 300e/sarja + rengastyöt. Hankookia löytyy nastana ja kitkana sopuisaan ~450e/sarja hintaan.
Itse ottaisin Goodyear UG3-kitkat jotka saa alle 500e+rengastyöt. Ovat erinomaiset talvirenkaat ainakin yhden talven kokemuksella.
 
Paikallisesta rengasliikkeessä olisi tarjolla tälläisiä nastoina, hinnat siis rengastöineen ja alle laitettuna:
Hakka 9&10 669€/789€
Yokohama ig55/ig65 590€/629€
Nangkang SW9 499€

Ja kitkoja oli:
Hakka R5 759€
Continental CVC8 759€
Michelin Snow 679€
Yokohama IG53 629€

Kovasti tuntuu hinnat nousseen renkaissakin, pari vuotta sitten uusin edelliseen pirssiin talvirenkaat. Yokohamat taitaa olleet pienen ikuisuuden markkinoilla. Hakkalla tai Contilla ei varmaan paljon pielee mene vaikka ovatkin heti heittämällä budjetista läpi? :think:
 
Paikallisesta rengasliikkeessä olisi tarjolla tälläisiä nastoina, hinnat siis rengastöineen ja alle laitettuna:
Hakka 9&10 669€/789€
Yokohama ig55/ig65 590€/629€
Nangkang SW9 499€

Ja kitkoja oli:
Hakka R5 759€
Continental CVC8 759€
Michelin Snow 679€
Yokohama IG53 629€

Kovasti tuntuu hinnat nousseen renkaissakin, pari vuotta sitten uusin edelliseen pirssiin talvirenkaat. Yokohamat taitaa olleet pienen ikuisuuden markkinoilla. Hakkalla tai Contilla ei varmaan paljon pielee mene vaikka ovatkin heti heittämällä budjetista läpi? :think:

Jos kaipaat edullisempaa kuin Nokian/Continental/Michelin, niin ota mukaan Goodyear (premium-renkaiden halpismerkki) ja Hankook (ainoa? hyvä ja halpa? aasialainen).
 
Jos kaipaat edullisempaa kuin Nokian/Continental/Michelin, niin ota mukaan Goodyear (premium-renkaiden halpismerkki) ja Hankook (ainoa? hyvä ja halpa? aasialainen).
Kumpaakaan ei taida olla paikallisella valikoimissa, mutta tietysti ainahan sitä voi itse tilata jostain ja käydä jossain puljussa pyöräyttämässä ne vanteille. Pitääpä kysellä vähän hintoja rengastöille muutamasta paikasta, useammasta lähikorjaamosta löytyy vehkeet. Onko tullut vastaan mistä näitä saa edullisimmin?

Toki vähän enemmän vaivaa, kun joutuu itse kuljetella vanhan rengassarjan lisäksi uudet renkaat ja mahdollisesti itse hoitaa renkaiden vaihdon. Tuohon paikallisen rengasfirman hintoihin sisältyy rengastyöt, alle laitto ja renkaiden pesu, niin muutaman kympin säästön takia ei jaksaisi itse hirveästi puljailla, mutta satkun tai parin vuoksi kyllä viitsiikin nähdä vähän vaivaa.
 
Kumpaakaan ei taida olla paikallisella valikoimissa, mutta tietysti ainahan sitä voi itse tilata jostain ja käydä jossain puljussa pyöräyttämässä ne vanteille. Pitääpä kysellä vähän hintoja rengastöille muutamasta paikasta, useammasta lähikorjaamosta löytyy vehkeet. Onko tullut vastaan mistä näitä saa edullisimmin?

Toki vähän enemmän vaivaa, kun joutuu itse kuljetella vanhan rengassarjan lisäksi uudet renkaat ja mahdollisesti itse hoitaa renkaiden vaihdon. Tuohon paikallisen rengasfirman hintoihin sisältyy rengastyöt, alle laitto ja renkaiden pesu, niin muutaman kympin säästön takia ei jaksaisi itse hirveästi puljailla, mutta satkun tai parin vuoksi kyllä viitsiikin nähdä vähän vaivaa.
Itse ainakin oon katsonut rehvid24.ee valikoiman. Yleensä edullisin vaihtoehto löytynyt sieltä
 
Ota Misut noista.

Katso tuolta jos löytyy asentajaa läheltä, samoin 1001 renkaat.
Contit tai Hakkat ei oo lisäpanostuksen arvoiset?

Renkaatalle ja Rengas-online löysi firmoja vain naapuri kaupungeista, 1001renkaat jäi vielä katsomatta, kun vaati sisään kirjautumisen että pääsi noita selaamaan.
 
Contit tai Hakkat ei oo lisäpanostuksen arvoiset?

Renkaatalle ja Rengas-online löysi firmoja vain naapuri kaupungeista, 1001renkaat jäi vielä katsomatta, kun vaati sisään kirjautumisen että pääsi noita selaamaan.

Kaikki "isojen" merkkien renkaat on vuodesta toiseen erittäin hyviä, joskin pieniä ailahteluja aina välillä testeissä mutta ei mitään katastrofaalista koskaan. Vilkaise Goodyear ja Hankook vielä, että mikä on tarjonta, Goodyear on edullisempi premium, Hankook yleensä erittäin hyvä hinta-laatusuhde myös.

Melkein satasen hintaero on jo sellainen, että itsekin ehkä Micheliniin kallistuisin. X-ice snow on pyörinyt nyt pari vuotta alla talvisin ja tuntui säilyttävän pidon ihan asiallisesti. Vielä ensi talven voisi noilla ja sitten uutta nakkia alle.
 
Reff.ee:ltä lähti tilaukseen Hankookin nastat ison farkun alle. GY:n kitkat olisi olleet aika lailla samanhintaiset ja oma valintani, mutta perheen toinen kuski arvostaa nastoja, joten näin yhdessä päätettiin.

Hankookit toimi hyvin aiemmin Yariksen alla, joskin ainakin pikkuautossa olivat hieman äänekkäät. GY:n edellisestä kitkasukupolvesta on myös kokemusta parin eri auton alla ja nastoja jäi silloin kaipaamaan vain polanteisilla maalaisteillä.
 
TM:n testi ulkona, mukana perusmerkkien lisäksi yllättäen nyt myös Triangle.

Nastat (arvosana)
Nokian HKPL 10, 8.9
Goodyear UGA2, 8.5
Michelin X-ice N4, 8.5
Kumho Wi32, 8.4
Continental IC3, 8.1
Hankook RS2, 7.9
Pirelli IZ2, 7.9
Bridgestone Blizzak S3, 7.8
Falken, 7.7
Triangle, 6.7

Kitkat:
Conti VC8, 8.6
Nokian R5, 8.4
Goodyear UGI3, 8.0
Michelin, 7.6
Hankook, 7.5
Kumho Wi51, 7.5
Falken, 7.4
Radar, 7.2
Triangle, 6.7

Continentalilta nastoissa poikkeava rimanalitus, Kumho jättiyllätys selvästi halvempana.
Kitkoissa Conti totutun vahva, Michelin ehkä vähän pettymys.
Hankookilta ja Kumholta kitkoissa hyvää keskitasoa.

Meniköhän vannetukulla aamukahvit väärän kurkkuun kun Triangle osoittautui vähemmän yllättäen huonoksi :kahvi:

Noilla hinnoilla ei ole kyllä juurikaan syitä ostaa kiinalaista, jos Kumhon saa muutaman kympin kalliimmalla ja suorituskyky aivan eri sfääreissä.
 
Viimeksi muokattu:
TM:n testi ulkona, mukana perusmerkkien lisäksi yllättäen nyt myös Triangle.

Nastat (arvosana)
Nokian HKPL 10, 8.9
Goodyear UGA2, 8.5
Michelin X-ice N4, 8.5
Kumho Wi32, 8.4
Continental IC3, 8.1
Hankook RS2, 7.9
Pirelli IZ2, 7.9
Bridgestone Blizzak S3, 7.8
Falken, 7.7
Triangle, 6.7

Kitkat:
Conti VC8, 8.6
Nokian R5, 8.4
Goodyear UGI3, 8.0
Michelin, 7.6
Hankook, 7.5
Kumho Wi51, 7.5
Falken, 7.4
Radar, 7.2
Triangle, 6.7

Continentalilta nastoissa poikkeava rimanalitus, Kumho jättiyllätys selvästi halvempana.
Kitkoissa Conti totutun vahva, Michelin ehkä vähän pettymys.
Hankookilta ja Kumholta kitkoissa hyvää keskitasoa.

Meniköhän vannetukulla aamukahvit väärän kurkkuun kun Triangle osoittautui vähemmän yllättäen huonoksi :kahvi:

Noilla hinnoilla ei ole kyllä juurikaan syitä ostaa kiinalaista, jos Kumhon saa muutaman kympin kalliimmalla ja suorituskyky aivan eri sfääreissä.
Tämän perusteella GoodYearin kitkat vaikuttaa enemmän ja enemmän varteen otettavalta vaihtoehdolta. Alle 500e toimituksineen, rengastyöt lienee jotain 70-80e luokkaa. Reffiltä näytti saavan Conteja about 580e luokkaan toimitettuna ja tuohon asennus päälle, niin about satasen säästöstä puhutaan. Paikallista rengasfirmaa puoltaa nyt helppous, ei tarvi ku nostaa vanhat renkaat kyytille ja ajaa pihaan ja saa tarpeen tullen vielä korottoman ja kuluttoman 12kk maksuajan. Valintoja valintoja.

Mulla oli muuten nuo Kumhon Wi32:t edellisen pirssin alla ja oli kyllä hyvä pito niin lumella kuin jäällä. Jos jostaki pitää haukkua, niin ne oli ihan törkeen äänekkäät asfaltilla 40-60 km/h nopeuksissa. Lumella ja jäällä oli hiljaiset ja asfaltilla suuremmissa nopeuksissa rengasmelu häipyi muun metelin alle, MK2.5 Focus kun ei ollut mikään hiljaisin auto.


Goodyearillä diiliä. (Talvirenkaista)

Koski muuten vain 17" ja suurempia kokoja.
 
Onko kellään heittää faktoihin perustuvaa tietoa ns. oikein säilytettyjen, käyttämättömien renkaiden säilyvyydestä? Yleinen suositushan on 5 vuotta, mutta sillä viitataan tietääkseni käytäössä olevaan renkaaseen.

145/70R13 kokoa ei saa uutena-uutena mistään, vaan vaihtoehdot on 2016 leimalla olevaa, tai isompi koko, kuten 155/70R13. Ei noissa iso ero ole, mutta 11 hevosvoimalla ei tarvi kyllä yhtään ylimäärästä vierintävastusta :think:
 

 
Voikohan poliisi valittaa jos vaihtaa jo nastat alle? Ei luultavasti tarvi paljoa ajaa lähiaikoina, ja kelit viilenee, niin mietin että jos hoitaisi tämän ajoissa pois.
 
Voikohan poliisi valittaa jos vaihtaa jo nastat alle? Ei luultavasti tarvi paljoa ajaa lähiaikoina, ja kelit viilenee, niin mietin että jos hoitaisi tämän ajoissa pois.
Ainahan voi valittaa, mutta tuskin jos öisin on jo pakkasta (ainakin täälläpäin).
 
No joo, kaipa tuon voisi hoitaa nyt ajoissa pois. Ovat vielä rengashotellissa, niin varmaan vähemmän ruuhkaakin vielä nyt.
Samalla tyylillä ajetaan sitten kevät kuukausi sulamisen jälkeen ropinoilla kun on kätsympää. Ja ilmassa leijuu kuukausikaupalla extra katupölyä.
Vinkki: kitkarenkaat.
 
Samalla tyylillä ajetaan sitten kevät kuukausi sulamisen jälkeen ropinoilla kun on kätsympää. Ja ilmassa leijuu kuukausikaupalla extra katupölyä.
Vinkki: kitkarenkaat.

Taas tämä alkaa :facepalm:


Keväällä valitettiin nastarenkailla ajavista ja 23.4 näytti tältä

PXL_20240423_072018891.jpg


Nastarengas on ihan laillinen rengas Suomessa.
 
Samalla tyylillä ajetaan sitten kevät kuukausi sulamisen jälkeen ropinoilla kun on kätsympää. Ja ilmassa leijuu kuukausikaupalla extra katupölyä.
Vinkki: kitkarenkaat.
Toinen ääripää että talvi yllättää ja sitten on kiire kun tarvisikin autoa. Molemmissa puolensa.
 
Ihan varmana mainostiimi luo jo mainoslausetta ''Täyden 10 rengas'' kun kitkarengas pärjäsi ainoastaan melussa :rofl:

TM on aiemmin todennut niistä, että eivät ole olleet testissä koska Vannetukku ei ole sitoutunut noudattamaan TM:n nimen käyttöön liittyviä ohjeita.
Josko nyt sitten on suostunut laittamaan nimen paperiin.
 
205/55 R16 koossa pitäisi uudet talvirenkaat hankkia, mutta tässä vähän puntaroin että kokeilisiko kitkoja pitkästä aikaa vai mennäänkö taas nastalinjalle. Tulisi -17 vuoden farkku Astra K:n alle. Suosituksia 600e +-50e hintaluokassa, siis mahdollisesti sisältäen rengastyöt?

e: Linglongin nastarenkaat näyttäis olevan liki-ilmaiset, mutta onko noista yhtään mihinkään? About 300e/sarja + rengastyöt. Hankookia löytyy nastana ja kitkana sopuisaan ~450e/sarja hintaan.
GoodYear Ice 3:t ostin viime syksynä, ei mitään pahaa sanottavaa itse renkaista ja väitän, että ne saa 650e asennettuna kivijalasta kysymällä, eli niukasti budjettiin. Michelin vois kans mennä budjettiin.

Continental tai Nokian voi vaatia black friday -kampanjaa, koska ovat pääasiassa vähän hintavampia.

Itse kuitenkin ottaisin Contin CVC8:t, koska uusin malli, pärjännyt testeissä ja CVC7:t omistin itse hyvin kokemuksin. Mutta jos budjetti tiukka, niin sitten GoodYear. Ja jos tosi tiukka, niin Hankook/Kumho.
 
TM:n testi ulkona, mukana perusmerkkien lisäksi yllättäen nyt myös Triangle.

Nastat (arvosana)
Nokian HKPL 10, 8.9
Goodyear UGA2, 8.5
Michelin X-ice N4, 8.5
Kumho Wi32, 8.4
Continental IC3, 8.1
Hankook RS2, 7.9
Pirelli IZ2, 7.9
Bridgestone Blizzak S3, 7.8
Falken, 7.7
Triangle, 6.7

Kitkat:
Conti VC8, 8.6
Nokian R5, 8.4
Goodyear UGI3, 8.0
Michelin, 7.6
Hankook, 7.5
Kumho Wi51, 7.5
Falken, 7.4
Radar, 7.2
Triangle, 6.7

Continentalilta nastoissa poikkeava rimanalitus, Kumho jättiyllätys selvästi halvempana.
Kitkoissa Conti totutun vahva, Michelin ehkä vähän pettymys.
Hankookilta ja Kumholta kitkoissa hyvää keskitasoa.

Meniköhän vannetukulla aamukahvit väärän kurkkuun kun Triangle osoittautui vähemmän yllättäen huonoksi :kahvi:

Noilla hinnoilla ei ole kyllä juurikaan syitä ostaa kiinalaista, jos Kumhon saa muutaman kympin kalliimmalla ja suorituskyky aivan eri sfääreissä.
Onko näissä renkaissa jotain valmistusvuosien välisiä eroja, kun samat renkaat on testissä ihan eri järjestyksessä, kuin viime vuonna?
 
Onko näissä renkaissa jotain valmistusvuosien välisiä eroja, kun samat renkaat on testissä ihan eri järjestyksessä, kuin viime vuonna?

Tietääkseni ainakin isot valmistajat tekee jatkuvaa kehitystä/optimointia saman mallinimenkin alla oleville renkaille.

Tietystihän halutaan tehdä mahdollisimman hyvää mahdollisimman halvalla.

Ja tottakai olosuhteetkin voi vaikuttaa, vaikka osa testeistä tehdäänkin hallitiloissa kontrolloidusti. Joku rengas saattaa olla nollan tuntumassa erityisen hyvä, toinen taas parempi paukkupakkasilla.
 
Mulla oli muuten nuo Kumhon Wi32:t edellisen pirssin alla ja oli kyllä hyvä pito niin lumella kuin jäällä. Jos jostaki pitää haukkua, niin ne oli ihan törkeen äänekkäät asfaltilla 40-60 km/h nopeuksissa.
Mä ajoin viime talven noilla ja ihmettelin, että onkohan renkaat asennettu päin persettä kun ujeltaa niin oudosti taajamanopeuksissa. Ilmeisesti vain ominaisuus sitten. Yhtään nastaa ei ole toistaiseksi irronnut, mutta vetävien pyörien nastat kääntyi vinoon yhdessä talvessa. Pito on erittäin hyvä, mutta saa nähdä kauan kestää.
 
Viimeksi muokattu:
Mä ajoin viime talven noilla ja ihmettelin, että onkohan renkaat asennettu päin persettä kun ujeltaa niin oudosti taajamanopeuksissa. Ilmeisesti vain ominaisuus sitten. Yhtään nastaa ei ole toistaiseksi irronnut, mutta vetävien pyörien nastat kääntyi vinoon yhdessä talvessa. Pito on erittäin hyvä, mutta saa nähdä kauan kestää.
Joo todella outo ujellus ja "rouhuuttava" ääni oli. Itsekin jouduin tarkistaa, että onko joku rengas mennyt vahingossa väärinpäin vanteelle tms. Pari talvea ehdin noilla ajella ennenkuin auto lähti vaihtoon, siinä ajassa ei ajo-ominaisuudet ehtineet muuttua. Toki ei kilometrejäkään nähneet hirveästi, kun auto toimitti kakkosauton virkaa.
 
Edelliset talvirenkaat XC60:ssa olivat Nokian Hakkapeliitta 8 (245/60/18) ja olen ollut niihin todella tyytyväinen. Yhdet parhaista talvirenkaista mitä minulla on koskaan ollut, eli ovat olleet sopivan hiljaiset, jämäkät ja pitävät. Kolme kautta niillä on jo takana ja vaikka pintaa on vielä reilusti jäljellä, niin nastat ovat aika heikossa hapessa. Vielä niillä ehkä yhden talven ajaisi, mutta kumiseos alkaa todennäköisesti olemaan jo aika kovaa, joten varmaan jossakin vaiheessa talven mittaan on syytä laittaa sarja uusiksi. Noilla ajattelin kuitenkin aloitella kauden.

Tuo uusin Hakkapeliitta 10 tuntuu olevan tässä kokoluokassa liikkeestä riippuen 20-80€ kalliimpi per rengas, kuin esim. Goodyear UltraGrip Arctic 2 tai Michelin X-ICE North 4. Sarjan hinnaksi tulee asennettuna about tonni ja satasen hintaero on sellainen, että eipä siinä näennäinen testivoittajastatus tai yrityksen kotimaisuusaste välttämättä paljon merkitse. No, onneksi ei ole mikään kiire, niin voi lueskella lisää testejä ja etsiä sopivia vaihtoehtoja. Ja voihan se olla, että sieltä löytyy tuurilla joku ylivuotinen premium-versio kohtuuhintaan. Ei ole ennenkään ollut mikään pakko saada ihan uusinta uutta alle.
 
Edelliset talvirenkaat XC60:ssa olivat Nokian Hakkapeliitta 8 (245/60/18) ja olen ollut niihin todella tyytyväinen. Yhdet parhaista talvirenkaista mitä minulla on koskaan ollut, eli ovat olleet sopivan hiljaiset, jämäkät ja pitävät. Kolme kautta niillä on jo takana ja vaikka pintaa on vielä reilusti jäljellä, niin nastat ovat aika heikossa hapessa. Vielä niillä ehkä yhden talven ajaisi, mutta kumiseos alkaa todennäköisesti olemaan jo aika kovaa, joten varmaan jossakin vaiheessa talven mittaan on syytä laittaa sarja uusiksi. Noilla ajattelin kuitenkin aloitella kauden.

Tuo uusin Hakkapeliitta 10 tuntuu olevan tässä kokoluokassa liikkeestä riippuen 20-80€ kalliimpi per rengas, kuin esim. Goodyear UltraGrip Arctic 2 tai Michelin X-ICE North 4. Sarjan hinnaksi tulee asennettuna about tonni ja satasen hintaero on sellainen, että eipä siinä näennäinen testivoittajastatus tai yrityksen kotimaisuusaste välttämättä paljon merkitse. No, onneksi ei ole mikään kiire, niin voi lueskella lisää testejä ja etsiä sopivia vaihtoehtoja. Ja voihan se olla, että sieltä löytyy tuurilla joku ylivuotinen premium-versio kohtuuhintaan. Ei ole ennenkään ollut mikään pakko saada ihan uusinta uutta alle.
Nordman North 9 voisi olla kanssa ihan hyvä vaihtari jos Nokialainen on miellyttänyt ja pitää olla nasta.
 
Mä ajoin viime talven noilla ja ihmettelin, että onkohan renkaat asennettu päin persettä kun ujeltaa niin oudosti taajamanopeuksissa. Ilmeisesti vain ominaisuus sitten. Yhtään nastaa ei ole toistaiseksi irronnut, mutta vetävien pyörien nastat kääntyi vinoon yhdessä talvessa. Pito on erittäin hyvä, mutta saa nähdä kauan kestää.
Viime talvi ajettiin noilla. Kaikki muu ok+, mutta mekkala aivan järkyttävä..
 
Nokian HKPL 10 EV alla - paras nastarengas ikinä - hurja pito ja meteli miellyttävä. Ruotsista tilasin viime vuonna- oli sieltä paljon halvempi. Suomessa taitaa olla Nokian lisää, kun ehkäpä käyvät paremmin kaupaksi.
Kalliit toki.
(Michelin X-ice north 4 myös todella hyvä rengas aiemman kokemuksen perusteella - melu erilainen)

(kesärenkaat Conti NXT -- hyvät ja kalliit)
 
Viimeksi muokattu:
Ei noihin rengastesteihin kannata varmaan aivan sokeasti kuitenkaan luottaa.

Mä suosittelen edelleen kitkoista Michelin X-ICe Snow, tuntuvat aivan helvetin hyviltä alla. CVC8 voivat olla ominaisuuksiltaan paremmat, ei ole kokemusta, mutta Nokian kitkoja en suosittele kellekään.

Kaippa se on autosta ja olosuhteista kiinni ja mitä arvostaa.
 
Nordman North 9 voisi olla kanssa ihan hyvä vaihtari jos Nokialainen on miellyttänyt ja pitää olla nasta.
Joo, kyllä mä olen nastat kokenut paremmiksi omissa autoissa, omilla käyttötottumuksilla ja niillä alueilla missä eniten liikun. Myös muut perheessä arvostavat nastoja. Muutamat kitkat on ollut alla ja on niilläkin pärjännyt, mutta niiden kanssa on pitänyt olla aina vähän enemmän varuillaan varsinkin jäällä ja kiillottuneissa urissa, joita tuntuu talvisin riittävän enemmän kuin tarpeeksi.

Molemmissa on puolensa, mutta tässä vaiheessa minulle nastat, kiitos. Mutta se siitä, kun jatkoväännölle tähän liittyen on olemassa se kokonaan oma ketjunsa.
 
Vinkki: kitkarenkaat.
Ehkä jos ajaisi vaikka työkseen niin saattaisi olla kannattavaa mennä vaikka kolmien renkaiden taktiikalla, eli kesä, talvi, ja sitten tähän syksyn ja kevään "välikauteen" sellaiset crossclimate-renkaat. Mutta pitäisi varmaan ajaa oikeasti paljon että tuo kannattaisi, jos sittenkään.
 
Voikohan poliisi valittaa jos vaihtaa jo nastat alle? Ei luultavasti tarvi paljoa ajaa lähiaikoina, ja kelit viilenee, niin mietin että jos hoitaisi tämän ajoissa pois.
Saa vaihtaa (kelien vaatiessa). Parin viikon päästä alkaa muutenkin renkaidenvaihtosesonki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 427
Viestejä
4 608 837
Jäsenet
75 853
Uusin jäsen
Eerikki94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom