Talvirenkaat - yleisketju

Kuuluu jo ropina, ja luvattu pari viikkoa +5-+10 säitä. Sitten valitetaan kun tieverkosto ei pysy hyvänä.

Jonotatko puolestani rengasliikkeeseen sitten kun tuleekin yhtäkkiä lumi maahan?

Itsekin vaihdoin kitkat alle taannoin kun talouden autolla pitää päästä liikkumaan tarvittaessa vaikka yön aikana olisikin tullut jotain taivaalta.

Rohkenen epäillä, että tällä parilla viikolla/kuukaudella tms olisi niin isoa merkitystä sen kokonaisuuden kannalta.
 
Kuuluu jo ropina, ja luvattu pari viikkoa +5-+10 säitä. Sitten valitetaan kun tieverkosto ei pysy hyvänä.

Sillä on mökkivaraus Rovaniemelle syyslomalla. Mutta joo, itsekin bongasin pari päivää sitten nastat sekä edelläseisovalla liikennevaloissa että citymaasturissa ruokakaupan invaruudussa. Mutta jos ei itse vaihda, niin onhan tuo nastojen pelaaminen hankalaa... joko vaihdat ennakoivasti (laittomasti) tai sitten toivot saavasi vaihtoajan siihen suurimpaan rengaskaaokseen, kun Pekka Pouta lupaa jotain muutakin kuin poutaa.
 
Jonotatko puolestani rengasliikkeeseen sitten kun tuleekin yhtäkkiä lumi maahan?

Itsekin vaihdoin kitkat alle taannoin kun talouden autolla pitää päästä liikkumaan tarvittaessa vaikka yön aikana olisikin tullut jotain taivaalta.

Rohkenen epäillä, että tällä parilla viikolla/kuukaudella tms olisi niin isoa merkitystä sen kokonaisuuden kannalta.

Laitonta laittaa nastat alle ennen marraskuuta, jos sää/keli ei niitä edellytä.
 
Eikös tälle kitkat, nastat, KE-kitkat, allseasonit jne. väittelylle ole oma ketjunsa.

Ei kai... Nastalle ja kitkalle on.


Se on just noin. Mä oon toistakymmentä vuotta ollut kitkojen puolestapuhuja, mutta nyt kun on muutamana talvena peräkkäin ollut etelässä kunnon pääkallokelejä, niin on tullut myös läheltä piti tilanteita, joissa ollaan sivuluisussa suoralla tiellä tai liu’utaan olemattomalla vauhdilla jarrujen menoa yhtään hidastamatta punaisilla risteyksen läpi. Ei oikein maistuisi ajautua samanlaiseen tilanteeseen maantiellä vastaantulevan liikenteen seassa ja kyllä mun kitkailut loppui viime talveen.

Niillä pärjää kaupunkipyörityksessä ja pohjoisessa hyvin, mutta suolan, pumppaavien lämpötilojen ja kovan liikenteen/lumisateen liukastamilla teillä niihin ei löydy enää mitään luottoa ainakaan painavahkojen MB:n ja Teslan kanssa, joilla on viimeiset talvet tullut ajeltua.

Jos kuitenkin kolarin ajaa, niin painava MB tai Tesla ovat turvallisimpia autoja ajaa se. Itselle. Toki hyvä ajatella muitakin, sääli minua jos liukastelette 90-luvun designin ja 1125 kg omamassan keulaan... :x3:

Eikös koko maassa ole jo ollut yksittäisiä pakkasöitä?
Tuohan nyt käytännössä kuittaa hyvin helposti sen lain kirjaimen ajokelistä/säästä.

Mielestäni en ole nähnyt ennusteissa, toki olen täällä etelässä Kehä III:n sisällä. Vaikka tarkemmin ajateltuna on totta, että jo useampi viikko sitten tuli nähtyä täällä etelässä kuuraa tiensivussa penkassa aamusella, kun ajelin nelostietä pohjoiseen. Mutta olisin ajanut nastoilla jo syyskuun lopulta alkaen, jos olisin vaihtanut varmuuden vuoksi eikä siinä kyllä olisi järjen hiventä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 208
Viestejä
4 452 820
Jäsenet
73 674
Uusin jäsen
Eemeli77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom