Uusien sähköautojen hinnat ja arvonalenemat hirvittää, joten katse on taas alkanut kääntymään käytettyjen markkinoihin. Olen tässä ollut sähköauton ostoaikeissa
jo tovin ja vaikka alunperin hylkäsin Volvon XC40:n hieman liian pienenä tiloiltaan ja rangeltaan, niin nyt se onkin palannut taas harkintaan koska käytettyjen nelivetojen hinnat alkaa olemaan varsin houkuttelevia. Tuo Volvo ei ehkä valtavasti loista milläkään yksittäisellä osa-alueella, mutta toisaalta vaikuttaisi olevan aika eleettömän tasavahva suorittaja lähes kaikilla niistä. Isoin akilleen kantapää on range/kulutus, mutta toisaalta pikalatausnopeudet- ja käyrät on ilmeisesti varsin hyviä koska akun esilämmitys löytyy ja toisaalta meillä muutenkin suunnileen 95% päiväajoista on maksimissaan luokkaa 200 km ja auton saisi aina kotona töpseliin. Osittainhan kova kulutus johtuu myös jatkuvasta nelivedosta, joten sitäkään ei voi yksiselitteisen huonona juttuna pitää.
Eli, vm. 21-22 < 80 tkm ajettu Volvo XC40 recharge täyssähkö nelikkona ja mieluiten mahdollisimman varusteltuna (lähinnä pilot ja plus). Uhka vai mahdollisuus? Tehdastakuuhan tuon ikäisissä on jo takanapäin, mutta akkutakuuta löytyy vielä ja ilmeisesti noissa ei kuitenkaan mitään kovin isoja/kalliita vikoja ole kuitenkaan tähän asti ilmennyt? Vähän kyllä hirvittäisi lyödä +35 kiloeuroa käytettyyn autoon kun muutama vuosi sitten sillä hinnalla olisi vielä saanut erittäin pätevän uuden ja on se kuitenkin yhden keittiörempan vähemmän rahaa kuin uusi sähkäri vastaavilla ominaisuuksilla...
Sama auto Polestar 2:na olisi sinänäs myös ihan kiinnostava ja mielestäni paljon paremman näköinen, mutta luulen että lapsiperheen tarpeisiin Volvon tilat olisi kuitenkin paremmat.