Tuo 13-14% year-on-year keskiarvo perustuu 30:een yleisimmän automallin myynteihin nettiautossa 2024 ja otos on ollut 360.000 myyntitapahtumaa. Se on kyllä niin hyvin markkinoita kuvaava otos kuin mahdollista. Vuosien väliset vertailut olen tehnyt toiseksi viimeisen artikkelissa esiintyvän käyrän pohjalta:
Arvonalenema on isoa rahanmenoa, joka koskee lähes kaikkia autoja. Saimme Nettiautolta laajan datan, jonka perusteella autojen välillä on tiettyjä, aivan loogisia eroja. Parhaiten arvoaan säilyttävät edullisten käyttökulujen autot sekä uudet nykyaikaiset automallit ensimmäisinä vuosikertoinaan.
moottori.fi
Jotenkin on vaikeaa hahmottaa miten tuo Toyota on NIIN kaukana keskiarvosta. Kyllähän Toyota tunnetusti säilyttää arvonsa hyvin, mutta onko todella vuosittainen suhteellinen pudotus vain puolet keskiarvosta? On kyllä oleellinen asia jos todella noin on.
Otos on suuri, mutta se yksinään ei takaa järkevää lopputulosta. Kuten käyttämäsi käyrän kuvatekstissäkin lukee:
"Kuvaaja kertoo arvonalenemasta lähinnä vanhempien autojen kohdalla. Sen sijaan 2020-luvun autoista se paljastaa, miten sähköistymisen myötä autojen hintalappuhinnat ovat aiempaa korkeampia.".
Siinä on siis verrattu 2024-automassan mediaanipyyntihintaa vanhempien vuosikertojen mediaanipyyntihintaan. Uudemmissa on mukana kalliita sähköautoja nostamassa hintaa. Tuon kuvaajan käyttäminen on kuin vertaisi omenoita appelsiineihin, joten en ihan tajua kuvaajan pointtia. Yksittäisen automallin arvonlasku on takuulla maltillisempaa.
Parempi olisi käyttää sitä edellistä kuvaajaa, jonka kuvatekstissä lukee:
"Vuosimallien 2014 kaikkien henkilöautojen mediaanihintojen seuranta kymmenen vuoden ajan kertoo tyypillisestä arvon alenemisesta. Isona poikkeuksena ovat koronavuodet, jolloin käytettyjen autojen arvot säilyivät pari vuotta suunnilleen ennallaan. Vuodenaikoja tarkasteltaessa autojen arvot tipahtavat yleensä talvella ja keväällä, mutta kesän ja syksyn ajan ne pysyvät varsin tasaisina.".
Siinä on tehty oikein, eli seurattu saman automassan (vm. 2014) mediaanipyyntihintojen kehitystä eri vuosina. Jos jaksat, kannattaisi tehdä sen perusteella uudet laskelmat. Käytä vastaavia vuosineljänneksiä.
Minä ehdin laskea vain tekstin perusteella, että vm. 2014 maksoivat uutena noin 30 k€ ja 2024 saman massan mediaanipyyntihinta Nettiautossa oli 11 700 €. En tiedä tarkoista kuukausista, joten oletan ajaksi 10 v.
Arvonalenema (10 v, vm. 2014):
(1 - (11 700 € / 30 000 €) ^ (1 / 10)) * 100 % = 8,99 %/a
Eipä ole 13 - 14 %/a, kun verrataan saman automassan arvonlaskua.
Meidän uutena ostettu Auris tappiin varusteltuna, 8,75 a, mediaanipyynti enintään 14,7 tkm/a ajetuille 17 200 €:
(1 - (17 200 € / 30 800 €) ^ (1 / 8,75)) * 100 % = 6,44 %/a
Kaverin uutena ostetti Avensis, 8,75 a, mediaanipyynti enintään 14,7 tkm/a ajetuille 19 485 €:
(1 - (19 485 € / 31 500 €) ^ (1 / 8,75)) * 100 % = 5,34 %/a
Meidän osalta nämä laskut ovat vääristyneitä, sillä niissä on käytetty todellista kauppahintaa uutena, mutta tämän päivän mediaanipyyntihintaa. Todellisuudessa autoista ei saa niin paljoa, joten oikeampi arvonlasku on noin 7 %/a, minkä eilen heitinkin. Edellä kaikille 2014 autoille laskettu 8,99 %/a (10 v, 11 700 €, 30 000 €) on vertailukelpoisemmin laskettu, sillä siinä on verrattu uusien mediaanipyyntihintaa käytettyjen mediaanipyyntihintaan.
Arvonalenema on isoa rahanmenoa, joka koskee lähes kaikkia autoja. Saimme Nettiautolta laajan datan, jonka perusteella autojen välillä on tiettyjä, aivan loogisia eroja. Parhaiten arvoaan säilyttävät edullisten käyttökulujen autot sekä uudet nykyaikaiset automallit ensimmäisinä vuosikertoinaan.
moottori.fi
Edit. Tuossa 8,99 %/a:n perusteena olleessa 11 700 eurossa on mukana tuontiautoja nostamassa hintaa.
"Pandemian jälkeen hinnat ovat taas tipahtaneet niin, että vuoden 2014 autojen mediaani on tällä hetkellä 11 700 euroa. Se on yhä 39 % uusien autojen noin 30 000 euron mediaanihinnoista vuonna 2014. Tässä kohtaa joukkoa on ehtinyt täydentää jo iso määrä kalliimpia tuontiautoja, jotka nostavat hintatasoa. “Suomi-autojen” kohdalla arvo on ehkä reilu kolmasosa uudesta."
Reilu kolmasosa on esim. 0,34:
(1 - (0,34) ^ (1 / 10)) * 100 % = 10,23 %/a
Tai 0,35:
=9,97 %/a
Nuokin ovat yläkanttiin japanilaisella bensa-autolla enintään 15 tkm/a ajavalle. Luvuissa ovat nimittäin mukana dieselit, joilla ajetaan suurempia määriä, mikä kasvattaa arvonlaskua. Samoin mukana on eurooppalaisia automalleja, joiden arvonlasku on japanilaisia jyrkempää.