Mikä auto minulle?

Se THP ei kyllä ole missään kohtaa millään käsittelyllä edes etäisesti OK peli. Modernin ajan paskimpia moottoreita.
 
Se THP ei kyllä ole missään kohtaa millään käsittelyllä edes etäisesti OK peli. Modernin ajan paskimpia moottoreita.
Muuten totta, mutta tehokkain Peugeot Sport -versio on eri maata; se, jonka tunnistaa 262-270 hv tehosta. Noissa ei ole jakopäitä mennyt ilmeisesti käytännössä lainkaan eikä karstoittuminenkaan, tai öljynkulutus, ole ollut tavallista suurempaa. Tekivät ko. moottoriin isoja muutoksia ja ilmeisesti saivat sen lopultakin kestämään. Ei sillä, nuo tehoversiot nyt eivät sinänsä liity tähän aiempaan keskusteluun - mutta on nyt kuitenkin niin, että ihan kaikki THP:t eivät sysipaskoja sittenkään ole.
 
Eikö VTi ole THP ilman turboa? Olen ymmärtänyt, että samanlaisia öljynkulutusongelmia kuin THPssa ja varmaan yleisiä suorasuihkujenkin ongelmia? Voihan se korjaussarjalla käsitelty THPkin olla ok peli? Nämä muistikuvat monen vuoden takaa, kun sitikkaa harkitsin.
Käsittääkseni VTi on perinteinen monipisteruisku. Ei ole korkeapainepumppua kuormittamassa jakopäätä eikä suoraruiskujen karstaongelmia.

Onko VTi PSA:n viimeinen monipisteruisku?
 
Käsittääkseni VTi on perinteinen monipisteruisku. Ei ole korkeapainepumppua kuormittamassa jakopäätä eikä suoraruiskujen karstaongelmia.

Onko VTi PSA:n viimeinen monipisteruisku?

Ottakaa suolan kanssa, mutta Wikipedian mukaan PureTech-sarjaan kuuluu suoraruiskujen ohella monipisteruiskukoneita.


Myös Ultimatespecs-sivusto kertoo, että Corsassa tuo turboton 1.2 moottori olisi ainakin vielä v. 2019 ollut MPI.

 
Edellisessä viestissä onkin linkki hyvään listaukseen PSA eri koneista.

VTI merkinnällä tunnettuja koneita on PSA mallistossa useita erilaisia. Esim. 1.6 VTI (EP sarja), joka on prince nimellä tunnettu PSA ja BMW/Mini yhteinen hanke, ja sitten myös uudemmista öljykylpyisellä jakohihnalla olevista pikkukoneista löytyy ainakin 1.2 VTI (EB sarja). Molemmissa on ollut ongelmana ainakin joissain vuosimalleissa huomattavasti kasvava öljynkulutus melko alhaisillakin kilometreillä. Valitettavasti itselläni on kokemusta molemmista edellä mainituista enkä voi suositella. Etenkin tuo 1.6 VTI on muuten vapaastihengittäväksi varsin mukava laitos, mutta jouduin hävittämään auton pois öljynkulutuksen takia alle 150tkm ajettuna.

Nykyisessä Stellantis-Astrassani on käsittääkseni myös tuota EB sarjaa oleva 1.2 130hv turbokone. En tiedä sitten onko näissä uusissa jo saatu öljynkulutus- ja muut kestävyysongelmat kuntoon, käsittääkseni noita on ainakin merkittävästi paranneltu.
 
Onkohan mitään sivustoa, missä olisi vertailtu autojen ajovaloja ja sisämelua? Nuo on toki hankala mitata tarkasti, kun riippuvat polttimoista ja renkaista jne, mutta kertoisi se ei niin tieteellinen vertailukin jo jotain. Koitin googletella, mutta heikoin tuloksin. Nyt varsinkin syyspimeillä työmatkaa ajaessa (osittain valaisemattomilla teillä) täytynyt todeta, että seuraavan auton hankintaan vaikuttaa myös se minkätasoiset (lähi)valot siinä on. Ikävä ajaa pimeässä huonoilla valoilla.

Muutamassa autoarvostelussa suht uusille autoille pistänyt silmään, kun on erikseen mainittu heikot lähi/kaukovalot miinukseksi. Jännä miten autoja ollut liikenteessä jo yli 100 vuoden ajan ja hyviä ajovaloja osattiin tehdä jo 90-luvulla (ilmeisesti vanhoissa Saabeissa ollut hyvät valot) vaikkei ollut mitään LEDejä tai Xenoneja käytössä. Ilmeisesti hyvät ajovalot ei ole korkealla prioriteettilistalla kaikilla valmistajilla, vaan muotoilu jne menee edelle :hmm:
 
Suurin osa autojen myyntialueista on lähes täydellistä katuvaloverkostoa, ei tällaiset periferiat tuo rahaa. Onneksi rahalla voi suurelta osin saada parempaa valaistusta ja esim IIHS on alkanut kiinnittämään seikkaan huomioita, toivottavasti NCAP myös.
 
Onkohan mitään sivustoa, missä olisi vertailtu autojen ajovaloja ja sisämelua? Nuo on toki hankala mitata tarkasti, kun riippuvat polttimoista ja renkaista jne, mutta kertoisi se ei niin tieteellinen vertailukin jo jotain. Koitin googletella, mutta heikoin tuloksin. Nyt varsinkin syyspimeillä työmatkaa ajaessa (osittain valaisemattomilla teillä) täytynyt todeta, että seuraavan auton hankintaan vaikuttaa myös se minkätasoiset (lähi)valot siinä on. Ikävä ajaa pimeässä huonoilla valoilla.

Muutamassa autoarvostelussa suht uusille autoille pistänyt silmään, kun on erikseen mainittu heikot lähi/kaukovalot miinukseksi. Jännä miten autoja ollut liikenteessä jo yli 100 vuoden ajan ja hyviä ajovaloja osattiin tehdä jo 90-luvulla (ilmeisesti vanhoissa Saabeissa ollut hyvät valot) vaikkei ollut mitään LEDejä tai Xenoneja käytössä. Ilmeisesti hyvät ajovalot ei ole korkealla prioriteettilistalla kaikilla valmistajilla, vaan muotoilu jne menee edelle :hmm:
Ei taida olla mitään koostetta. Itse yleensä kaivan esim. kirjastosta Tekniikan maailman, jossa on itseäni kiinnostavan mallin arvostelu.
 
Suurin osa autojen myyntialueista on lähes täydellistä katuvaloverkostoa, ei tällaiset periferiat tuo rahaa.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa paitsi ehkä kaupunkiautojen osalta. Esimerkiksi Saksan autobaanat on täysin pimeitä.

Etelämpänä valoille on myös ympärivuotinen tarve, kun ei ole valoisia kesäöitä.
Onneksi rahalla voi suurelta osin saada parempaa valaistusta ja esim IIHS on alkanut kiinnittämään seikkaan huomioita, toivottavasti NCAP myös.
Kaukovaloille voikin tehdä jotain mutta lähivaloille ei taida juurikaan olla laillisia parannuskeinoja. Joihinkin autoihin voi toki jälkiasentaa premium-ajovalot mutta se ei ole ihan halpaa lystiä.
 
Kaukovaloille voikin tehdä jotain mutta lähivaloille ei taida juurikaan olla laillisia parannuskeinoja. Joihinkin autoihin voi toki jälkiasentaa premium-ajovalot mutta se ei ole ihan halpaa lylystiä.
Aina ne premiumvalotkaan eivät ole tae hyvistä valoista. Meillä 2019 vuoden kugassa(facelift) oli 3k€ premium xenon valopaketti...en ole koskaan ajanut autolla missä olisi tuoreeltaan noin surkeat valot ollut. Valokuvio, kirkkaus ja kantomatka olivat jotain uskomattoman huonoa...pelkkä sininen "usva" joka kävi silmiin kun et käytännössä nähnyt mitään kunnolla.

Mondeoissa ledivaloissa taisi kirkkautta olla mutta kantama oli naurettavan lyhyt.
 
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
  • Hinta alle 15k€
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
  • Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
  • Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Mitä suosittelette?
 

Vedänpä sulle ässän hihasta ja tämmönen huomiolta sivuunjäänyt, hiukan mitäänsanomaton (hyvässä mielessä) katumaasturin kuvatus. Isälleni valkkasin kymmenen vuotta sitten kun nämä tuli takaisin Suomeen moisen Ssangyongin huihain tilalle ja sillä se ajelee vieläkin. Ei vikoja, mutta jarruja pitää käyttää reilusti tai takasatulat jumii.
 
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
  • Hinta alle 15k€
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
  • Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
  • Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Mitä suosittelette?

Luotettavuus on suhteellista, mutta saattaisin noilla spekseillä katsella esim. Skoda Octaviaa, jossa olisi pre-urea 2.0tdi kone, 6-lovinen manuaali (tai märkä dsg:kin ehkä, ne on varsin luotettavia) ja nelivetojakin on. Huonon tien alusta vielä kylkeen niin matka taittuu.

Mutta jos nyt ennusteet pitää paikkaansa, että polttoaineen hinta eskaloituu taas yli 2€/l tasolle niin laskisin kyllä vakavasti että kannattaisiko täyssähköön siirtyminen. Käyttökulut on noilla kilsoilla niin valtavan paljon pienemmät sähköllä.

Diesel tai täyssähkö joka tapauksessa omasta mielestä vaihtoehdot, plugareita ei kannata harkita tuolla ajoprofiililla.
 
Diesel tai täyssähkö joka tapauksessa omasta mielestä vaihtoehdot, plugareita ei kannata harkita tuolla ajoprofiililla.
Sahkoauto ei ole halpa jos joutuu julkisilla lataamaan niin nekin tiedot taytyisi ensin kysella ennenkuin ehdottelee sahkoautoa. 50tkm pystyy kylla ajamaa kotilatauksella ja silloin suosittelisin jotain pari vuotta vanhaa Teslaa.
 
Sahkoauto ei ole halpa jos joutuu julkisilla lataamaan niin nekin tiedot taytyisi ensin kysella ennenkuin ehdottelee sahkoautoa. 50tkm pystyy kylla ajamaa kotilatauksella ja silloin suosittelisin jotain pari vuotta vanhaa Teslaa.

Halvemmaksi se silti tulee kuin diesel. Neliveto + maavara on sellainen yhdistelmä, että sen kanssa tulee aina korkea kulutus. Esimerkinomaisesti, Spritmonitor raportoi keskikulutukseksi Golf Alltrackille (vm. 16-18) 6,63 l/100 km ja Passat Alltrackille jo 7,27 l/100 km. Jos mennään katumaasturikoreihin, niin vielä enemmän.


Vedänpä sulle ässän hihasta ja tämmönen huomiolta sivuunjäänyt, hiukan mitäänsanomaton (hyvässä mielessä) katumaasturin kuvatus. Isälleni valkkasin kymmenen vuotta sitten kun nämä tuli takaisin Suomeen moisen Ssangyongin huihain tilalle ja sillä se ajelee vieläkin. Ei vikoja, mutta jarruja pitää käyttää reilusti tai takasatulat jumii.

Mahtaa olla hienoa odotella näiden Ssanyongien varaosia maailmalta, kun samaan aikaan pitäisi ajaa 50 tkm vuodessa. Eli unohtaisin kaikki eksoottiset merkit...
 
Suurin osa autojen myyntialueista on lähes täydellistä katuvaloverkostoa, ei tällaiset periferiat tuo rahaa. Onneksi rahalla voi suurelta osin saada parempaa valaistusta ja esim IIHS on alkanut kiinnittämään seikkaan huomioita, toivottavasti NCAP myös.
Ainakin sellaisessa "pienessä" autoilumaassa kuin Saksassa katuvalot loppuvat heti taajaman reunassa, eikä moottoriteilläkään valoja ole juuri ollenkaan. Menee offtopiciksi, mutta kyllä niitä hyviä lähivaloja luulisi arvostettavan muuallakin.
 
Halvemmaksi se silti tulee kuin diesel. Neliveto + maavara on sellainen yhdistelmä, että sen kanssa tulee aina korkea kulutus. Esimerkinomaisesti, Spritmonitor raportoi keskikulutukseksi Golf Alltrackille (vm. 16-18) 6,63 l/100 km ja Passat Alltrackille jo 7,27 l/100 km. Jos mennään katumaasturikoreihin, niin vielä enemmän.



Mahtaa olla hienoa odotella näiden Ssanyongien varaosia maailmalta, kun samaan aikaan pitäisi ajaa 50 tkm vuodessa. Eli unohtaisin kaikki eksoottiset merkit...
Ei jaksa millään istua laturin päässä 300km välein noilla kilsoilla. Hyvä idea muuten, mutta ei jatkoon. Diesel varmaan fiksuin ajankäyttö / kulut - suhteessa
 
Ompas kova rasite jos varttin joutuu laittamaan aikaa kahvipaussiin ja kusella käyntiin... mutta jokainen tekee niinkuin hyvin on totes edesmennyt kollegakin mietelauseenaan.

Noilla kilsoilla jäis aikalailla taskuun jenejä kun se ensimmäinen 300 päivässä tulis kotiaseman kautta. :comp:
 
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
  • Hinta alle 15k€
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
  • Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
  • Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Mitä suosittelette?
Ei jaksa millään istua laturin päässä 300km välein noilla kilsoilla. Hyvä idea muuten, mutta ei jatkoon. Diesel varmaan fiksuin ajankäyttö / kulut - suhteessa

Onko jotain ajettavuuteen, hiljaisuuteen, ohituskiihtyvyyteen, vaihteistoon tai varusteisiin liittyviä juttuja? Vakkari nyt varmaan on ainakin must have, jos ei jopa ACC?

Jos isompaa autoa katselet, niin sittenhän sen on oltava diesel. Volvo? XC70 Mk3? V40CC? V60CC? Menee aikalailla budjetin ylärajoille, mutta kuitenkin. Miinuksena se, että vanhoilla dieseleillä on yleensä ajettu melkoisesti jo valmiiksi, joten remonttikierre on edessä. Toisaalta jos ei ole kovin kranttu, niin vähänajettujakin dieseleitä on aina välillä myynnissä yksittäisiä kappaleita sitä sun tätä.

Absoluuttisesti halvimmat kustannukset tosin tulisi luultavasti pienehköllä autolla. Esim. uusimman korimallin Renault Clio tai Dacia Sandero (Stepway-mallissa saisi muutaman lisäsentin maavaraa, mutta
ei nelivetoa) tai Skoda Fabia tai Seat Ibiza tai VW Polo tai Toyota Yaris. Vaikka onhan ne pieniä vehkeitä taittaa tuollaisia kilometrejä...

Muutama auto harkintaan:


Seuraavaan Vagarenan ketjuun tutustuisin, jos olisin teikäläinen:


Luotettavuus on suhteellista, mutta saattaisin noilla spekseillä katsella esim. Skoda Octaviaa, jossa olisi pre-urea 2.0tdi kone, 6-lovinen manuaali (tai märkä dsg:kin ehkä, ne on varsin luotettavia) ja nelivetojakin on. Huonon tien alusta vielä kylkeen niin matka taittuu.

Mutta jos nyt ennusteet pitää paikkaansa, että polttoaineen hinta eskaloituu taas yli 2€/l tasolle niin laskisin kyllä vakavasti että kannattaisiko täyssähköön siirtyminen. Käyttökulut on noilla kilsoilla niin valtavan paljon pienemmät sähköllä.

Diesel tai täyssähkö joka tapauksessa omasta mielestä vaihtoehdot, plugareita ei kannata harkita tuolla ajoprofiililla.

VAG:n päästöhuijausdieseleistä on kuulunut huonoa, kuinka marmori on väkisin softannut uusiksi huollon yhteydessä ja sitten on alkanut paukkua EGR-venttiilejä ja kulutus noussut ym. kivaa. Niitä kannattaa ehkä välttää. Mutta joko ennen tai jälkeen dieselgaten ja ilman ureaa, niin peukku sille. Ehkä suoraan Octavia Scout tai Golf/Passat Alltrack? DSG on tosin huoltokuluriski - etenkin uudempia voi olla vaikea löytää manuaalina.

 
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
  • Hinta alle 15k€
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
  • Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
  • Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Mitä suosittelette?
Osta mersu. C:t ja E:t sitten jos ei oo maavara pakollisena. Sitäkin saa airmaticilla sedaniin/farkkuun aika hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
VAG:n päästöhuijausdieseleistä on kuulunut huonoa, kuinka marmori on väkisin softannut uusiksi huollon yhteydessä ja sitten on alkanut paukkua EGR-venttiilejä ja kulutus noussut ym. kivaa. Niitä kannattaa ehkä välttää. Mutta joko ennen tai jälkeen dieselgaten ja ilman ureaa, niin peukku sille. Ehkä suoraan Octavia Scout tai Golf/Passat Alltrack? DSG on tosin huoltokuluriski - etenkin uudempia voi olla vaikea löytää manuaalina.

Noita vagin 2.0tdi:tä on myyty suomessa aivan valtavasti yhteensä eri malleissa, joten väistämättäkin joitakin ongelmia on mutta olen kyllä ymmärtänyt, että nuo commonrail-tdi:t ennen ureakikkailua on varsin luotettavia.
Ja en tiedä mistä väkisin softaamisesta puhut kun noillehan tehtiin takaisinkutsu joten olettaisin että ne kaikki on jo softattu uusiksi jotka tarvi softata. 1.6 tdi:hin lisättiin softan lisäksi ilmanottoon se ritiläverkko ilmanvirtausta häiritsemään.

Ja dsg on pieni riski toki mutta se märkä 6-lovinen loota on ihan asiallinen siinä missä mikä tahansa muukin loota.

Osta mersu. C:t ja E:t sitten jos ei oo maavara pakollisena. Sitäkin saa airmaticilla sedaniin/farkkuun aika hyvin.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/glk/14704369

Pysyisin kaukana airmaticista..

1733859807481.png


Eikös tämä ole se kuuluisa tonnin per nurkka.
 
Eikös tämä ole se kuuluisa tonnin per nurkka.

Orkkiksena ainakin, jopa yli. Riippuu mitä uusitaan ja onko 4matic vai ei. Pelkkä ilmajousi, ads-iskari vai koko ilmajousijalka. On se kyllä hyvä systeemi toimivana, kokemus w218 CLS ja w221 S.
 
Orkkiksena ainakin, jopa yli. Riippuu mitä uusitaan ja onko 4matic vai ei. Pelkkä ilmajousi, ads-iskari vai koko ilmajousijalka. On se kyllä hyvä systeemi toimivana, kokemus w218 CLS ja w221 S.
Eikä nuo airmaticit niin vikaherkkiä ole mitä on annettu ymmärtää. Sen ensimmäiset 10 vuotta tuntuu toimivan, jonka jälkeen (ihan luonnollisesti) alkaa tulemaan remppaa per kulma ja siitä luonnollisena jatkumona kompura, kuivain, ilmalinjat.

Onhan se toki hemmetin kallis 10v vanhaan autoon alkaa pistämään kerrasta useita tonneja alustaremppaan, mutta menee ne iskarit rautajousillakin välillä vaihtoon.
Mielestäni noiden pussien hinnat on tullut aika paljon alaspäin, kun ilma-alustat yleistyneet.
 
Mahtaa olla hienoa odotella näiden Ssanyongien varaosia maailmalta, kun samaan aikaan pitäisi ajaa 50 tkm vuodessa. Eli unohtaisin kaikki eksoottiset merkit...
Muistelen että kaveri joskus tuskaili ”sisarmerkki” Daewoon kanssa juuri tästä ongelmasta (oli muuten kevyt auto). Mutta onko tuo näin internet-aikakaudella niin suuri ongelma kun osia kuitenkin löytyy maailmalta? Suomesta tuskin löytyy mitään.
 
Onko jotain ajettavuuteen, hiljaisuuteen, ohituskiihtyvyyteen, vaihteistoon tai varusteisiin liittyviä juttuja? Vakkari nyt varmaan on ainakin must have, jos ei jopa ACC?

Jos isompaa autoa katselet, niin sittenhän sen on oltava diesel. Volvo? XC70 Mk3? V40CC? V60CC? Menee aikalailla budjetin ylärajoille, mutta kuitenkin. Miinuksena se, että vanhoilla dieseleillä on yleensä ajettu melkoisesti jo valmiiksi, joten remonttikierre on edessä. Toisaalta jos ei ole kovin kranttu, niin vähänajettujakin dieseleitä on aina välillä myynnissä yksittäisiä kappaleita sitä sun tätä.
Hyvää keskustelua. Mersujen huollot myös mietityttää, ei varmaan halvimmasta päästä vaikka puhutaan vanhemmista meseistä? Noita Volvoja olen myös miettinyt.

Ei sinänsä väliä ajettavuudella, kiihtyvyyksillä tai vaihteistolla. Suurimmaksi osaksi pitkän matkan ajoa niin manuaali kelpaa myös. Vakkari on pakko olla ja mieluummin jopa ACC, mutta ei ole pakollisuus kun se talvella kuitenkin kyykkää heti kun on lunta ja jäätä anturien/kameran edessä.
 
Eikä nuo airmaticit niin vikaherkkiä ole mitä on annettu ymmärtää. Sen ensimmäiset 10 vuotta tuntuu toimivan, jonka jälkeen (ihan luonnollisesti) alkaa tulemaan remppaa per kulma ja siitä luonnollisena jatkumona kompura, kuivain, ilmalinjat.

Onhan se toki hemmetin kallis 10v vanhaan autoon alkaa pistämään kerrasta useita tonneja alustaremppaan, mutta menee ne iskarit rautajousillakin välillä vaihtoon.
Mielestäni noiden pussien hinnat on tullut aika paljon alaspäin, kun ilma-alustat yleistyneet.

Ei ne silleensä vikaherkkiä ole, ja periaatteessa yksinkertaine järjestelmä. Mutta ainakin omassa s212 4maticissa on jokainen komponentti ilmaputkia lukuunottamatta vaihdettu (vm2012 ja 360 tkm ajettu), ja ikinä ei tiedä millä osilla vaihdettu mikäli edellinen omistaja uusinut. Tänä vuonna katsastuksessa pomppasi etuiskarin heikosta tehosta, uusi Arnott 880e ja purkaessa huomasin että täällähän on Arnotti jo paikallaa, eli vaihdettu. Ja kun tutkin päiväystä oli kysessä 2021 tehty tuote, eli mukava 3v kesto. Tosin sitten kun hain tietoa siitä tuotenumerosta, oli kyseessä refurbished-osa joihin ei netin mukaan vaihdeta iskunvaimenninosaa kunnostuksessa (koska iskaria ei ole erikseen saatavilla eteen) vaan vain ilmapussi. Että toivotaan että tuo uusi osa kestää pitempään.

Hyvää keskustelua. Mersujen huollot myös mietityttää, ei varmaan halvimmasta päästä vaikka puhutaan vanhemmista meseistä? Noita Volvoja olen myös miettinyt.

Ei sinänsä väliä ajettavuudella, kiihtyvyyksillä tai vaihteistolla. Suurimmaksi osaksi pitkän matkan ajoa niin manuaali kelpaa myös. Vakkari on pakko olla ja mieluummin jopa ACC, mutta ei ole pakollisuus kun se talvella kuitenkin kyykkää heti kun on lunta ja jäätä anturien/kameran edessä.

Mitä nyt kahdesta Mersusta kokemuksia, aikasempi w211 ja nykyinen s212 dieselitä molemmat, niin perushuollot on molempiin helppoja ja halpoja jos tekee itse. Öljynsuodatin on ylhäällä esillä suoraan ja moottoriöljyt on suunniteltu imuvaihtajalla vaihdettavaksi. Suodatin on panos mallinen niin orkkislaatua saa alle 10e. Automaattilaatikko ei kuulu virallisesti huoltoohjelmaan mutta pakko huollattaa jos haluaa estää kalliita remppoja. Vanhempi 5-vaihteiseen on öljynvaihto melko helposti tehtävissä itse, mutta uudempi 7-vaihteinen on tarkempi öljyn määrästä (ei saa olla yhtään liian vähän eikä liian paljon) ja laadusta (ei saa olla esimerkiksi Commaa) eli pakko olla melkeimpä Star käytettävissä sekä nosturi. Vielä uudempi 9-vaihteinen lienee siitäkin tarkempi.

Eli omilla kokemuksilla Mersun dieseleillä perushuollot on nopeita ja halpoja tehdä, jos tekee itse, mutta sitten autossa on monia kalliita ominaisuuksia, jotka voivat hajotessaan maksaa reilusti. Star-vikakoodinlukija on suositeltava, yleismallisilla ei tee oikein mitään.

Edit. Vanhempi w211 oli korotetulla ja vahvistetulla taksialustalla. Yksi alapallo piti vaihtaa, alapallo oli erikseen vaihdettava, eli osa ei maksanut paljoa. molemmista autoista piti termostaatit vaihtaa, osa ei maksanut paljoa. W211 nelisylinteridieseliä eli sedania ilman airmaticciä pidän semmoiselle joka korjaa itse, halpana ylläpitää. SBC-boksia aikasemmin voinee pitää jonkinlaisena riskinä, mutta lienevät jo nykyään kaikista uusittu ja muutenkin menee lienee tehtaan piikkiin. Tehoa ainakin 200CDI:llä on liian vähän siihen koriin. S212 on 4matic, niin niissä on se etuakselin-laakeripesän kulumisongelma ja Airmaticin mahdolliset ongelmat. Nelisylinterisissä dieseleissä on sitten suutinonglemia ja jakoketjun kulumisia, mutta nykyään taitaa kaikilla olla sen verran ikää että ne lienee jo uusittu kaikissa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää keskustelua. Mersujen huollot myös mietityttää, ei varmaan halvimmasta päästä vaikka puhutaan vanhemmista meseistä?

Veholla se ei ole halvimmasta päästä todellakaan. Tähtipaketista(OE-osia), kun otetaan öljynsuodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, polttoainesuodatin ja pyyhkijänsulat ja näille vielä työ päälle, niin kyllä siinä tiskillä itku tulee. Käy vaikka vehon sivuilla eco-huoltoja katsomassa, niin on siellä hinnat lätkitty lisätöille. Esim. w211 dieselin polttoainesuodattimen vaihto 109€ ja raitisilmasuodatin 129€. CLS polttoainesuodattimen vaihto 259€ diesel :rofl:

Tähänkin löytyy lääke esim. motonetista, kl-varaosat ja sitten nettikaupat, joissa on aika suuret valikoimat erilaisia osia ja hintatasonkin saa päättää itse. Itse jos pystyy tekemään perushuollot, niin voin sanoa ettei eroa huoltokustannukset muista merkeistä.

Mersuja ollut itsellä w210, 2kpl w211 (facelift), w212, 2kpl w204 (prefl ja fl), w218, w221(fl), 2kpl w213. Lähipiirissäkin on aika monta. Itse tässä odottelen tulevia adblue-vikoja tuon w213 käyttiksen kanssa, mutta vaivaapahan nuo samat adblue-viat muitakin valmistajia.

Mitä nyt kahdesta Mersusta kokemuksia, aikasempi w211 ja nykyinen s212 dieselitä molemmat, niin perushuollot on molempiin helppoja ja halpoja jos tekee itse. Öljynsuodatin on ylhäällä esillä suoraan ja moottoriöljyt on suunniteltu imuvaihtajalla vaihdettavaksi. Suodatin on panos mallinen niin orkkislaatua saa alle 10e. Automaattilaatikko ei kuulu virallisesti huoltoohjelmaan mutta pakko huollattaa jos haluaa estää kalliita remppoja. Vanhempi 5-vaihteiseen on öljynvaihto melko helposti tehtävissä itse, mutta uudempi 7-vaihteinen on tarkempi öljyn määrästä (ei saa olla yhtään liian vähän eikä liian paljon) ja laadusta (ei saa olla esimerkiksi Commaa) eli pakko olla melkeimpä Star käytettävissä sekä nosturi. Vielä uudempi 9-vaihteinen lienee siitäkin tarkempi.

Tuota commaa ei myöskään sovi laittaa tuonne 5G-tronicin sisään ollenkaan. Ensimmäiseen 7G-tronicciin käy sama 236.14 luokituksen omaava öljy kuin 5G-tronicciin, mutta 7G+ -tronicciin käy 236.15 öljy, joka on väriltään sinistä.

Just pariin 5G-tronicciin lutrasin ~22l vaihteistoöljyä viime viikolla, kun ne huuhtelemalla tuli tehtyä.
 
Muistelen että kaveri joskus tuskaili ”sisarmerkki” Daewoon kanssa juuri tästä ongelmasta (oli muuten kevyt auto). Mutta onko tuo näin internet-aikakaudella niin suuri ongelma kun osia kuitenkin löytyy maailmalta? Suomesta tuskin löytyy mitään.

Jarrupalat tai koiranluut ei varmaankaan ole ongelma. Mutta jos tulee ajamisen estävä vika (puhallinmoottori, jäähdyttimen kenno, termostaatti, polttoainepumppu...), niin siinä sitten tutkitaan Ebaytä ja pohditaan, tulisiko osa nopeammin USA:sta vai sittenkin espanjalaiselta autopurkamolta. Sijaisauton toki saa vuokraamalla, mutta se maksaa.
 
Jarrupalat tai koiranluut ei varmaankaan ole ongelma. Mutta jos tulee ajamisen estävä vika (puhallinmoottori, jäähdyttimen kenno, termostaatti, polttoainepumppu...), niin siinä sitten tutkitaan Ebaytä ja pohditaan, tulisiko osa nopeammin USA:sta vai sittenkin espanjalaiselta autopurkamolta. Sijaisauton toki saa vuokraamalla, mutta se maksaa.
Mulla on kyseisen firman valmistama auto ja tämän takia olen ajatellut, että siihen ei varmaan kannata upottaa hirveästi rahaa. Esim. automaattivaihteiston öljynvaihto saattaisi olla hyvä tehdä, mutta pitää katsoa että kannattaako. Rahallisesti ehkä järkevintä tehdä vain pakolliset huollot ja ajaa auto niin sanotusti paaliin.

Ei tuosta hirveästi tullut maksettuakaan. Hyvänä puolena tekniikka vaikuttaa pääosin aika yksinkertaiselta.
 
Daewoo on GM tuote ja vaihtui chevyksi jonain vuonna. Opelin tekniikkaa taitaa löytyä aika paljon, joten "ehkä" osiakin voi löytyä yllättävän hyvin. En siis varmuudella tuota sano. Toisaalta eipä noita mahdottomasti markkinoilta löydy.
 
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
  • Hinta alle 15k€
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
  • Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
  • Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Mitä suosittelette?
V60 D3 5cyl hyvillä varusteilla.
Kestävä, mukava matkalehmä, kivempi ajaa kuin uudet kiinalaisvalmisteiset ja kestää kilometrejä pitkään. Webastot löytyy lähes kaikista.
 
Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.

Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.
 
Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.

Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.
Sisarauto peugeot 307:n kanssa. Vaimon siskolla oli tuollainen 1.6 diesel+bmp viitisen vuotta, osti sen 168tkm ajettuna 1700 eurolla vuonna 2018. Tuona aikana autoon tuli suunnilleen 120tkm todella huonosti huollettuja kilometrejä. Vikoina oli jarruvalokytkin, takasatulat, käsijarruvaijeri ja etupyörän laakeri. Näytössä välähteli perinteiset antipollution faultit aina kuun asennosta riippuen. Vähällä siis pääsi ja naurettavan pieniruokainenkin oli.

Muuten auto oli varsinkin pakkasella sellainen ryskä ja natiseva ettei siitä mitenkään erityisen laadukas kuva jäänyt...toisaalta kuljetti monta vuotta halvalla ja huolettomasti.
 
Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.

Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.

Riippuu moottorista. Noissa taitaa olla joissakin se surkea THP moottori?
 
Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.

Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.
Riippuu moottorista. Noissa taitaa olla joissakin se surkea THP moottori?
Eikös THP ole tullut 2010 jälkeen? Tuon ajan koneissa taitaa olla huolettomampi kone, mutta antipollutionit vaivasi joitain. Lisäksi voi olla sähkövikoja, tosin luulisi että sellaiset olisi suodattuneet pois 20 vuoden aikana. Google voi kertoa enemmän.
 
Eikös THP ole tullut 2010 jälkeen? Tuon ajan koneissa taitaa olla huolettomampi kone, mutta antipollutionit vaivasi joitain. Lisäksi voi olla sähkövikoja, tosin luulisi että sellaiset olisi suodattuneet pois 20 vuoden aikana. Google voi kertoa enemmän.
THP-moottorit tulivat markkinoille v. 2006 ja Citroen C4:ään v. 2008.
 
Uusien sähköautojen hinnat ja arvonalenemat hirvittää, joten katse on taas alkanut kääntymään käytettyjen markkinoihin. Olen tässä ollut sähköauton ostoaikeissa jo tovin ja vaikka alunperin hylkäsin Volvon XC40:n hieman liian pienenä tiloiltaan ja rangeltaan, niin nyt se onkin palannut taas harkintaan koska käytettyjen nelivetojen hinnat alkaa olemaan varsin houkuttelevia. Tuo Volvo ei ehkä valtavasti loista milläkään yksittäisellä osa-alueella, mutta toisaalta vaikuttaisi olevan aika eleettömän tasavahva suorittaja lähes kaikilla niistä. Isoin akilleen kantapää on range/kulutus, mutta toisaalta pikalatausnopeudet- ja käyrät on ilmeisesti varsin hyviä koska akun esilämmitys löytyy ja toisaalta meillä muutenkin suunnileen 95% päiväajoista on maksimissaan luokkaa 200 km ja auton saisi aina kotona töpseliin. Osittainhan kova kulutus johtuu myös jatkuvasta nelivedosta, joten sitäkään ei voi yksiselitteisen huonona juttuna pitää.

Eli, vm. 21-22 < 80 tkm ajettu Volvo XC40 recharge täyssähkö nelikkona ja mieluiten mahdollisimman varusteltuna (lähinnä pilot ja plus). Uhka vai mahdollisuus? Tehdastakuuhan tuon ikäisissä on jo takanapäin, mutta akkutakuuta löytyy vielä ja ilmeisesti noissa ei kuitenkaan mitään kovin isoja/kalliita vikoja ole kuitenkaan tähän asti ilmennyt? Vähän kyllä hirvittäisi lyödä +35 kiloeuroa käytettyyn autoon kun muutama vuosi sitten sillä hinnalla olisi vielä saanut erittäin pätevän uuden ja on se kuitenkin yhden keittiörempan vähemmän rahaa kuin uusi sähkäri vastaavilla ominaisuuksilla...

Sama auto Polestar 2:na olisi sinänäs myös ihan kiinnostava ja mielestäni paljon paremman näköinen, mutta luulen että lapsiperheen tarpeisiin Volvon tilat olisi kuitenkin paremmat.
 
Viimeksi muokattu:
Uusien sähköautojen hinnat ja arvonalenemat hirvittää, joten katse on taas alkanut kääntymään käytettyjen markkinoihin. Olen tässä ollut sähköauton ostoaikeissa jo tovin ja vaikka alunperin hylkäsin Volvon XC40:n hieman liian pienenä tiloiltaan ja rangeltaan, niin nyt se onkin palannut taas harkintaan koska käytettyjen nelivetojen hinnat alkaa olemaan varsin houkuttelevia. Tuo Volvo ei ehkä valtavasti loista milläkään yksittäisellä osa-alueella, mutta toisaalta vaikuttaisi olevan aika eleettömän tasavahva suorittaja lähes kaikilla niistä. Isoin akilleen kantapää on range/kulutus, mutta toisaalta pikalatausnopeudet- ja käyrät on ilmeisesti varsin hyviä koska akun esilämmitys löytyy ja toisaalta meillä muutenkin suunnileen 95% päiväajoista on maksimissaan luokkaa 200 km ja auton saisi aina kotona töpseliin. Osittainhan kova kulutus johtuu myös jatkuvasta nelivedosta, joten sitäkään ei voi yksiselitteisen huonona juttuna pitää.

Eli, vm. 21-22 < 80 tkm ajettu Volvo XC40 recharge täyssähkö nelikkona ja mieluiten mahdollisimman varusteltuna (lähinnä pilot ja plus). Uhka vai mahdollisuus? Tehdastakuuhan tuon ikäisissä on jo takanapäin, mutta akkutakuuta löytyy vielä ja ilmeisesti noissa ei kuitenkaan mitään kovin isoja/kalliita vikoja ole kuitenkaan tähän asti ilmennyt? Vähän kyllä hirvittäisi lyödä +35 kiloeuroa käytettyyn autoon kun muutama vuosi sitten sillä hinnalla olisi vielä saanut erittäin pätevän uuden ja on se kuitenkin yhden keittiörempan vähemmän rahaa kuin uusi sähkäri vastaavilla ominaisuuksilla...

Sama auto Polestar 2:na olisi sinänäs myös ihan kiinnostava ja mielestäni paljon paremman näköinen, mutta luulen että lapsiperheen tarpeisiin Volvon tilat olisi kuitenkin paremmat.

Volvon osalta tulee mieleen nämä huhut ohjelmisto-ongelmista, eli siinä suhteessa nähtävästi yhtä hyvä/hyytyvä kuin Voltswagen. Mistä herää kysymys, että miksi pienehkö Volvo eikä Voltswagen? Toki Volvo on kalliimman luokan auto, mutta tappiin varusteltuja GTX:iä saa kuitenkin varsin edukkaasti ja Travel Assist on saanut suht paljon kehuja.



Uutta sähköautoa en itsekään ostaisi, en juuri nyt. Käytetty on varmempi valinta tässä hetkessä, kun joku muu on kärsinyt kalleimmat kilometrit.
 
Viimeksi muokattu:
Volvon osalta tulee mieleen nämä huhut ohjelmisto-ongelmista, eli siinä suhteessa nähtävästi yhtä hyvä/hyytyvä kuin Voltswagen.

Joo jotain pientä on vissiin ollut, mutta toisaalta tuntuu, että vähän kaikissa sähkäreissä on jotain ohjelmisto-ongelmia...

Mistä herää kysymys, että miksi pienehkö Volvo eikä Voltswagen? Toki Volvo on kalliimman luokan auto, mutta tappiin varusteltuja GTX:iä saa kuitenkin varsin edukkaasti ja Travel Assist on saanut suht paljon kehuja.

Klonkswagenia on tullut ajettua ihan jonkin verran koska isäukolla on id4 GTX. Vaikka meillä ajoprofiili onkin pääosin lähipyöritystä ja kotilataamista, niin syy siihen miksi Volkkari ei ole ollut oikein harkinnassa on niinkin yksinkertainen, että viimeksi kuin oli tuo lainassa: nollakeli, yli tunti ajoa takana ja lataushuiput 46 kW. Järkihän tuollaisessa menisi pidemmän päälle, kun kuitenkin säännöllisesti n. 300 km/suunta mummolareissuja tehdään.

Volvohan ei myöskään sisätiloiltaan ole mitenkään pieni, vaan ainoastaan kontti on markkinasegmentoinnin takia jätetty hassun lyhyeksi. Toisaalta kontin korkeus ja perän muoto antaa lisätilaa ja tilantarve reissuihin pienentyy meillä huomattavasti kun nuorempi muksu ei enää tarvitse rattaita mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Samat ajatukset kuin edellä, mut itellä on vastakkainen XC40 ja EV6. Kiassa olis isompi range, parempi lataus (ainakin kesällä), parempi takuu, enemmän tilaa ja enemmän varusteita (esim. HUD). ICCU vähän hirvittää (varsinkin nyt kun niiden saatavuus on huono) ja valot on huonommat, myös ne paremmat matriisit on huonommat kuin Volvon matriisivalot. Volvossa karvan verran enemmän maavaraa ja ehkä luotettavampi? Käyttöliittymä vähän mietityttää Kiassa.

Näistä autopilotti-toiminnoista en ole varma, yksi XC40 jota koeajoin vuosia sitten ei ollut kovin hyvä. Pilot assist ajoi kuin flipperissä, tehden pieniä korjauksia kokoajan laidasta laitaan nykivästi. Toivottavasti se on parantanut. Ens vuoden puolella pitää koeajaa molemmat..

VAGin tuotteet olen jättänyt pois, kun ei sen ratin kanssa selviä ja tuo latauskäyrä ja esilämmityksen puute häiritsee. Jos niistä joku pitäisi valita, niin Enyaq, siinä sentään on oikeat napit ratissa.
 
Tuttavaperheen vaimolla tuollainen kakkos/kauppakassiautona ja ajaa asiansa siinä oikein hyvin. Varsin pienihän se muuten on. Perheelliselle tai matkaa muuten taittavalle vähän erikoiselta valinnalta kuulostaa, sisätilat edestä kapeammat kuin vaikkapa kakkossukupolven Leafissa.
 
Minun mielipide on se, että jos autossa vietät prosenttuaalisesti paljonkin aikaa (etkä siis autoradalla, vaan maantiellä), niin se junaefekti, että miten vaivattoman luontevasti auto kulkee, sekä mukavuus, eli miten vähän hytinää ja tytinää, melua jne., on A-jutu.

Amerikassa ovat ymmärtäneet mukavuuden ja kyseisen junaefektin päälle. Ei johdu varmasti vähiten siitä, että tiestö on pitkälle hyvin erilaista, suoraa ja pitkää matkaa. Siellä ei suhailla serpentiini teitä ihan niin paljoa.
Eurooppalaisetkin autot optimoidaan "amerikkalaiseen makuun", joitain erikoisautoja lukuun ottamatta.

Mukavuus ja ajo-ominaisuudet ei ole ihan pikkujuttu välttämättä. Ne vaikuttaa enemmän ajavalla aivan kaikkeen.
Paljonko päivästäsi energiaa kuluu autonratissa? Tuleeko rentouttava mukavuusefekti pitkän työpäivän jälkeen vai ei? (Se tunne kun koko päivän seisottua istut mukavaan penkkiin, laitat D:n päälle, ja mukava alusta alla, lipuen vain kotiin, osin matkustajana, kuin itsestään kulkevalla junalla).

Mukavuus ja vaivattomuus, vaikuttaa osaltaa ihan kaikkeen tehokkuutta ja yleisterveyttä koskeviin spekseihin. Vietätkö kaikki työmatkat ym. meluisassa tai ajettavuudeltaan energiaa vaativassa autossa vai et. Se vaikuttaa kaikkeen speksein muissa päivän asioissa.

Se onko Hud-näyttö (Edit: ei ollut tarkoitus olla edellä viestiteltyyn mitään kettuilua yhtään, vaan kai tarttu sana silmäilessä), tai joutuuko autoa käyttämään tilastollisesti vähän harvemmin korjaamolla jonkun halvan nivelen vaihdon takia, on toissijaisia, vaikka siinä ns. Esson keskustelussa niitä helposti noteerattuja.
 
Viimeksi muokattu:
Uusien sähköautojen hinnat ja arvonalenemat hirvittää, joten katse on taas alkanut kääntymään käytettyjen markkinoihin.
Tuli juuri tehtyä laskelmia autojen arvonalenemasta. 2024 myyntidatan perusteella pystyi laatimaan odotusarvot pääoman kehitykselle aina 20-vuotiaihin autoihin asti. Yllätyin kovin, kun keskimääräinen arvonalenema per vuosi onkin 13% luokkaa - yleensä aina puhutaan vanhemmissa autoissa 5-7% tasosta. Noh, nytpä onkin niin, että yleinen raportointi on vähän harhaanjohtavaa. Nimittäin nuo 5-7% vuosialenemat on laskettu suhteessa auton myyntihintaan uutena. Silloin ko. arvo ei kerro oman pääoman kehityksestä vuositasolla.

Sain kerättyä datasta sellaisen nyrkkisäännön, että jos auto on iältään 2-15 vuotias ostettaessa, niin sidotun pääoman kehitys on vuotta kohti noin 13% (siis kun verrataan aina edelliseen vuoteen joka vuosi). Yllättävän kova lukema. Tästä päästäänkin siihen, että kaikkein tärkein tekijä arvon menetyksen kannalta on käytetyssä autossa absoluuttinen ostohinta. Se vaikuttaa pääoman menetykseen paljon enemmän kuin auton ikä tai edes rahoituksen korot. Vasta siinä vaiheessa, kun auton ikä ylittää 16 vuotta, päästään lähemmäs 10% vuosimenetystä.
 
Tuli juuri tehtyä laskelmia autojen arvonalenemasta. 2024 myyntidatan perusteella pystyi laatimaan odotusarvot pääoman kehitykselle aina 20-vuotiaihin autoihin asti. Yllätyin kovin, kun keskimääräinen arvonalenema per vuosi onkin 13% luokkaa - yleensä aina puhutaan vanhemmissa autoissa 5-7% tasosta. Noh, nytpä onkin niin, että yleinen raportointi on vähän harhaanjohtavaa. Nimittäin nuo 5-7% vuosialenemat on laskettu suhteessa auton myyntihintaan uutena. Silloin ko. arvo ei kerro oman pääoman kehityksestä vuositasolla.

Sain kerättyä datasta sellaisen nyrkkisäännön, että jos auto on iältään 2-15 vuotias ostettaessa, niin sidotun pääoman kehitys on vuotta kohti noin 13% (siis kun verrataan aina edelliseen vuoteen joka vuosi). Yllättävän kova lukema. Tästä päästäänkin siihen, että kaikkein tärkein tekijä arvon menetyksen kannalta on käytetyssä autossa absoluuttinen ostohinta. Se vaikuttaa pääoman menetykseen paljon enemmän kuin auton ikä tai edes rahoituksen korot. Vasta siinä vaiheessa, kun auton ikä ylittää 16 vuotta, päästään lähemmäs 10% vuosimenetystä.

Esson baarissako 5-7% tasosta on puhuttu, en ole koskaan kuullutkaan? Eikä siihen kyllä varmaan vanhemmallakaan autolla oikein pääse. 2000€ autossa arvo putoaisi ensimmäisenä vuonna vain 100-140€, mikä kuulostaa aivan liian pieneltä, ja sen jälkeen vieläkin vähemmän. Voi toki pitää paikkansakin pelkästään Nettiauton hintoja selailemalla, mutta käytännössä ei sitten kuitenkaan, koska kun kansipahvi tms. lopulta hajoaa ja auto menee romuttamolle, niin arvonalenema viimeisenä vuotena onkin helposti 80-90%...

Laskemasi 13% alenema sopii yhteen muun tiedon kanssa. Luin hiljan Autoliiton näkemyksen, että auton arvo alenee ensimmäisenä vuotena 18% ja sen jälkeen 14% vuodessa. Autoliiton luvut voi tosin olla jostain ajalta ennen koronaa, toki kilometreistäkin riippuen.
 
Esson baarissako 5-7% tasosta on puhuttu, en ole koskaan kuullutkaan?
Hyvin monissa julkaisuissa on noita lukuja käytetty vuosien varrella (enemmän tosin 7% kuin 5% lukuja, koska kyse on ollut useimmiten enintään 10-vuotiaista autoista). Mutta asiahan perustuu siihen, että prosentit on tällöin ilmoitettu suhteessa uuden auton hintaan. Sitä vaan ei ole juuri koskaan mitenkään täsmennetty, eli olen automaattisesti vain olettanut puheen olleen vuosittaisesta arvon muutoksesta, vaikka näin ei olekaan ollut.
 
Esson baarissako 5-7% tasosta on puhuttu, en ole koskaan kuullutkaan? Eikä siihen kyllä varmaan vanhemmallakaan autolla oikein pääse. 2000€ autossa arvo putoaisi ensimmäisenä vuonna vain 100-140€, mikä kuulostaa aivan liian pieneltä, ja sen jälkeen vieläkin vähemmän. Voi toki pitää paikkansakin pelkästään Nettiauton hintoja selailemalla, mutta käytännössä ei sitten kuitenkaan, koska kun kansipahvi tms. lopulta hajoaa ja auto menee romuttamolle, niin arvonalenema viimeisenä vuotena onkin helposti 80-90%...

Laskemasi 13% alenema sopii yhteen muun tiedon kanssa. Luin hiljan Autoliiton näkemyksen, että auton arvo alenee ensimmäisenä vuotena 18% ja sen jälkeen 14% vuodessa. Autoliiton luvut voi tosin olla jostain ajalta ennen koronaa, toki kilometreistäkin riippuen.
Kovalta kuulostaa 18 % ensimmäinen vuosi ja sen jälkeen 14 %. Voi joillain merkeillä ja keskimääräistä enemmän ajavalla pitää paikkaansa, mutta keskimääräisen vuosisuoritteen Toyota-kuski päässee huomattavasti edullisemmin.

Ostin 2016 uuden Auris farkkuhybridin kaikilla varustepaketeilla (safety, plus ja comfort, eli ledit, navi, tutkat, p.kamera, kaistavahti, autom. hätäjarrutus, nopeusrajoitusten tunnistus, automaattinen taskupysäköinti, avaimeton lukitus ja käynnistys jne.) kaksilla renkailla ja kaksilla Toyotan alkuperäisillä aluvanteilla hintaan 30 800 €. Auto tuli ajoon noin 8,75 vuotta sitten.

Auris:
30 800 € * 0,93 ^ 8,75 = 16 322 €

Nettiauton maks. 125 tkm (noin 14 700 km/a) ajettujen pyynnit alkavat 16 890 eurosta, joten tappiin asti varustellun uutena ostetun hybridin arvo on laskenut noin 7 %/a. Jos en olisi ruksinut kaikkia varusteita, olisi uudesta asti arvonlasku tällä hetkellä noin 6,5 %/a.


Kaveri sai samaan aikaan alleen uuden Avensiksen bensafarkun (aut.) kaksilla aluvanteilla ja hyvillä varusteilla 31 500 €. Tiedän, kun otin hänelle tuon tarjouksen samalta myyjältä, jolta olin oman juuri laittanut tehdastilaukseen.

Avensis:
31 500 € * 0,93 ^ 8,75 = 16 693 €

Nettiauton maks. 125 tkm ajettujen pyynnit alkavat 18 490 eurosta, joten uutena ostetun aven arvo on laskenut selvästi alle 7 %/a.


Hain alle 125 tkm ajettuja. Meillä molemmilla on oikeasti vielä vähemmän kilsoja (65 - 80 tkm). Kummallakaan ei ollut vaihtoautoa liikkeeseen, vaan myimme ne itse pois.

Screenshot_2024-12-23-20-59-47-38_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2024-12-23-20-59-23-35_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Tuttavaperheen vaimolla tuollainen kakkos/kauppakassiautona ja ajaa asiansa siinä oikein hyvin. Varsin pienihän se muuten on. Perheelliselle tai matkaa muuten taittavalle vähän erikoiselta valinnalta kuulostaa, sisätilat edestä kapeammat kuin vaikkapa kakkossukupolven Leafissa.

En minä tuota kyllä millään ilveellä osaa kovin pienenä autona pitää muutoin kuin kontin osalta, itselläni kun "kauppakassi"-luokan autot on tyyliin VW Polo ja pienemmät. Eipä siinä, jos on liitua millä piirtää niin kyllä minä itsekin pitäisin kolmatta tonnia painavaa katumaasturia.

Koska liidun määrä on kuitenkin rajattu, niin joutuu miettimään vähän kompromisseja. Yksi niistä on se pärjäisikö sitä vähän pienemmällä kontilla. Toisaalta eipä tuo XC40 kontti ole ainakaan ilmoitettujen litrojen perusteella kuin parikymmentä litraa pienempi kuin nykyisen auton (Kia Optima PHEV farkku) ja korkeuden ja perän muodon takia voisin kuvitella, että täysi lasti on jokseenkin sama.
 
En minä tuota kyllä millään ilveellä osaa kovin pienenä autona pitää muutoin kuin kontin osalta, itselläni kun "kauppakassi"-luokan autot on tyyliin VW Polo ja pienemmät. Eipä siinä, jos on liitua millä piirtää niin kyllä minä itsekin pitäisin kolmatta tonnia painavaa katumaasturia.

Koska liidun määrä on kuitenkin rajattu, niin joutuu miettimään vähän kompromisseja. Yksi niistä on se pärjäisikö sitä vähän pienemmällä kontilla. Toisaalta eipä tuo XC40 kontti ole ainakaan ilmoitettujen litrojen perusteella kuin parikymmentä litraa pienempi kuin nykyisen auton (Kia Optima PHEV farkku) ja korkeuden ja perän muodon takia voisin kuvitella, että täysi lasti on jokseenkin sama.
Autot onkin nykyään niin kasvanut, että Golffin ratissa tulee jo Passatti vibaa jne.

Itse kun vaihdoin farkun viistoperään, niin kyllähän siinä farkussa etunsa toki oli. Tavaraa saa mukavasti ilman kummempaa temppuilua ja näin edes päin. Toisaalta viistoperässä oma keveytensä, ja ne pienemmän painon tuomat edut.
Ja pieni tilaihme se viistoperäkin kun penkit kaataa. Vaikka itlle tulisi kyllä ongelmia ihan pienen auton kanssa.
 
Kovalta kuulostaa 18 % ensimmäinen vuosi ja sen jälkeen 14 %. Voi joillain merkeillä ja keskimääräistä enemmän ajavalla pitää paikkaansa, mutta keskimääräisen vuosisuoritteen Toyota-kuski päässee huomattavasti edullisemmin.

Tuo 13-14% year-on-year keskiarvo perustuu 30:een yleisimmän automallin myynteihin nettiautossa 2024 ja otos on ollut 360.000 myyntitapahtumaa. Se on kyllä niin hyvin markkinoita kuvaava otos kuin mahdollista. Vuosien väliset vertailut olen tehnyt toiseksi viimeisen artikkelissa esiintyvän käyrän pohjalta:


Jotenkin on vaikeaa hahmottaa miten tuo Toyota on NIIN kaukana keskiarvosta. Kyllähän Toyota tunnetusti säilyttää arvonsa hyvin, mutta onko todella vuosittainen suhteellinen pudotus vain puolet keskiarvosta? On kyllä oleellinen asia jos todella noin on.
 
Tuo 13-14% year-on-year keskiarvo perustuu 30:een yleisimmän automallin myynteihin nettiautossa 2024 ja otos on ollut 360.000 myyntitapahtumaa. Se on kyllä niin hyvin markkinoita kuvaava otos kuin mahdollista. Vuosien väliset vertailut olen tehnyt toiseksi viimeisen artikkelissa esiintyvän käyrän pohjalta:


Jotenkin on vaikeaa hahmottaa miten tuo Toyota on NIIN kaukana keskiarvosta. Kyllähän Toyota tunnetusti säilyttää arvonsa hyvin, mutta onko todella vuosittainen suhteellinen pudotus vain puolet keskiarvosta? On kyllä oleellinen asia jos todella noin on.
Otos on suuri, mutta se yksinään ei takaa järkevää lopputulosta. Kuten käyttämäsi käyrän kuvatekstissäkin lukee:

"Kuvaaja kertoo arvonalenemasta lähinnä vanhempien autojen kohdalla. Sen sijaan 2020-luvun autoista se paljastaa, miten sähköistymisen myötä autojen hintalappuhinnat ovat aiempaa korkeampia.".

Siinä on siis verrattu 2024-automassan mediaanipyyntihintaa vanhempien vuosikertojen mediaanipyyntihintaan. Uudemmissa on mukana kalliita sähköautoja nostamassa hintaa. Tuon kuvaajan käyttäminen on kuin vertaisi omenoita appelsiineihin, joten en ihan tajua kuvaajan pointtia. Yksittäisen automallin arvonlasku on takuulla maltillisempaa.

Parempi olisi käyttää sitä edellistä kuvaajaa, jonka kuvatekstissä lukee:

"Vuosimallien 2014 kaikkien henkilöautojen mediaanihintojen seuranta kymmenen vuoden ajan kertoo tyypillisestä arvon alenemisesta. Isona poikkeuksena ovat koronavuodet, jolloin käytettyjen autojen arvot säilyivät pari vuotta suunnilleen ennallaan. Vuodenaikoja tarkasteltaessa autojen arvot tipahtavat yleensä talvella ja keväällä, mutta kesän ja syksyn ajan ne pysyvät varsin tasaisina.".

Siinä on tehty oikein, eli seurattu saman automassan (vm. 2014) mediaanipyyntihintojen kehitystä eri vuosina. Jos jaksat, kannattaisi tehdä sen perusteella uudet laskelmat. Käytä vastaavia vuosineljänneksiä.

Minä ehdin laskea vain tekstin perusteella, että vm. 2014 maksoivat uutena noin 30 k€ ja 2024 saman massan mediaanipyyntihinta Nettiautossa oli 11 700 €. En tiedä tarkoista kuukausista, joten oletan ajaksi 10 v.

Arvonalenema (10 v, vm. 2014):

(1 - (11 700 € / 30 000 €) ^ (1 / 10)) * 100 % = 8,99 %/a

Eipä ole 13 - 14 %/a, kun verrataan saman automassan arvonlaskua.


Meidän uutena ostettu Auris tappiin varusteltuna, 8,75 a, mediaanipyynti enintään 14,7 tkm/a ajetuille 17 200 €:

(1 - (17 200 € / 30 800 €) ^ (1 / 8,75)) * 100 % = 6,44 %/a

Kaverin uutena ostetti Avensis, 8,75 a, mediaanipyynti enintään 14,7 tkm/a ajetuille 19 485 €:

(1 - (19 485 € / 31 500 €) ^ (1 / 8,75)) * 100 % = 5,34 %/a

Meidän osalta nämä laskut ovat vääristyneitä, sillä niissä on käytetty todellista kauppahintaa uutena, mutta tämän päivän mediaanipyyntihintaa. Todellisuudessa autoista ei saa niin paljoa, joten oikeampi arvonlasku on noin 7 %/a, minkä eilen heitinkin. Edellä kaikille 2014 autoille laskettu 8,99 %/a (10 v, 11 700 €, 30 000 €) on vertailukelpoisemmin laskettu, sillä siinä on verrattu uusien mediaanipyyntihintaa käytettyjen mediaanipyyntihintaan.



Edit. Tuossa 8,99 %/a:n perusteena olleessa 11 700 eurossa on mukana tuontiautoja nostamassa hintaa.

"Pandemian jälkeen hinnat ovat taas tipahtaneet niin, että vuoden 2014 autojen mediaani on tällä hetkellä 11 700 euroa. Se on yhä 39 % uusien autojen noin 30 000 euron mediaanihinnoista vuonna 2014. Tässä kohtaa joukkoa on ehtinyt täydentää jo iso määrä kalliimpia tuontiautoja, jotka nostavat hintatasoa. “Suomi-autojen” kohdalla arvo on ehkä reilu kolmasosa uudesta."

Reilu kolmasosa on esim. 0,34:

(1 - (0,34) ^ (1 / 10)) * 100 % = 10,23 %/a

Tai 0,35:

=9,97 %/a

Nuokin ovat yläkanttiin japanilaisella bensa-autolla enintään 15 tkm/a ajavalle. Luvuissa ovat nimittäin mukana dieselit, joilla ajetaan suurempia määriä, mikä kasvattaa arvonlaskua. Samoin mukana on eurooppalaisia automalleja, joiden arvonlasku on japanilaisia jyrkempää.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
264 615
Viestejä
4 581 551
Jäsenet
75 474
Uusin jäsen
jaarpeli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom