Mikä auto minulle?

En sotkis käsiäni dieseliin. Enkä välttämättä myöskään "minimersuun."

2018 > C-srj Coupe, Cabri...
 
En sotkis käsiäni dieseliin. Enkä välttämättä myöskään "minimersuun."
Dieseleiden kanssa kannattaa silti pitää silmat auki koska ainakin yhteen väliin niitä sai halvemmalla kuin bensavehkeitä. Jokaisen täytyy itse laskea mikä kannattaa. Itse olen vielä jumissa 80-90 luvun touhuissa joissa bensa vehkeiden käyminen oli minusta täysin tuurin kauppaa verrattuna dieseliin. Asiat ovat nykyään eri mutta ei autoa järjellä yleensä ostetakkaan.
 
Peugeot 5008 -17 olisi menossa vaihtoon ja kiikarissa on Tesla Model Y nyt kun sitäkin saa Euroopassa seitsemän paikkaisena.

Hieman tässä mietityttää että onko tässä vaihdossa mitään järkeä? Pikkuisen on vaan alkanut jännitämään että kauanko Peugeotilla voi vielä huolettomasti ajella ennen kuin ongelmia alkaa kertymään, nyt Puretech 1.2L moottorilla 130tkm alla.

Vuosiajoa tulee noin 20tkm ja suurin osa on kaupunkipyörittelyä. Teslan rahoitustarjous on tällä hetkellä niin hyvä että se on todella houkuttava. Vakuutusmaksut näyttää kyllä melkein tuplaantuvan Peugeottiin verrattuna. Ilmeisesti Teslan kanssa joutuu myös maksamaan käyttövoimaveron.
 
Jos meinaat pitää +6v niin suosittelen ruostesuojauttamaan.
 
Kannattaa käydä se seitsemän paikkaa sitten ainakin koeajamassa että vaadittavat matkustajat oikeasti mahtuvat. Vakiona kun kyseessä on erittäin ahdas seitsemän paikkainen.
 
Kannattaa käydä se seitsemän paikkaa sitten ainakin koeajamassa että vaadittavat matkustajat oikeasti mahtuvat. Vakiona kun kyseessä on erittäin ahdas seitsemän paikkainen.
7 paikkainen on lähinnä epäsäännöllistä tarvetta varten. Välillä tulee useampaa lasta (4-12v) kuljetettua treeneihin tai turnauksiin.

Tarve ei ole siis pakollinen mutta olisin valmis tuo 2500e lisäpanostuksen laittamaan 7 paikkaisuudesta. Juurikin tuon 7 paikkaisuuden takia tämä Model Y alkoi nyt kiinnostamaan (+tuo rahoitus)
 
Jos käytetty menee niin katso Mobile.de saksan valikoimaa, näyttää olevan alle viiskymppiä äX:t jo.
 
Jos käytetty menee niin katso Mobile.de saksan valikoimaa, näyttää olevan alle viiskymppiä äX:t jo.

teslahunt.io sivun mukaan jo päälle 32000eur sais x:ää (nämä siis Teslan omista vaihtoautoista, ja näille sai vuoden takuun)
 
7 paikkainen on lähinnä epäsäännöllistä tarvetta varten. Välillä tulee useampaa lasta (4-12v) kuljetettua treeneihin tai turnauksiin.

Tarve ei ole siis pakollinen mutta olisin valmis tuo 2500e lisäpanostuksen laittamaan 7 paikkaisuudesta. Juurikin tuon 7 paikkaisuuden takia tämä Model Y alkoi nyt kiinnostamaan (+tuo rahoitus)

Juu, sinänsä looginen valinta mutta oikeasti kannattaa käydä kokeilemassa tiloja onko niistä extrapenkeistä riittävästi hyötyä. Aika negatiivisesti esim. Björn Nyland ne koki, vaikka miten käyttötapauksia yrittää keksiä. Tilaa vaan ei ole. Sekin sitten kannattaa miettiä, että ne pitää verhoilun takaa pultata irti ja takaisin kiinni kun niissä ei mitään Buzzin tapaista pikairroitusta ole (joten ne ovat vakiona viemässä tilaa).
 
Peugeot 5008 -17 olisi menossa vaihtoon ja kiikarissa on Tesla Model Y nyt kun sitäkin saa Euroopassa seitsemän paikkaisena.

Hieman tässä mietityttää että onko tässä vaihdossa mitään järkeä? Pikkuisen on vaan alkanut jännitämään että kauanko Peugeotilla voi vielä huolettomasti ajella ennen kuin ongelmia alkaa kertymään, nyt Puretech 1.2L moottorilla 130tkm alla.

Vuosiajoa tulee noin 20tkm ja suurin osa on kaupunkipyörittelyä. Teslan rahoitustarjous on tällä hetkellä niin hyvä että se on todella houkuttava. Vakuutusmaksut näyttää kyllä melkein tuplaantuvan Peugeottiin verrattuna. Ilmeisesti Teslan kanssa joutuu myös maksamaan käyttövoimaveron.
Vaihda viimeistään kun alkaa öljyä menemään öljynvaihtovälillä. Itselläkin oli vuoden uudempi kulkine uudesta asti.
 
Vaihda viimeistään kun alkaa öljyä menemään öljynvaihtovälillä. Itselläkin oli vuoden uudempi kulkine uudesta asti.
Juu sitä tässä vähän huolehdinkin. Tuntuu että öljyä saa olla jatkuvasti lisäämässä, kun tuo öljytilavuuskin on niin pieni.

Mihin autoon itse sitte päädyit?
 
Juu sitä tässä vähän huolehdinkin. Tuntuu että öljyä saa olla jatkuvasti lisäämässä, kun tuo öljytilavuuskin on niin pieni.

Mihin autoon itse sitte päädyit?
Vaihdettiin Peugeot halvempaan -14 Nissan X-Trail 1.6dci neliveto manuaaliin. Odotellaan jokunen vuosi että arvo tipahtaa autoista joita seuraillut.
Vähän kaikkea muuta juttua tässä niin ei kovin kallista viittinyt harkita.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 7 paikkaisten autojen sektori on aika kapea niin rajoittaa aika paljon omaa valinnan varaa. Sähköön tekisi mieli jo siirtyä mutta täytyy myöntää että onhan tuo 55ke autosta ihan hemmetin paljon.
 
Tuo 7 paikkaisten autojen sektori on aika kapea niin rajoittaa aika paljon omaa valinnan varaa. Sähköön tekisi mieli jo siirtyä mutta täytyy myöntää että onhan tuo 55ke autosta ihan hemmetin paljon.

Juu, onhan tuossa hintaa. Toki uusi sähköinen e-5008 taisi olla tonnin/pari halvempi nyt lauch editionina ja se on aina seitsemän paikkainen. Toki taisin jättää about kaiken ruksimatta (paitsi koukun) mutta ei siellä juuri muuta tainnut ollakaan mahdollista ruksia.
 
Juu, onhan tuossa hintaa. Toki uusi sähköinen e-5008 taisi olla tonnin/pari halvempi nyt lauch editionina ja se on aina seitsemän paikkainen. Toki taisin jättää about kaiken ruksimatta (paitsi koukun) mutta ei siellä juuri muuta tainnut ollakaan mahdollista ruksia.
Aika samoihin hintoihin se uusi 5008 näytti menevän ja jää rangessa sekä on vain etuveto. Lisäksi veikkaan että pösön arvon lasku on huomattavasti nopeampaa kuin Teslan vaikka sen pähkäily onki aina arvoitus.
 
Ihan ajattelin lähinnä käyttöarvoa. Uuden auton hinta laskee kuin lehmän häntä (riippumatta merkistä. mitä kalliimpi niin sitä enemmän tuhatlappusia). Jostain syystä sähköautoja ostetaan uutena jälleenmyyntiarvo mielessä, joka on itselleni uuden auton kohdalla aika nurinkurinen ajatus. Takkiin tulee niin että tukka lähtee.

Mutta se on kyllä totta, että nelivetoinen on aina nelivetoinen. Siksikin Solterra on kiinnostanut itsäni kun sieltä taitaa saada uutena halvimmalla nelivetoa (ehkä jollain kiina-autolla myös).
 
Aika samoihin hintoihin se uusi 5008 näytti menevän ja jää rangessa sekä on vain etuveto. Lisäksi veikkaan että pösön arvon lasku on huomattavasti nopeampaa kuin Teslan vaikka sen pähkäily onki aina arvoitus.
5008 arvonlasku oli aikalailla 41k€ 2018-->2024 19k€ kovilla varusteilla.
 
Solterran ja BZ4X:n osalta on sitte, että oma ajoprofiili pitää olla +90% täytettävissä kotilatauksella, pitkän matkan tekeminen on kylmällä aika Via Dolorosaa kun taas vilkaisin suben ryhmää.

Et ei mihinkään perhematkailuun, mutta työmatkaliikenteeseen ja arkisuhailuun soveltuva.
 
Jos lähdetään 3000-4000e budjetilla auton ostoon, niin mikä olisi mielestänne järkevä valinta ?

Itselleni tulee pian vaihto eteen ja nykyinen Corolla menee varmaa palliin. Japanilainen on mielestäni huoltovarma, kilometrejä tulee noin 20 000 /vuosi.
 
Jos lähdetään 3000-4000e budjetilla auton ostoon, niin mikä olisi mielestänne järkevä valinta ?

Itselleni tulee pian vaihto eteen ja nykyinen Corolla menee varmaa palliin. Japanilainen on mielestäni huoltovarma, kilometrejä tulee noin 20 000 /vuosi.

Minkä tyyppistä ajoa enimmäkseen?

Aika iso merkitys sillä minkälaista kannattaa suositella
 
Jos lähdetään 3000-4000e budjetilla auton ostoon, niin mikä olisi mielestänne järkevä valinta ?

Itselleni tulee pian vaihto eteen ja nykyinen Corolla menee varmaa palliin. Japanilainen on mielestäni huoltovarma, kilometrejä tulee noin 20 000 /vuosi.

Japanilaista jos lähdet tuolla budjetilla ostamaan, niin saat budjetillasi n. 20-vuotiaan ja 200 tkm ajetun. Vioista riippuen harkitsisin vakavasti nykyisen Corollan korjaamista, jos kyseessä ei ole jokin läpimätä ysärimalli, johon pitäisi lisäksi tehdä kansiremontti. No, Yariksen tai Aygon voit ehkä saada vähän uudemman ja/tai vähemmän ajetun tuohon rahaan, mutta onhan ne aikamoisia koirankoppeja.
 
Solterran ja BZ4X:n osalta on sitte, että oma ajoprofiili pitää olla +90% täytettävissä kotilatauksella, pitkän matkan tekeminen on kylmällä aika Via Dolorosaa kun taas vilkaisin suben ryhmää.

Et ei mihinkään perhematkailuun, mutta työmatkaliikenteeseen ja arkisuhailuun soveltuva.
Jos joku e-TNGA:a harkitsee niin käykäähän sitten itse lukemassa näitä lähteitä ja tehkää omat johtopäätökset, älkää ottako tällaisia referaatteja automaattisesti totena.
 
Jos lähdetään 3000-4000e budjetilla auton ostoon, niin mikä olisi mielestänne järkevä valinta ?

Itselleni tulee pian vaihto eteen ja nykyinen Corolla menee varmaa palliin. Japanilainen on mielestäni huoltovarma, kilometrejä tulee noin 20 000 /vuosi.

Mä varmaan ostaisin MK2 V70 Volvon. Bensaa toki syö, mutta on se vähän mukavampaa matkantekoakin.
 
Mä varmaan ostaisin MK2 V70 Volvon. Bensaa toki syö, mutta on se vähän mukavampaa matkantekoakin.

20 tkm vuosiajoilla syö tosiaan ihan kiitettävästi ja rahaa palaa. Spritmonitorista Volvo V70, bensiini, 2002-2005:

Keskimääräinen kulutus (l/100km)Vaihteluväli (l/100km)
Manuaali (124 autoyksilöä)9,635,99-15,32
Automaatti (81 autoyksilöä)10,235,32-14,67
 
Joo, mutta ei tässä nyt tietääkseni ainakaan reunaehtona mitään supersäästäjän autoa etsittykään.
Sitten jos pitää päästä pisaralla pisimmälle niin eiköhän kaikki osta suoraan jonkun priuksen tmv.
Oon ostellut noita vanhoja volvoja aina kun olen tarvinnut "vara-autoa" tai siirtymäkaudeksi jotain laitetta ja aina ihmettelen kuinka fiksuja ja hyvin pidettyjä monet noista vanhemmista Volvoista on.
Taitaa käyttäjäprofiili olla hiukan eri kuin vaikka niillä takavetobemareilla. Ja ehkä Volvo on kuitenkin sitten sen verran "auto" että niitä arvostavat sitten vähän keskimääräistä autotietoisemmat ihmiset ja täten niitä pidetään paremmassa kunnossakin kun vain sitä tavan kauppakassia.
 
Joo, mutta ei tässä nyt tietääkseni ainakaan reunaehtona mitään supersäästäjän autoa etsittykään.
Sitten jos pitää päästä pisaralla pisimmälle niin eiköhän kaikki osta suoraan jonkun priuksen tmv.
Oon ostellut noita vanhoja volvoja aina kun olen tarvinnut "vara-autoa" tai siirtymäkaudeksi jotain laitetta ja aina ihmettelen kuinka fiksuja ja hyvin pidettyjä monet noista vanhemmista Volvoista on.
Taitaa käyttäjäprofiili olla hiukan eri kuin vaikka niillä takavetobemareilla. Ja ehkä Volvo on kuitenkin sitten sen verran "auto" että niitä arvostavat sitten vähän keskimääräistä autotietoisemmat ihmiset ja täten niitä pidetään paremmassa kunnossakin kun vain sitä tavan kauppakassia.

Onhan se niinkin, että kysyjän budjetti asettaa melkoisia reunaehtoja. Oma katsantokanta vain on pikku hiljaa siirtynyt hankintahinnasta yhä enemmän autoilun kokonaiskustannusten puolelle. Silloin särähtää korvaan, kun pikkubudjetilla liikkeellä olevalle ehdotetaan jotain vanhaa, juoppoa Volvoa. Kokonaiskustannukset on noilla kilometreillä sitä luokkaa, että samaan rahaan saisi ajaa uudella/uudehkolla pikkubensalla tai jopa sähköautolla. Tai sitten voisi ottaa yhtä vanhan Yariksen ja ajaa puolella kustannuksella verrattuna V70:een.

Toki se Volvo on erinomainen vaihtoehto, jos ei ole kotilatausmahdollisuutta ja on tarvetta isolle kontille ja vetomassalle. Mutta tosiaan käyttötarpeet määrittää paljon - yhden ihmisen työmatkakärryksi on mielekkäämpiäkin vaihtoehtoja.
 
Jos lähdetään 3000-4000e budjetilla auton ostoon, niin mikä olisi mielestänne järkevä valinta ?

Itselleni tulee pian vaihto eteen ja nykyinen Corolla menee varmaa palliin. Japanilainen on mielestäni huoltovarma, kilometrejä tulee noin 20 000 /vuosi.

Järkevä olisi joku Hyundai, tai Kia.
 
Onhan se niinkin, että kysyjän budjetti asettaa melkoisia reunaehtoja. Oma katsantokanta vain on pikku hiljaa siirtynyt hankintahinnasta yhä enemmän autoilun kokonaiskustannusten puolelle. Silloin särähtää korvaan, kun pikkubudjetilla liikkeellä olevalle ehdotetaan jotain vanhaa, juoppoa Volvoa. Kokonaiskustannukset on noilla kilometreillä sitä luokkaa, että samaan rahaan saisi ajaa uudella/uudehkolla pikkubensalla tai jopa sähköautolla. Tai sitten voisi ottaa yhtä vanhan Yariksen ja ajaa puolella kustannuksella verrattuna V70:een.

Toki se Volvo on erinomainen vaihtoehto, jos ei ole kotilatausmahdollisuutta ja on tarvetta isolle kontille ja vetomassalle. Mutta tosiaan käyttötarpeet määrittää paljon - yhden ihmisen työmatkakärryksi on mielekkäämpiäkin vaihtoehtoja.
Tiedän, siksi mietin että onko jotain sellaista perusvarmaa kulkupeliä.

Tuolla 3000-4000e budjetilla saa mielestäni 200-300 tuhatta kulkeneen, kohti auringonlaskua lipuvan menopelin. Osa ostaa Volvon, koska kuitenkin varmakulkuinen, vaikka syöppö.

Ideani olisi nykyisen 300t kulkeneen Corollan tekohengittäminen korjaamalla ja samalla hankkimalla toinen auto rinnalle. Pitäisi vain keksiä sellainen suhteellisen yksinkertaisella tekniikalla oleva, ei mitään ylimääräistä sisältävä vaihtoehto.
 
Onko kokemuksia vm. 2021 Renault Megane farmari plugareista? Bassadobella noita useampi myynnissä 0-korolla (+kulut) alle 40 k ajettuja hintaan 20 k. Takuuta vuoden verran jäljellä.
 
Onhan se niinkin, että kysyjän budjetti asettaa melkoisia reunaehtoja. Oma katsantokanta vain on pikku hiljaa siirtynyt hankintahinnasta yhä enemmän autoilun kokonaiskustannusten puolelle. Silloin särähtää korvaan, kun pikkubudjetilla liikkeellä olevalle ehdotetaan jotain vanhaa, juoppoa Volvoa. Kokonaiskustannukset on noilla kilometreillä sitä luokkaa, että samaan rahaan saisi ajaa uudella/uudehkolla pikkubensalla tai jopa sähköautolla. Tai sitten voisi ottaa yhtä vanhan Yariksen ja ajaa puolella kustannuksella verrattuna V70:een.

Toki se Volvo on erinomainen vaihtoehto, jos ei ole kotilatausmahdollisuutta ja on tarvetta isolle kontille ja vetomassalle. Mutta tosiaan käyttötarpeet määrittää paljon - yhden ihmisen työmatkakärryksi on mielekkäämpiäkin vaihtoehtoja.

En väitä että se nyt mikään absoluuttisesti paras vaihtoehto on, mutta on tiettyjä asioita jotka puoltavat tällaisen "juopon" volvon hankintaa:

-Ei juurikaan ruosteongelmia
-Jälleenmyyntiarvo paljonkin ajetuilla hyvä koska jotkut näitä vaan aina ostaa, joten kulut siltä osin pienet
-Turvallinen verrattuna johonkin mätään hyunda Ponyyn varsinkin jos työmatkaa ajetaan ja jos sattuu vaikka joskus olemaan tarvetta kuskata muksuja
-Kulutus on käyttäjäkohtaista. Itsellä joku 1,6 bensavapari vie yhtä paljon kuin isokoneinen matkalehmä ajettaessa työmatkaa, kun omat työmatka on moottoritietä eikä pikkukoneisissa riitä vaihteissa välitykset. Kaikki eivät asu kaupungeissa.
-Mukavuus & hiljaisuus
-Tilaa ihan eri tavalla kuin pikkukipoissa
 
Onko kokemuksia vm. 2021 Renault Megane farmari plugareista? Bassadobella noita useampi myynnissä 0-korolla (+kulut) alle 40 k ajettuja hintaan 20 k. Takuuta vuoden verran jäljellä.
Mulla kokemusta yhden päivän ajoista. Meganella piti ajaa aika varovaisin kiihdytyksin, ettei polttomoottori lähtenyt käyntiin kesäsäässä.
Passatin vastaavassa sai painaa aika huoletta kaasua ilman polttomoottorin heräämistä.

Suosittelen tuon kokeilemista onko itselle ongelma vai ei. Sittemmin on voinut tulla päivityksiä, jotka asiaan vaikuttavat.
 
En väitä että se nyt mikään absoluuttisesti paras vaihtoehto on, mutta on tiettyjä asioita jotka puoltavat tällaisen "juopon" volvon hankintaa:

-Ei juurikaan ruosteongelmia
-Jälleenmyyntiarvo paljonkin ajetuilla hyvä koska jotkut näitä vaan aina ostaa, joten kulut siltä osin pienet
-Turvallinen verrattuna johonkin mätään hyunda Ponyyn varsinkin jos työmatkaa ajetaan ja jos sattuu vaikka joskus olemaan tarvetta kuskata muksuja
-Kulutus on käyttäjäkohtaista. Itsellä joku 1,6 bensavapari vie yhtä paljon kuin isokoneinen matkalehmä ajettaessa työmatkaa, kun omat työmatka on moottoritietä eikä pikkukoneisissa riitä vaihteissa välitykset. Kaikki eivät asu kaupungeissa.
-Mukavuus & hiljaisuus
-Tilaa ihan eri tavalla kuin pikkukipoissa

Ruosteongelmat on yhdistelmä auton ikää/ajomäärää/ylläpitoa/ajoympäristöä/tehdassuojausta. Ts. ruosteettoman/vähäruosteisen voi löytää yllättävistäkin merkeistä ja Volvo voi olla mätä kuin essonbaarin japsit.

Jälleenmyyntiarvo säilyy about kaikissa vanhemmissa autoissa niin kauan kuin leimaa on ja auto kulkee isompia oireilematta. Volvo on toki siinä suhteessa hyvä kuten saksalaiset laatuautotkin, että Volvoja harrastetaan ja niiden arvo saattaa jopa nousta pidemmällä pitoajalla, siinä missä samanikäisen Yariksen kohtalona on kulkea vääjäämättä kohti paalia ylläpitokulujen noustessa.

Turvallisuus toki on V70:ssä hyvä, onhan noissa suht kattava varustelu ikäisekseen eikä autokaan ole pienimmästä ja kevyimmästä päästä. Tosin 2000-luvun autoista puhuttaessa V70 mk2 ei poikkea enää edukseen muista isommista autoista (Mondeo, 407, C5, Passat tms.).

Kulutus varmasti riippuu ajoympäristöstä. Mutta Spritmonitoria katsellessa huomaa kyllä sen, että ne on pari yksittäistä autoa/käyttäjää, jotka menevät automaatilla alle 8 litran. Manuaaleissa vastaava raja näyttäisi olevan alle 7 litraa. Luultavasti nekin tulokset on saavutettu eksoottisella ekoajolla (boost-and-glide, rekan imussa roikkuminen jne.). Ja sitten on toki sekin kysymys, kannattaako bensalla edes ajaa, jos ajo on moottoritiepainotteista? Diesel voisi olla edukkaampi, toki ongelmana on löytää se hyvä yksilö...

Suurimpana ongelmana noissa vanhoissa näen kuitenkin sen niiden vaatiman ylläpidon. Osti sitten 200 tkm ajetun tai 300 tkm ajetun, johon on jo osa kulutusosista vaihdettu... Ihan samalla tavalla noihin joutuu remonttia tekemään, varsinkin kun aiemmat omistajat on laittaneet orkkiksen tilalle erilaatuista tarvikeosaa, ja pitää olla halpa luottokorjaaja tai pystyä ropaamaan itse about kaikki, jotta kustannukset pysyy kurissa.
 
Jos lähdetään 3000-4000e budjetilla auton ostoon, niin mikä olisi mielestänne järkevä valinta ?

Itselleni tulee pian vaihto eteen ja nykyinen Corolla menee varmaa palliin. Japanilainen on mielestäni huoltovarma, kilometrejä tulee noin 20 000 /vuosi.
Periaatteessa tuohon ikkunaan voisi osua joku 2004 - 2010 välin Honda Civic. Vapaastihengittäviä bensakoneita ilman mitään erikoista tekniikkaa eivätkä paljon pelkää kilometrejä. Infotainment ym. sähköpuoli on näissä melko kivikautinen mutta ihan toimiva. Toki vähän tarkemmasta mallista ja pidosta riippuen ruoste voi olla ongelma.
 
Civic sedan, parhaimmat varusteet mitä nuorisomalleihin ei ole saanut ja automaatti.
 
Ruosteongelmat on yhdistelmä auton ikää/ajomäärää/ylläpitoa/ajoympäristöä/tehdassuojausta. Ts. ruosteettoman/vähäruosteisen voi löytää yllättävistäkin merkeistä ja Volvo voi olla mätä kuin essonbaarin japsit.

Jälleenmyyntiarvo säilyy about kaikissa vanhemmissa autoissa niin kauan kuin leimaa on ja auto kulkee isompia oireilematta. Volvo on toki siinä suhteessa hyvä kuten saksalaiset laatuautotkin, että Volvoja harrastetaan ja niiden arvo saattaa jopa nousta pidemmällä pitoajalla, siinä missä samanikäisen Yariksen kohtalona on kulkea vääjäämättä kohti paalia ylläpitokulujen noustessa.

Turvallisuus toki on V70:ssä hyvä, onhan noissa suht kattava varustelu ikäisekseen eikä autokaan ole pienimmästä ja kevyimmästä päästä. Tosin 2000-luvun autoista puhuttaessa V70 mk2 ei poikkea enää edukseen muista isommista autoista (Mondeo, 407, C5, Passat tms.).

Kulutus varmasti riippuu ajoympäristöstä. Mutta Spritmonitoria katsellessa huomaa kyllä sen, että ne on pari yksittäistä autoa/käyttäjää, jotka menevät automaatilla alle 8 litran. Manuaaleissa vastaava raja näyttäisi olevan alle 7 litraa. Luultavasti nekin tulokset on saavutettu eksoottisella ekoajolla (boost-and-glide, rekan imussa roikkuminen jne.). Ja sitten on toki sekin kysymys, kannattaako bensalla edes ajaa, jos ajo on moottoritiepainotteista? Diesel voisi olla edukkaampi, toki ongelmana on löytää se hyvä yksilö...

Suurimpana ongelmana noissa vanhoissa näen kuitenkin sen niiden vaatiman ylläpidon. Osti sitten 200 tkm ajetun tai 300 tkm ajetun, johon on jo osa kulutusosista vaihdettu... Ihan samalla tavalla noihin joutuu remonttia tekemään, varsinkin kun aiemmat omistajat on laittaneet orkkiksen tilalle erilaatuista tarvikeosaa, ja pitää olla halpa luottokorjaaja tai pystyä ropaamaan itse about kaikki, jotta kustannukset pysyy kurissa.
Kaikki varmaan ymmärtää että paskoja yksilöitä on kaikissa, mutta helpommin löydät fiksukuntoisen V70 kuin vanhan Civicin.
8-9l on tuon kokoiselle autolle ihan OK fiksu kulutus, jos haetaan pienintä kulutusta, ei vanha volvo ole oikea vaihtoehto. Voihan sitä katsoa vaikka sellaisen johon vedetty e85 sarja, itse en kyllä jaksaisi minimaalisen säästön perässä sitä tiuhentunutta öljynvaihtoväliä.
Taloudellisuus ei edes dieselinä kauheasti parannu, sillä se dieselpannu aisinin kuminauhalaatikon perässä ei ole niin paljon taloudellisempi että kannattaisi ottaa vikaherkempi ja paljon enemmän ajettu laite samaan rahaan kuin fiksukuntoinen bensa.
Ylläpitoa vaatii kaikki autot. Kyllä volvollakin voi ajaa "korjataan sitten kun hajoaa" tyyppisesti, mutta se ei kovin ennakoivaa autonpitoa ole.
 
Harkinnassa Passat hintaluokassa 20k€ ja vuosimalli noin 2018-2021 , tekniikkavaihtoehtoina:
1.5 TSI + kuiva-DSG
2.0 TDI + märkä-DSG
Dieseleillä on keskikimäärin ajettu jonkin verran enemmän, mutta lienee tekniikaltaan näistä kahdesta parempi? Superb on myöskin vaihtoehtona samoilla tekniikoilla, mutta löytyisikö VAG:n ulkopuolelta näitä vastaavia vaihtoehtoja?
 
Harkinnassa Passat hintaluokassa 20k€ ja vuosimalli noin 2018-2021 , tekniikkavaihtoehtoina:
1.5 TSI + kuiva-DSG
2.0 TDI + märkä-DSG
Dieseleillä on keskikimäärin ajettu jonkin verran enemmän, mutta lienee tekniikaltaan näistä kahdesta parempi? Superb on myöskin vaihtoehtona samoilla tekniikoilla, mutta löytyisikö VAG:n ulkopuolelta näitä vastaavia vaihtoehtoja?
Minkä takia haluat DSG? Eikös noita kannattaisi vältellä?
 
En erityisesti DSG:tä halua, mutta automaattivaihteisto noissa mainitsemissani vaihtoehdoissa (Passat/Superb) tarkoittaa DGS:tä. Vaivaako mekatroniikka tms. -ongelmat edelleen DGS-vaihteistoja? En ole tilannetta viime vuosina seurannut ollenkaan. Manuaalivaihteisto ei ole aivan täysin poissuljettu vaihtoehto, mikäli DSG:n liittyy suuria epävarmuuksia, mutta ei kovin mieleinen ratkaisu.
 
En erityisesti DSG:tä halua, mutta automaattivaihteisto noissa mainitsemissani vaihtoehdoissa (Passat/Superb) tarkoittaa DGS:tä. Vaivaako mekatroniikka tms. -ongelmat edelleen DGS-vaihteistoja? En ole tilannetta viime vuosina seurannut ollenkaan. Manuaalivaihteisto ei ole aivan täysin poissuljettu vaihtoehto, mikäli DSG:n liittyy suuria epävarmuuksia, mutta ei kovin mieleinen ratkaisu.
Mikäli internetiin on uskominen niin varmasti ongelmia voi olla luvassa DSG osalta. Tosin voi olla hieman vääristynyttä tietoa, sillä DSG7 (DQ200) on Suomen autokannassa valtava määrä. Omakohtaista kokemusta ei sen koommin asiasta ole. Itse ainakin varautuisin rahallisesti mahdollisesti tulevaan vaihteistoremonttiin, jotka voi olla viasta riippuen jopa useamman tonnin. Ja öljynvaihto on kyllä tärkeässä roolissa, oli DSG laatikko mikä hyvänsä. Valmistajan puolestahan DQ200 on "ikuisuuslaite" eikä öljynvaihtoa tarvita.

Tässä aiheesta mielenkiintoinen artikkeli:


Simolammikko tehnyt myös paljon VAG-aiheista videomateriaalia youtubeen.
 
Harkinnassa Passat hintaluokassa 20k€ ja vuosimalli noin 2018-2021 , tekniikkavaihtoehtoina:
1.5 TSI + kuiva-DSG
2.0 TDI + märkä-DSG
Dieseleillä on keskikimäärin ajettu jonkin verran enemmän, mutta lienee tekniikaltaan näistä kahdesta parempi? Superb on myöskin vaihtoehtona samoilla tekniikoilla, mutta löytyisikö VAG:n ulkopuolelta näitä vastaavia vaihtoehtoja?

Dieselissä kannattaa huomioida ainakin ne urealitkutsydeemit (SCR), jotka tuli käyttöön joskus noilla main. Toki riippuu siitäkin, tarvitseeko autoa säilyttää ulkona pakkasessa vai voiko kovilla pakkasilla aina lykätä talliin, jolloin urea ei pääse jäätymään. Sehän on jotain päälle kymmenen pakkasastetta, niin aineet jähmettyy systeemiin ja huonolla tuurilla sitten repivät mennessään esim. letkujen liitoksia auki + auto rajoittaa käytössä olevaa toimintamatkaa, jos huomaa urearuiskutuksen vikaantuneen, koska päästövaatimukset ei ilman täyty...
 
Dieselissä kannattaa huomioida ainakin ne urealitkutsydeemit (SCR), jotka tuli käyttöön joskus noilla main. Toki riippuu siitäkin, tarvitseeko autoa säilyttää ulkona pakkasessa vai voiko kovilla pakkasilla aina lykätä talliin, jolloin urea ei pääse jäätymään. Sehän on jotain päälle kymmenen pakkasastetta, niin aineet jähmettyy systeemiin ja huonolla tuurilla sitten repivät mennessään esim. letkujen liitoksia auki + auto rajoittaa käytössä olevaa toimintamatkaa, jos huomaa urearuiskutuksen vikaantuneen, koska päästövaatimukset ei ilman täyty...
Hyvä huomio, itsekin olen dieseleitä (esim. vm. 2016 eteenpäin) katsellut mutta adbluen kanssa leikkiminen ei kiinnosta. Onkos semmoisia "nykydieseleitä", joissa niitä ei ole?
 
Hyvä huomio, itsekin olen dieseleitä (esim. vm. 2016 eteenpäin) katsellut mutta adbluen kanssa leikkiminen ei kiinnosta. Onkos semmoisia "nykydieseleitä", joissa niitä ei ole?

Ei varmaan uusista löydy, mutta sieltä viime vuosikymmenen malleista voi etsiä. Esim. Wikipediaa uskoaksemme Rellun Meganen dieselmoottoriset sai SCR:n vuoden 2018 jälkipuoliskolla, eli sitä ennen tehdyt pitäisi olla turvallisia. Ilmeisesti MK4 Focuksen alkupään dieseleistä osa oli ilman SCR:ää. Samoin kaikissa VAG:eissa (esim. Seat Atecan tietyt versiot) ei vielä 2016 ollut, tosin joissakin taas oli (ilmeisesti suurikulutuksisempi auto --> isommat päästöt --> enemmän päästönhallintajärjestelmiä). Itse pitää selvittää ja katselee vielä ko. mallin käsikirjat netistä ennen koeajoa, niin voi tarkistaa kaikki paikat AdBluen täyttöaukon varalta.
 
Tiedän, siksi mietin että onko jotain sellaista perusvarmaa kulkupeliä.

Tuolla 3000-4000e budjetilla saa mielestäni 200-300 tuhatta kulkeneen, kohti auringonlaskua lipuvan menopelin. Osa ostaa Volvon, koska kuitenkin varmakulkuinen, vaikka syöppö.

Ideani olisi nykyisen 300t kulkeneen Corollan tekohengittäminen korjaamalla ja samalla hankkimalla toinen auto rinnalle. Pitäisi vain keksiä sellainen suhteellisen yksinkertaisella tekniikalla oleva, ei mitään ylimääräistä sisältävä vaihtoehto.

Jos on tilaa säilyttää vara-autoa ja kyky korjata itse ainakin jonkin verran, niin yksi vaihtoehtohan on ostaa toinen samanlainen kuin nyt on (mielellään uudempi, vähemmän ajettu ja muutenkin parempikuntoinen yksilö). Kun nykyinen auto lahoaa kokonaan, siitä voi vielä kannibalisoida osat talteen ennen kuin kutsuu romuttamon hakemaan raadon pihasta. Toki hieman tylsä ratkaisu, että kaksi samanlaista autoa, mutta eräällä naapurilla oli aikanaan pihassa kaksi 407:aa - farmari ja sedan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 734
Viestejä
4 620 160
Jäsenet
75 898
Uusin jäsen
Dansuboi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom