Mikä auto minulle?

Onko kokemuksia vm. 2021 Renault Megane farmari plugareista? Bassadobella noita useampi myynnissä 0-korolla (+kulut) alle 40 k ajettuja hintaan 20 k. Takuuta vuoden verran jäljellä.
 
Onhan se niinkin, että kysyjän budjetti asettaa melkoisia reunaehtoja. Oma katsantokanta vain on pikku hiljaa siirtynyt hankintahinnasta yhä enemmän autoilun kokonaiskustannusten puolelle. Silloin särähtää korvaan, kun pikkubudjetilla liikkeellä olevalle ehdotetaan jotain vanhaa, juoppoa Volvoa. Kokonaiskustannukset on noilla kilometreillä sitä luokkaa, että samaan rahaan saisi ajaa uudella/uudehkolla pikkubensalla tai jopa sähköautolla. Tai sitten voisi ottaa yhtä vanhan Yariksen ja ajaa puolella kustannuksella verrattuna V70:een.

Toki se Volvo on erinomainen vaihtoehto, jos ei ole kotilatausmahdollisuutta ja on tarvetta isolle kontille ja vetomassalle. Mutta tosiaan käyttötarpeet määrittää paljon - yhden ihmisen työmatkakärryksi on mielekkäämpiäkin vaihtoehtoja.

En väitä että se nyt mikään absoluuttisesti paras vaihtoehto on, mutta on tiettyjä asioita jotka puoltavat tällaisen "juopon" volvon hankintaa:

-Ei juurikaan ruosteongelmia
-Jälleenmyyntiarvo paljonkin ajetuilla hyvä koska jotkut näitä vaan aina ostaa, joten kulut siltä osin pienet
-Turvallinen verrattuna johonkin mätään hyunda Ponyyn varsinkin jos työmatkaa ajetaan ja jos sattuu vaikka joskus olemaan tarvetta kuskata muksuja
-Kulutus on käyttäjäkohtaista. Itsellä joku 1,6 bensavapari vie yhtä paljon kuin isokoneinen matkalehmä ajettaessa työmatkaa, kun omat työmatka on moottoritietä eikä pikkukoneisissa riitä vaihteissa välitykset. Kaikki eivät asu kaupungeissa.
-Mukavuus & hiljaisuus
-Tilaa ihan eri tavalla kuin pikkukipoissa
 
Onko kokemuksia vm. 2021 Renault Megane farmari plugareista? Bassadobella noita useampi myynnissä 0-korolla (+kulut) alle 40 k ajettuja hintaan 20 k. Takuuta vuoden verran jäljellä.
Mulla kokemusta yhden päivän ajoista. Meganella piti ajaa aika varovaisin kiihdytyksin, ettei polttomoottori lähtenyt käyntiin kesäsäässä.
Passatin vastaavassa sai painaa aika huoletta kaasua ilman polttomoottorin heräämistä.

Suosittelen tuon kokeilemista onko itselle ongelma vai ei. Sittemmin on voinut tulla päivityksiä, jotka asiaan vaikuttavat.
 
En väitä että se nyt mikään absoluuttisesti paras vaihtoehto on, mutta on tiettyjä asioita jotka puoltavat tällaisen "juopon" volvon hankintaa:

-Ei juurikaan ruosteongelmia
-Jälleenmyyntiarvo paljonkin ajetuilla hyvä koska jotkut näitä vaan aina ostaa, joten kulut siltä osin pienet
-Turvallinen verrattuna johonkin mätään hyunda Ponyyn varsinkin jos työmatkaa ajetaan ja jos sattuu vaikka joskus olemaan tarvetta kuskata muksuja
-Kulutus on käyttäjäkohtaista. Itsellä joku 1,6 bensavapari vie yhtä paljon kuin isokoneinen matkalehmä ajettaessa työmatkaa, kun omat työmatka on moottoritietä eikä pikkukoneisissa riitä vaihteissa välitykset. Kaikki eivät asu kaupungeissa.
-Mukavuus & hiljaisuus
-Tilaa ihan eri tavalla kuin pikkukipoissa

Ruosteongelmat on yhdistelmä auton ikää/ajomäärää/ylläpitoa/ajoympäristöä/tehdassuojausta. Ts. ruosteettoman/vähäruosteisen voi löytää yllättävistäkin merkeistä ja Volvo voi olla mätä kuin essonbaarin japsit.

Jälleenmyyntiarvo säilyy about kaikissa vanhemmissa autoissa niin kauan kuin leimaa on ja auto kulkee isompia oireilematta. Volvo on toki siinä suhteessa hyvä kuten saksalaiset laatuautotkin, että Volvoja harrastetaan ja niiden arvo saattaa jopa nousta pidemmällä pitoajalla, siinä missä samanikäisen Yariksen kohtalona on kulkea vääjäämättä kohti paalia ylläpitokulujen noustessa.

Turvallisuus toki on V70:ssä hyvä, onhan noissa suht kattava varustelu ikäisekseen eikä autokaan ole pienimmästä ja kevyimmästä päästä. Tosin 2000-luvun autoista puhuttaessa V70 mk2 ei poikkea enää edukseen muista isommista autoista (Mondeo, 407, C5, Passat tms.).

Kulutus varmasti riippuu ajoympäristöstä. Mutta Spritmonitoria katsellessa huomaa kyllä sen, että ne on pari yksittäistä autoa/käyttäjää, jotka menevät automaatilla alle 8 litran. Manuaaleissa vastaava raja näyttäisi olevan alle 7 litraa. Luultavasti nekin tulokset on saavutettu eksoottisella ekoajolla (boost-and-glide, rekan imussa roikkuminen jne.). Ja sitten on toki sekin kysymys, kannattaako bensalla edes ajaa, jos ajo on moottoritiepainotteista? Diesel voisi olla edukkaampi, toki ongelmana on löytää se hyvä yksilö...

Suurimpana ongelmana noissa vanhoissa näen kuitenkin sen niiden vaatiman ylläpidon. Osti sitten 200 tkm ajetun tai 300 tkm ajetun, johon on jo osa kulutusosista vaihdettu... Ihan samalla tavalla noihin joutuu remonttia tekemään, varsinkin kun aiemmat omistajat on laittaneet orkkiksen tilalle erilaatuista tarvikeosaa, ja pitää olla halpa luottokorjaaja tai pystyä ropaamaan itse about kaikki, jotta kustannukset pysyy kurissa.
 
Jos lähdetään 3000-4000e budjetilla auton ostoon, niin mikä olisi mielestänne järkevä valinta ?

Itselleni tulee pian vaihto eteen ja nykyinen Corolla menee varmaa palliin. Japanilainen on mielestäni huoltovarma, kilometrejä tulee noin 20 000 /vuosi.
Periaatteessa tuohon ikkunaan voisi osua joku 2004 - 2010 välin Honda Civic. Vapaastihengittäviä bensakoneita ilman mitään erikoista tekniikkaa eivätkä paljon pelkää kilometrejä. Infotainment ym. sähköpuoli on näissä melko kivikautinen mutta ihan toimiva. Toki vähän tarkemmasta mallista ja pidosta riippuen ruoste voi olla ongelma.
 
Civic sedan, parhaimmat varusteet mitä nuorisomalleihin ei ole saanut ja automaatti.
 
Ruosteongelmat on yhdistelmä auton ikää/ajomäärää/ylläpitoa/ajoympäristöä/tehdassuojausta. Ts. ruosteettoman/vähäruosteisen voi löytää yllättävistäkin merkeistä ja Volvo voi olla mätä kuin essonbaarin japsit.

Jälleenmyyntiarvo säilyy about kaikissa vanhemmissa autoissa niin kauan kuin leimaa on ja auto kulkee isompia oireilematta. Volvo on toki siinä suhteessa hyvä kuten saksalaiset laatuautotkin, että Volvoja harrastetaan ja niiden arvo saattaa jopa nousta pidemmällä pitoajalla, siinä missä samanikäisen Yariksen kohtalona on kulkea vääjäämättä kohti paalia ylläpitokulujen noustessa.

Turvallisuus toki on V70:ssä hyvä, onhan noissa suht kattava varustelu ikäisekseen eikä autokaan ole pienimmästä ja kevyimmästä päästä. Tosin 2000-luvun autoista puhuttaessa V70 mk2 ei poikkea enää edukseen muista isommista autoista (Mondeo, 407, C5, Passat tms.).

Kulutus varmasti riippuu ajoympäristöstä. Mutta Spritmonitoria katsellessa huomaa kyllä sen, että ne on pari yksittäistä autoa/käyttäjää, jotka menevät automaatilla alle 8 litran. Manuaaleissa vastaava raja näyttäisi olevan alle 7 litraa. Luultavasti nekin tulokset on saavutettu eksoottisella ekoajolla (boost-and-glide, rekan imussa roikkuminen jne.). Ja sitten on toki sekin kysymys, kannattaako bensalla edes ajaa, jos ajo on moottoritiepainotteista? Diesel voisi olla edukkaampi, toki ongelmana on löytää se hyvä yksilö...

Suurimpana ongelmana noissa vanhoissa näen kuitenkin sen niiden vaatiman ylläpidon. Osti sitten 200 tkm ajetun tai 300 tkm ajetun, johon on jo osa kulutusosista vaihdettu... Ihan samalla tavalla noihin joutuu remonttia tekemään, varsinkin kun aiemmat omistajat on laittaneet orkkiksen tilalle erilaatuista tarvikeosaa, ja pitää olla halpa luottokorjaaja tai pystyä ropaamaan itse about kaikki, jotta kustannukset pysyy kurissa.
Kaikki varmaan ymmärtää että paskoja yksilöitä on kaikissa, mutta helpommin löydät fiksukuntoisen V70 kuin vanhan Civicin.
8-9l on tuon kokoiselle autolle ihan OK fiksu kulutus, jos haetaan pienintä kulutusta, ei vanha volvo ole oikea vaihtoehto. Voihan sitä katsoa vaikka sellaisen johon vedetty e85 sarja, itse en kyllä jaksaisi minimaalisen säästön perässä sitä tiuhentunutta öljynvaihtoväliä.
Taloudellisuus ei edes dieselinä kauheasti parannu, sillä se dieselpannu aisinin kuminauhalaatikon perässä ei ole niin paljon taloudellisempi että kannattaisi ottaa vikaherkempi ja paljon enemmän ajettu laite samaan rahaan kuin fiksukuntoinen bensa.
Ylläpitoa vaatii kaikki autot. Kyllä volvollakin voi ajaa "korjataan sitten kun hajoaa" tyyppisesti, mutta se ei kovin ennakoivaa autonpitoa ole.
 
Harkinnassa Passat hintaluokassa 20k€ ja vuosimalli noin 2018-2021 , tekniikkavaihtoehtoina:
1.5 TSI + kuiva-DSG
2.0 TDI + märkä-DSG
Dieseleillä on keskikimäärin ajettu jonkin verran enemmän, mutta lienee tekniikaltaan näistä kahdesta parempi? Superb on myöskin vaihtoehtona samoilla tekniikoilla, mutta löytyisikö VAG:n ulkopuolelta näitä vastaavia vaihtoehtoja?
 
Harkinnassa Passat hintaluokassa 20k€ ja vuosimalli noin 2018-2021 , tekniikkavaihtoehtoina:
1.5 TSI + kuiva-DSG
2.0 TDI + märkä-DSG
Dieseleillä on keskikimäärin ajettu jonkin verran enemmän, mutta lienee tekniikaltaan näistä kahdesta parempi? Superb on myöskin vaihtoehtona samoilla tekniikoilla, mutta löytyisikö VAG:n ulkopuolelta näitä vastaavia vaihtoehtoja?
Minkä takia haluat DSG? Eikös noita kannattaisi vältellä?
 
En erityisesti DSG:tä halua, mutta automaattivaihteisto noissa mainitsemissani vaihtoehdoissa (Passat/Superb) tarkoittaa DGS:tä. Vaivaako mekatroniikka tms. -ongelmat edelleen DGS-vaihteistoja? En ole tilannetta viime vuosina seurannut ollenkaan. Manuaalivaihteisto ei ole aivan täysin poissuljettu vaihtoehto, mikäli DSG:n liittyy suuria epävarmuuksia, mutta ei kovin mieleinen ratkaisu.
 
En erityisesti DSG:tä halua, mutta automaattivaihteisto noissa mainitsemissani vaihtoehdoissa (Passat/Superb) tarkoittaa DGS:tä. Vaivaako mekatroniikka tms. -ongelmat edelleen DGS-vaihteistoja? En ole tilannetta viime vuosina seurannut ollenkaan. Manuaalivaihteisto ei ole aivan täysin poissuljettu vaihtoehto, mikäli DSG:n liittyy suuria epävarmuuksia, mutta ei kovin mieleinen ratkaisu.
Mikäli internetiin on uskominen niin varmasti ongelmia voi olla luvassa DSG osalta. Tosin voi olla hieman vääristynyttä tietoa, sillä DSG7 (DQ200) on Suomen autokannassa valtava määrä. Omakohtaista kokemusta ei sen koommin asiasta ole. Itse ainakin varautuisin rahallisesti mahdollisesti tulevaan vaihteistoremonttiin, jotka voi olla viasta riippuen jopa useamman tonnin. Ja öljynvaihto on kyllä tärkeässä roolissa, oli DSG laatikko mikä hyvänsä. Valmistajan puolestahan DQ200 on "ikuisuuslaite" eikä öljynvaihtoa tarvita.

Tässä aiheesta mielenkiintoinen artikkeli:


Simolammikko tehnyt myös paljon VAG-aiheista videomateriaalia youtubeen.
 
Harkinnassa Passat hintaluokassa 20k€ ja vuosimalli noin 2018-2021 , tekniikkavaihtoehtoina:
1.5 TSI + kuiva-DSG
2.0 TDI + märkä-DSG
Dieseleillä on keskikimäärin ajettu jonkin verran enemmän, mutta lienee tekniikaltaan näistä kahdesta parempi? Superb on myöskin vaihtoehtona samoilla tekniikoilla, mutta löytyisikö VAG:n ulkopuolelta näitä vastaavia vaihtoehtoja?

Dieselissä kannattaa huomioida ainakin ne urealitkutsydeemit (SCR), jotka tuli käyttöön joskus noilla main. Toki riippuu siitäkin, tarvitseeko autoa säilyttää ulkona pakkasessa vai voiko kovilla pakkasilla aina lykätä talliin, jolloin urea ei pääse jäätymään. Sehän on jotain päälle kymmenen pakkasastetta, niin aineet jähmettyy systeemiin ja huonolla tuurilla sitten repivät mennessään esim. letkujen liitoksia auki + auto rajoittaa käytössä olevaa toimintamatkaa, jos huomaa urearuiskutuksen vikaantuneen, koska päästövaatimukset ei ilman täyty...
 
Dieselissä kannattaa huomioida ainakin ne urealitkutsydeemit (SCR), jotka tuli käyttöön joskus noilla main. Toki riippuu siitäkin, tarvitseeko autoa säilyttää ulkona pakkasessa vai voiko kovilla pakkasilla aina lykätä talliin, jolloin urea ei pääse jäätymään. Sehän on jotain päälle kymmenen pakkasastetta, niin aineet jähmettyy systeemiin ja huonolla tuurilla sitten repivät mennessään esim. letkujen liitoksia auki + auto rajoittaa käytössä olevaa toimintamatkaa, jos huomaa urearuiskutuksen vikaantuneen, koska päästövaatimukset ei ilman täyty...
Hyvä huomio, itsekin olen dieseleitä (esim. vm. 2016 eteenpäin) katsellut mutta adbluen kanssa leikkiminen ei kiinnosta. Onkos semmoisia "nykydieseleitä", joissa niitä ei ole?
 
Hyvä huomio, itsekin olen dieseleitä (esim. vm. 2016 eteenpäin) katsellut mutta adbluen kanssa leikkiminen ei kiinnosta. Onkos semmoisia "nykydieseleitä", joissa niitä ei ole?

Ei varmaan uusista löydy, mutta sieltä viime vuosikymmenen malleista voi etsiä. Esim. Wikipediaa uskoaksemme Rellun Meganen dieselmoottoriset sai SCR:n vuoden 2018 jälkipuoliskolla, eli sitä ennen tehdyt pitäisi olla turvallisia. Ilmeisesti MK4 Focuksen alkupään dieseleistä osa oli ilman SCR:ää. Samoin kaikissa VAG:eissa (esim. Seat Atecan tietyt versiot) ei vielä 2016 ollut, tosin joissakin taas oli (ilmeisesti suurikulutuksisempi auto --> isommat päästöt --> enemmän päästönhallintajärjestelmiä). Itse pitää selvittää ja katselee vielä ko. mallin käsikirjat netistä ennen koeajoa, niin voi tarkistaa kaikki paikat AdBluen täyttöaukon varalta.
 
Tiedän, siksi mietin että onko jotain sellaista perusvarmaa kulkupeliä.

Tuolla 3000-4000e budjetilla saa mielestäni 200-300 tuhatta kulkeneen, kohti auringonlaskua lipuvan menopelin. Osa ostaa Volvon, koska kuitenkin varmakulkuinen, vaikka syöppö.

Ideani olisi nykyisen 300t kulkeneen Corollan tekohengittäminen korjaamalla ja samalla hankkimalla toinen auto rinnalle. Pitäisi vain keksiä sellainen suhteellisen yksinkertaisella tekniikalla oleva, ei mitään ylimääräistä sisältävä vaihtoehto.

Jos on tilaa säilyttää vara-autoa ja kyky korjata itse ainakin jonkin verran, niin yksi vaihtoehtohan on ostaa toinen samanlainen kuin nyt on (mielellään uudempi, vähemmän ajettu ja muutenkin parempikuntoinen yksilö). Kun nykyinen auto lahoaa kokonaan, siitä voi vielä kannibalisoida osat talteen ennen kuin kutsuu romuttamon hakemaan raadon pihasta. Toki hieman tylsä ratkaisu, että kaksi samanlaista autoa, mutta eräällä naapurilla oli aikanaan pihassa kaksi 407:aa - farmari ja sedan.
 
Dieselissä kannattaa huomioida ainakin ne urealitkutsydeemit (SCR), jotka tuli käyttöön joskus noilla main. Toki riippuu siitäkin, tarvitseeko autoa säilyttää ulkona pakkasessa vai voiko kovilla pakkasilla aina lykätä talliin, jolloin urea ei pääse jäätymään. Sehän on jotain päälle kymmenen pakkasastetta, niin aineet jähmettyy systeemiin ja huonolla tuurilla sitten repivät mennessään esim. letkujen liitoksia auki + auto rajoittaa käytössä olevaa toimintamatkaa, jos huomaa urearuiskutuksen vikaantuneen, koska päästövaatimukset ei ilman täyty...
Säilytys on ulkona, eli luultavasti tämä ongelma tulisi eteen. Edellinen Passat (1.8TSI+manuaali) oli omassa käytössä noin 10v/220tkm ja jatkossakaan ei haittaa jos ei autoa sen useammin tarvitse vaihtaa. Tuossa ajassa ehtii useimmat tyyppiviat tulemaan tutuiksi, siksi kiinnostaa olla tietoinen niistä jo etukäteen.
 
Hyvä huomio, itsekin olen dieseleitä (esim. vm. 2016 eteenpäin) katsellut mutta adbluen kanssa leikkiminen ei kiinnosta. Onkos semmoisia "nykydieseleitä", joissa niitä ei ole?
Täällä oli aiemmin puhetta, että myös Skodia löytyy luokkaa '20 asti joista adblue puuttuu. Tarkemmin malleista en osaa sanoa enkä tarkoista vuosiluvuista.

VAG-konsernin kulkupeliä harkitessa manuaalilaatikko tuntuu olevan vain aikamoinen poikkeus, ilman DSGtä on vaikea löytää.
 
Hyvä huomio, itsekin olen dieseleitä (esim. vm. 2016 eteenpäin) katsellut mutta adbluen kanssa leikkiminen ei kiinnosta. Onkos semmoisia "nykydieseleitä", joissa niitä ei ole?
Renaulteissa ei ainakaan ole adblue-systeemejä dieseleissään kuin Blue dCi mottoreissa.
 
Mitäs vaihtoehtoja kannattais katella näillä löyhillä spekseillä? ("ajajan auto x käyttöauto")

- alle 20 k
- manuaali
- mielellään takaveto
- yli 200 hp
- porrasperä
- sisätilat ei tartte olla maybachia mutta ei myöskään ämpärimuovia

Käyttö täysin tavallista arkirutiinia mutta kaipaa hauskempaa autoa ja hyvää manuaaliaskia.

Onko länkkärimalleissa tarjolla jotain tohon tonttiin vai kannattaako kantella suoraan jdm-osastoa?

Hankinnalla ei kiirus; riipasen kun sopiva yksilö tulee vastaan.
 
Mitäs vaihtoehtoja kannattais katella näillä löyhillä spekseillä? ("ajajan auto x käyttöauto")

- alle 20 k
- manuaali
- mielellään takaveto
- yli 200 hp
- porrasperä
- sisätilat ei tartte olla maybachia mutta ei myöskään ämpärimuovia

Käyttö täysin tavallista arkirutiinia mutta kaipaa hauskempaa autoa ja hyvää manuaaliaskia.

Onko länkkärimalleissa tarjolla jotain tohon tonttiin vai kannattaako kantella suoraan jdm-osastoa?

Hankinnalla ei kiirus; riipasen kun sopiva yksilö tulee vastaan.

Montako ovea pitää olla? Jos coupe käy niin Toyota GT86/Subaru BRZ menee juuri ja juuri budjettiin ja täyttää aika monta kohtaa noista.

Ei kyllä mitään premiumia ja kone on ehkä vähän puhditon mutta kaikkea ei voi saada.
 
Montako ovea pitää olla? Jos coupe käy niin Toyota GT86/Subaru BRZ menee juuri ja juuri budjettiin ja täyttää aika monta kohtaa noista.

Ei kyllä mitään premiumia ja kone on ehkä vähän puhditon mutta kaikkea ei voi saada.

Koira kulkee melkein aina mukana, joten coupe menee itelle liian epäkäytännölliseksi. Eli enemmän sinne käyttöauton suuntaan. e90 vaikuttaa harkitsemisen arvoiselta.
 
e90 vaikuttaa harkitsemisen arvoiselta.

Mitä tuosta nyt äkkiä katsoo nettiautoa, niin voi olla aika vaikea löytää yksilöä jossa olisi sekä maltilliset kilometrit, että räpeltämätön. Suurin osa näyttää olevan 300tkm+ rullattuja linttoja madalletulla alustalla, tummennetuilla takavaloilla yms. Ja varmaan kaikki viat on korjattu asianmukaisesti noissa 🤔
 
325i lci voi myös olla harkinnan arvoinen kun on 3.0 koneella. Hetken joutuu kyllä hyvää yksilöä varmasti etsimään
 
Mitäs vaihtoehtoja kannattais katella näillä löyhillä spekseillä? ("ajajan auto x käyttöauto")

- alle 20 k
- manuaali
- mielellään takaveto
- yli 200 hp
- porrasperä
- sisätilat ei tartte olla maybachia mutta ei myöskään ämpärimuovia

Käyttö täysin tavallista arkirutiinia mutta kaipaa hauskempaa autoa ja hyvää manuaaliaskia.

Onko länkkärimalleissa tarjolla jotain tohon tonttiin vai kannattaako kantella suoraan jdm-osastoa?

Hankinnalla ei kiirus; riipasen kun sopiva yksilö tulee vastaan.
Hyvällä tuurilla saattaa Alfa Romeo Giulioita alkaa pian saamaan alle 20k euron käytettynä. Ellei tuo ZF 8HP automaatti aiheuta oksennusta, vaikka pitäisi noiden läpsyttimien kanssa olla ihan kiva.
 
Seuraava auto hakusessa. Vuosia oon ajanut Toyota Corolla 2005 -bensa-autolla. Nyt olisi aika päivittää uskollinen ratsu. Arkipäivisin työmatka 65 km yhteen suuntaan, viikonloppuisin lyhyttä ajoa. Vuodessa n. 35 000 km ajoa.

Seuraavassa autossa toiveena:
- taloudellisuus, joko pieni kulutus tai hybridi?
- tilava, rattaat pitäisi mahtua matkalaukkujen lisäksi takaluukkuun
- automaattivaihteisto
- isofix
- maltilliset korjauskulut

Budjetti noin 8000-10 000 €

Olisko ideoita? Corolla on ollut huoleton, lähinnä tilanpuute häiritsee tällä hetkellä autoilua.
 
Viimeksi muokattu:
Seuraava auto hakusessa. Vuosia oon ajanut Toyota Corolla 2005 -bensa-autolla. Nyt olisi aika päivittää uskollinen ratsu. Arkipäivisin työmatka 65 km yhteen suuntaan, viikonloppuisin lyhyttä ajoa.

Seuraavassa autossa toiveena:
- taloudellisuus, joko pieni kulutus tai hybridi?
- tilava, rattaat pitäisi mahtua matkalaukkujen lisäksi takaluukkuun
- automaattivaihteisto
- isofix
- maltilliset korjauskulut

Budjetti noin 8000-10 000 €

Olisko ideoita? Corolla on ollut huoleton, lähinnä tilanpuute häiritsee tällä hetkellä autoilua.
En välttämättä merkkiä vaihtaisi. Toki tuolla rahalla voi olla tiukkaa saada muuta kuin HSD- hybridi...
 
Noilla kilometreillä ja vaatimuksilla budjetti sähköauton käsirahaksi ja bensasäästöillä rahoituksen lyhennykset. Model Y ja isommat MEB-alustaiset (Enyaq, ID4) harkintaan.



Ei oo todellista, toistakymmentä vuotta vanhasta ja yli 250 tkm ajetusta Toyotasta kymppitonni? No, uskonnolla on harjoittajansa.
Eli model yylle tulee hintaa se budjetin 8000€? Halvalta kuulostaa.

Toyota maksaa, koska se on vielä on tiellä, kun tuo model y on paalissa.
 
Leaf olisi ollut muuten oma ehdotus, mutta takakontti tuskin riittää jos siellä pitää oikeasti olla paljon tilaa. Voi olla myös että budjetti on aika tiukilla kun noilla kilsoilla pitäisi olla niitä isomman akustoa omaavia.

Tuollaista kävisin kuitenkin katsomassa. Ovat suht vähävikaisen auton maineessa ja korjaaminen onnistuu. Näkisi samalla onko tavaratila auttamatta vaan aivan liian pieni.

En lähtisi Yn asti hyppäämään, mutta muutama tonni lisää sopivaan leaffiin olisi vielä ihan perusteltavissa.
 
Eli model yylle tulee hintaa se budjetin 8000€? Halvalta kuulostaa.

Aikalailla samoihin kokonaiskustannuksiin menee. Nappasin Nettiautosta tuon Mariinin linkittämän Priuksen ja satunnaisen, pari vuotta vanhan ja viitisenkymmentätuhatta ajetun Model Y:n.

IOTECH.JPG


Tein olettamuksen, että molemmat ostetaan kokonaan rahoituksella 5 vuoden pitoajalle (Nordean laskuri - kulut jne. oletuksilla, korko oletusta alhaisempi 2,90% ja jämäri samansuuruinen kuin tuo RAHI-arvio "arvo 5 vuoden päästä"). Kulutukset Spritmonitorista. Toyotalle laskin pari parinsadan määräaikaishuoltoa vuoteen, Teslalle raitisilmansuodattimen vaihdon kerran vuoteen. Korjauskuluihin laskin paljon ajetulle Toyotalle 5 senttiä kilometrille - mielestäni se ei ole kohtuuttoman paljon, kun lähtökilometrit on jo yli 250 tkm ja seuraavan viiden vuoden aikana mittariin olisi tarkoitus ajaa 175 tkm lisää. Teslan osalta oletin kalliimmilta remonteilta vältyttävän uudehkossa ja vähän ajetussa autossa, mutta varauduin satunnaiseen koiranluun tai ovenkahvan vaihtoon. Vakuutuksista hain tarjouksen omilla tiedoillani - todennäköisesti monella muulla euromääräinen ero autojen välillä jäisi paljon pienemmäksi. Ajoneuvoveroja ja katsastuksia en nyt lähtenyt laskemaan, kuitenkin ne on pikkusummia kaiken muun ohella.
 
Noilla kilometreillä ja vaatimuksilla budjetti sähköauton käsirahaksi ja bensasäästöillä rahoituksen lyhennykset. Model Y ja isommat MEB-alustaiset (Enyaq, ID4) harkintaan.



Ei oo todellista, toistakymmentä vuotta vanhasta ja yli 250 tkm ajetusta Toyotasta kymppitonni? No, uskonnolla on harjoittajansa.
Niin tottakai on erittäin selkeää ja helppoa. kunnes käy kuten työkaverilleni: e-golf pelasi hyvin kunnes yksi kaunis päivä ei enään pelannutkaan, jonka seurauksena auto reissasi ympäri Suomea osaaviin käsiin korjattavaksi ja oli korjausjonossa pitkään. Ts. 3kk jalkamiehenä/-naisena. Onneksi sattui pääasiassa kesäkelit ja just 18-v täytteneellä tyttärelle piti hankkia sattumalta ensiauto.
 
Niin tottakai on erittäin selkeää ja helppoa. kunnes käy kuten työkaverilleni: e-golf pelasi hyvin kunnes yksi kaunis päivä ei enään pelannutkaan, jonka seurauksena auto reissasi ympäri Suomea osaaviin käsiin korjattavaksi ja oli korjausjonossa pitkään. Ts. 3kk jalkamiehenä/-naisena. Onneksi sattui pääasiassa kesäkelit ja just 18-v täytteneellä tyttärelle piti hankkia sattumalta ensiauto.

Ihan samalla tavalla polttomoottoriautoissa esiintyy mystisiä vikoja, joita oikein kukaan ei osaa korjata.

 
Ihan samalla tavalla polttomoottoriautoissa esiintyy mystisiä vikoja, joita oikein kukaan ei osaa korjata.

Todella mystinen vika(akku). Toyotan hybrideissä akut pyörivät siinä n.1k€-tuntumassa ja tekniikat ovat vanhaa tuttua(huoltohinnat ja varaosat varmasti kestää vertailun).

Entisessä kiertopalkinnossani(pikkuvikoja tuli kaupan päälle vino nippu) kulut 4-vuotta 115tkm:
polttoainetta kulunut keskiarvona 5l/100km
Hankintahinta 7,3k€
Korjaus: n. 1,3k€
Huolto: 150€/vuosi.
1 setti kesärenkaita.
Lunastuksesta sain takaisin 3,8k€ sisältäen jo vähennetyn omavastuun(arvo 4k).

Ettei vaan olisi noita lukemia väännetty omien motiivien tueksi? Korjauskuluihin mahtuisi esimerkiksi moottorin vaihto.
 
Viimeksi muokattu:
Todella mystinen vika(akku). Toyotan hybrideissä akut pyörivät siinä n.1k€-tuntumassa ja tekniikat ovat vanhaa tuttua(huoltohinnat ja varaosat varmasti kestää vertailun).

Mikähän siinä sitten oli niin vaikeaa? :hmm: Luulisi, että mikä hyvänsä VW:n sähköautoja palveleva merkkari osaisi vaihtaa uuden akkupaketin. Toki jos oli korona-aikana, niin ehkä varastoissa ei ollut yhtään akkupakettia just silloin...
 
Mikähän siinä sitten oli niin vaikeaa? :hmm: Luulisi, että mikä hyvänsä VW:n sähköautoja palveleva merkkari osaisi vaihtaa uuden akkupaketin. Toki jos oli korona-aikana, niin ehkä varastoissa ei ollut yhtään akkupakettia just silloin...
Tässä nyt on 5-vuotta vanha juttu, mutta eiköhän tuo jotain osviittaa anna. Sitä en tiedä kenen maksettavaksi tuo lopulta meni, mutta pientä yskää se on aiheuttanut kaikille.
Sähköautojen akuissa hämmentävät hintaerot
VOLKSWAGEN: Audin, Volkswagenin ja Seatin tiedotuksesta vastaava K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo, että täyssähköautoista nykyisene-Golfin akuston hinta on noin 28 000 euroa. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin toteaa, että e-Golf on tehty polttomoottoriauton alustalle ja edustaa ns. vanhaa tekniikkaa
 
Todella mystinen vika(akku). Toyotan hybrideissä akut pyörivät siinä n.1k€-tuntumassa ja tekniikat ovat vanhaa tuttua(huoltohinnat ja varaosat varmasti kestää vertailun).

Entisessä kiertopalkinnossani(pikkuvikoja tuli kaupan päälle vino nippu) kulut 4-vuotta 115tkm:
polttoainetta kulunut keskiarvona 5l/100km
Hankintahinta 7,3k€
Korjaus: n. 1,3k€
Huolto: 150€/vuosi.
1 setti kesärenkaita.
Lunastuksesta sain takaisin 3,8k€ sisältäen jo vähennetyn omavastuun(arvo 4k).

Ettei vaan olisi noita lukemia väännetty omien motiivien tueksi? Korjauskuluihin mahtuisi esimerkiksi moottorin vaihto.

Anna kun arvaan, olet korjannut viat enimmäkseen itse? Suurin osa autoilijoista ei kuitenkaan korjaa itse. Korjaamotyönä pieninkin juttu taas on yleensä kolmessa numerossa (koiranluu, pyöränlaakeri, raidetangon pää tms.), keskikokoinen juttu noin tonnin (esim. jouset ja iskunvaimentimet akselille tai jarrut joka nurkkaan) ja isompi sitten useamman tonnin (kansiremontti, vaihteistoremontti tms.). Ja vaikka Toyotat olisivat kuinka luotettavia, niin tuollaiseen 260 ---> 435 tkm väliin saa helposti mahtumaan just esim. jarrut, iskarit/jouset ja pyöränlaakerit joka kulmaan plus etupäähän ne raidetangonpäät ja koiranluut sun muut. Hybridiakku varmaan voisi mennä vaihtoon myös, kuitenkin autolla jo toistakymmentä vuotta ikää. Vaihteiston ja moottorin osalta vaikea sanoa - hyvällä tuurilla kestää, huonolla tuurilla menee kansipahvi tai tulee jotain CVT-murheita.
 
Anna kun arvaan, olet korjannut viat enimmäkseen itse? Suurin osa autoilijoista ei kuitenkaan korjaa itse. Korjaamotyönä pieninkin juttu taas on yleensä kolmessa numerossa (koiranluu, pyöränlaakeri, raidetangon pää tms.), keskikokoinen juttu noin tonnin (esim. jouset ja iskunvaimentimet akselille tai jarrut joka nurkkaan) ja isompi sitten useamman tonnin (kansiremontti, vaihteistoremontti tms.). Ja vaikka Toyotat olisivat kuinka luotettavia, niin tuollaiseen 260 ---> 435 tkm väliin saa helposti mahtumaan just esim. jarrut, iskarit/jouset ja pyöränlaakerit joka kulmaan plus etupäähän ne raidetangonpäät ja koiranluut sun muut. Hybridiakku varmaan voisi mennä vaihtoon myös, kuitenkin autolla jo toistakymmentä vuotta ikää. Vaihteiston ja moottorin osalta vaikea sanoa - hyvällä tuurilla kestää, huonolla tuurilla menee kansipahvi tai tulee jotain CVT-murheita.
Huollot itse. Korjuut luotto nyrkkipajassa, joka ei veloita tyhjästä. Osat hankittu itse laadukasta tarvikeosaa. Vanhasta autosta siirsin ylläpitolaturin ja defan johtosarjan. Akku oli jo heikko, mutta 10A ylläpitolaturin ansiosta kesti loppuun asti. Ei kylmästartteja ja pitkää matkaa +95% ajoista. Vanha työkaveri ajoi bensa Avensiksella 0-400tkm alkuperäisillä iskareilla, paloilla/levyillä. Dynaamisella kaupunkiajolla auto kuin auto tarvitsee paljon huoltoa. Ne kilometrit matkamittarissa eivät vielä kerro mitään. Yleensä kuvitellaan, että se täydellisesti leimattu huoltokirja takaa auton pitkän iän, mutta paljon merkkaa myös se miljöö missä autolla ajetaan ja MITEN. Käytetyn auton ostaminen on aina tuurikauppaa, mutta riskiä voi koittaa pienentää hyvällä taustatyöllä.
 
Huollot itse. Korjuut luotto nyrkkipajassa, joka ei veloita tyhjästä. Osat hankittu itse laadukasta tarvikeosaa. Vanhasta autosta siirsin ylläpitolaturin ja defan johtosarjan. Akku oli jo heikko, mutta 10A ylläpitolaturin ansiosta kesti loppuun asti. Ei kylmästartteja ja pitkää matkaa +95% ajoista. Vanha työkaveri ajoi bensa Avensiksella 0-400tkm alkuperäisillä iskareilla, paloilla/levyillä. Dynaamisella kaupunkiajolla auto kuin auto tarvitsee paljon huoltoa. Ne kilometrit matkamittarissa eivät vielä kerro mitään. Yleensä kuvitellaan, että se täydellisesti leimattu huoltokirja takaa auton pitkän iän, mutta paljon merkkaa myös se miljöö missä autolla ajetaan ja MITEN. Käytetyn auton ostaminen on aina tuurikauppaa, mutta riskiä voi koittaa pienentää hyvällä taustatyöllä.

Noinhan niitä halpoja kilometrejä saadaan. Mahdollisimman paljon itse, osat omakustannehintaan ja asennustyön tekee omakotitalonsa autotallista yksinyrittäjänä työskentelevä itseoppinut, joka ottaa 50€/h veloittaen joko ohje-ajan tai todellisen, riippuen siitä, kumpi tulee asiakkaalle halvemmaksi.

Loput vierailee sitten merkkihuolloissa, Fixuksella ja Mekonomenilla, joissa osiin lyödään kate ja työtunti maksaa vähintään satasen ja veloitetaan luonnollisesti kaikesta (ml. jarrulevyjen vaihdosta vaikka jarrusatula on jo irti palojen vaihdon takia eikä levykään edes ruuvilla kiinni).

Mutta on kyllä mahtanut olla ajo-omituisuudet tapissaan Avessa, 400 tkm alkuperäisillä iskareilla Suomen tiestöllä...

 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
Ehdottomasti Yaris. Luotettava ja pienet bensakulut. Ostat vaikka yhden tai kaksi vuosimallia vanhan niin saat halvalla.
 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.

Hyundai i20 / Kia Rio vuosimallia 2018 tai uudempi
 
Mukavan alustan metsästys eli missä autoissa oikeasti pehmeä alusta? Tukirangan ja niskojen ongelmien takia emännän kuljettimessa täytyy olla todella pehmeä alusta. Nykyisessä Land Rover Discoveryssä on ilmajousitus ja se palvellut erinomaisesti kohta 15 vuotta meillä, mutta 500tkm täynnä ja siirtyy pihatraktoriksi. Emme enää tarvitse näin isoa autoa kun pienempi pyörätuoli ja ei koiraa enää eli pienempi ja paljon uudempi haussa. Ajateltu hankkia 3-5v ajettu jonka voisi sitten taas ajaa loppuun kun puolet hinnasta jo sulanut. Tää autojen hankinta on niin syvältä että parempi vaihtaa harvoin :D

Ehdokkaiksi itse olemme keksineet vain seuraavat ilmajousitetut: Audi Q5 55, Volvo XC60 T8 ja GLC airmatic. Lisäksi istuinkorkeus olisi hyvä olla yli 500mm jotta siirtyminen pyörätuoliin helpompaa. Eli kaikki sedanit ja farkut melkein pois laskuista. SUVit riittävän korkeita mutta olisiko esim jotain crossovereita myös missä mukava alusta? Maavaraksi riittää vajaa 200mm eli ei maastoautoa tarvita kun on oikea maasturi sitten huonommille keleille. Nelikkoja kaikki autot olleet tuon yli 10km suolaamattoman tien takia, mutta tästäkin voidaan tinkiä jos joku tosi helmi löytyy. Alustan pintakovuutta toki saa pois korkeammalla profiililla kunhan alle mahtuu pienemmät vanteet.
Tämä haaste ratkaistiin siirtymällä sähkäriin: Audi e-tron 55 -21 eli isompiakkuiseen 3v ruotsin liisariista vapautuneeseen yksilöön. Hinnat laskee vauhdilla kun ei näille käytetyille e-troneille juuri ole ostajia ja tästäkin arvoa sulanut 50k€ kolmessa vuodessa.
Ollut syksyn ajan mukavan huoletonta pitoa verrattuna dieseliin. Huonoista keleistä selvinnyt hyvin vaikka oudolta tuntuu istua näin matalassa autossa. Edes 50/255/20 rengastuksella ei pintakova. 19” voisi kyllä vaihtaa alle jos tulee sopiva setti vastaan.

Kulutus kova ja range lyhyt, mutta meillä ei juuri yli 200km siirtymiä tule ja lataus edelleen markkinoiden nopeimpia mikä auttaa jos tarvitsee pidempää matkaa ajaa. 150kW ottaa 10%->90% eli käytännössä aina kun laturiin matkalla lyö kiinni.

Tässä mallissa on edelleen suunnitteluvirhe moottorissa joten tod näk ainakin takamoottori vaihtuu jossain vaiheessa. Audi vielä näissä tullut vastaan vaikkei takuu voimassa joten aftermarket korjausosaa ei vielä tarjolla.

1800kg vetomassa vähän harmittaa muuten näin hyvässä vetopelissä eli työkoneiden siirtoa varten otettava lantikka seisonnasta käyttöön.

Yleisesti hiljaisin ja pehmeä kulkuisin auto mitä olen päässyt ajamaan. Takapenkkien laatu ja jalkatila pääsi yllättämään sillä vain harvoissa edustusautoissa yhtä toimivaa ratkaisua tullut vastaan. Neljä aikuista matkustaa mukavasti jos vaan tavarat mahtuu konttiin.
 
Kertokaapa mulle oikeat vastaukset. Pitäisi laittaa perheeseen kakkosauto, jotakuinkin seuraavilla spekseillä:
  • Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
  • Kokoluokka pieni
  • Luotettava
  • Edullinen käyttää ja huoltaa
  • Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin
  • Ei haittaa vaikka kaverit ja muut tienkäyttäjät nauravat
Oon ensinnäkin puntaroinut sen välillä, että uskaltaisiko laittaa sähköauton omalla rahalla (VW e-Up!, Skoda Citigo iV, Seat Mii Electric, Nissan Leaf) vai menisikö perinteisemmällä bensa/bensahybridi-linjalla. Sitten hukun vaihtoehtoihin, Yaris/Auris, Polo tai Golf sisarmalleineen, Fiesta, korealalaiset… Ykkösautona liisattu Enyaq, sähkö houkuttelisi myös kakkoseen.
Ota Yaris. Semmoinen löytyy 2019vm hybridinä itseltä. Ja semmoinen menee tuohon budjettiin vielä helposti jos pidetään 15 rajana. Menemällä lähemmäs tuota 20 saadaan sitten uudempaa korimallia mikä tuli 2020.
 
Ota Yaris. Semmoinen löytyy 2019vm hybridinä itseltä. Ja semmoinen menee tuohon budjettiin vielä helposti jos pidetään 15 rajana. Menemällä lähemmäs tuota 20 saadaan sitten uudempaa korimallia mikä tuli 2020.
Kiitoksia, myös muille kommentoineille. Taidan rajata haun tuohon akseliin Yaris + Kia Rio, niitä näkyy liikkuvan tosiaan vuosimalleja 2019-2021 tuohon hintahaarukkaan. Uudemman mallin Yaris näyttäisi kyllä parhaalta, kai sekin on kriteeri :hmm: Paikallisista liikkeistä näkyy löytyvän muutamakin sopiva vaihtoehto, taidan lähteä potkimaan renkaita ensi viikolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 370
Viestejä
4 548 658
Jäsenet
74 978
Uusin jäsen
Omi77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom