Mikä auto minulle?

"Pandemian jälkeen hinnat ovat taas tipahtaneet niin, että vuoden 2014 autojen mediaani on tällä hetkellä 11 700 euroa. Se on yhä 39 % uusien autojen noin 30 000 euron mediaanihinnoista vuonna 2014. Tässä kohtaa joukkoa on ehtinyt täydentää jo iso määrä kalliimpia tuontiautoja, jotka nostavat hintatasoa. “Suomi-autojen” kohdalla arvo on ehkä reilu kolmasosa uudesta."

Reilu kolmasosa on esim. 0,34:

(1 - (0,34) ^ (1 / 10)) * 100 % = 10,23 %/a

Tai 0,35:

=9,97 %/a

Nuokin ovat yläkanttiin japanilaisella bensa-autolla enintään 15 tkm/a ajavalle. Luvuissa ovat nimittäin mukana dieselit, joilla ajetaan suurempia määriä, mikä kasvattaa arvonlaskua. Samoin mukana on eurooppalaisia automalleja, joiden arvonlasku on japanilaisia jyrkempää.
Tuo vaikuttaa realistiselta, mutta toisaalta meillä on seuraavankinlaista dataa. Tässä siis kymmenen vuoden jälkeen on arvosta jäljellä enää reilu 20%. Selittyyneekö ero sillä, että tässä tutkimuksessa vuotuinen ajomäärä on ollut 20 tkm? Erot näissä eri esityksissä ovat sitä luokkaa, että on vaikea päästä riittävän tarkkaan kokonaiskuvaan. Lisänä on vielä se, että yleensä on sanottu ensimmäisen vuoden pudotuksen olevan n.15%. Taulukon tutkimuksessa on todettu myös niin, että 20 vuoden ja 400 tkm jälkeen arvonalenema on pysähtynyt.

arvon alenema 2.jpg
 
Minkä auton ostaisit jos nyt ois pakko?
Oon viime aikoina katellut 2000-2005 Audi A6, VW Passat jne isommalla koneella (yli 2010 VW pienemmällä budjetilla kaikki jotain 1.4 tsi tai tsfi sontaa, joita 2kpl pihassa). Ykkösauto on nelikko ja jotenkin alkanut käydä mielessä ottaa kakkosautoksikin nelikko. Kotitie on liukas, aurataan ja hiekoitetaan harvoin enkä ala omasta pussista sitä hiekottamaan yli puolta kilometriä kun on kunnallisen kunnossapidon piirissä.
 
En minä tuota kyllä millään ilveellä osaa kovin pienenä autona pitää muutoin kuin kontin osalta, itselläni kun "kauppakassi"-luokan autot on tyyliin VW Polo ja pienemmät. Eipä siinä, jos on liitua millä piirtää niin kyllä minä itsekin pitäisin kolmatta tonnia painavaa katumaasturia.

Koska liidun määrä on kuitenkin rajattu, niin joutuu miettimään vähän kompromisseja. Yksi niistä on se pärjäisikö sitä vähän pienemmällä kontilla. Toisaalta eipä tuo XC40 kontti ole ainakaan ilmoitettujen litrojen perusteella kuin parikymmentä litraa pienempi kuin nykyisen auton (Kia Optima PHEV farkku) ja korkeuden ja perän muodon takia voisin kuvitella, että täysi lasti on jokseenkin sama.
Olikos xc40 ja pole2 saman kokoset akut eli 64kWh vai oliko isommallakin akulla? Mul oli Saksassa vuokra-autona taannoin pole2 64kWh akulla ja range oli kyllä iso pettymys - n.220km. Lämpötila tuolloin pyöri nollan molemmin puolin, pääosin toki sen yläpuolella.
 
Sähköautoa hakusessa 17-20 teur hintahaarukassa. Onko heittää parempia vaihtoehtoja tai jotain vertailevaa infoa näiden ohelle: Tesla 3, Peugoet e-2008, Nissan Leaf (62kwh). Tässä hintahaarukassa Tesloilla ajettu 50-75tkm enemmän kuin verrokeilla ja pari vuotta vanhempi. Itsellä tulisi noin 30tkm vuodessa ja 95% ajosta kotilaturin ympärillä.

Kiinnostaisi mitä tarkoittaa näiden osalta tulevat ajat takuun ulkopuolella, arvon alenema (onko isommin eroa näiden välillä, pitoaika 4-5v), muut kulut / kokemukset.
 
Sähköautoa hakusessa 17-20 teur hintahaarukassa. Onko heittää parempia vaihtoehtoja tai jotain vertailevaa infoa näiden ohelle: Tesla 3, Peugoet e-2008, Nissan Leaf (62kwh). Tässä hintahaarukassa Tesloilla ajettu 50-75tkm enemmän kuin verrokeilla ja pari vuotta vanhempi. Itsellä tulisi noin 30tkm vuodessa ja 95% ajosta kotilaturin ympärillä.

Kiinnostaisi mitä tarkoittaa näiden osalta tulevat ajat takuun ulkopuolella, arvon alenema (onko isommin eroa näiden välillä, pitoaika 4-5v), muut kulut / kokemukset.
Nissan Leaf on sillä huonolla latausliittimellä, eli siksi sen kannattaisi jättää pois laskuista? Voi vaikuttaa jälleenmyyntiin hieman?

Mulla on ollut nuo kaikki, mutta Leaf oli vaan 40kWh. Jotain vikoja on ollut Peugeot e-2008 alkupään malleissa. Mutta esim täällä olevassa 8/2023 on jo uudemman mallin laturi.

Tesla Model 3 ottaisin noista vaihtoehdoista (ei mustan väristä). Aivan ei saa nelvivetoista LR mallia 20k€. Melko pieni hintaero SR+ ja LR välillä?


Tuo Peugeot e-2008 voisi mennä myyntiin ja tilalle saattaisi tulla hieman kalliimpi Tesla S 90D FL (23k€). Jos yrittäisin pitää Model S:ää 4-5 vuotta, niin sitten vasta tietäisi kuluista tarkemmin. Uusi 2000€ laturi on juuri vaihdettu ja 3 ovenkahvaa, neljäs on vielä alkuperäinen. Tesla siis olisi 2016. Model 3 ei paljon eroa hinnaltaan, mutta 3 vuotta uudempi. On siis vielä akkutakuuta jäljellä (riippuen kilometreistä).
 
Olikos xc40 ja pole2 saman kokoset akut eli 64kWh vai oliko isommallakin akulla? Mul oli Saksassa vuokra-autona taannoin pole2 64kWh akulla ja range oli kyllä iso pettymys - n.220km. Lämpötila tuolloin pyöri nollan molemmin puolin, pääosin toki sen yläpuolella.

Long range mallien akku on 78 kWh. Toki eipä silläkään range ole kovin kummoinen talvella motariajossa, varsinkaan nelivetomalleilla, mutta toisaalta harvalla sähköautolla on. Teslat menee aika pienellä, mutta niissä on sitten omat ongelmansa.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautoa hakusessa 17-20 teur hintahaarukassa. Onko heittää parempia vaihtoehtoja tai jotain vertailevaa infoa näiden ohelle: Tesla 3, Peugoet e-2008, Nissan Leaf (62kwh). Tässä hintahaarukassa Tesloilla ajettu 50-75tkm enemmän kuin verrokeilla ja pari vuotta vanhempi. Itsellä tulisi noin 30tkm vuodessa ja 95% ajosta kotilaturin ympärillä.

Kiinnostaisi mitä tarkoittaa näiden osalta tulevat ajat takuun ulkopuolella, arvon alenema (onko isommin eroa näiden välillä, pitoaika 4-5v), muut kulut / kokemukset.

Jos infotainmentin ja karun sisustan yli pääsee, niin ID3 kannattaa lisätä listalle. Käsittääkseni melko viaton kampe (toisin kuin varhaiset Stellantikset sisäisien latureiden ongelmineen), löytyy CCS (toisin kuin Leafista) ja ajettavuus pitäisi olla hyvä (parempi kuin Leafissa).
 
Sähköautoa hakusessa 17-20 teur hintahaarukassa. Onko heittää parempia vaihtoehtoja tai jotain vertailevaa infoa näiden ohelle: Tesla 3, Peugoet e-2008, Nissan Leaf (62kwh). Tässä hintahaarukassa Tesloilla ajettu 50-75tkm enemmän kuin verrokeilla ja pari vuotta vanhempi. Itsellä tulisi noin 30tkm vuodessa ja 95% ajosta kotilaturin ympärillä.

Kiinnostaisi mitä tarkoittaa näiden osalta tulevat ajat takuun ulkopuolella, arvon alenema (onko isommin eroa näiden välillä, pitoaika 4-5v), muut kulut / kokemukset.

Jos infotainmentin ja karun sisustan yli pääsee, niin ID3 kannattaa lisätä listalle. Käsittääkseni melko viaton kampe (toisin kuin varhaiset Stellantikset sisäisien latureiden ongelmineen), löytyy CCS (toisin kuin Leafista) ja ajettavuus pitäisi olla hyvä (parempi kuin Leafissa).
VW id3 voisi tosiaan olla hyvä vaihtoehto. Vaikka sen tesla model 3:n kanssa. Id3 autoon ei vetokoukkua saa.

3kpl löytyisi Model 3 autoja 20k€ hintaan, jossa koukku. Jälkikäteen ei koukkua enää voi asentaa tuohon autoon.

Luulisi että vetokoukullisessa aika halvassa sähköautossa ei olisi niin suuri arvonalenema? Aika harvaan halpaan kun saa kärryä laittaa perään.
 
Etsisin autoa seuraavilla spekseillä:
Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
Kokoluokka: kaks turvaistuinta
Automaatti
Edullinen käyttää ja huoltaa
Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin kerran pari kuussa 300km matka suuntaansa

Sähköautolle ei lataus mahdollisuutta kotona eikä töissä.
 
Etsisin autoa seuraavilla spekseillä:
Hinta alle 20k€, mieluummin 15k€
Kokoluokka: kaks turvaistuinta
Automaatti
Edullinen käyttää ja huoltaa
Ajo pääasiassa lyhyitä matkoja harrastuksiin ja töihin kerran pari kuussa 300km matka suuntaansa

Sähköautolle ei lataus mahdollisuutta kotona eikä töissä.

Toyota Prius+ täyttää niin monta checkboxia, että kävisin ensimmäisenä sitä katsomassa.

Sanoisin, että parhaimmillaan juuri tuollaisessa ajossa.
 
Toyota Prius+ täyttää niin monta checkboxia, että kävisin ensimmäisenä sitä katsomassa.

Sanoisin, että parhaimmillaan juuri tuollaisessa ajossa.

Tuolla budjetilla saa parisataa tuhatta ajetun. Jos kysyjä ajaa noita pitkiä matkoja keskimäärin vaikkapa 1000 km kuukaudessa, niin se on jo 12 tkm vuodessa. Siihen sitten päälle nuo lähiajelut, niin voi tulla ~20 tkm vuodessa? Onko järkeä ostaa noin paljon ajettua ja kuitenkin yhä noin kallista? Rempat kuitenkin alkamassa noilla kilometreillä.


Neljä vuotta vanhan ja vajaa 50 tkm ajetun pyynti kolmekymppiä merkkiliikkeessä. En tiedä, tuleeko kokonaisuutena halvemmaksi, mutta ainakaan ei pitäisi vielä joutua korjailemaan ja Relax-takuu olisi voimassa sinne 200tkm/10v asti tekemällä määräaikaishuollot marmorilla.


Polttoainepihejähän nuo ovat ja tekniikaltaan luotettavia, että sinänsä hyvin asiallinen ehdotus.
 
Mietin tänään tosissaan uuden qashqain hankintaa 0-korolla. 5v päästä joko uusi tai vanhan maksu pois.
 
Mietin tänään tosissaan uuden qashqain hankintaa 0-korolla. 5v päästä joko uusi tai vanhan maksu pois.

Meitä on näköjään moneen autoon ja osa jää matkakeskukseenkin. :D

Miksi Qashqai? Tulet ottamaan sen kanssa p***eeseen kahdesti - ensin käyttökuluissa ja sitten arvonalenemassa.

Tuo on meinaan sellainen summa rahaa, että alkaisi saamaan monenlaista sähköautoakin. Qashqai alkaa 33k€:sta, Elroq ja EV3 36k€:sta, toki nollarahoitusta ei noihin sähköisiin tuon kokoluokan autoihin taida löytyä, mutta pienemmät käyttökulut kompensoinee kyllä parin prosentin koron. Ja Qasqaissahan hinta pompsahtaa heti, jos ottaa varustellumman version ja/tai automaatin.

Arvonalenemahan noissa on jotain tajutonta. 16tkm/2v vanha markkinakattila on nyt myynnissä 23k€ pyynnillä. Että jos jostakin syystä Qashqaihin tuntisin vastustamatonta halua, niin ostaisin ennemmin käytettynä, vaikka vähän korkoja joutuisikin maksamaan.

Loppuun ulkomainen arvostelu:

 
Toyota Prius+ täyttää niin monta checkboxia, että kävisin ensimmäisenä sitä katsomassa.

Sanoisin, että parhaimmillaan juuri tuollaisessa ajossa.

Tuolla budjetilla saa parisataa tuhatta ajetun. Jos kysyjä ajaa noita pitkiä matkoja keskimäärin vaikkapa 1000 km kuukaudessa, niin se on jo 12 tkm vuodessa. Siihen sitten päälle nuo lähiajelut, niin voi tulla ~20 tkm vuodessa? Onko järkeä ostaa noin paljon ajettua ja kuitenkin yhä noin kallista? Rempat kuitenkin alkamassa noilla kilometreillä.


Neljä vuotta vanhan ja vajaa 50 tkm ajetun pyynti kolmekymppiä merkkiliikkeessä. En tiedä, tuleeko kokonaisuutena halvemmaksi, mutta ainakaan ei pitäisi vielä joutua korjailemaan ja Relax-takuu olisi voimassa sinne 200tkm/10v asti tekemällä määräaikaishuollot marmorilla.


Polttoainepihejähän nuo ovat ja tekniikaltaan luotettavia, että sinänsä hyvin asiallinen ehdotus.
Aurista ja Corollaa näyttäisi saavan hybridinä vähän vähemmillä kilometrillä, mutta itselläni ei ole oikein tietoa noista hybrideistä ja en tiedä onko eroa tekniikan suhteen prius+.
 
Aurista ja Corollaa näyttäisi saavan hybridinä vähän vähemmillä kilometrillä, mutta itselläni ei ole oikein tietoa noista hybrideistä ja en tiedä onko eroa tekniikan suhteen prius+.

Auris todennäköisesti liian pieni kahdelle turvaistuimelle, jos edessä pitäisi vielä mahtua olemaan. Riippuu toki kuskin pituusesta ja istuimien mallista.

Hybriditekniikka on molemmissa asiallista, corollaa saa lisäksi tuolla vähän tehokkaammalla 2.0 hybridillä jos se 1.8 tuntuu liian tuhnulta.

Onhan nuo hintavia moneen kilpailijaan nähden mutta toki luotettavia keskimäärin.
 
Sisko katselee autoa, kyydissä kulkee ainakin yksi muksu ja pahimmillaan myös 2 aika kookasta koiraa + matkatavaroita. Joku luotettava ja fiksu farmari tai tila-auto, hinta max 5000e. Varusteista nyt ainakin ilmastointi pitää olla, muu plussaa. Skoda Superbia kävivät katsomassa vaan kaatui siihen että noilla TSI koneilla kai aika pahasti öljynsyönti-ongelmaa ja sen remppaaminen kallista. Mitä vaihtoehtoja tulee mieleen?
 
Skoda Superbia kävivät katsomassa vaan kaatui siihen että noilla TSI koneilla kai aika pahasti öljynsyönti-ongelmaa ja sen remppaaminen kallista. Mitä vaihtoehtoja tulee mieleen?

Riippuu täysin moottoriversiosta, että mitkä on vikapaikat. Osassa on jakopään ongelmaa(ketjukoneet), jotkut syö öljyä ja niitä on remontoitukin kyllä.

Eli en sulkisi Suberbia kategorisesti pois vaan varmistaisin mikä moottoriversio on kyseessä jossa tiedetään olevan ongelmia.
 
Jos kaikki TSI koneiset olisi liian ongelmaisia, ei niitä olisi tienpäällä yhtäkään. Silti niitä vaan on. Eli ostaa ja kokeilee. Todennäkösesti mitään ongelmaa ei näy heti. Kuinka pitkäksi ajaksi autoa ajattelit sitte hankkia? Kaikki moottorit kyllä ajastaan kuluu ja tarvii remontoida öljynsyönnin takia. Siinä vaiheessa autolla on ikää reilusti, ja joutaa yleensä paaliin jo.
 
Jos kaikki TSI koneiset olisi liian ongelmaisia, ei niitä olisi tienpäällä yhtäkään. Silti niitä vaan on. Eli ostaa ja kokeilee. Todennäkösesti mitään ongelmaa ei näy heti. Kuinka pitkäksi ajaksi autoa ajattelit sitte hankkia? Kaikki moottorit kyllä ajastaan kuluu ja tarvii remontoida öljynsyönnin takia. Siinä vaiheessa autolla on ikää reilusti, ja joutaa yleensä paaliin jo.
En silti ostaisi tuon ikäluokan TSI:tä.
 
Tuo Mazda päällisin puolin vaikuttaa ihan fiksulta vaihtoehdolta. Öljynsyönti ei minun mielestä ole mikään normaali asia, ainakaan niin paljon että vaikka litra/1000km. Ja kalliita tosiaan taitaa olla remontoida. Kai tuo auto pitäisi olla niin pitkäksi aikaa kun vaan toimii eikä tule liian kalliiksi huoltaa - jos huoltokustannukset on suuret niin menee tämän hintaluokan autojen idea vähän ohi
 
Miksi sitten ehdotit sellaista?

Olen ajoneuvoasentaja, korjaan niitä.

No mutta vakavasti, jos VAG pitäs ostaa niin dieseli ehdottomasti. Siis 2.0 TDI. Viimeisiä vuosimalleja ilman DPF:ää, ja kohtuu kilsoilla. Huoletonta ajoa. Kuluvien osien vaihtoa vain. Alkupään 3.0 TDI:lle myös varovainen ehkä, mutta se on yleensä tosi ahtaasti sijoitettu = ei hyvä.
 
Olen ajoneuvoasentaja, korjaan niitä.

No mutta vakavasti, jos VAG pitäs ostaa niin dieseli ehdottomasti. Siis 2.0 TDI. Viimeisiä vuosimalleja ilman DPF:ää, ja kohtuu kilsoilla. Huoletonta ajoa. Kuluvien osien vaihtoa vain. Alkupään 3.0 TDI:lle myös varovainen ehkä, mutta se on yleensä tosi ahtaasti sijoitettu = ei hyvä.

Jos pysytään erossa Gen 1 EA888:sta (oem männänrenkaita lukuunottamatta soiva peli) niin vanhempi EA113 (2.0 TFSI) on kyllä bensana suhteellisen huoleton konstruktio. Bensaa kyllä syö, varsinkin nelikkona. Alkavat vaan väkisinkin olemaan +15v ikäisiä autoja. Että enemmin jos muutaman satasen venyy budjetti, niin 3 koppainen octavian farkku 1.4 TSI (EA211) ja manuaali aika lyömätön yhdistelmä. Nettiautossa ainakin yksi 5,5k egeen.
 
Olen ajoneuvoasentaja, korjaan niitä.

No mutta vakavasti, jos VAG pitäs ostaa niin dieseli ehdottomasti. Siis 2.0 TDI. Viimeisiä vuosimalleja ilman DPF:ää, ja kohtuu kilsoilla. Huoletonta ajoa. Kuluvien osien vaihtoa vain. Alkupään 3.0 TDI:lle myös varovainen ehkä, mutta se on yleensä tosi ahtaasti sijoitettu = ei hyvä.
En tiedä miksi DPF:ää pitää välttää. Jos ostaa dieselin, niin ajaa sillä, kuten dieselillä pitää ajaa, eli matkaa.
 
Siis 2.0 TDI. Viimeisiä vuosimalleja ilman DPF:ää, ja kohtuu kilsoilla

Ei kai tuo dpf edes ole erityisen iso ongelma, en ainakaan muista lukeneeni mitään ihmeempää.

2.0tdi pre-adblue on aika hyvä moottori monilta osin. Voimaa kohtuullisesti ja kulutuskin todella pieni. Ja kun sen kaverina oleva automaatti on se 6-lovinen märkä dsg joka ei sekään ole mikään hirveän ongelmallinen niin ei tarvitse miettiä sitä luotettavuuden vaan käyttötarkoituksen osalta.
 
Itse ollut noihin SAAB:eihin tyytyväinen kolme löytyy. Todennäköisesti kun aika jättää noista niin joku nelikko Volvo seuraavaksi joka muutaman tonnin maksaa. Kumminkin on mielenkiintoa korjata itsellä. VAG:gilaiset kierrän kaukaa ennemmin Lada kun joku VAG:gilainen
 
Itse ollut noihin SAAB:eihin tyytyväinen kolme löytyy. Todennäköisesti kun aika jättää noista niin joku nelikko Volvo seuraavaksi joka muutaman tonnin maksaa. Kumminkin on mielenkiintoa korjata itsellä. VAG:gilaiset kierrän kaukaa ennemmin Lada kun joku VAG:gilainen
Käsittääkseni muutaman tonnin nelikko Volvot ei ole kovin luotettavia. Joten hieman ontuu tuo sun logiikka.
 
Itse ollut noihin SAAB:eihin tyytyväinen kolme löytyy. Todennäköisesti kun aika jättää noista niin joku nelikko Volvo seuraavaksi joka muutaman tonnin maksaa. Kumminkin on mielenkiintoa korjata itsellä. VAG:gilaiset kierrän kaukaa ennemmin Lada kun joku VAG:gilainen

Käsittääkseni muutaman tonnin nelikko Volvot ei ole kovin luotettavia. Joten hieman ontuu tuo sun logiikka.
No minua ei haittaa jos tarvii korjata kun tilat on ja välineet. En ole koskaan autoista muutamaa tonnia enenpää maksanut auto on muutenkin niin turha sijoitus ja mitä uudempi auto niin sen kalliimmat vakuutukset yleensä kun joutuu yleensä kaikenmaailman kaskoja ottamaan.
Vanha sanonta: Romu mutta maksettu.
 
Viimeksi muokattu:
Ok. Miksi kierrät ne vagit siis kaukaa?
Eipähän noista taho muuta kun vikoja löytyä varsinkin TSI koneista ja muutenkin en ole koskaan VAG:gilaisita pitänyt. Olen kyllä testannut muttei ole "minun" auto mutta jokainen ajaa millä ajaa ja mihinkä tarkoitukseen sitä autoa hakee. Voi niitä aikoja kun oli oli esim. HJ61 lukoilla ja suuret moottorit. V8 hautajaisia on jo monet vuodet pidetty kiitos VIHREÄT ja EU.
 
Eipähän noista taho muuta kun vikoja löytyä varsinkin TSI koneista ja muutenkin en ole koskaan VAG:gilaisita pitänyt. Olen kyllä testannut muttei ole "minun" auto mutta jokainen ajaa millä ajaa ja mihinkä tarkoitukseen sitä autoa hakee. Voi niitä aikoja kun oli oli esim. HJ61 lukoilla ja suuret moottorit. V8 hautajaisia on jo monet vuodet pidetty kiitos VIHREÄT ja EU.
Kiitos ja hyvää uutta vuotta.
 
Sisko katselee autoa, kyydissä kulkee ainakin yksi muksu ja pahimmillaan myös 2 aika kookasta koiraa + matkatavaroita. Joku luotettava ja fiksu farmari tai tila-auto, hinta max 5000e. Varusteista nyt ainakin ilmastointi pitää olla, muu plussaa. Skoda Superbia kävivät katsomassa vaan kaatui siihen että noilla TSI koneilla kai aika pahasti öljynsyönti-ongelmaa ja sen remppaaminen kallista. Mitä vaihtoehtoja tulee mieleen?
volvo v70 tai toyota avensis
 
Sisko katselee autoa, kyydissä kulkee ainakin yksi muksu ja pahimmillaan myös 2 aika kookasta koiraa + matkatavaroita. Joku luotettava ja fiksu farmari tai tila-auto, hinta max 5000e. Varusteista nyt ainakin ilmastointi pitää olla, muu plussaa. Skoda Superbia kävivät katsomassa vaan kaatui siihen että noilla TSI koneilla kai aika pahasti öljynsyönti-ongelmaa ja sen remppaaminen kallista. Mitä vaihtoehtoja tulee mieleen?

volvo v70 tai toyota avensis
Volvoon päätyisin ennemmin mutta tämä on makuasia. Joku 9-5 Saab farmarikin vois olla vaihtoehto jos on halua itse korjailla.
Saa toimimaan myös halvemmalla E85 polttoaineella jos on kiinnostusta muutella.
 
Tuo alle n. 5000€ hintaluokka on kyllä tosi paha kun autot on niin yksilöitä.

Toisaalta joku 400tkm rullattu voi olla hyvässäkin kunnossa teknisesti mutta olemus väistämättä nuhjuinen. Ja se 250tkm ajettu voi olla surkeassa kunnossa teknisesti vaikka olemus siisti.

Se hyvän yksilön löytäminen voi olla vaikeaa.
 
No jos asiaa kääntää vähän toisin päin niin onko jotain sellaisia autoja tuossa segmentissä joita on ehdottomasti vältettävä?
 
No jos asiaa kääntää vähän toisin päin niin onko jotain sellaisia autoja tuossa segmentissä joita on ehdottomasti vältettävä?

Fordin ecoboost koneelliset ainakin. Jakohihna murenee öljyn joukkoon ja tukkii sihdin ja heikentyneen voitelun seurauksena moottorivaurio.

Ilmeisesti PSA:n puretech koneissa on samanlainen öljykylvyssä oleva jakohihna, mutta se kai ei ole ollut ihan niin ongelmallinen(vältettävien listalla silti).

PSA:n THP 1.6 konetta ei myöskään ikinä.
 
Tuo alle n. 5000€ hintaluokka on kyllä tosi paha kun autot on niin yksilöitä.

Toisaalta joku 400tkm rullattu voi olla hyvässäkin kunnossa teknisesti mutta olemus väistämättä nuhjuinen. Ja se 250tkm ajettu voi olla surkeassa kunnossa teknisesti vaikka olemus siisti.

Se hyvän yksilön löytäminen voi olla vaikeaa.
Halvat, vanhat autot ovat yksilöitä, mutta niin ovat niiden hintapyynnit ja toteutuneet myyntihinnatkin. Lähipiiriin ilmestyi liikkeestä haettu 2011 mallinen 330 tkm rullattu diesel-Avensis. Siitä maksettiin 3600, takaluukusta löytyi liikkeen hintalappu, jossa luki 6500. Eli tinkivaraakin on monesti hinnoissa.
 
5000€ saa myös hyvän Renault Laguna III:n. Sellaisen jos hankkii diesel-koneella tai kahden littran bensaturbolla, niin on melkoinen ikiliikkuja. Hyvin vähän mitään varsinaista ongelmaa näissä ja lisäksi kori kestää erinomaisesti suolaa vastaan. Brändin takia aliarvostettuja, joten rahalle saa vastinetta.
 
Halvat, vanhat autot ovat yksilöitä, mutta niin ovat niiden hintapyynnit ja toteutuneet myyntihinnatkin. Lähipiiriin ilmestyi liikkeestä haettu 2011 mallinen 330 tkm rullattu diesel-Avensis. Siitä maksettiin 3600, takaluukusta löytyi liikkeen hintalappu, jossa luki 6500. Eli tinkivaraakin on monesti hinnoissa.
Saattaa dieselit olla tingittävissä todella halvalla tulevina vuosina. Mikä oli liike?
 
Fordin ecoboost koneelliset ainakin. Jakohihna murenee öljyn joukkoon ja tukkii sihdin ja heikentyneen voitelun seurauksena moottorivaurio.

Ilmeisesti PSA:n puretech koneissa on samanlainen öljykylvyssä oleva jakohihna, mutta se kai ei ole ollut ihan niin ongelmallinen(vältettävien listalla silti).

PSA:n THP 1.6 konetta ei myöskään ikinä.

Ei läheskään kaikissa ecoboost moottoreissa jakohihna ole öljytilassa.

Mutta on sellaisiakin variaatioita, joissa on jakoketju, mutta öljypumpun hihna öljyssä.
 
Ei läheskään kaikissa ecoboost moottoreissa jakohihna ole öljytilassa.

Mutta on sellaisiakin variaatioita, joissa on jakoketju, mutta öljypumpun hihna öljyssä.

Yleisesti ei, mutta kysyjän hintaluokassa se on erittäin todennäköistä ja on helpompaa skipata kaikki missä lukee ecoboost.

Ja tuo jakoketju + pumpun hihna öljyssä meni kai ojasta allikkoon eli sama ongelma edelleen noissa, että saattaa kestää jos anaalisen tarkasti käytetään sitä fordin oman speksin öljyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 818
Viestejä
4 631 610
Jäsenet
76 094
Uusin jäsen
Markokoo1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom