Mikä auto minulle?

Itsellä oli vm 2013 Citroen C5 2.2 diesel-farkku kaikilla mahdollisilla varusteilla. Edelleen mukavin auto ajaa jonka olen omistanut ja muutenkin tykkäsin, eikä muuten ollut mitään valittamista tai vikoja kunnes tuli n joku helvetin mystinen sensorivika, joka esti ilmastoinnin (jäähdytys) toiminnan. Sitä selvittelin aikani itsekseni, mutta en saanut ikinä fiksattua, enkä halunnut siitä maksaa huoltoonkaan, joten pistin kiertoon kun olisi pitänyt siinä alkaa sitten jakohihnaa, turboa sun muutakin jossakin kohtaa uusimaan.

Ylivoimaisesti paras juttu ranskalaisissa autoissa, että niiden kanssa saa yleensä hitosti autoa kohtuuhinnalla kun autosnobit elää edelleen jossain 70-luvulla Esson miesten kanssa. :D
 
Viimeksi muokattu:
https://classic-m.nettiauto.com/citroen/c5/14482987?vifAdCount=10&vifNav=Y :hmm:

Sähköautot hyvä ehdotus, mutta en itse keksi AP:lle lähellekään soveltuvaa budjettiraameissa.
Mainittakoon näin jälkikäteen, että kärsin kroonisesta hylkimisreaktiosta ranskaisia ajoneuvoja kohtaan. :lol:
Sähköautoista on pulaa halvassa päässä. Nettiautossa roikkuu ~vuosikymmenen vanhoja ~200 tkm ajettuja Nissan Leafeja ~10k€ pyynnillä. Ne ovat sähköautoja, joita monikaan ei halua, koska Leafeissä on akun jäähdytyksen kanssa ongelmia ja koska pikalataus on harvinaistuvaa Chademo-standardia.

Että jos nyt hypoteettisesti osto osuisi ID.3:een, joka on mielestäni hieman aliarvostettu auto, niin pahin skenaario lienee arvon romahtaminen tuonne kymppitonnin luokkaan. Kuitenkin siinä on enemmän tehoa ja tilaa, CCS-standardin pikalataus ja se on sentään saksalainen auto, joten odottaisin arvonaleneman olevan maltillisempaa. Toki se on muovinen ja halpuutettu, mutta köyhällä ei ole varaa valita. Esim. tuollainen 58 kWh akullinen, 3v/22tkm ajettu ja pyynti karvan alle 25 k€.

Heitin rahoituslaskuriin oletuksen, että auto ostetaan 25k€:lla eikä laiteta senttiäkään käsirahaa ja maksuaika on 60 kk 10 k€ jämärillä. Koroksi arvoin 4% ja todelliseksi vuosikoroksi muodostui 5,26%. Kuukausieräksi tulee noilla oletuksilla 331,74€.

Että suunnilleen nyt palavan dieselin kustannuksella maksaisi sähköauton arvonaleneman pahimmassa skenaariossa. Sähkökin maksaa jotakin ja vakuutukset on kalliimmat, mutta käyttövoimaverosta, korjauksista ja huolloista säästyy rahaa, joten kokonaisuus mennee tuollaisella 5 vuoden tähtäimellä nykytilan paikkeille. Tai halvemmaksikin, jos ja kun dieselin litrahinta nousee useammalla kymmenellä sentillä lähivuosien aikana.

Toki omia tarpeita pitää ja kannattaa miettiä rahan ohella. Kuopissa ja jäätyneessä hangessa ajelemalla saa pahimmillaan aikaan kolhun akkukoteloon ja katsastusmiehen hylyn sekä kymppitonnin korjaamolaskun. Eikä takavetoiset MEB-pohjalevyn autot ole tunnettuja parhaista liukkaan kelin ominaisuuksista, vaan yliagressiivinen vetoluistonesto on kuulemma välillä hyydyttänyt liikkellelähdön kaltevalla ja jäisellä kotipihallakin.

Jos ostaa jonkin suositumman auton nelivetona (Model Y? ID4? XC40? Polestar 2?), niin sellainen on tietysti sitten ainakin kymppitonnin kalliimpi. Mutta käyttöominaisuudet voi olla itselle paremmat ja se voi säilyttää arvonsa paremmin, joten euromääräinen ero kokonaiskustannuksissa ei välttämättä ole hirmu kova.
Hyvää pohdintaa ja ihan jopa mielenkiintokin kyllä heräsi. En jotenkin ole osannut aikaisemmin miettiä sähköautoa edes teoreettisella tasolla. Pitääpä tässä joku ilta vähän excelöidä kustannuksia ja miettiä josko tässä olisi oikeasti potentiaalia. Pitää myös tietty selvittää, miten tuollaisen latausaseman saa asennettua nykyiseen taloon. Sen toki voi nähdä sijoituksena taloon ja laskea pois kustannuksista, sikäli mikäli nyt pärjää ilman sähkökeskuksen uusimista. :D
Paalua jos olisi ns. riittävästi, pihaan tulisi sen kummempia miettimättä Model Y nelivetona.
Ja vaikka olisikin tiedossa, niin siitä huolimatta "uusi" alle 10k€ auto on epävarma ratkaisu. Toki jos molemmat rengassarjat on loppu, jakopää remontin tarpeessa ja katsastuskehotuksia olisi korjattavana parin tonnin edestä, niin sitten voi jo alkaa miettiä. Mutta tässä tapauksessa oman haasteensa muodostaa suuri kilometrimäärä ja "tarve" dieselautolle, jotka on lähtökohtaisesti joko uusia ja monimutkaista tekniikkaa tai vanhoja ja paljon ajettuja. Tuossa hintaluokassa ostaa muutenkin usein jonkun toisen ongelmat ja virhevastuu on lähinnä perävalotakuu.
Tämäkin totta. Koskaan ei teidä minkälaisen pommin sitä sattuu ostamaan. Dieseltekniikankin osalta nykyinen Focus valikoitui aikanaan tietoisesti lajinsa viimeisenä, ilman DPF:ää olevaa mallia.
 
Kakkos auto etsinnässä tässä noin kuukauden päästä, kun Volvo V60 hajosi ja meni paaliin.

Opel Astra voisi olla yksi hyvä vaihtoehto? Luin että jakopää on ketjulla.

2016, 109tkm, 9900€:

Toinenkin Astra olisi, joka on farkku ja 104tkm ajettu. Siinä vaan ei ole tuota automaatti-ilmastointia, eikä parkkitutkia. Se olisi 2018, mutta kilometrit siis lähes samat. Itse en farmari korille laske oikein arvoa, vaikka onhan siinä tavaratilaa toki enemmän. Jos siis saisin hieman vielä tingittyä farkun hintaa, että se olisi samaa 9900€ luokkaa sekin. Tuo farkku ei ole nettiautossa myynnissä, vaan yksityisellä, tavallaan hiljaisessa myynnissä.

Mutta tuossa linkin autossa taas olisi plussana automaattinen kaksialueinen ilmastointi. Sekä parkkitutkat. Mutta parkkitutkat ei ole niin tärkeät muutenkaan.

Lähinnä siis juuri tuollainen Opel Astra kiinnostaisi. Ei siinä varmaan mitään isompaa vikaa ole, tai kummempia tyyppivikoja? Noissa ei ole vetokoukkua valmiina, mutta onhan sellainen mahdollista asennuttaa toki, jos välttämättä tulisi sille joskus tarvetta.

Farmari Astran plussana, että saisi vaihdettua nykyiseen ykkösautoon (mahdollisesti). Itselle siis tulisi rahaa samalla.

Toki itsekin saan katsottua Astran tyyppiviat, mutta Astra taitaa olla ihan hyvä perus auto 1.0 turbolla ja manuaalina? Olisi siis 104-109tkm ajettu. Toisaalta ihan hyvä, että ei olekaan vetokoukkua, niin ei ole vedetty mitään raskasta, joka olisi moottorille, kytkimelle ja vaihteistolle ehkä raskasta.


Tuossa vielä esimerkkinä farmari, 2017, 107tkm, 10900€. Siinä myös automaattinen ilmastointi ja perkkitutkat.

Eli se yksityisen myymä olisi huonoimmilla varusteilla. Toisaalta sitten hinta saattaa ratkaista, jos saisin (hyvän) vaihtokaupan tehtyä. Tämän auton olen koeajanut ja ajolleen vaikutti ehjältä ja normaalilta Astralta.
 
Eiks toi satatonnia ole litraselle koneelle jo paljon vai joko ne on kestävämpiä? En sitten tiedä kuinka ”Enjoy” tuollainen on.
 
Eiks toi satatonnia ole litraselle koneelle jo paljon vai joko ne on kestävämpiä? En sitten tiedä kuinka ”Enjoy” tuollainen on.

Riippuu niin moottorista, mutta kyllä noilla 200tkm pääsee perus huolloilla, ellei ole jotain fataalia suunnittelu mokaa kuten Ford tai VAG.
 
Itse lukenut noista K-Astroista, että olisi laadukkaasti tehty, eikä tyyppivikoja pahemmin ole. Myös litrainen motti on saanut kehuja ja jotkut on ajanut lähemmäs 300tkm ongelmitta. Tuollainen voisi olla farkkuna ja 1.4 litraisella koneella potentiaalinen itsellekin. Myös Insignia houkuttaa erityisesti ulkonäöllään.
 
Eiks toi satatonnia ole litraselle koneelle jo paljon vai joko ne on kestävämpiä?
Niin. Aika normaali ajomäärä tuo vielä olisi 2018 autolle. 17,3 tkm vuosi (104tkm).

En nyt ole kuullut, että Opelin 1.0 turbo olisi mitenkään tyyppivikainen tai että hajoaisi ennen aikojaan.

176tkm olisi eniten ajettu vastaava.

Yksi noista erottuu hinnaltaan, 7590€. On yksityisellä, niin ehkä hinta olisi siksi hieman liikkeen hintoja halvempi.

Riippuu niin moottorista, mutta kyllä noilla 200tkm pääsee perus huolloilla, ellei ole jotain fataalia suunnittelu mokaa kuten Ford tai VAG.
Fordissa on se öljyssä uiva jakohihna, joka murenee. Sen ainakin tiedän. Kallis se jakohihnan vaihto kanssa on.
Itse lukenut noista K-Astroista, että olisi laadukkaasti tehty, eikä tyyppivikoja pahemmin ole. Myös litrainen motti on saanut kehuja ja jotkut on ajanut lähemmäs 300tkm ongelmitta. Tuollainen voisi olla farkkuna ja 1.4 litraisella koneella potentiaalinen itsellekin. Myös Insignia houkuttaa erityisesti ulkonäöllään.
Tuo lähemmäs 300tkm on kyllä jo hyvä. Eipä sen tarvitsisi sen paremmin kestääkään :) 105hv 1.0 turbo, niin ei kumminkaan liian korkeaviritteinen moottori ole. Ihan hyvältä perus autolta tuo Astra ajossa vaikutti. Takapenkin tilat on suuret jo Astrassa. Ja farmarin takakontti on tosi iso. Ingigniaa en ole tainnut koskaan ajaakaan vielä, vaikka joskus sekin on ollut harkinnassa.
 
Niin. Aika normaali ajomäärä tuo vielä olisi 2018 autolle. 17,3 tkm vuosi (104tkm).

En nyt ole kuullut, että Opelin 1.0 turbo olisi mitenkään tyyppivikainen tai että hajoaisi ennen aikojaan.

176tkm olisi eniten ajettu vastaava.

Yksi noista erottuu hinnaltaan, 7590€. On yksityisellä, niin ehkä hinta olisi siksi hieman liikkeen hintoja halvempi.


Fordissa on se öljyssä uiva jakohihna, joka murenee. Sen ainakin tiedän. Kallis se jakohihnan vaihto kanssa on.

Tuo lähemmäs 300tkm on kyllä jo hyvä. Eipä sen tarvitsisi sen paremmin kestääkään :) 105hv 1.0 turbo, niin ei kumminkaan liian korkeaviritteinen moottori ole. Ihan hyvältä perus autolta tuo Astra ajossa vaikutti. Takapenkin tilat on suuret jo Astrassa. Ja farmarin takakontti on tosi iso. Ingigniaa en ole tainnut koskaan ajaakaan vielä, vaikka joskus sekin on ollut harkinnassa.

Mikäs sulla Volvoon tuli?
 
Mikäs sulla Volvoon tuli?
Volvo V60 (2.4 bensa) akku rikkoontuu ja yritin toisen akun ja pienen akkulaturin kanssa antaa sille apuvirtaa. Ei silti käynnistynyt. Tämän jälkeen hain isältä mun vara-akun takaisin ja laitoin sen Volvoon. Eli starttasi kyllä, mutta ei käynnistynyt. Sulakkeet ja releet menin kaikki läpi (myös bensapumpun rele).

Volvo olisi täytynyt myös katsastaa. Auto maksoi 500€ ja romuttaja haki auton pihasta ja maksoi 150€. Eli 350€ tuli maksamaan tuo Volvoilu onneksi vaan, kun ei ollut sen kalliimpi auto ostaa.

Ei oikein netistä löytyvät ohjeetkaan auttaneet siinä vian haussa. Toki olisi sitä voinut enemmänkin purkaa ja testailla, mutta melkein helpommalla pääsi myymällä romuttamolle. Olisi melko varmasti ollut jotain korjattavaa katsastukseen, kun 23 vuotta vanha auto jo.
 
Volvo V60 (2.4 bensa) akku rikkoontuu ja yritin toisen akun ja pienen akkulaturin kanssa antaa sille apuvirtaa. Ei silti käynnistynyt. Tämän jälkeen hain isältä mun vara-akun takaisin ja laitoin sen Volvoon. Eli starttasi kyllä, mutta ei käynnistynyt. Sulakkeet ja releet menin kaikki läpi (myös bensapumpun rele).

Volvo olisi täytynyt myös katsastaa. Auto maksoi 500€ ja romuttaja haki auton pihasta ja maksoi 150€. Eli 350€ tuli maksamaan tuo Volvoilu onneksi vaan, kun ei ollut sen kalliimpi auto ostaa.

Ei oikein netistä löytyvät ohjeetkaan auttaneet siinä vian haussa. Toki olisi sitä voinut enemmänkin purkaa ja testailla, mutta melkein helpommalla pääsi myymällä romuttamolle. Olisi melko varmasti ollut jotain korjattavaa katsastukseen, kun 23 vuotta vanha auto jo.

Ai, mä luulin että se hybridi hajosi?
 
Mikähän noissa Vw-konsernin litrasissa pikkuturboissa on se fataali suunnittelumoka? Noihan ovat tähän mennessä kestävämpiä ja vähävikaisimpia litrasia mitä on tarjolla.

Olet oikeassa että tuossa litrasessa ei juuri fataaleja ongelmia ole, koskee ehkä enemmän noita vanhempia 1.2 ja 1.4 tsi koneita. Toki moottorin kuin moottorin saa rikki väärällä öljyllä ja liian pitkillä vaihtoväleillä.

Paljon haukuttu Fordin Duratec, ei itsellä syönyt koskaan öljyä vaikka autolla ajoin yli 300tkm.

Toki VAG konserni on kuuluisa myös siitä että jos jotain pitää korjata niin se voi olla kallista koska työtä on paljon, vaikka itse vika on yksinkertainen ja halpa.
 
Olet oikeassa että tuossa litrasessa ei juuri fataaleja ongelmia ole, koskee ehkä enemmän noita vanhempia 1.2 ja 1.4 tsi koneita. Toki moottorin kuin moottorin saa rikki väärällä öljyllä ja liian pitkillä vaihtoväleillä.

Paljon haukuttu Fordin Duratec, ei itsellä syönyt koskaan öljyä vaikka autolla ajoin yli 300tkm.

Toki VAG konserni on kuuluisa myös siitä että jos jotain pitää korjata niin se voi olla kallista koska työtä on paljon, vaikka itse vika on yksinkertainen ja halpa.
1.0tsi manuaalina on varmaan aika luotettava valinta tosiaan. Ei ole ainakaan riskiä dsg:n vikaantumisesta. Vaikka ne dsg ongelmatkin tulee melko varmasti vasta, kun autolla on jo ajettu paljon.

1.0tsi on ilmeisemmin aina hihna jakopäällä, koska on niin uusi moottori.
 
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.

Tärkeimmät speksit on:
  • Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
  • Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
  • Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).

Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.

Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä täs rahoitustarjouksia alkaa tulemaan vuoden loppua kohti, rauhassa vain. Käy kokeilemassa kaikkia, Enjakki saattais olla sulle se oikea. Mutta mieluummin uusi/uudehko, että olis softatuki kunnossa. :comp:
 
Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.
Ihan hyvää pohdintaa ja aika samoja autoja itsekin pyöritellyt. Ei kannata mitenkään mahdottomasti antaa arvoa kuitenkaan tuolle akun esilämmitykselle ja teoreettisesti hitaammalle latausnopeudelle. Olen reilun 2 vuotta ajellut ID3:lla ja lapsiperheen käytössä tuolla latausnopeudella ei käytännössä ole mitään merkitystä sillä stoppi kestää aina syömisineen/vessakäynteineen pidempään kuin lataus. ID sarjan suurin heikkous on toki se että päivityksiä on aika turha haikailla ja mitään teslan kaltaisia uusia ominaisuuksia ei ole tulossa vanhempiin autoihin. Nuo on kuitenkin pääasiassa ihan toimivia ja suhteellisen vähävikaisia…kop,kop… ja harvoin on mitään tielle jättävää vikaa. Alkupään GTX versio ID4:stä menisi vielä budjettiin ihan mukavasti.
 
Tärkeimmät speksit on:
<clip>
Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?

Tuo riippuu autostakin paljon, esimerkiksi jos Polestar 2 tilat saisi muuten riittämään niin siihen saa jälkeenkin päin Polestarin omasta verkkokaupasta tilattua alkuperäisen sähköisesti vapautettavan taittuvan vetokoukun niin, että asennus merkkihuollossa kuuluu hintaan. Toki se on kalliimpi kuin tarvikepajojen koukut, mutta ei ole ongelmaa peruutustutkien tai ajonvakautusten kanssa. Eikä tarvitse nettiautoa selatessa pakosti valita vain koukullisia.
 
3 vaihtoehtoa olisi jäljellä seuraavaksi perheen phev autoksi. Kaikki aikalailla samassa hintakategoriassa.

Työajoa päivässä noin 40km. Lämpöinen talli molemmissa päissä.

Lisäksi toisinaan pidempää ajoa maalle yms.

Mitä näistä suosittelette?

BMW 225XE Active Tourer M-Sport
2019 - 58000 km

Kia Ceed 1,6 GDI Plug-In Hybrid EX SW
2021 - 31000 km

RENAULT Captur E-TECH Plug-in
2021 - 31000 km
 
On kyllä jokainen ihan järkyttäviä laitteita, millä ihmeen kriteereillä olet saanut nuo kolme viimeisiksi kilpakumppaneiksi? Itse varmaan noista ottaisin KIA:n, mutta en sitäkään mielelläni.
 
Mites tuo 1.5TDCI Focus automaatti, ilmeisesti on ilman AdBlueta johonkin 2020 asti, onko muuten millainen vehje? Diesel työmatkakulkine jollain 30k kilsoilla pohdinnassa, toimen suurempi auto on jo taloudessa eli kokoa ei tarvita. V40 toinen kärkipään vaihtari (tai S60), sellainen on jo aiemmin taloudessa ollut. Ei ole ihan vielä ajankohtainen niin lähinnä etsitään mitä katsella, ei vielä yksilöä. Budjetti jossain kympin ja kahden välillä, ja pieniruokainen ja maantiellä kelvollinen ajatteva. Webasto pitäisi löytyä, mikä on toki viimekädessä yksilökysymys, mutta toisissa huomattavasti helpompi löytää kuin toisissa.

A-Mersu voisi kanssa olla ihan mielenkiintoinen, mutta siitä ei mitään käryä millainen on ja koska tuli AdBlue.
Itellä oli tuollainen reilut kaksi vuotta/45tkm, 2017 mallia. Ei ollut yhtään teknistä vikaa sillä ajalla. Keskikulutus oli 5,3l/100km, työmatka-ajoa moottoritiellä pääsääntöisesti. En keksi autosta haukuttavaa paitsi että alkoi ruoste vaivaamaan, kun entinen omistaja tai autokaupan fixari oli korjannut päin persettä niin sit toki alkoi kukkaa tulemaan vanhojen alta. Tarkista siis maalipinnat jos menet katsomaan. Noita saa 10k ja siitä ylöspäin. Katso myös että powershift vaihteistoöljyt on vaihdettu 60tkm välein.

EDIT: ja ymmärtääkseni kaikissa tuollaisissa diesel focuksissa on webasto.
 
Sitä selvittelin aikani itsekseni, mutta en saanut ikinä fiksattua, enkä halunnut siitä maksaa huoltoonkaan, joten pistin kiertoon kun olisi pitänyt siinä alkaa sitten jakohihnaa, turboa sun muutakin jossakin kohtaa uusimaan.
:facepalm:
Jos auto on omasta mielestä miellyttävä ja käyttötarpeisiin soveltuva, niin ei sitä yksittäisten pikkuvikojen takia kannata laittaa kiertoon vaikka vikojen korjaaminen joskus vähän maksaisikin.

Auton vaihtamisessa häviää kuitenkin keskimäärin autoliikkeen katteen ja tilalle saa laitteen, jonka edellinen omistaja on syystä tai toisesta laittanut kiertoon. Mitä enemmän autolla on ikää, sitä hitaammin se menettää arvoaan. Jakohihnan vaihtokin on PSA:lla varsin simppeli huoltotoimenpide. Kuluttaja maksaa liikkeessä lähinnä virhevastuusta.
 
:facepalm:
Jos auto on omasta mielestä miellyttävä ja käyttötarpeisiin soveltuva, niin ei sitä yksittäisten pikkuvikojen takia kannata laittaa kiertoon vaikka vikojen korjaaminen joskus vähän maksaisikin.

Auton vaihtamisessa häviää kuitenkin keskimäärin autoliikkeen katteen ja tilalle saa laitteen, jonka edellinen omistaja on syystä tai toisesta laittanut kiertoon. Mitä enemmän autolla on ikää, sitä hitaammin se menettää arvoaan. Jakohihnan vaihtokin on PSA:lla varsin simppeli huoltotoimenpide. Kuluttaja maksaa liikkeessä lähinnä virhevastuusta.

Auton reaaliarvo oli siinä vaiheessa ehkä kymppitonnin tienoilla ja tuo vika oli vähän sen laatuinen, että sen korjauttamiseen olisi saattanut helposti palaa kirjaimellisesti tuhansia euroja, niin ei kyllä oikein kiinnostanut lähteä sijoittamaan. Varsinkin kun diesel ei muutenkaan oikein enää sopinut ajoprofiiliin (silloin alle 15 tkm vuodessa, todella paljon pätkäajoa).
 
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.

Tärkeimmät speksit on:
  • Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
  • Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
  • Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).

Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.

Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.

Laitappa Subaru Solterra vielä listalle :comp:
 
Siitä menee viimeisiä ~1,5% tvk rahoitustarjouksen autoja, että kiirettä pitää.
 

@Nakkipiilo Mites olis sellanen plugari, jonka toimivuudesta pitemmällä aikavälillä ei olis niin huolia?


Kumpikin esimerkkinä, hintahaarukkaa löytyy.

Tuossa laskeskellut, että Optiman PHEVin kulutus seka-ajossa n. 4,5 litraa satasella vuoden mittaan.

Eli laitetaan listalle Toyota Corolla Touring Sports 1.8 hybridi, itselle se olisi järkevämpi valinta ollut.
 
Keväällä tulee jälleen perheenlisäystä, eli jatkossa olisi tarve tilavalle 5 hengen autolle, johon mahtuu hyvin 2 turvaistuimessa istuvaa (alle 2v) lasta.
Plussana hyvät takakonttitilat, että saa kaikki tarvittavat kamppeet mukaan, tällä hetkellä autona Seat Leon farkku 2019, tila riittää 3 hengelle hyvin (2 aikuista, 1 turvaistuin), mutta toisen lapsen kanssa tilat loppuu auttamatta kesken.

Hinta saisi olla 20k, onko ehdotuksia? Saisi olla bensa-automaatti, alle 150tkm ajettu.
 
Vaikka ideana edelleen on että ensivuonna vasta ostaisi uudemman auton (20-24k), tuli tänään käytyä koeajamassa kia niro 2020 business varustelulla, 64kwh akulla ja ~100tkm ajettuna. Enyakkia aikaisemmin pikaisesti ajanut, mutta tuo kyllä laittaa harkitsemaan. 19kwh taitaa keskiverrosti kuluttaa kun valikoissa seikkaili. Rengasmelu kovahko jopa vanhaa focusta kovempi eli vaimennusmatoille tulisi samantien tilausta.

Mut tuossa autossa ei taida olla juuri isompia haittaominaisuuksia tiedossa? Ei se ihan mondeo/focus/v90/a4 farkkujen tiloissa/näössä ole, mutta vakavasti harkittavissa oleva jo hintansa takia.

Onko muuten missään sähköautossa täysin tasaista paksin pohjaa, siis ettei olisi edes luukun kohdalla kynnystä? Farmarityylisiä ei juuri tarjolla ole mut 5 ovisissa
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka ideana edelleen on että ensivuonna vasta ostaisi uudemman auton (20-24k), tuli tänään käytyä koeajamassa kia niro 2020 business varustelulla, 64kwh akulla ja ~100tkm ajettuna. Enyakkia aikaisemmin pikaisesti ajanut, mutta tuo kyllä laittaa harkitsemaan. 19kwh taitaa keskiverrosti kuluttaa kun valikoissa seikkaili. Rengasmelu kovahko jopa vanhaa focusta kovempi eli vaimennusmatoille tulisi samantien tilausta.

Mut tuossa autossa ei taida olla juuri isompia haittaominaisuuksia tiedossa? Ei se ihan mondeo/focus/v90/a4 farkkujen tiloissa/näössä ole, mutta vakavasti harkittavissa oleva jo hintansa takia.

Hyvät varusteethan Nirossa on, taitaa löytyä ilmastoidut penkitkin. Mutta mutta...

Se on korealainen ja korealaisten laadussa/kestävyydessä on historiallisesti ollut parantamisen varaa. Omaan lähipiiriin kun on osunut ongelmallinen Hyundai Ioniq Electric, josta porsi (onneksi takuuaikana) muistaakseni ILP (laskennallisesti pari tonnia) ja jotakin latausjärjestelmästä (laskennallisesti kahdeksan tonnia)... niin en ihan ensimmäisenä ole ryntäämässä ostamaan käytettyä korealaista sähköautoa. Jumaliste, tuon ilpin hinnalla ostaa ihan oikean ilpin asennuksineen omakotitaloon! Laatu ja jälkimarkkinointi näköjään ihan samaa kuin VW:n tiskillä...

Onko muuten missään sähköautossa täysin tasaista paksin pohjaa, siis ettei olisi edes luukun kohdalla kynnystä? Farmarityylisiä ei juuri tarjolla ole mut 5 ovisissa

Saahan tuon monissa välipohjallisissa autoissa, kun nostaa välipohjan yläasentoon? Enyaq, XC40, Model Y, E-2008, iX...

1724650465271.png


1724649923283.png


1724650677801.png

1724650862577.png

1724651103353.png
 
Tärkeimmät speksit on:
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.

Tuolla budulla realistinen 500km range varsinkin ympärivuotisena on aika vaikea saavuttaa varsinkin AWDn kanssa. Tesla taitaisi päästä lähemmäksi mutta niitä ei tosiaan kannata hankkia koska ovat muuten huonoja autoja. Tuo latausnopeus varmaan kyllä onnistuu, mutta riippuen vähän mummolakeikan pituudesta, en nyt pitäisi tuota 150 kw mitenkään ehdottomana koska a) aika nopeasti niitä kilsoja kertyy vaikka 80 kw nopeudella, b) vaikka se auto pystyisi tuohon tehoon, ei voi olettaa että latausasemat pystyisivät sitä aina tarjoilemaan.

Edit: kyllähän Ioniqqia alkais noihin spekseihin ja hintaan suurinpiirtein saamaan, tuosta vaikka: https://classic.nettiauto.com/hyundai/ioniq-5/14234657 plussaa myös siitä että se on paljon parempi kuin mikään meb ;)
 
Viimeksi muokattu:
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.

Tärkeimmät speksit on:
  • Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
  • Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
  • Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).

Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.

Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.

Kummaa legendaa taas liikkuu ettei Meb lataa, 175kw irtoaa kesällä pikalaturilla ja talvellakin ilman akkulämmitystä 100kw, kun perehtyy auton latauskäyrään. Toki nuo 800v koreanautot lataa paremmin mut sit taas 400v tolpasta meb imee enemmän.
 
Se on korealainen ja korealaisten laadussa/kestävyydessä on historiallisesti ollut parantamisen varaa. Omaan lähipiiriin kun on osunut ongelmallinen Hyundai Ioniq Electric, josta porsi (onneksi takuuaikana) muistaakseni ILP (laskennallisesti pari tonnia) ja jotakin latausjärjestelmästä (laskennallisesti kahdeksan tonnia)... niin en ihan ensimmäisenä ole ryntäämässä ostamaan käytettyä korealaista sähköautoa. Jumaliste, tuon ilpin hinnalla ostaa ihan oikean ilpin asennuksineen omakotitaloon! Laatu ja jälkimarkkinointi näköjään ihan samaa kuin VW:n tiskillä...
Pitää tälleen sivusta tulla sanomaan, että hyviä tietoja nämä. Tässä meidän perheellä on vireillä asuntokaupat pienemmälle paikkakunnalle (mikä tarkoittaisi ennemmin tai myöhemmin kahden auton taktiikkaa), ja jos/kun ne toteutuvat niin oli ajatuksissa vaihtaa nykyinen kaasukulkine ”pitkän matkan” polttomoottoriautoon, johon mahtuu perhe kamoineen kyytiin ja vetää kärriäkin mukisematta perässään. Arkiajoihin sitten pikkusähkö, ja Ioniq Electric oli itsellä korkealla tuossa listassa. Paperilla siinä saa paljon autoa kohtuu hintaan, mutta lyhytaikainen ilo jos mainitsemasi vikakohteet sattuu kohdalle… :D

Nyt kun tämä tässä ketjussa lähti puheeksi, niin onko tecciläisillä hyviä ideoita tuollaisiksi autoiksi? Budjetti 10-20k€ / auto, eli poissulkee tehokkaasti Enyaqin/Id:t jne sähköautona. Tilaa kuitenkin saisi olla, että kaksi lasta turvaistuimineen mahtuu takapenkille, sähköauton tavaratilaksi riittää, että ostoskassit ja matkarattaat sopii. Mm. Ioniq Electric ja VW e-Golf ovat semmosia mitä olen mielessäni pyöritellyt.

”Vetojuhdaksi” olen sitten pohtinut Volvoja, lähinnä V70 ja XC60 malleja, awd:na ja D5/T6 koneella. Myös Fordin Edge kiinnostaisi paperilla, mutta siitä löytää aika vähän käyttökokemuksia mistään. Mk3 Octavia on myöskin yksi vaihtoehto lähinnä fiksujen varusteiden ansiosta, mutta voisi välillä loikata Skodasta muihinkin merkkeihin…

Volvoja puoltaa Ruotsista hankkiminen. Siellä näyttäisi olevan varusteet, ajokilometrit ja hinnat paljon kukkaroyställisemmät, kun Suomesta pyydetään puoli miljoona rullatuista reilua kymppitonnia…
 
Pitää tälleen sivusta tulla sanomaan, että hyviä tietoja nämä. Tässä meidän perheellä on vireillä asuntokaupat pienemmälle paikkakunnalle (mikä tarkoittaisi ennemmin tai myöhemmin kahden auton taktiikkaa), ja jos/kun ne toteutuvat niin oli ajatuksissa vaihtaa nykyinen kaasukulkine ”pitkän matkan” polttomoottoriautoon, johon mahtuu perhe kamoineen kyytiin ja vetää kärriäkin mukisematta perässään. Arkiajoihin sitten pikkusähkö, ja Ioniq Electric oli itsellä korkealla tuossa listassa. Paperilla siinä saa paljon autoa kohtuu hintaan, mutta lyhytaikainen ilo jos mainitsemasi vikakohteet sattuu kohdalle… :D

Nyt kun tämä tässä ketjussa lähti puheeksi, niin onko tecciläisillä hyviä ideoita tuollaisiksi autoiksi? Budjetti 10-20k€ / auto, eli poissulkee tehokkaasti Enyaqin/Id:t jne sähköautona. Tilaa kuitenkin saisi olla, että kaksi lasta turvaistuimineen mahtuu takapenkille, sähköauton tavaratilaksi riittää, että ostoskassit ja matkarattaat sopii. Mm. Ioniq Electric ja VW e-Golf ovat semmosia mitä olen mielessäni pyöritellyt.

”Vetojuhdaksi” olen sitten pohtinut Volvoja, lähinnä V70 ja XC60 malleja, awd:na ja D5/T6 koneella. Myös Fordin Edge kiinnostaisi paperilla, mutta siitä löytää aika vähän käyttökokemuksia mistään. Mk3 Octavia on myöskin yksi vaihtoehto lähinnä fiksujen varusteiden ansiosta, mutta voisi välillä loikata Skodasta muihinkin merkkeihin…

Volvoja puoltaa Ruotsista hankkiminen. Siellä näyttäisi olevan varusteet, ajokilometrit ja hinnat paljon kukkaroyställisemmät, kun Suomesta pyydetään puoli miljoona rullatuista reilua kymppitonnia…

Tohon käyttöön laittaisin varmaan leafin puutteistaan huolimatta. Nyt saa halvalla vähän käytettyjä ja kohtuu koeteltua tekniikkaa.
 
Pitää tälleen sivusta tulla sanomaan, että hyviä tietoja nämä. Tässä meidän perheellä on vireillä asuntokaupat pienemmälle paikkakunnalle (mikä tarkoittaisi ennemmin tai myöhemmin kahden auton taktiikkaa), ja jos/kun ne toteutuvat niin oli ajatuksissa vaihtaa nykyinen kaasukulkine ”pitkän matkan” polttomoottoriautoon, johon mahtuu perhe kamoineen kyytiin ja vetää kärriäkin mukisematta perässään. Arkiajoihin sitten pikkusähkö, ja Ioniq Electric oli itsellä korkealla tuossa listassa. Paperilla siinä saa paljon autoa kohtuu hintaan, mutta lyhytaikainen ilo jos mainitsemasi vikakohteet sattuu kohdalle… :D

Toisaalta, kun riittävästi googlettaa, niin melkein joka autosta löytyy jokin tällainen katastrofivika. :D Pitäisi tietää, kuinka usein sitä tapahtuu, mutta harvoin taitaa valmistajat kertoa. Tässä tulee mieleen, kuinka Youtubessa eräs amerikkalainen kertoi onnettomana, että hänen ID4 AWD:stä oli hajonnut etumoottori ja selvä takuukeissi kyseessä, mutta että hän ei ole päässyt ajamaan autollaan yli puoleen vuoteen, koska se seisoo huollon pihassa ajokiellossa odottamassa uuden, autolle koodatun moottorin saapumista Saksasta eikä kukaan osaa sanoa mitään aikataulusta... :p

Nyt kun tämä tässä ketjussa lähti puheeksi, niin onko tecciläisillä hyviä ideoita tuollaisiksi autoiksi? Budjetti 10-20k€ / auto, eli poissulkee tehokkaasti Enyaqin/Id:t jne sähköautona. Tilaa kuitenkin saisi olla, että kaksi lasta turvaistuimineen mahtuu takapenkille, sähköauton tavaratilaksi riittää, että ostoskassit ja matkarattaat sopii. Mm. Ioniq Electric ja VW e-Golf ovat semmosia mitä olen mielessäni pyöritellyt.

”Vetojuhdaksi” olen sitten pohtinut Volvoja, lähinnä V70 ja XC60 malleja, awd:na ja D5/T6 koneella. Myös Fordin Edge kiinnostaisi paperilla, mutta siitä löytää aika vähän käyttökokemuksia mistään. Mk3 Octavia on myöskin yksi vaihtoehto lähinnä fiksujen varusteiden ansiosta, mutta voisi välillä loikata Skodasta muihinkin merkkeihin…

Volvoja puoltaa Ruotsista hankkiminen. Siellä näyttäisi olevan varusteet, ajokilometrit ja hinnat paljon kukkaroyställisemmät, kun Suomesta pyydetään puoli miljoona rullatuista reilua kymppitonnia…

Paljonko kummallekin autolle tulisi kilometrejä vuoteen?

10-20k€:lla ei vielä päässe käsiksi niin uuteen ja vähän ajettuun isoon nelivetoautoon, etteikö korjauskuluja voisi hyvinkin olla näköpiirissä... ja polttoainettakin tuollainen auto yleensä kuluttaa, vaikka toki voi yrittää säästää keskittämällä ajot pienemmälle sähköautolle. Mutta kauanko työmatkaa jaksaa hinkata pienellä sähköautolla, kun pihassa seisoo iso Volvo? Eli ehkä katselisin sitä Enyaqia kuitenkin...

Lisäksi pohtisin vakavasti, voisiko nykyisen kaasuauton pitää kakkosautona. Vaikka se olisi vähän yli tuosta ajattelemastasi 10-20k€ budjetista per auto, niin ainakin sulla on auton taustat tiedossa ja autokaupassa halvempaan vaihtamalla häviät kuitenkin tuhansia euroja.
 
Tuolla budulla realistinen 500km range varsinkin ympärivuotisena on aika vaikea saavuttaa varsinkin AWDn kanssa. Tesla taitaisi päästä lähemmäksi mutta niitä ei tosiaan kannata hankkia koska ovat muuten huonoja autoja. Tuo latausnopeus varmaan kyllä onnistuu, mutta riippuen vähän mummolakeikan pituudesta, en nyt pitäisi tuota 150 kw mitenkään ehdottomana koska a) aika nopeasti niitä kilsoja kertyy vaikka 80 kw nopeudella, b) vaikka se auto pystyisi tuohon tehoon, ei voi olettaa että latausasemat pystyisivät sitä aina tarjoilemaan.

Edit: kyllähän Ioniqqia alkais noihin spekseihin ja hintaan suurinpiirtein saamaan, tuosta vaikka: https://classic.nettiauto.com/hyundai/ioniq-5/14234657 plussaa myös siitä että se on paljon parempi kuin mikään meb ;)

Joo, ympärivuotisena ei kyllä 500 km rangea taida saada yhdelläkään sähköautolla tällä hetkellä. Lähinnä tarkoitin tuolla (sinänsä aika turhaa) WLTP-lukua ja sitä, että rangea olisi kiva olla kohtuullisesti, oli se sitten akun koon tai vähäisen kulutuksen kautta. Toisaalta järkeilin, että pienemmän akun kanssa pystyisi ehkä elämään, jos kuitenkin pikalataukset olisi sitten oikeasti nopeita, mutta vaikea tosiaan tälleen puolipetrooli-ihmisenä sitä sähköautoilun arkipäivää on etukäteen hahmottaa ja arvioida mikä olisi itselle se toimivin kokonaisuus.

Kummaa legendaa taas liikkuu ettei Meb lataa, 175kw irtoaa kesällä pikalaturilla ja talvellakin ilman akkulämmitystä 100kw, kun perehtyy auton latauskäyrään. Toki nuo 800v koreanautot lataa paremmin mut sit taas 400v tolpasta meb imee enemmän.

En nyt ole kovin tarkasti ole seurannut viimeisimpiä kehityksiä, mutta jossain kohtaa vaan jollain yleisosmoosilla olin omaksunut sellaisen mielikuvan, että ainakin noissa vanhemmissa MEBeissä oli vielä latauksen kanssa vähän petrattavaa. Mutta mukava kuulla jos tämä ei enää nykyään ole tilanne. :thumbsup:
 
Joo, ympärivuotisena ei kyllä 500 km rangea taida saada yhdelläkään sähköautolla tällä hetkellä. Lähinnä tarkoitin tuolla (sinänsä aika turhaa) WLTP-lukua ja sitä, että rangea olisi kiva olla kohtuullisesti, oli se sitten akun koon tai vähäisen kulutuksen kautta. Toisaalta järkeilin, että pienemmän akun kanssa pystyisi ehkä elämään, jos kuitenkin pikalataukset olisi sitten oikeasti nopeita, mutta vaikea tosiaan tälleen puolipetrooli-ihmisenä sitä sähköautoilun arkipäivää on etukäteen hahmottaa ja arvioida mikä olisi itselle se toimivin kokonaisuus.

Kunhan sen kapasiteetin pyrkii saamaan sinne ~80kwh tuntumille niin tuskin tulee merkittäviä eroja kulutuksessa (ellei ehkä wanhaan, läskiin ja rumaan e-troniin päädy :)) ja vaikka kuinka lukee kokemuksia / speksailee etukäteen niin tuo itselle sopivuus käyttiksenä voi olla mahdotonta ennustaa etukäteen. Voi hyvin olla, että jos esim mebiin päädyt, voit säästyä kaikilta pelotteluilta toimimattomuudesta tai sitten koet sen kokonaisvaltaisesti niin kivana joistain muista syistä etteivät ne haittaa jne. Sitten jos vaikka tuliskin joku ioniq, joka olisi teknisesti huoleton ja toimii muutenkin käyttötarpeeseen, mutta siinä alkaa nyppimään vaikka muotokieli tai naapureiden kommentit (tai se, ettei niitä tule yhtään).

Sanoisin vielä ettei kannata tuota EA10-plattaa (Solterra / bZ4x) rankata pois vain DC-latauksen takia. AC-lataukseen sit vähintään se 11kw malli, noita taitaa pyöriä aika paljon vanhemmalla yksivaihelatauksella myös jolloin latausteho on maksimissaan vain 6.6kw.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ympärivuotisena ei kyllä 500 km rangea taida saada yhdelläkään sähköautolla tällä hetkellä. Lähinnä tarkoitin tuolla (sinänsä aika turhaa) WLTP-lukua ja sitä, että rangea olisi kiva olla kohtuullisesti, oli se sitten akun koon tai vähäisen kulutuksen kautta. Toisaalta järkeilin, että pienemmän akun kanssa pystyisi ehkä elämään, jos kuitenkin pikalataukset olisi sitten oikeasti nopeita, mutta vaikea tosiaan tälleen puolipetrooli-ihmisenä sitä sähköautoilun arkipäivää on etukäteen hahmottaa ja arvioida mikä olisi itselle se toimivin kokonaisuus.



En nyt ole kovin tarkasti ole seurannut viimeisimpiä kehityksiä, mutta jossain kohtaa vaan jollain yleisosmoosilla olin omaksunut sellaisen mielikuvan, että ainakin noissa vanhemmissa MEBeissä oli vielä latauksen kanssa vähän petrattavaa. Mutta mukava kuulla jos tämä ei enää nykyään ole tilanne. :thumbsup:

Toi 500km ihan hyvä wltp katto, menee talvellakin sen n. 300km. ABC:n ruuhkaiset laturit isompi tulppa kuin ton Vagin lataus.
 
Paljonko kummallekin autolle tulisi kilometrejä vuoteen?

10-20k€:lla ei vielä päässe käsiksi niin uuteen ja vähän ajettuun isoon nelivetoautoon, etteikö korjauskuluja voisi hyvinkin olla näköpiirissä... ja polttoainettakin tuollainen auto yleensä kuluttaa, vaikka toki voi yrittää säästää keskittämällä ajot pienemmälle sähköautolle. Mutta kauanko työmatkaa jaksaa hinkata pienellä sähköautolla, kun pihassa seisoo iso Volvo? Eli ehkä katselisin sitä Enyaqia kuitenkin...

Lisäksi pohtisin vakavasti, voisiko nykyisen kaasuauton pitää kakkosautona. Vaikka se olisi vähän yli tuosta ajattelemastasi 10-20k€ budjetista per auto, niin ainakin sulla on auton taustat tiedossa ja autokaupassa halvempaan vaihtamalla häviät kuitenkin tuhansia euroja.
Paha sanoa, kun ei vielä asuta siellä :D Itse ajattelin karkeasti, että polttiksella tulisi jotain 5-10tkm vuoteen ja sähköllä sitten se reilu 10tkm vuoteen. Riippuu ihan pidempien reissujen määrästä.

Nykyisen vaihtamista olen pohtinut lähinnä siksi, että on aika epävarmaa miten jaksaa asiakseen käydä tankkaamassa kaasua. Eri asia ajaa ~5km tankille kuin reilu 40km, olkoonkin että töistä lähtiessä periaatteessa voisi sitä käydä tankkaamassa. Mutta se on taas +20min kotimatkaan lisää iltapäiväruuhkineen, ja lapset pitäisi keretä ruokkimaan jajaja… :D Siihen päälle se seikka että teho ja etenkin vääntö on aika nuhaisella tasolla ihan vaikka samanlaiseen bensavarianttiin verrattuna. Ei haittaa jos ajaa ilman kärriä, mutta kuomukärri perään niin aika raukeaa kyytiä on.

Kyllähän siinä kalliimmassa sähkössä on puolensa, ei vaan hotsittaisi maksaa isompaa pääomaa. Ennemmin pieni pääoma ja (kutakuinkin) velaton auto kuin se 48kk velkalastia autosta. No, eipä tässä jäniksen selässä olla, kerkeää vielä mieli muuttua moneen kertaan. Sittenhän sen näkee kun siellä jonkun aikaa asuu, että mikä on fiksuin liike.
 
Keväällä tulee jälleen perheenlisäystä, eli jatkossa olisi tarve tilavalle 5 hengen autolle, johon mahtuu hyvin 2 turvaistuimessa istuvaa (alle 2v) lasta.
Plussana hyvät takakonttitilat, että saa kaikki tarvittavat kamppeet mukaan, tällä hetkellä autona Seat Leon farkku 2019, tila riittää 3 hengelle hyvin (2 aikuista, 1 turvaistuin), mutta toisen lapsen kanssa tilat loppuu auttamatta kesken.

Hinta saisi olla 20k, onko ehdotuksia? Saisi olla bensa-automaatti, alle 150tkm ajettu.
Viiden hengen kuljetus voi olla vähän utopiaa, jos kaksi heistä on alle 2v tai vähän isompiakin kunnon istuimissa. Tosi harvaan autoon oikeasti mahtuu keskelle istuimien kanssa. Leon varmaan jää pieneksi koska kuski kookas tai penkki suht takana? Käytännössä tärkein kriteeri tässä tapauksessa lienee takapenkin ja etupenkin etäisyys. Octavia on jo muutaman kriittisen sentin pidempi siitä kohtaa, sitten luokkaa isommat Superb, Mondeo, ehkä Passat jne. Riippuu kyllä kuskin ajoasennosta ja turvaistuimesta ja takapenkin kulmastakin. Testailemaan… Prius joka mainittu alla on myös yllättävän tilavan oloinen.
 
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.

Tärkeimmät speksit on:
  • Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
  • Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
  • Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).

Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.

Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.

Veljellä on hyvin samanlainen tilanne ilman mitään hinattavaa, ja heillä on ollut Kia EV6 ( ei takavetoinen) noin kaksi vuotta, ja ovat olleet ihan tyytyväisiä. Käynnistysakun vaihto takuun piikkiin, ja ehkä joku muu pieni takuukorjaus. Arkiajossa toimii. Hyvin on tilaa ja lataus/range on ollut ok.
 
Keväällä tulee jälleen perheenlisäystä, eli jatkossa olisi tarve tilavalle 5 hengen autolle, johon mahtuu hyvin 2 turvaistuimessa istuvaa (alle 2v) lasta.
Plussana hyvät takakonttitilat, että saa kaikki tarvittavat kamppeet mukaan, tällä hetkellä autona Seat Leon farkku 2019, tila riittää 3 hengelle hyvin (2 aikuista, 1 turvaistuin), mutta toisen lapsen kanssa tilat loppuu auttamatta kesken.

Hinta saisi olla 20k, onko ehdotuksia? Saisi olla bensa-automaatti, alle 150tkm ajettu.

Tuttava perhe hommasi VW caddy maxin tuota käyttöä varten, heillä tosin 4 turvaistuimissa. Miten toyota verso taipuisi, eikö siinäkin ollut yksi extra penkkirivi pienellä jalkatilalla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 634
Viestejä
4 560 483
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom