Mikä auto minulle?

Olen kuullut usealta tutulta, että pohjanmaan suunnalla ovat saaneet parhaat hinnat neuvoteltua. Mistäköhän johtuu?

Tuurin kyläkaupasta. Siellä päin ollaan kovia kauppamiehiä.

Mutta tuo on jo aika kova, että liki puolet hinnasta pois, jos oli vielä isompi liike. Tosin näin varmasti joskus käykin - Sakalla tms. oli Nettiautossa myynnissä aika romuksi kolhitun oloinen auto, jonka pyynti oli tyyliin just suuruusluokkaa 6000€, ja ilmoituksessa oli uhkaus, että tämä lähtee kohta tukkuautoon. Ihmettelin, että mikä tukkuauto... Googlasin, ja sama auto oli tukkuauton etusivulla tämän hetken esimerkeissä 3000 eurolla.
 
Yleisesti ei, mutta kysyjän hintaluokassa se on erittäin todennäköistä ja on helpompaa skipata kaikki missä lukee ecoboost.

Ja tuo jakoketju + pumpun hihna öljyssä meni kai ojasta allikkoon eli sama ongelma edelleen noissa, että saattaa kestää jos anaalisen tarkasti käytetään sitä fordin oman speksin öljyä.
Isä myös katseli Mk4 Focuksia ja jäi kuva, että vaikka jakopää ketjulla kestää nyt hyvin, tuottaa öljypumpun öljyssä uiva hihna riskin. Ihan hirveästi ei löydy kyllä noista uudemmista Ecoboosteista kokemuksia. Tyylikkäitä, hyvin varusteltuja ja suht edullisia autoja muuten. Powershiftit ilmeisesti kannattaa vieläkin kiertää kaukaa.

2022 Opel Astra oli harkinnassa 1.0 110hp koneella ja nuo ovat ilmeisesti luotettavia pelejä nykyään. Ihan hyvä oli ajaa, vaikkakin varustelu oli koeajokissa vähän karu. Nuo ovat aika halpoja nytkin ja mietityttää, miten arvo putoaa tulevaisuudessa. Opel Insignia voisi kiinnostaa itseäni seuraavaksi autoksi.

2020 Kia Ceed 1.0 turbolla ei tuntunut ihan yhtä hyvältä. Aika perusauto ja vähän halvan tuntuinen sisältä, mutta ajoi toki asiansa. Isä katseli myös Hyundai i30:aa, mutta TM:n vertailu ei antanut ruusuista kuvaa. Ajettavuutta, rengasmelua ja ajoasentoa moitittiin sekä auto oli niukasti testin hitain ja isoruokaisin. Hyundain pikkuturbot ilmeisesti karstottuvat myös herkästi ja kylmänä turbo ei tule heti peliin.

Noista neljästä Focus oli parhaimman tuntuinen ja näköinen. Ei vaan tiedä, voiko tuohon koneeseen luottaa. Vagin dieseleissä öljypumppu pyörii myös hihnalla ja niiden hajoamisia ei ole kyllä tullut juurikaan netissä vastaan. Jotain tehty oikein.
 
2022 Opel Astra oli harkinnassa 1.0 110hp koneella ja nuo ovat ilmeisesti luotettavia pelejä nykyään. Ihan hyvä oli ajaa, vaikkakin varustelu oli koeajokissa vähän karu. Nuo ovat aika halpoja nytkin ja mietityttää, miten arvo putoaa tulevaisuudessa. Opel Insignia voisi kiinnostaa itseäni seuraavaksi autoksi.

Eikös näissä L-Astroissa ole Puretech-kone joka on nyt ihan yhtä epäluotettavia kuin nuo litraset ecoboostit.
 
Tuurin kyläkaupasta. Siellä päin ollaan kovia kauppamiehiä.

Mutta tuo on jo aika kova, että liki puolet hinnasta pois, jos oli vielä isompi liike. Tosin näin varmasti joskus käykin - Sakalla tms. oli Nettiautossa myynnissä aika romuksi kolhitun oloinen auto, jonka pyynti oli tyyliin just suuruusluokkaa 6000€, ja ilmoituksessa oli uhkaus, että tämä lähtee kohta tukkuautoon. Ihmettelin, että mikä tukkuauto... Googlasin, ja sama auto oli tukkuauton etusivulla tämän hetken esimerkeissä 3000 eurolla.
Toisaalta yksityiseltä voi saada ostettua todella sopuhinnalla, eikä muutaman tonnin autoissa ole niin isoa riskiä, että kuluttajansuoja paljoa painaisi. Yksityinen haluaa monesti autosta eroon pienellä vaivalla, liikkeen täytyy ajatella katetta. Ja liikkeiden hyvityshinnat ovat monesti niin alhaisia, että mieluummin myy naapurille tai kaverille samalla hinnalla.

Huvikseni kun Nettiautosta katsoin, niin ei se Avensiksen hinta nyt ikäisekseen ja niillä kilsoilla nyt aivan poskettoman halpakaan ollut. Mutta hyvät kaupat joka tapauksessa kun auto oli vielä ostopäivän aamuna leimattukin ja joku alatukivarsi tms vaihdettu kun oli sen takia pompannut katsastuksessa.
 
Eikös näissä L-Astroissa ole Puretech-kone joka on nyt ihan yhtä epäluotettavia kuin nuo litraset ecoboostit.
K-mallin Astra vielä kyseessä ja 1.0 Turbo 81kW. Onkohan noissa sitten 1.2 litraiset koneet Puretechiä, mutta 1.0 litraiset ei vielä?
 
Paha sanoa, kun ei vielä asuta siellä :D Itse ajattelin karkeasti, että polttiksella tulisi jotain 5-10tkm vuoteen ja sähköllä sitten se reilu 10tkm vuoteen. Riippuu ihan pidempien reissujen määrästä.

Nykyisen vaihtamista olen pohtinut lähinnä siksi, että on aika epävarmaa miten jaksaa asiakseen käydä tankkaamassa kaasua. Eri asia ajaa ~5km tankille kuin reilu 40km, olkoonkin että töistä lähtiessä periaatteessa voisi sitä käydä tankkaamassa. Mutta se on taas +20min kotimatkaan lisää iltapäiväruuhkineen, ja lapset pitäisi keretä ruokkimaan jajaja… :D Siihen päälle se seikka että teho ja etenkin vääntö on aika nuhaisella tasolla ihan vaikka samanlaiseen bensavarianttiin verrattuna. Ei haittaa jos ajaa ilman kärriä, mutta kuomukärri perään niin aika raukeaa kyytiä on.

Kyllähän siinä kalliimmassa sähkössä on puolensa, ei vaan hotsittaisi maksaa isompaa pääomaa. Ennemmin pieni pääoma ja (kutakuinkin) velaton auto kuin se 48kk velkalastia autosta. No, eipä tässä jäniksen selässä olla, kerkeää vielä mieli muuttua moneen kertaan. Sittenhän sen näkee kun siellä jonkun aikaa asuu, että mikä on fiksuin liike.
Heh, äkkiä ne tilanteet muuttuu syksyn spekuloinneista :D Emäntä vaihtoi työpaikkaa, eli työmatkaa alkaa napsua toiselle autolla vähintään 400km/viikko tahtia. Siihen päälle sukuloinnit yms ekstra ajot, niin äkkiä tulee 600km/viikko ajoa noin keskimäärin.

Päädyttiinkin sitten siihen, että toiseksi autoksi (jolla ajot asettuvat 5-10tkm välille) tuli Volvon S40 T5 etuvetona ja manuaalina, ja pääautoksi Teslan Model Y maks. pari vuotta vanhana ja mielellään alle 50tkm ajettuna. Nykyisessä kaasurutkussa alkaa olla jo kilsoja ja todnäk kalliihkoja huoltoja horisontissa, ja vastaavasti ~20k€ diesel/bensa kuluttaa ainetta äkkiä sen verran että ihan sama loikata sähkön pariin.
 
K-mallin Astra vielä kyseessä ja 1.0 Turbo 81kW. Onkohan noissa sitten 1.2 litraiset koneet Puretechiä, mutta 1.0 litraiset ei vielä?

K-astroissa tietääkseni kaikki on GM:n koneella.

Edit. Näköjään vasta 23 tullut myyntiin noi L-koppaset.
 
Tarpeeksi monta outlanderia tullut nyt käytyä koeajamassa ja uskottava on ettei ne siitä yhtään paremmaksi muutu.

Mustana hevosena korkeamman nelivetohybridin etsinnässä tuli vastaan opel grandland x/peugeot 3008(facelift). Osaako joku kertoa noiden akuston/tekniikan yms kestosta, onko mitä tyyppivikoja jne.

Tiedän että ovat ranskalaisia, sitä ei tarvitse kommentoida.
 
Tarpeeksi monta outlanderia tullut nyt käytyä koeajamassa ja uskottava on ettei ne siitä yhtään paremmaksi muutu.

Mustana hevosena korkeamman nelivetohybridin etsinnässä tuli vastaan opel grandland x/peugeot 3008(facelift). Osaako joku kertoa noiden akuston/tekniikan yms kestosta, onko mitä tyyppivikoja jne.

Tiedän että ovat ranskalaisia, sitä ei tarvitse kommentoida.
Muistaakseni nelivetotekniikasta tuppaa neliveto hajoamaan tai jokin vastaava osa joista paljonkin ohimennen näin juttua esim. facebookin 5008 ryhmässä. En löytänyt hakusanalla mutta katsomisen arvoinen asia.
 
Isäukolle autoa pitäisi miettiä. Nykyinen on 2019? Mersun E-sarjalainen 1.6l diesel farkku Business varusteilla. Asioita mitä pitää olla: sakemannin häkki pitää mahtua konttiin, koukku pitää olla, automaatti ja vetokykyä vähintään tuon Mersun verran, tykännyt Mersun ajettavuudesta ja autosta muutenkin todella paljon. Joutuu luopumaan autosta todennäköisesti vastoin tahtoaan koska leasing yhtiö haluaa auton takaisin eikä suostu edes myymään järkevään hintaan. Luotettavakin saisi olla. Aiemmin ollut mm. kaikkia Mondeon malleja vähintään yksi ja niistäkin tykkäsi, mutta niitä ei ole valmistettu vuosiin.

Itse olen vahvasti sitä mieltä että unohtaisi nuo Mersun romut ja keskittyisi ostamaan jonkun luotettavamman tilalle. Ihan jees auto muuten mutta kun osaa alkaa paukkua, se on touhutonni sinne tänne ja tuonne. Isäukon omistuksessa paukkunut jo turbo, kolmet ilmajouset jne paskaa.
 
Isäukolle autoa pitäisi miettiä. Nykyinen on 2019? Mersun E-sarjalainen 1.6l diesel farkku Business varusteilla. Asioita mitä pitää olla: sakemannin häkki pitää mahtua konttiin, koukku pitää olla, automaatti ja vetokykyä vähintään tuon Mersun verran, tykännyt Mersun ajettavuudesta ja autosta muutenkin todella paljon. Joutuu luopumaan autosta todennäköisesti vastoin tahtoaan koska leasing yhtiö haluaa auton takaisin eikä suostu edes myymään järkevään hintaan. Luotettavakin saisi olla. Aiemmin ollut mm. kaikkia Mondeon malleja vähintään yksi ja niistäkin tykkäsi, mutta niitä ei ole valmistettu vuosiin.

Itse olen vahvasti sitä mieltä että unohtaisi nuo Mersun romut ja keskittyisi ostamaan jonkun luotettavamman tilalle. Ihan jees auto muuten mutta kun osaa alkaa paukkua, se on touhutonni sinne tänne ja tuonne. Isäukon omistuksessa paukkunut jo turbo, kolmet ilmajouset jne paskaa.

Vastasit ite omaan kysymykseen tuossa, jos on mersusta tykänny todella paljon, niin ei siinä auta ku toinen samanlainen tilalle vaan. Näitä 213-koppasia on pilvinpimein liikkeissä.

Auto kun auto, jos ei ite osaa ropata, niin se on touhutonnia sinne ja tänne. Ei koske vain mersua.
 
Vastasit ite omaan kysymykseen tuossa, jos on mersusta tykänny todella paljon, niin ei siinä auta ku toinen samanlainen tilalle vaan. Näitä 213-koppasia on pilvinpimein liikkeissä.

Auto kun auto, jos ei ite osaa ropata, niin se on touhutonnia sinne ja tänne. Ei koske vain mersua.
Juttelin duunissa parin mersumiehen kanssa ja kommentti oli että 200tkm ajettu moinen on asia mihin eivät koskisi pitkällä tikullakaan. Ja isäukolla pysyy kyllä työkalut kädessä, muttei ole tietotaitoa autoista, saati ymmärrystä miten esim asennella ilmajousia ja sopeuttaa niitä yms juttua. Itsellä taas ei ole intoa tai aikaa lähteä ropaamaan autoa josta varoittelin jo etukäteen.

Tuleeko mitään muita optioita mieleen?
 
Juttelin duunissa parin mersumiehen kanssa ja kommentti oli että 200tkm ajettu moinen on asia mihin eivät koskisi pitkällä tikullakaan. Ja isäukolla pysyy kyllä työkalut kädessä, muttei ole tietotaitoa autoista, saati ymmärrystä miten esim asennella ilmajousia ja sopeuttaa niitä yms juttua. Itsellä taas ei ole intoa tai aikaa lähteä ropaamaan autoa josta varoittelin jo etukäteen.

Tuleeko mitään muita optioita mieleen?

Onko käyttövoimalla väliä? Ts. tuleeko kilsoja todella paljon jolloin diesel on järkevä. Toisaalta tuon ikäluokan dieselit on adbluella, joka on Uhka/mahdollisuus asteikolla iso uhka ja touhutonneja voi mennä useampikin huonolla tuurilla.

Ja eikö tuota mersua ole tehty rautajousilla vai onko aina ilmajouset, katsoo sellaisen "suomiversion" jossa ei ole liikaa tingelitangeleita jotka on tonnin per laaki hajotessaan.

Skoda Suberb(Octaviakin ehkä), VW Passat, Volvo V60(jos koiran häkki mahtuu), V90 myös. Noita kaikkia saa melkolailla kaikilla moottori+vaihteisto+vetotapa yhdistelmillä.
 
Farkut on aina takapää ilmajousilla.

Ehkä vois katsoa jotain G31 korimallin BMW farmaria, bensakoneella, tuskin dieseliä "tarvitaan" ellei ajomäärät ole 30tkm+ vuodessa. Farmarimallien kato rajaa ehdotukset, sitten on enää jäljellä vaan nykytyylillä katumaastureita.
 
Saattaa dieselit olla tingittävissä todella halvalla tulevina vuosina.

Tuossa on sitä tinkivaraa. Broidi siis osti vastaavan, vuotta uudempana ja 30 tkm enemmän ajettuna, samalla viikolla katsastettuna, ison ketjun liikkeestä 3600 €:lla.


Ehkä kuitenkin tämä, jos noista kahdesta pitäisi valita. Jos myyjälle tarjoaa paikan päällä setelinippua, jossa on vaikka 4200 €, niin eiköhän tuokin mukaan lähtisi.

 
Onko käyttövoimalla väliä? Ts. tuleeko kilsoja todella paljon jolloin diesel on järkevä. Toisaalta tuon ikäluokan dieselit on adbluella, joka on Uhka/mahdollisuus asteikolla iso uhka ja touhutonneja voi mennä useampikin huonolla tuurilla.

Ja eikö tuota mersua ole tehty rautajousilla vai onko aina ilmajouset, katsoo sellaisen "suomiversion" jossa ei ole liikaa tingelitangeleita jotka on tonnin per laaki hajotessaan.

Skoda Suberb(Octaviakin ehkä), VW Passat, Volvo V60(jos koiran häkki mahtuu), V90 myös. Noita kaikkia saa melkolailla kaikilla moottori+vaihteisto+vetotapa yhdistelmillä.
Käyttövoimana on tähän mennessä ollut vuosia diesel kilsojen takia, mutta muuttuneen tilanteen takia kilometrejä on mahdoton arvioida. Kysyin asiasta niin kovasti kuitenkin mietti että pysyisi dieselissä. Itsekin yritin sanoa tuosta Adblue riskistä, mutta eipä tuo kovin tuntunut kuuntelevan. Tuo farkku vaatimus tosiaan rajaa aika paljon kun ei koiraa kuulemma voi kuljettaa takapenkillä ja kyllä siellä kontissa on välillä sellaiset kasat tavaraa että ei ne oikein perus sedaniin tms mahtuisikaan.

Ja tosiaan tuota ei tietääkseni ei ole tehty karvalakkina. Mutta hyviä ehdotuksia nuo. Pitää katsoa minkälaista kiinnostusta herättäisivät. Onko Volvoissaa minkälaiset asiat mitä katsoa/välttää (tietty moottori, vuosimalli, aski tms)?
 
Kuinka vanha isäsi on? Onko näitä city maastureita katsottu vaihtoehtoina lainkaan? Mietin tuota oman isäni kautta, kun autoon nouseminen on nykyään helpompaa kuin autoon laskeutuminen.
 
Kuinka vanha isäsi on? Onko näitä city maastureita katsottu vaihtoehtoina lainkaan? Mietin tuota oman isäni kautta, kun autoon nouseminen on nykyään helpompaa kuin autoon laskeutuminen.
50-luvulla syntyneitä. Ikä ei vielä ole ongelma joten ei oikein halua kuunnella tulevaisuutta ajatellen. Jäärä kun on. Toki on varsin urheilullinen joten ei ole ehkä ihan vielä romahtamassa tilanteeseen että olisi ongelma. Luulen että kortti lähtee ennen kuin kunto menee niin heikoksi.

EDIT: Tosin jos tarpeeksi hyviä ehdotuksia on näistä niin voisihan sitä yrittää saada katsomaan.
 
Katumaasturin sijaan voi myös vilkaista millainen tarjonta on Cross Country volvoissa, ne lienee jokusen sentin korkeampia kuin vakiot, ainakin näyttää siltä.

Muillakin toki on noita seikkailumuoveilla varustettuja versioita mutta lienee tapauskohtaista että onko ne oikeasti korkeampia.
 
Juu jos saan jääräpään innostumaan yhdestäkään muusta, käytännössä tulen vaatimaan ettei adblueta ole. Eikä kyse ole siitä etteikö olisi rahaa korjata sitä, mutta miksi ottaa riskiä moisen kanssa jos jostain syystä kilsat putoaakin yhtäkkiä tms kun ikää tulee. Todennäköisesti kun ei tule autoa vaihtamaan kuin erittäin erittäin isosta syystä. Nykyinenkin liisarisoppari jatkettiin jo pariin kertaan.
 
Mikä auto nurkka-ajoon (<40km/pv)? Budjetti 20k€ ja mahdollisuus ladata kotona. Yhdet rattaat pitää saada mahtumaan helposti, muita rajoituksia ei ole.
 
Onko järkeä tuumia tuommosia vajaa 10v vanhoja Meganeita? Mitä ylläripylläreitä siellä vois olla tarjolla? Ja millaisia nuo on ominaisuuksiltaan olleet, jos olet näillä ajanut? Tässä esimerkkicase: https://www.nettiauto.com/renault/megane/14766659

Jos ei Megane, niin mitä pirssiä suosittelisit suunnilleen vastaavaan ikä- ja hintaluokkaan? Ajoa tulis noin 10k vuoteen, lähinnä kaupunkiajoa ja säilytys 90% ajasta ulkona.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo viimeisen sukupolven Megu tuli -15, mieluusti -16 loppua, -17 eteenpäin, kuten melkein mitä tahansa autoa; pari vuotta tuotannon aloittamisesta, ettei lastentauteja ole enää.

Automaattina en välttämättä ostaisi, EDC eli sama kuin Fr0din powershift ei ole kaksoiskytkimenä maailman kestävimpiä vaihteistoja.
 
Noihin seikkoihin samoin kuin turvaistuimiin ei auta kuin lähteä kokeilemaan miten omat mahtuu, koska skaala on laaja.
 
Kertokaapa fiksummat, että olenko työntämässä kädet paskaan?

Ajoprofiili: Työmatkaa 50 km päivässä motaria, johon lisäksi kaupunkiajoa harrasteisiin n. 50 km viikossa. Lisäksi 3-4 reissua Tampereelta Ouluun vuodessa.
Nykyinen auto: 2010 Honda Civic 1.8, joka jää paremmalle puoliskolle satunnaiseen ajoon. Muuten hyvä auto, mutta motari ja matka-ajo tällä tuskaa sisämelun ja kokonsa takia.
Vaatimukset: Neliveto, pienempi sisämelu kuin Hondassa, vakkari (+15k€ autossa adaptiivinen), tehoa vähintään 180 Hv ja ei mielellään ikäviä tyyppivikoja, kun entinen VAG-kuski olen.

Ajatuksena tällä hetkellä hankkia nelivetoinen facelift 250/220 CDI W204 C-mersu (~13k€, ~220tkm). Järkeilin, että kyseinen moottori on suutinongelmien jälkeistä tuotantoa, mutta ei omaa vielä AdBlueta. Lisäksi saisin Mersuun töiden kautta marmorin huollot nyrkkipajan hintaan.
Esimerkiksi: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/14747660

Saa myös antaa hyvät perustelut, että miksi kannattaisi ennemmin investoida 2021 Model 3 LR/Performance. Latausmahdollisuus järjestyy.
 
Mersun perseeseen (tankkiin) pistät samat rahat millä maksaisit lähes uuden tai liki nykyään lähes nollakorkoisen sähkiksen osamaksuerät.

Näkyis olevan ilman parempaa kontaktointia ~400€ kuukausierät normi- tai pitkänmatkan takaveto LR malliin, siis ihan uuteen. Nelikkoon saa laittaa hieman lisää, mutta LR takasella elämä sujuis mainiosti.
 
Voi olla aika nihkeää saada mitään isompia rattaita mahtumaan. Vai mahtuuko?

Leiffissä on yllättävän hyvät tilat, nappaa hattuhyllyn pois niin mahtuu hyvin tavaraa. Emmaljungan sento pro rungon ja vaunukopan kanssa mahtui vielä useampi kassi tavaraa konttiin. Kannattaa käydä kokeilemassa.
 
Voi olla aika nihkeää saada mitään isompia rattaita mahtumaan. Vai mahtuuko?
Yllättävän tilava kontti varsinkin syvyydeltään. Kannattaa ottaa sellainen versio jossa ei ole bosen subbaria mukana, se vie aika ison tilan.

1736281849512.png
 
Saa myös antaa hyvät perustelut, että miksi kannattaisi ennemmin investoida 2021 Model 3 LR/Performance. Latausmahdollisuus järjestyy.
Kun auton ostohinta tulpaantuu, tuleva arvonalenema vähintään tuplaantuu - tai jopa enemmän. Uudemman auton ostaminen ei siis ole taloudellisesti hyvä ratkaisu, ellei sitten ostohinta ole molemmissa sama.

Sitten taas verratessa diesel vs. sähkö, niin dieselautot ovat käyneet läpi ison kertaluontoisen arvonlaskun, kun yleinen politiikka kääntyi joitakin vuosia sitten dieseliä vastaan. Siten suurin arvonalenema vanhemmassa dieselissä on vielä ratkaisevammin jo koettu kuin pelkän iän perusteella tavallisesti on. Sähköautojen osalla taas arvonalenema on useimmissa raporteissa näyttänyt olevan suurempi, kuin vastaavan polttomoottoriauton.

Mitä tulee tuohon Mersuun, niin dieselmoottorin tapauksessa 204-sarjassa tosiaan pääsee vähemmillä murheilla, kuin 205-sarjassa. Mutta itse en kyllä faceliftiä hankkisi, kun kerran parempaa tekniikkaa on vanhemmassa versiossa tarjolla. Kesään 2009 saakka valmistettu OM646 on legendaarinen ikiliikkuja, uudempi OM651 puolestaan paljon ongelmallisempi tapaus. Kaverille ostettiin viime kesänä juurikin OM646-koneella oleva siisti yksilö ja voitiin havaita, että tämän ikäisissä ei enää muutaman mallivuoden ikäero mitään ratkaise, vaan oleellista on yksilöllinen kunto ja käyttöhistoria. Vanhemmalle W204:lle siis järjen ääni täältä.
 
Kertokaapa fiksummat, että olenko työntämässä kädet paskaan?

Ajoprofiili: Työmatkaa 50 km päivässä motaria, johon lisäksi kaupunkiajoa harrasteisiin n. 50 km viikossa. Lisäksi 3-4 reissua Tampereelta Ouluun vuodessa.
Nykyinen auto: 2010 Honda Civic 1.8, joka jää paremmalle puoliskolle satunnaiseen ajoon. Muuten hyvä auto, mutta motari ja matka-ajo tällä tuskaa sisämelun ja kokonsa takia.
Vaatimukset: Neliveto, pienempi sisämelu kuin Hondassa, vakkari (+15k€ autossa adaptiivinen), tehoa vähintään 180 Hv ja ei mielellään ikäviä tyyppivikoja, kun entinen VAG-kuski olen.

Ajatuksena tällä hetkellä hankkia nelivetoinen facelift 250/220 CDI W204 C-mersu (~13k€, ~220tkm). Järkeilin, että kyseinen moottori on suutinongelmien jälkeistä tuotantoa, mutta ei omaa vielä AdBlueta. Lisäksi saisin Mersuun töiden kautta marmorin huollot nyrkkipajan hintaan.
Esimerkiksi: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/14747660

Saa myös antaa hyvät perustelut, että miksi kannattaisi ennemmin investoida 2021 Model 3 LR/Performance. Latausmahdollisuus järjestyy.

Ei oo vielä tullu mersun kanssa työnnetty käsiä paskaan. Luultavammin teslan(tai muun pölynimurin(sähköauto)) kanssa näin kävisi, joten siihen ei oo tulossa perusteluja sen enempää.

Hyvä ja edullinen käyttöauto tuommonen 204 korinen. Ikäähän näillä alkaa jo olemaan, niin jarruputkia voi joutua laittamaan ja tiivisteitä(venttiilikoppa, öljynsuodatinjalka). 4maticeissa etuvetoakselin laakeripesä väljistyy, joka on öljypohjassa, mutta siihen on jo osalla korjaamoista "patentti" keksittynä, mutta noin pienillä kilometreillä tuskin on mitään ongelmaa. Alkavat varmaan jossain 300tkm kohdilla?

OM651 on omien kokemuksien perusteella ollut toimiva ja huoleton moottori. Kolmen erinäisen variaation perusteella, ollut 200cdi, 220cdi ja 250cdi. Eniten tykkäsin tavan 200:sta ohjelmoituna, vakiona aika rento kulkemaan. Suhteellisen eleettömästi ja taloudellisesti tuo 250cdi liikutti w221 ässää, joka itsellä oli 55tkm/~vuosi.

Autoiluun ei ole oikotietä.

edit:

Ylempänä on hyvin sanottu, prefacelifti 204 om646:lla on äärettömän luotettava laite ja vielä idioottivarmemmalla 5g-tronicilla. Tai facelift w211 om646:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaapa fiksummat, että olenko työntämässä kädet paskaan?

Ajoprofiili: Työmatkaa 50 km päivässä motaria, johon lisäksi kaupunkiajoa harrasteisiin n. 50 km viikossa. Lisäksi 3-4 reissua Tampereelta Ouluun vuodessa.
Nykyinen auto: 2010 Honda Civic 1.8, joka jää paremmalle puoliskolle satunnaiseen ajoon. Muuten hyvä auto, mutta motari ja matka-ajo tällä tuskaa sisämelun ja kokonsa takia.
Vaatimukset: Neliveto, pienempi sisämelu kuin Hondassa, vakkari (+15k€ autossa adaptiivinen), tehoa vähintään 180 Hv ja ei mielellään ikäviä tyyppivikoja, kun entinen VAG-kuski olen.

Ajatuksena tällä hetkellä hankkia nelivetoinen facelift 250/220 CDI W204 C-mersu (~13k€, ~220tkm). Järkeilin, että kyseinen moottori on suutinongelmien jälkeistä tuotantoa, mutta ei omaa vielä AdBlueta. Lisäksi saisin Mersuun töiden kautta marmorin huollot nyrkkipajan hintaan.
Esimerkiksi: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/14747660

Saa myös antaa hyvät perustelut, että miksi kannattaisi ennemmin investoida 2021 Model 3 LR/Performance. Latausmahdollisuus järjestyy.

Vaikea aina ylipäätään neuvoa suoraan toiselle, mikä auto hommata. Mutta aina voi kertoa mitä itse tekisi samoilla parametreillä:

Laskin että kilometrejä varmaa joku 16 -18 tkm vuodessa? Se on sen verran reilusti, että varsinkaan neliveto bensana tulee kalliiksi, joten ottaisin dieselin ja Mersun (kuten nytkin on s212, vaikka ajokilometrejä 3k km/v). Ja tuossa ei äkkiä tule kuin jo mainitty etuakselin etulaakeri, joka kannattaa ajoissa vaihtaa. Jos saisi nuista ajoista suuren osan kilometrikorvauksena, ottaisin sähköauton. Tai jos ajomäärä olisi isompi, että pienemmät käyttökulut söisi uuden auton arvonalenemaa. Ainakin omalla excelöinnillä ei nuilla kilometreillä saa vielä arvonalenemaa kuoletettua.

Kun auton ostohinta tulpaantuu, tuleva arvonalenema vähintään tuplaantuu - tai jopa enemmän. Uudemman auton ostaminen ei siis ole taloudellisesti hyvä ratkaisu, ellei sitten ostohinta ole molemmissa sama.

Sitten taas verratessa diesel vs. sähkö, niin dieselautot ovat käyneet läpi ison kertaluontoisen arvonlaskun, kun yleinen politiikka kääntyi joitakin vuosia sitten dieseliä vastaan. Siten suurin arvonalenema vanhemmassa dieselissä on vielä ratkaisevammin jo koettu kuin pelkän iän perusteella tavallisesti on. Sähköautojen osalla taas arvonalenema on useimmissa raporteissa näyttänyt olevan suurempi, kuin vastaavan polttomoottoriauton.

Mitä tulee tuohon Mersuun, niin dieselmoottorin tapauksessa 204-sarjassa tosiaan pääsee vähemmillä murheilla, kuin 205-sarjassa. Mutta itse en kyllä faceliftiä hankkisi, kun kerran parempaa tekniikkaa on vanhemmassa versiossa tarjolla. Kesään 2009 saakka valmistettu OM646 on legendaarinen ikiliikkuja, uudempi OM651 puolestaan paljon ongelmallisempi tapaus. Kaverille ostettiin viime kesänä juurikin OM646-koneella oleva siisti yksilö ja voitiin havaita, että tämän ikäisissä ei enää muutaman mallivuoden ikäero mitään ratkaise, vaan oleellista on yksilöllinen kunto ja käyttöhistoria. Vanhemmalle W204:lle siis järjen ääni täältä.

Vaikka OM646 on kestävämmässä maineessa, on se ainakin 211-korissa 200-versiona todella laiska vakiona, Tuikutettuna jo hyvä. OM651 250-versiona on jopa 212-korissa riittävästi tehoa itselle. Ja kyllä näkyy näille OM651 kilometrit maistuvan myös, toki turboja 2 ja ne on juuttuvasiipisiä, plus ne alkupään suutinongelmat
 
Kun auton ostohinta tulpaantuu, tuleva arvonalenema vähintään tuplaantuu - tai jopa enemmän.
Tämä onkin isoin huoli tuon Teslan suhteen.

Mutta itse en kyllä faceliftiä hankkisi, kun kerran parempaa tekniikkaa on vanhemmassa versiossa tarjolla
Jep, OM646 on ilmeisesti todella luotettava, mutta kyllä tuossa pre-faceliftissä on auttamatta vanhentunut sisusta ja moottorissakin liian vähän hönkää itselle.

Ainakin omalla excelöinnillä ei nuilla kilometreillä saa vielä arvonalenemaa kuoletettua.

Pitää vielä itsekkin pyöritellä Exceliä tuommoisen 250CDI W204/W212:n (14k€) ja 2021 Model 3:n (30k€) välillä, niin eiköhän se sillä selviä kumman käyn hakemassa.
 
Tässä alkanut himottamaan palata takaisin Hondan piiriin, ajelin Civic type-Rällä 10v ja se oli mukavaa aikaa, aloin vain tulemaan liian vanhaksi moiselle autolle. Nyt volkkari vuosien jälkeen alkanut kiinnostelemaan CR-V kovasti, ei mitkään uudet tosin vaan gen2 ja gen3 bensiini versiot. Tiedän jo että gen2 on se paras versio tekniikaltaan, mutta kovasti haluaisin kuulla parjatusta gen3 omistajilta kokemuksia, niin huonossa kuin hyvässä, sillä jostain syystä se gen3 kiinnostelee eniten. Juutuubista kattonut miljoona videta mutta ne on aina usasta ja ilmastot sun muut ei täsmää, joten gen3 omistaneet, avatkaa toki sanainen arkkunne
 
Tarpeeksi monta outlanderia tullut nyt käytyä koeajamassa ja uskottava on ettei ne siitä yhtään paremmaksi muutu.

Mustana hevosena korkeamman nelivetohybridin etsinnässä tuli vastaan opel grandland x/peugeot 3008(facelift). Osaako joku kertoa noiden akuston/tekniikan yms kestosta, onko mitä tyyppivikoja jne.

Tiedän että ovat ranskalaisia, sitä ei tarvitse kommentoida.
Täällä Grandland X PHEV 2020 nelivetomalli ollut nyt kolme vuotta alla, ja kokonaisuutena olen oikein tyytyväinen. Tietyn valmistuserän akustoissa oli jotain häikkää ja ne vaihdettiin maahantuojan piikkiin. Oma pirssini kuului tähän erään. Olihan se mukava saada yli neljä vuotta vanhaan autoon tehdasuusi ajoakku. Ei sillä -- en huomannut rangessa mitään eroa, vaikka sinänsä ahkerasti on tullut sähköllä ajettua koko omistusajan. Nyt autolla ajettu ~70kkm, joista itse ~50kkm. Ensimmäisen omistajan sähköajoista ei mitään tietoa, mutta omassa käytössä autoa tullut ladattua lähes joka päivä. Polttiksen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia tai vikoja.

Ei liene tyyppivika, mutta myös auton sisäinen laturi oli viallinen, ja sekin vaihdettiin takuuseen toissavuonna. Ensimmäinen omistaja oli ottanut normaalin kahden vuoden takuun päälle vuoden lisätakuun, mutta sain vielä jälkikäteen ostettua maksimijatkot takuulle, joten tänä vuonna sekin umpeutuu. Ainoa mikä riepoo on MyOpel-applikaatio joka aivan kuun asennosta riippuen joko saa yhteyden autoon tai ei. En tiedä meneekö auto huiman vuorokauden ajamattomuuden jälkeen johonkin minisäästömoodiin talvella ettei autoon saa enää yhteyttä. Ärsyttävä ominaisuus/bugi joka tapauksessa, kun olisihan se auto mukava lämpimäksi saada näillä pakkaskeleillä.
 
Tässä alkanut himottamaan palata takaisin Hondan piiriin, ajelin Civic type-Rällä 10v ja se oli mukavaa aikaa, aloin vain tulemaan liian vanhaksi moiselle autolle. Nyt volkkari vuosien jälkeen alkanut kiinnostelemaan CR-V kovasti, ei mitkään uudet tosin vaan gen2 ja gen3 bensiini versiot. Tiedän jo että gen2 on se paras versio tekniikaltaan, mutta kovasti haluaisin kuulla parjatusta gen3 omistajilta kokemuksia, niin huonossa kuin hyvässä, sillä jostain syystä se gen3 kiinnostelee eniten. Juutuubista kattonut miljoona videta mutta ne on aina usasta ja ilmastot sun muut ei täsmää, joten gen3 omistaneet, avatkaa toki sanainen arkkunne
Mulla oli 2007vm cr-v ja ainut moite oli iso polttoaineen kulutus. Varmaan vieläkin ajaisin sillä jos ei olisi lunastukseen mennyt jolloin mittarissa oli jo yli 300tkm. Aika huoleton auto oli.
 
Mulla oli 2007vm cr-v ja ainut moite oli iso polttoaineen kulutus. Varmaan vieläkin ajaisin sillä jos ei olisi lunastukseen mennyt jolloin mittarissa oli jo yli 300tkm. Aika huoleton auto oli.
Laskitko keskikulutusta? Ajan semmosta maantie työmatkaa ja aika pikkasen kaupunkia, kilsoja tulee vuodessa ehkä 6000-8000, eli ei paljoa
 
Tämä onkin isoin huoli tuon Teslan suhteen.


Jep, OM646 on ilmeisesti todella luotettava, mutta kyllä tuossa pre-faceliftissä on auttamatta vanhentunut sisusta ja moottorissakin liian vähän hönkää itselle.



Pitää vielä itsekkin pyöritellä Exceliä tuommoisen 250CDI W204/W212:n (14k€) ja 2021 Model 3:n (30k€) välillä, niin eiköhän se sillä selviä kumman käyn hakemassa.
Itse ajellut vastaavalla 200tkm 651 kanssa ja mukavampi se on kuin 646. Vetää jo matalilla kierroksilla mukavasti ja jatkuu vaan. 7-lovinen myös motarilla parempi.
Rattilukon moottori kannattaa vaihtaa heti uuteen, niin ei jätä tielle ja saattaa ne suuttimen tiivisteetkin alkaa vuotaa noilla kilsoilla. Aina on jotain.

Mutta älä nyt ainakaan yli kymppitonnia maksa tuollaisesti. Näitä liikkuu päivittäin huutokaupassa, kun autoliikkeet myy vaihtoautoja pois. Sieltä voi bongata ihan hyviä löytöjä.
 
Mitäs pitäisi osata Audi A5 2018/2019, bensa, autom. osata katsoa jos sellaisen renkaita menisi potkimaan? Jakohihna varmaan, mutta onko siellä jotain tyyppivikaa tjms. mitä yleisesti tiedetään?
 
Onko vaihteisto huollettu (koskaan) ja nelikkona onko mitään havaintoja onko muuten voimansiirtoa huollettu.
 
Mitäs pitäisi osata Audi A5 2018/2019, bensa, autom. osata katsoa jos sellaisen renkaita menisi potkimaan? Jakohihna varmaan, mutta onko siellä jotain tyyppivikaa tjms. mitä yleisesti tiedetään?
Voi koittaa kysyä montako kannua öljyä menee huoltojen välissä.

Luulin öljynkulutuksen ilmaantuvan VAGeissa jossain 100+ tkm paikkeilla, mutta juttelin hiljattain uudehkon VW T-Rocin (1.5 bensa) omistajan kanssa, ja hän on joutunut lisäilemään vaikka autolla ajettu vasta 30 tkm :D
 
Voi koittaa kysyä montako kannua öljyä menee huoltojen välissä.

Luulin öljynkulutuksen ilmaantuvan VAGeissa jossain 100+ tkm paikkeilla, mutta juttelin hiljattain uudehkon VW T-Rocin (1.5 bensa) omistajan kanssa, ja hän on joutunut lisäilemään vaikka autolla ajettu vasta 30 tkm :D

Longlife käytössä ja ajo sen verran rasittavaa, ettei tehdasöljyjen ominaisuudet riittäneet ekaan huoltoon asti? :hmm: Tosin taitavat puhua, että hieman voi kulua sisäänajon aikana ja että sen jälkeen tasoittuisi. Mikä lie totuus.
 
Kiitos.
Noissa ei muuten kuulemma ole hihnaa, vaan jakoketju, eli pitäisi kai siltä osin olla huoltovapaa.

Ei se ketjukaan välttämättä ole ikuinen tänä päivänä. Mutta vaihteiston toimintaahan noissa automaateissa kannattaa aina tunnustella. Miksei myös kaikki sähkölaitteet lukkoja, lasinnostimia, penkinsäätöjä ym. myöten.

 
Kiitos.
Noissa ei muuten kuulemma ole hihnaa, vaan jakoketju, eli pitäisi kai siltä osin olla huoltovapaa.

Varsinkin vagin tapauksessa jakoketju ei todellakaan takaa huoltovapautta. Ja nykyään aika monellakin valmistajalla "huoltovapaa" ketju on kestänyt aika paljon vähemmän.

Kun kyse on tuollaisesta EA888 sukuisesta bensakoneesta, otan 10/10 kerrasta mieluummin hihnalla olevan version kuin ketjulla olevan. Ei se hihnaremppa nyt niin kallis ole per vuosi verrattuna ketjuun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 862
Viestejä
4 616 899
Jäsenet
75 929
Uusin jäsen
SylvesterFin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom