Mikä auto minulle?

Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.

Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.

Riippuu moottorista. Noissa taitaa olla joissakin se surkea THP moottori?
 
Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.

Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.
Riippuu moottorista. Noissa taitaa olla joissakin se surkea THP moottori?
Eikös THP ole tullut 2010 jälkeen? Tuon ajan koneissa taitaa olla huolettomampi kone, mutta antipollutionit vaivasi joitain. Lisäksi voi olla sähkövikoja, tosin luulisi että sellaiset olisi suodattuneet pois 20 vuoden aikana. Google voi kertoa enemmän.
 
Eikös THP ole tullut 2010 jälkeen? Tuon ajan koneissa taitaa olla huolettomampi kone, mutta antipollutionit vaivasi joitain. Lisäksi voi olla sähkövikoja, tosin luulisi että sellaiset olisi suodattuneet pois 20 vuoden aikana. Google voi kertoa enemmän.
THP-moottorit tulivat markkinoille v. 2006 ja Citroen C4:ään v. 2008.
 
Uusien sähköautojen hinnat ja arvonalenemat hirvittää, joten katse on taas alkanut kääntymään käytettyjen markkinoihin. Olen tässä ollut sähköauton ostoaikeissa jo tovin ja vaikka alunperin hylkäsin Volvon XC40:n hieman liian pienenä tiloiltaan ja rangeltaan, niin nyt se onkin palannut taas harkintaan koska käytettyjen nelivetojen hinnat alkaa olemaan varsin houkuttelevia. Tuo Volvo ei ehkä valtavasti loista milläkään yksittäisellä osa-alueella, mutta toisaalta vaikuttaisi olevan aika eleettömän tasavahva suorittaja lähes kaikilla niistä. Isoin akilleen kantapää on range/kulutus, mutta toisaalta pikalatausnopeudet- ja käyrät on ilmeisesti varsin hyviä koska akun esilämmitys löytyy ja toisaalta meillä muutenkin suunnileen 95% päiväajoista on maksimissaan luokkaa 200 km ja auton saisi aina kotona töpseliin. Osittainhan kova kulutus johtuu myös jatkuvasta nelivedosta, joten sitäkään ei voi yksiselitteisen huonona juttuna pitää.

Eli, vm. 21-22 < 80 tkm ajettu Volvo XC40 recharge täyssähkö nelikkona ja mieluiten mahdollisimman varusteltuna (lähinnä pilot ja plus). Uhka vai mahdollisuus? Tehdastakuuhan tuon ikäisissä on jo takanapäin, mutta akkutakuuta löytyy vielä ja ilmeisesti noissa ei kuitenkaan mitään kovin isoja/kalliita vikoja ole kuitenkaan tähän asti ilmennyt? Vähän kyllä hirvittäisi lyödä +35 kiloeuroa käytettyyn autoon kun muutama vuosi sitten sillä hinnalla olisi vielä saanut erittäin pätevän uuden ja on se kuitenkin yhden keittiörempan vähemmän rahaa kuin uusi sähkäri vastaavilla ominaisuuksilla...

Sama auto Polestar 2:na olisi sinänäs myös ihan kiinnostava ja mielestäni paljon paremman näköinen, mutta luulen että lapsiperheen tarpeisiin Volvon tilat olisi kuitenkin paremmat.
 
Viimeksi muokattu:
Uusien sähköautojen hinnat ja arvonalenemat hirvittää, joten katse on taas alkanut kääntymään käytettyjen markkinoihin. Olen tässä ollut sähköauton ostoaikeissa jo tovin ja vaikka alunperin hylkäsin Volvon XC40:n hieman liian pienenä tiloiltaan ja rangeltaan, niin nyt se onkin palannut taas harkintaan koska käytettyjen nelivetojen hinnat alkaa olemaan varsin houkuttelevia. Tuo Volvo ei ehkä valtavasti loista milläkään yksittäisellä osa-alueella, mutta toisaalta vaikuttaisi olevan aika eleettömän tasavahva suorittaja lähes kaikilla niistä. Isoin akilleen kantapää on range/kulutus, mutta toisaalta pikalatausnopeudet- ja käyrät on ilmeisesti varsin hyviä koska akun esilämmitys löytyy ja toisaalta meillä muutenkin suunnileen 95% päiväajoista on maksimissaan luokkaa 200 km ja auton saisi aina kotona töpseliin. Osittainhan kova kulutus johtuu myös jatkuvasta nelivedosta, joten sitäkään ei voi yksiselitteisen huonona juttuna pitää.

Eli, vm. 21-22 < 80 tkm ajettu Volvo XC40 recharge täyssähkö nelikkona ja mieluiten mahdollisimman varusteltuna (lähinnä pilot ja plus). Uhka vai mahdollisuus? Tehdastakuuhan tuon ikäisissä on jo takanapäin, mutta akkutakuuta löytyy vielä ja ilmeisesti noissa ei kuitenkaan mitään kovin isoja/kalliita vikoja ole kuitenkaan tähän asti ilmennyt? Vähän kyllä hirvittäisi lyödä +35 kiloeuroa käytettyyn autoon kun muutama vuosi sitten sillä hinnalla olisi vielä saanut erittäin pätevän uuden ja on se kuitenkin yhden keittiörempan vähemmän rahaa kuin uusi sähkäri vastaavilla ominaisuuksilla...

Sama auto Polestar 2:na olisi sinänäs myös ihan kiinnostava ja mielestäni paljon paremman näköinen, mutta luulen että lapsiperheen tarpeisiin Volvon tilat olisi kuitenkin paremmat.

Volvon osalta tulee mieleen nämä huhut ohjelmisto-ongelmista, eli siinä suhteessa nähtävästi yhtä hyvä/hyytyvä kuin Voltswagen. Mistä herää kysymys, että miksi pienehkö Volvo eikä Voltswagen? Toki Volvo on kalliimman luokan auto, mutta tappiin varusteltuja GTX:iä saa kuitenkin varsin edukkaasti ja Travel Assist on saanut suht paljon kehuja.



Uutta sähköautoa en itsekään ostaisi, en juuri nyt. Käytetty on varmempi valinta tässä hetkessä, kun joku muu on kärsinyt kalleimmat kilometrit.
 
Viimeksi muokattu:
Volvon osalta tulee mieleen nämä huhut ohjelmisto-ongelmista, eli siinä suhteessa nähtävästi yhtä hyvä/hyytyvä kuin Voltswagen.

Joo jotain pientä on vissiin ollut, mutta toisaalta tuntuu, että vähän kaikissa sähkäreissä on jotain ohjelmisto-ongelmia...

Mistä herää kysymys, että miksi pienehkö Volvo eikä Voltswagen? Toki Volvo on kalliimman luokan auto, mutta tappiin varusteltuja GTX:iä saa kuitenkin varsin edukkaasti ja Travel Assist on saanut suht paljon kehuja.

Klonkswagenia on tullut ajettua ihan jonkin verran koska isäukolla on id4 GTX. Vaikka meillä ajoprofiili onkin pääosin lähipyöritystä ja kotilataamista, niin syy siihen miksi Volkkari ei ole ollut oikein harkinnassa on niinkin yksinkertainen, että viimeksi kuin oli tuo lainassa: nollakeli, yli tunti ajoa takana ja lataushuiput 46 kW. Järkihän tuollaisessa menisi pidemmän päälle, kun kuitenkin säännöllisesti n. 300 km/suunta mummolareissuja tehdään.

Volvohan ei myöskään sisätiloiltaan ole mitenkään pieni, vaan ainoastaan kontti on markkinasegmentoinnin takia jätetty hassun lyhyeksi. Toisaalta kontin korkeus ja perän muoto antaa lisätilaa ja tilantarve reissuihin pienentyy meillä huomattavasti kun nuorempi muksu ei enää tarvitse rattaita mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Samat ajatukset kuin edellä, mut itellä on vastakkainen XC40 ja EV6. Kiassa olis isompi range, parempi lataus (ainakin kesällä), parempi takuu, enemmän tilaa ja enemmän varusteita (esim. HUD). ICCU vähän hirvittää (varsinkin nyt kun niiden saatavuus on huono) ja valot on huonommat, myös ne paremmat matriisit on huonommat kuin Volvon matriisivalot. Volvossa karvan verran enemmän maavaraa ja ehkä luotettavampi? Käyttöliittymä vähän mietityttää Kiassa.

Näistä autopilotti-toiminnoista en ole varma, yksi XC40 jota koeajoin vuosia sitten ei ollut kovin hyvä. Pilot assist ajoi kuin flipperissä, tehden pieniä korjauksia kokoajan laidasta laitaan nykivästi. Toivottavasti se on parantanut. Ens vuoden puolella pitää koeajaa molemmat..

VAGin tuotteet olen jättänyt pois, kun ei sen ratin kanssa selviä ja tuo latauskäyrä ja esilämmityksen puute häiritsee. Jos niistä joku pitäisi valita, niin Enyaq, siinä sentään on oikeat napit ratissa.
 
Minun mielipide on se, että jos autossa vietät prosenttuaalisesti paljonkin aikaa (etkä siis autoradalla, vaan maantiellä), niin se junaefekti, että miten vaivattoman luontevasti auto kulkee, sekä mukavuus, eli miten vähän hytinää ja tytinää, melua jne., on A-jutu.

Amerikassa ovat ymmärtäneet mukavuuden ja kyseisen junaefektin päälle. Ei johdu varmasti vähiten siitä, että tiestö on pitkälle hyvin erilaista, suoraa ja pitkää matkaa. Siellä ei suhailla serpentiini teitä ihan niin paljoa.
Eurooppalaisetkin autot optimoidaan "amerikkalaiseen makuun", joitain erikoisautoja lukuun ottamatta.

Mukavuus ja ajo-ominaisuudet ei ole ihan pikkujuttu välttämättä. Ne vaikuttaa enemmän ajavalla aivan kaikkeen.
Paljonko päivästäsi energiaa kuluu autonratissa? Tuleeko rentouttava mukavuusefekti pitkän työpäivän jälkeen vai ei? (Se tunne kun koko päivän seisottua istut mukavaan penkkiin, laitat D:n päälle, ja mukava alusta alla, lipuen vain kotiin, osin matkustajana, kuin itsestään kulkevalla junalla).

Mukavuus ja vaivattomuus, vaikuttaa osaltaa ihan kaikkeen tehokkuutta ja yleisterveyttä koskeviin spekseihin. Vietätkö kaikki työmatkat ym. meluisassa tai ajettavuudeltaan energiaa vaativassa autossa vai et. Se vaikuttaa kaikkeen speksein muissa päivän asioissa.

Se onko Hud-näyttö, tai joutuuko autoa käyttämään tilastollisesti vähän harvemmin korjaamolla jonkun halvan nivelen vaihdon takia, on toissijaisia, vaikka siinä ns. Esson keskustelussa niitä helposti noteerattuja.
 
Viimeksi muokattu:
Uusien sähköautojen hinnat ja arvonalenemat hirvittää, joten katse on taas alkanut kääntymään käytettyjen markkinoihin.
Tuli juuri tehtyä laskelmia autojen arvonalenemasta. 2024 myyntidatan perusteella pystyi laatimaan odotusarvot pääoman kehitykselle aina 20-vuotiaihin autoihin asti. Yllätyin kovin, kun keskimääräinen arvonalenema per vuosi onkin 13% luokkaa - yleensä aina puhutaan vanhemmissa autoissa 5-7% tasosta. Noh, nytpä onkin niin, että yleinen raportointi on vähän harhaanjohtavaa. Nimittäin nuo 5-7% vuosialenemat on laskettu suhteessa auton myyntihintaan uutena. Silloin ko. arvo ei kerro oman pääoman kehityksestä vuositasolla.

Sain kerättyä datasta sellaisen nyrkkisäännön, että jos auto on iältään 2-15 vuotias ostettaessa, niin sidotun pääoman kehitys on vuotta kohti noin 13% (siis kun verrataan aina edelliseen vuoteen joka vuosi). Yllättävän kova lukema. Tästä päästäänkin siihen, että kaikkein tärkein tekijä arvon menetyksen kannalta on käytetyssä autossa absoluuttinen ostohinta. Se vaikuttaa pääoman menetykseen paljon enemmän kuin auton ikä tai edes rahoituksen korot. Vasta siinä vaiheessa, kun auton ikä ylittää 16 vuotta, päästään lähemmäs 10% vuosimenetystä.
 
Tuli juuri tehtyä laskelmia autojen arvonalenemasta. 2024 myyntidatan perusteella pystyi laatimaan odotusarvot pääoman kehitykselle aina 20-vuotiaihin autoihin asti. Yllätyin kovin, kun keskimääräinen arvonalenema per vuosi onkin 13% luokkaa - yleensä aina puhutaan vanhemmissa autoissa 5-7% tasosta. Noh, nytpä onkin niin, että yleinen raportointi on vähän harhaanjohtavaa. Nimittäin nuo 5-7% vuosialenemat on laskettu suhteessa auton myyntihintaan uutena. Silloin ko. arvo ei kerro oman pääoman kehityksestä vuositasolla.

Sain kerättyä datasta sellaisen nyrkkisäännön, että jos auto on iältään 2-15 vuotias ostettaessa, niin sidotun pääoman kehitys on vuotta kohti noin 13% (siis kun verrataan aina edelliseen vuoteen joka vuosi). Yllättävän kova lukema. Tästä päästäänkin siihen, että kaikkein tärkein tekijä arvon menetyksen kannalta on käytetyssä autossa absoluuttinen ostohinta. Se vaikuttaa pääoman menetykseen paljon enemmän kuin auton ikä tai edes rahoituksen korot. Vasta siinä vaiheessa, kun auton ikä ylittää 16 vuotta, päästään lähemmäs 10% vuosimenetystä.

Esson baarissako 5-7% tasosta on puhuttu, en ole koskaan kuullutkaan? Eikä siihen kyllä varmaan vanhemmallakaan autolla oikein pääse. 2000€ autossa arvo putoaisi ensimmäisenä vuonna vain 100-140€, mikä kuulostaa aivan liian pieneltä, ja sen jälkeen vieläkin vähemmän. Voi toki pitää paikkansakin pelkästään Nettiauton hintoja selailemalla, mutta käytännössä ei sitten kuitenkaan, koska kun kansipahvi tms. lopulta hajoaa ja auto menee romuttamolle, niin arvonalenema viimeisenä vuotena onkin helposti 80-90%...

Laskemasi 13% alenema sopii yhteen muun tiedon kanssa. Luin hiljan Autoliiton näkemyksen, että auton arvo alenee ensimmäisenä vuotena 18% ja sen jälkeen 14% vuodessa. Autoliiton luvut voi tosin olla jostain ajalta ennen koronaa, toki kilometreistäkin riippuen.
 
Esson baarissako 5-7% tasosta on puhuttu, en ole koskaan kuullutkaan?
Hyvin monissa julkaisuissa on noita lukuja käytetty vuosien varrella (enemmän tosin 7% kuin 5% lukuja, koska kyse on ollut useimmiten enintään 10-vuotiaista autoista). Mutta asiahan perustuu siihen, että prosentit on tällöin ilmoitettu suhteessa uuden auton hintaan. Sitä vaan ei ole juuri koskaan mitenkään täsmennetty, eli olen automaattisesti vain olettanut puheen olleen vuosittaisesta arvon muutoksesta, vaikka näin ei olekaan ollut.
 
Esson baarissako 5-7% tasosta on puhuttu, en ole koskaan kuullutkaan? Eikä siihen kyllä varmaan vanhemmallakaan autolla oikein pääse. 2000€ autossa arvo putoaisi ensimmäisenä vuonna vain 100-140€, mikä kuulostaa aivan liian pieneltä, ja sen jälkeen vieläkin vähemmän. Voi toki pitää paikkansakin pelkästään Nettiauton hintoja selailemalla, mutta käytännössä ei sitten kuitenkaan, koska kun kansipahvi tms. lopulta hajoaa ja auto menee romuttamolle, niin arvonalenema viimeisenä vuotena onkin helposti 80-90%...

Laskemasi 13% alenema sopii yhteen muun tiedon kanssa. Luin hiljan Autoliiton näkemyksen, että auton arvo alenee ensimmäisenä vuotena 18% ja sen jälkeen 14% vuodessa. Autoliiton luvut voi tosin olla jostain ajalta ennen koronaa, toki kilometreistäkin riippuen.
Kovalta kuulostaa 18 % ensimmäinen vuosi ja sen jälkeen 14 %. Voi joillain merkeillä ja keskimääräistä enemmän ajavalla pitää paikkaansa, mutta keskimääräisen vuosisuoritteen Toyota-kuski päässee huomattavasti edullisemmin.

Ostin 2016 uuden Auris farkkuhybridin kaikilla varustepaketeilla (safety, plus ja comfort, eli ledit, navi, tutkat, p.kamera, kaistavahti, autom. hätäjarrutus, nopeusrajoitusten tunnistus, automaattinen taskupysäköinti, avaimeton lukitus ja käynnistys jne.) kaksilla renkailla ja kaksilla Toyotan alkuperäisillä aluvanteilla hintaan 30 800 €. Auto tuli ajoon noin 8,75 vuotta sitten.

Auris:
30 800 € * 0,93 ^ 8,75 = 16 322 €

Nettiauton maks. 125 tkm (noin 14 700 km/a) ajettujen pyynnit alkavat 16 890 eurosta, joten tappiin asti varustellun uutena ostetun hybridin arvo on laskenut noin 7 %/a. Jos en olisi ruksinut kaikkia varusteita, olisi uudesta asti arvonlasku tällä hetkellä noin 6,5 %/a.


Kaveri sai samaan aikaan alleen uuden Avensiksen bensafarkun (aut.) kaksilla aluvanteilla ja hyvillä varusteilla 31 500 €. Tiedän, kun otin hänelle tuon tarjouksen samalta myyjältä, jolta olin oman juuri laittanut tehdastilaukseen.

Avensis:
31 500 € * 0,93 ^ 8,75 = 16 693 €

Nettiauton maks. 125 tkm ajettujen pyynnit alkavat 18 490 eurosta, joten uutena ostetun aven arvo on laskenut selvästi alle 7 %/a.


Hain alle 125 tkm ajettuja. Meillä molemmilla on oikeasti vielä vähemmän kilsoja (65 - 80 tkm). Kummallakaan ei ollut vaihtoautoa liikkeeseen, vaan myimme ne itse pois.

Screenshot_2024-12-23-20-59-47-38_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2024-12-23-20-59-23-35_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 468
Viestejä
4 552 713
Jäsenet
74 989
Uusin jäsen
Verri_T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom