Mikä auto minulle?

Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.

Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.

Riippuu moottorista. Noissa taitaa olla joissakin se surkea THP moottori?
 
Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.

Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.
Riippuu moottorista. Noissa taitaa olla joissakin se surkea THP moottori?
Eikös THP ole tullut 2010 jälkeen? Tuon ajan koneissa taitaa olla huolettomampi kone, mutta antipollutionit vaivasi joitain. Lisäksi voi olla sähkövikoja, tosin luulisi että sellaiset olisi suodattuneet pois 20 vuoden aikana. Google voi kertoa enemmän.
 
Eikös THP ole tullut 2010 jälkeen? Tuon ajan koneissa taitaa olla huolettomampi kone, mutta antipollutionit vaivasi joitain. Lisäksi voi olla sähkövikoja, tosin luulisi että sellaiset olisi suodattuneet pois 20 vuoden aikana. Google voi kertoa enemmän.
THP-moottorit tulivat markkinoille v. 2006 ja Citroen C4:ään v. 2008.
 
Uusien sähköautojen hinnat ja arvonalenemat hirvittää, joten katse on taas alkanut kääntymään käytettyjen markkinoihin. Olen tässä ollut sähköauton ostoaikeissa jo tovin ja vaikka alunperin hylkäsin Volvon XC40:n hieman liian pienenä tiloiltaan ja rangeltaan, niin nyt se onkin palannut taas harkintaan koska käytettyjen nelivetojen hinnat alkaa olemaan varsin houkuttelevia. Tuo Volvo ei ehkä valtavasti loista milläkään yksittäisellä osa-alueella, mutta toisaalta vaikuttaisi olevan aika eleettömän tasavahva suorittaja lähes kaikilla niistä. Isoin akilleen kantapää on range/kulutus, mutta toisaalta pikalatausnopeudet- ja käyrät on ilmeisesti varsin hyviä koska akun esilämmitys löytyy ja toisaalta meillä muutenkin suunnileen 95% päiväajoista on maksimissaan luokkaa 200 km ja auton saisi aina kotona töpseliin. Osittainhan kova kulutus johtuu myös jatkuvasta nelivedosta, joten sitäkään ei voi yksiselitteisen huonona juttuna pitää.

Eli, vm. 21-22 < 80 tkm ajettu Volvo XC40 recharge täyssähkö nelikkona ja mieluiten mahdollisimman varusteltuna (lähinnä pilot ja plus). Uhka vai mahdollisuus? Tehdastakuuhan tuon ikäisissä on jo takanapäin, mutta akkutakuuta löytyy vielä ja ilmeisesti noissa ei kuitenkaan mitään kovin isoja/kalliita vikoja ole kuitenkaan tähän asti ilmennyt? Vähän kyllä hirvittäisi lyödä +35 kiloeuroa käytettyyn autoon kun muutama vuosi sitten sillä hinnalla olisi vielä saanut erittäin pätevän uuden ja on se kuitenkin yhden keittiörempan vähemmän rahaa kuin uusi sähkäri vastaavilla ominaisuuksilla...

Sama auto Polestar 2:na olisi sinänäs myös ihan kiinnostava ja mielestäni paljon paremman näköinen, mutta luulen että lapsiperheen tarpeisiin Volvon tilat olisi kuitenkin paremmat.
 
Viimeksi muokattu:
Uusien sähköautojen hinnat ja arvonalenemat hirvittää, joten katse on taas alkanut kääntymään käytettyjen markkinoihin. Olen tässä ollut sähköauton ostoaikeissa jo tovin ja vaikka alunperin hylkäsin Volvon XC40:n hieman liian pienenä tiloiltaan ja rangeltaan, niin nyt se onkin palannut taas harkintaan koska käytettyjen nelivetojen hinnat alkaa olemaan varsin houkuttelevia. Tuo Volvo ei ehkä valtavasti loista milläkään yksittäisellä osa-alueella, mutta toisaalta vaikuttaisi olevan aika eleettömän tasavahva suorittaja lähes kaikilla niistä. Isoin akilleen kantapää on range/kulutus, mutta toisaalta pikalatausnopeudet- ja käyrät on ilmeisesti varsin hyviä koska akun esilämmitys löytyy ja toisaalta meillä muutenkin suunnileen 95% päiväajoista on maksimissaan luokkaa 200 km ja auton saisi aina kotona töpseliin. Osittainhan kova kulutus johtuu myös jatkuvasta nelivedosta, joten sitäkään ei voi yksiselitteisen huonona juttuna pitää.

Eli, vm. 21-22 < 80 tkm ajettu Volvo XC40 recharge täyssähkö nelikkona ja mieluiten mahdollisimman varusteltuna (lähinnä pilot ja plus). Uhka vai mahdollisuus? Tehdastakuuhan tuon ikäisissä on jo takanapäin, mutta akkutakuuta löytyy vielä ja ilmeisesti noissa ei kuitenkaan mitään kovin isoja/kalliita vikoja ole kuitenkaan tähän asti ilmennyt? Vähän kyllä hirvittäisi lyödä +35 kiloeuroa käytettyyn autoon kun muutama vuosi sitten sillä hinnalla olisi vielä saanut erittäin pätevän uuden ja on se kuitenkin yhden keittiörempan vähemmän rahaa kuin uusi sähkäri vastaavilla ominaisuuksilla...

Sama auto Polestar 2:na olisi sinänäs myös ihan kiinnostava ja mielestäni paljon paremman näköinen, mutta luulen että lapsiperheen tarpeisiin Volvon tilat olisi kuitenkin paremmat.

Volvon osalta tulee mieleen nämä huhut ohjelmisto-ongelmista, eli siinä suhteessa nähtävästi yhtä hyvä/hyytyvä kuin Voltswagen. Mistä herää kysymys, että miksi pienehkö Volvo eikä Voltswagen? Toki Volvo on kalliimman luokan auto, mutta tappiin varusteltuja GTX:iä saa kuitenkin varsin edukkaasti ja Travel Assist on saanut suht paljon kehuja.



Uutta sähköautoa en itsekään ostaisi, en juuri nyt. Käytetty on varmempi valinta tässä hetkessä, kun joku muu on kärsinyt kalleimmat kilometrit.
 
Viimeksi muokattu:
Volvon osalta tulee mieleen nämä huhut ohjelmisto-ongelmista, eli siinä suhteessa nähtävästi yhtä hyvä/hyytyvä kuin Voltswagen.

Joo jotain pientä on vissiin ollut, mutta toisaalta tuntuu, että vähän kaikissa sähkäreissä on jotain ohjelmisto-ongelmia...

Mistä herää kysymys, että miksi pienehkö Volvo eikä Voltswagen? Toki Volvo on kalliimman luokan auto, mutta tappiin varusteltuja GTX:iä saa kuitenkin varsin edukkaasti ja Travel Assist on saanut suht paljon kehuja.

Klonkswagenia on tullut ajettua ihan jonkin verran koska isäukolla on id4 GTX. Vaikka meillä ajoprofiili onkin pääosin lähipyöritystä ja kotilataamista, niin syy siihen miksi Volkkari ei ole ollut oikein harkinnassa on niinkin yksinkertainen, että viimeksi kuin oli tuo lainassa: nollakeli, yli tunti ajoa takana ja lataushuiput 46 kW. Järkihän tuollaisessa menisi pidemmän päälle, kun kuitenkin säännöllisesti n. 300 km/suunta mummolareissuja tehdään.

Volvohan ei myöskään sisätiloiltaan ole mitenkään pieni, vaan ainoastaan kontti on markkinasegmentoinnin takia jätetty hassun lyhyeksi. Toisaalta kontin korkeus ja perän muoto antaa lisätilaa ja tilantarve reissuihin pienentyy meillä huomattavasti kun nuorempi muksu ei enää tarvitse rattaita mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Samat ajatukset kuin edellä, mut itellä on vastakkainen XC40 ja EV6. Kiassa olis isompi range, parempi lataus (ainakin kesällä), parempi takuu, enemmän tilaa ja enemmän varusteita (esim. HUD). ICCU vähän hirvittää (varsinkin nyt kun niiden saatavuus on huono) ja valot on huonommat, myös ne paremmat matriisit on huonommat kuin Volvon matriisivalot. Volvossa karvan verran enemmän maavaraa ja ehkä luotettavampi? Käyttöliittymä vähän mietityttää Kiassa.

Näistä autopilotti-toiminnoista en ole varma, yksi XC40 jota koeajoin vuosia sitten ei ollut kovin hyvä. Pilot assist ajoi kuin flipperissä, tehden pieniä korjauksia kokoajan laidasta laitaan nykivästi. Toivottavasti se on parantanut. Ens vuoden puolella pitää koeajaa molemmat..

VAGin tuotteet olen jättänyt pois, kun ei sen ratin kanssa selviä ja tuo latauskäyrä ja esilämmityksen puute häiritsee. Jos niistä joku pitäisi valita, niin Enyaq, siinä sentään on oikeat napit ratissa.
 
Minun mielipide on se, että jos autossa vietät prosenttuaalisesti paljonkin aikaa (etkä siis autoradalla, vaan maantiellä), niin se junaefekti, että miten vaivattoman luontevasti auto kulkee, sekä mukavuus, eli miten vähän hytinää ja tytinää, melua jne., on A-jutu.

Amerikassa ovat ymmärtäneet mukavuuden ja kyseisen junaefektin päälle. Ei johdu varmasti vähiten siitä, että tiestö on pitkälle hyvin erilaista, suoraa ja pitkää matkaa. Siellä ei suhailla serpentiini teitä ihan niin paljoa.
Eurooppalaisetkin autot optimoidaan "Amerikkalaiseen" makuun, joitain erikoisautoja lukuun ottamatta.

Mukavuus ja ajo-ominaisuudet ei ole ihan pikkujuttu välttämättä. Ne vaikuttaa enemmän ajavalla aivan kaikkeen.
Paljonko päivästäsi energiaa kuluu autonratissa? Tuleeko rentouttava mukavuusefekti pitkän työpäivän jälkeen vai ei? (Se tunne kun koko päivän seisottua istut mukavaan penkkiin, laitat D:n päälle, ja mukava alusta alla, lipuen vain kotiin, osin matkustajana, kuin itsestään kulkevalla junalla).

Mukavuus ja vaivattomuus, vaikuttaa osaltaa ihan kaikkeen tehokkuutta ja yleisterveyttä koskeviin spekseihin. Vietätkö kaikki työmatkat ym. meluisassa tai ajettavuudeltaan energiaa vaativassa autossa vai et. Se vaikuttaa kaikkeen speksein muissa päivän asioissa.

Se onko Hud-näyttö, tai joutuuko autoa käyttämään tilastollisesti vähän harvemmin korjaamolla jonkun halvan nivelen vaihdon takia, on toissijaisia, vaikka siinä ns. Esson keskustelussa niitä helposti noteerattuja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 401
Viestejä
4 550 164
Jäsenet
74 984
Uusin jäsen
Tere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom