Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muuten totta, mutta tehokkain Peugeot Sport -versio on eri maata; se, jonka tunnistaa 262-270 hv tehosta. Noissa ei ole jakopäitä mennyt ilmeisesti käytännössä lainkaan eikä karstoittuminenkaan, tai öljynkulutus, ole ollut tavallista suurempaa. Tekivät ko. moottoriin isoja muutoksia ja ilmeisesti saivat sen lopultakin kestämään. Ei sillä, nuo tehoversiot nyt eivät sinänsä liity tähän aiempaan keskusteluun - mutta on nyt kuitenkin niin, että ihan kaikki THP:t eivät sysipaskoja sittenkään ole.Se THP ei kyllä ole missään kohtaa millään käsittelyllä edes etäisesti OK peli. Modernin ajan paskimpia moottoreita.
Käsittääkseni VTi on perinteinen monipisteruisku. Ei ole korkeapainepumppua kuormittamassa jakopäätä eikä suoraruiskujen karstaongelmia.Eikö VTi ole THP ilman turboa? Olen ymmärtänyt, että samanlaisia öljynkulutusongelmia kuin THPssa ja varmaan yleisiä suorasuihkujenkin ongelmia? Voihan se korjaussarjalla käsitelty THPkin olla ok peli? Nämä muistikuvat monen vuoden takaa, kun sitikkaa harkitsin.
Käsittääkseni VTi on perinteinen monipisteruisku. Ei ole korkeapainepumppua kuormittamassa jakopäätä eikä suoraruiskujen karstaongelmia.
Onko VTi PSA:n viimeinen monipisteruisku?
Ei taida olla mitään koostetta. Itse yleensä kaivan esim. kirjastosta Tekniikan maailman, jossa on itseäni kiinnostavan mallin arvostelu.Onkohan mitään sivustoa, missä olisi vertailtu autojen ajovaloja ja sisämelua? Nuo on toki hankala mitata tarkasti, kun riippuvat polttimoista ja renkaista jne, mutta kertoisi se ei niin tieteellinen vertailukin jo jotain. Koitin googletella, mutta heikoin tuloksin. Nyt varsinkin syyspimeillä työmatkaa ajaessa (osittain valaisemattomilla teillä) täytynyt todeta, että seuraavan auton hankintaan vaikuttaa myös se minkätasoiset (lähi)valot siinä on. Ikävä ajaa pimeässä huonoilla valoilla.
Muutamassa autoarvostelussa suht uusille autoille pistänyt silmään, kun on erikseen mainittu heikot lähi/kaukovalot miinukseksi. Jännä miten autoja ollut liikenteessä jo yli 100 vuoden ajan ja hyviä ajovaloja osattiin tehdä jo 90-luvulla (ilmeisesti vanhoissa Saabeissa ollut hyvät valot) vaikkei ollut mitään LEDejä tai Xenoneja käytössä. Ilmeisesti hyvät ajovalot ei ole korkealla prioriteettilistalla kaikilla valmistajilla, vaan muotoilu jne menee edelle
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa paitsi ehkä kaupunkiautojen osalta. Esimerkiksi Saksan autobaanat on täysin pimeitä.Suurin osa autojen myyntialueista on lähes täydellistä katuvaloverkostoa, ei tällaiset periferiat tuo rahaa.
Kaukovaloille voikin tehdä jotain mutta lähivaloille ei taida juurikaan olla laillisia parannuskeinoja. Joihinkin autoihin voi toki jälkiasentaa premium-ajovalot mutta se ei ole ihan halpaa lystiä.Onneksi rahalla voi suurelta osin saada parempaa valaistusta ja esim IIHS on alkanut kiinnittämään seikkaan huomioita, toivottavasti NCAP myös.
Aina ne premiumvalotkaan eivät ole tae hyvistä valoista. Meillä 2019 vuoden kugassa(facelift) oli 3k€ premium xenon valopaketti...en ole koskaan ajanut autolla missä olisi tuoreeltaan noin surkeat valot ollut. Valokuvio, kirkkaus ja kantomatka olivat jotain uskomattoman huonoa...pelkkä sininen "usva" joka kävi silmiin kun et käytännössä nähnyt mitään kunnolla.Kaukovaloille voikin tehdä jotain mutta lähivaloille ei taida juurikaan olla laillisia parannuskeinoja. Joihinkin autoihin voi toki jälkiasentaa premium-ajovalot mutta se ei ole ihan halpaa lylystiä.
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
Mitä suosittelette?
- Hinta alle 15k€
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
- Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
- Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Sahkoauto ei ole halpa jos joutuu julkisilla lataamaan niin nekin tiedot taytyisi ensin kysella ennenkuin ehdottelee sahkoautoa. 50tkm pystyy kylla ajamaa kotilatauksella ja silloin suosittelisin jotain pari vuotta vanhaa Teslaa.Diesel tai täyssähkö joka tapauksessa omasta mielestä vaihtoehdot, plugareita ei kannata harkita tuolla ajoprofiililla.
Sahkoauto ei ole halpa jos joutuu julkisilla lataamaan niin nekin tiedot taytyisi ensin kysella ennenkuin ehdottelee sahkoautoa. 50tkm pystyy kylla ajamaa kotilatauksella ja silloin suosittelisin jotain pari vuotta vanhaa Teslaa.
Vedänpä sulle ässän hihasta ja tämmönen huomiolta sivuunjäänyt, hiukan mitäänsanomaton (hyvässä mielessä) katumaasturin kuvatus. Isälleni valkkasin kymmenen vuotta sitten kun nämä tuli takaisin Suomeen moisen Ssangyongin huihain tilalle ja sillä se ajelee vieläkin. Ei vikoja, mutta jarruja pitää käyttää reilusti tai takasatulat jumii.
Ainakin sellaisessa "pienessä" autoilumaassa kuin Saksassa katuvalot loppuvat heti taajaman reunassa, eikä moottoriteilläkään valoja ole juuri ollenkaan. Menee offtopiciksi, mutta kyllä niitä hyviä lähivaloja luulisi arvostettavan muuallakin.Suurin osa autojen myyntialueista on lähes täydellistä katuvaloverkostoa, ei tällaiset periferiat tuo rahaa. Onneksi rahalla voi suurelta osin saada parempaa valaistusta ja esim IIHS on alkanut kiinnittämään seikkaan huomioita, toivottavasti NCAP myös.
Ei jaksa millään istua laturin päässä 300km välein noilla kilsoilla. Hyvä idea muuten, mutta ei jatkoon. Diesel varmaan fiksuin ajankäyttö / kulut - suhteessaHalvemmaksi se silti tulee kuin diesel. Neliveto + maavara on sellainen yhdistelmä, että sen kanssa tulee aina korkea kulutus. Esimerkinomaisesti, Spritmonitor raportoi keskikulutukseksi Golf Alltrackille (vm. 16-18) 6,63 l/100 km ja Passat Alltrackille jo 7,27 l/100 km. Jos mennään katumaasturikoreihin, niin vielä enemmän.
Mahtaa olla hienoa odotella näiden Ssanyongien varaosia maailmalta, kun samaan aikaan pitäisi ajaa 50 tkm vuodessa. Eli unohtaisin kaikki eksoottiset merkit...
Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
Mitä suosittelette?
- Hinta alle 15k€
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
- Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
- Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Ei jaksa millään istua laturin päässä 300km välein noilla kilsoilla. Hyvä idea muuten, mutta ei jatkoon. Diesel varmaan fiksuin ajankäyttö / kulut - suhteessa
Luotettavuus on suhteellista, mutta saattaisin noilla spekseillä katsella esim. Skoda Octaviaa, jossa olisi pre-urea 2.0tdi kone, 6-lovinen manuaali (tai märkä dsg:kin ehkä, ne on varsin luotettavia) ja nelivetojakin on. Huonon tien alusta vielä kylkeen niin matka taittuu.
Mutta jos nyt ennusteet pitää paikkaansa, että polttoaineen hinta eskaloituu taas yli 2€/l tasolle niin laskisin kyllä vakavasti että kannattaisiko täyssähköön siirtyminen. Käyttökulut on noilla kilsoilla niin valtavan paljon pienemmät sähköllä.
Diesel tai täyssähkö joka tapauksessa omasta mielestä vaihtoehdot, plugareita ei kannata harkita tuolla ajoprofiililla.
Osta mersu. C:t ja E:t sitten jos ei oo maavara pakollisena. Sitäkin saa airmaticilla sedaniin/farkkuun aika hyvin.Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
Mitä suosittelette?
- Hinta alle 15k€
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
- Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
- Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
VAG:n päästöhuijausdieseleistä on kuulunut huonoa, kuinka marmori on väkisin softannut uusiksi huollon yhteydessä ja sitten on alkanut paukkua EGR-venttiilejä ja kulutus noussut ym. kivaa. Niitä kannattaa ehkä välttää. Mutta joko ennen tai jälkeen dieselgaten ja ilman ureaa, niin peukku sille. Ehkä suoraan Octavia Scout tai Golf/Passat Alltrack? DSG on tosin huoltokuluriski - etenkin uudempia voi olla vaikea löytää manuaalina.
Osta mersu. C:t ja E:t sitten jos ei oo maavara pakollisena. Sitäkin saa airmaticilla sedaniin/farkkuun aika hyvin.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/glk/14704369
Eikös tämä ole se kuuluisa tonnin per nurkka.
Eikä nuo airmaticit niin vikaherkkiä ole mitä on annettu ymmärtää. Sen ensimmäiset 10 vuotta tuntuu toimivan, jonka jälkeen (ihan luonnollisesti) alkaa tulemaan remppaa per kulma ja siitä luonnollisena jatkumona kompura, kuivain, ilmalinjat.Orkkiksena ainakin, jopa yli. Riippuu mitä uusitaan ja onko 4matic vai ei. Pelkkä ilmajousi, ads-iskari vai koko ilmajousijalka. On se kyllä hyvä systeemi toimivana, kokemus w218 CLS ja w221 S.
Muistelen että kaveri joskus tuskaili ”sisarmerkki” Daewoon kanssa juuri tästä ongelmasta (oli muuten kevyt auto). Mutta onko tuo näin internet-aikakaudella niin suuri ongelma kun osia kuitenkin löytyy maailmalta? Suomesta tuskin löytyy mitään.Mahtaa olla hienoa odotella näiden Ssanyongien varaosia maailmalta, kun samaan aikaan pitäisi ajaa 50 tkm vuodessa. Eli unohtaisin kaikki eksoottiset merkit...
Hyvää keskustelua. Mersujen huollot myös mietityttää, ei varmaan halvimmasta päästä vaikka puhutaan vanhemmista meseistä? Noita Volvoja olen myös miettinyt.Onko jotain ajettavuuteen, hiljaisuuteen, ohituskiihtyvyyteen, vaihteistoon tai varusteisiin liittyviä juttuja? Vakkari nyt varmaan on ainakin must have, jos ei jopa ACC?
Jos isompaa autoa katselet, niin sittenhän sen on oltava diesel. Volvo? XC70 Mk3? V40CC? V60CC? Menee aikalailla budjetin ylärajoille, mutta kuitenkin. Miinuksena se, että vanhoilla dieseleillä on yleensä ajettu melkoisesti jo valmiiksi, joten remonttikierre on edessä. Toisaalta jos ei ole kovin kranttu, niin vähänajettujakin dieseleitä on aina välillä myynnissä yksittäisiä kappaleita sitä sun tätä.
Eikä nuo airmaticit niin vikaherkkiä ole mitä on annettu ymmärtää. Sen ensimmäiset 10 vuotta tuntuu toimivan, jonka jälkeen (ihan luonnollisesti) alkaa tulemaan remppaa per kulma ja siitä luonnollisena jatkumona kompura, kuivain, ilmalinjat.
Onhan se toki hemmetin kallis 10v vanhaan autoon alkaa pistämään kerrasta useita tonneja alustaremppaan, mutta menee ne iskarit rautajousillakin välillä vaihtoon.
Mielestäni noiden pussien hinnat on tullut aika paljon alaspäin, kun ilma-alustat yleistyneet.
Hyvää keskustelua. Mersujen huollot myös mietityttää, ei varmaan halvimmasta päästä vaikka puhutaan vanhemmista meseistä? Noita Volvoja olen myös miettinyt.
Ei sinänsä väliä ajettavuudella, kiihtyvyyksillä tai vaihteistolla. Suurimmaksi osaksi pitkän matkan ajoa niin manuaali kelpaa myös. Vakkari on pakko olla ja mieluummin jopa ACC, mutta ei ole pakollisuus kun se talvella kuitenkin kyykkää heti kun on lunta ja jäätä anturien/kameran edessä.
Hyvää keskustelua. Mersujen huollot myös mietityttää, ei varmaan halvimmasta päästä vaikka puhutaan vanhemmista meseistä?
Mitä nyt kahdesta Mersusta kokemuksia, aikasempi w211 ja nykyinen s212 dieselitä molemmat, niin perushuollot on molempiin helppoja ja halpoja jos tekee itse. Öljynsuodatin on ylhäällä esillä suoraan ja moottoriöljyt on suunniteltu imuvaihtajalla vaihdettavaksi. Suodatin on panos mallinen niin orkkislaatua saa alle 10e. Automaattilaatikko ei kuulu virallisesti huoltoohjelmaan mutta pakko huollattaa jos haluaa estää kalliita remppoja. Vanhempi 5-vaihteiseen on öljynvaihto melko helposti tehtävissä itse, mutta uudempi 7-vaihteinen on tarkempi öljyn määrästä (ei saa olla yhtään liian vähän eikä liian paljon) ja laadusta (ei saa olla esimerkiksi Commaa) eli pakko olla melkeimpä Star käytettävissä sekä nosturi. Vielä uudempi 9-vaihteinen lienee siitäkin tarkempi.
Muistelen että kaveri joskus tuskaili ”sisarmerkki” Daewoon kanssa juuri tästä ongelmasta (oli muuten kevyt auto). Mutta onko tuo näin internet-aikakaudella niin suuri ongelma kun osia kuitenkin löytyy maailmalta? Suomesta tuskin löytyy mitään.
Mulla on kyseisen firman valmistama auto ja tämän takia olen ajatellut, että siihen ei varmaan kannata upottaa hirveästi rahaa. Esim. automaattivaihteiston öljynvaihto saattaisi olla hyvä tehdä, mutta pitää katsoa että kannattaako. Rahallisesti ehkä järkevintä tehdä vain pakolliset huollot ja ajaa auto niin sanotusti paaliin.Jarrupalat tai koiranluut ei varmaankaan ole ongelma. Mutta jos tulee ajamisen estävä vika (puhallinmoottori, jäähdyttimen kenno, termostaatti, polttoainepumppu...), niin siinä sitten tutkitaan Ebaytä ja pohditaan, tulisiko osa nopeammin USA:sta vai sittenkin espanjalaiselta autopurkamolta. Sijaisauton toki saa vuokraamalla, mutta se maksaa.
V60 D3 5cyl hyvillä varusteilla.Pitäisi ostaa toinen auto työmatkoja varten. Speksit:
Mitä suosittelette?
- Hinta alle 15k€
- Luotettava
- Edullinen käyttää ja huoltaa, jotta km korvauksista jäisi mahd. paljon käteen rahaa
- Pääasiassa pitkän matkan ajoa, kilometrejä vuodessa arviolta 50tkm
- Mieluiten neliveto + maanvaraa, mutta ei pakko.
Sisarauto peugeot 307:n kanssa. Vaimon siskolla oli tuollainen 1.6 diesel+bmp viitisen vuotta, osti sen 168tkm ajettuna 1700 eurolla vuonna 2018. Tuona aikana autoon tuli suunnilleen 120tkm todella huonosti huollettuja kilometrejä. Vikoina oli jarruvalokytkin, takasatulat, käsijarruvaijeri ja etupyörän laakeri. Näytössä välähteli perinteiset antipollution faultit aina kuun asennosta riippuen. Vähällä siis pääsi ja naurettavan pieniruokainenkin oli.Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.
Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.
Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.
Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.
Onko Citroen C4 hyvä auto? Tässä lähialueilla olis tollaisia 2005ish n200k ajettuja tonnilla muutamia tarjolla, vaikuttaa ihan fiksuilta hintasekseen että onko Citroen ylipäätään aliarvostettu kun ei tonnin autot yleensä herätä luottamusta.
Ykkösautossa on jotain selittämätöntä vikaa ja ajattelin ostaa halvan sijaisauton ja mikäettei jäis pysyvämpään ajoonkin jos tykkää.
Eikös THP ole tullut 2010 jälkeen? Tuon ajan koneissa taitaa olla huolettomampi kone, mutta antipollutionit vaivasi joitain. Lisäksi voi olla sähkövikoja, tosin luulisi että sellaiset olisi suodattuneet pois 20 vuoden aikana. Google voi kertoa enemmän.Riippuu moottorista. Noissa taitaa olla joissakin se surkea THP moottori?
THP-moottorit tulivat markkinoille v. 2006 ja Citroen C4:ään v. 2008.Eikös THP ole tullut 2010 jälkeen? Tuon ajan koneissa taitaa olla huolettomampi kone, mutta antipollutionit vaivasi joitain. Lisäksi voi olla sähkövikoja, tosin luulisi että sellaiset olisi suodattuneet pois 20 vuoden aikana. Google voi kertoa enemmän.
Uusien sähköautojen hinnat ja arvonalenemat hirvittää, joten katse on taas alkanut kääntymään käytettyjen markkinoihin. Olen tässä ollut sähköauton ostoaikeissa jo tovin ja vaikka alunperin hylkäsin Volvon XC40:n hieman liian pienenä tiloiltaan ja rangeltaan, niin nyt se onkin palannut taas harkintaan koska käytettyjen nelivetojen hinnat alkaa olemaan varsin houkuttelevia. Tuo Volvo ei ehkä valtavasti loista milläkään yksittäisellä osa-alueella, mutta toisaalta vaikuttaisi olevan aika eleettömän tasavahva suorittaja lähes kaikilla niistä. Isoin akilleen kantapää on range/kulutus, mutta toisaalta pikalatausnopeudet- ja käyrät on ilmeisesti varsin hyviä koska akun esilämmitys löytyy ja toisaalta meillä muutenkin suunnileen 95% päiväajoista on maksimissaan luokkaa 200 km ja auton saisi aina kotona töpseliin. Osittainhan kova kulutus johtuu myös jatkuvasta nelivedosta, joten sitäkään ei voi yksiselitteisen huonona juttuna pitää.
Eli, vm. 21-22 < 80 tkm ajettu Volvo XC40 recharge täyssähkö nelikkona ja mieluiten mahdollisimman varusteltuna (lähinnä pilot ja plus). Uhka vai mahdollisuus? Tehdastakuuhan tuon ikäisissä on jo takanapäin, mutta akkutakuuta löytyy vielä ja ilmeisesti noissa ei kuitenkaan mitään kovin isoja/kalliita vikoja ole kuitenkaan tähän asti ilmennyt? Vähän kyllä hirvittäisi lyödä +35 kiloeuroa käytettyyn autoon kun muutama vuosi sitten sillä hinnalla olisi vielä saanut erittäin pätevän uuden ja on se kuitenkin yhden keittiörempan vähemmän rahaa kuin uusi sähkäri vastaavilla ominaisuuksilla...
Sama auto Polestar 2:na olisi sinänäs myös ihan kiinnostava ja mielestäni paljon paremman näköinen, mutta luulen että lapsiperheen tarpeisiin Volvon tilat olisi kuitenkin paremmat.
Volvon osalta tulee mieleen nämä huhut ohjelmisto-ongelmista, eli siinä suhteessa nähtävästi yhtä hyvä/hyytyvä kuin Voltswagen.
Mistä herää kysymys, että miksi pienehkö Volvo eikä Voltswagen? Toki Volvo on kalliimman luokan auto, mutta tappiin varusteltuja GTX:iä saa kuitenkin varsin edukkaasti ja Travel Assist on saanut suht paljon kehuja.
Tuttavaperheen vaimolla tuollainen kakkos/kauppakassiautona ja ajaa asiansa siinä oikein hyvin. Varsin pienihän se muuten on. Perheelliselle tai matkaa muuten taittavalle vähän erikoiselta valinnalta kuulostaa, sisätilat edestä kapeammat kuin vaikkapa kakkossukupolven Leafissa.Volvo XC40
Tuli juuri tehtyä laskelmia autojen arvonalenemasta. 2024 myyntidatan perusteella pystyi laatimaan odotusarvot pääoman kehitykselle aina 20-vuotiaihin autoihin asti. Yllätyin kovin, kun keskimääräinen arvonalenema per vuosi onkin 13% luokkaa - yleensä aina puhutaan vanhemmissa autoissa 5-7% tasosta. Noh, nytpä onkin niin, että yleinen raportointi on vähän harhaanjohtavaa. Nimittäin nuo 5-7% vuosialenemat on laskettu suhteessa auton myyntihintaan uutena. Silloin ko. arvo ei kerro oman pääoman kehityksestä vuositasolla.Uusien sähköautojen hinnat ja arvonalenemat hirvittää, joten katse on taas alkanut kääntymään käytettyjen markkinoihin.
Tuli juuri tehtyä laskelmia autojen arvonalenemasta. 2024 myyntidatan perusteella pystyi laatimaan odotusarvot pääoman kehitykselle aina 20-vuotiaihin autoihin asti. Yllätyin kovin, kun keskimääräinen arvonalenema per vuosi onkin 13% luokkaa - yleensä aina puhutaan vanhemmissa autoissa 5-7% tasosta. Noh, nytpä onkin niin, että yleinen raportointi on vähän harhaanjohtavaa. Nimittäin nuo 5-7% vuosialenemat on laskettu suhteessa auton myyntihintaan uutena. Silloin ko. arvo ei kerro oman pääoman kehityksestä vuositasolla.
Sain kerättyä datasta sellaisen nyrkkisäännön, että jos auto on iältään 2-15 vuotias ostettaessa, niin sidotun pääoman kehitys on vuotta kohti noin 13% (siis kun verrataan aina edelliseen vuoteen joka vuosi). Yllättävän kova lukema. Tästä päästäänkin siihen, että kaikkein tärkein tekijä arvon menetyksen kannalta on käytetyssä autossa absoluuttinen ostohinta. Se vaikuttaa pääoman menetykseen paljon enemmän kuin auton ikä tai edes rahoituksen korot. Vasta siinä vaiheessa, kun auton ikä ylittää 16 vuotta, päästään lähemmäs 10% vuosimenetystä.
Hyvin monissa julkaisuissa on noita lukuja käytetty vuosien varrella (enemmän tosin 7% kuin 5% lukuja, koska kyse on ollut useimmiten enintään 10-vuotiaista autoista). Mutta asiahan perustuu siihen, että prosentit on tällöin ilmoitettu suhteessa uuden auton hintaan. Sitä vaan ei ole juuri koskaan mitenkään täsmennetty, eli olen automaattisesti vain olettanut puheen olleen vuosittaisesta arvon muutoksesta, vaikka näin ei olekaan ollut.Esson baarissako 5-7% tasosta on puhuttu, en ole koskaan kuullutkaan?
Kovalta kuulostaa 18 % ensimmäinen vuosi ja sen jälkeen 14 %. Voi joillain merkeillä ja keskimääräistä enemmän ajavalla pitää paikkaansa, mutta keskimääräisen vuosisuoritteen Toyota-kuski päässee huomattavasti edullisemmin.Esson baarissako 5-7% tasosta on puhuttu, en ole koskaan kuullutkaan? Eikä siihen kyllä varmaan vanhemmallakaan autolla oikein pääse. 2000€ autossa arvo putoaisi ensimmäisenä vuonna vain 100-140€, mikä kuulostaa aivan liian pieneltä, ja sen jälkeen vieläkin vähemmän. Voi toki pitää paikkansakin pelkästään Nettiauton hintoja selailemalla, mutta käytännössä ei sitten kuitenkaan, koska kun kansipahvi tms. lopulta hajoaa ja auto menee romuttamolle, niin arvonalenema viimeisenä vuotena onkin helposti 80-90%...
Laskemasi 13% alenema sopii yhteen muun tiedon kanssa. Luin hiljan Autoliiton näkemyksen, että auton arvo alenee ensimmäisenä vuotena 18% ja sen jälkeen 14% vuodessa. Autoliiton luvut voi tosin olla jostain ajalta ennen koronaa, toki kilometreistäkin riippuen.
Tuttavaperheen vaimolla tuollainen kakkos/kauppakassiautona ja ajaa asiansa siinä oikein hyvin. Varsin pienihän se muuten on. Perheelliselle tai matkaa muuten taittavalle vähän erikoiselta valinnalta kuulostaa, sisätilat edestä kapeammat kuin vaikkapa kakkossukupolven Leafissa.
Autot onkin nykyään niin kasvanut, että Golffin ratissa tulee jo Passatti vibaa jne.En minä tuota kyllä millään ilveellä osaa kovin pienenä autona pitää muutoin kuin kontin osalta, itselläni kun "kauppakassi"-luokan autot on tyyliin VW Polo ja pienemmät. Eipä siinä, jos on liitua millä piirtää niin kyllä minä itsekin pitäisin kolmatta tonnia painavaa katumaasturia.
Koska liidun määrä on kuitenkin rajattu, niin joutuu miettimään vähän kompromisseja. Yksi niistä on se pärjäisikö sitä vähän pienemmällä kontilla. Toisaalta eipä tuo XC40 kontti ole ainakaan ilmoitettujen litrojen perusteella kuin parikymmentä litraa pienempi kuin nykyisen auton (Kia Optima PHEV farkku) ja korkeuden ja perän muodon takia voisin kuvitella, että täysi lasti on jokseenkin sama.
Kovalta kuulostaa 18 % ensimmäinen vuosi ja sen jälkeen 14 %. Voi joillain merkeillä ja keskimääräistä enemmän ajavalla pitää paikkaansa, mutta keskimääräisen vuosisuoritteen Toyota-kuski päässee huomattavasti edullisemmin.
Otos on suuri, mutta se yksinään ei takaa järkevää lopputulosta. Kuten käyttämäsi käyrän kuvatekstissäkin lukee:Tuo 13-14% year-on-year keskiarvo perustuu 30:een yleisimmän automallin myynteihin nettiautossa 2024 ja otos on ollut 360.000 myyntitapahtumaa. Se on kyllä niin hyvin markkinoita kuvaava otos kuin mahdollista. Vuosien väliset vertailut olen tehnyt toiseksi viimeisen artikkelissa esiintyvän käyrän pohjalta:
Eri tahdeissa hupenevat eurot – miten käytetyn auton arvo tippuu?
Arvonalenema on isoa rahanmenoa, joka koskee lähes kaikkia autoja. Saimme Nettiautolta laajan datan, jonka perusteella autojen välillä on tiettyjä, aivan loogisia eroja. Parhaiten arvoaan säilyttävät edullisten käyttökulujen autot sekä uudet nykyaikaiset automallit ensimmäisinä vuosikertoinaan.moottori.fi
Jotenkin on vaikeaa hahmottaa miten tuo Toyota on NIIN kaukana keskiarvosta. Kyllähän Toyota tunnetusti säilyttää arvonsa hyvin, mutta onko todella vuosittainen suhteellinen pudotus vain puolet keskiarvosta? On kyllä oleellinen asia jos todella noin on.