Yleistä keskustelua sähköautoista

Led umpioissa pitäisi olla erikseen lämmittimet kyllä. Tuskin tarvitsisi olla edes kovin tehokas kunhan olisi edes jotain lämpöä niin saisi sulatettua umpion pintaa ja pidettyä kosteuden poissa sisältä. Tuskin olisi edes kovin kallis varuste. Onhan noissa sivukameroissa ym. lämmittimet niin kai nyt umpioihinkin saisi.
Tarkoitatko, että Teslan kameroissa olisi lämmitin? Ei valitettavasti ole missään, vahingossa se elektroniikka tuottaa tarpeeksi lämpöä, että sivukameroihin vuotaa sisältä lämpöä.
 
Tarkoitatko, että Teslan kameroissa olisi lämmitin? Ei valitettavasti ole missään, vahingossa se elektroniikka tuottaa tarpeeksi lämpöä, että sivukameroihin vuotaa sisältä lämpöä.
Etukamerassa on vastuslangat tuulilasissa. Hämärämuistikuva että M3 Highlanderissä olisi b-pilareissa lämmittimet.
 
Etukamerassa on vastuslangat tuulilasissa. Hämärämuistikuva että M3 Highlanderissä olisi b-pilareissa lämmittimet.
En kyllä ole nähnyt, että olisi mitään erillisiä mutta eipä niissä kuitenkaan ole lämmittimiä kaikissa poislukien tuo etukamera.
 
Lisäksi jo aiemmissa VW-divisioonan autoissa ollut akun lämmityksen manuaalinen käynnistys on hävinnyt tai piilotettu niin monen valikon taakse että sitä ei löydy.
Tämä on kyllä videon kuvaajan puhdas user error. Varmaan olisi siinä kohtaa pitänyt hänen alkaa pohtia, että onko review ihan järkevää tehdä kun auton data ei ole käytössä.
 
Tämä on kyllä videon kuvaajan puhdas user error. Varmaan olisi siinä kohtaa pitänyt hänen alkaa pohtia, että onko review ihan järkevää tehdä kun auton data ei ole käytössä.

Tuommoinen "data ei käytössä" testi pitäisi tehdä kaikille autoille jo lähtökohtaisesti ja katsoa että oleelliset toiminnot ovat silloin käytettävissä.

Se tulee kaikille autoille eteen enemmin tai myöhemmin. Taisi viimeksi tulla Nissan Leaf autoille kun 3G lopetti toiminnan. Muillekkin niitä sattuu enemmän ja vähemmän säännöllisesti.
 
Tuommoinen "data ei käytössä" testi pitäisi tehdä kaikille autoille jo lähtökohtaisesti ja katsoa että oleelliset toiminnot ovat silloin käytettävissä.
Tämä on kyllä totta. Havainto videolla oli ihan arvokas, mutta esitystapa hassu ”tää ei toimi uli uli uli”. (En tosin katsonut kuin pätkän tuon kohdan ympäriltä, jos myöhemmin avasi asiaa rakentavammin.)

Ei ihan 6/5 laina-auto, kun ei dataa ja kesärenkaat talvella :D
 
Öh? Älä katso jos ei Macan kiinnosta?
Älä postaa viestejä jotka eivät noudata foorumin sääntöjä?

Sanotaan nyt vaikka perusteluksi referaattivaateelle vielä sääntöjen lisäksi se, että youtubessa on satoja tunteja Macan arvosteluja. Miksi juuri tuo kannattaa katsoa niiden satojen muiden vaihtoehtojen sijaan?
 
Viimeksi muokattu:
Älä postaa viestejä jotka eivät noudata foorumin sääntöjä?

Sanotaan nyt vaikka perusteluksi referaattivaateelle vielä sääntöjen lisäksi se, että youtubessa on satoja tunteja Macan arvosteluja. Miksi juuri tuo kannattaa katsoa niiden satojen muiden vaihtoehtojen sijaan?

No poistetaan video sitten ettei foorumipoliiseille tule paha mieli.
 
Älä postaa viestejä jotka eivät noudata foorumin sääntöjä?
Jos ei jaksa itse katsoa niin postaa videolinkin jonnekkin ja odottaa kommentteja videosta. :-)

No ilmeisesti se arvoituksen vastaus: yhdenpolkimen ajon puute.

Tiedä sitten oliko suunniteltu kamppis, negatiivinen otsikko luo katsojalle mielikuvan että kriittinen video ja auton hehkutus uppoaa hyvin katsojaan. vai ihan sitä perus klikki kalastelua.

Aiheeseen liittyen io-tech videotuotanto puolen video autosta ja sen ketju koeajossa-porsche-macan-turbo.566760/ (no tuossa ketjussa ei taida olla tiivistelmää , sen toivossa ei kannata klikkailla)
 
Viimeksi muokattu:
Led umpioissa pitäisi olla erikseen lämmittimet kyllä. Tuskin tarvitsisi olla edes kovin tehokas kunhan olisi edes jotain lämpöä niin saisi sulatettua umpion pintaa ja pidettyä kosteuden poissa sisältä. Tuskin olisi edes kovin kallis varuste. Onhan noissa sivukameroissa ym. lämmittimet niin kai nyt umpioihinkin saisi.
Joillain merkeillä on tuulettimet umpiossa, joka puhaltaa hukkalämpöä umpion etuosaan. Audi ainakin jossain mallissa näin mainosti led-umpioiden ollessa uutta tekniikkaa. Myös omassa Bemarissa kuuluu hurinaa valojen ollessa päällä ja umpion etuosa pysyy kuivana, vaikka keula olisi muuten märkä. Ei se toki tarkoita, ettei sopivalla kelillä ongelmia voisi olla, mutta toistaiseksi on valot pysyneet sulana kyllä. Takavalot sen sijaan muurautuu umpeen, mutta muotoilun takia niistäkin kyllä pilkottaa sivuilta valoa kumminkin.
 
Aiemmin oli monta sähköautotubettajaa tilauksessa, mutta nyt taisin vähän aikaa sitten perua viimeisimmänkin YouTube tilauksen tästä aiheesta.
Mulla tämä sähköautovideoiden katselu loppui ylipäänsä siihen kun vihdoinkin sai sähköauton vajaa pari vuotta sitten. Eipä sen jälkeen ole sähköauto asiat kiinnostaneet enää. Tajusi, että nämä on normaaleja autoja kaikessa tylsyydessään.
 
Mulla tämä sähköautovideoiden katselu loppui ylipäänsä siihen kun vihdoinkin sai sähköauton vajaa pari vuotta sitten. Eipä sen jälkeen ole sähköauto asiat kiinnostaneet enää. Tajusi, että nämä on normaaleja autoja kaikessa tylsyydessään.
Sama homma, ennen kuin auton ostin niin tuli katsottua kaikki maailman videot jne. Mutta eipä nyt enää jaksa kiinnostaa. Sitten kun alkaa olemaan seuraavan kerran auton vaihto ajankohtaista niin tulee taas katseltua ja vertailtua. Mutta nyt ei tule autoa vaihdettua vuosiin niin aika sama minkälaisia autoja on nyt.
 
Mulla tämä sähköautovideoiden katselu loppui ylipäänsä siihen kun vihdoinkin sai sähköauton vajaa pari vuotta sitten. Eipä sen jälkeen ole sähköauto asiat kiinnostaneet enää. Tajusi, että nämä on normaaleja autoja kaikessa tylsyydessään.
Mulla loppui sähköautovideoiden katselu siihen, kun ensimmäinen lataushybridi tuli pihaan. Sen jälkeen videoiden katselu on keskittynyt tiettyihin malleihin, jotka ovat ehdokkaina autoa hankkiessa. Vain kilpailukykyiset uutuudet (esim. ID7) saa klikkaamaan videon auki. Enemmänkin videot ovat liittyneet esim. camping-asioihin tai autoon saataviin lisäpalikoihin.
 
Mulla loppui sähköautovideoiden katselu siihen, kun ensimmäinen lataushybridi tuli pihaan. Sen jälkeen videoiden katselu on keskittynyt tiettyihin malleihin, jotka ovat ehdokkaina autoa hankkiessa. Vain kilpailukykyiset uutuudet (esim. ID7) saa klikkaamaan videon auki. Enemmänkin videot ovat liittyneet esim. camping-asioihin tai autoon saataviin lisäpalikoihin.
No myönnän, että olen hetken matkaa itsekin jotain videota joskus jaksanut katsoa, mutta en kauaa. Sisällön kun voi arvata melkein joka automallin kohdalla jo etukäteen. Jos on volkkari konsernin auto, niin softaa haukutaan (ihan aiheesta) ja kehutaan sitä tylsyyttä ja konservatiivisuutta. Sitten jos on saksalainen premium, niin kehutaan ajo-ominaisuudet maasta taivaaseen ja lisäksi penkit ja viimeistelyn laatu saa kehuja. Haukut tulee softan outouksista ja ylihinnasta.

Jne…

Edit. Niin ja tietysti Tesla on edelleen se referenssi, mihin verrataan sitten näitä muita, jotka yrittää kuroa eroa kiinni.
 
Mulla tämä sähköautovideoiden katselu loppui ylipäänsä siihen kun vihdoinkin sai sähköauton vajaa pari vuotta sitten. Eipä sen jälkeen ole sähköauto asiat kiinnostaneet enää. Tajusi, että nämä on normaaleja autoja kaikessa tylsyydessään.

Onko se nyt sitten lopullinen ratkaisu, eikä uutta autoa enää koskaan tarvitse hankkia, eikä niiden ominaisuudet kiinnosta?

Itse ainakin katselen videoita niistä autroista jotka koen potentiaalisiksi valinnoiksi seuraavassa autohankinnassa.
 
Onko se nyt sitten lopullinen ratkaisu, eikä uutta autoa enää koskaan tarvitse hankkia, eikä niiden ominaisuudet kiinnosta?

Itse ainakin katselen videoita niistä autroista jotka koen potentiaalisiksi valinnoiksi seuraavassa autohankinnassa.
En usko, että lopullinen on, enkä niin sanonutkaan. Jos autokuume jossain kohtaa nousee, niin saatan muutaman videon tulevista potentiaalisista automalleista katsella.

Mutta ennen oman ensimmäisen sähköauton hankintaa katselin eri videoita päivittäin ja lisäksi hain autoja 1-2krt kuukaudessa koeajoon ja pidin niistä omaa kirjanpitoa plussista ja miinuksista. Joku 15 isoakkuista sähköautoa taisin siinä koeajaa. Myöhemmin olen ajanut vajaa kymmenen lisää.
 
Mulla tämä sähköautovideoiden katselu loppui ylipäänsä siihen kun vihdoinkin sai sähköauton vajaa pari vuotta sitten. Eipä sen jälkeen ole sähköauto asiat kiinnostaneet enää. Tajusi, että nämä on normaaleja autoja kaikessa tylsyydessään.
No sama kävi kyllä täälläkin, että sähköauto tuli pihaan ja moni juttu on nyt hyvin tuttua eikä tarvitse lisätietoa enää.
 
Saksassa myydään ajamattomia sähköautoja, jotka on tämän tai viime vuoden mallia, yli 30 prosentin alennuksilla. Miksi tällaisia tarjouksia ei ole Suomessa, eikö tänne tuoda autoja kuin asiakastilausten perusteella?

 
Saksassa myydään ajamattomia sähköautoja, jotka on tämän tai viime vuoden mallia, yli 30 prosentin alennuksilla. Miksi tällaisia tarjouksia ei ole Suomessa, eikö tänne tuoda autoja kuin asiakastilausten perusteella?


Ohan esim. Kia EV6 saanu ihan hemmetin hyvillä diileillä korkotarjoiksineen kesäkuun lopulta lähtien. Ja Ioniq5/6 jopa liisaria jne. myös.
 
Saksassa myydään ajamattomia sähköautoja, jotka on tämän tai viime vuoden mallia, yli 30 prosentin alennuksilla. Miksi tällaisia tarjouksia ei ole Suomessa, eikö tänne tuoda autoja kuin asiakastilausten perusteella?

Tuollaiset diilit ovat yleensä jälleenmyyjien varastoista myytäviä autoja, ei valmistajan varaston purkua. Valmistajanhan ei ole varsinaisesti mitään tarvetta mainostaa sitä että auto on seissyt varastossa jo vuosikaupalla, eikä asiakaskaan kovin helposti voi mistään tietää, ellei sitten tehdä jotain faceliftiä tjsp.

Jos suomessa ei jälleenmyyjien ole tarpeen myydä varastossa oleva autoja -30% hinnalla, vaan menevät kaupaksi normaalilla kaupanteholla, niin miksi ihmeessä niitä alettaisiin dumppaamaan.
 
Tuollaiset diilit ovat yleensä jälleenmyyjien varastoista myytäviä autoja, ei valmistajan varaston purkua. Valmistajanhan ei ole varsinaisesti mitään tarvetta mainostaa sitä että auto on seissyt varastossa jo vuosikaupalla, eikä asiakaskaan kovin helposti voi mistään tietää, ellei sitten tehdä jotain faceliftiä tjsp.

Jos suomessa ei jälleenmyyjien ole tarpeen myydä varastossa oleva autoja -30% hinnalla, vaan menevät kaupaksi normaalilla kaupanteholla, niin miksi ihmeessä niitä alettaisiin dumppaamaan.
Ei valmistajilla, mutta maahantuojilla kyllä on. Hangossa saattaa olla kasa autoja, jotka eivät ole menneet kaupaksi. Nämä siis maahantuojan varastossa, eivätkä näy missään jälleenmyyjien listoilla. Noita sitten kaupataan hyvillä alennuksilla jämyjen kautta pois. Maahantuoja tulee alennuksia ja koroilla myyntiä.

Menkääpä vaikka kysymymään keneltä tahansa BMW jämyltä nyt iX -malleja. Noista saa sellaiset minimissään 20% pois listahinnoista (siellä tulee kallista talvirengaspakettia ja BMW Wallboxia kaupan päälle) ja rahoitusta alle 2% korolla. Saattaa koskea muitakin malleja mutta itse kilpailutin iX:ää ja jämyt avoimesti kertoivat BMW Suomen tukevan jämyjä (kun maahantuoja ei voi suoraan myydä, vaan mene jämyjen kautta).
 
Viimeksi muokattu:
Ei valmistajilla, mutta maahantuojilla kyllä on. Hangossa saattaa olla kasa autoja, jotka eivät ole menneet kaupaksi. Nämä siis maahantuojan varastossa, eivätkä näy missään jälleenmyyjien listoilla. Noita sitten kaupataan hyvillä alennuksilla jämyjen kautta pois. Maahantuoja tulee alennuksiall aj jopa koroilla myyntiä.

Menkääpä vaikka kysymymään keneltä tahansa BMW jämyltä nyt iX -malleja. Noista saa sellaiset minimissään 20% pois listahinnoista (siellä tulee kallista talvirengaspakettia ja BMW Wallboxia kaupan päälle) ja rahoitusta alle 2% korolla. Saattaa koskea muitakin malleja mutta itse kilpailutin iX:ää ja jämyt avoimesti kertoivat BMW Suomen tukevan jämyjä (kun maahantuoja ei voi suoraan myydä, vaan mene jämyjen kautta).
Joo, mutta kuitenkin kysyntää on riittävästi, niin ettei niitä tarvitse alkaa mainostamaan isoilla dumppaushinnalla. Osittainhan tuossa on kyse myös siitä miten merkin arvo säilyy. Jos virallinen myyntikanava alkaa dumpata uusia autoja, kaikkien käytettyjen vastaavien autojen hinta putoaa myös, joka romahduttaa autovalmistajan arvon säilymisen.. Esim Teslahan on tästä hyvä esimerkki, ja esim yhdysvalloissa niiden myynti kärsii nyt tästä, kun ne mielletään autoiksi jotka eivät pidä arvoaan. Jenkeissä tosin autot ovat yleisesti yllättävän kalliita, varsinkin kun otetaan huomioon niiden kevyet verotuskäytännöt.
 
Joo, mutta kuitenkin kysyntää on riittävästi, niin ettei niitä tarvitse alkaa mainostamaan isoilla dumppaushinnalla. Osittainhan tuossa on kyse myös siitä miten merkin arvo säilyy. Jos virallinen myyntikanava alkaa dumpata uusia autoja, kaikkien käytettyjen vastaavien autojen hinta putoaa myös, joka romahduttaa autovalmistajan arvon säilymisen.. Esim Teslahan on tästä hyvä esimerkki, ja esim yhdysvalloissa niiden myynti kärsii nyt tästä, kun ne mielletään autoiksi jotka eivät pidä arvoaan. Jenkeissä tosin autot ovat yleisesti yllättävän kalliita, varsinkin kun otetaan huomioon niiden kevyet verotuskäytännöt.
Eipä esim. BMW Suomi noita missään mainosta. Mutta kun kysyy, niin yllättäen autoja löytyy hyvällä alella. Noista Hangossa makaavista autoists ei löydy mitään Nettiautossa tai jämyjen nettisivuilla.

Ja tämä varmaan siksi, ettei suuremmin haluta hintoja näkyvästi polkea. Vaan aikamoisia alennuksia sai kysymällä myös jämyjen Nettiautossa oleviin ajamattomiin yksilöihin. Helposti lähti ekalla kysymällä 10-15te pois.
 
Ja ihan vastaavasti viitisen vuotta sitten ostin Seat Ibizan, joka löytyi vain liikkeessä käymällä myyjän listoista. Uusi auto ja 16% alennusta ja täysin kuluttomalla ja käsirahattomalla rahoituksella…

Eli Suomessa noita ei dumpata niinkään näkyvästi, vaan vähän vaivihkaa.
 
Eipä esim. BMW Suomi noita missään mainosta. Mutta kun kysyy, niin yllättäen autoja löytyy hyvällä alella. Noista Hangossa makaavista autoists ei löydy mitään Nettiautossa tai jämyjen nettisivuilla.

Ja tämä varmaan siksi, ettei suuremmin haluta hintoja näkyvästi polkea. Vaan aikamoisia alennuksia sai kysymällä myös jämyjen Nettiautossa oleviin ajamattomiin yksilöihin. Helposti lähti ekalla kysymällä 10-15te pois.
Juurikin noin. Vasta jos niitä autoja alkaa olla ihan tautisia määriä täytyy alkaa sita hintaa dumppaamaan "julkisesti".

On varmasti maahantuojia jotka eivät vaan tuo niitä autoja niin paljoa maahan että tuollaista tilannetta voisi syntyä, eli autoja tulee tosiaan maahan vain jos niitä on tilattu + esittelymallit. BMW on kyllä perinteisesti ollut sellainen merkki jolla ei juurikaan maahantuojan varastoa ole.
 
olen katsellut, että Hedinillä on noita MG4 ja MG5 autoja 2023 vuosimallilla ajamattomina aika paljon, toistaiseksi ei ole mitään ihmeellisiä tarjouksia niistä tullut, mutta onko joku kysynyt alennuksia tai saanut hyviä vaihtotarjouksia? Tuollainen MG4 LR ei kai ihan huono auto hintaansa ole. MG5 pahin puute taitaa olla etuvedon lisäksi lämpöpumpun puute.
 
olen katsellut, että Hedinillä on noita MG4 ja MG5 autoja 2023 vuosimallilla ajamattomina aika paljon, toistaiseksi ei ole mitään ihmeellisiä tarjouksia niistä tullut, mutta onko joku kysynyt alennuksia tai saanut hyviä vaihtotarjouksia? Tuollainen MG4 LR ei kai ihan huono auto hintaansa ole. MG5 pahin puute taitaa olla etuvedon lisäksi lämpöpumpun puute.
MG5:n kävin ajamassa ja muuta ei ollut valittamista kuin rengasmelu. Käy kysymässä mitä tarjoavat, eihän noi hinnat ole pahoja
 
Millähän taikasanalla noita pitää kysyä? Hei löytyykö sulla Hangon satamassa lojuvaa bemmiä halvalla, ennenkuin lakkaa satamasta?
 
Millähän taikasanalla noita pitää kysyä? Hei löytyykö sulla Hangon satamassa lojuvaa bemmiä halvalla, ennenkuin lakkaa satamasta?
Ihan kyselee myyjältä suoraan asiasta. Mä oli autoa vailla ja myyjä selitti tilanteen (Autoja Hangossa ja niihin hyvät alet) ja teki tarjouksen.
 
Mistähän johtuu että Tesla3/Y yrityspuyolen leasing-hinnat on selvästi vastaavan hintaista kilpailijaa isommat? Tyyliin 50k€ Tesla on leasinginnaltaan sama kuin 60k€ sähkö-VAG
 
Mistähän johtuu että Tesla3/Y yrityspuyolen leasing-hinnat on selvästi vastaavan hintaista kilpailijaa isommat? Tyyliin 50k€ Tesla on leasinginnaltaan sama kuin 60k€ sähkö-VAG
Arvonalenema. Teslalla se voi olla mitä vaan niin eivät voi tarjota halvalla.
 
"Hyundai says it has taken steps to fix the issue and to prevent any future employment of under-age workers." Siellä nostetaan käsi pystyyn virheen merkiksi ja lähdetään korjaamaan ongelmia. Eli ei kyllä hävettäisi yhtään, kun hynyja ei edes jenkeistä taideta Suomeen tuodakaan. Toista on yhden sähköautovalmistajan toimarin sekoilut, jotka vaan jatkuu ja pahenee ilman minkäänlaista itsereflektointia. Mielikuvilla autoja ostetaan ja tessua kyllä hävettäisi katsella pihassa, vaikka muuten kai omalla tavallaan ihan ok autoja ovatkin.
 
Mistähän johtuu että Tesla3/Y yrityspuyolen leasing-hinnat on selvästi vastaavan hintaista kilpailijaa isommat? Tyyliin 50k€ Tesla on leasinginnaltaan sama kuin 60k€ sähkö-VAG
Teslalla saattaa olla myös tiukemmat hinnat leasingyhtiölle (eli suoraan listahinnalla?), kun taas VAGineista liisarifirma saa paremmat alennukset.
 
"Hyundai says it has taken steps to fix the issue and to prevent any future employment of under-age workers." Siellä nostetaan käsi pystyyn virheen merkiksi ja lähdetään korjaamaan ongelmia. Eli ei kyllä hävettäisi yhtään, kun hynyja ei edes jenkeistä taideta Suomeen tuodakaan. Toista on yhden sähköautovalmistajan toimarin sekoilut, jotka vaan jatkuu ja pahenee ilman minkäänlaista itsereflektointia. Mielikuvilla autoja ostetaan ja tessua kyllä hävettäisi katsella pihassa, vaikka muuten kai omalla tavallaan ihan ok autoja ovatkin.
Vähä lapsityövoimaa ja käsi ylös virheen merkiksi että sori ku pääsi tapahtuun. Nyt voi taas parhain mielin ostaa Hyundaita kun tiedetään että vahinkohan se vain oli eikä koskaan enää tapahdu.

:rofl2:
 
Vähä lapsityövoimaa ja käsi ylös virheen merkiksi että sori ku pääsi tapahtuun. Nyt voi taas parhain mielin ostaa Hyundaita kun tiedetään että vahinkohan se vain oli eikä koskaan enää tapahdu.

:rofl2:
No todella vähän. Firman yhden alihankkijan käyttämä vuokratyöfirma lähetti yhden 13v lapsen töihin. Ei vaikuta kovin jatkuvalta käytännöltä vaan yksittäiseltä vuokratyöfirman ja alihankkijan sössimiseltä.
 
No todella vähän. Firman yhden alihankkijan käyttämä vuokratyöfirma lähetti yhden 13v lapsen töihin. Ei vaikuta kovin jatkuvalta käytännöltä vaan yksittäiseltä vuokratyöfirman ja alihankkijan sössimiseltä.
Vai jäävuoren huippu? Joku teki virheen ja tuo 13v löydettiin. Kuinka laajaa on todellisuudessa? Näitä voi jokainen pohtia mielessää tai sitten tuudittautua siihen että nyt on se kuuluisa käsi nostettu virheen merkiksi ja luvataan että tää oli vaan vahinko*.

* Vahingossa 13v teki 60h työviikkoa. rofl.
 
Vai jäävuoren huippu? Joku teki virheen ja tuo 13v löydettiin. Kuinka laajaa on todellisuudessa? Näitä voi jokainen pohtia mielessää tai sitten tuudittautua siihen että nyt on se kuuluisa käsi nostettu virheen merkiksi ja luvataan että tää oli vaan vahinko*.

* Vahingossa 13v teki 60h työviikkoa. rofl.
Tää on pelkkää provoa ja salaliittoteoriaa niin kauan kun on jotain faktaa esittää. Sitä ei tosin taida löytyä.
 
Huomautus - jätä provoilu pois ja keskity rakentavaan keskusteluun
Tää on pelkkää provoa ja salaliittoteoriaa niin kauan kun on jotain faktaa esittää. Sitä ei tosin taida löytyä.
No tottakai on vahvasti provoa. Vähän vain ajatuksia ilmoille kun nämä on nykyään tärkeitä keskustelunaiheita. Jos yksi lapsi niin miksei kaksi? Näitähän sitä puntaroidaan kovasti. Kiinalaiset autot ja uiguurit. Hyundai ja lapsityövoima. Tesla ja Elon Muskin mielipiteet. Kelle painaa mikäkin asia vaakakupissa kun autoa ostaa.

Henkilökohtaisesti minua ei haittaa vaikka sieltä nyt yksi tai kaksi lasta tuotantolinjoilta löytyy. Jos auto on hyvä niin kyllä se painaa enemmän vaakakupissa kuin paikalliset tuotantoketjun "virheet" tai pääjohtajan mielipiteet. E: Eiköhän Hyundai käy nyt tarkasti läpi kaikki alihankkijat ja omat tuotantolinjat ettei lapsia enää löydy. Sehän se tässä tärkeintä.
 
Toisaalta, kannattaako ostaa autoa joka on valmistettu maassa jodsa tuollainen on ylipäätään mahdollista?

Eihän nyt sivistysvaltiossa 13 vuotias lapsi voi edes töissä olla, kun on koulussa, eikä sivistysvaltiossa muutenkaan lapsityövoimaa käytetä missään todellisessa tuotannossa, vaikka lapset nyt taskurahojen vastineeksi jotan nurmikon leikkuuta tms voivatkin tehdä.
 
Toisaalta, kannattaako ostaa autoa joka on valmistettu maassa jodsa tuollainen on ylipäätään mahdollista?

Eihän nyt sivistysvaltiossa 13 vuotias lapsi voi edes töissä olla, kun on koulussa, eikä sivistysvaltiossa muutenkaan lapsityövoimaa käytetä missään todellisessa tuotannossa, vaikka lapset nyt taskurahojen vastineeksi jotan nurmikon leikkuuta tms voivatkin tehdä.
Eiköhän tää yksi keissi ollut vain pisara meressä. Jos EV-kuski haluaa huonosta omastatunnosta eroon, kannattaa se EV-heittää mäkeen huolimatta kuka sen on valmistanut.

"A study by New York University and the Geneva Center for Business and Human Rights finds that major auto, battery and electronics manufacturers are doing too little to ensure the cobalt they’re using doesn’t involve child labor at Congo’s numerous unsafe “artisanal” mines"

 
Eiköhän tää yksi keissi ollut vain pisara meressä. Jos EV-kuski haluaa huonosta omastatunnosta eroon, kannattaa se EV-heittää mäkeen huolimatta kuka sen on valmistanut.

"A study by New York University and the Geneva Center for Business and Human Rights finds that major auto, battery and electronics manufacturers are doing too little to ensure the cobalt they’re using doesn’t involve child labor at Congo’s numerous unsafe “artisanal” mines"

Jos jatketaan jossittelua, niin ehkä ei kannata ostaa autoa ollenkaan.
Mapping Child Labor Risks in the Global Automotive Industry

En usko, että sähkis on tässä mitenkään pahempi.
 
Mersun keulamerkit on tehty jo yli 10 vuoden ajan Afrikassa (sillon ku siirtyivät stanssatuista spreijattuijin lehviin konepellin merkin juurella... mitkä pahimmillaan lähti liuotinpesussa pois). Alihankintaketjut on aikamoisia ja saletisti maailman jokaisessa autossa/kännyssä on käytetty lapsi- ja about orjatyövoimaa.
 
Teslaa ei kannata ottaa, jos diggailee pysyä hengissä. 🍿
Edit: odotettavissa apologistien parhaimmat selittelyt sille, miksei ongelma todellakaan oo siinä valmistajassa vaan ihan jossain muussa. Aseanalogiaa odotellessa.. ei se ase ketään tapa, vaan se joka painaa liipasinta!1

"Tesla Model Y has earned the third-worst fatal accident rate among all SUVs. Its rate of 10.6 deaths per billion driven miles is about 5 times higher than the average SUV model. The Tesla Model Y is a very high volume model.

In addition to the Model Y having a much higher than average real-world fatality rate, iSeeCars also found that Tesla has the highest fatality rate overall as a brand. Its score is 5.6 and the industry average is just 2.8. The data clearly indicate that being a Tesla is not safer than being in a different brand. "


 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 724
Viestejä
4 563 886
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
Unswo86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom