Yleistä keskustelua sähköautoista

Pitäisikö Teslan moottorin kestää pidempään kuin 56 800 km? Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksensä, Tesla ei korvaa eikä kommentoi

Kari oli hankkinut vuoden 2013 Tesla Model S -auton käytettynä, jolloin Tesla oli antanut sille käytetyn auton kahden vuoden takuun. Moottori oli rikkoutunut ensimmäisen kerran joulukuussa 2019, jolloin takuu oli vielä voimassa ja moottori vaihdettiin. Tuolloin autolla oli ajettu 132 067 kilometriä. Sillä kertaa vika oli ilmennyt huollossa keskustietokoneen rikkoutumisen yhteydessä.


Tämä takuuseen vaihdettu moottori hajosi 18.7.2022, kun autolla oli ajettu kaikkiaan 188 000 kilometriä. Vaihtomoottori oli kestänyt siis 56 800 kilometriä.
Harmillinen tapaus; varsinkin, kun Tesla vetäytyy vastuusta. Herää kysymys, oliko tuo vaihtomoottori oikeasti uusi, kun kesti vain 56 800 kilometriä.
 
Ei se sormella pyyhkäsy auta kun seuraavalla pysäköintikerralla se on taas paskassa. Toki jos juuri ennen peruuttelua nouset autosta käyt sipasemassa sormella linssin puhtaaksi niin sitten mutta menee työlääksi.

No siis omassa autossa se kuraantuu lähinnä pidemmällä pätkällä ja kun lataukseen tarvittava piuha (asiointilataus) otetaan muutenkin takakontista niin lisävaiva on jotain nollan ja muutaman prosentin välissä kun kameran sipaisee puhtaaksi. Ei se tuossa nurkka pyörityksessä kuraan oikeastaan mene.
 
No siis omassa autossa se kuraantuu lähinnä pidemmällä pätkällä ja kun lataukseen tarvittava piuha (asiointilataus) otetaan muutenkin takakontista niin lisävaiva on jotain nollan ja muutaman prosentin välissä kun kameran sipaisee puhtaaksi. Ei se tuossa nurkka pyörityksessä kuraan oikeastaan mene.
Model 3:sessa menee jos on vesikurapaskakeli. Ihan riittää ajo 60alueella, puhumattakaan moottoritie/kehä3 ajosta. Se kamera pitäisi nousta autosta sipasemaan puhtaaksi juuri ennen peruuttamista, se on jo kerennyt likaantua jos ennen ajooon lähtöä sipaset sen puhtaaksi.
 
Model 3:sessa menee jos on vesikurapaskakeli. Ihan riittää ajo 60alueella, puhumattakaan moottoritie/kehä3 ajosta. Se kamera pitäisi nousta autosta sipasemaan puhtaaksi juuri ennen peruuttamista, se on jo kerennyt likaantua jos ennen ajooon lähtöä sipaset sen puhtaaksi.
Samaten ihmiset ovat pitkään mananneet noista peruutustutkista sitä, että jos ovat likaisia, niin eivät tahdo kunnolla tunnistaa. Eli pitäs puhdistaa.
 
Model 3:sessa menee jos on vesikurapaskakeli. Ihan riittää ajo 60alueella, puhumattakaan moottoritie/kehä3 ajosta.
Mun arkiajot pks on 100% kuvailemiasi, enkä ole kertaakaan lääppinyt sitä kameraa. Jos kylmiltään pitäisi nyt vastata, niin en edes tiedä missä se sijaitsee.
 
Samaten ihmiset ovat pitkään mananneet noista peruutustutkista sitä, että jos ovat likaisia, niin eivät tahdo kunnolla tunnistaa. Eli pitäs puhdistaa.
Nuo nyt on ollut aika jonninjoutavia aina pl. kesäkelit. En nyt tiedä haittaako paska, mutta talvella niitä saisi ainakin olla joka käänteessä putsailemassa. Vanhassa eemelissä paloi aina koko talven diskovalot sisällä lumisten tutkien vuoksi, joten tunnelman nostattajina puoltavat paikkaansa.
 
Omassa autossa on tutkat ja kamerat. Kamerat on vähän väliä niin paskaisia, että niistä ei näe mitään. Jotain yksittäistä tutkaa pitää putsailla ehkä kerran 1-2 kuukaudessa.
 
Omassa autossa on tutkat ja kamerat. Kamerat on vähän väliä niin paskaisia, että niistä ei näe mitään. Jotain yksittäistä tutkaa pitää putsailla ehkä kerran 1-2 kuukaudessa.
Tesloissahan on nykyään vain kamerat. Varsinkin keula-edellä parkkeeramisessa etupuskurikameran puute saa kyllä olemaan erityisen varovainen, jos keula ajetaan lähelle esim. seinää. Itsellä on USS&Ryzenillä varustettu kolmonen joten saan valikosta päällä joko tämän uuden Tesla Visionin tai sitten että auto käyttää perinteisiä parkkitutkia ja näyttää senttimetreissä etäisyyden esteeseen. Ite kyllä tykkään Tesla Visionista, helppo esim parkkeerata keula edellä ruutuun jos vastapäätäkin on ruutu. Visualisointi osaa näyttää missä kohtaa keula menee että ei mennä oman ruudun yli. Tosin kyllä napsautan parkkitutkat päälle jos ajan keulan lähelle esim. seinää.
 
Haluaako joku avata lämmitettävää tuulilasia sähköautossa?

Moneen autoon sellaista tarjotaan lisävarusteena, ainakin VAG:gineissa, mutta en täysin ymmärrä tarkoitusta. Polttomoottoriautossa lämmitettävä tuulilasi on helppo ymmärtää, kun auton normaali lämmitys tapahtuu polttomoottorin hukkalämmöllä, jota ei aivan heti käynnistyksen jälkeen ala syntyä. Mutta eikö sähköauton lämmityslaite ala heti puskea kuumaa ilmaa kabiiniin? Jolloin vaikka ei edes käyttäisi ajastettua tai mobiiliapplikaation kautta käynnistettyä lämmitystä, niin virta-avaimesta käännettyä "kiuas" alkaa heti toimia täydellä teholla ja puskea kuumaa ilmaa tuulilasille? Jolloin on kyse parin minuutin jutusta, ja ne pari minuuttia tarvitsee muutenkin jo lumen harjaamiseen ja sivuikkunoiden raappaamiseen.
 
6/5 toiminto. Kyllä esim. Mii lämpeää pirun nopeasti 6,5 kW teholla sisältä, mutta ottaa oma aikansa kunnes se lämpö menee lasiin. Lasissa olevat vastukset ovat pirusti nopeammat silti. Säästää tietysti myös energiaa, kun ei tarvitse lämmittää autoa pätsiksi lasin sulattamiseksi. Kosteilla syyskeleillä myös kiva pistää päälle, jos lasi meinaa huurtua. Jäätävä sade, aamun "panssarijää" jne.. Kaikki hoituu lämmitettävän tuulilasin kanssa paremmin.

Oikeastaan on ihme, että moinen ei ole tullut penkinlämmintinten kaltaiseksi vakiovarusteeksi pohjoiseen meneviin autoihin.
 
Haluaako joku avata lämmitettävää tuulilasia sähköautossa?

Moneen autoon sellaista tarjotaan lisävarusteena, ainakin VAG:gineissa, mutta en täysin ymmärrä tarkoitusta. Polttomoottoriautossa lämmitettävä tuulilasi on helppo ymmärtää, kun auton normaali lämmitys tapahtuu polttomoottorin hukkalämmöllä, jota ei aivan heti käynnistyksen jälkeen ala syntyä. Mutta eikö sähköauton lämmityslaite ala heti puskea kuumaa ilmaa kabiiniin? Jolloin vaikka ei edes käyttäisi ajastettua tai mobiiliapplikaation kautta käynnistettyä lämmitystä, niin virta-avaimesta käännettyä "kiuas" alkaa heti toimia täydellä teholla ja puskea kuumaa ilmaa tuulilasille? Jolloin on kyse parin minuutin jutusta, ja ne pari minuuttia tarvitsee muutenkin jo lumen harjaamiseen ja sivuikkunoiden raappaamiseen.
No kyllä ainakin id3:ssa tuo kytkee viellä lisävastukset päälle ja range tippuu, eikä koita vain lämpöpumpulla aukaista sitä. Toki on sen vertaa tehokas et ei tarvee kauvaa pitää päällä vaikka oisit menny iglulta näyttävään autoon..
 
No kyllä ainakin id3:ssa tuo kytkee viellä lisävastukset päälle ja range tippuu, eikä koita vain lämpöpumpulla aukaista sitä. Toki on sen vertaa tehokas et ei tarvee kauvaa pitää päällä vaikka oisit menny iglulta näyttävään autoon..
Selvyyden vuoksi totean tässä kohtaa, että id3:ssa ei ole tarjolla lämmitettävää lasia. Valitettavasti. id4 löytyy jo.
 
Selvyyden vuoksi totean tässä kohtaa, että id3:ssa ei ole tarjolla lämmitettävää lasia. Valitettavasti. id4 löytyy jo.
No ei joo suoraan lasia lämmittävää. Mutta ko laittaa tuulilasin lämmityksen ni jopas alkaa sulaan. Ilmeisestikkin vastukset juuri siellä alla si jotka alkaa ottaa tehoja.. muistaakseni noin 70km tippu heti range ko sen laitto päälle
 
Oikeastaan on ihme, että moinen ei ole tullut penkinlämmintinten kaltaiseksi vakiovarusteeksi pohjoiseen meneviin autoihin.
Joku sellainen muistikuva on että aika pitkään oli Fordilla patentti tuohon lämmitettävään tuulilasiin. Sen takia myös Volvoissa näitä oli. Nykyään kait patentit rauennu jos muiltakin löytyy.
 
No ei joo suoraan lasia lämmittävää. Mutta ko laittaa tuulilasin lämmityksen ni jopas alkaa sulaan. Ilmeisestikkin vastukset juuri siellä alla si jotka alkaa ottaa tehoja.. muistaakseni noin 70km tippu heti range ko sen laitto päälle
Kuulostaa enemmän, että range-laskurissa on bugi, jos se tuon tekee. Tuskin siellä paljoa enempää on tehoja kuin Miin 6,5 kW ja talvikeleillä tuo vastaa max. 30-40 km menetystä/h ja sekin vain jos käyttää ko. teholämmitystä koko ajan. Normaalissa 5-10 min kestävässä lasin aukipuhalluksessa kantama ei paljoa tuon lisäpuhalluksen takia todellisuudessa heikkene. Kabiinin muu lämmitys tietysti talvella ottaa paljon kantamasta pois, varsinkin pätkäajossa.
 
Kuulostaa enemmän, että range-laskurissa on bugi, jos se tuon tekee. Tuskin siellä paljoa enempää on tehoja kuin Miin 6,5 kW ja talvikeleillä tuo vastaa max. 30-40 km menetystä/h ja sekin vain jos käyttää ko. teholämmitystä koko ajan. Normaalissa 5-10 min kestävässä lasin aukipuhalluksessa kantama ei paljoa tuon lisäpuhalluksen takia todellisuudessa heikkene. Kabiinin muu lämmitys tietysti talvella ottaa paljon kantamasta pois, varsinkin pätkäajossa.
No en itse näe bugia siinä, lasi alkaa sulamaan todella tehokkaasti vs normi lämpöpumpun käyntiin, ja ko sen kytkee pois lasin sulaminen hidastuu ja range taas palautuu.. eli ihan musta toimii oikein laskennallisen kulutuksen kautta
 
Joku sellainen muistikuva on että aika pitkään oli Fordilla patentti tuohon lämmitettävään tuulilasiin. Sen takia myös Volvoissa näitä oli. Nykyään kait patentit rauennu jos muiltakin löytyy.

Ford käytti tuulilaseissaan vastuslankoja, joista kaikki eivät tykänneet pimeällä ajettaessa. VAG käsittääkseni on toteuttanut sen jotenkin muuten, tai ainakin mainostavat sen olevan näkymätön.

Vähän kyllä muutenkin ihmettelen, että jos Fordilla olisi patentti lämmitettävään tuulilasiin, niin miten se olisi myönnetty tai miten sitä ainakaan valvottaisiin. Keskiverto ammattimies saisi päähänsä laittaa vastuslangat myös tuulilasiin, koska ne on olleet autojen takaikkunoissa vuosikymmenien ajan...
 
Ford käytti tuulilaseissaan vastuslankoja, joista kaikki eivät tykänneet pimeällä ajettaessa. VAG käsittääkseni on toteuttanut sen jotenkin muuten, tai ainakin mainostavat sen olevan näkymätön.

Vähän kyllä muutenkin ihmettelen, että jos Fordilla olisi patentti lämmitettävään tuulilasiin, niin miten se olisi myönnetty tai miten sitä ainakaan valvottaisiin. Keskiverto ammattimies saisi päähänsä laittaa vastuslangat myös tuulilasiin, koska ne on olleet autojen takaikkunoissa vuosikymmenien ajan...
90-luvun lopussa oli Fordilla ainekin vastuslanka virityksiä tuulilasissa. Muistan kun uusi lasi makso maltaita tutun autossa. Vakuutus maksoi sen. Minulla ny vanha Toyota corolla, tuulilasiin puhaltaa vastus hässäkän kautta kuumaa.
 
Tuo alijäähtynyt sade taitaa olla parhaimpia hetkiä sille. Ei kokemusta, mutta ulkona parkissa pitäville varmasti hyvä varuste, Fr0dilla on ollu tuo olemassa lisävarusteena jo kasarin ajoilta.
 
Haluaako joku avata lämmitettävää tuulilasia sähköautossa?

Moneen autoon sellaista tarjotaan lisävarusteena, ainakin VAG:gineissa, mutta en täysin ymmärrä tarkoitusta. Polttomoottoriautossa lämmitettävä tuulilasi on helppo ymmärtää, kun auton normaali lämmitys tapahtuu polttomoottorin hukkalämmöllä, jota ei aivan heti käynnistyksen jälkeen ala syntyä. Mutta eikö sähköauton lämmityslaite ala heti puskea kuumaa ilmaa kabiiniin? Jolloin vaikka ei edes käyttäisi ajastettua tai mobiiliapplikaation kautta käynnistettyä lämmitystä, niin virta-avaimesta käännettyä "kiuas" alkaa heti toimia täydellä teholla ja puskea kuumaa ilmaa tuulilasille? Jolloin on kyse parin minuutin jutusta, ja ne pari minuuttia tarvitsee muutenkin jo lumen harjaamiseen ja sivuikkunoiden raappaamiseen.
Vaikka olisi kuinka tehokas lämmitin sisällä autossa niin kyllä se silti kestää ennenkuin lasit ovat ulkopuolelta lämpimät. Ja pyyhkijöiden päällä voi olla paksu kerros jäätä ja lunta, sulavat paljon nopeammin irti lasista jos edes se alaosa on lämmitetty.

Toki jos laittaa apista esilämmityksen päälle vaikka 5-10min ennen lähtöä niin sama kai se olisiko tuota vai ei, Tesla ainakin on ihan sula sen jälkeen muutenkin, mutta jos lähtee kylmiltään niin sitten hyvä.
 
Aivan paras keksintö lämmitettävä lasi. Yhdessä autossa ollut sellainen ja ärsyttää ettei nykyiseen sitä saanut edes rahalla. Kun kerran on sitä päässyt kokeilemaan kun sataa pakkesella vettä niin ymmärtää sen upeuden.
 
Sähkö VAG tuotteissa tuo on tosiaan jollain lämmitettävällä kalvolla toteutettu (eli ei vastuslankoja). Varmaan materiaalikehitys mennyt niistä Fordin ajoista eteenpäin ja itsekin kyllä tykkään että lasin saa sulaksi nopeasti ja se ei myöskään huurru todella kosteissa keleissä samalla lailla kuin ilman. Ihan kuningasvaruste.
 
Tesloissahan on nykyään vain kamerat. Varsinkin keula-edellä parkkeeramisessa etupuskurikameran puute saa kyllä olemaan erityisen varovainen, jos keula ajetaan lähelle esim. seinää. Itsellä on USS&Ryzenillä varustettu kolmonen joten saan valikosta päällä joko tämän uuden Tesla Visionin tai sitten että auto käyttää perinteisiä parkkitutkia ja näyttää senttimetreissä etäisyyden esteeseen. Ite kyllä tykkään Tesla Visionista, helppo esim parkkeerata keula edellä ruutuun jos vastapäätäkin on ruutu. Visualisointi osaa näyttää missä kohtaa keula menee että ei mennä oman ruudun yli. Tosin kyllä napsautan parkkitutkat päälle jos ajan keulan lähelle esim. seinää.
Tuo on hyvä yhdistelmä, että saa itse valita kumpaa järjestelmää käyttää. Olisivat vaan saaneet lisätä myös hybridimoodin, jossa kameroilla tehdään se yleiskuva, mutta tutkilla haetaan tarkka etäisyys sitten, kun ollaan n. 50cm päässä tai lähempänä estettä. Tuo olisi oikeasti varmaan aika hyvä silloin.

Toki muiden merkkien käyttämät 360 kamerat ja tutkilla tehtävä etäisyyksien mittaus ajaa saman asian, mutta huomattavasti pienemmillä tuotekehityskuluilla. Eikä edes tarvita Ryzenin tehoja tulkkamaan dataa.
 
Talvella, jos auto seisoo pihalla niin melko usein tuulilasi on sitten jäässä. Tuulilasin lämmitin päälle niin lasi on nopeasti sula ja vielä energiatehokkaasti. Nissan Ariyassa vastuslangat kyllä näkyvät lasissa, jos tarkasti katsoo, mutta ei nuo kyllä muuten ajoa häiritse.
 
Talvella, jos auto seisoo pihalla niin melko usein tuulilasi on sitten jäässä. Tuulilasin lämmitin päälle niin lasi on nopeasti sula ja vielä energiatehokkaasti. Nissan Ariyassa vastuslangat kyllä näkyvät lasissa, jos tarkasti katsoo, mutta ei nuo kyllä muuten ajoa häiritse.
Jäätävää tihkua sataessa ehkä kaikkein hyödyllisin tuo lämmitetty tuulilasi. En oikein muuten näe hyödylliseksi kun 5-10min auton esilämmitystä riittää kovemmillakin pakkasilla sulattamaan koko auton. Vähän sama homma kun ei tuo lämmitetty rattikaan ole niin must have juttu enää.

Polttis aikoina tuota lämpeevää rattia olisi kaivannut kun silloin tuli mentyä useammin kylmään autoon.
 
En kyllä usko että fordilla on mitään patenttia tuossa, on niitä ollut vakiovarusteena muissakin autoissa joissa huono ilmankierto.

Mä epäilen että Ford on tuolla lämmitettävällä tuulilasillaan paikannut autojensa taipumusta vetää tuulilasi huurteeseen (jonka ne tekee kyllä aika mielellään). Vähän samaan tapaan kuin Renaultillakin oli ainakin raskaassa kalustossa lämmitettävä tuulilasi vakiovarusteena, kun kopissa ilma vaihtui niin huonosti että pelkkä ilmastoinnin päällä pitäminen ei tahdo riittää.

Sähköautossa tuo kyllä varmastikin säästää jonkunverran energiaa, kun se huurteenpoisto tehdään täsmälämmityksellä, eikä tarvitse puhaltaa niin paljoa lämmintä ilmaa autosta ulos.
 
26 vuotta sitten ollut jo Scorpiossa. Eli patentti on jo ajat sitten vanhentunut.
Patenttia haettu todennäköisesti muutama vuosi aikaisemmin.
1985 Scorpiossa ym. siitä kohta 40 vuotta. Linkki ei kertonut tarkemmin mihin patentteihin viitattiin, ja ymmärtääkseni ei ensimmäinen lämitetty tuulilasi ja tuonkin jälkeen tuulilasin lämittämisestä patenteja* (ja yleisesti erikseen lasiin läpinäkyviä) . Mutuilen ettei ole nykyisellään sellaista patenttia kenelläkään mikä vaadittaisiin tänäpäivänä sellaisen tekemisen.

*
Päätelen mitä muissa yhteyksissä ja mitä löyty satunnaisen aiheeseen liittyvän patentin selvittelyissä viitattuihin muihin.

Mä epäilen että Ford on tuolla lämmitettävällä tuulilasillaan paikannut autojensa taipumusta vetää tuulilasi huurteeseen (jonka ne tekee kyllä aika mielellään). ...

Huonoa? toki jos suunnitellaan auto alusta saakka lämmitettävällä lasilla niin silloin on turhaa panostaa ilmalla sen lämittämistä. Mutta tehokas lämitettävä tuulilasi kyllä siltä osin pesee monen hyvän ilmalla lämitettävän. Ja jo polttiksissakin turvaudutta sähköön ilman lämittämisessä niin ei ole kyse polttoaineenkaan säästöstä.
Ainoa missä ehkä voi tulle negatiivinen kokemus on polttoainelämmittimillä esilämittävät, jos se ilmalla lämmiystä ei ole mitoitettu tuulilasiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ford keskusteluun päästiin niin merkiltä löytyy piilo-VAG jossa myös vihatut ratin hipaisukytkimet:


Kuulemma VW logo avaimessakin. Takuu taivaspaikalla on korotettu viiteen vuoteen volkkarin kahdesta.

En kyllä ymmärrä tuota Fordin mallinimien kierrättämistä, säästetään auton perään tulevissa merkeissä? No tämä ei sentään ole niin paha väärennös kuin ”Mustang”.
 
Ford keskusteluun päästiin niin merkiltä löytyy piilo-VAG jossa myös vihatut ratin hipaisukytkimet:


Kuulemma VW logo avaimessakin. Takuu taivaspaikalla on korotettu viiteen vuoteen volkkarin kahdesta.

En kyllä ymmärrä tuota Fordin mallinimien kierrättämistä, säästetään auton perään tulevissa merkeissä? No tämä ei sentään ole niin paha väärennös kuin ”Mustang”.
Pistetään autosta jotain kuvaa ja tietoa ketjuun
kuva_2024-11-09_111047837.png
kuva_2024-11-09_111120106.png
kuva_2024-11-09_111155179.png

5-ovinen Explorer
RWD STANDARD RANGE 52kWh, 170HV
378.0 km, noin 44000€

...
5-ovinen
Explorer
RWD EXTENDED RANGE 77kWh, 286HV
602.0 km n 49000€
...
Premium
AWD EXTENDED RANGE 79kWh, 340HV
532.0 km n. 53 000€


Perustakuu 5 vuotta / 100000 km, akku korkeajännite komponentit 8 vuotta / 160000 km

Perävauna ja kattokuorma ok



Moottori.fi artikkelli
ID.4 ilmeisesti VW sisar. akseliväli sama, mutta Ford lyhyempi

Kuulemma VW logo avaimessakin.

Jätit vähän tilaa tulkinnalle, siis miten siinä on VW logo, isosti, vai joku pieni jossain. Oletan että myyntimalleista puhe.
 
Minä en ymmärrä jatkuvaa hipaisukytkimien dissaamista. Joo, olivathan ne aluksi vaikeita tottua mutta nyt puolen vuoden jälkeen toimivat minusta kohtalaisen hyvin. Tunnottomia plus ja miinus nappeja ei ole tullut enään ikävä. :alien:
 
Minä en ymmärrä jatkuvaa hipaisukytkimien dissaamista. Joo, olivathan ne aluksi vaikeita tottua mutta nyt puolen vuoden jälkeen toimivat minusta kohtalaisen hyvin. Tunnottomia plus ja miinus nappeja ei ole tullut enään ikävä. :alien:
Lol älä viitsi vitsailla. Ne hipaisunapithan on niitä tunnottomia. Mekaaninen nappi on aina paras.
 
Hipaisukytkimissäkin on eroja ja softalla niitä voidaan myös jonkin verran korjata. Ainakin id buzzissa ne ovat olleet hirveätä kuraa. Mutta Harri Salo noissa tavarapakun muuttamisessa retkeilypakuksi videoissa viimeisimmissä on todennut että viimeisimmissä päivityksistä esim. vakionopeudensäätimen hipaisunäppäimillä ei tule enää virhepainalluksia käytössä kun tuota aktivointiviivettä yms. on säädetty päivityksillä. Toki sitten on haptista palautetta myös osassa käytössä jolla tuota saadaan siedettävämmäksi (en sitten tiedä onko tässä unohtunut että myös Teslan rattivilkut ovat nykyään tällaisia).

Eivät ole enää nykyään välttämättä samanlaista hirveää kuraa kuin ennen olivat, vaikka itsekin kyllä preferoin oikeita nappeja. Lähinnä riippuu aika pitkälle miten toimivat käytössä. Jos tulee virhepainalluksia tms. niin eiväthän ne silloin ole hyviä.

Ongelma on noissa myös se, että ihmisen sormet vaikuttavat noihin jonkin verran. Omassa lähipiirissä kun on henkilö jolla on hankaluuksia käyttää ihan postin automaattejakin (ja kotitalouden pyykinpesukonetta) kun laitteet eivät tahdo reagoida hänen sormiin. Ilmeisesti verenkierto/lämpö tms. on sen verran pientä niin eivät tahdo millään reagoida painalluksiin. Ko. henkilöllä hipaisunapit olisivat todennäköisesti katastrofi.
 
Viimeksi muokattu:
Hipaisukytkimissäkin on eroja ja softalla niitä voidaan myös jonkin verran korjata. Ainakin id buzzissa ne ovat olleet hirveätä kuraa. Mutta Harri Salo noissa tavarapakun muuttamisessa retkeilypakuksi videoissa viimeisimmissä on todennut että viimeisimmissä päivityksistä esim. vakionopeudensäätimen hipaisunäppäimillä ei tule enää virhepainalluksia käytössä kun tuota aktivointiviivettä yms. on säädetty päivityksillä. Toki sitten on haptista palautetta myös osassa käytössä jolla tuota saadaan siedettävämmäksi (en sitten tiedä onko tässä unohtunut että myös Teslan rattivilkut ovat nykyään tällaisia).

Eivät ole enää nykyään välttämättä amanlaista hirveää kuraa kuin ennen olivat, vaikka itsekin kyllä preferoin oikeita nappeja. Lähinnä riippuu aika pitkälle miten toimivat käytössä. Jos tulee virhepainalluksia tms. niin eiväthän ne silloin ole hyviä.

Cupra Bornissa on ainakin haptinen palaute ja selkeästi tunnistaa, kun sormi on kytkimellä ja saa liuettua sitä pykälän tai enemmän ylöspäin. Muutaman viikon ajettuaan ei sormi enää vahingossa eksy liikuttamaan kytkimiä vahingossa.
 
Viimeksi muokattu:
Missähän videossa se oli, että ainut asia siinä autossa on "Capria" on kolmipuolaisen ratin alin puola.
 
Hipaisukytkimissäkin on eroja ja softalla niitä voidaan myös jonkin verran korjata. Ainakin id buzzissa ne ovat olleet hirveätä kuraa. Mutta Harri Salo noissa tavarapakun muuttamisessa retkeilypakuksi videoissa viimeisimmissä on todennut että viimeisimmissä päivityksistä esim. vakionopeudensäätimen hipaisunäppäimillä ei tule enää virhepainalluksia käytössä kun tuota aktivointiviivettä yms. on säädetty päivityksillä. Toki sitten on haptista palautetta myös osassa käytössä jolla tuota saadaan siedettävämmäksi (en sitten tiedä onko tässä unohtunut että myös Teslan rattivilkut ovat nykyään tällaisia).

Eivät ole enää nykyään välttämättä samanlaista hirveää kuraa kuin ennen olivat, vaikka itsekin kyllä preferoin oikeita nappeja. Lähinnä riippuu aika pitkälle miten toimivat käytössä. Jos tulee virhepainalluksia tms. niin eiväthän ne silloin ole hyviä.

Ongelma on noissa myös se, että ihmisen sormet vaikuttavat noihin jonkin verran. Omassa lähipiirissä kun on henkilö jolla on hankaluuksia käyttää ihan postin automaattejakin (ja kotitalouden pyykinpesukonetta) kun laitteet eivät tahdo reagoida hänen sormiin. Ilmeisesti verenkierto/lämpö tms. on sen verran pientä niin eivät tahdo millään reagoida painalluksiin. Ko. henkilöllä hipaisunapit olisivat todennäköisesti katastrofi.
Olisiko vaan todennäköisempää, että käyttäjä oppii ajan kanssa ne hipaisutunnistuksen metkut ja oppii painelemaan oikeilla voimakkuuksilla ja välttelemään vahinkohipaisuja?

Jotenkin vaikea uskoa, että fyysisesti samat napit olisivat merkittävästi erilaiset buzz vs id3 vs id4 vs id5 - tai edes polttisVAG:ien kesken.

Uusista golffeistahan nuo viimein saatiin pois. Golf 8:ssa niitä oli jossain aikaisissa vuosimalleissa pilaamassa auto golf 7:aa huonommaksi.
 
Pahimmat hipaisunapit ei ole ratissa vaan ID autojen valo/lasilämmitinpaneeli siellä ratin vasemmalla puolella. Sieltä kun painat lasilämmitintä päälle ja tulee töyssy niin yhtäkkiä sormi hipaisee kaikki valot ja lämmittimet päälle
 
Pistetään autosta jotain kuvaa ja tietoa ketjuun
kuva_2024-11-09_111047837.png
kuva_2024-11-09_111120106.png
kuva_2024-11-09_111155179.png

5-ovinen Explorer
RWD STANDARD RANGE 52kWh, 170HV
378.0 km, noin 44000€

...
5-ovinen
Explorer
RWD EXTENDED RANGE 77kWh, 286HV
602.0 km n 49000€
...
Premium
AWD EXTENDED RANGE 79kWh, 340HV
532.0 km n. 53 000€


Perustakuu 5 vuotta / 100000 km, akku korkeajännite komponentit 8 vuotta / 160000 km

Perävauna ja kattokuorma ok



Moottori.fi artikkelli
ID.4 ilmeisesti VW sisar. akseliväli sama, mutta Ford lyhyempi



Jätit vähän tilaa tulkinnalle, siis miten siinä on VW logo, isosti, vai joku pieni jossain. Oletan että myyntimalleista puhe.
Tätä kävin kesällä katselemassa ja istuskelemassa ja oiva laite oli. Takuun ja perävaunun painon lisäksi korkeampi maavara (20cm) on plussaa. Hintoja ei Ford vielä ole leikannut kait. Kiikarissa olisi joku tälläinen nelivetopatteriauto.

Tietääkö muuten joku milloin ne ~500Wh/kg akut, joista CATL keväällä ilmoitteli, ovat tulossa tien päälle?
 
Olisiko vaan todennäköisempää, että käyttäjä oppii ajan kanssa ne hipaisutunnistuksen metkut ja oppii painelemaan oikeilla voimakkuuksilla ja välttelemään vahinkohipaisuja?

Todennäköisyyksistä en itse osaa sanoa, mutta ainakin Harri Salo kertoili että tilanne muuttui yhdessä päivityksessä toimivaksi. Tällöin mitään oppimista ei kyllä tapahdu tuollaisessa kohdassa, jossa käytös muuttuu. Tuo siis vakionopeudensäätimessä erityisesti, muiden nappien toimivuudesta/toimimattomuudesta ei sen enempää maininnut.
 
Minä en ymmärrä jatkuvaa hipaisukytkimien dissaamista. Joo, olivathan ne aluksi vaikeita tottua mutta nyt puolen vuoden jälkeen toimivat minusta kohtalaisen hyvin. Tunnottomia plus ja miinus nappeja ei ole tullut enään ikävä. :alien:
Niiden kanssa oppi jotenkin pärjäämään, mutta kun vaihto seuraavaan sähkäriin, jossa oikeat napit taas, niin ei kyllä ole ikävä
 
Niiden kanssa oppi jotenkin pärjäämään, mutta kun vaihto seuraavaan sähkäriin, jossa oikeat napit taas, niin ei kyllä ole ikävä
Keskikonsolissa nuo hipaisut ovat yllättäen jopa ikävämpiä kuin ratissa. Sen verran auto heiluu, että käytännön tasolla pakko laittaa aina ensin sormet kiinni hipaisupinnan ulkopuolelle, että saa tarkasti tökättyä yhden sormen oikeaan kosketuspintaan. Ikinä ei ollut osumaongelmia perinteisillä napeilla vaikka vanhassa pösössäkin oli helvetin pienet napit. Tilannetta vielä pahentaa, että sähköautossa joutuu pääsääntöisesti käyttämään näppäimiä muuhunkin kuin radion säätöön.
 
Niiden kanssa oppi jotenkin pärjäämään, mutta kun vaihto seuraavaan sähkäriin, jossa oikeat napit taas, niin ei kyllä ole ikävä
Ei nuo Cupra Bornin säätimet niin kamala kokemus ole omastakaan mielestäni ollut kuin mitä monien arvosteluiden pohjalta pelkäsi. Tämä siis puhtaasti ratin osalta, kun niitä tulee aktiivisemmin käytettyä. Esimerkiksi nuo näytön alla olevat (valaisemattomat) äänenvoimakkuuden ja lämpötilan säätimet sitten tarina erikseen mutta aika harvoin niihin tarvitsee koskea. Silti ei kyllä tarvitsi hetkeäkään miettiä, että valitsisiko nuo vai oikeat napit, jos saisi päättää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 450
Viestejä
4 512 588
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom