Yleistä keskustelua sähköautoista

Mulla tämä sähköautovideoiden katselu loppui ylipäänsä siihen kun vihdoinkin sai sähköauton vajaa pari vuotta sitten. Eipä sen jälkeen ole sähköauto asiat kiinnostaneet enää. Tajusi, että nämä on normaaleja autoja kaikessa tylsyydessään.

Onko se nyt sitten lopullinen ratkaisu, eikä uutta autoa enää koskaan tarvitse hankkia, eikä niiden ominaisuudet kiinnosta?

Itse ainakin katselen videoita niistä autroista jotka koen potentiaalisiksi valinnoiksi seuraavassa autohankinnassa.
 
Onko se nyt sitten lopullinen ratkaisu, eikä uutta autoa enää koskaan tarvitse hankkia, eikä niiden ominaisuudet kiinnosta?

Itse ainakin katselen videoita niistä autroista jotka koen potentiaalisiksi valinnoiksi seuraavassa autohankinnassa.
En usko, että lopullinen on, enkä niin sanonutkaan. Jos autokuume jossain kohtaa nousee, niin saatan muutaman videon tulevista potentiaalisista automalleista katsella.

Mutta ennen oman ensimmäisen sähköauton hankintaa katselin eri videoita päivittäin ja lisäksi hain autoja 1-2krt kuukaudessa koeajoon ja pidin niistä omaa kirjanpitoa plussista ja miinuksista. Joku 15 isoakkuista sähköautoa taisin siinä koeajaa. Myöhemmin olen ajanut vajaa kymmenen lisää.
 
Mulla tämä sähköautovideoiden katselu loppui ylipäänsä siihen kun vihdoinkin sai sähköauton vajaa pari vuotta sitten. Eipä sen jälkeen ole sähköauto asiat kiinnostaneet enää. Tajusi, että nämä on normaaleja autoja kaikessa tylsyydessään.
No sama kävi kyllä täälläkin, että sähköauto tuli pihaan ja moni juttu on nyt hyvin tuttua eikä tarvitse lisätietoa enää.
 
Saksassa myydään ajamattomia sähköautoja, jotka on tämän tai viime vuoden mallia, yli 30 prosentin alennuksilla. Miksi tällaisia tarjouksia ei ole Suomessa, eikö tänne tuoda autoja kuin asiakastilausten perusteella?

 
Saksassa myydään ajamattomia sähköautoja, jotka on tämän tai viime vuoden mallia, yli 30 prosentin alennuksilla. Miksi tällaisia tarjouksia ei ole Suomessa, eikö tänne tuoda autoja kuin asiakastilausten perusteella?


Ohan esim. Kia EV6 saanu ihan hemmetin hyvillä diileillä korkotarjoiksineen kesäkuun lopulta lähtien. Ja Ioniq5/6 jopa liisaria jne. myös.
 
Saksassa myydään ajamattomia sähköautoja, jotka on tämän tai viime vuoden mallia, yli 30 prosentin alennuksilla. Miksi tällaisia tarjouksia ei ole Suomessa, eikö tänne tuoda autoja kuin asiakastilausten perusteella?

Tuollaiset diilit ovat yleensä jälleenmyyjien varastoista myytäviä autoja, ei valmistajan varaston purkua. Valmistajanhan ei ole varsinaisesti mitään tarvetta mainostaa sitä että auto on seissyt varastossa jo vuosikaupalla, eikä asiakaskaan kovin helposti voi mistään tietää, ellei sitten tehdä jotain faceliftiä tjsp.

Jos suomessa ei jälleenmyyjien ole tarpeen myydä varastossa oleva autoja -30% hinnalla, vaan menevät kaupaksi normaalilla kaupanteholla, niin miksi ihmeessä niitä alettaisiin dumppaamaan.
 
Tuollaiset diilit ovat yleensä jälleenmyyjien varastoista myytäviä autoja, ei valmistajan varaston purkua. Valmistajanhan ei ole varsinaisesti mitään tarvetta mainostaa sitä että auto on seissyt varastossa jo vuosikaupalla, eikä asiakaskaan kovin helposti voi mistään tietää, ellei sitten tehdä jotain faceliftiä tjsp.

Jos suomessa ei jälleenmyyjien ole tarpeen myydä varastossa oleva autoja -30% hinnalla, vaan menevät kaupaksi normaalilla kaupanteholla, niin miksi ihmeessä niitä alettaisiin dumppaamaan.
Ei valmistajilla, mutta maahantuojilla kyllä on. Hangossa saattaa olla kasa autoja, jotka eivät ole menneet kaupaksi. Nämä siis maahantuojan varastossa, eivätkä näy missään jälleenmyyjien listoilla. Noita sitten kaupataan hyvillä alennuksilla jämyjen kautta pois. Maahantuoja tulee alennuksia ja koroilla myyntiä.

Menkääpä vaikka kysymymään keneltä tahansa BMW jämyltä nyt iX -malleja. Noista saa sellaiset minimissään 20% pois listahinnoista (siellä tulee kallista talvirengaspakettia ja BMW Wallboxia kaupan päälle) ja rahoitusta alle 2% korolla. Saattaa koskea muitakin malleja mutta itse kilpailutin iX:ää ja jämyt avoimesti kertoivat BMW Suomen tukevan jämyjä (kun maahantuoja ei voi suoraan myydä, vaan mene jämyjen kautta).
 
Viimeksi muokattu:
Ei valmistajilla, mutta maahantuojilla kyllä on. Hangossa saattaa olla kasa autoja, jotka eivät ole menneet kaupaksi. Nämä siis maahantuojan varastossa, eivätkä näy missään jälleenmyyjien listoilla. Noita sitten kaupataan hyvillä alennuksilla jämyjen kautta pois. Maahantuoja tulee alennuksiall aj jopa koroilla myyntiä.

Menkääpä vaikka kysymymään keneltä tahansa BMW jämyltä nyt iX -malleja. Noista saa sellaiset minimissään 20% pois listahinnoista (siellä tulee kallista talvirengaspakettia ja BMW Wallboxia kaupan päälle) ja rahoitusta alle 2% korolla. Saattaa koskea muitakin malleja mutta itse kilpailutin iX:ää ja jämyt avoimesti kertoivat BMW Suomen tukevan jämyjä (kun maahantuoja ei voi suoraan myydä, vaan mene jämyjen kautta).
Joo, mutta kuitenkin kysyntää on riittävästi, niin ettei niitä tarvitse alkaa mainostamaan isoilla dumppaushinnalla. Osittainhan tuossa on kyse myös siitä miten merkin arvo säilyy. Jos virallinen myyntikanava alkaa dumpata uusia autoja, kaikkien käytettyjen vastaavien autojen hinta putoaa myös, joka romahduttaa autovalmistajan arvon säilymisen.. Esim Teslahan on tästä hyvä esimerkki, ja esim yhdysvalloissa niiden myynti kärsii nyt tästä, kun ne mielletään autoiksi jotka eivät pidä arvoaan. Jenkeissä tosin autot ovat yleisesti yllättävän kalliita, varsinkin kun otetaan huomioon niiden kevyet verotuskäytännöt.
 
Joo, mutta kuitenkin kysyntää on riittävästi, niin ettei niitä tarvitse alkaa mainostamaan isoilla dumppaushinnalla. Osittainhan tuossa on kyse myös siitä miten merkin arvo säilyy. Jos virallinen myyntikanava alkaa dumpata uusia autoja, kaikkien käytettyjen vastaavien autojen hinta putoaa myös, joka romahduttaa autovalmistajan arvon säilymisen.. Esim Teslahan on tästä hyvä esimerkki, ja esim yhdysvalloissa niiden myynti kärsii nyt tästä, kun ne mielletään autoiksi jotka eivät pidä arvoaan. Jenkeissä tosin autot ovat yleisesti yllättävän kalliita, varsinkin kun otetaan huomioon niiden kevyet verotuskäytännöt.
Eipä esim. BMW Suomi noita missään mainosta. Mutta kun kysyy, niin yllättäen autoja löytyy hyvällä alella. Noista Hangossa makaavista autoists ei löydy mitään Nettiautossa tai jämyjen nettisivuilla.

Ja tämä varmaan siksi, ettei suuremmin haluta hintoja näkyvästi polkea. Vaan aikamoisia alennuksia sai kysymällä myös jämyjen Nettiautossa oleviin ajamattomiin yksilöihin. Helposti lähti ekalla kysymällä 10-15te pois.
 
Ja ihan vastaavasti viitisen vuotta sitten ostin Seat Ibizan, joka löytyi vain liikkeessä käymällä myyjän listoista. Uusi auto ja 16% alennusta ja täysin kuluttomalla ja käsirahattomalla rahoituksella…

Eli Suomessa noita ei dumpata niinkään näkyvästi, vaan vähän vaivihkaa.
 
Eipä esim. BMW Suomi noita missään mainosta. Mutta kun kysyy, niin yllättäen autoja löytyy hyvällä alella. Noista Hangossa makaavista autoists ei löydy mitään Nettiautossa tai jämyjen nettisivuilla.

Ja tämä varmaan siksi, ettei suuremmin haluta hintoja näkyvästi polkea. Vaan aikamoisia alennuksia sai kysymällä myös jämyjen Nettiautossa oleviin ajamattomiin yksilöihin. Helposti lähti ekalla kysymällä 10-15te pois.
Juurikin noin. Vasta jos niitä autoja alkaa olla ihan tautisia määriä täytyy alkaa sita hintaa dumppaamaan "julkisesti".

On varmasti maahantuojia jotka eivät vaan tuo niitä autoja niin paljoa maahan että tuollaista tilannetta voisi syntyä, eli autoja tulee tosiaan maahan vain jos niitä on tilattu + esittelymallit. BMW on kyllä perinteisesti ollut sellainen merkki jolla ei juurikaan maahantuojan varastoa ole.
 
olen katsellut, että Hedinillä on noita MG4 ja MG5 autoja 2023 vuosimallilla ajamattomina aika paljon, toistaiseksi ei ole mitään ihmeellisiä tarjouksia niistä tullut, mutta onko joku kysynyt alennuksia tai saanut hyviä vaihtotarjouksia? Tuollainen MG4 LR ei kai ihan huono auto hintaansa ole. MG5 pahin puute taitaa olla etuvedon lisäksi lämpöpumpun puute.
 
olen katsellut, että Hedinillä on noita MG4 ja MG5 autoja 2023 vuosimallilla ajamattomina aika paljon, toistaiseksi ei ole mitään ihmeellisiä tarjouksia niistä tullut, mutta onko joku kysynyt alennuksia tai saanut hyviä vaihtotarjouksia? Tuollainen MG4 LR ei kai ihan huono auto hintaansa ole. MG5 pahin puute taitaa olla etuvedon lisäksi lämpöpumpun puute.
MG5:n kävin ajamassa ja muuta ei ollut valittamista kuin rengasmelu. Käy kysymässä mitä tarjoavat, eihän noi hinnat ole pahoja
 
Millähän taikasanalla noita pitää kysyä? Hei löytyykö sulla Hangon satamassa lojuvaa bemmiä halvalla, ennenkuin lakkaa satamasta?
 
Millähän taikasanalla noita pitää kysyä? Hei löytyykö sulla Hangon satamassa lojuvaa bemmiä halvalla, ennenkuin lakkaa satamasta?
Ihan kyselee myyjältä suoraan asiasta. Mä oli autoa vailla ja myyjä selitti tilanteen (Autoja Hangossa ja niihin hyvät alet) ja teki tarjouksen.
 
Mistähän johtuu että Tesla3/Y yrityspuyolen leasing-hinnat on selvästi vastaavan hintaista kilpailijaa isommat? Tyyliin 50k€ Tesla on leasinginnaltaan sama kuin 60k€ sähkö-VAG
 
Huomautus - flamettaminen, keskity rakentavaan keskusteluun
Mistähän johtuu että Tesla3/Y yrityspuyolen leasing-hinnat on selvästi vastaavan hintaista kilpailijaa isommat? Tyyliin 50k€ Tesla on leasinginnaltaan sama kuin 60k€ sähkö-VAG
Arvonalenema. Teslalla se voi olla mitä vaan niin eivät voi tarjota halvalla.
 
"Hyundai says it has taken steps to fix the issue and to prevent any future employment of under-age workers." Siellä nostetaan käsi pystyyn virheen merkiksi ja lähdetään korjaamaan ongelmia. Eli ei kyllä hävettäisi yhtään, kun hynyja ei edes jenkeistä taideta Suomeen tuodakaan. Toista on yhden sähköautovalmistajan toimarin sekoilut, jotka vaan jatkuu ja pahenee ilman minkäänlaista itsereflektointia. Mielikuvilla autoja ostetaan ja tessua kyllä hävettäisi katsella pihassa, vaikka muuten kai omalla tavallaan ihan ok autoja ovatkin.
 
Mistähän johtuu että Tesla3/Y yrityspuyolen leasing-hinnat on selvästi vastaavan hintaista kilpailijaa isommat? Tyyliin 50k€ Tesla on leasinginnaltaan sama kuin 60k€ sähkö-VAG
Teslalla saattaa olla myös tiukemmat hinnat leasingyhtiölle (eli suoraan listahinnalla?), kun taas VAGineista liisarifirma saa paremmat alennukset.
 
"Hyundai says it has taken steps to fix the issue and to prevent any future employment of under-age workers." Siellä nostetaan käsi pystyyn virheen merkiksi ja lähdetään korjaamaan ongelmia. Eli ei kyllä hävettäisi yhtään, kun hynyja ei edes jenkeistä taideta Suomeen tuodakaan. Toista on yhden sähköautovalmistajan toimarin sekoilut, jotka vaan jatkuu ja pahenee ilman minkäänlaista itsereflektointia. Mielikuvilla autoja ostetaan ja tessua kyllä hävettäisi katsella pihassa, vaikka muuten kai omalla tavallaan ihan ok autoja ovatkin.
Vähä lapsityövoimaa ja käsi ylös virheen merkiksi että sori ku pääsi tapahtuun. Nyt voi taas parhain mielin ostaa Hyundaita kun tiedetään että vahinkohan se vain oli eikä koskaan enää tapahdu.

:rofl2:
 
Vähä lapsityövoimaa ja käsi ylös virheen merkiksi että sori ku pääsi tapahtuun. Nyt voi taas parhain mielin ostaa Hyundaita kun tiedetään että vahinkohan se vain oli eikä koskaan enää tapahdu.

:rofl2:
No todella vähän. Firman yhden alihankkijan käyttämä vuokratyöfirma lähetti yhden 13v lapsen töihin. Ei vaikuta kovin jatkuvalta käytännöltä vaan yksittäiseltä vuokratyöfirman ja alihankkijan sössimiseltä.
 
No todella vähän. Firman yhden alihankkijan käyttämä vuokratyöfirma lähetti yhden 13v lapsen töihin. Ei vaikuta kovin jatkuvalta käytännöltä vaan yksittäiseltä vuokratyöfirman ja alihankkijan sössimiseltä.
Vai jäävuoren huippu? Joku teki virheen ja tuo 13v löydettiin. Kuinka laajaa on todellisuudessa? Näitä voi jokainen pohtia mielessää tai sitten tuudittautua siihen että nyt on se kuuluisa käsi nostettu virheen merkiksi ja luvataan että tää oli vaan vahinko*.

* Vahingossa 13v teki 60h työviikkoa. rofl.
 
Vai jäävuoren huippu? Joku teki virheen ja tuo 13v löydettiin. Kuinka laajaa on todellisuudessa? Näitä voi jokainen pohtia mielessää tai sitten tuudittautua siihen että nyt on se kuuluisa käsi nostettu virheen merkiksi ja luvataan että tää oli vaan vahinko*.

* Vahingossa 13v teki 60h työviikkoa. rofl.
Tää on pelkkää provoa ja salaliittoteoriaa niin kauan kun on jotain faktaa esittää. Sitä ei tosin taida löytyä.
 
Huomautus - jätä provoilu pois ja keskity rakentavaan keskusteluun
Tää on pelkkää provoa ja salaliittoteoriaa niin kauan kun on jotain faktaa esittää. Sitä ei tosin taida löytyä.
No tottakai on vahvasti provoa. Vähän vain ajatuksia ilmoille kun nämä on nykyään tärkeitä keskustelunaiheita. Jos yksi lapsi niin miksei kaksi? Näitähän sitä puntaroidaan kovasti. Kiinalaiset autot ja uiguurit. Hyundai ja lapsityövoima. Tesla ja Elon Muskin mielipiteet. Kelle painaa mikäkin asia vaakakupissa kun autoa ostaa.

Henkilökohtaisesti minua ei haittaa vaikka sieltä nyt yksi tai kaksi lasta tuotantolinjoilta löytyy. Jos auto on hyvä niin kyllä se painaa enemmän vaakakupissa kuin paikalliset tuotantoketjun "virheet" tai pääjohtajan mielipiteet. E: Eiköhän Hyundai käy nyt tarkasti läpi kaikki alihankkijat ja omat tuotantolinjat ettei lapsia enää löydy. Sehän se tässä tärkeintä.
 
Toisaalta, kannattaako ostaa autoa joka on valmistettu maassa jodsa tuollainen on ylipäätään mahdollista?

Eihän nyt sivistysvaltiossa 13 vuotias lapsi voi edes töissä olla, kun on koulussa, eikä sivistysvaltiossa muutenkaan lapsityövoimaa käytetä missään todellisessa tuotannossa, vaikka lapset nyt taskurahojen vastineeksi jotan nurmikon leikkuuta tms voivatkin tehdä.
 
Toisaalta, kannattaako ostaa autoa joka on valmistettu maassa jodsa tuollainen on ylipäätään mahdollista?

Eihän nyt sivistysvaltiossa 13 vuotias lapsi voi edes töissä olla, kun on koulussa, eikä sivistysvaltiossa muutenkaan lapsityövoimaa käytetä missään todellisessa tuotannossa, vaikka lapset nyt taskurahojen vastineeksi jotan nurmikon leikkuuta tms voivatkin tehdä.
Eiköhän tää yksi keissi ollut vain pisara meressä. Jos EV-kuski haluaa huonosta omastatunnosta eroon, kannattaa se EV-heittää mäkeen huolimatta kuka sen on valmistanut.

"A study by New York University and the Geneva Center for Business and Human Rights finds that major auto, battery and electronics manufacturers are doing too little to ensure the cobalt they’re using doesn’t involve child labor at Congo’s numerous unsafe “artisanal” mines"

 
Eiköhän tää yksi keissi ollut vain pisara meressä. Jos EV-kuski haluaa huonosta omastatunnosta eroon, kannattaa se EV-heittää mäkeen huolimatta kuka sen on valmistanut.

"A study by New York University and the Geneva Center for Business and Human Rights finds that major auto, battery and electronics manufacturers are doing too little to ensure the cobalt they’re using doesn’t involve child labor at Congo’s numerous unsafe “artisanal” mines"

Jos jatketaan jossittelua, niin ehkä ei kannata ostaa autoa ollenkaan.
Mapping Child Labor Risks in the Global Automotive Industry

En usko, että sähkis on tässä mitenkään pahempi.
 
Mersun keulamerkit on tehty jo yli 10 vuoden ajan Afrikassa (sillon ku siirtyivät stanssatuista spreijattuijin lehviin konepellin merkin juurella... mitkä pahimmillaan lähti liuotinpesussa pois). Alihankintaketjut on aikamoisia ja saletisti maailman jokaisessa autossa/kännyssä on käytetty lapsi- ja about orjatyövoimaa.
 
Teslaa ei kannata ottaa, jos diggailee pysyä hengissä. 🍿
Edit: odotettavissa apologistien parhaimmat selittelyt sille, miksei ongelma todellakaan oo siinä valmistajassa vaan ihan jossain muussa. Aseanalogiaa odotellessa.. ei se ase ketään tapa, vaan se joka painaa liipasinta!1

"Tesla Model Y has earned the third-worst fatal accident rate among all SUVs. Its rate of 10.6 deaths per billion driven miles is about 5 times higher than the average SUV model. The Tesla Model Y is a very high volume model.

In addition to the Model Y having a much higher than average real-world fatality rate, iSeeCars also found that Tesla has the highest fatality rate overall as a brand. Its score is 5.6 and the industry average is just 2.8. The data clearly indicate that being a Tesla is not safer than being in a different brand. "


 
Viimeksi muokattu:
Aja Niilona +500hv autolla ensimmäistä kertaa elämässäs ja hyvällä tuurilla lue tablettia tmv koska auto teoriassa mahdollistaa tuollaisen > päädy tilastoon. Kolariturvallisuus huippuluokkaa, haltijansa välttämättä ei. :whistling:
 
No tottakai on vahvasti provoa. Vähän vain ajatuksia ilmoille kun nämä on nykyään tärkeitä keskustelunaiheita. Jos yksi lapsi niin miksei kaksi? Näitähän sitä puntaroidaan kovasti. Kiinalaiset autot ja uiguurit. Hyundai ja lapsityövoima. Tesla ja Elon Muskin mielipiteet. Kelle painaa mikäkin asia vaakakupissa kun autoa ostaa.

Henkilökohtaisesti minua ei haittaa vaikka sieltä nyt yksi tai kaksi lasta tuotantolinjoilta löytyy. Jos auto on hyvä niin kyllä se painaa enemmän vaakakupissa kuin paikalliset tuotantoketjun "virheet" tai pääjohtajan mielipiteet. E: Eiköhän Hyundai käy nyt tarkasti läpi kaikki alihankkijat ja omat tuotantolinjat ettei lapsia enää löydy. Sehän se tässä tärkeintä.
Sen takia ei kahta koska tapahtumasta on kolme vuotta, asiaa tutki Hyundain lisäksi Department of Labor ja uutisoinnin puutteesta voidaan mielestäni tehdä johtopäätös että toista lasta ei löytynyt.


Edit: Ei liity lainaukseen, mutta lapsityövoimaan yleensä, Suomessahan 13 vuotiaskin saa jo tehdä töitä. Siinä on toki joitain rajoituksia verrattuna pari vuotta vanhempiin, mutta kevyisiin töihin olisi Suomessa kyseisen pojan saanut palkata.
 
Viimeksi muokattu:
Aja Niilona +500hv autolla ensimmäistä kertaa elämässäs ja hyvällä tuurilla lue tablettia tmv koska auto teoriassa mahdollistaa tuollaisen > päädy tilastoon. Kolariturvallisuus huippuluokkaa, haltijansa välttämättä ei. :whistling:
Markkinointi antaa väärän kuvan tilanteesta ja ihmiset uskoavat sokeana tätä. Tilastot vain kertovat mikä on suunta ja tähän tulisi myös valmistajan puuttua.
Aloitetaan ensin vaikka ovilla, jotka aukevat sisältpäin.
 
Huomautus - offtopic, väärä ketju koirien syömisestä tai Trumpista keskustelulle
Sen takia ei kahta koska tapahtumasta on kolme vuotta, asiaa tutki Hyundain lisäksi Department of Labor ja uutisoinnin puutteesta voidaan mielestäni tehdä johtopäätös että toista lasta ei löytynyt.


Edit: Ei liity lainaukseen, mutta lapsityövoimaan yleensä, Suomessahan 13 vuotiaskin saa jo tehdä töitä. Siinä on toki joitain rajoituksia verrattuna pari vuotta vanhempiin, mutta kevyisiin töihin olisi Suomessa kyseisen pojan saanut palkata.
Löytyikin jo kolme ja uutinen päivittyy.


Etelä-Korea on kuitenkin suuntaamassa kohti läntisiä arvoja, koirien "viljely" ja syönti on päätetty lopettaa vuonna 2027.

In South Korea, the dog meat industry is calculated at 2 billion dollars. That results in the annual slaughter of over 2.5 million dogs, served in upwards of 20,000 restaurants nationwide. That's about 7,000 dogs slaughtered every single day. It is estimated that over 100,000 tons of dog meat is consumed annually, including 93,600 tons used to produce ‘health’ tonics called "Gae Soju" which is prepared by boiling dogs with various herbs until it become a thick liquid. Cats are also made into these tonics which is called "Goyangyee Soju".

Lopuksi voimme huvittuneena jatkaa Trumpin mantraa "He syövät kissat" – Harris vain nauroi, lause oikeasti kuuluukin "He syövät kissat ja koirat".
 
Löytyikin jo kolme ja uutinen päivittyy.

Täytyypä nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi. Sen verran viilataan pilkkua että molemmat uutiset ovat samalta päivältä puolen vuoden takaa ja lainaavat samaa pressiä, arvaisin että uutinen ei ole päivittynyt, CNN ei vaan jostain syystä maininnut muita uhreja.
 
Teslalla saattaa olla myös tiukemmat hinnat leasingyhtiölle (eli suoraan listahinnalla?), kun taas VAGineista liisarifirma saa paremmat alennukset.

Tesla ainakin ed. talvena tarjosi listahinnalla ja siinä se. K-Auton tarjouksessa liisariyhtiölle ei tosin peruskamoilla olleessa Aadissa ollut myöskään juuri alea.

Tuuhealla mutulla sanoisin, että liisariyhtiölle kun Tesla on jo tehnyt ilkeitä ylläreitä ja jäännösarvojen päättely voi olla vaikeaa, 3/4 vuokran erosta tulee kun laitetaan hintalappu varman päälle yrittäen korjata edellistä turskaa T-taseesta ja 1/4 nettohinnasta.
 
Tesla ainakin ed. talvena tarjosi listahinnalla ja siinä se. K-Auton tarjouksessa liisariyhtiölle ei tosin peruskamoilla olleessa Aadissa ollut myöskään juuri alea.

Tuuhealla mutulla sanoisin, että liisariyhtiölle kun Tesla on jo tehnyt ilkeitä ylläreitä ja jäännösarvojen päättely voi olla vaikeaa, 3/4 vuokran erosta tulee kun laitetaan hintalappu varman päälle yrittäen korjata edellistä turskaa T-taseesta ja 1/4 nettohinnasta.
On nuo Teslan liisinkit laskenu paljonki nyt vuoden sisällä esim. Sanoin joku aika sitten tämän saman, vuosi sitten Model Y LR 36kk 20tkm/v oli 900e, nyt 712e/kk Gomoressa.
 
Viimeksi muokattu:
On nuo Teslan liisinkit laskenu paljonki nyt vuoden sisällä esim. Sanoin joku aika sitten tämän saman, vuosi sitten Model Y LR 36kk 20tkm oli 900e, nyt 712e/kk Gomoressa.

Tuossa omassa tapauksessa en tarkoittanut yksityisliisareita minimikilometreillä vaan tyyliin NF Fleetin tai ALDn vuokrasoppareita yrityspuolella, jossa esim 140tkm/3v -diili. Tuolla tasolla tuntuu, että esim selkeästi kalliimman BMWn vuokra on jopa pienempi kuin vaikka model y:n. Toki monelle aivan sama, jos vain verotusarvo merkitsee.
 
Tuossa omassa tapauksessa en tarkoittanut yksityisliisareita minimikilometreillä vaan tyyliin NF Fleetin tai ALDn vuokrasoppareita yrityspuolella, jossa esim 140tkm/3v -diili. Tuolla tasolla tuntuu, että esim selkeästi kalliimman BMWn vuokra on jopa pienempi kuin vaikka model y:n. Toki monelle aivan sama, jos vain verotusarvo merkitsee.
Mitäs syys vaihtoehtoja siinä jää jäljelle, rahoitta uskoo että Teslan arvo kyykkää vertailu kohtia enemmän, Sinänsä maalikkona ajattelee että jos Teslan hinnat laskee, niin sitä seuraa muutkin . Ja isoina sähkivalmistaja voisi myös kuvitella että jotkut kalliit tyyppiviat toisivat markkinoille vaihtoehtoisia korjauksia. (lähinnä akku). Lisäksi Testalasta on historiaa, mikä pienentää riskiä. Tosin hisotriaa myös siitä että isoja päättyneitä vuokra eriä tuupattu markkinoille, eli jos paljon rahoitettu, niin riskien hallintaa.

Seuraavaksi tulee mieleen kysyntä, kilpailutilanne , siitä voidaan pyytää isompaa vuokraa,

Kolmas, se mainittu, valmistajat/maahantuojat, ovatko ne vähentämättä vuokrariskiä, tavalla tai toisella.
 
Jäännösriskihän noissa on isoin. Ei se sinänsä ihmeelliseltä kuulosta, jos vuokraajat ovat dumpanneet noita markkinoille (esim. Hollannissa Tesloja) käytön jälkeen kun kustannukset eivät ole pitäneet paikkaansa laskelmien kanssa. Saksalaismerkeille arvonalenema ja tuotteiden jälkimarkkina on vakaampi, joten riski on pienempi. Jollain akkutakuulla tai vaikka jälkikorjaajilla noissa tapauksissa ei ole väliä kun auton tuotto/kustannus lasketaan 3-5 vuodelle.
 
. Saksalaismerkeille arvonalenema ja tuotteiden jälkimarkkina on vakaampi, joten riski on pienempi. Jollain akkutakuulla tai vaikka jälkikorjaajilla noissa tapauksissa ei ole väliä kun auton tuotto/kustannus lasketaan 3-5 vuodelle.
Jos tässä nyt puhutaan kesän, loppukesän hinnoista, niin yritän tässä luova mielikuvaa että Saksalaismerkit olisi Teslaa parempia arvonsäilyttäjiä. Maalikkona kuvittelen että , jopa ennustan että siellä on niitä romahtajia, ja helmiä, en uksakklla arvailla koko saksalaismerkki kantaa keskimäärin.

Siis uskon vahvasti että käytettyjen markkina ohjaa vielä tulevaisuudessakkin uusien sähkisten hinnat, miksi maksaa vanhasta, jos uutta saa. Ja vaikka voin uskoa että Tesla jatkaa corolla linjalla, hinta edellä, mutta uskon että sitä vertausta voidaan käyttää myös käytettyihin, haluttu minkä seurauksena pitää luokassaan hintansa paremmin.

jos sähkisten suurimpana riskinä pidetään akkua, niin Teslalla varmaa vähän mallikohtaista värinää, mutta myös sen markkinaosuus riskiä laskee.

Koska tässä puhutaa isoista vuokra(lesing) yhtiöiden arvostuksista, niin niillä on kyllä historiadataa, mutta silti hämää, historian luulisi helpottavan arviointia. Ja julksiesti ei käsitys että Teslat ei ole porsineet, ja ne pinta ym ongelmat ilmeisesti selätetty.
 
No siis kaikkihan riippuu siitä millä hinnalla yritys saa ne tuotteet jälkimarkkinaan pois käsistään. Sinänsä hinta on vain väline ja jos vaikka viidelle sadalle Teslalle ei löydy ostajaa haluttuun rahaan niin aika se ja sama mitä joku yksittäinen kuluttaja netissä Teslasta on valmis maksamaan. Ei niitä yksittäin tulla missään tapauksessa myymään.

Luotan tässä aika paljon enemmän yritykseen jonka tehtävänä on laskea nämä hinnat vaikka se maallikosta voi väärältä tuntuakin. Ei se silti toki tarkoita että riski olisi oikein laskettu, mutta en itse kovin kevyesti rupeaisi kritisoimaan kun markkinoista en tiedä tuolla tasolla yhtään mitään.

Loppujen lopuksi brändillä, imagolla ja tuotteen haluttavuudella nämä myydään. Jos ostajat/välittäjät ovat valmiita maksamaan saksalaismerkeistä paremmin kuin Tesloista niin sillä mennään.
 
No siis kaikkihan riippuu siitä millä hinnalla yritys saa ne tuotteet jälkimarkkinaan pois käsistään. Sinänsä hinta on vain väline ja jos vaikka viidelle sadalle Teslalle ei löydy ostajaa haluttuun rahaan niin aika se ja sama mitä joku yksittäinen kuluttaja netissä Teslasta on valmis maksamaan. Ei niitä yksittäin tulla missään tapauksessa myymään.

Luotan tässä aika paljon enemmän yritykseen jonka tehtävänä on laskea nämä hinnat vaikka se maallikosta voi väärältä tuntuakin. Ei se silti toki tarkoita että riski olisi oikein laskettu, mutta en itse kovin kevyesti rupeaisi kritisoimaan kun markkinoista en tiedä tuolla tasolla yhtään mitään.

Loppujen lopuksi brändillä, imagolla ja tuotteen haluttavuudella nämä myydään. Jos ostajat/välittäjät ovat valmiita maksamaan saksalaismerkeistä paremmin kuin Tesloista niin sillä mennään.
Jos tässä kommentoidaan aiempia postauksia, niin mietitty miksi. Kirjoittajat ovat pohtineet erilaisia ajatuksia.

Mennyt ei ole tae tulevasta, mutta maalikkona jäänyt mielikuva että Tesloilla on ollut tehokas käytettyjen markkina, ja niille on ollut kysyntää eikä merkkejä päinvastaisesta, lisäsi suosittuja malleja, niin se synnytää sitä muuta markkinaa rinnalle. (esim akkukorjaus markkinaa).

Jos sinulla on varmaa sisäpiiritietoa niin en niitä lähde omilla muituilla kumoaa, toki kiinnostaa mikä saa arvostamaan Saksalaista.

Jos kaikki mutuillaan, niin vielä pois sulkisi sitä että vähentääkö valmistaja/maahantuoja/myyjä riskiä, joko rahoitettavan osuudella (hinta, hyvitykset), tai jälleenmyynnin osalta (lunastus lupauksia). Kummatkin kai ihan perinteisiä keinovalikoimia.

Sitten oli se että rahoitusyhtiölle tullut liikaa Tesla riskiä, ajallisesti, määrällisesti. Ja en nyt poissulkis kilpailutilannetta, jos saa paremman hinnan, niin miksi ei ottaisi.

En tässä faktoja kumoa, vaan heittelen mitä mieleen tulee.

Rahoitusyhtiöiden näkymistä olen lukenut ja yksittäisten enemmän tai vähemmän valistuneita arvioita. ja siinä olen samaa mieltä että rahoitusyhtiöillä on dataa, analyysiaä ja arviot tulevasta elävät, ja osa on liikesalisuuksia, osasta puhuminen kilpaillullisäännöstön takaia kielletty. Ainakin vielä hiljan niillä ole vahva usko polttis markkinaa, eli että muutaman vuoden päästä ne vielä saa myytyä.
 
Jäännösriskihän noissa on isoin. Ei se sinänsä ihmeelliseltä kuulosta, jos vuokraajat ovat dumpanneet noita markkinoille (esim. Hollannissa Tesloja) käytön jälkeen kun kustannukset eivät ole pitäneet paikkaansa laskelmien kanssa. Saksalaismerkeille arvonalenema ja tuotteiden jälkimarkkina on vakaampi, joten riski on pienempi. Jollain akkutakuulla tai vaikka jälkikorjaajilla noissa tapauksissa ei ole väliä kun auton tuotto/kustannus lasketaan 3-5 vuodelle.

Bonuksena ylläpitokulujen riskit, kun työsuhdeautoilla ajetaan usein keskimääräistä enemmän. Kun esim liisarikauden vuosille 3 & 4 osuu Teslan kanssa octovalvea ja alustaremppaa jotka lähtökohtaisesti vuokraaja hoitaa marmorilla ja vuokraaja pistää kättä taskuun, heijastuu sekin vuokriin pidemmällä aikavälillä. Liisarifirmoilla on kyllä dataa sen verran, että osaavat nuo hinnoitella ja huomioida riskit.

Esim. sähköpakuja kun pyörittelin, halpis-ranskalaiset oli vuokrahinnaltaan samaa luokkaa kuin Toyotan proace (melkein 10k kalliimpi vaikka sekin on ranskalaista tekkiä). Takuu ja jälleenmyyntiarvo/maine on Toyotalla vähän toista.
 
Bonuksena ylläpitokulujen riskit, kun työsuhdeautoilla ajetaan usein keskimääräistä enemmän. Kun esim liisarikauden vuosille 3 & 4 osuu Teslan kanssa octovalvea ja alustaremppaa jotka lähtökohtaisesti vuokraaja hoitaa marmorilla ja vuokraaja pistää kättä taskuun, heijastuu sekin vuokriin pidemmällä aikavälillä. Liisarifirmoilla on kyllä dataa sen verran, että osaavat nuo hinnoitella ja huomioida riskit.
Onko Teslan huolto/ylläpitokullut rajusti kalliimpia kuin saksalaismerkeillä.

Keskustelu pätkikästä, mutta lähti siitä että Tesla Y vs saksalaiset, saksalaista samaan rahaan sai hinnasto hinnaltaan kymppitonnin kalliimpaa.

Vuokrasoparit hinnoitellaan kilometrien mukaan ja lisäkilometreistä lisähinta, joten en niele suorilta että johtuu siitä että Teslaa ajetaan enemmän.


Edit.
Vai tarkoitatko että saksalaiset tarjoaa edullista huoltosopparia, ja Tesla ei. Eli saksalaiset maahantuoja/valmistajat ottaa sitä riskiä enemmän itselleen.
 
Onko Teslan huolto/ylläpitokullut rajusti kalliimpia kuin saksalaismerkeillä.

Keskustelu pätkikästä, mutta lähti siitä että Tesla Y vs saksalaiset, saksalaista samaan rahaan sai hinnasto hinnaltaan kymppitonnin kalliimpaa.

Vuokrasoparit hinnoitellaan kilometrien mukaan ja lisäkilometreistä lisähinta, joten en niele suorilta että johtuu siitä että Teslaa ajetaan enemmän.


Edit.
Vai tarkoitatko että saksalaiset tarjoaa edullista huoltosopparia, ja Tesla ei. Eli saksalaiset maahantuoja/valmistajat ottaa sitä riskiä enemmän itselleen.

Tuskin huoltosoppari tai yleisesti hinnoittelu edes eroaa toisistaan. Lähinnä kelat siitä kuinka todennäköisesti leasing-kauden sisällä tulee Teslan kanssa isompia ylläreitä, jotka menevät vielä vuokraajan piikkiin. Noita kalliihkoja remppojahan tulee ehkä Teslan kanssa nopeammin pienemmillä kilsoilla kuin vaikka saksalaisilla ja vielä ensimmäinen katsastuskin ehtii tulla 3v kaudellakin eteen, jossa vastaan voi tulla alustaremppaa.

Mutta tämä ihan mutuiluna tähän miksi Teslan leasing-vuokra on suhteessa kallis ja saksalaiset leviää sitten vasta liisarikauden jälkeen seuraavalla todennäköisimmin.
 
Tuskin huoltosoppari tai yleisesti hinnoittelu edes eroaa toisistaan. Lähinnä kelat siitä kuinka todennäköisesti leasing-kauden sisällä tulee Teslan kanssa isompia ylläreitä, jotka menevät vielä vuokraajan piikkiin. Noita kalliihkoja remppojahan tulee ehkä Teslan kanssa nopeammin pienemmillä kilsoilla kuin vaikka saksalaisilla ja vielä ensimmäinen katsastuskin ehtii tulla 3v kaudellakin eteen, jossa vastaan voi tulla alustaremppaa.

Mutta tämä ihan mutuiluna tähän miksi Teslan leasing-vuokra on suhteessa kallis ja saksalaiset leviää sitten vasta liisarikauden jälkeen seuraavalla todennäköisimmin.
Kiitos, tämä vähän yllätti, mennyt täysin ohi tuollaiset Tesla haasteet.
Julkisuuduestakin jäänyt mielikuva että lähinnä muilla merkeillä ollut haasteita.

Mitä tuollainen alusta ja "octovalve" remppa maksaa. missä kilometreissä tulee.
 
Tuskin huoltosoppari tai yleisesti hinnoittelu edes eroaa toisistaan. Lähinnä kelat siitä kuinka todennäköisesti leasing-kauden sisällä tulee Teslan kanssa isompia ylläreitä, jotka menevät vielä vuokraajan piikkiin. Noita kalliihkoja remppojahan tulee ehkä Teslan kanssa nopeammin pienemmillä kilsoilla kuin vaikka saksalaisilla ja vielä ensimmäinen katsastuskin ehtii tulla 3v kaudellakin eteen, jossa vastaan voi tulla alustaremppaa.

Mutta tämä ihan mutuiluna tähän miksi Teslan leasing-vuokra on suhteessa kallis ja saksalaiset leviää sitten vasta liisarikauden jälkeen seuraavalla todennäköisimmin.
Miksi katsastus kolmen vuoden sisällä? Vai onko se joku liisarien juttu?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 668
Viestejä
4 924 734
Jäsenet
79 224
Uusin jäsen
Petine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom