Luin tätä ketjua muutaman kuukauden taaksepäin, eikä silmiini osunut juttua kiinalaisten sähköautojen osien saatavuuden hankaluudesta. Autoja kyllä tuutataan maahan, mutta jälkimarkkinat korjaamisen osalta ovat täysin olemattomat. Olen kuullut kauhutarinoita autoista, jotka odottavat vikaantunutta komponenttia lähes vuoden ajan! Sama homma jos ajaa pienen kolarin ja tarvisi puskuria vaihtaa.
En uskaltaisi vielä ostaa kiinalaista, jossei osien odottelun ajaksi saa sijaisautoa.
Liittyy Kiinalaisiin autoihin. Karkeasti seuraavat kriteerit pitää omaan käyttööni tulevan auton täyttää:
- TM talvitestiin osallistuminen ja hyväksyttävä tulos
- Kestotestitulos 60 000 km TM tai vastaava
- Hirvenväistökoe "Moose Test" Youtubessa
- Euro Ncap kolaritestitulos ja youtube siitä
- Tarkat tekniset tiedot tiedossa: Huoltoväli, takuu, akkutakuu ja sen rajaukset, range kesällä ja talvella, perävaunun vetopaino, muiden käyttäjien kokemukset
- Huolto-organisaatio, huoltohinnat ja huoltopaikkojen sijainnit
- Koeajokokemukset: Nitinät, natinat, melutaso, kommentit ajo-ominaisuuksista, kommentit ajojärjestelmästä ja viihdejärjestelmästä esim Teams yhteensopivuus ja käytettävyys, lämmityslaitteen toiminta ja riittävyys, ilmastointilaitteen toimivuus.
- Vakuutushinnat, varaosahinnat, rengashinnat
- Latausjärjestelmän toimivuus, esim akun esilämmitysmahdollisuus ennen latausta ja latauksen nopeus erilaisissa olosuhteissa
- AC lataus 11-22 kW. pikalataus min 100 kW talvellakin ilman että akun varaus täytyy tiputtaa johonkin 10% tasolle.