Yleistä keskustelua sähköautoista

Aja Niilona +500hv autolla ensimmäistä kertaa elämässäs ja hyvällä tuurilla lue tablettia tmv koska auto teoriassa mahdollistaa tuollaisen > päädy tilastoon. Kolariturvallisuus huippuluokkaa, haltijansa välttämättä ei. :whistling:
 
No tottakai on vahvasti provoa. Vähän vain ajatuksia ilmoille kun nämä on nykyään tärkeitä keskustelunaiheita. Jos yksi lapsi niin miksei kaksi? Näitähän sitä puntaroidaan kovasti. Kiinalaiset autot ja uiguurit. Hyundai ja lapsityövoima. Tesla ja Elon Muskin mielipiteet. Kelle painaa mikäkin asia vaakakupissa kun autoa ostaa.

Henkilökohtaisesti minua ei haittaa vaikka sieltä nyt yksi tai kaksi lasta tuotantolinjoilta löytyy. Jos auto on hyvä niin kyllä se painaa enemmän vaakakupissa kuin paikalliset tuotantoketjun "virheet" tai pääjohtajan mielipiteet. E: Eiköhän Hyundai käy nyt tarkasti läpi kaikki alihankkijat ja omat tuotantolinjat ettei lapsia enää löydy. Sehän se tässä tärkeintä.
Sen takia ei kahta koska tapahtumasta on kolme vuotta, asiaa tutki Hyundain lisäksi Department of Labor ja uutisoinnin puutteesta voidaan mielestäni tehdä johtopäätös että toista lasta ei löytynyt.


Edit: Ei liity lainaukseen, mutta lapsityövoimaan yleensä, Suomessahan 13 vuotiaskin saa jo tehdä töitä. Siinä on toki joitain rajoituksia verrattuna pari vuotta vanhempiin, mutta kevyisiin töihin olisi Suomessa kyseisen pojan saanut palkata.
 
Viimeksi muokattu:
Aja Niilona +500hv autolla ensimmäistä kertaa elämässäs ja hyvällä tuurilla lue tablettia tmv koska auto teoriassa mahdollistaa tuollaisen > päädy tilastoon. Kolariturvallisuus huippuluokkaa, haltijansa välttämättä ei. :whistling:
Markkinointi antaa väärän kuvan tilanteesta ja ihmiset uskoavat sokeana tätä. Tilastot vain kertovat mikä on suunta ja tähän tulisi myös valmistajan puuttua.
Aloitetaan ensin vaikka ovilla, jotka aukevat sisältpäin.
 
Huomautus - offtopic, väärä ketju koirien syömisestä tai Trumpista keskustelulle
Sen takia ei kahta koska tapahtumasta on kolme vuotta, asiaa tutki Hyundain lisäksi Department of Labor ja uutisoinnin puutteesta voidaan mielestäni tehdä johtopäätös että toista lasta ei löytynyt.


Edit: Ei liity lainaukseen, mutta lapsityövoimaan yleensä, Suomessahan 13 vuotiaskin saa jo tehdä töitä. Siinä on toki joitain rajoituksia verrattuna pari vuotta vanhempiin, mutta kevyisiin töihin olisi Suomessa kyseisen pojan saanut palkata.
Löytyikin jo kolme ja uutinen päivittyy.


Etelä-Korea on kuitenkin suuntaamassa kohti läntisiä arvoja, koirien "viljely" ja syönti on päätetty lopettaa vuonna 2027.

In South Korea, the dog meat industry is calculated at 2 billion dollars. That results in the annual slaughter of over 2.5 million dogs, served in upwards of 20,000 restaurants nationwide. That's about 7,000 dogs slaughtered every single day. It is estimated that over 100,000 tons of dog meat is consumed annually, including 93,600 tons used to produce ‘health’ tonics called "Gae Soju" which is prepared by boiling dogs with various herbs until it become a thick liquid. Cats are also made into these tonics which is called "Goyangyee Soju".

Lopuksi voimme huvittuneena jatkaa Trumpin mantraa "He syövät kissat" – Harris vain nauroi, lause oikeasti kuuluukin "He syövät kissat ja koirat".
 
Löytyikin jo kolme ja uutinen päivittyy.

Täytyypä nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi. Sen verran viilataan pilkkua että molemmat uutiset ovat samalta päivältä puolen vuoden takaa ja lainaavat samaa pressiä, arvaisin että uutinen ei ole päivittynyt, CNN ei vaan jostain syystä maininnut muita uhreja.
 
Teslalla saattaa olla myös tiukemmat hinnat leasingyhtiölle (eli suoraan listahinnalla?), kun taas VAGineista liisarifirma saa paremmat alennukset.

Tesla ainakin ed. talvena tarjosi listahinnalla ja siinä se. K-Auton tarjouksessa liisariyhtiölle ei tosin peruskamoilla olleessa Aadissa ollut myöskään juuri alea.

Tuuhealla mutulla sanoisin, että liisariyhtiölle kun Tesla on jo tehnyt ilkeitä ylläreitä ja jäännösarvojen päättely voi olla vaikeaa, 3/4 vuokran erosta tulee kun laitetaan hintalappu varman päälle yrittäen korjata edellistä turskaa T-taseesta ja 1/4 nettohinnasta.
 
Tesla ainakin ed. talvena tarjosi listahinnalla ja siinä se. K-Auton tarjouksessa liisariyhtiölle ei tosin peruskamoilla olleessa Aadissa ollut myöskään juuri alea.

Tuuhealla mutulla sanoisin, että liisariyhtiölle kun Tesla on jo tehnyt ilkeitä ylläreitä ja jäännösarvojen päättely voi olla vaikeaa, 3/4 vuokran erosta tulee kun laitetaan hintalappu varman päälle yrittäen korjata edellistä turskaa T-taseesta ja 1/4 nettohinnasta.
On nuo Teslan liisinkit laskenu paljonki nyt vuoden sisällä esim. Sanoin joku aika sitten tämän saman, vuosi sitten Model Y LR 36kk 20tkm/v oli 900e, nyt 712e/kk Gomoressa.
 
Viimeksi muokattu:
On nuo Teslan liisinkit laskenu paljonki nyt vuoden sisällä esim. Sanoin joku aika sitten tämän saman, vuosi sitten Model Y LR 36kk 20tkm oli 900e, nyt 712e/kk Gomoressa.

Tuossa omassa tapauksessa en tarkoittanut yksityisliisareita minimikilometreillä vaan tyyliin NF Fleetin tai ALDn vuokrasoppareita yrityspuolella, jossa esim 140tkm/3v -diili. Tuolla tasolla tuntuu, että esim selkeästi kalliimman BMWn vuokra on jopa pienempi kuin vaikka model y:n. Toki monelle aivan sama, jos vain verotusarvo merkitsee.
 
Tuossa omassa tapauksessa en tarkoittanut yksityisliisareita minimikilometreillä vaan tyyliin NF Fleetin tai ALDn vuokrasoppareita yrityspuolella, jossa esim 140tkm/3v -diili. Tuolla tasolla tuntuu, että esim selkeästi kalliimman BMWn vuokra on jopa pienempi kuin vaikka model y:n. Toki monelle aivan sama, jos vain verotusarvo merkitsee.
Mitäs syys vaihtoehtoja siinä jää jäljelle, rahoitta uskoo että Teslan arvo kyykkää vertailu kohtia enemmän, Sinänsä maalikkona ajattelee että jos Teslan hinnat laskee, niin sitä seuraa muutkin . Ja isoina sähkivalmistaja voisi myös kuvitella että jotkut kalliit tyyppiviat toisivat markkinoille vaihtoehtoisia korjauksia. (lähinnä akku). Lisäksi Testalasta on historiaa, mikä pienentää riskiä. Tosin hisotriaa myös siitä että isoja päättyneitä vuokra eriä tuupattu markkinoille, eli jos paljon rahoitettu, niin riskien hallintaa.

Seuraavaksi tulee mieleen kysyntä, kilpailutilanne , siitä voidaan pyytää isompaa vuokraa,

Kolmas, se mainittu, valmistajat/maahantuojat, ovatko ne vähentämättä vuokrariskiä, tavalla tai toisella.
 
Jäännösriskihän noissa on isoin. Ei se sinänsä ihmeelliseltä kuulosta, jos vuokraajat ovat dumpanneet noita markkinoille (esim. Hollannissa Tesloja) käytön jälkeen kun kustannukset eivät ole pitäneet paikkaansa laskelmien kanssa. Saksalaismerkeille arvonalenema ja tuotteiden jälkimarkkina on vakaampi, joten riski on pienempi. Jollain akkutakuulla tai vaikka jälkikorjaajilla noissa tapauksissa ei ole väliä kun auton tuotto/kustannus lasketaan 3-5 vuodelle.
 
. Saksalaismerkeille arvonalenema ja tuotteiden jälkimarkkina on vakaampi, joten riski on pienempi. Jollain akkutakuulla tai vaikka jälkikorjaajilla noissa tapauksissa ei ole väliä kun auton tuotto/kustannus lasketaan 3-5 vuodelle.
Jos tässä nyt puhutaan kesän, loppukesän hinnoista, niin yritän tässä luova mielikuvaa että Saksalaismerkit olisi Teslaa parempia arvonsäilyttäjiä. Maalikkona kuvittelen että , jopa ennustan että siellä on niitä romahtajia, ja helmiä, en uksakklla arvailla koko saksalaismerkki kantaa keskimäärin.

Siis uskon vahvasti että käytettyjen markkina ohjaa vielä tulevaisuudessakkin uusien sähkisten hinnat, miksi maksaa vanhasta, jos uutta saa. Ja vaikka voin uskoa että Tesla jatkaa corolla linjalla, hinta edellä, mutta uskon että sitä vertausta voidaan käyttää myös käytettyihin, haluttu minkä seurauksena pitää luokassaan hintansa paremmin.

jos sähkisten suurimpana riskinä pidetään akkua, niin Teslalla varmaa vähän mallikohtaista värinää, mutta myös sen markkinaosuus riskiä laskee.

Koska tässä puhutaa isoista vuokra(lesing) yhtiöiden arvostuksista, niin niillä on kyllä historiadataa, mutta silti hämää, historian luulisi helpottavan arviointia. Ja julksiesti ei käsitys että Teslat ei ole porsineet, ja ne pinta ym ongelmat ilmeisesti selätetty.
 
No siis kaikkihan riippuu siitä millä hinnalla yritys saa ne tuotteet jälkimarkkinaan pois käsistään. Sinänsä hinta on vain väline ja jos vaikka viidelle sadalle Teslalle ei löydy ostajaa haluttuun rahaan niin aika se ja sama mitä joku yksittäinen kuluttaja netissä Teslasta on valmis maksamaan. Ei niitä yksittäin tulla missään tapauksessa myymään.

Luotan tässä aika paljon enemmän yritykseen jonka tehtävänä on laskea nämä hinnat vaikka se maallikosta voi väärältä tuntuakin. Ei se silti toki tarkoita että riski olisi oikein laskettu, mutta en itse kovin kevyesti rupeaisi kritisoimaan kun markkinoista en tiedä tuolla tasolla yhtään mitään.

Loppujen lopuksi brändillä, imagolla ja tuotteen haluttavuudella nämä myydään. Jos ostajat/välittäjät ovat valmiita maksamaan saksalaismerkeistä paremmin kuin Tesloista niin sillä mennään.
 
No siis kaikkihan riippuu siitä millä hinnalla yritys saa ne tuotteet jälkimarkkinaan pois käsistään. Sinänsä hinta on vain väline ja jos vaikka viidelle sadalle Teslalle ei löydy ostajaa haluttuun rahaan niin aika se ja sama mitä joku yksittäinen kuluttaja netissä Teslasta on valmis maksamaan. Ei niitä yksittäin tulla missään tapauksessa myymään.

Luotan tässä aika paljon enemmän yritykseen jonka tehtävänä on laskea nämä hinnat vaikka se maallikosta voi väärältä tuntuakin. Ei se silti toki tarkoita että riski olisi oikein laskettu, mutta en itse kovin kevyesti rupeaisi kritisoimaan kun markkinoista en tiedä tuolla tasolla yhtään mitään.

Loppujen lopuksi brändillä, imagolla ja tuotteen haluttavuudella nämä myydään. Jos ostajat/välittäjät ovat valmiita maksamaan saksalaismerkeistä paremmin kuin Tesloista niin sillä mennään.
Jos tässä kommentoidaan aiempia postauksia, niin mietitty miksi. Kirjoittajat ovat pohtineet erilaisia ajatuksia.

Mennyt ei ole tae tulevasta, mutta maalikkona jäänyt mielikuva että Tesloilla on ollut tehokas käytettyjen markkina, ja niille on ollut kysyntää eikä merkkejä päinvastaisesta, lisäsi suosittuja malleja, niin se synnytää sitä muuta markkinaa rinnalle. (esim akkukorjaus markkinaa).

Jos sinulla on varmaa sisäpiiritietoa niin en niitä lähde omilla muituilla kumoaa, toki kiinnostaa mikä saa arvostamaan Saksalaista.

Jos kaikki mutuillaan, niin vielä pois sulkisi sitä että vähentääkö valmistaja/maahantuoja/myyjä riskiä, joko rahoitettavan osuudella (hinta, hyvitykset), tai jälleenmyynnin osalta (lunastus lupauksia). Kummatkin kai ihan perinteisiä keinovalikoimia.

Sitten oli se että rahoitusyhtiölle tullut liikaa Tesla riskiä, ajallisesti, määrällisesti. Ja en nyt poissulkis kilpailutilannetta, jos saa paremman hinnan, niin miksi ei ottaisi.

En tässä faktoja kumoa, vaan heittelen mitä mieleen tulee.

Rahoitusyhtiöiden näkymistä olen lukenut ja yksittäisten enemmän tai vähemmän valistuneita arvioita. ja siinä olen samaa mieltä että rahoitusyhtiöillä on dataa, analyysiaä ja arviot tulevasta elävät, ja osa on liikesalisuuksia, osasta puhuminen kilpaillullisäännöstön takaia kielletty. Ainakin vielä hiljan niillä ole vahva usko polttis markkinaa, eli että muutaman vuoden päästä ne vielä saa myytyä.
 
Jäännösriskihän noissa on isoin. Ei se sinänsä ihmeelliseltä kuulosta, jos vuokraajat ovat dumpanneet noita markkinoille (esim. Hollannissa Tesloja) käytön jälkeen kun kustannukset eivät ole pitäneet paikkaansa laskelmien kanssa. Saksalaismerkeille arvonalenema ja tuotteiden jälkimarkkina on vakaampi, joten riski on pienempi. Jollain akkutakuulla tai vaikka jälkikorjaajilla noissa tapauksissa ei ole väliä kun auton tuotto/kustannus lasketaan 3-5 vuodelle.

Bonuksena ylläpitokulujen riskit, kun työsuhdeautoilla ajetaan usein keskimääräistä enemmän. Kun esim liisarikauden vuosille 3 & 4 osuu Teslan kanssa octovalvea ja alustaremppaa jotka lähtökohtaisesti vuokraaja hoitaa marmorilla ja vuokraaja pistää kättä taskuun, heijastuu sekin vuokriin pidemmällä aikavälillä. Liisarifirmoilla on kyllä dataa sen verran, että osaavat nuo hinnoitella ja huomioida riskit.

Esim. sähköpakuja kun pyörittelin, halpis-ranskalaiset oli vuokrahinnaltaan samaa luokkaa kuin Toyotan proace (melkein 10k kalliimpi vaikka sekin on ranskalaista tekkiä). Takuu ja jälleenmyyntiarvo/maine on Toyotalla vähän toista.
 
Bonuksena ylläpitokulujen riskit, kun työsuhdeautoilla ajetaan usein keskimääräistä enemmän. Kun esim liisarikauden vuosille 3 & 4 osuu Teslan kanssa octovalvea ja alustaremppaa jotka lähtökohtaisesti vuokraaja hoitaa marmorilla ja vuokraaja pistää kättä taskuun, heijastuu sekin vuokriin pidemmällä aikavälillä. Liisarifirmoilla on kyllä dataa sen verran, että osaavat nuo hinnoitella ja huomioida riskit.
Onko Teslan huolto/ylläpitokullut rajusti kalliimpia kuin saksalaismerkeillä.

Keskustelu pätkikästä, mutta lähti siitä että Tesla Y vs saksalaiset, saksalaista samaan rahaan sai hinnasto hinnaltaan kymppitonnin kalliimpaa.

Vuokrasoparit hinnoitellaan kilometrien mukaan ja lisäkilometreistä lisähinta, joten en niele suorilta että johtuu siitä että Teslaa ajetaan enemmän.


Edit.
Vai tarkoitatko että saksalaiset tarjoaa edullista huoltosopparia, ja Tesla ei. Eli saksalaiset maahantuoja/valmistajat ottaa sitä riskiä enemmän itselleen.
 
Onko Teslan huolto/ylläpitokullut rajusti kalliimpia kuin saksalaismerkeillä.

Keskustelu pätkikästä, mutta lähti siitä että Tesla Y vs saksalaiset, saksalaista samaan rahaan sai hinnasto hinnaltaan kymppitonnin kalliimpaa.

Vuokrasoparit hinnoitellaan kilometrien mukaan ja lisäkilometreistä lisähinta, joten en niele suorilta että johtuu siitä että Teslaa ajetaan enemmän.


Edit.
Vai tarkoitatko että saksalaiset tarjoaa edullista huoltosopparia, ja Tesla ei. Eli saksalaiset maahantuoja/valmistajat ottaa sitä riskiä enemmän itselleen.

Tuskin huoltosoppari tai yleisesti hinnoittelu edes eroaa toisistaan. Lähinnä kelat siitä kuinka todennäköisesti leasing-kauden sisällä tulee Teslan kanssa isompia ylläreitä, jotka menevät vielä vuokraajan piikkiin. Noita kalliihkoja remppojahan tulee ehkä Teslan kanssa nopeammin pienemmillä kilsoilla kuin vaikka saksalaisilla ja vielä ensimmäinen katsastuskin ehtii tulla 3v kaudellakin eteen, jossa vastaan voi tulla alustaremppaa.

Mutta tämä ihan mutuiluna tähän miksi Teslan leasing-vuokra on suhteessa kallis ja saksalaiset leviää sitten vasta liisarikauden jälkeen seuraavalla todennäköisimmin.
 
Tuskin huoltosoppari tai yleisesti hinnoittelu edes eroaa toisistaan. Lähinnä kelat siitä kuinka todennäköisesti leasing-kauden sisällä tulee Teslan kanssa isompia ylläreitä, jotka menevät vielä vuokraajan piikkiin. Noita kalliihkoja remppojahan tulee ehkä Teslan kanssa nopeammin pienemmillä kilsoilla kuin vaikka saksalaisilla ja vielä ensimmäinen katsastuskin ehtii tulla 3v kaudellakin eteen, jossa vastaan voi tulla alustaremppaa.

Mutta tämä ihan mutuiluna tähän miksi Teslan leasing-vuokra on suhteessa kallis ja saksalaiset leviää sitten vasta liisarikauden jälkeen seuraavalla todennäköisimmin.
Kiitos, tämä vähän yllätti, mennyt täysin ohi tuollaiset Tesla haasteet.
Julkisuuduestakin jäänyt mielikuva että lähinnä muilla merkeillä ollut haasteita.

Mitä tuollainen alusta ja "octovalve" remppa maksaa. missä kilometreissä tulee.
 
Tuskin huoltosoppari tai yleisesti hinnoittelu edes eroaa toisistaan. Lähinnä kelat siitä kuinka todennäköisesti leasing-kauden sisällä tulee Teslan kanssa isompia ylläreitä, jotka menevät vielä vuokraajan piikkiin. Noita kalliihkoja remppojahan tulee ehkä Teslan kanssa nopeammin pienemmillä kilsoilla kuin vaikka saksalaisilla ja vielä ensimmäinen katsastuskin ehtii tulla 3v kaudellakin eteen, jossa vastaan voi tulla alustaremppaa.

Mutta tämä ihan mutuiluna tähän miksi Teslan leasing-vuokra on suhteessa kallis ja saksalaiset leviää sitten vasta liisarikauden jälkeen seuraavalla todennäköisimmin.
Miksi katsastus kolmen vuoden sisällä? Vai onko se joku liisarien juttu?
 
Kiitos, tämä vähän yllätti, mennyt täysin ohi tuollaiset Tesla haasteet.
Julkisuuduestakin jäänyt mielikuva että lähinnä muilla merkeillä ollut haasteita.

Mitä tuollainen alusta ja "octovalve" remppa maksaa. missä kilometreissä tulee.

Tässäkin ketjussa juttua tuosta omasta ilp-ratkaisusta. Se taitaa olla 3-4k osuma, jos sattuu leviämään.

Ja tiedä sitten mitääen yleensä, mutta omissa vuokraehdoissa on, että auto pitäisi ennen luovutusta katsastaa. Voisiko olla sitten joku menneisyyden haamu.
 
Tuskin huoltosoppari tai yleisesti hinnoittelu edes eroaa toisistaan. Lähinnä kelat siitä kuinka todennäköisesti leasing-kauden sisällä tulee Teslan kanssa isompia ylläreitä, jotka menevät vielä vuokraajan piikkiin. Noita kalliihkoja remppojahan tulee ehkä Teslan kanssa nopeammin pienemmillä kilsoilla kuin vaikka saksalaisilla ja vielä ensimmäinen katsastuskin ehtii tulla 3v kaudellakin eteen, jossa vastaan voi tulla alustaremppaa.

Mutta tämä ihan mutuiluna tähän miksi Teslan leasing-vuokra on suhteessa kallis ja saksalaiset leviää sitten vasta liisarikauden jälkeen seuraavalla todennäköisimmin.

Teslan takuu ainakin on 4v/80tkm, määräaikaishuoltoja ei ole ja melko erikoinen ajotyyli saa olla, jos kuljettaja ajaa kulutusosat (esim. jarrupalat) loppuun noilla kilometreillä. Joten mitä huoltokustannuksia leasing-kaudella realistisesti tulee?


Edit: Jaa, kirjoititkin tuolla ylempänä isommista kilometreistä tyyliin pitkälti yli 100 tkm.
 
Tässäkin ketjussa juttua tuosta omasta ilp-ratkaisusta. Se taitaa olla 3-4k osuma, jos sattuu leviämään.
Meneekö muilla sitten takuuseen.

Eli jos meillä on se kymppitonnin ero, niin Tesla

- Riski muutaman tonnin remppaa, saksalaisilla paremmat takuut,/ tai huolenpitosoppareita kaupanpäälle
- Jälleenmyyntiarvo, Teslan arvo kyykkää, rajusti, vs saksalaiset.
- Saksalaiset maahantuoja/jämyt antaa alennuksia

Lisäki omia hettoja
- Merkkiriski kasvanut, ei haluta aikaikunaan lisää.
- Enemmän hinnoitteluvoimaa, voi pyytää enemmän.

Ja tiedä sitten mitääen yleensä, mutta omissa vuokraehdoissa on, että auto pitäisi ennen luovutusta katsastaa. Voisiko olla sitten joku menneisyyden haamu.

Onhan tuo tapa asiakkaan maksettavaksi laittaa osa vastaanotto tarkastuksesta.. Jos sillä ei tarkoiteta sitä että pitää leimaa vuosi jäljellä. jos joku yleis ehto, joka koskee myös pitkiä soppareita, tai sitten se haamu menenisydyestä ja todettu hyväksi....

No jos tuo leima on sen jälkeen 2v voimassa, niin ei tarvi realisoidessa siitä huolstua.
 
Tekniikan Maailma oli taas testannut sähköautoja:
  • BYD Seal U Design
  • Ford Explorer Premium RWD 77 kWh
  • Kia EV6 Business RWD 77 kWh
  • Peugeot E-3008 GT Launch Edition 73 kWh
  • Renault Scenic 220 hv Long Range Iconic
  • Tesla Model Y RWD Long Range
  • Toyota bZ4X Style Edition
  • Volkswagen ID.4 Pro Elegance
Tässä loppuarvostelu:

1732100857688.png
 
Tekniikan Maailma oli taas testannut sähköautoja:
  • BYD Seal U Design
  • Ford Explorer Premium RWD 77 kWh
  • Kia EV6 Business RWD 77 kWh
  • Peugeot E-3008 GT Launch Edition 73 kWh
  • Renault Scenic 220 hv Long Range Iconic
  • Tesla Model Y RWD Long Range
  • Toyota bZ4X Style Edition
  • Volkswagen ID.4 Pro Elegance
Tässä loppuarvostelu:

1732100857688.png
Hitusen taas vedetään Volkkarin suuntaan pisteitä, kun samalla alustalla ja tekniikalla oleva Ford on lähes kaikilla noilla osa-alueilla huonompi ja esimerkiksi KIA varmasti nopeammalla 800V tekniikalla saa huonommat pisteet latauksesta. Vähän taas haiskahtaa siltä, että Volkkari pitää saada voittajaksi ja sitten katsotaan miten pisteitä jaetaan :asif::rofl:
 
Hitusen taas vedetään Volkkarin suuntaan pisteitä, kun samalla alustalla ja tekniikalla oleva Ford on lähes kaikilla noilla osa-alueilla huonompi ja esimerkiksi KIA varmasti nopeammalla 800V tekniikalla saa huonommat pisteet latauksesta. Vähän taas haiskahtaa siltä, että Volkkari pitää saada voittajaksi ja sitten katsotaan miten pisteitä jaetaan :asif::rofl:
Fordin livenä nähneenä en välttämättä ihmettele pistetystä...

e: Onpa kamala taulukkoformaatti.
e2: Volkkari sai varmaan lisäpisteen manuaalisesta akun lämmityksestä. Kian on perinteinen naviin perustava eli täysin perseestä.
 
Hitusen taas vedetään Volkkarin suuntaan pisteitä, kun samalla alustalla ja tekniikalla oleva Ford on lähes kaikilla noilla osa-alueilla huonompi ja esimerkiksi KIA varmasti nopeammalla 800V tekniikalla saa huonommat pisteet latauksesta. Vähän taas haiskahtaa siltä, että Volkkari pitää saada voittajaksi ja sitten katsotaan miten pisteitä jaetaan :asif::rofl:
Ford sai huonommat arvosanat lähinnä isompien renkaiden vuoksi, jotka siis huonontavat auton ominaisuuksia. ID.4 toimintamatka oli Kiaa pidempi mutta lataus hitaampi, tekstissä ei perustella kuinka nuo arvosanat on päätetty.
 
Ilmeisesti VW tavaratilat on optimaaliset kun on saanut 9 pistettä siitä. Jos on isompi tai pienempi tavaratila niin se on luonnollisesti vähemmän pisteitä koska ei ole "optimi" kuten VW:ssä.
"Takapenkillä kaikissa matkustaa mukavasti kaksi jalkatilojen puolesta, mutta pitkäselkäisillä pääntila on kortilla Teslassa, jossa kattoikkunan takareunan muotoilu osuu suoraan pääntuen kohdalle pienentäen pääntilaa.

Kolmen takamatkustajan kuormalla parhaat oltavat ovat Bydissä, jossa hartiatilaa on runsaasti ja ovikoteloiden muotoilu on onnistunutta.

Tavaratilan perustilavuuden puolesta selvä ykkönen on Volkswagen, jonka ainoat kauneusvirheet ovat etutavaratilan puute ja kynnys takaistuimet kaadettuna. Comfort plus -paketin myötä jälkimmäisen ongelman ratkaisee säädettävä välipohja.

Tilavuudeltaan hyvien joukko on kattava, sillä tilavuudet ovat hyvin lähellä toisiaan, eikä käyttävyyksissä ole suuria eroja. Poikkeuksen tekee Tesla, jossa varsinainen tavaratila on muita pienempi.."
 
Fordin livenä nähneenä en välttämättä ihmettele pistetystä...

e: Onpa kamala taulukkoformaatti.
e2: Volkkari sai varmaan lisäpisteen manuaalisesta akun lämmityksestä. Kian on perinteinen naviin perustava eli täysin perseestä.
Eihän livenä näkemisessä / kylmätyypeillä ole mitään tekemistä toimintamatkaan, ajettavuuteen jne.
 
ID.4 toimintamatka oli Kiaa pidempi mutta lataus hitaampi, tekstissä ei perustella kuinka nuo arvosanat on päätetty.
Kulutuksessa molemmilla on sama pisteytys eli toimintamatkankin pitäisi olla melko identtinen, kun sama akkukoko (77kWh?), mutta silti nopeammin lataava saa huonomman pisteet. Varmaankin taas säädetty pisteet niin, että kun Volkkari kulkenut 450km matkan niin saa 10 pistettä, mutta kun Kia kulki vain 449km niin saa siksi 9 pistettä...
 
Hitusen taas vedetään Volkkarin suuntaan pisteitä, kun samalla alustalla ja tekniikalla oleva Ford on lähes kaikilla noilla osa-alueilla huonompi ja esimerkiksi KIA varmasti nopeammalla 800V tekniikalla saa huonommat pisteet latauksesta. Vähän taas haiskahtaa siltä, että Volkkari pitää saada voittajaksi ja sitten katsotaan miten pisteitä jaetaan :asif::rofl:
Tai ehkä sitten, heitän tähän tällaisen täysin poikkeavan ajatuksen joka ei käy monella mielessäkään, volkkari nyt vaan on hyvä ja voitti ihan ansaitusti?
 
Tai ehkä sitten, heitän tähän tällaisen täysin poikkeavan ajatuksen joka ei käy monella mielessäkään, volkkari nyt vaan on hyvä ja voitti ihan ansaitusti?
Ei siinä, ID4 on ihan hyvä auto ajettavuudeltaan sellaisella 3 vuotta ajaneena. Ei vaan mene ihan jakeluun, että saadaan melkein pisteen ero loppupisteissä autoon, joka on ulkopeltejä lukuunottamatta käytännössä sama auto tekniikaltaan kuin se Volkkari. Jos siis pelkällä rengasvalinnalla saa noin ison eron aikaiseksi niin testattiinko testissä autoja vaiko renkaita?
 
Eihän livenä näkemisessä / kylmätyypeillä ole mitään tekemistä toimintamatkaan, ajettavuuteen jne.
Eikö muka esim. jo mainitusta rengaskoosta pysty päättelemään jotain? Ratista ja yleisestä ergonomiasta tulee muuhun pisteisiin eroa. Jos auto on "hyi helvetti" tasoa verrattuna volkkarin "ihan jees, mitäänsanomaton", niin ihan varmasti vaikuttaa arvosteluun. Halusi arvostelija sitä tai ei.

e: Ja se pöllönoksennus, mikä ID4 oli alussa on aika hyvin hioutunut pienillä päivityksillä sellaiseksi, että "tällainen sen alkujaankin olisi pitänyt olla". Edelleen materiaalit ja tietyt käyttöliittymäelementit saisivat olla parempia, mutta kyllä tuota jo sietää pystyy. Ford edusti olemuksellaan perusjenkkiä eli tyylitön muovilaatikko.
 
Ei siinä, ID4 on ihan hyvä auto ajettavuudeltaan sellaisella 3 vuotta ajaneena. Ei vaan mene ihan jakeluun, että saadaan melkein pisteen ero loppupisteissä autoon, joka on ulkopeltejä lukuunottamatta käytännössä sama auto tekniikaltaan kuin se Volkkari. Jos siis pelkällä rengasvalinnalla saa noin ison eron aikaiseksi niin testattiinko testissä autoja vaiko renkaita?
Maantieajossa Ford on huonompi koska isommat renkaat ovat epämukavammat. Ääritilanteissa Fordissa on huonommin säädetty ajonvakautus, joka estää auton kääntymisen. Kulutus on ID.4:ää isompi johtuen isommista renkaista ja pystymmästä tuulilasista. Ford on myös huomattavan meluisa, johtuen taas isoista renkaista.
 
Eikö muka esim. jo mainitusta rengaskoosta pysty päättelemään jotain?
Näyttelytilan auton rengastuksella on aika vähän tekemistä testissä olevan auton kanssa, koska kummatkin voi olla vakiorengastuksella tai lisävarusterengastuksella. Ei jostain tuuman erikokoisesta renkaasta voi tehdä suurempia päätelmiä suuntaan tai toiseen.
 
Itse noista autoista suunnilleen puolia ajaneena sanoisin, että jos jotain niin id4 edustaa sitä vahvaa keskikastia, jossa ei ole mitään erityisen loistavaa, jos ei nyt mitään älyttömän paskaakaan (varsinkaan näissä viimeisimmissä vuosimalleissa). Hämmentää myös aika paljon, miten varsin hitaasti lataava ja kohtuullisen isokulutuksinen id4 saa latauksesta ja toimintamatkasta täydet pisteet ja mikä tekee siitä ääritilanteissa paremman kuin vertailun muut autot. Teslan paskat maantiepisteet kyllä ymmärrän hyvin.

Muttajoo, vaikeapa tuota on juttua lukeamatta hirveän paljon enempää kommentoida. Jännä, että hinta ei ollut ollenkaan kriteerinä, koska kaikissa noissa Teslaa ja Bydiä lukuunottamatta monet suoraan pisteytettäviin asiohin vaikuttavista ominaisuuksista on jemmattu korkeampien varustelutasojen (eli hintojen) taakse, ihan turvaominaisuuksista lähtien, mukavuusjutuista puhumattakaan.
 
Muttajoo, vaikeapa tuota on juttua lukeamatta hirveän paljon enempää kommentoida. Jännä, että hinta ei ollut ollenkaan kriteerinä, koska kaikissa noissa Teslaa ja Bydiä lukuunottamatta monet suoraan pisteytettäviin asiohin vaikuttavista ominaisuuksista on jemmattu korkeampien varustelutasojen (eli hintojen) taakse, ihan turvaominaisuuksista lähtien, mukavuusjutuista puhumattakaan.

Ei TM:ssä hinta ole kriteerinä autovertailussa about koskaan, noi on kuitenkin jotakuinkin samassa hintaluokassa nopeasti arvioituna.

Ja noita painotuksia on tarkoitus muutella omien preferenssien mukaan, itselläni melu olisi aivan varmasti suuremmalla painoarvolla kuin 5% mutta jollain toisella kiihtyvyys voi olla sitten taas 20% painoarvolla.

Turha näistä on alkaa hirveitä salaliittoteorioita kehittämään.
 
Ei TM:ssä hinta ole kriteerinä autovertailussa about koskaan, noi on kuitenkin jotakuinkin samassa hintaluokassa nopeasti arvioituna.

Ja noita painotuksia on tarkoitus muutella omien preferenssien mukaan, itselläni melu olisi aivan varmasti suuremmalla painoarvolla kuin 5% mutta jollain toisella kiihtyvyys voi olla sitten taas 20% painoarvolla.

Turha näistä on alkaa hirveitä salaliittoteorioita kehittämään.

Kyllä minun mielestä voi silti ihan aiheellisesti kysyä esim., että minkä takia ei-mitenkään ihmeellisesti lataava ei-mitenkään ihmeellisellä rangella varustettu id4 sai silti täydet 10 pistettä oletuspainoarvoltaan isoimmassa kategoriassa ja paremmat kuin about samalla rangella varustettu mutta selvästi nopeammin lataava EV6? Mutjoo, eipä ole itsellä hevosta tässä kisassa ja asiat voi nähdä monella tavalla.

Isäukolla on id4 GTX ja onhan se ihan mukava peli, joskin käsisäätöiset penkit (ostoaikaan) yli 60 tonnin autossa pistää hihityttämään ja omista hankintapohdinnoista VW tippui markkinoiden paskimman takuun vuoksi jokseenkin heti alussa pois.
 
Kyllä minun mielestä voi silti ihan aiheellisesti kysyä, että minkä takia ei-mitenkään ihmeellisesti lataava ei-mitenkään ihmeellisellä rangella varustettu id4 sai silti täydet 10 pistettä oletuspainoarvoltaan isoimmassa kategoriassa ja paremmat kuin about samalla rangella varustettu mutta selvästi nopeammin lataava EV6? Mutjoo, eipä ole itsellä hevosta tässä kisassa ja asiat voi nähdä monella tavalla.

Voiko tässä olla se manuaalinen akun esilämmitys selityksenä? Sehän on aivan must varuste nykyaikana.

En pääse juttua nyt lukemaan mutta onko lataustesti tehty 400V laturilla vai 800V Ionityllä?
 
Voiko tässä olla se manuaalinen akun esilämmitys selityksenä? Sehän on aivan must varuste nykyaikana.

En pääse juttua nyt lukemaan mutta onko lataustesti tehty 400V laturilla vai 800V Ionityllä?
Voi olla. Ford ja VW oli ainoat joissa esilämmitys toimii sekä navigoinnin perusteella, että manuaalisesti käynnistettynä.

Kyllä minun mielestä voi silti ihan aiheellisesti kysyä esim., että minkä takia ei-mitenkään ihmeellisesti lataava ei-mitenkään ihmeellisellä rangella varustettu id4 sai silti täydet 10 pistettä oletuspainoarvoltaan isoimmassa kategoriassa ja paremmat kuin about samalla rangella varustettu mutta selvästi nopeammin lataava EV6?
ID.4 oli latauksen keskinopeudessa 10% -> 80% toiseksi paras, Kia oli selvästi parempi, mutta muissa alkuteho oli isompi mutta lataus hyytyi kun päästiin yli 50% varaukseen. Varmaan tuo esilämmitys on riittänyt nostamaan ID.4:sen samaan arvosanaan kuin Kia, jossa oli nopeampi lataus mutta surkeampi esilämmitys.

Toimintamatka maantieajossa keskinopeudella 75 km/h sekä moottoritiellä keskinopeudella 89 km/h, oli ID.4:lla toiseksi paras Teslan jälkeen. Kia jäi kolmanneksi.
 
ID.4 toimintamatka oli Kiaa pidempi mutta lataus hitaampi, tekstissä ei perustella kuinka nuo arvosanat on päätetty.
Kia ei lataa varmaan juurikaan nopeammin jos pysähtyy 400V laturille, joita ylivoimainen valtaosa Suomen latureista on? Itse ainakin pistäisin jotain painoarvoa tuollekin, vaikkei se spekseissä näykään lataushitautena.
 
Kia ei lataa varmaan juurikaan nopeammin jos pysähtyy 400V laturille, joita ylivoimainen valtaosa Suomen latureista on? Itse ainakin pistäisin jotain painoarvoa tuollekin, vaikkei se spekseissä näykään lataushitautena.
Jaa enpäs menisi sanomaan tuosta ylivoimaisesta valtaosasta, sen verran paljon on 800V latureita, että halutessaan sellaisen kyllä löytänee matkan varrelta. Testissä Kia imee sisään vielä 50% kohdalla yli 230 kW, sitä en huomannut oliko 800V vai 400V laturi kyseessä. Vertailun vuoksi esim. Teslan latausnopeus 50% kohdalla oli vain noin 110 kW, ja jopa ID.4 veti tuossa kohdassa 130 kW. Mutta näyttää että arvostelussa on huomioitu tuo Kian muita huomattavasti nopeampi lataaminen. (Lisäinfona Audi A6/Q6 osaa jakautua kahdeksi 400V moduuliksi joita se lataa rinnakkain jos laturi on 400V, asiasta viidenteen, mutta ei ollut testissä mukana.)
 
Hitusen taas vedetään Volkkarin suuntaan pisteitä, kun samalla alustalla ja tekniikalla oleva Ford on lähes kaikilla noilla osa-alueilla huonompi ja esimerkiksi KIA varmasti nopeammalla 800V tekniikalla saa huonommat pisteet latauksesta.
"Pikalataus ja toimintamatka saivat yhteisen arvosanan, koska näiden katsotaan olevan matka-ajossa aika toisiinsa liittyviä. Toimintamatkan painoarvo oli 70 % ja latauksen 30 %. Logiikka on se, että pitkällä toimintamatkalla tarvitsee ladata harvemmin.
Latauksesta Kia sai kympin, toimintamatkasta ysin. VW:llä arvosanat meni toisin päin, ja siksi loppuarvosana osa-alueesta oli Kialla 9 ja VW:llä 10."
 
Teslan romahdus alkaa näkymään. Suhteellisen lyhyessä ajassa perinteiset autovalmistajat ovat menneet rinnalle ja suhisten ohi (Y-Teslan sijoitus oli 5/8). Hyvin vaikea nähdä että nykyisellä tahdillaan tulisi Tesla tätä väliä enää ikinä kirimään kiinni. Sähkövoimalinjan speksit edelleen varsin ok, mutta kaikessa muussa aika pasce.
 
Jos eGMP autojen limiitti on joku 100kW vai 130kW 400V laturilla niin kyllä sen on ollut pakko olla 800V laturi jos 230kW saanut.
400V laturin maksimi nyt ylipäätäänkin on CCS-standardin mukaan 200kW.

Ainoastaan speksiä noudattamattomat Superchargerit pystyvät korkeampiin tehoihin "400V" järjestelmällä.
 
"Pikalataus ja toimintamatka saivat yhteisen arvosanan, koska näiden katsotaan olevan matka-ajossa aika toisiinsa liittyviä. Toimintamatkan painoarvo oli 70 % ja latauksen 30 %. Logiikka on se, että pitkällä toimintamatkalla tarvitsee ladata harvemmin.
Latauksesta Kia sai kympin, toimintamatkasta ysin. VW:llä arvosanat meni toisin päin, ja siksi loppuarvosana osa-alueesta oli Kialla 9 ja VW:llä 10."
Paljonko oli molempien autojan toimintamatkat?
 
Hyvin vaikea nähdä että nykyisellä tahdillaan tulisi Tesla tätä väliä enää ikinä kirimään kiinni. Sähkövoimalinjan speksit edelleen varsin ok, mutta kaikessa muussa aika pasce.
Niin me puhumme valmistajasta, joka myy edelleen moninkertaisesti sen mitä kilpailjat, jolla on jo sanotaanko koekäytössä 48V/800V jännitejärjestelmillä oleva malli ja täysin erilainen tapa valmistaa ajoneuvo työvoimalla 'minimit' sekä tällä hetkellä nelinkertainen arvo verrattuna maailman suurimpaan autonvalmistajaan?

Kiihkoilematta asiasta sanoisin, että vieläkin ainoa valmistaja, joka pystyy ottamaan idän punaisen aallon vastaan suhteellisen rauhallisin mielin. :comp:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 759
Viestejä
4 495 257
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom