Yleistä keskustelua sähköautoista

Aja Niilona +500hv autolla ensimmäistä kertaa elämässäs ja hyvällä tuurilla lue tablettia tmv koska auto teoriassa mahdollistaa tuollaisen > päädy tilastoon. Kolariturvallisuus huippuluokkaa, haltijansa välttämättä ei. :whistling:
 
No tottakai on vahvasti provoa. Vähän vain ajatuksia ilmoille kun nämä on nykyään tärkeitä keskustelunaiheita. Jos yksi lapsi niin miksei kaksi? Näitähän sitä puntaroidaan kovasti. Kiinalaiset autot ja uiguurit. Hyundai ja lapsityövoima. Tesla ja Elon Muskin mielipiteet. Kelle painaa mikäkin asia vaakakupissa kun autoa ostaa.

Henkilökohtaisesti minua ei haittaa vaikka sieltä nyt yksi tai kaksi lasta tuotantolinjoilta löytyy. Jos auto on hyvä niin kyllä se painaa enemmän vaakakupissa kuin paikalliset tuotantoketjun "virheet" tai pääjohtajan mielipiteet. E: Eiköhän Hyundai käy nyt tarkasti läpi kaikki alihankkijat ja omat tuotantolinjat ettei lapsia enää löydy. Sehän se tässä tärkeintä.
Sen takia ei kahta koska tapahtumasta on kolme vuotta, asiaa tutki Hyundain lisäksi Department of Labor ja uutisoinnin puutteesta voidaan mielestäni tehdä johtopäätös että toista lasta ei löytynyt.


Edit: Ei liity lainaukseen, mutta lapsityövoimaan yleensä, Suomessahan 13 vuotiaskin saa jo tehdä töitä. Siinä on toki joitain rajoituksia verrattuna pari vuotta vanhempiin, mutta kevyisiin töihin olisi Suomessa kyseisen pojan saanut palkata.
 
Viimeksi muokattu:
Aja Niilona +500hv autolla ensimmäistä kertaa elämässäs ja hyvällä tuurilla lue tablettia tmv koska auto teoriassa mahdollistaa tuollaisen > päädy tilastoon. Kolariturvallisuus huippuluokkaa, haltijansa välttämättä ei. :whistling:
Markkinointi antaa väärän kuvan tilanteesta ja ihmiset uskoavat sokeana tätä. Tilastot vain kertovat mikä on suunta ja tähän tulisi myös valmistajan puuttua.
Aloitetaan ensin vaikka ovilla, jotka aukevat sisältpäin.
 
Huomautus - offtopic, väärä ketju koirien syömisestä tai Trumpista keskustelulle
Sen takia ei kahta koska tapahtumasta on kolme vuotta, asiaa tutki Hyundain lisäksi Department of Labor ja uutisoinnin puutteesta voidaan mielestäni tehdä johtopäätös että toista lasta ei löytynyt.


Edit: Ei liity lainaukseen, mutta lapsityövoimaan yleensä, Suomessahan 13 vuotiaskin saa jo tehdä töitä. Siinä on toki joitain rajoituksia verrattuna pari vuotta vanhempiin, mutta kevyisiin töihin olisi Suomessa kyseisen pojan saanut palkata.
Löytyikin jo kolme ja uutinen päivittyy.


Etelä-Korea on kuitenkin suuntaamassa kohti läntisiä arvoja, koirien "viljely" ja syönti on päätetty lopettaa vuonna 2027.

In South Korea, the dog meat industry is calculated at 2 billion dollars. That results in the annual slaughter of over 2.5 million dogs, served in upwards of 20,000 restaurants nationwide. That's about 7,000 dogs slaughtered every single day. It is estimated that over 100,000 tons of dog meat is consumed annually, including 93,600 tons used to produce ‘health’ tonics called "Gae Soju" which is prepared by boiling dogs with various herbs until it become a thick liquid. Cats are also made into these tonics which is called "Goyangyee Soju".

Lopuksi voimme huvittuneena jatkaa Trumpin mantraa "He syövät kissat" – Harris vain nauroi, lause oikeasti kuuluukin "He syövät kissat ja koirat".
 
Löytyikin jo kolme ja uutinen päivittyy.

Täytyypä nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi. Sen verran viilataan pilkkua että molemmat uutiset ovat samalta päivältä puolen vuoden takaa ja lainaavat samaa pressiä, arvaisin että uutinen ei ole päivittynyt, CNN ei vaan jostain syystä maininnut muita uhreja.
 
Teslalla saattaa olla myös tiukemmat hinnat leasingyhtiölle (eli suoraan listahinnalla?), kun taas VAGineista liisarifirma saa paremmat alennukset.

Tesla ainakin ed. talvena tarjosi listahinnalla ja siinä se. K-Auton tarjouksessa liisariyhtiölle ei tosin peruskamoilla olleessa Aadissa ollut myöskään juuri alea.

Tuuhealla mutulla sanoisin, että liisariyhtiölle kun Tesla on jo tehnyt ilkeitä ylläreitä ja jäännösarvojen päättely voi olla vaikeaa, 3/4 vuokran erosta tulee kun laitetaan hintalappu varman päälle yrittäen korjata edellistä turskaa T-taseesta ja 1/4 nettohinnasta.
 
Tesla ainakin ed. talvena tarjosi listahinnalla ja siinä se. K-Auton tarjouksessa liisariyhtiölle ei tosin peruskamoilla olleessa Aadissa ollut myöskään juuri alea.

Tuuhealla mutulla sanoisin, että liisariyhtiölle kun Tesla on jo tehnyt ilkeitä ylläreitä ja jäännösarvojen päättely voi olla vaikeaa, 3/4 vuokran erosta tulee kun laitetaan hintalappu varman päälle yrittäen korjata edellistä turskaa T-taseesta ja 1/4 nettohinnasta.
On nuo Teslan liisinkit laskenu paljonki nyt vuoden sisällä esim. Sanoin joku aika sitten tämän saman, vuosi sitten Model Y LR 36kk 20tkm/v oli 900e, nyt 712e/kk Gomoressa.
 
Viimeksi muokattu:
On nuo Teslan liisinkit laskenu paljonki nyt vuoden sisällä esim. Sanoin joku aika sitten tämän saman, vuosi sitten Model Y LR 36kk 20tkm oli 900e, nyt 712e/kk Gomoressa.

Tuossa omassa tapauksessa en tarkoittanut yksityisliisareita minimikilometreillä vaan tyyliin NF Fleetin tai ALDn vuokrasoppareita yrityspuolella, jossa esim 140tkm/3v -diili. Tuolla tasolla tuntuu, että esim selkeästi kalliimman BMWn vuokra on jopa pienempi kuin vaikka model y:n. Toki monelle aivan sama, jos vain verotusarvo merkitsee.
 
Tuossa omassa tapauksessa en tarkoittanut yksityisliisareita minimikilometreillä vaan tyyliin NF Fleetin tai ALDn vuokrasoppareita yrityspuolella, jossa esim 140tkm/3v -diili. Tuolla tasolla tuntuu, että esim selkeästi kalliimman BMWn vuokra on jopa pienempi kuin vaikka model y:n. Toki monelle aivan sama, jos vain verotusarvo merkitsee.
Mitäs syys vaihtoehtoja siinä jää jäljelle, rahoitta uskoo että Teslan arvo kyykkää vertailu kohtia enemmän, Sinänsä maalikkona ajattelee että jos Teslan hinnat laskee, niin sitä seuraa muutkin . Ja isoina sähkivalmistaja voisi myös kuvitella että jotkut kalliit tyyppiviat toisivat markkinoille vaihtoehtoisia korjauksia. (lähinnä akku). Lisäksi Testalasta on historiaa, mikä pienentää riskiä. Tosin hisotriaa myös siitä että isoja päättyneitä vuokra eriä tuupattu markkinoille, eli jos paljon rahoitettu, niin riskien hallintaa.

Seuraavaksi tulee mieleen kysyntä, kilpailutilanne , siitä voidaan pyytää isompaa vuokraa,

Kolmas, se mainittu, valmistajat/maahantuojat, ovatko ne vähentämättä vuokrariskiä, tavalla tai toisella.
 
Jäännösriskihän noissa on isoin. Ei se sinänsä ihmeelliseltä kuulosta, jos vuokraajat ovat dumpanneet noita markkinoille (esim. Hollannissa Tesloja) käytön jälkeen kun kustannukset eivät ole pitäneet paikkaansa laskelmien kanssa. Saksalaismerkeille arvonalenema ja tuotteiden jälkimarkkina on vakaampi, joten riski on pienempi. Jollain akkutakuulla tai vaikka jälkikorjaajilla noissa tapauksissa ei ole väliä kun auton tuotto/kustannus lasketaan 3-5 vuodelle.
 
. Saksalaismerkeille arvonalenema ja tuotteiden jälkimarkkina on vakaampi, joten riski on pienempi. Jollain akkutakuulla tai vaikka jälkikorjaajilla noissa tapauksissa ei ole väliä kun auton tuotto/kustannus lasketaan 3-5 vuodelle.
Jos tässä nyt puhutaan kesän, loppukesän hinnoista, niin yritän tässä luova mielikuvaa että Saksalaismerkit olisi Teslaa parempia arvonsäilyttäjiä. Maalikkona kuvittelen että , jopa ennustan että siellä on niitä romahtajia, ja helmiä, en uksakklla arvailla koko saksalaismerkki kantaa keskimäärin.

Siis uskon vahvasti että käytettyjen markkina ohjaa vielä tulevaisuudessakkin uusien sähkisten hinnat, miksi maksaa vanhasta, jos uutta saa. Ja vaikka voin uskoa että Tesla jatkaa corolla linjalla, hinta edellä, mutta uskon että sitä vertausta voidaan käyttää myös käytettyihin, haluttu minkä seurauksena pitää luokassaan hintansa paremmin.

jos sähkisten suurimpana riskinä pidetään akkua, niin Teslalla varmaa vähän mallikohtaista värinää, mutta myös sen markkinaosuus riskiä laskee.

Koska tässä puhutaa isoista vuokra(lesing) yhtiöiden arvostuksista, niin niillä on kyllä historiadataa, mutta silti hämää, historian luulisi helpottavan arviointia. Ja julksiesti ei käsitys että Teslat ei ole porsineet, ja ne pinta ym ongelmat ilmeisesti selätetty.
 
No siis kaikkihan riippuu siitä millä hinnalla yritys saa ne tuotteet jälkimarkkinaan pois käsistään. Sinänsä hinta on vain väline ja jos vaikka viidelle sadalle Teslalle ei löydy ostajaa haluttuun rahaan niin aika se ja sama mitä joku yksittäinen kuluttaja netissä Teslasta on valmis maksamaan. Ei niitä yksittäin tulla missään tapauksessa myymään.

Luotan tässä aika paljon enemmän yritykseen jonka tehtävänä on laskea nämä hinnat vaikka se maallikosta voi väärältä tuntuakin. Ei se silti toki tarkoita että riski olisi oikein laskettu, mutta en itse kovin kevyesti rupeaisi kritisoimaan kun markkinoista en tiedä tuolla tasolla yhtään mitään.

Loppujen lopuksi brändillä, imagolla ja tuotteen haluttavuudella nämä myydään. Jos ostajat/välittäjät ovat valmiita maksamaan saksalaismerkeistä paremmin kuin Tesloista niin sillä mennään.
 
No siis kaikkihan riippuu siitä millä hinnalla yritys saa ne tuotteet jälkimarkkinaan pois käsistään. Sinänsä hinta on vain väline ja jos vaikka viidelle sadalle Teslalle ei löydy ostajaa haluttuun rahaan niin aika se ja sama mitä joku yksittäinen kuluttaja netissä Teslasta on valmis maksamaan. Ei niitä yksittäin tulla missään tapauksessa myymään.

Luotan tässä aika paljon enemmän yritykseen jonka tehtävänä on laskea nämä hinnat vaikka se maallikosta voi väärältä tuntuakin. Ei se silti toki tarkoita että riski olisi oikein laskettu, mutta en itse kovin kevyesti rupeaisi kritisoimaan kun markkinoista en tiedä tuolla tasolla yhtään mitään.

Loppujen lopuksi brändillä, imagolla ja tuotteen haluttavuudella nämä myydään. Jos ostajat/välittäjät ovat valmiita maksamaan saksalaismerkeistä paremmin kuin Tesloista niin sillä mennään.
Jos tässä kommentoidaan aiempia postauksia, niin mietitty miksi. Kirjoittajat ovat pohtineet erilaisia ajatuksia.

Mennyt ei ole tae tulevasta, mutta maalikkona jäänyt mielikuva että Tesloilla on ollut tehokas käytettyjen markkina, ja niille on ollut kysyntää eikä merkkejä päinvastaisesta, lisäsi suosittuja malleja, niin se synnytää sitä muuta markkinaa rinnalle. (esim akkukorjaus markkinaa).

Jos sinulla on varmaa sisäpiiritietoa niin en niitä lähde omilla muituilla kumoaa, toki kiinnostaa mikä saa arvostamaan Saksalaista.

Jos kaikki mutuillaan, niin vielä pois sulkisi sitä että vähentääkö valmistaja/maahantuoja/myyjä riskiä, joko rahoitettavan osuudella (hinta, hyvitykset), tai jälleenmyynnin osalta (lunastus lupauksia). Kummatkin kai ihan perinteisiä keinovalikoimia.

Sitten oli se että rahoitusyhtiölle tullut liikaa Tesla riskiä, ajallisesti, määrällisesti. Ja en nyt poissulkis kilpailutilannetta, jos saa paremman hinnan, niin miksi ei ottaisi.

En tässä faktoja kumoa, vaan heittelen mitä mieleen tulee.

Rahoitusyhtiöiden näkymistä olen lukenut ja yksittäisten enemmän tai vähemmän valistuneita arvioita. ja siinä olen samaa mieltä että rahoitusyhtiöillä on dataa, analyysiaä ja arviot tulevasta elävät, ja osa on liikesalisuuksia, osasta puhuminen kilpaillullisäännöstön takaia kielletty. Ainakin vielä hiljan niillä ole vahva usko polttis markkinaa, eli että muutaman vuoden päästä ne vielä saa myytyä.
 
Jäännösriskihän noissa on isoin. Ei se sinänsä ihmeelliseltä kuulosta, jos vuokraajat ovat dumpanneet noita markkinoille (esim. Hollannissa Tesloja) käytön jälkeen kun kustannukset eivät ole pitäneet paikkaansa laskelmien kanssa. Saksalaismerkeille arvonalenema ja tuotteiden jälkimarkkina on vakaampi, joten riski on pienempi. Jollain akkutakuulla tai vaikka jälkikorjaajilla noissa tapauksissa ei ole väliä kun auton tuotto/kustannus lasketaan 3-5 vuodelle.

Bonuksena ylläpitokulujen riskit, kun työsuhdeautoilla ajetaan usein keskimääräistä enemmän. Kun esim liisarikauden vuosille 3 & 4 osuu Teslan kanssa octovalvea ja alustaremppaa jotka lähtökohtaisesti vuokraaja hoitaa marmorilla ja vuokraaja pistää kättä taskuun, heijastuu sekin vuokriin pidemmällä aikavälillä. Liisarifirmoilla on kyllä dataa sen verran, että osaavat nuo hinnoitella ja huomioida riskit.

Esim. sähköpakuja kun pyörittelin, halpis-ranskalaiset oli vuokrahinnaltaan samaa luokkaa kuin Toyotan proace (melkein 10k kalliimpi vaikka sekin on ranskalaista tekkiä). Takuu ja jälleenmyyntiarvo/maine on Toyotalla vähän toista.
 
Bonuksena ylläpitokulujen riskit, kun työsuhdeautoilla ajetaan usein keskimääräistä enemmän. Kun esim liisarikauden vuosille 3 & 4 osuu Teslan kanssa octovalvea ja alustaremppaa jotka lähtökohtaisesti vuokraaja hoitaa marmorilla ja vuokraaja pistää kättä taskuun, heijastuu sekin vuokriin pidemmällä aikavälillä. Liisarifirmoilla on kyllä dataa sen verran, että osaavat nuo hinnoitella ja huomioida riskit.
Onko Teslan huolto/ylläpitokullut rajusti kalliimpia kuin saksalaismerkeillä.

Keskustelu pätkikästä, mutta lähti siitä että Tesla Y vs saksalaiset, saksalaista samaan rahaan sai hinnasto hinnaltaan kymppitonnin kalliimpaa.

Vuokrasoparit hinnoitellaan kilometrien mukaan ja lisäkilometreistä lisähinta, joten en niele suorilta että johtuu siitä että Teslaa ajetaan enemmän.


Edit.
Vai tarkoitatko että saksalaiset tarjoaa edullista huoltosopparia, ja Tesla ei. Eli saksalaiset maahantuoja/valmistajat ottaa sitä riskiä enemmän itselleen.
 
Onko Teslan huolto/ylläpitokullut rajusti kalliimpia kuin saksalaismerkeillä.

Keskustelu pätkikästä, mutta lähti siitä että Tesla Y vs saksalaiset, saksalaista samaan rahaan sai hinnasto hinnaltaan kymppitonnin kalliimpaa.

Vuokrasoparit hinnoitellaan kilometrien mukaan ja lisäkilometreistä lisähinta, joten en niele suorilta että johtuu siitä että Teslaa ajetaan enemmän.


Edit.
Vai tarkoitatko että saksalaiset tarjoaa edullista huoltosopparia, ja Tesla ei. Eli saksalaiset maahantuoja/valmistajat ottaa sitä riskiä enemmän itselleen.

Tuskin huoltosoppari tai yleisesti hinnoittelu edes eroaa toisistaan. Lähinnä kelat siitä kuinka todennäköisesti leasing-kauden sisällä tulee Teslan kanssa isompia ylläreitä, jotka menevät vielä vuokraajan piikkiin. Noita kalliihkoja remppojahan tulee ehkä Teslan kanssa nopeammin pienemmillä kilsoilla kuin vaikka saksalaisilla ja vielä ensimmäinen katsastuskin ehtii tulla 3v kaudellakin eteen, jossa vastaan voi tulla alustaremppaa.

Mutta tämä ihan mutuiluna tähän miksi Teslan leasing-vuokra on suhteessa kallis ja saksalaiset leviää sitten vasta liisarikauden jälkeen seuraavalla todennäköisimmin.
 
Tuskin huoltosoppari tai yleisesti hinnoittelu edes eroaa toisistaan. Lähinnä kelat siitä kuinka todennäköisesti leasing-kauden sisällä tulee Teslan kanssa isompia ylläreitä, jotka menevät vielä vuokraajan piikkiin. Noita kalliihkoja remppojahan tulee ehkä Teslan kanssa nopeammin pienemmillä kilsoilla kuin vaikka saksalaisilla ja vielä ensimmäinen katsastuskin ehtii tulla 3v kaudellakin eteen, jossa vastaan voi tulla alustaremppaa.

Mutta tämä ihan mutuiluna tähän miksi Teslan leasing-vuokra on suhteessa kallis ja saksalaiset leviää sitten vasta liisarikauden jälkeen seuraavalla todennäköisimmin.
Kiitos, tämä vähän yllätti, mennyt täysin ohi tuollaiset Tesla haasteet.
Julkisuuduestakin jäänyt mielikuva että lähinnä muilla merkeillä ollut haasteita.

Mitä tuollainen alusta ja "octovalve" remppa maksaa. missä kilometreissä tulee.
 
Tuskin huoltosoppari tai yleisesti hinnoittelu edes eroaa toisistaan. Lähinnä kelat siitä kuinka todennäköisesti leasing-kauden sisällä tulee Teslan kanssa isompia ylläreitä, jotka menevät vielä vuokraajan piikkiin. Noita kalliihkoja remppojahan tulee ehkä Teslan kanssa nopeammin pienemmillä kilsoilla kuin vaikka saksalaisilla ja vielä ensimmäinen katsastuskin ehtii tulla 3v kaudellakin eteen, jossa vastaan voi tulla alustaremppaa.

Mutta tämä ihan mutuiluna tähän miksi Teslan leasing-vuokra on suhteessa kallis ja saksalaiset leviää sitten vasta liisarikauden jälkeen seuraavalla todennäköisimmin.
Miksi katsastus kolmen vuoden sisällä? Vai onko se joku liisarien juttu?
 
Kiitos, tämä vähän yllätti, mennyt täysin ohi tuollaiset Tesla haasteet.
Julkisuuduestakin jäänyt mielikuva että lähinnä muilla merkeillä ollut haasteita.

Mitä tuollainen alusta ja "octovalve" remppa maksaa. missä kilometreissä tulee.

Tässäkin ketjussa juttua tuosta omasta ilp-ratkaisusta. Se taitaa olla 3-4k osuma, jos sattuu leviämään.

Ja tiedä sitten mitääen yleensä, mutta omissa vuokraehdoissa on, että auto pitäisi ennen luovutusta katsastaa. Voisiko olla sitten joku menneisyyden haamu.
 
Tuskin huoltosoppari tai yleisesti hinnoittelu edes eroaa toisistaan. Lähinnä kelat siitä kuinka todennäköisesti leasing-kauden sisällä tulee Teslan kanssa isompia ylläreitä, jotka menevät vielä vuokraajan piikkiin. Noita kalliihkoja remppojahan tulee ehkä Teslan kanssa nopeammin pienemmillä kilsoilla kuin vaikka saksalaisilla ja vielä ensimmäinen katsastuskin ehtii tulla 3v kaudellakin eteen, jossa vastaan voi tulla alustaremppaa.

Mutta tämä ihan mutuiluna tähän miksi Teslan leasing-vuokra on suhteessa kallis ja saksalaiset leviää sitten vasta liisarikauden jälkeen seuraavalla todennäköisimmin.

Teslan takuu ainakin on 4v/80tkm, määräaikaishuoltoja ei ole ja melko erikoinen ajotyyli saa olla, jos kuljettaja ajaa kulutusosat (esim. jarrupalat) loppuun noilla kilometreillä. Joten mitä huoltokustannuksia leasing-kaudella realistisesti tulee?


Edit: Jaa, kirjoititkin tuolla ylempänä isommista kilometreistä tyyliin pitkälti yli 100 tkm.
 
Tässäkin ketjussa juttua tuosta omasta ilp-ratkaisusta. Se taitaa olla 3-4k osuma, jos sattuu leviämään.
Meneekö muilla sitten takuuseen.

Eli jos meillä on se kymppitonnin ero, niin Tesla

- Riski muutaman tonnin remppaa, saksalaisilla paremmat takuut,/ tai huolenpitosoppareita kaupanpäälle
- Jälleenmyyntiarvo, Teslan arvo kyykkää, rajusti, vs saksalaiset.
- Saksalaiset maahantuoja/jämyt antaa alennuksia

Lisäki omia hettoja
- Merkkiriski kasvanut, ei haluta aikaikunaan lisää.
- Enemmän hinnoitteluvoimaa, voi pyytää enemmän.

Ja tiedä sitten mitääen yleensä, mutta omissa vuokraehdoissa on, että auto pitäisi ennen luovutusta katsastaa. Voisiko olla sitten joku menneisyyden haamu.

Onhan tuo tapa asiakkaan maksettavaksi laittaa osa vastaanotto tarkastuksesta.. Jos sillä ei tarkoiteta sitä että pitää leimaa vuosi jäljellä. jos joku yleis ehto, joka koskee myös pitkiä soppareita, tai sitten se haamu menenisydyestä ja todettu hyväksi....

No jos tuo leima on sen jälkeen 2v voimassa, niin ei tarvi realisoidessa siitä huolstua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 781
Viestejä
4 498 960
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom