Yleistä keskustelua sähköautoista

Minäkin haluan osallistua.

Kaikilla meillä on aivan varmasti yksi yhteinen tärkeä kriteeri ja se on hinta. Tekkiläisellä se voi olla napsun korkeampi kuin perustuularilla, mutta täällä persaukisten maassa yleensä uuden auton hinta on mieluummin alhainen kuin korkea.


Eikös Polestar ole 12-14k€ eli ~20% kalliimpi auto kuin vastaava kolmostesla (niin vajaa- kuin neliveto)? En pitäisi ihmeenä, että häviää pollelle testissä. Onhan Polestar autona varmasti parempi.
Jutusta:

Polestar
Perushinta: 55 800 €
Vertailuauton hinta: 55 800 €
Ylläpitokulut per 100km, 60tkm/3 vuotta: 11,12e

Tesla
Perushinta: 49 990 €
Vertailuauton hinta: 54 890 €
Ylläpitokulut per 100km, 60tkm/3 vuotta: 14,21e

BYD
Perushinta: 50 990 €
Vertailuauton hinta: 52 970 €
Ylläpitokulut per 100km, 60tkm/3 vuotta: 15,34e (ei pidä enää paikkaansa, kun huoltoväli +50% ja ohjelma muuttunut)
 
En ole Y:n kanssa kokenut tuollaista jatkuvan korjaamisen tarvetta. Voisiko arvostelun osalta syy olla: 1) Aika monessa uudessa Teslassa on kulmat olleet pielessä, 2) rengaspaineet pitää hakea kohdilleen ja 3) huonot kumit. Kun nuo ovat kunnossa, Tesla on ok ajettava, ei hyvä vaan ok. Voi se toki olla, että uusi kolmonen on ohjauksen puolesta susi.

Hyvää ajettavuutta ja suuntavakautta minulle edustaa esim. Adaptive Drive varusteltu BMW:n vitossarjalainen, kokemusta tuosta markkinoiden parhaaksi arvioidusta ohjauksesta löytyy runsaasti.
Miksei Tesla sitten laita kulmia kuntoon jos vika on siinä? Vai meneekö ostajan piikkiin niiden säätäminen yhä?

Miksei rengaspaineita? Tai kumeja? Vaan työntää epämääräistä ulos. Sitten ihmetellään asioita arvosteluissa jos noin pienellä saisi täydellistä.
 
Miksei Tesla sitten laita kulmia kuntoon jos vika on siinä? Vai meneekö ostajan piikkiin niiden säätäminen yhä?

Miksei rengaspaineita? Tai kumeja? Vaan työntää epämääräistä ulos. Sitten ihmetellään asioita arvosteluissa jos noin pienellä saisi täydellistä.

Eipä tuommoinen käsittämättömän paska ja vetelevä ohjaus näy maailman testeissä (Googletin ja luin 5 jotain random testejä). Kyllä se kertoo enemmän lehdestä kuin automerkistä jos ajetaan ja julkaistaan testi viallisella autolla ja ei sanota, että siinä on vika.

Ei se silti tarkoita sitä, että ne kulmat saisi olla uutena epäkunnossa. Sinänsä Tesla ansaitsee huonot arviot. Mutta ei Teslan omistaja tuollaista ohjausta joudu käyttämään, kunhan vaativat autoa noudettaessa säätämään kulmat, jos niissä on jotain valittamista. Se ei maksa mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Jutusta:

Polestar
Perushinta: 55 800 €
Vertailuauton hinta: 55 800 €
Ylläpitokulut per 100km, 60tkm/3 vuotta: 11,12e

Tesla
Perushinta: 49 990 €
Vertailuauton hinta: 54 890 €
Ylläpitokulut per 100km, 60tkm/3 vuotta: 14,21e

BYD
Perushinta: 50 990 €
Vertailuauton hinta: 52 970 €
Ylläpitokulut per 100km, 60tkm/3 vuotta: 15,34e (ei pidä enää paikkaansa, kun huoltoväli +50% ja ohjelma muuttunut)
Näissä ainakin oman kokemukseni mukaan kannattaa muista että Tesla hyvittää vaihtoautosta noin 20% vähemmän kuin muut.
 
Eipä tuommoinen käsittämättömän paska ja vetelevä ohjaus näy maailman testeissä (Googletin ja luin 5 jotain random testejä). Kyllä se kertoo enemmän lehdestä kuin automerkistä jos ajetaan ja julkaistaan testi viallisella autolla ja ei sanota, että siinä on vika.

Ei se silti tarkoita sitä, että ne kulmat saisi olla uutena epäkunnossa. Sinänsä Tesla ansaitsee huonot arviot. Mutta ei Teslan omistaja tuollaista ohjausta joudu käyttämään, kunhan vaativat autoa noudettaessa säätämään kulmat, jos niissä on jotain valittamista. Se ei maksa mitään.

Huomioi suomen tieverkon kunto.

Monissa muissa maissa urat loistaa poissaolollaan ja asvaltti on aina lähes virheetöntä.

Urainen tie on ohjaukselle testi jossa monellakin valmistajalla on tekemistä ja erot on valtavia.

Vag-konserni ei ehkä kaikilta osin osaa autoja tehdä, mutta ohjaus on aina ollut mielestäni priimaa. Auto menee suoraan vaihtelevillakin tienpinnoilla eikä mitään jatkuvaa pientä ohjausliikettä tarvitse tehdä. Japsit sitten yleensä toisessa päässä, ylikevyt tunnoton ohjaus ja auto ei meinaa mennä suoraan vaan seilaa kaistalla joka pakottaa ohjaamaan jatkuvasti joka on rasittavaa.

Täytyisi käydä koeajamassa Tesla, että onko se lähempänä saksalaista vai japsia.
 
Eipä tuommoinen käsittämättömän paska ja vetelevä ohjaus näy maailman testeissä (Googletin ja luin 5 jotain random testejä). Kyllä se kertoo enemmän lehdestä kuin automerkistä jos ajetaan ja julkaistaan testi viallisella autolla ja ei sanota, että siinä on vika.

Ei se silti tarkoita sitä, että ne kulmat saisi olla uutena epäkunnossa. Sinänsä Tesla ansaitsee huonot arviot. Mutta ei Teslan omistaja tuollaista ohjausta joudu käyttämään, kunhan vaativat autoa noudettaessa säätämään kulmat, jos niissä on jotain valittamista. Se ei maksa mitään.
Mistä testaaja tietää että auto on viallinen jos Tesla ensinnäkin työntää autot ulos väärillä kulmilla, tyhjillä renkailla?
 
Mistä testaaja tietää että auto on viallinen jos Tesla ensinnäkin työntää autot ulos väärillä kulmilla, tyhjillä renkailla?
Huono testaaja ei tiedä. Hyvä testaaja katsoo näytöltä että auto varoittaa vääristä ilmanpaineista ja käyttää kulmat tarkastuksessa ennen ohjauksen arviointia jos kokee että auto ei kulje suoraa.
 
Huono testaaja ei tiedä. Hyvä testaaja katsoo näytöltä että auto varoittaa vääristä ilmanpaineista ja käyttää kulmat tarkastuksessa ennen ohjauksen arviointia jos kokee että auto ei kulje suoraa.
Vuosien saatossa jos testeissä havaittu jotain sellaista mikä saa epäileen että onko autossa vikaa, niin siitä keskusteltu maahantuojan kanssa.
Mutta kun kyse kuluttaja tuotteista niin kannattaa myös miettiä kuuluuko testaajille se että ne lähtee autoa paranteleen, autot oletettavasti käyneet ihan normaalin luovutusprosessi läpi, eli on sitä mitä myydään. ja koska tiedossa että menevät autotestiin, niin jos maahantuoja nyt yhtään yrittää, niin tavallista tarkemman tarkastuksen.

Virheitä sattuu ja tietenkin jos ei ole mitään kunnon prosesseja luovutuksessa, niin ei ehkä kykyä testiautoakaan tsekata, jätetään testaajalle homma.

Tosin, joku lyhyt yönyli testi missä joku kiertopalkinto kiertää maata, saati sitten pitemmässä testissä, niin luulisi että testaajien osalta ne rengaspaineet tsekattu ainakin ns huoltsikan ehjällä yleisömittari laadulla. Ja jos autossa on jotain tavallisuudesta poikkeavia päivittäisi tarkastus juttuja niin varsinkin ne asiat on maahantuoja(edustaja) käynyt läpi.

Jos auton järjestelmä varoittaa rengaspaineista, niin eiköhän joku yTube puhuvakin pää koukkaa huoltsikan kautta.
 
Huono testaaja ei tiedä. Hyvä testaaja katsoo näytöltä että auto varoittaa vääristä ilmanpaineista ja käyttää kulmat tarkastuksessa ennen ohjauksen arviointia jos kokee että auto ei kulje suoraa.
No jotain rajaa nyt näihin. Meinaatko että TM vaan ajelee testejä autoa haukkuen vaikka auto ulisisi tyhjistä renkaista?

Oletuksenahan voisi kuvitella, että kun tunnettu lehti hakee maahantuonnilta auton testiin niin järkevä maahantuoja laittaisi sen ihan tiptop kuntoon ja varmistaisi että kaikki on ok testiä varten? En muista että missään ja kenenkään testiä olisin koskaan nähnyt tai lukenut missä on vaikka haukuttu ohjausta niin oltaisikin menty käymään nelipyöräsuuntauksessa että jos valmistaja ei osaakaan tehdä autoja.
Toi ei kauhean kaukaa eroa sitä että jos testiautossa olisi vaikka jotkut aivan naurettavan leveät renkaat mitkä vetelee suomen uraisilla teillä niin tietysti hyvä testaaja käy kaupasta ostamassa siihen hieman sopivammat renkaat.
 
Minulle autoa vaihtaessa ohjaus oli yksi tärkeimmistä kriteereistä, toinen istuin ja kolmas melu. Kaikki muu tulee kaukana perässä. Oikeastaan kaikki tässä ketjussa mainitut sähkikset ajoin, toisissa homma ratkesi jo ensi istumalla (huono istuin), toisia piti ajaakin.
Jos joku ei hahmota, mitä tarkoittaa auton suuntavakaus ja ohjauksen tunnokkuus, ei ehkä huomaa noissa erojakaan autojen välillä.
Omat kilometrini kertyvät valtaosin pitkiltä siivuilta ja sellaisten ajaminen kiemurtelevalla autolla ja tunnottomalla ohjauksella on ihan helvettiä. Nurkkapyörityksessä nuo eivät niin haittaa.

Sitten yksi iso väärinkäsitys, joka elää sitkeästi. Jos keskimääräinen päivittäinen ajomatka on x kilometriä, se ei tarkoita, että vuotuiset ajot koostuvat x kertaa 365 matkoilla. Oma autoni seisoo tai liikkuua arkipäivinä yleensä vain lyhyitä matkoja, kilometrit kertyvät pitkiltä matkoilta. Keskimääräinen päiväajo on minun tapauksessani täysin nollainformaatiota. Ja mökkiliikenteen ruuhkissa ainakin tuntuu siltä, etten taivalla pitkiä matkoja ihan yksin.

Sitten joku kysyi latausteni keskitehoa. Sekin on aika nollainfoa minun tapauksessani, koska jatkan pikalatauksessa selvästi optimitason yläpuolelle, jotta selviän yhdellä latauspysähdyksellä. Tuo leikkaa tuntuvasti keskitehoa. Mutta niiden tehoalueiden parempi latausteho lyhentää lataukseen kuluvaa kokonaisaikaa. Jos lataus alkaa 200 kWn teholla, auto ehtii nopeammin 90 pinnan varaukseen. 80-90 väli menee omassani vielä säädyllisellä mutta tietysti paljon huippua pienemmällä teholla.
Latauskäyrät toki vaihtelevat. Yksi aloittaa suurella teholla joka hiipuu nopeasti, toisessa lähtöteho on pienempi mutta käyrä on lähes tasainen. Molemmat voivat johtaa samaan kokonaisaikaan.
 
Huono testaaja ei tiedä. Hyvä testaaja katsoo näytöltä että auto varoittaa vääristä ilmanpaineista ja käyttää kulmat tarkastuksessa ennen ohjauksen arviointia jos kokee että auto ei kulje suoraa.
Eiköhän se nyt lähtökohtaisesti ole Teslan laadunvalvonnan ongelma, jos autot tulee väärillä kulmilla asiakkaille eikä TM:n testaajan.

Mutta tokihan se asiakkaan vastuulla on huollattaa auto heti luovutuskuntoiseksi /s
 
Noin keskimäärin uskon enemmän testaajia ja heidän ammattitaitoaan (varsinkin kun kyse on ryhmästä eikä yksittäisestä henkilöstä). Kyllähän TM on Teslan tapauksessa kalibroinut valojakin testeissä kesken testien kun ne eivät pysyneet suunnassa (eivätkä tehneet sitä kalibroinnin jälkeenkään), joten onhan siinä jotkut rajat minkä verran testaajan/omistajan oletetaan tekevän ja minkä oletetaan olevan autonvalmistajan vastuulla. Vielä erillisesti jos auto vaatii erityisiä toimenpiteitä suoriutuakseen kuten sen "pitäisi" niin kyllä se on valmistajan vastuulla huolehtia että nämä suoritetaan.

Mutta sähkiksissä tosiaan on monenlaista vaatimusta kuten millä tahansa polttiksellakin riippuen kuljettajasta ja osa niistä vaatimuksista eivät liity millään lailla voimalinjaan.
 
Miksiköhän tähän jäädään jumittamaan. Tai ylipäänsä siihen, mikä se oma ajoprofiili on?

Mutta ihan urheilun vuoksi; nyt kun tätä e-TNGAn talvirangea on voivoteltu, niin otetaanpa vaikka tuosta aiemmasta teknarin talvitestin tuloksista kaikkien autojen keskiarvo, joka on 308km ja pidetään tätä benchmarkkina. Onko tässä gappia muihin? On. Onko se gappi merkittävästi suurempi? (spoiler alert: ei oo)

Tuossakin artikkelissa nyppii se, että joku ominaisuus nostetaan tikun nokkaan, ilman että annetaan mitään oikeaa benchmarkkia. Olisi ollut tosi kiva tietää mikä tuon jutun kirjoittajan mielestä olisi sitten "Työkalu aivan joka ikiselle". Mitkä ovat ne äärimmäiset suoritukset mihin moni muu kykenee? 50km pidempi talvirange? Vai jotain muuta?

Kai se kyse on siitä että nämä saman kategorian autot on suunnilleen samanhintaisia.

Miksi siis ostaisit, ilman merkkiuskollisuutta, kahdesta saman kokoisesta ja hintaisesta autosta sen, jonka speksit ovat huonommat? Ei ihimiset niin tee muidenkaan laitteiden kohdalla, miksi sitten autojen?

Toyota ei vaan ole tämän suhteen kilpailukykyinen.
 
Onhan niitä kulmia säädetty iät ajat. Miksi muuten olisi rengaspajoilla niitä laitteita?

Entisessä clk mersussakin oli yleistä tietoa että tehtaan kulmat on huonot. Tässä nyt mitään erikoista ole.

Ja rengaspaineet nyt on sellainen että viimeistään kelien muuttuessa pitää omistajan/kuskin ne tarkistaa.

Toki jos testi on miten autot tulee tehtaalta niin testi on pätevä. Kuitenkin itse kannattaa käydä koeajamassa auto ennen ostopätöstä, oli se sitten minkä tahansa merkkinen.

TM testikuski ei tykkää ajaa Teslalla, minä puolestaan en pidä Fordin ohjaustunutmasta. Mitä sitten? :D

Tekniikan testeissä kiinnostaa faktat, mielipiteet voi kerätä omalta koeajolta.
 
Kai se kyse on siitä että nämä saman kategorian autot on suunnilleen samanhintaisia.

Miksi siis ostaisit, ilman merkkiuskollisuutta, kahdesta saman kokoisesta ja hintaisesta autosta sen, jonka speksit ovat huonommat? Ei ihimiset niin tee muidenkaan laitteiden kohdalla, miksi sitten autojen?

Toyota ei vaan ole tämän suhteen kilpailukykyinen.
Ydinongelma tässä oli se, että _yksittäisiin_ spekseihin tuijotetaan aivan liikaa. Jos samassa hintaluokassa on kaksi autoa jossa ominaisuudet ovat täysin samat, pl vaikka tämä range talvella, on valinta selvä. Mutta näin hyvin harvoin on.

Samoin se pikalatauksen teho on tavalliselle kuskille aivan yhdentekevää varsinkin nykyisellä akkujen kapasiteetilla, että onko se 80kw, 150kw vai 250kw. Tää nyt varmaan triggeröi taas jonkun kertomaan omasta ajoprofiilistaan, mutta kannattais harkita onko wörttiä. Vastaus: ei oo, koska ketään ei kiinnosta tässä yhteydessä sen yksilön ajoprofiili.

Samaten tuo autotoimittajien narratiivi on hyvin laiskanpuoleista. Olisi ollut tosi kiva tietää mikä tuon yhden aiemman jutun kirjoittajan mielestä olisi se "Työkalu aivan joka ikiselle". Mitkä ovat ne äärimmäiset suoritukset mihin moni muu kykenee? 50km pidempi talvirange? Vai jotain muuta?
 
Täällä jälleen sähköautoilun noviisi kyselisi näkemystä. Maxus Euniq 6 on koeajettu ja sille annettu reilu mahdollisuus, mutta se ei päässyt jatkoon. Siitä pykälää kalliimpi auto on KGM Torres EVX. Onko kenelläkään kokemusta tai näkemystä kyseisestä autosta? Verrattain uusi ilmestyshän tuo on.

Siinä olisi jälleen oikein tilavan oloinen perheauto. Lisäksi takuu on sellainen, joka tuo kyllä mielenrauhaa sähköautoon siirtymiselle.

Huonona puolena näkisin nelivedon puutteen, mutta lähes kaikki autoni ovat olleet etuvetoisia, joten mikään kynnyskysymys tuo ei ole. Merkkihuollon saatavuus on myös vähän heikommanlainen, Lahti on minua lähin kaupunki, mutta siellä ei taida valuutettua huoltoa olla. Kouvolassa olisi, joka on reilu 60km päässä, joten ei mikään älytön rasti, mikäli käynnit rajoittuisivat määräaikaishuoltoihin. Jos autossa sattuisi ilmenemään paljon muutakin takuunalaista vikaa, niin sitten tuo etäisyys alkaa vähän enemmän haittaamaan.

Sellainen nyanssi, että minulla on ollut vähän aikaa käytössä 2018 vuoden SsangYong Rexton, josta tykkäsin todella paljon lyhyen tuttavuuden ajan. Sitä autoa oli mukava ajaa, toki se oli neliveto diesel, mutta silti positiivisena yksityiskohtana tässä pohdinnassa.

KGM Torresista muistan lukeneeni jonkun koeajon pari kuukautta sitten ja se lähinnä katselemaan muita vaihtoehtoja. Ei jättänyt kovin hyvää kuvaa, vaan kerrottiin sen olevan merkittävä parannus merkin ensimmäiseen sähköautoon nähden, mutta silti olevan kovin alkeellinen verrattuna muihin sähköautoihin. Sittemmin tuo koeajo ei ole eteeni osunut, vaan muut vähän positiivisemmassa valossa kirjoitetut ja jälleen kiinnostus on palannut. Olisikohan TM tehnyt jonkun suuren koeajon kyseisestä mallista, mutta sitä en ole vielä päässyt lukemaan.

Eli mitä mielipiteitä herättää auton ominaisuudet? Nyt myynnissä olevat vaihtoautot näyttäisivät asettuvan 40-45k välimaastoon.
 
Miksi siis ostaisit, ilman merkkiuskollisuutta, kahdesta saman kokoisesta ja hintaisesta autosta sen, jonka speksit ovat huonommat? Ei ihimiset niin tee muidenkaan laitteiden kohdalla, miksi sitten autojen?
Kuluttaja on valmis maksamaan brändistä, valistunutkin kuluttaja maksaa hyvästä. Toki on totta että osa menee tekniset tiedot edellä. Ja liikkaa ei voi toistaa että brändi , laatumielikuva voi olla hötönpäälle syntynyttä, laadukaskin voi olla ylihinnoiteltu.

Jos tuota Toyotaa jatkaa, ja sitä TM arvostelua, niin sehän sai kehuja, jo kehulista oli pitkä, mikä varmaan uppoaa osaan täydellisesti, toimintamatka(talvi kulutus) oikeastaan ainoa miinus. Jos se on riittävä, niin miksi valita liki kaikessa muussa heikompi.

Lisäksi Toyotasta on aika hyvä laatumielikuva, onhan siinä ns järkisyitä valita monelle. tinkauskierroksen jälkeen sitten selviää paljonko siitä joutuu maksamaan vs kilpailijat. Ei se autokauppa ole kokonaan nettikauppaa, vaikka osa valmistajista on.

Lisäksi maahantuonti on valmistajan tyttäryhtiöiden alla, valmistaja on vakavarainen, joten ei tarvi jännitää tyhjänpäälle jäämistä.
 
Miksiköhän tähän jäädään jumittamaan. Tai ylipäänsä siihen, mikä se oma ajoprofiili on?

Mutta ihan urheilun vuoksi; nyt kun tätä e-TNGAn talvirangea on voivoteltu, niin otetaanpa vaikka tuosta aiemmasta teknarin talvitestin tuloksista kaikkien autojen keskiarvo, joka on 308km ja pidetään tätä benchmarkkina. Onko tässä gappia muihin? On. Onko se gappi merkittävästi suurempi? (spoiler alert: ei oo)

Tuossakin artikkelissa nyppii se, että joku ominaisuus nostetaan tikun nokkaan, ilman että annetaan mitään oikeaa benchmarkkia. Olisi ollut tosi kiva tietää mikä tuon jutun kirjoittajan mielestä olisi sitten "Työkalu aivan joka ikiselle". Mitkä ovat ne äärimmäiset suoritukset mihin moni muu kykenee? 50km pidempi talvirange? Vai jotain muuta?
En jumita, totesin vain, että monille sähköauto ominaisuudet ei riitä ja näkeehän sen jo myyntitilastoista kurottavaa on. Jos ominaisuudet olisi kilpailijan tasolla myisi niinkuin Corolla aikanaan. 100km pidempi talvirange on oleellinen ero. Itsellä olisi Tojota pihassa ilman näitä edellä mainittuja puutteita mitä kaikki on koittanut toitottaa.
 
. Olisikohan TM tehnyt jonkun suuren koeajon kyseisestä mallista, mutta sitä en ole vielä päässyt lukemaan.

Tekniikan Maailma 18A/2024 löytyy tästä 'iso koeajo'. Suht kattavasti oli kaikkia ominaisuuksia tuossa arvioitu, kannattaa hakea jostain käsiinsä. Voi olla ihan kelvollinen vehje, kunhan ymmärtää sen oman käyttötarpeensa.

Teknarin mielestä hyvää:
1) ajamisen vaivattomuus 2) tilat
Ja huonoa:
1) renkaat 2) ominaisuuspuutteet (tais mobiiliappiksen puute olla se suurin)

Lisäksi jutussa oli kommenttina:

"KGM:n edeltäjämerkki Ssangyong teki Suomen-debyyttinsä vuonna 1995. Kovin syvää muistijälkeä merkki ei jättänyt, sillä neljän tuontivuoden kuluessa Musso-maastureita rekisteröitiin vain hieman runsaat sata kappaletta.

Etelä-Korean vanhimman autovalmistajan historia on ollut levoton, ja niin omistajat kuin valmistettavien autojen merkit ovat vaihdelleet tiheästi. Yleisöä ei oikein voi syyttää, jos KGM hukkuu merkkinä kiinalaisvalmistajien uutuusvyöryyn.

Se on sääli, sillä KGM Torres vaikuttaa aika hyvältä sähköautolta
."

Edit: mites BYD Seal U?
 
Viimeksi muokattu:
Miksei Tesla sitten laita kulmia kuntoon jos vika on siinä? Vai meneekö ostajan piikkiin niiden säätäminen yhä?

Miksei rengaspaineita? Tai kumeja? Vaan työntää epämääräistä ulos. Sitten ihmetellään asioita arvosteluissa jos noin pienellä saisi täydellistä.

Pakkohan niillä on joku prosessi olla nelipyöräsuuntaukseen, mutta Teslan tehokkuusajattelun tietäen, luultavasti ovat arvioineet että nykyinen prosessi on "tarpeeksi hyvä", eli joko tarpeeksi iso osa asiakkaista ei ymmärrä jos oman auton kulmat on pielessä ja toisaalta on luultavasti halvempaa vain korjata kulmat niille jotka valittaa, kuin lisätä koko prosessiin lisätsekkauksia ym. Rengaspaineiden toki kuuluisi olla kunnossa, mutta sekin olisi vähän niin kuin sitten siellä ihan loppupäässä, eli käytännössä myymälässä tehtävä juttu, mutta Teslat taidetaan lähinnä dumpata suoraan kuljetusautoilta siihen parkkikselle ilman, että Teslan henkilökunta niitä enää mitenkään ihmeemmin tarkastaa, tai ainakaan en yllättyisi yhtään jos homma toimii suunnilleen näin.

Sitä kyllä jäin miettimään, että onkohan TM:n kuski sitten ajellut "autopilot" päällä, vai mikä tuo Teslan kaistallapitoavustin onkaan. Se kun oli oikeasti aika rasittavan oloinen, kuten totesin omankin koeajon jälkeen. Se pistää hanttiin huomattavasti enemmän kuin nykyisen Kian vastaava värkki, joka kyllä ajaa autoa itsekseen vaikka kilometritolkulla, mutta ei pistä oikeastaan yhtään hanttiin jos kuski haluaakin ohjastaa autoa vähän eri suuntaan itse. Tesla taas pistää oikein kunnolla hanttiin ja samuttaa koko autopilotin piipityksen kera jos väännät yhtään "liikaa", joten voikohan TM:n velttoranteisen journon ongelma ollut se, että hän ajanut koko ajan AP päällä, jolloin ohjaaminen tosiaan on raskasta, auto on koko ajan kulkenut urissa ym.? Eipä siinä, paskaahan se on, että Teslan AP on tuollainen, mutta on noita paskoja kaistallapitoavustimia muissakin autoissa ja yhteistä melkein kaikille on tuo, että tahtovat väkisellä mennä sinne uriin jurnuttamaan, jolloin ajokokemus on väistämättä aika paska varsinkin nykyautojen leveillä renkailla.
 
Viimeksi muokattu:
Huono testaaja ei tiedä. Hyvä testaaja katsoo näytöltä että auto varoittaa vääristä ilmanpaineista ja käyttää kulmat tarkastuksessa ennen ohjauksen arviointia jos kokee että auto ei kulje suoraa.
Noissa paineissa on kyllä aika isot toleranssit.
Vakiona Tesla suosittelee Perffiin 2.9 paineet. Vasta 2.6 aiheuttaa ilmoituksen.
 
Eipä siinä, paskaahan se on, että Teslan AP on tuollainen, mutta on noita paskoja kaistallapitoavustimia muissakin autoissa ja yhteistä melkein kaikille on tuo, että tahtovat väkisellä mennä sinne uriin jurnuttamaan, jolloin ajokokemus on väistämättä aika paska varsinkin nykyautojen leveillä renkailla.
AP sentään tekee selkeäksi kun se on päällä. Volkkarin, kian ja toyotan vastineet mitä olen kokeillut ovat aika rasittavia kun eivät selvästi kerro milloin on päällä ja milloin ei. Saattaa repäistä yhtäkkiä ratista. Näin kävi toyotan kanssa kun luuli että kaistaviiva onkin keskellä omaa kaistaa, eikä kaistojen välissä...

Volkkarin kanssa muistan kun travel assist oli päällä mutta hukkasi kaistaviivan yhtäkkiä, joten auto alkoi mennä kohti ojan puolen täristävää kaistaviivaa. Mitään ääntä ei antanut että hei nyt olet omillasi. Pieni viiva vain puuttui ruudulta.

Plus auton poukkoilu suoralla tiellä. Aiemmissa vuosimalleissa ei sitä tullut enää käytettyä. 24 vuosimalli/softa on parempi, osaa jo ajaa enimmäkseen suoraan, suoralla tiellä.
 
AP sentään tekee selkeäksi kun se on päällä. Volkkarin, kian ja toyotan vastineet mitä olen kokeillut ovat aika rasittavia kun eivät selvästi kerro milloin on päällä ja milloin ei. Saattaa repäistä yhtäkkiä ratista. Näin kävi toyotan kanssa kun luuli että kaistaviiva onkin keskellä omaa kaistaa, eikä kaistojen välissä...

Volkkarin kanssa muistan kun travel assist oli päällä mutta hukkasi kaistaviivan yhtäkkiä, joten auto alkoi mennä kohti ojan puolen täristävää kaistaviivaa. Mitään ääntä ei antanut että hei nyt olet omillasi. Pieni viiva vain puuttui ruudulta.

Plus auton poukkoilu suoralla tiellä. Aiemmissa vuosimalleissa ei sitä tullut enää käytettyä. 24 vuosimalli/softa on parempi, osaa jo ajaa enimmäkseen suoraan, suoralla tiellä.

Joo, lähinnä tosiaan melkein kaikki nuo on jollain tavalla paskoja, eikä niillä tee talvisin oikein mitään (eli puolet vuodesta), minkä takia Teslan AP ei ole sinänsä mikään deal breaker itselle. Kia ei tosiaan ilmoittele mitenkään erikseen jos hukkaa kaistan, mutta toisaalta ei myöskään lähde aggressiivisesti repimään rattia missään tilanteissa, mitä ei kyllä voi just Tojon vastaavasta systeemistä sanoa...

Onneksi nuo saa kuitenkin yleensä helposti pois päältä, ainakin toistaiseksi....
 
Miksi siis ostaisit, ilman merkkiuskollisuutta, kahdesta saman kokoisesta ja hintaisesta autosta sen, jonka speksit ovat huonommat? Ei ihimiset niin tee muidenkaan laitteiden kohdalla, miksi sitten autojen?

Toyota ei vaan ole tämän suhteen kilpailukykyinen.
Ei tähän tarvitse olla kuin yksi syy. Tykkää tojotasta tai ei tykkää teslasta. Muuta syytä ei tarvitse , oli speksit mitkä tahansa. Yllättävän monelle speksit ei ole se valintaperuste.
 
Ei tähän tarvitse olla kuin yksi syy. Tykkää tojotasta tai ei tykkää teslasta. Muuta syytä ei tarvitse , oli speksit mitkä tahansa. Yllättävän monelle speksit ei ole se valintaperuste.
Eli siis jonkunlainen merkkiuskollisuus/fanboy/lasit on. Tavan tallaajalle hinta ja speksit on ainoa valintaperuste.
 
Mutta kun kyse kuluttaja tuotteista niin kannattaa myös miettiä kuuluuko testaajille se että ne lähtee autoa paranteleen, autot oletettavasti käyneet ihan normaalin luovutusprosessi läpi, eli on sitä mitä myydään.
Oletuksenahan voisi kuvitella, että kun tunnettu lehti hakee maahantuonnilta auton testiin niin järkevä maahantuoja laittaisi sen ihan tiptop kuntoon ja varmistaisi että kaikki on ok testiä varten?
Eiköhän se nyt lähtökohtaisesti ole Teslan laadunvalvonnan ongelma, jos autot tulee väärillä kulmilla asiakkaille eikä TM:n testaajan.
onhan siinä jotkut rajat minkä verran testaajan/omistajan oletetaan tekevän ja minkä oletetaan olevan autonvalmistajan vastuulla. Vielä erillisesti jos auto vaatii erityisiä toimenpiteitä suoriutuakseen kuten sen "pitäisi" niin kyllä se on valmistajan vastuulla huolehtia että nämä suoritetaan.
Se on juuri näin, kuten yllä kirjoitetaan. Kun Tesla ei saa testiin suoraan menevää autoa, niin on valmistajan syytä katsoa peiliin eikä testaajien.

Itse siis epäilen, että uusi kolmonen ei ole lähtökohtaisesti kiemurteleva ohjattava vaan syinä voivat olla pielessä oleva suuntaus (Teslan vika), rengaspaineet (Teslan vika) ja/tai huonot kumit Suomen olosuhteisiin (Teslan vika).
Aika paljon on naamakirjassa ollut juttua vinossa olevista rateista tai pyöränkulmista. Moni on myös sanonut, että isot matalaprofiilikumit jäykällä kyljellä vetelee enemmän kuin pienin mahdollinen koko (ei yllätä...). Rengaspaineiden osalta hieman tehdassuosituksia kovemmat paineet parantaa minusta ajettavuutta. Ei noilla korjauksilla Teslasta mitään täydellistä saa, mutta luulisi ohjauksen paranevan.

Suomen uraiset ja karkeat tiet sekä sähköautojen isot kumit (nykyään vakio tuntuu olevan 19-21") ei ole kovin hyvä yhdistelmä. Erottaa tehokkaasti hyvät alustat huonoista.
 
Eli siis jonkunlainen merkkiuskollisuus/fanboy/lasit on. Tavan tallaajalle hinta ja speksit on ainoa valintaperuste.
En ihan tuota tavantallaaja juttua heittämällä niele. Väitän että monella on aika paljon merkkiuskollisuutta, konserni uskollisuutta ja tai sitä ns brändimielikuvaa mikä rajaa valintoja.

Maahantuojat tukee merkki uskollisuutta, mm tiedottamalla omista tuotteistaan.

Autokaupan muutokset murtaa edellä olevaa, Jos oman kauppiaan/myyjän merkki vaihtuu, niin todennäköisyys että asiakkaan merkki vaihtuu perässä, käytettyn ostajalla ehkä myöhemmin. Liikkeen lopettamine, alentaa kynnysta vaihtaa merkkiä, samoin jos oma luottomyyjä lopettaa tai vaihtaa merkkiä.

Otsikkoon liittyen, niin sähköistyminen on monia irottanut siitä vanhasta merkistä, varsinkin jos se oma merkki ei ole sähköauto rintamalla edennyt.

Ja onhan se ihan etuja jatkaa tutulla merkillä , usein koetaan helpommaksi, tuttu jälkimarkkina organisaatio, jos sitä luottamusta syntynyt, niin miksi vaihtaa.

Toki ne omainaisuudet, ja hinta vaikuttaa, jos valikoimasta puuttuu se omia tarpeita tyydyttävä vaihtoehto, tai jos hinnat ampaisee kauas, jopa ulottamattomuuksiin, niin kynnys vaihtaa alenee. Jos jälkimarkkinointi pettymys, niin samoin.

Osalla ominaisuus toiveet tuntuu olevan sopeutuvua.
 
rengaspaineet (Teslan vika)

Aika perusjuttu arkisessa elämässäkin hoitaa paineet kohdilleen ihan itse.

En mene takuuseen että rengaspaineet olisi ollut TM testissä pielessä, mutta jos oli niin ei voi sitä laittaa valmistajan piikkiin. Kyllä kuskin tai testaajien tässä tapauksessa on varmistettava että paineet on kunnossa.
 
Aika perusjuttu arkisessa elämässäkin hoitaa paineet kohdilleen ihan itse.

En mene takuuseen että rengaspaineet olisi ollut TM testissä pielessä, mutta jos oli niin ei voi sitä laittaa valmistajan piikkiin. Kyllä kuskin tai testaajien tässä tapauksessa on varmistettava että paineet on kunnossa.

TM testeissä muistaakseni tarkastetaan aina rengaspaineet alussa, ehkä jossain pikatesteissä vain silloin jos nousee joku ihmeellisyys esille jonka syytä haetaan.
 
Täällä jälleen sähköautoilun noviisi kyselisi näkemystä. Maxus Euniq 6 on koeajettu ja sille annettu reilu mahdollisuus, mutta se ei päässyt jatkoon. Siitä pykälää kalliimpi auto on KGM Torres EVX. Onko kenelläkään kokemusta tai näkemystä kyseisestä autosta? Verrattain uusi ilmestyshän tuo on.

Siinä olisi jälleen oikein tilavan oloinen perheauto. Lisäksi takuu on sellainen, joka tuo kyllä mielenrauhaa sähköautoon siirtymiselle.

Huonona puolena näkisin nelivedon puutteen, mutta lähes kaikki autoni ovat olleet etuvetoisia, joten mikään kynnyskysymys tuo ei ole. Merkkihuollon saatavuus on myös vähän heikommanlainen, Lahti on minua lähin kaupunki, mutta siellä ei taida valuutettua huoltoa olla. Kouvolassa olisi, joka on reilu 60km päässä, joten ei mikään älytön rasti, mikäli käynnit rajoittuisivat määräaikaishuoltoihin. Jos autossa sattuisi ilmenemään paljon muutakin takuunalaista vikaa, niin sitten tuo etäisyys alkaa vähän enemmän haittaamaan.

Sellainen nyanssi, että minulla on ollut vähän aikaa käytössä 2018 vuoden SsangYong Rexton, josta tykkäsin todella paljon lyhyen tuttavuuden ajan. Sitä autoa oli mukava ajaa, toki se oli neliveto diesel, mutta silti positiivisena yksityiskohtana tässä pohdinnassa.

KGM Torresista muistan lukeneeni jonkun koeajon pari kuukautta sitten ja se lähinnä katselemaan muita vaihtoehtoja. Ei jättänyt kovin hyvää kuvaa, vaan kerrottiin sen olevan merkittävä parannus merkin ensimmäiseen sähköautoon nähden, mutta silti olevan kovin alkeellinen verrattuna muihin sähköautoihin. Sittemmin tuo koeajo ei ole eteeni osunut, vaan muut vähän positiivisemmassa valossa kirjoitetut ja jälleen kiinnostus on palannut. Olisikohan TM tehnyt jonkun suuren koeajon kyseisestä mallista, mutta sitä en ole vielä päässyt lukemaan.

Eli mitä mielipiteitä herättää auton ominaisuudet? Nyt myynnissä olevat vaihtoautot näyttäisivät asettuvan 40-45k välimaastoon.
Kokeilitko Mifa 9? Paljon enemmän premium ja tilaa on todella paljon.
 
Aika perusjuttu arkisessa elämässäkin hoitaa paineet kohdilleen ihan itse.

En mene takuuseen että rengaspaineet olisi ollut TM testissä pielessä, mutta jos oli niin ei voi sitä laittaa valmistajan piikkiin. Kyllä kuskin tai testaajien tässä tapauksessa on varmistettava että paineet on kunnossa.
Jep. Juttu onkin enemmän niin, että Teslan suosittelemilla rengaspaineilla vetelyä voi esiintyä enemmän kuin lisäämällä paineita hieman.
 
Kokeilitko Mifa 9? Paljon enemmän premium ja tilaa on todella paljon.
En ole tähän malliin juuri perehtynyt. Olen aloittanut kartoittamisen sieltä halvimmasta päästä. Toki kun tarkoitus olisi kyseisellä autolla ajaa pitkään, niin kompromisseja ei kovin montaa mieluusti tee, niin sitä myöden auton arvo kasvaa. Tämä Mifa 9 on kyllä siis budjetin ulkopuolella ja muutenkaan en tykkää penkkien asettelusta viisihenkiselle perheelle.

BYD Seal U varmaan sellainen, joka täytyy vielä kartoitukseen ottaa mukaan. Kuitenkin tämä KGM Torres vaikuttaisi kohtuu lupaavalta. Täytyy käydä lukemassa tuo teknarin koeajo ja pyrkiä itsekin autoa koeajamaan.
 
Itsekin Torresia katselin, mutta tosiaan nelivedon puute tiputti suoraan pois harkinnasta. Ilmeisesti jossain kohtaa on kyllä tulossa nelivetokin.
 
Ei tähän tarvitse olla kuin yksi syy. Tykkää tojotasta tai ei tykkää teslasta. Muuta syytä ei tarvitse , oli speksit mitkä tahansa. Yllättävän monelle speksit ei ole se valintaperuste.
Toyotan kohdalla ne ovat aika monelle valintaperuste, jopa vannoutuneille Toyota -ihmisille, joista monikaan ei edes kusisi korealaisiin, Teslaan tai vaggineisiin päin, jos sen ainokaisen Toyotan range ja kyky ottaa virtaa vastaan olisi edes jollain lailla vertailukelpoinen em. autojen kanssa.
 
Onhan tuossa Toyotassa saatavilla 10 vuoden ja 1 000 000 kilometrin akkutakuu jos sitä haluaa. Saa vaikka sitten se Tesla pistää paremmaksi.
 
Ydinongelma tässä oli se, että _yksittäisiin_ spekseihin tuijotetaan aivan liikaa. Jos samassa hintaluokassa on kaksi autoa jossa ominaisuudet ovat täysin samat, pl vaikka tämä range talvella, on valinta selvä. Mutta näin hyvin harvoin on.

Samoin se pikalatauksen teho on tavalliselle kuskille aivan yhdentekevää varsinkin nykyisellä akkujen kapasiteetilla, että onko se 80kw, 150kw vai 250kw. Tää nyt varmaan triggeröi taas jonkun kertomaan omasta ajoprofiilistaan, mutta kannattais harkita onko wörttiä. Vastaus: ei oo, koska ketään ei kiinnosta tässä yhteydessä sen yksilön ajoprofiili.

Samaten tuo autotoimittajien narratiivi on hyvin laiskanpuoleista. Olisi ollut tosi kiva tietää mikä tuon yhden aiemman jutun kirjoittajan mielestä olisi se "Työkalu aivan joka ikiselle". Mitkä ovat ne äärimmäiset suoritukset mihin moni muu kykenee? 50km pidempi talvirange? Vai jotain muuta?
Oikeasti kukaan ei tiedä täsmällisesti muuta kuin sen oman ajoprofiilinsa. Toiset vaan kuvittelevat, että just se heidän oma yksilöllinen profiilinsa on yleistettävissä kaikkien muidenkin profiiliksi. "Tavallinen sähköautoilija = minä". Se on hiukan pöhköä. Jos siis minä en tarvitse tehokasta latausta, ei kukaan muukaan voi tarvita. Kyllä kaikkien pitäisi vaan pärjätä 100 kWn huipputeholla. En nyt tosin muista, onko noin pieniä huipputehoja enää muissa kuin kauppakassiluokan sähköautoissa, ainakaan uusissa.
 
Eipä ne kulmat muillakaan valmistajilla ole aina kunnossa. Olen ajellut töissä noin kuukauden päivät uutta Enyaqia ja täytyy sanoa, että se on aivan hemmetin tuuliherkkä maantiellä ja seilaa tuulettomallakin kelillä todella herkästi kaistalla reunasta reunaan. Edellinen auto oli lievällä mutteriohjauksella varustettu Golf mk7, joka oli ohjauksen viasta huolimatta selkeästi vakaampi ajettava. Testien mukaan Enyaqin pitäisi mennä maantiellä kuin juna, joten kulmissa lienee kohtuullisen isoakin vikaa. Hiekkatiellä ja varsinkin sileällä "öljysoralla" tuo on myös todella luikerteleva. Jos tuo olisi oma auto, niin olisin jo käyttänyt sen suuntauksessa, mutta tässä tapauksessa saan varmasti odotella ensihuoltoon asti. Muuten auto on ollut kohtuullisen ookoo, mutta yllätyksekseni ei ole aiheuttanut itselleni sähköautokuumetta ollenkaan. Jos negatiivisia puolia autosta hakee, ovat ne ajoavustimien toiminta ja jarrupolkimen tunto. Tässä yksilössä on vain kaistallapitoavustin, mutta se vääntelee siitä huolimatta rattia melkoisen voimakkaasti myös paikoissa, joissa ei ole kaistaviivoja ollenkaan. Vakkarin toiminta on melkoisen itsepäistä, eikä oma pyyntö meinaa aina kelvata ensimmäisellä kerralla, vaan auto haluaa ajaa tasan nopeuskyltin lukeman mukaan tai sitten karttadatasta arpomalla. Hyvin yleisesti se myös bongaa nopeuden myös esim. sillan maksimikuormituskyltistä tai vaikkapa rinnakkaistien rajoituskyltistä. Se on hieno tunne, kun auto alkaa jarruttaa satasesta kolmeenkymppiin kohtuullisen voimakkaasti rinnakkaistien kyltin bongattuaan. Auton päästämät plimplomit ovat onneksi kohtuullisen hiljaisia, joten pientä "ylinopeuttakin" voi ajaa omasta sietokyvystä riippuen. Jarrupolkimen tuntuma on todella puiseva ja pienistä nopeuksista jarruttaessa tuntuu siltä, kuin auto alkaisi vastustamaan jarrutusta antamalla moottorille tehoa. Toinen ärsyttävä ominaisuus jarruissa on se, että ne pitävät narskahtavan äänen aina vauhdin pysähtyessä kokonaan. Se johtuu todennäköisesti ryömitystoiminnosta, joka puskee autoa eteenpäin yllättävän voimakkaasti.
 
Onhan tuossa Toyotassa saatavilla 10 vuoden ja 1 000 000 kilometrin akkutakuu jos sitä haluaa. Saa vaikka sitten se Tesla pistää paremmaksi.

En ole tarkistanut niitä ehtoja, että mitä pitää tehdä jotta tuo takuu miljoonaan kilometriin asti pysyy voimassa mutta esim. Tojotan relax-takuussa huoltoväli on 15tkm.

Varmaan se on tuossakin jotain samanlaista. Eli tuosta huvista saa sitten maksaa miljoonan kilometrin aikana yhteensä viisinumeroisen(?) summan, koska tuskin Tojota niin typerä on että ne niitä tarkistuksia ilmaiseksi tekee.
 
En ole tarkistanut niitä ehtoja, että mitä pitää tehdä jotta tuo takuu miljoonaan kilometriin asti pysyy voimassa mutta esim. Tojotan relax-takuussa huoltoväli on 15tkm.

Varmaan se on tuossakin jotain samanlaista. Eli tuosta huvista saa sitten maksaa miljoonan kilometrin aikana yhteensä viisinumeroisen(?) summan, koska tuskin Tojota niin typerä on että ne niitä tarkistuksia ilmaiseksi tekee.
Näyttäisi olevan 30 tkm välein 400 € ja välihuolto 100 €, eli kyllä siinä varmaan joku 400-500 €/vuosi saa maksaa ylimääräistä jos ulosmittaa tuon akkutakuun kunnolla.

Ehkä kuitenkin eniten tuo lohduttaa kun vaikka 5v ja 300 tkm ajettuna porsii akku, kun muilla merkeillä se on vaan voivoi ja kättä taskuun.

Ja ehkä vielä enemmän se, että voinee luottaa akun kestämiseen ilman tuota huolto-ohjelman noudattamistakin eri tavalla.
 
Näyttäisi olevan 30 tkm välein 400 € ja välihuolto 100 €, eli kyllä siinä varmaan joku 400-500 €/vuosi saa maksaa ylimääräistä jos ulosmittaa tuon akkutakuun kunnolla.

Ehkä kuitenkin eniten tuo lohduttaa kun vaikka 5v ja 300 tkm ajettuna porsii akku, kun muilla merkeillä se on vaan voivoi ja kättä taskuun.

Ja ehkä vielä enemmän se, että voinee luottaa akun kestämiseen ilman tuota huolto-ohjelman noudattamistakin eri tavalla.

Toki jos oikeasti ajaa 60 tkm vuoteen, niin silloin kannattaa miettiä tarkkaan mikä on se merkki jonka takuuasiat sopivat parhaiten omaan tarpeeseen, mutta taitaa kyllä suurimmalla osalla valmistajista olla akkutakuut 8 vuoden luokkaa, kilsoja tosin mahtuu yleensä vuoteen "vain" se 20-25 tkm, vähän valmistajasta riippuen.
 
Toki jos oikeasti ajaa 60 tkm vuoteen, niin silloin kannattaa miettiä tarkkaan mikä on se merkki jonka takuuasiat sopivat parhaiten omaan tarpeeseen, mutta taitaa kyllä suurimmalla osalla valmistajista olla akkutakuut 8 vuoden luokkaa, kilsoja tosin mahtuu yleensä vuoteen "vain" se 20-25 tkm, vähän valmistajasta riippuen.
Joo, ei paljon nämä muiden merkkien ”akkutakuut” itseäni kiinnosta kun menee parissa-kolmessa vuodessa itsellä umpeen. Enemmän kiinnostaisi akun korjaamisen helppous.

En ainakaan usko että miljoonaan kilometriin tällä nykyisellä autolla pääsen vaikka akku kestäisikin. 500 tkm kohdalla alkaa olla jo paikat aika kuluneita kuitenkin.

Lähinnä pohdin jos itsellä olisi tommoinen BZ4X, mutta omat pikalatailut ei semmoisen kanssa oikein toimisi.
 
Selvästi hyvä että koitetaan avata syvällisempää pohdintaa sähkäreiden valintaperusteiden merkitsevyydestä, kun suurimmalla osalla tuntuu ajatus töksähtävän siihen että joku yksittäinen ominaisuus (tässä nyt vaikka DC-latausteho) olisi käytännössä jotenkin laaja-alaisesti hyvinkin merkittävä. Vähän harmittaa sekin, että tuntuu ajatus myös pysähtyvän siinä kohtaa, ettei oikeasti mietitä että kuinka usein siitä huipputehosta pääsee myös käytännössä nauttimaan. Tästä taas toki joku laukeaa jakamaan kokemuksiaan että "mulla toimii Teslan Superchargerit tosi hyvin!1" niin miettikää ennen vastaamista että mihin luulette olevanne vastaamassa.

Koska tilastollisesti merkitsevää tietoa ei ole saatavilla, pitää toki mutuilla, mutta JOS sitä DC-latausta (tän voi korvata vaikka AWD:a tai muulla ominaisuudella) EI tarvitse kovinkaan usein NIIN minkä tahansa nykysähkärin latausnopeus riittää vallan mainiosti. JOS ainoa ero kahden samanhintaisen auton välillä on se, että toisessa on parempi DC-lataus kuin toisessa, niin valinta on selvä. Mutta kuinka usein näin on? (tää oli retorinen kysymys)

Se voittava suunta valintaperusteiden yleisen merkitsevyyden ymmärtämiseen ei avaudu tuijottamalla monomaanisesti yhtä ominaisuutta tai hokemalla omia valintaperusteita tai käyttötarpeita, vaan sen kokonaisuuden kautta, kuten tällaisen skenarion:

Pidetään vaikka kiistattomana sitä että autossa X on talvirange 300km, DC-latausnopeus 80kw ja niitä pikalatauskertoja voi täydellä teholla tehdä vain 2krt/vrk. Pidetään samalla kiistattomana että autossa Z on talvirange 400km, DC-latausnopeus 250kw eikä latauskertoja ole rajoitettu. Nonni, asia on selvä, pannaan kaikille Z ja asia on sillä selvä.

No otetaanpa sitten vaikka perhe Virtanen, jolla on kaksi lasta, ajaa päivittäin 40km töihin ja pari kertaa vuodessa (toinen talvella) 300km roadtripin, juhannuksena appiukon mökille juomaan viinaa ja talvella Tahkolle juomaan viinaa. Päivittäin auto latautuu tallissa tai katoksessa jollain 11kw latauslaitteella ja roadtripeillä sitten pitää käyttää pikalatausta.

Nyt jos autossa X onkin vaikka sitten korkeampi maavara, saa AWDn yksvedon hintaan, karumpi, mutta _toimivampi_ softa, mukavampi kuskin penkki eikä takapenkillä tarvitse istua ihan niin polvet suussa tai kabiini on muuten tilavampi/viihtyisämpi pitkällä matkalla kuin autossa Z, niin kumpi kannattaa Virtasen valita? Lisätään tähän soppaan vaikka vielä se, että autossa Z on X:aa selvästi suppeampi ja huonompi huoltoverkosto vaikka ihan sen suhteen, miten pystyyy huolto/korjausaikoja varaamaan. Kuinka merkittävänä valintaperusteena Virtasen tulisi pitää 1) talvirangea ja 2) DC-lataustehoa?
 
Näyttäisi olevan 30 tkm välein 400 € ja välihuolto 100 €

Jos otetaan miljoonan kilometrin sijaan vaikka maltilliset 500tkm tavoitteeksi ennen kuin tojo on paalikamaa niin tuokin tekisi luokkaa 7 tonnia.

Äkkiseltään omaan korvaan esim. se volkkarin akun korjaus vaikka omasta pussista pari tonnia per moduuli kuulostaa pitkällä tähtäimellä kannattavammalta kun eihän se ole varmaa, että se akku menee erityisen huonoksi normaalin käyttöiän puitteissa.

Ok lämmittäähän se mieltä jos saa muutaman sadan tonnin jälkeen uuden akun mutta siinä on silti se ongelma, että joutuu edelleen ajamaan sillä muutama sata tonnia rullatulla tojolla.

Tai jos/kun EU pakottaa valmistajat näidenkin osalta right to repair käytäntöön niin mersut, porschet yms voi vetää ne 80k€ höpöhöpö akunvaihtohinnat päähänsä ja kysynnän laajentuessa tulee enemmän ja enemmän noita akkuhuoltoja tekeviä firmoja.
 
Oliko täällä kokemusta Kia EV6:sta ja mahdollisesti jopa GT-mallista? Ja olisi kiva jos tosiaan kokemuksia kuulisi joko auton omistavalta tai koeajolle käyneeltä. Onko mitä hyviä ja mitä huonoja puolia. Siellähän on se faceliftattu uusi malli tarjolla ja paketti hieman muuttunut, jopa aiempaa parempaa eikö vain?
 
Oliko täällä kokemusta Kia EV6:sta ja mahdollisesti jopa GT-mallista? Ja olisi kiva jos tosiaan kokemuksia kuulisi joko auton omistavalta tai koeajolle käyneeltä. Onko mitä hyviä ja mitä huonoja puolia. Siellähän on se faceliftattu uusi malli tarjolla ja paketti hieman muuttunut, jopa aiempaa parempaa eikö vain?

Kokemusta on yhden koeajon verran ja kyseinen auto itselläkin erittäin vakavassa harkinnassa. Koeajo tosiaan vakuutti, auto oli mukava, hiljainen, laadukkaan tuntuinen, säätöjä oli kivasti ja kiihtyvyys sähköautomaisen sähäkkää, kuten pitääkin (jotkut valmistajat tykkää simuloida ICE-autoja ja kaasun painamisen jälkeen on ihmeellistä viivettä, että auto alkaa oikeasti liikkumaan). Takapenkillä on aivan valtavasti tilaa, minkä kääntöpuolena taas on se, että kontti on ehkä vähän pienehkö tuon kokoluokan autoksi, varsinkin koska se on myös varsin matala. Miinuspuolena noissa on ollut paljon ongelmia 12 V - systeemin ja sitä hallinoivan ICCU-järjestelmän kanssa, ovenkahvojen design on aika yleisesti haukuttu ja takalasin pyyhkijää ei ole..

Facelift on tulossa tosiaan ensi vuonna ja jotain pientä päivitystä on tulossa ulkonäköön (mielestäni rumempaan suuntaan), akun kokoon ja jotain muita pikkujuttuja. Olin kuullut, että tämän faceliftin alta haluaisivat nykyisistä autoista eroon, mutta itse saamaani tarjoukset olleet ainakin toistaiseksi olleet niin huonoja, että taitaa jäädä kauppaan. Itsellä siis kiikarissa 77 KWh AWD GT-line Comfort-packilla, mutta hinnat karkaa vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa pitkälle yli 60 kiloeeroon, mikä on itselle kyllä ihan liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos otetaan miljoonan kilometrin sijaan vaikka maltilliset 500tkm tavoitteeksi ennen kuin tojo on paalikamaa niin tuokin tekisi luokkaa 7 tonnia.

Äkkiseltään omaan korvaan esim. se volkkarin akun korjaus vaikka omasta pussista pari tonnia per moduuli kuulostaa pitkällä tähtäimellä kannattavammalta kun eihän se ole varmaa, että se akku menee erityisen huonoksi normaalin käyttöiän puitteissa.

Ok lämmittäähän se mieltä jos saa muutaman sadan tonnin jälkeen uuden akun mutta siinä on silti se ongelma, että joutuu edelleen ajamaan sillä muutama sata tonnia rullatulla tojolla.

Tai jos/kun EU pakottaa valmistajat näidenkin osalta right to repair käytäntöön niin mersut, porschet yms voi vetää ne 80k€ höpöhöpö akunvaihtohinnat päähänsä ja kysynnän laajentuessa tulee enemmän ja enemmän noita akkuhuoltoja tekeviä firmoja.
Ihan ku olisi yhtälöstä unohtunut laskea Vagin määräaikaishuollot siihen puolen miljoonan matkalle 🤔
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 726
Viestejä
4 564 017
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom