Kerropa nyt sitten miksi on kehitetty hankala sähkönsyötön ”kytkin” takaluukkuun, jos ongelmaa ei ole ääritilanteessa? Kuten sanoin, niin pienintäkään syytä minulla ei ole epäillä asiaa, koska useamman kerran olen joutunut toimimaan ohjeen mukaan. Ei aukene sähköttä vaikka millä mutulla yrittäis. Lukko(pesä) on mekaaninen, mutta lukitus aukeaa sähköllä. Siinä sanasta sanaan mitä minulle sanottiin. Ohjekirja luonnollisesti ohjeistaa kokeilemaan ensin avaimella, näin se hinurikin teki. ”Jos sattuu virta riittämään”. Kun totesi auton kiveksi, pisti kikalla ovet auki. Verstaalla sitten vielä järeämpää jos on pakko.
Tuo lukkopesä videolla oli todennäköisesti manuaalimallin, ainakaan siinä ei näy missään mikä pukkais kahvat ulos(?)
En nyt ihan tiedä, miten takaluukku tähän liittyy. Sehän luki käyttöohjeessakin, ettei takaluukku aukea tyhjällä akulla. Siinä ei olekaan mekaanista lukkopesää, toisin kuin kuljettajan ovessa.
Selvästikin tuo on normaalia hankalampi avata tyhjällä akulla mekaanisen avaimen avulla, kun ette hinurin kanssa onnistuneet. Ehkä teillä ei ollut riittävästi uskoa vääntää pientä kuopassa olevaa avainta kyllin suurella voimalla, koska olitte mahdollisesti molemmat saaneet maahantuojalta sellaisen käsityksen, että sähköä vaadittaisiin.
Lukkorunko näkyy videolla 10:58. Alareunassa on sisäkahvan vaijeri, joka päättyy asentajan mustan peukalon oikealle puolelle. Sen yläpuolelta lähtee se metallisalpa, johon vaikutetaan mekaanisella avaimella. Rautaa on rajalla ja avain pieni ja pahassa paikassa, joten papua vaaditaan, jos sähkö ei tule lainkaan jeesaamaan. Ohjaus ja jarrupoljinkin ovat raskaita käyttää ilman virtoja.
Seuraavassa kuvakaappauksessa (11:53) asentajan vasemman käden papu riittää ensimmäisen (ja ainoan

) kerran avaamaan lukon mekaanisella avaimella. Sähkö oli silloin taatusti pois, sillä lukon aukeamisäänen (11:46) hetkellä lukkorungolle virran tuova musta liitin köllötteli irrallaan ilmassa 5 cm päässä ovitiivisteestä.
Kirjoitit:
"Tuo lukkopesä videolla oli todennäköisesti manuaalimallin, ainakaan siinä ei näy missään mikä pukkais kahvat ulos(?)"
Videon Ioniq 5 oli sähköisillä kahvoilla, kuten sinullakin. Tämä ilmenee kohdassa 14:51, jossa näkyy sähköiseen kahvaan liittyvä syvennetty pieni kosketusanturin hipelöintialue kahvassa asentajan sormen yläpuolella. Kohdassa 15:34 asentajalla on kädessään kahva moottoreineen, liittimineen ja manuaalisine lukkopesineen.
Aiemmin
@smicke :n videolla aukesi juuri sähkökahvainen versio, mutta siinä ei ollut varmuutta, oliko akku täydellisen tyhjä (kojelauta kyllä oli mykkä, mutta akussa saattoi silti olla riittävästi sähköä lukolle). Sinä kuitenkin onnistuit löytämään videotodisteen siitä, että sähkökahvainenkin Ioniq 5 aukeaa mekaanisella avaimella (ei tosin helposti), vaikka lukon sähköliitin oli kokonaan irti. Kiitos siitä.
Edit. Lisäsin käyttöohjeesta kuvan sähkötoimisen kahvan ympyröidystä kosketusanturista (videolla oli kohdassa 14:51).