Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Volkkariinkin saa kanta-asiakas ilmaiseksi kolmannen vuoden, muut rahalla. Seatilla 5 v, Skodalla taisi rahalla irrota sama. Sitä en uskalla arvailla kummalla on huonompi jälkimarkkinointi, mutta VAG ja Tesla taitaa olla ne mädäntyneimmät omenat korissa eli otti kumman tahansa, niin ei aihetta juhlaan.
Model 3 on takatiloiltaan pieni, lattia on korkealla (tai istuin matalalla) 190cm lyhyt istuu polvet koukussa omien jalkojensa välissä.
10 vuotta vanha Golf on tilankäytöltään parempi mitä takapenkkeihin tulee.. kuskin taakse mahtuu myös turvaistuin tai samankokoinen matkustaja.
Tämä on ollut harkinnassa hyvin korkealla. Kävin koeajamassakin ja oli ihan helvetin mukava ajaa ja meni todella raffillakin tiellä ihan sukkasillaan. Ongelmana on vaan se, että Ariyan tilat on oikeasti yllättävän surkeat auton koosta huolimatta. Säilytysratkaisut sisällä on vähän ihmeellisiä, frunkkia ei ole ollenkaan ja takakontti on ihan aikuisten oikeasti pienempi kuin Model 3:ssa. Suorastaan hämmentävän pieni noin isoon autoon ja nelivedossa kontti on vielä etuvetoakin pienempi. Väittäisin, että edes "ylipakkaamalla" ei mahdu yhtä paljon tavaraa kyytiin kuin kolmoseen. Nissanin softa oli kanssa vähän ysärihenkinen ja jostain aivan käsittämättömästä syystä Ariyassa ei pysty ladatessa rajoittamaan ohjelmallisesti akun varaustilaa esim. 80%, vaikka autossa on NMC-akku ja Nissan itsekin käskee välttämään täyteen lataamista. Lisäksi toimitusaika olisi useamman kuukauden.Ariya? 87kWh & AWD olis 53k. Korimalli tosin erilainen ja pitäisi tyytyä Advance -varustelutasoon, en tiedä miten näiden osalta vertautuu tuohon Teslaan.
Sähköautoissa karttaisin ennemmin Mersua kuin Vaggia viimeaikaisten akkuperseilyjen johdosta. Lommo akun vieressä pohjalevyssä --> koko paska uusintaan. Vag uusii pohjalevyn ja jatkaa ajoa.Volkkariinkin saa kanta-asiakas ilmaiseksi kolmannen vuoden, muut rahalla. Seatilla 5 v, Skodalla taisi rahalla irrota sama. Sitä en uskalla arvailla kummalla on huonompi jälkimarkkinointi, mutta VAG ja Tesla taitaa olla ne mädäntyneimmät omenat korissa eli otti kumman tahansa, niin ei aihetta juhlaan.
Enkä rehellisesti ymmärrä tuota ID-kammoa kuka ostaa auton jonkun softan perusteella, tasan nolla vikaa vuoden kokemuksella. Android auto/ Carplay tekee sen softan muutenkin turhaksi.
Taitaa kyllä enemmän olla ongelmana, että vaikka sanotaan ymmärrettävän erilaiset tarpeet, niin silti se oma valinta on paras. Jos tämä keskustelu näytti sinusta tesla-vihalta, niin kannattaa ehkä puhdistaa ne fanilasit.Äh on tämä kyllä tesla-vihassaan toksinen ketju. Pitää käydä taas vuoden päästä kurkistamassa missä mennään.
Taitaa kyllä enemmän olla ongelmana, että vaikka sanotaan ymmärrettävän erilaiset tarpeet, niin silti se oma valinta on paras. Jos tämä keskustelu näytti sinusta tesla-vihalta, niin kannattaa ehkä puhdistaa ne fanilasit.
No suurimmaksi osaksi oli suunnattu sille kenelle vastasin.Jos tämä oli minulle suunnattu, niin en ole kyllä valinnut vielä yhtään mitään.
Koomista muutenkin, että jotenkin minä olen nyt täällä puolustelemassa Teslaa, kun yleensä olen niitä jotka kärkäimmin sitä haukkuvat. Toisaalta jos vastaavasti ottaa ne vihalasit pois silmiltä ja on oikeasti rehellinen itselleen, niin vaatii jo suoranaista älyllistä epärehellisyyttä väittää, etteikö varsinkin standard range Model 3 tarjoaisi tällä hetkellä varsin ylivoimaista bang/buckkia perushyvää sähkäriä hakevalle henkilölle, joka ei säännöllisesti kuljeta pesukoneita ja/tai pelaa NBA:ssa ja/tai kuskaa NBA-pelaajia. Ei se todellakaan täydellinen auto ole, mutta ongelmistaan huolimatta aika pirun hyvä, ainakin jos pystyy elämään (edelleen vitun tyhmien) nappivilkkujen kanssa.
Mutta kyllähän tämäkin viestisi nyt jonkinlaista denialismia kommenttini mukaisesti edustaa. Asetat auton valinnalle reunaehtoja, jotka eivät ole sinun asiasi päättää muiden puolesta. Ei bang/buck merkitse paskaakaan, jos se auto ei täytä käyttäjänsä vaatimuksia. Sellainen auto kun ei päädy edes vertailulistalle. Bang/buck on tasan 0, kun auto ei ole sopiva. Tämä ei tietysti muuta sitä asiaa, että jollekin toiselle valinta on täysin päinvastoin. Ihan miten ne käyttäjän vaatimukset menevät. Muutama vuosi sitten ei ollut sitä luksusta, että olisi voinut hylätä autoja pois, kun malleja oli hyvin rajallisesti. Nyt on varaa valita ja pääsääntöisesti jokaisella pääsee liikkumaan enemmän tai vähemmän vaivatta.
Juu, itsellä nyt 10tkm awd Ariyalla kilsoja takana ja olen digannut. Frunkin puutetta en ole kokenut minkäänlaiseksi ongelmaksi, takakonttiin mahtuu sinne levyn alle latausjohto ja muut pikkurölöt mitä ei aktiivisesti tule muuten tarvittua.Tämä on ollut harkinnassa hyvin korkealla. Kävin koeajamassakin ja oli ihan helvetin mukava ajaa ja meni todella raffillakin tiellä ihan sukkasillaan. Ongelmana on vaan se, että Ariyan tilat on oikeasti yllättävän surkeat auton koosta huolimatta. Säilytysratkaisut sisällä on vähän ihmeellisiä, frunkkia ei ole ollenkaan ja takakontti on ihan aikuisten oikeasti pienempi kuin Model 3:ssa. Suorastaan hämmentävän pieni noin isoon autoon ja nelivedossa kontti on vielä etuvetoakin pienempi. Väittäisin, että edes "ylipakkaamalla" ei mahdu yhtä paljon tavaraa kyytiin kuin kolmoseen. Nissanin softa oli kanssa vähän ysärihenkinen ja jostain aivan käsittämättömästä syystä Ariyassa ei pysty ladatessa rajoittamaan ohjelmallisesti akun varaustilaa esim. 80%, vaikka autossa on NMC-akku ja Nissan itsekin käskee välttämään täyteen lataamista. Lisäksi toimitusaika olisi useamman kuukauden.
Tästä huolimatta on kyllä edelleen harkinnassa ja ajattelin ainakin tarjouksen pyytää, koska oli vaan niin mukava ajaa. Maksimaalista tilantarvetta kun nyt on aika harvoin ja vähän isompi kulutus on aika yhdentekevää kun ajaminen on joka tapauksessa niin halpaa.
Et sinä ainoa ketjun renkaidenpotkija ole, meidän sähkö-miillä alkaa tulla ns. päivät täyteen. Väitteessäsi model 3:n hintasuhteessa ei ole pätkääkään objektiivisuutta vaan se on sinun mielipide perustuen siihen mitä arvostat. Jos lähdetään sinun leikkiisi ja kuvitellaan, että auton mallilla ei ole mitään väliä, niin model 3 tietysti tarjoaa rahalle vastinetta. Poistomyynnissä oleva Leaf tarjoaisi vielä enemmän - Jso millään muulla kuin bang/puck ei ole väliä. Uudet tulokkaat Skodalta ja korealaisilta yms. tunkevat kyllä siinä määrin model 3 alueelle ja perhekäyttäjille paremman muotoisina, että kilpailu tulee olemaan veristä.Edelleen, jokaisen kannattaa toki painottaa omassa auton valinnassa niitä asioita jotka on aidosti itselle tärkeitä, mutta vähän kyllä tulee sellaisia "patteri autot on iha paskoja ku ei voi ajaa kusematta lappiin ja takas kolmen peräkärryn kanssa" - viboja näistä "model 3 on pikkuauto" - jutuista ja lähinnä olen niihin puuttunut, ihan vaan kun on tässä tullut lähiaikoina käytyä vähän kaikenlaisten autojen renkaita potkimassa, eli on tuoretta ensikäden kokemusta asioihin. Sen pohjalta väitän, että ihan objektiivisesti model 3 on varsin yleishyvä ja erityisesti hinta-ominaisuudet-suhteeltaan aika helvetin kova auto. Ei tietenkään kaikille, enkä tosiaan ole itsekään vielä yhtään varma päädynkö siihen.
EV6 ois ehkä se mikä eniten kiinnostaa, mutta ne on (varusteltuina) kalliita ja ICCU yms. kuumoddaa.
Ei noita kukaan vaihtele pommeihin enää merkkiliikkessä tulevaisuudessa pajat rupeaa kansirempan sijaan vaihtamaan moduuleita.
Kyllä se paras akku on se akku joka kestää koko auton elinkaaren ilman korjauksia, samalla tavalla kuin polttiksissa moottorin tulisi kestää koko auton elinkaari. Toki kolarissa, pohjakosketuksessa tms. vaurioitunut akku olisi näppärintä korjata niin että vaihdetaan vaurioituneet moduulit, mutta esim. klassikko model ässien akut hajoili sen takia että kosteutta pääsi sisään. Joten en ihan täysin paskaksi haukkuisi tuollaista ei-niin-helposti korjattavissa olevaa Structural akkupakettia johon kosteuden on vaikeampaa päästä rikkomaan paikkoja.Kyllä pääperiaate pitää olla että koko akku ei mene vaihtoon. Jos koko akun joutuu vaihtamaan niin katastrofeilla ei ole eroa mitä se maksaa.
Moduleittain niitä tullaan jatkossa korjaamaan (kuten jo nykyään tehdään) valmistajan omien korjausten ulkopuolella. Jos akku ei ole purettavissa moduleiksi niin se on se huonoin tilanne.
Mitenköhän paljon perinnevalmistajat itse koodailevat autojensa softia? Taitaa suurinosa tulla jostain alihankintana, ja valojen ja muiden softa tulee varmaan jostain bosch/hella/valeo miltä lie. Tesla tehnyt kuitenkin reilu 10v vasta autoja niin on se ihme jos perinnevalmistajat ei millään osa-alueella olisi parempia kuin Tesla. Joko muut valmistajat tarjoaa samassa mittakaavassa OTA päivityksiä kuin Tesla? Vielä siis niin että ne päivitykset koskee muutakin kuin infotainmenttia. Ei se VAGillakaan tuo softapuoli toimi kuin ajatus kun sitä uutta BMS softaa Audeihin joudutaan odottamaan tammi-maaliskuulle asti? Siihen asti ajeltava niin että vaarana tulipalo.Sähköautossa on todella paljon softaa, todella vanhentunut näkemys tuo, että vain ínfotainment on sitä softaa. On totta, että Teslassa käyttöliittymä on ok ja infotainmet ripeä toimimaan. Mutta softahan nimenomaan on sitä missä Teslalla on ongelmia ja jossa se on jäljessä perinnevalmistajien autoja ja softa on se jossa Teslan pitää vielä panostaa saadakseen muiden etumatka kiinni.
Teslan softaongelmat haijastuu juuri siihen kuinka vaikeaa Teslalle on ihan perusjuttuja tehdä. Kauanko kesti, että Tesla sai koodattua matriisivalot? Lasinpyyhkimien softaa Tesla ei vieläkään ole saanut kuntoon. Adaptiivinen vakionopeudensäädin ei toimi vaan esim. haamujarrutuksia tulee vielä vuonna 2024 paikoissa missä niitä on tullut jo vuosia, Tesla ei vaan osaa vielä softapuolta niin hyvin kuin muut. Tai sitten vaikka tasaisen lämpoötilan pitäminen autossa, miten se voi olla niin vaikeaa (no se on vaikeaa, koska se on sitä softaa). Applen CarPlayta Tesla ei tue ollenkaan (toki siinä kyseessä on ilmeisesti ideologiset syyt eikä pelkästään osaaminen, mutta softaongelma se silti on) jne.
Rumuudet ja hienoudet on sitten makuasioita, mutta onhan esim. Teslan penkit helvetin rumat muovinahka möhköt. Mutta sitten taas tumman harmaa Model Y hienoilla vanteilla on yllättävän hieno, eikä näytä saippuapalalta kuin vaikkapa valkoinen Model Y.
Sähköautoasiassa Tesla onkin sitten todella hyvä ja vaikka meidän halpis Kia voittaa Teslan softassa, muotoilussa ja perusjutuissa niin kyllähän se vie talvella liikaa sähköä ja lataaminen on aika onnetonta kun Teslaan vertaa.
Kyllä se OTA aika pakollinen on, ihan sen takia että päivitysten jakelu ja asennus onnistuu ilman korjaamoreissua. Vai meinasitko, että joka kerta kun löytyy joku haavoittovuus auton softasta, varataan aika huoltoon ja annetaan poikien siellä se päivittää? Nykyautoissa on kuitenkin tota compuutteripuolta ja ovat netissä kiinni 247, että on hyvä että jos löytyy tieturva-aukkoa ja muuta vastaavaa niin saadaan päivitykset sisään ilman korjaamoreissua.OTA on hyvä asia mutta onko se pakollinen? Tesla toki tekee paljon muutoksia hyvään tai huonoon suuntaa. Jopa poistavat ominaisuuksia autosta huonontaen sen toimintoja.
Ehkä perinnevalmistajat haluavat testata softansa ennen kuin puskevat sen ulos.
Onhan noita aukkoja mutta harvemmin niistä ainakaan on uutisoitu, että suoraan viedään autot vaikka niiden avulla käsistä.Kyllä se OTA aika pakollinen on, ihan sen takia että päivitysten jakelu ja asennus onnistuu ilman korjaamoreissua. Vai meinasitko, että joka kerta kun löytyy joku haavoittovuus auton softasta, varataan aika huoltoon ja annetaan poikien siellä se päivittää? Nykyautoissa on kuitenkin tota compuutteripuolta ja ovat netissä kiinni 247, että on hyvä että jos löytyy tieturva-aukkoa ja muuta vastaavaa niin saadaan päivitykset sisään ilman korjaamoreissua.
Ladattavia selkeästi suurin osa, mutta jakaantuu ladattavat hybridi ja täys sähköOnhan tämä sähköautoketju, mutta siinä viestissä kirjoitettiin autoista yleisellä tasolla. Ja varmaan suurin osa tuontiautoista on edelleen muita kuin sähköisiä, kaikenmaailman Bemmejä ja Mersujahan sieltä Saksasta on iänkaiken haettu tänne Pohjolaan.
Mistä tästä aiheesta on kirjoitettu. Oletan ettei kyse yksittäisestä tapauksesta, vaan joku laajempi tarina.Sähköautoissa karttaisin ennemmin Mersua kuin Vaggia viimeaikaisten akkuperseilyjen johdosta. Lommo akun vieressä pohjalevyssä --> koko paska uusintaan. Vag uusii pohjalevyn ja jatkaa ajoa.
Moottori vertaili akkujen korjauksia.Valmistajan ohjeaika akuston purkamiselle ja kokoamiselle vertailussa käyte-
tylle ID.4-mallille on 8,6 tuntia, ja siihen lisätään vielä järjestelmätesterin käyttö-
aika käytetyn ajan mukaan, joka on yleensä noin tunti. Tähän lisätään osan
vaihtoon kuluva aika; esimerkiksi yhden akkumoduulin vaihtoaika on 1,3 tuntia,
ja siihen lisätään balansointiin kuluva aika, joka voi olla tilanteesta riippuen use-
ammankin tunnin. E-golfin akuston purkamisen ja kasaamisen ohjeaika on 9
tuntia, ja siihen lisätään järjestelmätesterillä tehty työaika, joka on noin tunnin.
E-Golfin eri moduuleille on eri ohjeajat uusinnalle, koska joidenkin moduulien
edestä täytyy purkaa ensin yksi tai useampi moduuli pois edestä, kuten liit-
teessä 1 olevasta kuvasta havaitaan. Esimerkiksi alimmaisena olevan akkumo-
duulin uusimisen ohjeaika on 4,4 tuntia, johon lisätään vielä balansointiin kuluva
aika, jolloin ohjeaika on huomattavasti suurempi kuin ID:n moduulin uusimiseen
kuluva aika.
Korkeajänniteakku on usein sähköauton kallein osa. E-Golfin isäntämoduulin
hinta on 1297,87 euroa, orjamoduulin 1200,80 euroa ja pienemmän orjamoduu-
lin 585,26 euroa. Koko akuston hinta on 25 000 euroa eli 55 % auton hinnasta
uutena. ID.4-mallin moduulin hinta on 1788,25 euroa ja koko akuston hinta
34 300 euroa eli 73,69 % auton hinnasta uutena. ID:n varaosana saatavan
akuston hinta on siis huomattavasti korkeampi suhteessa auton arvoon uutena
kuin e-Golfissa. Korkeajänniteakkujen korjauksen voidaan todeta olevan huo-
mattavasti aikaavievämpää sekä kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen korjauk-
set keskimäärin.
Onhan ne suolaiset hinnat. Eikä se paska pyörittämällä miksikään muutu jos yhden moduulin vaihtaa, toki voi sen pommin laittaa halvemmalla kiertoon toiselle, mutta ainoa ratkaisu pitkäikäiseen korjaukseen on koko akun vaihto täysin uuteen ja Tesla tarjoaa sen edullisimmin.
Tämäpä. Tosin perinteisen polttiksen öljypohja on pinta-alaltaan niin pieni että siellä mökkitiessä törröttävän kiven osuminen siihen on pienempi todennäköisyys, kuin melkein koko auton pohjan kattavan akun osuminen samaan kiveen.En olisi valtavan huolissani minkään sähköauton akun mekaanisesta kolhiintumisesta, harvemmin teillä öljypohjatkaan on autoista paukkunut?
Kyllä, tapahtuu niitäkin, mutta aika vähäisissä määrin. Epävarmoissa tilanteissa (mökkitie jne) vauhtia minimiin ja tarkastella etukäteen minnekkä on ajamassa.
Eikö tässä vasta iltalehdessä ollut iso juttu että henkilön mersussa oli pohjahuovan kiinnikeruuvi vääntynyt niin lasku oli 65000e. Ruuvi oli vääntynyt niin että painanut huopaa pitävään levyyn 5mm painauman. Itse akkukotelossa ei ollut mitään jälkiä. Ei jaksa kyllä kaivaa artikkelia mutta varmaan google antaa tarvittaessa lisää tietoa.Mistä tästä aiheesta on kirjoitettu. Oletan ettei kyse yksittäisestä tapauksesta, vaan joku laajempi tarina.
Ja onko siis kyse pohjalevylommosta mikä ei ole vaurioittannut akkupaketinmuita rakenteita, eli ei sisäpuolella vauriota tai vaurio rajoittuu "ilmatilaan" Perseilyllä tarkoitat että pohjalvey olisi erikseen vaihdettavissa ?
Kyllä se paras akku on se akku joka kestää koko auton elinkaaren ilman korjauksia, samalla tavalla kuin polttiksissa moottorin tulisi kestää koko auton elinkaari. Toki kolarissa, pohjakosketuksessa tms. vaurioitunut akku olisi näppärintä korjata niin että vaihdetaan vaurioituneet moduulit, mutta esim. klassikko model ässien akut hajoili sen takia että kosteutta pääsi sisään. Joten en ihan täysin paskaksi haukkuisi tuollaista ei-niin-helposti korjattavissa olevaa Structural akkupakettia johon kosteuden on vaikeampaa päästä rikkomaan paikkoja.
Siinä taisi olla kyse vähän isommasta, Veholla ei ole akkukorjaamoa ja vahingossa kyse siis vähän isommasta riskistä kuin pohjahuovan kiinnike ruuvin paikallaan pysyminen. Riski ei niin iso että akku olisi pakko korjata tai vaihtaa.Eikö tässä vasta iltalehdessä ollut iso juttu että henkilön mersussa oli pohjahuovan kiinnikeruuvi vääntynyt niin lasku oli 65000e. Ruuvi oli vääntynyt niin että painanut huopaa pitävään levyyn 5mm painauman. Itse akkukotelossa ei ollut mitään jälkiä. Ei jaksa kyllä kaivaa artikkelia mutta varmaan google antaa tarvittaessa lisää tietoa.
Jos jätetään ne tilanteet että vedetään kaiteen yli betoniporsaan päälle, mennään etelän kadunvarsien jääpaakkujen yli, isokulmaisia liuskoja, hitaassa lammikoissa piileviä routakuoppia, haja-asutusalueen pikkuteitä, metsäautoteitä, niin väitän , toivon, uskon että meille asiallisesti suunnitellussa autossa ei ole kalliita ongelmia, kestää ne, ja jos leimalla kynnys ylittyy, niin valmistajan edustaja voi tsekata, ei korjaust tarvetta, tai sitten tuo pohjalevy.Kyllähän polttiksissa korjattiin kansia aika moneenkin yksilöön (kuten omaan relluunkin) kerran sen 350k ajomäärillä ja maksoihan se satasia mutta ihan ok. Toisekseen väittäisin Suomen talvessa pohjakosketuksen olevan paljon todennäköisempi kuin akun kosteusobgelmat ko. talven aikana. Kosteusongelmat tulevat kuitenkin vasta vuosien ja vuosien päästä, riippuen tietty rakenteesta. Esim. Volvon akut kun ovat kardaanitunnelissa niin ovat vedeltä paremmin suojassa ja viat johtuvat muusta kuin kosteudesta. Pohjakosketus ei vaadi kuin sopivaa jäävallia tai sitten mökkitien kiveä (ja toki sitä romua voi olla tielläkin, mutta onneksi ei niin usein).
Objektiivinen lehti Tekniikan Maailma vertaili vastikään uutta Tesla Model kolmosta (Long Range All-Wheel Drive) Polestar 2:een (Long Range Dual Motor) ja BYD Sealiin (Excellence AWD). Tämä "helvetin kova auto" ei yllättäen ollutkaan ylivoimainen, vaan oli lähempänä viimeistä sijaa kuin voittaja Polestaria. Tässä joitain testaajien huomioita Teslasta, jotka ovat yllättäen samansuuntaisia omaan koeajokokemukseen Model Y:stä:..objektiivisesti model 3 on varsin yleishyvä ja erityisesti hinta-ominaisuudet-suhteeltaan aika helvetin kova auto.
Tämän lisäksi huolimatta ylivertaisesta voimalinjasta kiihtyvyys 0-100 km/h oli joukon hitain ja ylläpitokulutkin olivat kymmeniä prosentteja Polestaria kalliimmat.“Ohjaus on joukon tahmein ja vaatii eniten voimaa, eikä ohjauspyörään siirtyneiden vilkkupainikkeiden käyttö ole aina itsestään selvää. Kääntöympyrämittaukset todistavat tuntemukset auton kankeudesta todeksi.
BYD ja Tesla ovat numeron verran Polestaria perässä. Kumpaakin vaivaavat ohjauksen ongelmat, jotka tekevät suuremmilla teillä ajamisesta hyvin uuvuttavaa.
Teslan ohjaus on todella tunkkainen, eikä talvivertailun yhteydessä kuvattu simulaattorimaisuus ole kesäolosuhteissa parantunut. Etenkin moottoritiellä Tesla on levottoman tuntuinen ja työläs pitää suunnassaan. Uraisella tiellä ajaminen on vieläkin raskaampaa. Tilanne paranee pienemmillä ja mutkaisemmilla tieosuuksilla, mutta jättää silti toivomisen varaa. Soratiellä Model 3 on joukon levottomin ja tunnottomin. Ongelmaksi muodostuu epäluottamus keulaan, joka tuntuu lähtevän herkästi alta.
Suurempi ongelma on vakionopeudensäädin, joka pelästyy milloin vastaantulevia autoja, milloin edessä hitaammin ajavaa autoa. Kuljettajan luottamus järjestelmään murenee muutaman haamujarrutuksen jälkeen. Auto Pilot tipahtaa myös pois päältä kaistaa vaihtaessa. Kun se verrokeissa aktivoituu nopeasti itsekseen, Teslassa se täytyy joka kerta aktivoida uudelleen. Mikäli siinä onnistuu.
Laatuvaikutelma ei ole vieläkään parhaasta päästä resonoivien sisätilojen ja roikkuvan verhoilun takia.”
Eikös Polestar ole 12-14k€ eli ~20% kalliimpi auto kuin vastaava kolmostesla (niin vajaa- kuin neliveto)? En pitäisi ihmeenä, että häviää pollelle testissä. Onhan Polestar autona varmasti parempi.Objektiivinen lehti Tekniikan Maailma vertaili vastikään uutta Tesla Model kolmosta (Long Range All-Wheel Drive) Polestar 2:een (Long Range Dual Motor) ja BYD Sealiin (Excellence AWD). Tämä "helvetin kova auto" ei yllättäen ollutkaan ylivoimainen, vaan oli lähempänä viimeistä sijaa kuin voittaja Polestaria.
On kyllä käsittämätön määrä bugeja Polestar 4:ssa.
Auto on ymmärtääkseni ollut saatavilla jo jonkin aikaa, eli ei voi mistään pre-production softasta olla kyse.
- Ei lähde cruise päälle. Piti bootata pari kertaa, että lähti päälle.
- Sekunnin viive napin painalluksesta siihen, että lähtee cruise päälle.
- Cruise ei aja suoraan, vaan seilaa kaistan sisällä.
- Päänäyttö boottaa, kun laittaa vilkun päälle (ilmeisesti vain kun cruise päällä).
- Pikkunäytössä näkyy randomisti varoitusmerkki, jonka merkitystä ei voi tietää. Päänäytön notifikaatioissa on vain joku placeholder teksti.
- Notifikaatioissa jotakin softan sisäisiä ilmoituksia tyyliin joku "service running". Ei varmisti pidä loppukäyttäjän nähdä tällaista.
- Ilmeisesti akun esilämmitys ei toimi. Tai sitten vaan tosi herkästi rajoittaa lataustehoa, jos ei ole vähintään 15 astetta lämmintä.
- Latauksen aikana ei näytä kilowatteja, vaan erikseen jännitteen ja virran. Kuinkahan moni ymmärtää tehdä kertolaskun? Tai mitä merkitystä loppukäyttäjälle on sillä jännitteellä? Auto ei kuitenkaan tue mitään 800 V latausta.
On kyllä käsittämätön määrä bugeja Polestar 4:ssa.
Auto on ymmärtääkseni ollut saatavilla jo jonkin aikaa, eli ei voi mistään pre-production softasta olla kyse.
- Ei lähde cruise päälle. Piti bootata pari kertaa, että lähti päälle.
- Sekunnin viive napin painalluksesta siihen, että lähtee cruise päälle.
- Cruise ei aja suoraan, vaan seilaa kaistan sisällä.
- Päänäyttö boottaa, kun laittaa vilkun päälle (ilmeisesti vain kun cruise päällä).
- Pikkunäytössä näkyy randomisti varoitusmerkki, jonka merkitystä ei voi tietää. Päänäytön notifikaatioissa on vain joku placeholder teksti.
- Notifikaatioissa jotakin softan sisäisiä ilmoituksia tyyliin joku "service running". Ei varmisti pidä loppukäyttäjän nähdä tällaista.
- Ilmeisesti akun esilämmitys ei toimi. Tai sitten vaan tosi herkästi rajoittaa lataustehoa, jos ei ole vähintään 15 astetta lämmintä.
- Latauksen aikana ei näytä kilowatteja, vaan erikseen jännitteen ja virran. Kuinkahan moni ymmärtää tehdä kertolaskun? Tai mitä merkitystä loppukäyttäjälle on sillä jännitteellä? Auto ei kuitenkaan tue mitään 800 V latausta.
On kyllä käsittämätön määrä bugeja Polestar 4:ssa.
Auto on ymmärtääkseni ollut saatavilla jo jonkin aikaa, eli ei voi mistään pre-production softasta olla kyse.
- Ei lähde cruise päälle. Piti bootata pari kertaa, että lähti päälle.
- Sekunnin viive napin painalluksesta siihen, että lähtee cruise päälle.
- Cruise ei aja suoraan, vaan seilaa kaistan sisällä.
- Päänäyttö boottaa, kun laittaa vilkun päälle (ilmeisesti vain kun cruise päällä).
- Pikkunäytössä näkyy randomisti varoitusmerkki, jonka merkitystä ei voi tietää. Päänäytön notifikaatioissa on vain joku placeholder teksti.
- Notifikaatioissa jotakin softan sisäisiä ilmoituksia tyyliin joku "service running". Ei varmisti pidä loppukäyttäjän nähdä tällaista.
- Ilmeisesti akun esilämmitys ei toimi. Tai sitten vaan tosi herkästi rajoittaa lataustehoa, jos ei ole vähintään 15 astetta lämmintä.
- Latauksen aikana ei näytä kilowatteja, vaan erikseen jännitteen ja virran. Kuinkahan moni ymmärtää tehdä kertolaskun? Tai mitä merkitystä loppukäyttäjälle on sillä jännitteellä? Auto ei kuitenkaan tue mitään 800 V latausta.
On kyllä käsittämätön määrä bugeja Polestar 4:ssa.
Auto on ymmärtääkseni ollut saatavilla jo jonkin aikaa, eli ei voi mistään pre-production softasta olla kyse.
Miksi helvetissä hanskalokerokin pitää avata kosketusnäytön kautta
Vähän jännittää kun ensi kuussa pääsee tuolla ajamaan. Ihan normisettiä että näytöt pimenee kesken ajon, samanlainen stealth-moodi kuin Saabeissa aikoinaan Tai voi kurvata tien sivuun ja irroittaa takaluukun alta sulakkeen numero 9 ja/tai akun kaapelin 10-millin avaimella Onneksi leasingiin kuuluu sijaisauto kun Polestar on pajalla.Polestar 3:stakin lykättiin muutaman kerran softan keskeneräisyyden takia.
Polestar ei ole perinnevalmistaja.Mut hei, onneks muut, pl. Tesla, testaa softansa ennen kun päästävät ne markkinoille joten OTA:a ei tarvita.
No joo, ei varmaan ole softan kehittäjille speksattu, että matkamittarien tiedot pitää tallentaa rebootin yhteydessä, kun eihän sitä reboottia pitäisi "koskaan" tarvita. Jos se kuitenkin käytännössä on vähintään jokapäiväinen toimenpide kyseisellä autolla, niin toki vaatimuksetkin sen toimivuudelle ovat toisenlaiset.Piti ihan selailla läpi että näki nämä itsekin. Lisäksi vielä pari muuta:
- Näyttäisi myös videolla kahdesti hukanneen 3-4 kilometriä ODO:sta resetin yhteydessä.
- Samaten hukkaili osamatkamittarin tietoja resetin yhteydessä
Autona tuo näyttää hyvältä ja tykkään käyttöliittymän ulkoasusta, mutta ei tuollaista bugista roskaa kyllä kiinnosta edes en enempää harkita.
Sillai vähän hassua tarkastella tätä yleistä asennoitumista eri autonvalmistajien sähkärilähtöihin. Tojolla/Subarulla oli e-TNGAn kanssa jännät paikat kun piti tehdä takaisinkutsu mahdollisesti ajossa irtoavien renkaiden takia (tapahtuikohan tätä oikeasti kertaakan), puhumattakaan pikalatausgatesta (for real, kuka oikeasti, ehkä taksikuskeja lukuunottamatta joutuu käyttämään DC-latausta useammin kuin kaksi kertaa vuorokaudessa?) ja range näytettiin hassusti (joka korjattiin käsittääkseni OTAna)
Näistä kaikista sai Tojo järkyttävää ruoskaa lehdistössä ja foorumeilla, samanaikaisesti kun taas sitten eri MEB-variantit luistelivat huomattavasti pienemmällä dissauksella huolimatta siitä että erilaisia, ajoakin estäviä/keskeyttäviä ongelmia oli huomattavasti enemmän.
Toivotaan ettei uuden pollen mahdollisia ongelmia paineta villaisella.
Samaa luokkaa kuin muutkin samanlaiset perhevankkurit. Alunperin vain näytti lataushäviötkin kulutuslukemissa mistä sai huonoa mainetta.muutenkin kovan kulutuksen auto
Mites Volvo ja EX30? Softapuoli kondikses kertalaakista?Polestar ei ole perinnevalmistaja.
Lisäksi Polestar tukee OTA päivityksiä.
Polestar oli Volvon vanha mallimerkintä näille urheilullisille autoille, vähän kuin Seatin Cuprat aikanaan. Tiedä sitten miten tuo Polestar on firmana muuttunut vuosien aikana.Polestar ei ole perinnevalmistaja.
Lisäksi Polestar tukee OTA päivityksiä.
Kerro toki jos ei ole. En ole seurannut.Mites Volvo ja EX30? Softapuoli kondikses kertalaakista?
Onhan ne suolaiset hinnat. Eikä se paska pyörittämällä miksikään muutu jos yhden moduulin vaihtaa, toki voi sen pommin laittaa halvemmalla kiertoon toiselle, mutta ainoa ratkaisu pitkäikäiseen korjaukseen on koko akun vaihto täysin uuteen ja Tesla tarjoaa sen edullisimmin.
Eli saa viettää pakkasilla aikaa letkun nokassa huomattavasti kilpailijoita kauemmin. 2 pikalatausta ei pakkasella kovin pitkää matkaa tarvi.Samaa luokkaa kuin muutkin samanlaiset perhevankkurit. Alunperin vain näytti lataushäviötkin kulutuslukemissa mistä sai huonoa mainetta.
Isoimmat todelliset ongelmat ovat nuo esilämmityksen puute ja siitä ja Japanin insinöörien varovaisuudesta johtuvat aneemiset pikalatausnopeudet talvella.
Mites Volvo ja EX30? Softapuoli kondikses kertalaakista?
Jos akku menee takuun (8v) jälkeen niin tuskin eroa huomaa siirtymisessä kunnostettuun käytettyyn. Ja takuuhan "uudelleenkin" akulle tulee.Mistä teslaan saa täysin uuden akun?
Teslaltahan sitä ei saa, vaan ne ovat juurikin niitä käytettyjä akkuja joihin on moduuli vaihdettu. Tietysti jokin osa niistä Teslalla vaihdettavista akuista on täysin uusiakin, mutta pääasiassahan ne ovat juurikin "refurbished" akkupaketteja, Tesla tekee vain nuo korjaukset keskitetysti, ja paikallisissa huolloissa vaihdetaan koko paketti, sen sijaan että se avattaisiin ja korjattaisiin.
EIhän se sinänsä kohtuuttoman paha hinta ole siitä kokonaisesta akusta, jos nyt vaikka verrataan mersun vastaavaan, mutta itsepetosta jos sitä uutena käyttämättömänä akkuna pitää.