Minäkin haluan osallistua.
Kaikilla meillä on aivan varmasti yksi yhteinen tärkeä kriteeri ja se on hinta. Tekkiläisellä se voi olla napsun korkeampi kuin perustuularilla, mutta täällä persaukisten maassa yleensä uuden auton hinta on mieluummin alhainen kuin korkea.
Objektiivinen lehti Tekniikan Maailma vertaili vastikään uutta Tesla Model kolmosta (Long Range All-Wheel Drive) Polestar 2:een (Long Range Dual Motor) ja BYD Sealiin (Excellence AWD). Tämä "helvetin kova auto" ei yllättäen ollutkaan ylivoimainen, vaan oli lähempänä viimeistä sijaa kuin voittaja Polestaria.
Eikös Polestar ole 12-14k€ eli ~20% kalliimpi auto kuin vastaava kolmostesla (niin vajaa- kuin neliveto)? En pitäisi ihmeenä, että häviää pollelle testissä. Onhan Polestar autona varmasti parempi.
Minun Tesla-kokemukset ovat pääosin Y:stä ja sitä ennen on ollut useita saksalaisia premiumeja sun muuta alla. Teslan ohjaus on tunnoton, säätämällä ohjausvasteen siitä häviää tahmeus, vaikka tunnottomuus jää. Alusta on huono ja auto on meluisa premiumeihin nähden, esim. volkkareihin nähden ei niinkään. Y on tarkka rengaspaineista. Kun ne ovat kunnossa, ajaminen on minusta leppoisaa. Myös 20-21" renkaiden sijasta 19" auttaa Suomen teillä. Haamujarruttelut ovat hanurista, mutta ei ole minun vakkarin käyttöä rajoittanut, ei kesällä eikä talvella pl. pääkallokelit. Sisätilan laatuvaikutelma on minusta ok ja peräti hyvä. Poikkeuksena on onnettomat muovipenkit ja -ratti.
Pidän takapotkukolmosta aika hyvä sähköautona hintaansa(!) nähden. Sillä saa sähköautorintamalla tärkeitä asioita eli toimintamatkaa, latausnopeutta, akun lämmitystä ja toimivan sovelluksen. Autona siinä on varmasti parannettavaa, mutta tuohon sähköautokokonaisuuteen on 40-50k€ hintalapulla vaikea muiden merkkien päästä. Sama asia on Y:n kanssa, kun lisäkriteeriksi tulee tilat. Siksi aikanaan Y:n päädyin, kun tilava sähköauto piti saada. Polttomoottorisena en olisi ikinä Y:tä hommannut.
Aika saivartelua vääntää, että ei voisi yleisesti väittää jotain autoa parhaaksi, koska jokaisella on omat kriteerit. Ainakin hintasegmenttikärjellä vertailuja tehdään kaikissa lehdissä, podcasteissa ja nettivertailuissa koko ajan. 40k€ luokassa pidän kolmosta todella hyvänä vaihtoehtona. Jos rahaa on tuplat, niin mielestäni BMW on paras.
Vaikka foorumilla keskustelua syntyy (jyrkkien) eriävien mielipiteiden myötä, niin ehdottomuus ei minusta kanna pitkälle. Väittäisin aika monen kuskin kriteerien muuttuvan ajan myötä. 10v sitten sähköautoja pidettiin humputuksena. 8v sitten vannoin, että omaan talliin ei koskaan tule Nissania. Silti sähköautoja on tallissa kaksi eikä Arya vaikuta ollenkaan hullummalta, vaikka sellaista en myt omistakaan.
Sitten niihin fanilaseihin. Viimeisten viiden autoni osalta minulla on ollut neljä eri merkkiä ja paremmalla puoliskolla viisi eri merkkiä. Mitään merkkiuskollisuutta itseltäni ei löydy ja tuskin seuraava auto on Tesla ellei juniper yllätä totaalisesti. Yllä olevan kirjoitin siis mahdollisimman objektiivisesti. Aika usein on niin, että fanilasiväittämiin turvautuvat pitävät itse vihalaseja.