Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Vakkari myös jarruttaa jos näkee jotain mitä ei olekaan. Kyllä se haamuja tekee kuten AP. AP ei nykyäään nosta nopeutta. Laskee vain.
Mä en oo vakkarilla noita kohdannut. Autopilotia taas en niiden takia pidä edes päällä 200km säteellä helsingistä. Pohjoisessa se toimii hyvin.

Semmonen tuli kyllä tohon liittyen mieleen, että mulla saattaa olla kaikki mahdolliset avustimet, joita pystyy säätämään, säädetty siten ettei auto varoittele mistään tai reagoi mihinkään. Tää nyt mutuilua kun olen käynyt auton valikoissa viimeksi ehkä ostaessa 1,5v sitten.
 
Jännä kyllä miten tässä aiheessa jotkut omistajat toteaa, että jep, ihan paskaa on verrattuna suunnilleen mihin tahansa muuhun adaptiiviseen vakkariin ja toiset taas on "joo ajan 7000 kilsaa päivässä ja ikinä ei oo tullut yhtäkään haamujarrutusta vaikka ajan 7000 kilsaa päivässä".
:hmm:

Jos muhun viittaat jälkimmäisessä ryhmässä, niin menee vähän ohi. Oon tainnu tässä ketjussakin kertoa, että mielestäni eu:n pitäisi kieltää kaikki autonomiseen ajamiseen liittyvä automatiikka ja kuljettajilta, jotka käyttävät esim. Autopilotia lokakuu-toukokuu välisenä aikana, pitäisi ottaa suoraan ajokortit pois.
 
Jos muhun viittaat jälkimmäisessä ryhmässä, niin menee vähän ohi. Oon tainnu tässä ketjussakin kertoa, että mielestäni eu:n pitäisi kieltää kaikki autonomiseen ajamiseen liittyvä automatiikka ja kuljettajilta, jotka käyttävät esim. Autopilotia lokakuu-toukokuu välisenä aikana, pitäisi ottaa suoraan ajokortit pois.
Tai vaikkapa valmistajan korjata asia. Koska onhan softa 5v muita edellä.
 
Menee varmaan monella autopilotit ja vakkarit sekaisin. Ainakaan itselläni vakkari ei jarruta voimakkaasti, vaan pudottaa nopeutta siihen minkä kuvittelee olevan nopeusrajoitus karttadatan perusteella. Ongelma koskee vähintään nelikaistaisia teitä, joilla ei käytä merkkejä lukemiseen. Toisaalta voit sillä "50" -alueella säätää sen vaikka 150:een ja auto tottelee sitä antaamasi nopeutta eikä pudota sitä sieltä enää alas ellei nopeusrajoitus muutu alle 50:n.
Minulla vakionopeudensäädin jarruttaa yllättäen voimakkaasti, vaikka 1) nopeusrajoitus on kyltistä tunnistettu ja 2) tie ei ole monikaistainen. Tätä tapahtuu ramppien ja risteyksien lähellä. Ymmärtääkseni tämä liittyy siihen, että auto tietää muidenkin Teslojen jarruttelevan vastaavassa kohdassa ja siksi päättää auttaa kuskia.
 
Tai vaikkapa valmistajan korjata asia. Koska onhan softa 5v muita edellä.
Valmistaja voi toki tehdä paljonkin asioita, mutta jos kuski tiedostaa autonsa haamujarruttelevan, mutta silti altistaa itsensä ja kanssaliikkujat tietoisesti vaaralle alttiiksi, niin kyse on ensisijaisesti valuviasta, joka sijaitsee ko. kuljettajan korvien välissä.
 
Minulla vakionopeudensäädin jarruttaa yllättäen voimakkaasti, vaikka 1) nopeusrajoitus on kyltistä tunnistettu ja 2) tie ei ole monikaistainen. Tätä tapahtuu ramppien ja risteyksien lähellä. Ymmärtääkseni tämä liittyy siihen, että auto tietää muidenkin Teslojen jarruttelevan vastaavassa kohdassa ja siksi päättää auttaa kuskia.
Ok. Outoa. Joku sanoi aiemmin hänen autonsa tehneen samaa Norjassa samoilla teillä joita itse ajelin ilman vastaavia kokemuksia. Omat kokemukset noista liittyneet juuri karttadataan ja nelikaistaisiin, joilla ollut tietöitä ~5v sisällä.
 
Minulla vakionopeudensäädin jarruttaa yllättäen voimakkaasti, vaikka 1) nopeusrajoitus on kyltistä tunnistettu ja 2) tie ei ole monikaistainen. Tätä tapahtuu ramppien ja risteyksien lähellä. Ymmärtääkseni tämä liittyy siihen, että auto tietää muidenkin Teslojen jarruttelevan vastaavassa kohdassa ja siksi päättää auttaa kuskia.
Teslat eivät jaa dataa keskenään.
Tietoa kerätään ja sen avulla järjestelmää opetetaan mutta TACC ja AP osalta näihin ei ole tullut muutoksia vuosiin.

Visionin piti poistaa nämä ongelmat koska tutka antoi väärää dataa. Mutta ilmeisesti vielä tulee väärää dataa jostain…
 
Valmistaja voi toki tehdä paljonkin asioita, mutta jos kuski tiedostaa autonsa haamujarruttelevan, mutta silti altistaa itsensä ja kanssaliikkujat tietoisesti vaaralle alttiiksi, niin kyse on ensisijaisesti valuviasta, joka sijaitsee ko. kuljettajan korvien välissä.

Josta päästään siihen, että henkilökohtaisesti ei ainakaan hirveästi kiinnosta maksaa päälle 50 kiloeuroa autosta jossa ei efektiivisesti ole minkäänlaista vakkaria.
 
Ihmisillä on kyllä kommenttien perusteella tosi erilaisia ajotyylejä. Ite oon käyttäny autopilottia - siis ei pelkkää adaptiivista vakkaria - ihan alusta asti eli 5 vuotta. Siinä on nähty monta aika kautta, ja jotain bugaamista harvakseltaan. Helsingissä päivittäin autoilevana noita haamuja tulee niin harvoin, että ei vois vähempää kiinnostaa.

Veikkaan, että iso osa negatiivisista autopilottikokemuksista on tottumuksen puutetta. On kokeiltu hätäisesti koeajossa eikä opeteltu käyttämään sitä oikein. Mun ensimmäinen autopilotti kokemus auton oston yhteydessähän siis päättyi kun auto pisti täyshälytyksen päälle, että voitko käyttää oikein! Sammutti ittensä hirveen metelin saattelemana. Veikkaan, että monien kokemukset on tota osastoa kun ei ole tajuttu miten se toimii.

En tottapuhuen osaa kuvitella ajavani enää koskaan autoa, jossa ei ole vähintään tällasta autopilottia. Kerran meni kamera rikki pitkän matkan päässä kotoa ja iski äärimmäinen vitutus ajaa itse (kamera meni sittemmin takuuseen). Muistan kun manasin sitä tilannetta motarilla alimpaan helvettiin, että kuka idiootti herran vuonna 2020 ajaa autoa motarilla itse. Se oli ihan hirveetä paskaa.

Mun kohdalla se on vapauttanu keskittymisen kaikkeen muuhun ajoympäristössä, ja rauhottanu ajotyyliä. Pidän sitä 6 kohdassa, koska diggaan pitkästä turvavälistä. Hätäiset perseilijät ei pääse aiheuttamaan ikinä tilanteita jossain ryhmittäytymisissä tai ohituksissa.

[edit]

Ja tollaset liinat kiinni satasesta on jotain ihan urbaaneja legendoja. Muistan kaikkien näiden vuosien jälkeen korkeintaan jotain 100 -> 70 tiputuksia yllättäen, jotka karttapäivitykset on sit lopulta korjannu. Eikä siinä mitään hätäjarrutusta ikinä tule, korkeintaan regenin voimalla, eli kevyt hidastus, joka on tottuneelle autopilotin käyttäjälle ihan triviaali tilanne. Mun kohdalla tuskin siihen liittyvää ohjauksen korjausta kukaan edes huomaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Teslat eivät jaa dataa keskenään.
Tietoa kerätään ja sen avulla järjestelmää opetetaan mutta TACC ja AP osalta näihin ei ole tullut muutoksia vuosiin.

Visionin piti poistaa nämä ongelmat koska tutka antoi väärää dataa. Mutta ilmeisesti vielä tulee väärää dataa jostain…

Jokainen käyttäjä voi ilmoittaa näistä haamujarrupaikoista painamalla pitkään vasemman alakulman auton kuvaketta. Näin itse tein aina, jos tuli haamujarrutus ilman mitään syytä ja suosittelen sitä muillekin.
 
Ja tollaset liinat kiinni satasesta on jotain ihan urbaaneja legendoja. Muistan kaikkien näiden vuosien jälkeen korkeintaan jotain 100 -> 70 tiputuksia yllättäen, jotka karttapäivitykset on sit lopulta korjannu. Eikä siinä mitään hätäjarrutusta ikinä tule, korkeintaan regenin voimalla, eli kevyt hidastus, joka on tottuneelle autopilotin käyttäjälle ihan triviaali tilanne. Mun kohdalla tuskin siihen liittyvää ohjauksen korjausta kukaan edes huomaisi.
Jokainen käyttäjä voi ilmoittaa näistä haamujarrupaikoista painamalla pitkään vasemman alakulman auton kuvaketta. Näin itse tein aina, jos tuli haamujarrutus ilman mitään syytä ja suosittelen sitä muillekin.
Minun vakkari päällä tapahtuvat jarrutukset eivät ole mitään liinat kiinni + pilli huutaa -tyyppisiä tapauksia. Silti yllättäen tapahtuva regenointi (on minusta kohtuu voimakas, kun yllättäen tapahtuu) ei ole kiva asia eikä varsinkaan matkustajien mielestä.

Lisäksi autokuvakkeen painaminen on turhaa työtä. Sellaiset reilut sata kertaa painanut sen säännöllisen ajoreitin varrelta eikä ole ollut mitään vaikutusta. Taisi parin viikon jakso olla niin, että auto ei hidastellut, mutta sitten taas regenointi/hidastelu palasi. Pudottaa vauhdin 70:n vauhdista n. 35 km/h ellen puutu asiaan.

Huom! Huolimatta haamujarrutuksesta, eli Teslan minulle ärsyttävimmästä "ominaisuudesta", vaakakupissa on toisella puolella monta hyvää asiaa ja siten pidän Teslaa hyvänä sähkärinä.
 
Minun vakkari päällä tapahtuvat jarrutukset eivät ole mitään liinat kiinni + pilli huutaa -tyyppisiä tapauksia. Silti yllättäen tapahtuva regenointi (on minusta kohtuu voimakas, kun yllättäen tapahtuu) ei ole kiva asia eikä varsinkaan matkustajien mielestä.

Pakko todella kokeneena autopilotin käyttäjänä hieman puolustaa sitä. Lähtökohta on, että se on vain aivoton avustin. Käyttöohjekin sanoo niin ja onko jopa niin, että ihan laki käskee, että kuljettajan on missä tahansa tilanteessa oltava avusta huolimatta valmis ottamaan ohjat.

Tää on mulla niin selkärangassa, ettei haamut koskaan aiheuta mitään hämminkiä enää. Niihin liittyvä korjaus tulee mulla ihan itsestään.

Tohon kun tottuu niin auton ajaminen kokonaan itse tuntuu ihan hölmöläisten hommalta.

Ei minuakaan silti haittais jos se avustin olisi täydellinen. Mutta jo tuollaisenaan se on riittävän hyvä, että ajokokemus mihin tahansa muuhun autoon verrattuna on ihan eri. Kaikki muu tuntuu kömpelöltä ja jälkeenjääneeltä tohon verrattuna. Mulla on nyt Taycan kiikarissa, mutta eniten rasittaa ajatus, että sitä pitää ihan todella paljon enemmän ajaa ihan itse.
 
Ja tollaset liinat kiinni satasesta on jotain ihan urbaaneja legendoja.

Eli esim. nuo tuossa aiemmin linkkaamallani videolla nähdyt äkilliset voimakkaat jarrutukset ja täysstopit keskellä motaria on vaan jotain öljyparonien ilkeetä valhetta ja propagandaa?

Pakko todella kokeneena autopilotin käyttäjänä hieman puolustaa sitä. Lähtökohta on, että se on vain aivoton avustin. Käyttöohjekin sanoo niin ja onko jopa niin, että ihan laki käskee, että kuljettajan on missä tahansa tilanteessa oltava avusta huolimatta valmis ottamaan ohjat.

Tää on mulla niin selkärangassa, ettei haamut koskaan aiheuta mitään hämminkiä enää. Niihin liittyvä korjaus tulee mulla ihan itsestään.

Tohon kun tottuu niin auton ajaminen kokonaan itse tuntuu ihan hölmöläisten hommalta.

Täähän se Tesla-miesten yleisin parhain päin selittely on, että "kokenut käyttäjä" oppii tunnistamaan paikat jossa auto rupeaa yleensä mielivaltaisesti jarruttelemaan, että "eihän se vaadi kuin että pitää jalkaa koko ajan kaasupolkimella ja korjaa haamut lisäkaasulla kun ne tulee."

Minusta tuo taas kuulostaa nimenomaan siltä vastenmieliseltä itse ajamiselta, jota ei todellakaam tarvitse minkään tavallisen järkevästi toimivan adaptiivisen vakkarin kanssa tehdä.

Mut tosiaan, kokemukset on monet.
 
Minusta tuo taas kuulostaa nimenomaan siltä vastenmieliseltä itse ajamiselta, jota ei todellakaam tarvitse minkään tavallisen järkevästi toimivan adaptiivisen vakkarin kanssa tehdä.

Puhut jostain 20 vuoden takasesta adaptiivisesta vakkarista - muinaisjäänteestä. Minä puhun autopilotista enkä jaksa ohjata itse kun auto hoitaa sen paremmin ja tarkemmin. Me taidetaan olla hieman eri markkinasegmenttiä.
 
Puhut jostain 20 vuoden takasesta adaptiivisesta vakkarista - muinaisjäänteestä. Minä puhun autopilotista enkä jaksa ohjata itse kun auto hoitaa sen paremmin ja tarkemmin. Me taidetaan olla hieman eri markkinasegmenttiä.

Kerro oi kerro, mitä se sinun futuristinen autopilottisi tekee? Vertailun vuoksi minun autoni

  1. Pitää vakkariin asetetun nopeuden maailmankaikkeuden lämpökuolemaan saakka, tai siihen asti kun eteen tulee tuota asetettua hitaammin liikkuva ajoneuvo (auto kyllä lukee kylteistä nopeusrajoitukset, mutta ei vaihda nopeutta niihin tai piipitä jos nopeus on ylitse sen)
  2. Kun edessä on ajoneuvo, autoni pitää asettamani etäisyyden siihen millintarkasti. Ei arvaile tai ennakoi mitään, mutta hidastaa tarkasti sen mukaan miten edessä oleva hidastaa ja kiihdyttää rauhassa takaisin kohti asetettua nopeutta
  3. Kaistamerkintöjen ollessa tarpeeksi selkeät, auto ohjautuu itsenäisesti ilman, että minun tarvitsee muuta kuin toisinaan kevyesti hipaista rattia
  4. Toisaalta jos kaistamerkkinöissä on epäselvyyttä, itseohjaus kytkeytyy eleettömästi pois päältä, ilman että se vaikuttaa vakkarin toimintaan millään tavalla. Kaistallapito kytkeytyy itsestään takaisin päälle kun merkinnöistä saa taas selvää, mutta ominaisuuden saa toki myös kokonaan yhdellä fyysisen napin painalluksella pois päältä
Asiat joita tämä muinaisjäännös *ei* koskaan tee:
  1. Vaihda asettamaani nopeutta
  2. Jarrutele itsekseen (paitsi jos huomaa edessä oikean esteen)
  3. Vaadi minkäänlaista "opettelua" tai tottumista, vaan toimii täysin eleettömästi, johdonmukaisesti ja luotettavasti
Mutjoo, varmaan olen jäänyt jostain todella oleellisesta paitsi ilman Teslan maagista "autopilottia". :(
 
Jokainen käyttäjä voi ilmoittaa näistä haamujarrupaikoista painamalla pitkään vasemman alakulman auton kuvaketta. Näin itse tein aina, jos tuli haamujarrutus ilman mitään syytä ja suosittelen sitä muillekin.
Onko tästä faktaa että tieto menee eteenpäin eikä jää auton sisäiseen muistiin mikä puretaan huollossa?

Itsellä on vetänyt front collision hälyn ja liinat kiinni keskellä motaria. Ei se urbaanilegenda ole.
 
Onko tästä faktaa että tieto menee eteenpäin eikä jää auton sisäiseen muistiin mikä puretaan huollossa?

Itsellä on vetänyt front collision hälyn ja liinat kiinni keskellä motaria. Ei se urbaanilegenda ole.

En tiedä tarkemmin, tuon perusteella ilmeisesti jää sisäiseen muistiin.

Mutta: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_eu/GUID-85DDA8E1-596D-4980-9C17-C4F4E0FAA280.html ”Model 3takes a snapshot of its systems, including your current location, vehicle diagnostic data, and screen captures of the touchscreen. Tesla periodically reviews these notes and uses them to continue improving Model 3.”
 
Puhut jostain 20 vuoden takasesta adaptiivisesta vakkarista - muinaisjäänteestä. Minä puhun autopilotista enkä jaksa ohjata itse kun auto hoitaa sen paremmin ja tarkemmin. Me taidetaan olla hieman eri markkinasegmenttiä.
On kyllä hienoa keskustelua.
Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, eli jos jollain muulla on niitä on, ovat urpoja jotka eivät osaa näin hieno autoa käyttää. Ja jos tuosta sattuu kyselemään, on selvästi lisäksi persaukinen, eikun eri markkinasegmentissä.
 
Niinkuin joskus aikoinaan kirjoitin, omasta pyhästä peltilehmässä ei suostuta pahaa näkemään.

Hyvin tuo Tesla on noita lapsuksia korjaillu, ks. TM testi.

Eniten edelleen vituttaa tuo FSD-mainonta vaikka se ole sen kummempi kuin Volvon itse-ajo, ellei huonompi. Puhumattakaan jostain Mersusta joka menee jo ihan eri tasolla.
 
On kyllä hienoa keskustelua.
Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, eli jos jollain muulla on niitä on, ovat urpoja jotka eivät osaa näin hieno autoa käyttää. Ja jos tuosta sattuu kyselemään, on selvästi lisäksi persaukinen, eikun eri markkinasegmentissä.

Periaatteessa näin. Sanosin, että viiden vuoden kokemuksella ja ympäri maata ajelleena mulla tästä jonkinlaista auktoriteettiä ja ihan oikeaa perstuntumaa. Mikään mitä sanon ei perustu johonkin tubettajan automaattisen negatiiviseen "artikkeliin" klikkejä kalastellessa vaan se on pelkkää empiiristä kokemusta.

Voin myös samalla kokemuksella todeta, että tuo toiminto on periaatteessa vaarallinen alottelijoille. Olis hyvä jos Tesla itsekin sen jollain tapaa kommunikoisi. Kunhan niiden softaosasto herää startup moodista, niin ne tekee siihen onboarding tilan, joka on pakollinen kaikille. Modernin softan kuuluisti toimia noin. Se, että mikään tai kukaan ei opeta miten se toimii ja miten virhetilanteiden kanssa toimitaan on vähintäänkin huolestuttavaa.

Perus autopilotin käyttäjä todennäkösesti aiheuttaa enemmän vaaratilanteita nykysessä maailmassa kuin ilman sitä.

Minulle tuo toiminto on lopullisesti muuttanut autoilun. Onboarding on käyty läpi.
 
Periaatteessa näin. Sanosin, että viiden vuoden kokemuksella ja ympäri maata ajelleena mulla tästä jonkinlaista auktoriteettiä ja ihan oikeaa perstuntumaa. Mikään mitä sanon ei perustu johonkin tubettajan automaattisen negatiiviseen "artikkeliin" klikkejä kalastellessa vaan se on pelkkää empiiristä kokemusta.
Selvä, pidetään jatkossa mielessä, ettei muiden kokemuksilla ja kommenteilla ole merkitystä. Tai ainakin ne on tarkoitettu johonkin muuhun markkinasegmenttiin.
 
En tiedä tarkemmin, tuon perusteella ilmeisesti jää sisäiseen muistiin.

Mutta: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_eu/GUID-85DDA8E1-596D-4980-9C17-C4F4E0FAA280.html ”Model 3takes a snapshot of its systems, including your current location, vehicle diagnostic data, and screen captures of the touchscreen. Tesla periodically reviews these notes and uses them to continue improving Model 3.”
Tästä jäi alusta se että pitää tehdä äänikomennolla. Se ehkä siis menee eteenpäin. Pelkkä auton kuvakkeen painaminen jättää vain tiedot lokaaliin.

Eli 50/50 että jos teet äänikomennolla raportin se menee eteenpäin tai sitten ei. Ei siis suoranaista tapaa ole ilmoittaa virhetietoja tai kohtia eteenpäin.
Eikös silloin pitäisi ennemmin sulkea koko autopilotti, kuin mennä sen mukaan mitä joku itseään muita paremmaksi kuskiksi luuleva luulee? Ihan yleisen liikenneturvallisuuden kannalta.
Eikö tämä kerro että AP on vain epäluotettava jos se aiheuttaa vaaratilanteita? En usko että kuskilla on väliä kuin se, että ne jotkut osaa tunnistaa tilanteen ja pitää jalkaa kaasulla mutta on se sitten stressitöntä ajamista mitä annettiin ymmärtää? Ei mielestäni.
 
Eikö tämä kerro että AP on vain epäluotettava jos se aiheuttaa vaaratilanteita? En usko että kuskilla on väliä kuin se, että ne jotkut osaa tunnistaa tilanteen ja pitää jalkaa kaasulla mutta on se sitten stressitöntä ajamista mitä annettiin ymmärtää? Ei mielestäni.

Kyllä. Ja jos se ap on epäluotettava, niin miksi se pitäisi olla julkisessa liikenteessä yhtään kenelläkään?
 
Tuli eksyttyä Teslan omille käytettyjen sivuille ja nämähän on varsin hyvillä hinnoilla. Vois kuvitella että valmistajan oma tarkistus käytetylle autolle on tarkempi kuin muiden vaihtoautoliikkeiden tarkistukset.

Tällä hetkellä toisia renkaita ei ole autoissa mainittu. Onko koskaan vai nyt vain sattumaa että ei ole? Pari suomi-autoa on listalla eikä niissä ole mainintaa talvirenkaista.
e: Ruotsin puolella on autoissa mainittu että onko kaksilla renkailla. Suomen pää sattumaa, ei ole koskaan vai lisämyynnin paikka?
 
Viimeksi muokattu:
Kerro oi kerro, mitä se sinun futuristinen autopilottisi tekee? Vertailun vuoksi minun autoni

  1. Pitää vakkariin asetetun nopeuden maailmankaikkeuden lämpökuolemaan saakka, tai siihen asti kun eteen tulee tuota asetettua hitaammin liikkuva ajoneuvo (auto kyllä lukee kylteistä nopeusrajoitukset, mutta ei vaihda nopeutta niihin tai piipitä jos nopeus on ylitse sen)
  2. Kun edessä on ajoneuvo, autoni pitää asettamani etäisyyden siihen millintarkasti. Ei arvaile tai ennakoi mitään, mutta hidastaa tarkasti sen mukaan miten edessä oleva hidastaa ja kiihdyttää rauhassa takaisin kohti asetettua nopeutta
  3. Kaistamerkintöjen ollessa tarpeeksi selkeät, auto ohjautuu itsenäisesti ilman, että minun tarvitsee muuta kuin toisinaan kevyesti hipaista rattia
  4. Toisaalta jos kaistamerkkinöissä on epäselvyyttä, itseohjaus kytkeytyy eleettömästi pois päältä, ilman että se vaikuttaa vakkarin toimintaan millään tavalla. Kaistallapito kytkeytyy itsestään takaisin päälle kun merkinnöistä saa taas selvää, mutta ominaisuuden saa toki myös kokonaan yhdellä fyysisen napin painalluksella pois päältä
Asiat joita tämä muinaisjäännös *ei* koskaan tee:
  1. Vaihda asettamaani nopeutta
  2. Jarrutele itsekseen (paitsi jos huomaa edessä oikean esteen)
  3. Vaadi minkäänlaista "opettelua" tai tottumista, vaan toimii täysin eleettömästi, johdonmukaisesti ja luotettavasti
Mutjoo, varmaan olen jäänyt jostain todella oleellisesta paitsi ilman Teslan maagista "autopilottia". :(

Kuulostaa aika futuristiselta, jos millilleen etäisyys edellä olevaan pysy saman kaikissa hidastuksissa/kiihdytyksissä. Ja tuo taas kuulostaa melko vaaralliselta, jos itseohjaus lähtee kuskin huomaamatta pois käytöstä.
 
Kuulostaa aika futuristiselta, jos millilleen etäisyys edellä olevaan pysy saman kaikissa hidastuksissa/kiihdytyksissä. Ja tuo taas kuulostaa melko vaaralliselta, jos itseohjaus lähtee kuskin huomaamatta pois käytöstä.

Ei nyt ehkä kirjaimellisesti millintarkka, mutta kun tutkalla koko ajan saadaan eksaktia tietoa aidosta etäisyydestä ilman että tarvitsee työntää epämääräistä videodataa ChatGPT:n läpi, niin lopputulos tuppaa olemaan hyvin tarkka ja johdonmukaisesti oikea.

Mitä taas tulee ohjaukseen, niin kyllähän sen heti jo kädellä huomaa jos auto lakkaa ohjaamasta itse, mutta sen lisäksi kojelaudassa on kuvake josta näkee onko ohjaus päällä vai ei. Toki olisi luultavasti parempi jos joka kerta kaistaviivan kadotessa auto huutaisi seitsemän kertaa tuomiopäivän pasuunan voimalla ja iskisi hätäjarrutuksen, mutta näiden antiikkiautojen kanssa elämä nyt on vähän tällaista!
 
Menipä kyllä kerralla pilalle tuntuma/kokemukset polttomoottoriautoista kun tuli kunnolla ajeltua M3 nelivetoa (vm2020). En tiedä kyllä enää miten pääsen yli tuosta välittömän väännön tuntumasta ja voimasta jota ei vain saa näillä Pirkka-tason autoilla mitä itse tottunut ajelemaan (Honda civikkiä, Skoda Kodiaq neliveto DSG 7-vaihde TDI ja Skoda Octavia). Varsinkin tuo DSG laatikollinen parisataaheppanen diisseli on kyllä nyt semmoista ripulia verrokkina ettei toista, vaikka joskus tuo vielä tuntui "älyttömältä". Jokainen varmaan tietää DSG laatikon jahkailut kun kruisailet ja lyöt lämän tiskiin niin ensin keitellään kahvit ja sitten kun kahvit on tippuneet niin kone herää ja alkaa kiihdyttämään.

Noh, semmoista se on. Pitäisi varmaan seuraavana katsella joko jotain RS Audeja jos haluaa pysyä näissä nesteellä kulkevilla autoilla. Tai no ei tietenkään tuommoisiin ole koskaan varaa mutta niissä varmaan tuo voimantuotto alkaa olemaan tuolla samalla tasolla.

En kyllä pitänyt muutenkaan M3 ajotuntumaa/melua/ohjattavuutta huonona. Tuli laadukas olo kaiken kaikkiaan. Ohjaus tarkka ja rento, yhden pedaalin ajokin tuli aika luonnostaan. Hidastustöyssyjen yli mentiin kivasti kumahdellen kun Civicillä se on enemmän semmoinen nitisevä rämähdys ja Kodiaqilla semmoinen kauhea keinunta puolelta toiselle. Toki iso auto on iso auto mutta enivei.

Tuo on jännä tuo voima autossa, vaikka sitä ei varsinaisesti tarvi niin onhan se rentouttava kun sitä on. Liittymiset motareille tai minne vaan kun ei tarvi miettiä, että pitääkö veivata tikku kakkoselle/kolmoselle ja pistää lämä pohjaan että V-TEC auttaa 5500rpm huudolla siihen ahtaaseen väliin.

Noh, taisi olla enemmän avautuminen polttisautoista tämä kun kokemuksia Tesla autoista.
 
Muutaman kerran ajanut polttomoottoriautolla viimeisen puolentoista vuoden aikana. Onhan se aina aika retro kokemus kaikenkaikkiaan ja nuo valtavat viiveet kaasussa sekä tehottomuus on kyllä jotain mitä ei enää päivittäisessä ajossa jaksaisi. Kauhea meteli jos vähän täytyy painaa kaasua ja mitään ei kuitenkaan tapahdu. Varmaan saisi jotain samankaltaista kun sähköautossa jos latoisi tiskiin 150 000+€, mutta mikä järki kun paljon parempaa saa murto osalla hinnasta sähköautona?

Mikä on muuten tuon uuden tesla äpin ajastus homman logiikka? Jos koitan valita että lataus alkaisi vaikka klo 5:00AM perjantaina(miksi tähän nyt muutenkaan tuli AM ja PM kello?) niin joidun valitsemaan että haluan latauksen alkavan 5:00AM torstaina. Eli tuo on aina vuorokauden pielessä. Onko muillakin näin vai vaan joku bugi itselläni?

Tämän siis näkee siitä että siinä äpin etusivulla lukee että koska lataus alkaa ja se on siis aina päivän verran pielessä siihen mitä olen valinnut.
 
Muutaman kerran ajanut polttomoottoriautolla viimeisen puolentoista vuoden aikana. Onhan se aina aika retro kokemus kaikenkaikkiaan ja nuo valtavat viiveet kaasussa sekä tehottomuus on kyllä jotain mitä ei enää päivittäisessä ajossa jaksaisi.

Itse ajan säännöllisen epäsäännöllisesti ja kyllä premium polttomoottoriauto isolla tehokkaalla moottorilla on edelleen ihan yhtä hieno kun aikaan ennen sähköautokokemuksia. Sitten tietysti kun mennään sinne vaggine, japanilaiset, korealaiset yms. alle 2l bensakone/pikkudiesel -osastolle, niin pudotus maan pinnalle on aika karu. Niin se oli toki ennen sähköäkin, mutta nykyään tosiaan ehkä vielä isompi.
 
Tämän siis näkee siitä että siinä äpin etusivulla lukee että koska lataus alkaa ja se on siis aina päivän verran pielessä siihen mitä olen valinnut.

Mulla taisi tehdä vanhojen ajastusten kanssa päivityksen jälkeen saman. Kun poistin kaikki ajastukset ja laittelin uudelleen, niin toimii kuten ennenkin.
 
Tuli eksyttyä Teslan omille käytettyjen sivuille ja nämähän on varsin hyvillä hinnoilla. Vois kuvitella että valmistajan oma tarkistus käytetylle autolle on tarkempi kuin muiden vaihtoautoliikkeiden tarkistukset.

Tällä hetkellä toisia renkaita ei ole autoissa mainittu. Onko koskaan vai nyt vain sattumaa että ei ole? Pari suomi-autoa on listalla eikä niissä ole mainintaa talvirenkaista.
e: Ruotsin puolella on autoissa mainittu että onko kaksilla renkailla. Suomen pää sattumaa, ei ole koskaan vai lisämyynnin paikka?

Myyjiltä kannattaa kysellä yhteydenottokanavan kautta noista toisista renkaista, luulisi että on jos auto on ns. suomi-auto.
 
Autopilottikeskusteluun:

Kipsaako Tesla edelleen ratin/ohjauksen kaistan keskelle ja et voi vaikuttaa ajolinjaan kevyesti ohjaamalla?

Hetki sitten ajelin kaverin Y:llä autopilotti päällä ja ihmettelin, kun auto jyrää urien pohjalla, joissa melu ja märällä kelillä vesiliirron riski ovat maksimissaan. Siinä yritin vähän paimentaa kaistalla sivummalle kuten esim. VAGgineissa ja Stellantiksen toteutuksessa onnistuu, mutta Tesla vaan jänkää vastaan, kunnes yhtäkkiä pudottaa avustuksen kokonaan pois ja auto hyökkää herkän ohjauksen vuosi sivusuunnassa.

Tuo ja jo lyhyellä pätkällä koetut haamujarrutukset olivat kyllä sellainen dealbreakkeri verrattuna esim. id-volkkarin toteutukseen, että huhhuh. Kuka jaksaa jo valmiiksi ei-markkinoiden-hiljaisimmassa autossa jyrätä urissa? Vai pitäisikö tuokin hoitaa jostain kosketusnäytön syövereistä?
:dead:
 
Autopilottikeskusteluun:

Kipsaako Tesla edelleen ratin/ohjauksen kaistan keskelle ja et voi vaikuttaa ajolinjaan kevyesti ohjaamalla?

Hetki sitten ajelin kaverin Y:llä autopilotti päällä ja ihmettelin, kun auto jyrää urien pohjalla, joissa melu ja märällä kelillä vesiliirron riski ovat maksimissaan. Siinä yritin vähän paimentaa kaistalla sivummalle kuten esim. VAGgineissa ja Stellantiksen toteutuksessa onnistuu, mutta Tesla vaan jänkää vastaan, kunnes yhtäkkiä pudottaa avustuksen kokonaan pois ja auto hyökkää herkän ohjauksen vuosi sivusuunnassa.

Tuo ja jo lyhyellä pätkällä koetut haamujarrutukset olivat kyllä sellainen dealbreakkeri verrattuna esim. id-volkkarin toteutukseen, että huhhuh. Kuka jaksaa jo valmiiksi ei-markkinoiden-hiljaisimmassa autossa jyrätä urissa? Vai pitäisikö tuokin hoitaa jostain kosketusnäytön syövereistä?
:dead:
Kyllä. Teslassa kuski on kyydissä ja auto ajaa.
Mutta eihän tuo ole ongelma ketjun mukaan kun AP kanssa on niin rentouttavaa ajaa.

Huhut kertoo että Warner Brossin studiolla olisi Robotaxi esittely.

Ehkäpä näemme miten homma toimii vs heidän Optimus.
 
Aijai, on kyllä ollut mukava rullailla tolla uudella model 3 long rangella.

Itse hyppäsin n. 15-vuotta vanhasta halvasta käyttiksestä jossa ei edes automaattivaihteita, tähän teslaan suoraan niin onhan tuo ero nyt melkoinen.. Etenkin kun ajot pääosin kaupunkiajoa missä koen tommoisen sähkiksen olevan parhaimillaan.

Liikennevaloja on aina ihan sikanaan ja ruuhkaa, ihan sama mihin menen ja milloin. Lähellä on vieläpä paljon mäkilähtöjä valoista, mikä oli aika pain in the ass manuaalilla, etenkin talvisin.

Nytten mä rullailen vain tolla yhdella polkimella valoihin ja samalla tavalla lähden, sulavasti siitä etiäpäi. Tämmöiset asiat siis jo erittäin isoja upgradeja meikäläisen kohdalla.

Toki ei ole täydellinen auto kuten ei mikään muukaan, mutta olen kyllä ollut toistaiseksi erittäin tyytyväinen eikä puolisokaan hirveästi valitellut..

Ja tietysti lukematon määrä muita kivoja ominaisuuksia, mitä ei meikäläisen vanhassa koslassa tietenkään ollut.

Ehkä yksi vinkki olisi tarpeen, että saako noita peilejä taittumaan jotenkin helpommalla versus että painelen näytöstä valikkoon ja sieltä taitoksiin? Kotona parkkihalliin peruuttaessa laittaisin ne mielellään aina taitoksiin kun on ahdas ruutu, ja olisi siistiä jos ne saisi vielä jotenkin hieman kätevämmin vaikkei tuokaan nyt maailmanloppu ole.
 
Ehkä yksi vinkki olisi tarpeen, että saako noita peilejä taittumaan jotenkin helpommalla versus että painelen näytöstä valikkoon ja sieltä taitoksiin? Kotona parkkihalliin peruuttaessa laittaisin ne mielellään aina taitoksiin kun on ahdas ruutu, ja olisi siistiä jos ne saisi vielä jotenkin hieman kätevämmin vaikkei tuokaan nyt maailmanloppu ole.
Saa taittumaan automaattisesti, kun auto lukittuu. Tämän voi valita peilien asentosäätövalikosta. Jos taas tarvitsee taittaa jo ruutuun ajaessa, niin sitten ehkä S3XY buttonin tarvitsee helppoa käyttöä varten. Joku sijaintiin perustuva taittaminenhan tuossa on olemassa myös, mutta itselleni sen tarkkuus ei riittävä ollut, vaan jo melko kaukana ruudusta alkoi taittelemaan peilejä.
 
Saa taittumaan automaattisesti, kun auto lukittuu. Tämän voi valita peilien asentosäätövalikosta. Jos taas tarvitsee taittaa jo ruutuun ajaessa, niin sitten ehkä S3XY buttonin tarvitsee helppoa käyttöä varten. Joku sijaintiin perustuva taittaminenhan tuossa on olemassa myös, mutta itselleni sen tarkkuus ei riittävä ollut, vaan jo melko kaukana ruudusta alkoi taittelemaan peilejä.
Ehkä vähän huonosti muotoilin, mutta haluaisin taittaa peilit juuri ennen ruutuun peruutusta eli ennen lukitusta.

Voisin kokeilla kaivaa tuon sijaintiin perustuvan taiton jostain asetuksista, se kuulostaa siltä mitä mä haen. Mua ei haittaa vaikka vähän liian aikaisin/myöhään ne taittavat, kunhan ne olisivat ennen ruutuun peruutusta taitettu automaattisesti niin meikäläinen ois very happy.

Jonkun asetuksen mä löysin valikosta, että vasempaan rullaan voi valita jonkun toiminnon sitä painaessa mutta siellä ei ollut peilien taittoa vaihtoehtona. Hansikaslokeron avaamista kyllä olisi saanut, ehkä joku semmoistakin kaipaa heh.

Sitten viimeisenä vaihtoehtona voisi olla nuo s3xy buttonit, ei mua haittaa niitä hommata jos jotain järkevää käyttöä löytyy kuten em.
 
Ehkä vähän huonosti muotoilin, mutta haluaisin taittaa peilit juuri ennen ruutuun peruutusta eli ennen lukitusta.

Voisin kokeilla kaivaa tuon sijaintiin perustuvan taiton jostain asetuksista, se kuulostaa siltä mitä mä haen. Mua ei haittaa vaikka vähän liian aikaisin/myöhään ne taittavat, kunhan ne olisivat ennen ruutuun peruutusta taitettu automaattisesti niin meikäläinen ois very happy.


Eikai sitä tarvitse kaivaa, kun painat nappia että peilit taittuu niin se laittaa sen samantien muistiin että tässä kohtaa taitetaan peilit.

Muistaakseni näin
 
Tuli sitten vielä nyt sunnuntain kuluksi käytyä koeajamassa tuo kolmonen, ettei jää pelkäksi huhupuheiden pohjalta herjaamiseksi. Valitettavasti koeajettavana ei ollut LR AWD:tä, vaan valinta piti tehdä RWD:n ja Perffin välillä. Valitsin RWD:n koska se kuitenkin pääosin sama kuin LR.

Referenssinä aika tasan vuosi sitten tähän aikaan kävin koeajamassa Y:tä, silloin LR AWD.

Hyvää:
  • Ajotuntuma edelleen omaan makuun oikein mukava ja jämäkkä
  • Laiskempi takavetokin liikahtaa varsin pirteästi, erityisesti tuon välittömän vasteen ansiosta
  • Näin kesäkeleillä tuo OPD on kyllä mukava
  • Itse kuulun niihin joihin tuo Teslan ohjaamon minimalismi vetoaa. Varsinkin valkoisella sisustalla auto on sisältä omaan makuun erittäin tyylikäs. Valoa ja avaruutta piisaa kuin Avotakan sisustusjutuissa konsanaan.
  • Alusta on toden totta ottanut huiman harppauksen eteenpäin ja ainakaan tuollaisella lyhyellä kiekalla ei vituttanut siinä mikään, mitä ei voi Y:stä voinut sanoa. Tosin siinä kun Petikon työmaahärdelleillä pyörin, niin kun ajoi asfaltilta pois niin takapäästä kuului aika tyly kumahdus, joka muistutti vahvasti ääntä joka vanhasta Citroen C4:stani lähti silloin kun sen toinen takajousi oli kokonaan poikki, joten en sulje pois etteikö koeajoyksilössä olisi ollut jotain pientä häikkää.
  • Vaikka kolmonen on selvästi pienempi kuin Y, niin tilaa on kyllä silti todella hyvin. Kokeilin laittaa nuoremman muksun möhkälemäisen turvaistuimen takapenkille ja vänkärin paikalla oli edelleen pirusti tilaa. Tämä on tosin ehkä enemmän etupenkin kuin takapenkin avaruuden ansiota, mutta positiivista silti. Myös kontti on yllättävän tilava ja varsinkin alakontti tuntuu suorastaan hämmentävän suurelta auton muihin mittoihin nähden.
Meh:
  • Kaikkien kehujen jälkeen odotin ohjaamon olevan vielä hiljaisempi. En tykkää tiemelusta ja olen alusta asti pitänyt nykyisen autoni (Kia Optima PHEV) rengasmelua ja muuta ajokohinaa aika kovana, mutta täysin epätieteellisellä korvamittarilla arvioituna Highland ei ollut mitenkään erityisen paljon nykyistä kaaraa hiljaisempi. En nyt osaa suoraan verrata Y:hyn kun sen koejosta on tosiaan vuoden päivät aikaa, mutta aika äänekkääksi muistelisin sen myös mieltäneeni.​
  • Helvetisti kaikenmaailman pimputusta ja piipitystä koko ajan, ilman että on kovin selvää mistä auto kiukuttelee. Tämä toki on osittain vaan EU:n typerää vammailua, eikä niinkään Teslan ja osittain tuo kyvyttömyys tunnistaa auton närkästymisen syytä johtui ihan täysin siitä, että oli ensimmäistä kertaa vieraalla kaaralla liikenteessä.​
  • Takanäyttö on varsinkin jälkikasvua ajatellen sinänsä oikein hyvä lisäys, mutta nykytoteutuksena jättää kyllä erittäin paljon toivomisen varaa. Ensinnäkin näyttö meni tosi herkästi pois päältä, jos esim. itse poistui hetkeksikään kuskin penkiltä, eikä osannut jatkaa siitä mihin jäätiin. Vielä isompi ongelma on, että se tuki ainoastaan Youtubea ja Netflixiä (ja niitäkin vissiin vain premium-connectivityllä?). Selainta ei taakse saa auki, mikä tarkoittaa YLE Areenaa, josta meillä yleensä lastenohjelmat katsotaan, ei takapenkkiläisten katsottavaksi saa, varsinkin kun Teslan suljettuun puutarhaan tuskin ollaan dedikoitua Areena äpskiä saamassa. Näyttö on myös niin alhaalla, että nelivuotias suunnilleen metrin mittainen tenavakin joutui tuijottelemaan aika ikävän näköisesti varpaitaan kohti.​
Paskaa:
  • Rattivilkkua oli just niin vitun tyhmä käyttää kuin kaikkia muitakin rattiin tungettuja nappuloita muissakin autoissa silloin kun ratti on enemmän kääntyneenä. Toki kaistanvaihdot ja risteyksissä vilkuttaminen oli ihan fine, mutta heti isommilla kääntöasteilla sitä nappulaa sai metsästää ja onnistuin heti ekassa isommassa käännöksessä arpomaan väärän vilkutussuunnan. Jos Teslassa olisi samanlainen ratti kuin Citroeneissa yhdessä vaiheessa, eli ainoastaan ratin kehä kääntyy ja ratin keskiosa nappuloineen on aina paikallaan, olisi tuo rattivilkku ihan jees. Tuollaisenaan ihan järkyttävää paskaa, vaikka varmasti siihenkin tottuu. Kuten vaikka paksusuolen syöpäänkin.
  • Teslan ratkaisu tunkea lähes kaikki auton kontrollit yhteen kosketusnäyttöön olisi muuten ihan ok, jos käyttiksen UI ja ennenkaikkea UX ei olisi niin jäätävää paskaa. Eihän sitä toki yleensä hirveästi ajon aikana tarvitse sörkkiä, mutta jos tarvitsee niin valikoiden kahlaaminen pikkuriikkisiä UI-elementtejä lähmien on vaan yksiselitteisen perseestä. Tuossa pitäisi ehdottomasti olla joku "ajomoodi", jossa on muutama ISO nappula, joilla säädetään sellaisia asioita joita nyt ajaessa saattaa joutua säätämään. Tai vaikka edes joku yksinkertaistettu valikkorakenne ajon aikana. Edelleen vaikea uskoa, että miten tuo voi olla hysteerisyyteen asti ylisäännellyysä EU:ssa laillinen.

LOL-sektori
  • Sattui satamaan vettä koeajon aikana. Noiden pyyhkijöiden automatiikka on kyllä oikeasti koomisen huono. Vähän kovemman kuuron aikana autolla ei ollut mitää haluja nostaa pyyhkimien nopeutta, mutta sitten kuuron jälkeen alkoi vimmattu kuivan lasin hinkkaus
  • Parkkeeratessa nauratti miten järjettömän huono tuo Teslan impressionistisesti väreilevä hahmotelma ympäröivästä maailmasta on verrattuna oman auton aika beisik 360-kameranäkymään. Tosin Teslan peruutuskameran resoluutiosta pitää kyllä antaa propsit.
  • A-pilarin kaiuttimeen piilotettu kuolleen kulman varoitusvalo on surkuhupaisan heikosti näkyvä. Kokeilin myös huvikseni mitä tapahtuu jos laitan vilkun päälle kun auto havaitsee toisen ajoneuvon kuolleessa kulmassa. Oma auto älähtää tästä skenaariosta aika kovaa, mutta muuten koko ajan kaikenlaista piipittävä Tesla heitti vain näytölle jonkun pienen välähdyksen, eikä mitään kovin selvää äänimerkkiä. Tämäkin tosin osittain edelleen EU:n vika.
  • "Autopilot", joka harhailee koko ajan kohti keskiviivaa, tappelee vastaan kun yrität estää sitä ajautumasta viereisen auton kylkeen ja sitten mielenosoituksellisen piipityksen kera sammuttaa itsensä kokonaan.

Summa sumarum: Ihan hyvä auto. Teslan mielestä ilmeisesti vähän liiankin hyvä, kun ovat päättäneet noilla muutamilla idioottimaisilla ratkaisuilla paskentaa autoa ja antaa kilpailijoille avokätisesti tasoitusta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli sitten vielä nyt sunnuntain kuluksi käytyä koeajamassa tuo kolmonen, ettei jää pelkäksi huhupuheiden pohjalta herjaamiseksi. Valitettavasti koeajettavana ei ollut LR AWD:tä, vaan valinta piti tehdä RWD:n ja Perffin välillä. Valitsin RWD:n koska se kuitenkin pääosin sama kuin LR.

Referenssinä aika tasan vuosi sitten tähän aikaan kävin koeajamassa Y:tä, silloin LR AWD.

Hyvää:
  • Ajotuntuma edelleen omaan makuun oikein mukava ja jämäkkä
  • Laiskempi takavetokin liikahtaa varsin pirteästi, erityisesti tuon välittömän vasteen ansiosta
  • Näin kesäkeleillä tuo OPD on kyllä mukava
  • Itse kuulun niihin joihin tuo Teslan ohjaamon minimalismi vetoaa. Varsinkin valkoisella sisustalla auto on sisältä omaan makuun erittäin tyylikäs. Valoa ja avaruutta piisaa kuin Avotakan sisustusjutuissa konsanaan.
  • Alusta on toden totta ottanut huiman harppauksen eteenpäin ja ainakaan tuollaisella lyhyellä kiekalla ei vituttanut siinä mikään, mitä ei voi Y:stä voinut sanoa. Tosin siinä kun Petikon työmaahärdelleillä pyörin, niin kun ajoi asfaltilta pois niin takapäästä kuului aika tyly kumahdus, joka muistutti vahvasti ääntä joka vanhasta Citroen C4:stani lähti silloin kun sen toinen takajousi oli kokonaan poikki, joten en sulje pois etteikö koeajoyksilössä olisi ollut jotain pientä häikkää.
  • Vaikka kolmonen on selvästi pienempi kuin Y, niin tilaa on kyllä silti todella hyvin. Kokeilin laittaa nuoremman muksun möhkälemäisen turvaistuimen takapenkille ja vänkärin paikalla oli edelleen pirusti tilaa. Tämä on tosin ehkä enemmän etupenkin kuin takapenkin avaruuden ansiota, mutta positiivista silti. Myös kontti on yllättävän tilava ja varsinkin alakontti tuntuu suorastaan hämmentävän suurelta auton muihin mittoihin nähden.
Meh:
  • Kaikkien kehujen jälkeen odotin ohjaamon olevan vielä hiljaisempi. En tykkää tiemelusta ja olen alusta asti pitänyt nykyisen autoni (Kia Optima PHEV) rengasmelua ja muuta ajokohinaa aika kovana, mutta täysin epätieteellisellä korvamittarilla arvioituna Highland on kyllä edelleen nykyistä kaaraa äänekkäämpi. En nyt osaa suoraan verrata Y:hyn kun sen koejosta on tosiaan vuoden päivät aikaa, mutta aika äänekkääksi muistelisin sen myös mieltäneeni.​
  • Helvetisti kaikenmaailman pimputusta ja piipitystä koko ajan, ilman että on kovin selvää mistä auto kiukuttelee. Tämä toki on osittain vaan EU:n typerää vammailua, eikä niinkään Teslan ja osittain tuo kyvyttömyys tunnistaa auton närkästymisen syytä johtui ihan täysin siitä, että oli ensimmäistä kertaa vieraalla kaaralla liikenteessä.​
  • Takanäyttö on varsinkin jälkikasvua ajatellen sinänsä oikein hyvä lisäys, mutta nykytoteutuksena jättää kyllä erittäin paljon toivomisen varaa. Ensinnäkin näyttö meni tosi herkästi pois päältä, jos esim. itse poistui hetkeksikään kuskin penkiltä, eikä osannut jatkaa siitä mihin jäätiin. Vielä isompi ongelma on, että se tuki ainoastaan Youtubea ja Netflixiä (ja niitäkin vissiin vain premium-connectivityllä?). Selainta ei taakse saa auki, mikä tarkoittaa YLE Areenaa, josta meillä yleensä lastenohjelmat katsotaan, ei takapenkkiläisten katsottavaksi saa, varsinkin kun Teslan suljettuun puutarhaan tuskin ollaan dedikoitua Areena äpskiä saamassa. Näyttö on myös niin alhaalla, että nelivuotias suunnilleen metrin mittainen tenavakin joutui tuijottelemaan aika ikävän näköisesti varpaitaan kohti.​
Paskaa:
  • Rattivilkkua oli just niin vitun tyhmä käyttää kuin kaikkia muitakin rattiin tungettuja nappuloita muissakin autoissa silloin kun ratti on enemmän kääntyneenä. Toki kaistanvaihdot ja risteyksissä vilkuttaminen oli ihan fine, mutta heti isommilla kääntöasteilla sitä nappulaa sai metsästää ja onnistuin heti ekassa isommassa käännöksessä arpomaan väärän vilkutussuunnan. Jos Teslassa olisi samanlainen ratti kuin Citroeneissa yhdessä vaiheessa, eli ainoastaan ratin kehä kääntyy ja ratin keskiosa nappuloineen on aina paikallaan, olisi tuo rattivilkku ihan jees. Tuollaisenaan ihan järkyttävää paskaa, vaikka varmasti siihenkin tottuu. Kuten vaikka paksusuolen syöpäänkin.
  • Teslan ratkaisu tunkea lähes kaikki auton kontrollit yhteen kosketusnäyttöön olisi muuten ihan ok, jos käyttiksen UI ja ennenkaikkea UX ei olisi niin jäätävää paskaa. Eihän sitä toki yleensä hirveästi ajon aikana tarvitse sörkkiä, mutta jos tarvitsee niin valikoiden kahlaaminen pikkuriikkisiä UI-elementtejä lähmien on vaan yksiselitteisen perseestä. Tuossa pitäisi ehdottomasti olla joku "ajomoodi", jossa on muutama ISO nappula, joilla säädetään sellaisia asioita joita nyt ajaessa saattaa joutua säätämään. Tai vaikka edes joku yksinkertaistettu valikkorakenne ajon aikana. Edelleen vaikea uskoa, että miten tuo voi olla hysteerisyyteen asti ylisäännellyysä EU:ssa laillinen.

LOL-sektori
  • Sattui satamaan vettä koeajon aikana. Noiden pyyhkijöiden automatiikka on kyllä oikeasti koomisen huono. Vähän kovemman kuuron aikana autolla ei ollut mitää haluja nostaa pyyhkimien nopeutta, mutta sitten kuuron jälkeen alkoi vimmattu kuivan lasin hinkkaus
  • Parkkeeratessa nauratti miten järjettömän huono tuo Teslan impressionistisesti väreilevä hahmotelma ympäröivästä maailmasta on verrattuna oman auton aika beisik 360-kameranäkymään. Tosin Teslan peruutuskameran resoluutiosta pitää kyllä antaa propsit.
  • A-pilarin kaiuttimeen piilotettu kuolleen kulman varoitusvalo on surkuhupaisan heikosti näkyvä. Kokeilin myös huvikseni mitä tapahtuu jos laitan vilkun päälle kun auto havaitsee toisen ajoneuvon kuolleessa kulmassa. Oma auto älähtää tästä skenaariosta aika kovaa, mutta muuten koko ajan kaikenlaista piipittävä Tesla heitti vain näytölle jonkun pienen välähdyksen, eikä mitään kovin selvää äänimerkkiä. Tämäkin tosin osittain edelleen EU:n vika.
  • "Autopilot", joka harhailee koko ajan kohti keskiviivaa, tappelee vastaan kun yrität estää sitä ajautumasta viereisen auton kylkeen ja sitten mielenosoituksellisen piipityksen kera sammuttaa itsensä kokonaan.

Summa sumarum: Ihan hyvä auto. Teslan mielestä ilmeisesti vähän liiankin hyvä, kun ovat päättäneet noilla muutamilla idioottimaisilla ratkaisuilla paskentaa autoa ja antaa kilpailijoille avokätisesti tasoitusta.
Jos sataa ja automaatio ei laita sitä isommalle, yksi painaus pyyhkijänapista pitäisi nostaa tunnistuksen herkkyyttä ja pyyhkiä sitten useammin. Itse käytännössä pidän pyyhkimiä off-tilassa normaalisti ja jos sataa enemmän niin laitan auton päälle. Näin käyttämällä ei käytännössä tuosta joudu kärsimään kuin sen napsauksen verran sadekelillä.

Pimputuksia saa vähemmälle, jos laittaa sen kaistavahdin asentoon "ohjaa" tai mikä olikaan. Silloin se ensin vähän ohjaa rattia kevyesti jos on menossa ojaa kohti, eikä pimputa koko aikaa. Ainakin meillä tuo teki ison eron Y:ssä.

Jännä että ui/ux tuotti hankaluuksia. Mitä nappeja siinä pitäisi olla tarjolla isona? Me ihan aluksikin nautitaan siitä, että kaikki pääosin pelaa automatiikalla niin ei edes normiarjessa tartte näpytellä mitään. Joitain toimintoja saa myös vedettyä siihen alavalikkoon tarjolle napeiksi, en tiedä löytyisikö sinun tarvitsemat sieltä..

Eikö ollut pelättyjä haamujarruja koko aikaa kuten pitäisi olla?
 
Viimeksi muokattu:
Ois ollu, mutta ei voinu pitää päällä kun auto yritti heti singahtaa vieressä ajavan kylkeen.
Ei se pelkkä adaptiivinen vakkari varmaan singahtele itsekseen. Itse en käytä autopilottia vastaantulevan liikenteen seassa, en suosittele kyllä kellekkään mitään ohjaavia avustimia siihen. Me käytetään autopilottia harvoin, sellaisella motarilla jossa on väliaita. Suomen autopilot ei ymmärtääkseni ole nykyiseltään mitenkään verrattavissa jenkkien versioihin mitkä pystyy parempaan päätöksentekoon.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan uteliaisuudesta. Miten sä peruutat ilman peilejä ja kuinka lähelle naapuria sulla on aikomus jättää se auto, jos peili on liikaa?
Tässä tapauksessa ilman sivupeilejä peruuttaminen menee päätä kääntämällä, sekä peruutuskameroilla jotka näyttävät kuvaa keskeltä sekä molemmilta sivuilta (korvaa peilit tässä skenaariossa).

Kuinka lähelle naapuria? No siis mahdollisimman kauas, mutta minun ruudussani on toisen puolen viivalla iso tukipilari joka syö tilaa ruudustani jolloin tilaa on snadisti vähemmin kuin joissain ruuduissa.

Esim entinen auto oli hieman kapeampi niin ei tuottanut niin ongelmaa, mutta kun tilat on oikeasti ahtaat, niin tuommoinen hiemankin leveämpi auto tekee siitä heti luonnollisesti hieman haastavampaa.

Ehkä maaseudulla ei ole moista ongelmaa joo.
 
Ei se pelkkä adaptiivinen vakkari varmaan singahtele itsekseen. Itse en käytä autopilottia vastaantulevan liikenteen seassa, en suosittele kyllä kellekkään mitään ohjaavia avustimia siihen. Me käytetään autopilottia harvoin, sellaisella motarilla jossa on väliaita. Suomen autopilot ei ymmärtääkseni ole nykyiseltään mitenkään verrattavissa jenkkien versioihin mitkä pystyy parempaan päätöksentekoon.
AP on sama kaikilla. Ero tulee FSDsta mikä on supervised USAssa. Lisäksi FSD ei vielä taida sisältää moottoritieosuutta minkä takia FSD näillä teillä on AP tasoa/sama kuin Suomessa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 152
Viestejä
4 533 444
Jäsenet
74 747
Uusin jäsen
Pablokisu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom