Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mä en oo vakkarilla noita kohdannut. Autopilotia taas en niiden takia pidä edes päällä 200km säteellä helsingistä. Pohjoisessa se toimii hyvin.Vakkari myös jarruttaa jos näkee jotain mitä ei olekaan. Kyllä se haamuja tekee kuten AP. AP ei nykyäään nosta nopeutta. Laskee vain.
Jännä kyllä miten tässä aiheessa jotkut omistajat toteaa, että jep, ihan paskaa on verrattuna suunnilleen mihin tahansa muuhun adaptiiviseen vakkariin ja toiset taas on "joo ajan 7000 kilsaa päivässä ja ikinä ei oo tullut yhtäkään haamujarrutusta vaikka ajan 7000 kilsaa päivässä".
Tai vaikkapa valmistajan korjata asia. Koska onhan softa 5v muita edellä.Jos muhun viittaat jälkimmäisessä ryhmässä, niin menee vähän ohi. Oon tainnu tässä ketjussakin kertoa, että mielestäni eu:n pitäisi kieltää kaikki autonomiseen ajamiseen liittyvä automatiikka ja kuljettajilta, jotka käyttävät esim. Autopilotia lokakuu-toukokuu välisenä aikana, pitäisi ottaa suoraan ajokortit pois.
Minulla vakionopeudensäädin jarruttaa yllättäen voimakkaasti, vaikka 1) nopeusrajoitus on kyltistä tunnistettu ja 2) tie ei ole monikaistainen. Tätä tapahtuu ramppien ja risteyksien lähellä. Ymmärtääkseni tämä liittyy siihen, että auto tietää muidenkin Teslojen jarruttelevan vastaavassa kohdassa ja siksi päättää auttaa kuskia.Menee varmaan monella autopilotit ja vakkarit sekaisin. Ainakaan itselläni vakkari ei jarruta voimakkaasti, vaan pudottaa nopeutta siihen minkä kuvittelee olevan nopeusrajoitus karttadatan perusteella. Ongelma koskee vähintään nelikaistaisia teitä, joilla ei käytä merkkejä lukemiseen. Toisaalta voit sillä "50" -alueella säätää sen vaikka 150:een ja auto tottelee sitä antaamasi nopeutta eikä pudota sitä sieltä enää alas ellei nopeusrajoitus muutu alle 50:n.
Valmistaja voi toki tehdä paljonkin asioita, mutta jos kuski tiedostaa autonsa haamujarruttelevan, mutta silti altistaa itsensä ja kanssaliikkujat tietoisesti vaaralle alttiiksi, niin kyse on ensisijaisesti valuviasta, joka sijaitsee ko. kuljettajan korvien välissä.Tai vaikkapa valmistajan korjata asia. Koska onhan softa 5v muita edellä.
Ok. Outoa. Joku sanoi aiemmin hänen autonsa tehneen samaa Norjassa samoilla teillä joita itse ajelin ilman vastaavia kokemuksia. Omat kokemukset noista liittyneet juuri karttadataan ja nelikaistaisiin, joilla ollut tietöitä ~5v sisällä.Minulla vakionopeudensäädin jarruttaa yllättäen voimakkaasti, vaikka 1) nopeusrajoitus on kyltistä tunnistettu ja 2) tie ei ole monikaistainen. Tätä tapahtuu ramppien ja risteyksien lähellä. Ymmärtääkseni tämä liittyy siihen, että auto tietää muidenkin Teslojen jarruttelevan vastaavassa kohdassa ja siksi päättää auttaa kuskia.
Teslat eivät jaa dataa keskenään.Minulla vakionopeudensäädin jarruttaa yllättäen voimakkaasti, vaikka 1) nopeusrajoitus on kyltistä tunnistettu ja 2) tie ei ole monikaistainen. Tätä tapahtuu ramppien ja risteyksien lähellä. Ymmärtääkseni tämä liittyy siihen, että auto tietää muidenkin Teslojen jarruttelevan vastaavassa kohdassa ja siksi päättää auttaa kuskia.
Valmistaja voi toki tehdä paljonkin asioita, mutta jos kuski tiedostaa autonsa haamujarruttelevan, mutta silti altistaa itsensä ja kanssaliikkujat tietoisesti vaaralle alttiiksi, niin kyse on ensisijaisesti valuviasta, joka sijaitsee ko. kuljettajan korvien välissä.
Josta päästään siihen, että henkilökohtaisesti ei ainakaan hirveästi kiinnosta maksaa päälle 50 kiloeuroa autosta jossa ei efektiivisesti ole minkäänlaista vakkaria.
Siihen on yksinkertainen ratkaisu. Ostaa sellaisen auton josta kiinnostaa maksaa.Josta päästään siihen, että henkilökohtaisesti ei ainakaan hirveästi kiinnosta maksaa päälle 50 kiloeuroa autosta jossa ei efektiivisesti ole minkäänlaista vakkaria.
Teslat eivät jaa dataa keskenään.
Tietoa kerätään ja sen avulla järjestelmää opetetaan mutta TACC ja AP osalta näihin ei ole tullut muutoksia vuosiin.
Visionin piti poistaa nämä ongelmat koska tutka antoi väärää dataa. Mutta ilmeisesti vielä tulee väärää dataa jostain…
Ja tollaset liinat kiinni satasesta on jotain ihan urbaaneja legendoja. Muistan kaikkien näiden vuosien jälkeen korkeintaan jotain 100 -> 70 tiputuksia yllättäen, jotka karttapäivitykset on sit lopulta korjannu. Eikä siinä mitään hätäjarrutusta ikinä tule, korkeintaan regenin voimalla, eli kevyt hidastus, joka on tottuneelle autopilotin käyttäjälle ihan triviaali tilanne. Mun kohdalla tuskin siihen liittyvää ohjauksen korjausta kukaan edes huomaisi.
Minun vakkari päällä tapahtuvat jarrutukset eivät ole mitään liinat kiinni + pilli huutaa -tyyppisiä tapauksia. Silti yllättäen tapahtuva regenointi (on minusta kohtuu voimakas, kun yllättäen tapahtuu) ei ole kiva asia eikä varsinkaan matkustajien mielestä.Jokainen käyttäjä voi ilmoittaa näistä haamujarrupaikoista painamalla pitkään vasemman alakulman auton kuvaketta. Näin itse tein aina, jos tuli haamujarrutus ilman mitään syytä ja suosittelen sitä muillekin.
Minun vakkari päällä tapahtuvat jarrutukset eivät ole mitään liinat kiinni + pilli huutaa -tyyppisiä tapauksia. Silti yllättäen tapahtuva regenointi (on minusta kohtuu voimakas, kun yllättäen tapahtuu) ei ole kiva asia eikä varsinkaan matkustajien mielestä.
Ja tollaset liinat kiinni satasesta on jotain ihan urbaaneja legendoja.
Pakko todella kokeneena autopilotin käyttäjänä hieman puolustaa sitä. Lähtökohta on, että se on vain aivoton avustin. Käyttöohjekin sanoo niin ja onko jopa niin, että ihan laki käskee, että kuljettajan on missä tahansa tilanteessa oltava avusta huolimatta valmis ottamaan ohjat.
Tää on mulla niin selkärangassa, ettei haamut koskaan aiheuta mitään hämminkiä enää. Niihin liittyvä korjaus tulee mulla ihan itsestään.
Tohon kun tottuu niin auton ajaminen kokonaan itse tuntuu ihan hölmöläisten hommalta.
Minusta tuo taas kuulostaa nimenomaan siltä vastenmieliseltä itse ajamiselta, jota ei todellakaam tarvitse minkään tavallisen järkevästi toimivan adaptiivisen vakkarin kanssa tehdä.
Puhut jostain 20 vuoden takasesta adaptiivisesta vakkarista - muinaisjäänteestä. Minä puhun autopilotista enkä jaksa ohjata itse kun auto hoitaa sen paremmin ja tarkemmin. Me taidetaan olla hieman eri markkinasegmenttiä.
Onko tästä faktaa että tieto menee eteenpäin eikä jää auton sisäiseen muistiin mikä puretaan huollossa?Jokainen käyttäjä voi ilmoittaa näistä haamujarrupaikoista painamalla pitkään vasemman alakulman auton kuvaketta. Näin itse tein aina, jos tuli haamujarrutus ilman mitään syytä ja suosittelen sitä muillekin.
Onko tästä faktaa että tieto menee eteenpäin eikä jää auton sisäiseen muistiin mikä puretaan huollossa?
Itsellä on vetänyt front collision hälyn ja liinat kiinni keskellä motaria. Ei se urbaanilegenda ole.
On kyllä hienoa keskustelua.Puhut jostain 20 vuoden takasesta adaptiivisesta vakkarista - muinaisjäänteestä. Minä puhun autopilotista enkä jaksa ohjata itse kun auto hoitaa sen paremmin ja tarkemmin. Me taidetaan olla hieman eri markkinasegmenttiä.
On kyllä hienoa keskustelua.
Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, eli jos jollain muulla on niitä on, ovat urpoja jotka eivät osaa näin hieno autoa käyttää. Ja jos tuosta sattuu kyselemään, on selvästi lisäksi persaukinen, eikun eri markkinasegmentissä.
Perus autopilotin käyttäjä todennäkösesti aiheuttaa enemmän vaaratilanteita nykysessä maailmassa kuin ilman sitä.
Selvä, pidetään jatkossa mielessä, ettei muiden kokemuksilla ja kommenteilla ole merkitystä. Tai ainakin ne on tarkoitettu johonkin muuhun markkinasegmenttiin.Periaatteessa näin. Sanosin, että viiden vuoden kokemuksella ja ympäri maata ajelleena mulla tästä jonkinlaista auktoriteettiä ja ihan oikeaa perstuntumaa. Mikään mitä sanon ei perustu johonkin tubettajan automaattisen negatiiviseen "artikkeliin" klikkejä kalastellessa vaan se on pelkkää empiiristä kokemusta.
Tästä jäi alusta se että pitää tehdä äänikomennolla. Se ehkä siis menee eteenpäin. Pelkkä auton kuvakkeen painaminen jättää vain tiedot lokaaliin.En tiedä tarkemmin, tuon perusteella ilmeisesti jää sisäiseen muistiin.
Mutta: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_eu/GUID-85DDA8E1-596D-4980-9C17-C4F4E0FAA280.html ”Model 3takes a snapshot of its systems, including your current location, vehicle diagnostic data, and screen captures of the touchscreen. Tesla periodically reviews these notes and uses them to continue improving Model 3.”
Eikö tämä kerro että AP on vain epäluotettava jos se aiheuttaa vaaratilanteita? En usko että kuskilla on väliä kuin se, että ne jotkut osaa tunnistaa tilanteen ja pitää jalkaa kaasulla mutta on se sitten stressitöntä ajamista mitä annettiin ymmärtää? Ei mielestäni.Eikös silloin pitäisi ennemmin sulkea koko autopilotti, kuin mennä sen mukaan mitä joku itseään muita paremmaksi kuskiksi luuleva luulee? Ihan yleisen liikenneturvallisuuden kannalta.
Eikö tämä kerro että AP on vain epäluotettava jos se aiheuttaa vaaratilanteita? En usko että kuskilla on väliä kuin se, että ne jotkut osaa tunnistaa tilanteen ja pitää jalkaa kaasulla mutta on se sitten stressitöntä ajamista mitä annettiin ymmärtää? Ei mielestäni.
Testejä mitkä viranomaiset ovat hyväksyneet.Kyllä. Ja jos se ap on epäluotettava, niin miksi se pitäisi olla julkisessa liikenteessä yhtään kenelläkään?
Kerro oi kerro, mitä se sinun futuristinen autopilottisi tekee? Vertailun vuoksi minun autoni
Asiat joita tämä muinaisjäännös *ei* koskaan tee:
- Pitää vakkariin asetetun nopeuden maailmankaikkeuden lämpökuolemaan saakka, tai siihen asti kun eteen tulee tuota asetettua hitaammin liikkuva ajoneuvo (auto kyllä lukee kylteistä nopeusrajoitukset, mutta ei vaihda nopeutta niihin tai piipitä jos nopeus on ylitse sen)
- Kun edessä on ajoneuvo, autoni pitää asettamani etäisyyden siihen millintarkasti. Ei arvaile tai ennakoi mitään, mutta hidastaa tarkasti sen mukaan miten edessä oleva hidastaa ja kiihdyttää rauhassa takaisin kohti asetettua nopeutta
- Kaistamerkintöjen ollessa tarpeeksi selkeät, auto ohjautuu itsenäisesti ilman, että minun tarvitsee muuta kuin toisinaan kevyesti hipaista rattia
- Toisaalta jos kaistamerkkinöissä on epäselvyyttä, itseohjaus kytkeytyy eleettömästi pois päältä, ilman että se vaikuttaa vakkarin toimintaan millään tavalla. Kaistallapito kytkeytyy itsestään takaisin päälle kun merkinnöistä saa taas selvää, mutta ominaisuuden saa toki myös kokonaan yhdellä fyysisen napin painalluksella pois päältä
Mutjoo, varmaan olen jäänyt jostain todella oleellisesta paitsi ilman Teslan maagista "autopilottia".
- Vaihda asettamaani nopeutta
- Jarrutele itsekseen (paitsi jos huomaa edessä oikean esteen)
- Vaadi minkäänlaista "opettelua" tai tottumista, vaan toimii täysin eleettömästi, johdonmukaisesti ja luotettavasti
Kuulostaa aika futuristiselta, jos millilleen etäisyys edellä olevaan pysy saman kaikissa hidastuksissa/kiihdytyksissä. Ja tuo taas kuulostaa melko vaaralliselta, jos itseohjaus lähtee kuskin huomaamatta pois käytöstä.
Muutaman kerran ajanut polttomoottoriautolla viimeisen puolentoista vuoden aikana. Onhan se aina aika retro kokemus kaikenkaikkiaan ja nuo valtavat viiveet kaasussa sekä tehottomuus on kyllä jotain mitä ei enää päivittäisessä ajossa jaksaisi.
Tämän siis näkee siitä että siinä äpin etusivulla lukee että koska lataus alkaa ja se on siis aina päivän verran pielessä siihen mitä olen valinnut.
Tuli eksyttyä Teslan omille käytettyjen sivuille ja nämähän on varsin hyvillä hinnoilla. Vois kuvitella että valmistajan oma tarkistus käytetylle autolle on tarkempi kuin muiden vaihtoautoliikkeiden tarkistukset.
Tällä hetkellä toisia renkaita ei ole autoissa mainittu. Onko koskaan vai nyt vain sattumaa että ei ole? Pari suomi-autoa on listalla eikä niissä ole mainintaa talvirenkaista.
e: Ruotsin puolella on autoissa mainittu että onko kaksilla renkailla. Suomen pää sattumaa, ei ole koskaan vai lisämyynnin paikka?
Kyllä. Teslassa kuski on kyydissä ja auto ajaa.Autopilottikeskusteluun:
Kipsaako Tesla edelleen ratin/ohjauksen kaistan keskelle ja et voi vaikuttaa ajolinjaan kevyesti ohjaamalla?
Hetki sitten ajelin kaverin Y:llä autopilotti päällä ja ihmettelin, kun auto jyrää urien pohjalla, joissa melu ja märällä kelillä vesiliirron riski ovat maksimissaan. Siinä yritin vähän paimentaa kaistalla sivummalle kuten esim. VAGgineissa ja Stellantiksen toteutuksessa onnistuu, mutta Tesla vaan jänkää vastaan, kunnes yhtäkkiä pudottaa avustuksen kokonaan pois ja auto hyökkää herkän ohjauksen vuosi sivusuunnassa.
Tuo ja jo lyhyellä pätkällä koetut haamujarrutukset olivat kyllä sellainen dealbreakkeri verrattuna esim. id-volkkarin toteutukseen, että huhhuh. Kuka jaksaa jo valmiiksi ei-markkinoiden-hiljaisimmassa autossa jyrätä urissa? Vai pitäisikö tuokin hoitaa jostain kosketusnäytön syövereistä?
Saa taittumaan automaattisesti, kun auto lukittuu. Tämän voi valita peilien asentosäätövalikosta. Jos taas tarvitsee taittaa jo ruutuun ajaessa, niin sitten ehkä S3XY buttonin tarvitsee helppoa käyttöä varten. Joku sijaintiin perustuva taittaminenhan tuossa on olemassa myös, mutta itselleni sen tarkkuus ei riittävä ollut, vaan jo melko kaukana ruudusta alkoi taittelemaan peilejä.Ehkä yksi vinkki olisi tarpeen, että saako noita peilejä taittumaan jotenkin helpommalla versus että painelen näytöstä valikkoon ja sieltä taitoksiin? Kotona parkkihalliin peruuttaessa laittaisin ne mielellään aina taitoksiin kun on ahdas ruutu, ja olisi siistiä jos ne saisi vielä jotenkin hieman kätevämmin vaikkei tuokaan nyt maailmanloppu ole.
Ehkä vähän huonosti muotoilin, mutta haluaisin taittaa peilit juuri ennen ruutuun peruutusta eli ennen lukitusta.Saa taittumaan automaattisesti, kun auto lukittuu. Tämän voi valita peilien asentosäätövalikosta. Jos taas tarvitsee taittaa jo ruutuun ajaessa, niin sitten ehkä S3XY buttonin tarvitsee helppoa käyttöä varten. Joku sijaintiin perustuva taittaminenhan tuossa on olemassa myös, mutta itselleni sen tarkkuus ei riittävä ollut, vaan jo melko kaukana ruudusta alkoi taittelemaan peilejä.
Ehkä vähän huonosti muotoilin, mutta haluaisin taittaa peilit juuri ennen ruutuun peruutusta eli ennen lukitusta.
Voisin kokeilla kaivaa tuon sijaintiin perustuvan taiton jostain asetuksista, se kuulostaa siltä mitä mä haen. Mua ei haittaa vaikka vähän liian aikaisin/myöhään ne taittavat, kunhan ne olisivat ennen ruutuun peruutusta taitettu automaattisesti niin meikäläinen ois very happy.
Ihan uteliaisuudesta. Miten sä peruutat ilman peilejä ja kuinka lähelle naapuria sulla on aikomus jättää se auto, jos peili on liikaa?Ehkä vähän huonosti muotoilin, mutta haluaisin taittaa peilit juuri ennen ruutuun peruutusta eli ennen lukitusta.
Jos sataa ja automaatio ei laita sitä isommalle, yksi painaus pyyhkijänapista pitäisi nostaa tunnistuksen herkkyyttä ja pyyhkiä sitten useammin. Itse käytännössä pidän pyyhkimiä off-tilassa normaalisti ja jos sataa enemmän niin laitan auton päälle. Näin käyttämällä ei käytännössä tuosta joudu kärsimään kuin sen napsauksen verran sadekelillä.Tuli sitten vielä nyt sunnuntain kuluksi käytyä koeajamassa tuo kolmonen, ettei jää pelkäksi huhupuheiden pohjalta herjaamiseksi. Valitettavasti koeajettavana ei ollut LR AWD:tä, vaan valinta piti tehdä RWD:n ja Perffin välillä. Valitsin RWD:n koska se kuitenkin pääosin sama kuin LR.
Referenssinä aika tasan vuosi sitten tähän aikaan kävin koeajamassa Y:tä, silloin LR AWD.
Hyvää:
Meh:
- Ajotuntuma edelleen omaan makuun oikein mukava ja jämäkkä
- Laiskempi takavetokin liikahtaa varsin pirteästi, erityisesti tuon välittömän vasteen ansiosta
- Näin kesäkeleillä tuo OPD on kyllä mukava
- Itse kuulun niihin joihin tuo Teslan ohjaamon minimalismi vetoaa. Varsinkin valkoisella sisustalla auto on sisältä omaan makuun erittäin tyylikäs. Valoa ja avaruutta piisaa kuin Avotakan sisustusjutuissa konsanaan.
- Alusta on toden totta ottanut huiman harppauksen eteenpäin ja ainakaan tuollaisella lyhyellä kiekalla ei vituttanut siinä mikään, mitä ei voi Y:stä voinut sanoa. Tosin siinä kun Petikon työmaahärdelleillä pyörin, niin kun ajoi asfaltilta pois niin takapäästä kuului aika tyly kumahdus, joka muistutti vahvasti ääntä joka vanhasta Citroen C4:stani lähti silloin kun sen toinen takajousi oli kokonaan poikki, joten en sulje pois etteikö koeajoyksilössä olisi ollut jotain pientä häikkää.
- Vaikka kolmonen on selvästi pienempi kuin Y, niin tilaa on kyllä silti todella hyvin. Kokeilin laittaa nuoremman muksun möhkälemäisen turvaistuimen takapenkille ja vänkärin paikalla oli edelleen pirusti tilaa. Tämä on tosin ehkä enemmän etupenkin kuin takapenkin avaruuden ansiota, mutta positiivista silti. Myös kontti on yllättävän tilava ja varsinkin alakontti tuntuu suorastaan hämmentävän suurelta auton muihin mittoihin nähden.
Paskaa:
Kaikkien kehujen jälkeen odotin ohjaamon olevan vielä hiljaisempi. En tykkää tiemelusta ja olen alusta asti pitänyt nykyisen autoni (Kia Optima PHEV) rengasmelua ja muuta ajokohinaa aika kovana, mutta täysin epätieteellisellä korvamittarilla arvioituna Highland on kyllä edelleen nykyistä kaaraa äänekkäämpi. En nyt osaa suoraan verrata Y:hyn kun sen koejosta on tosiaan vuoden päivät aikaa, mutta aika äänekkääksi muistelisin sen myös mieltäneeni. Helvetisti kaikenmaailman pimputusta ja piipitystä koko ajan, ilman että on kovin selvää mistä auto kiukuttelee. Tämä toki on osittain vaan EU:n typerää vammailua, eikä niinkään Teslan ja osittain tuo kyvyttömyys tunnistaa auton närkästymisen syytä johtui ihan täysin siitä, että oli ensimmäistä kertaa vieraalla kaaralla liikenteessä. Takanäyttö on varsinkin jälkikasvua ajatellen sinänsä oikein hyvä lisäys, mutta nykytoteutuksena jättää kyllä erittäin paljon toivomisen varaa. Ensinnäkin näyttö meni tosi herkästi pois päältä, jos esim. itse poistui hetkeksikään kuskin penkiltä, eikä osannut jatkaa siitä mihin jäätiin. Vielä isompi ongelma on, että se tuki ainoastaan Youtubea ja Netflixiä (ja niitäkin vissiin vain premium-connectivityllä?). Selainta ei taakse saa auki, mikä tarkoittaa YLE Areenaa, josta meillä yleensä lastenohjelmat katsotaan, ei takapenkkiläisten katsottavaksi saa, varsinkin kun Teslan suljettuun puutarhaan tuskin ollaan dedikoitua Areena äpskiä saamassa. Näyttö on myös niin alhaalla, että nelivuotias suunnilleen metrin mittainen tenavakin joutui tuijottelemaan aika ikävän näköisesti varpaitaan kohti.
- Rattivilkkua oli just niin vitun tyhmä käyttää kuin kaikkia muitakin rattiin tungettuja nappuloita muissakin autoissa silloin kun ratti on enemmän kääntyneenä. Toki kaistanvaihdot ja risteyksissä vilkuttaminen oli ihan fine, mutta heti isommilla kääntöasteilla sitä nappulaa sai metsästää ja onnistuin heti ekassa isommassa käännöksessä arpomaan väärän vilkutussuunnan. Jos Teslassa olisi samanlainen ratti kuin Citroeneissa yhdessä vaiheessa, eli ainoastaan ratin kehä kääntyy ja ratin keskiosa nappuloineen on aina paikallaan, olisi tuo rattivilkku ihan jees. Tuollaisenaan ihan järkyttävää paskaa, vaikka varmasti siihenkin tottuu. Kuten vaikka paksusuolen syöpäänkin.
- Teslan ratkaisu tunkea lähes kaikki auton kontrollit yhteen kosketusnäyttöön olisi muuten ihan ok, jos käyttiksen UI ja ennenkaikkea UX ei olisi niin jäätävää paskaa. Eihän sitä toki yleensä hirveästi ajon aikana tarvitse sörkkiä, mutta jos tarvitsee niin valikoiden kahlaaminen pikkuriikkisiä UI-elementtejä lähmien on vaan yksiselitteisen perseestä. Tuossa pitäisi ehdottomasti olla joku "ajomoodi", jossa on muutama ISO nappula, joilla säädetään sellaisia asioita joita nyt ajaessa saattaa joutua säätämään. Tai vaikka edes joku yksinkertaistettu valikkorakenne ajon aikana. Edelleen vaikea uskoa, että miten tuo voi olla hysteerisyyteen asti ylisäännellyysä EU:ssa laillinen.
LOL-sektori
- Sattui satamaan vettä koeajon aikana. Noiden pyyhkijöiden automatiikka on kyllä oikeasti koomisen huono. Vähän kovemman kuuron aikana autolla ei ollut mitää haluja nostaa pyyhkimien nopeutta, mutta sitten kuuron jälkeen alkoi vimmattu kuivan lasin hinkkaus
- Parkkeeratessa nauratti miten järjettömän huono tuo Teslan impressionistisesti väreilevä hahmotelma ympäröivästä maailmasta on verrattuna oman auton aika beisik 360-kameranäkymään. Tosin Teslan peruutuskameran resoluutiosta pitää kyllä antaa propsit.
- A-pilarin kaiuttimeen piilotettu kuolleen kulman varoitusvalo on surkuhupaisan heikosti näkyvä. Kokeilin myös huvikseni mitä tapahtuu jos laitan vilkun päälle kun auto havaitsee toisen ajoneuvon kuolleessa kulmassa. Oma auto älähtää tästä skenaariosta aika kovaa, mutta muuten koko ajan kaikenlaista piipittävä Tesla heitti vain näytölle jonkun pienen välähdyksen, eikä mitään kovin selvää äänimerkkiä. Tämäkin tosin osittain edelleen EU:n vika.
- "Autopilot", joka harhailee koko ajan kohti keskiviivaa, tappelee vastaan kun yrität estää sitä ajautumasta viereisen auton kylkeen ja sitten mielenosoituksellisen piipityksen kera sammuttaa itsensä kokonaan.
Summa sumarum: Ihan hyvä auto. Teslan mielestä ilmeisesti vähän liiankin hyvä, kun ovat päättäneet noilla muutamilla idioottimaisilla ratkaisuilla paskentaa autoa ja antaa kilpailijoille avokätisesti tasoitusta.
Ois ollu, mutta ei voinu pitää päällä kun auto yritti heti singahtaa vieressä ajavan kylkeen.Eikö ollut pelättyjä haamujarruja koko aikaa kuten pitäisi olla?
Ei se pelkkä adaptiivinen vakkari varmaan singahtele itsekseen. Itse en käytä autopilottia vastaantulevan liikenteen seassa, en suosittele kyllä kellekkään mitään ohjaavia avustimia siihen. Me käytetään autopilottia harvoin, sellaisella motarilla jossa on väliaita. Suomen autopilot ei ymmärtääkseni ole nykyiseltään mitenkään verrattavissa jenkkien versioihin mitkä pystyy parempaan päätöksentekoon.Ois ollu, mutta ei voinu pitää päällä kun auto yritti heti singahtaa vieressä ajavan kylkeen.
Tässä tapauksessa ilman sivupeilejä peruuttaminen menee päätä kääntämällä, sekä peruutuskameroilla jotka näyttävät kuvaa keskeltä sekä molemmilta sivuilta (korvaa peilit tässä skenaariossa).Ihan uteliaisuudesta. Miten sä peruutat ilman peilejä ja kuinka lähelle naapuria sulla on aikomus jättää se auto, jos peili on liikaa?
AP on sama kaikilla. Ero tulee FSDsta mikä on supervised USAssa. Lisäksi FSD ei vielä taida sisältää moottoritieosuutta minkä takia FSD näillä teillä on AP tasoa/sama kuin Suomessa.Ei se pelkkä adaptiivinen vakkari varmaan singahtele itsekseen. Itse en käytä autopilottia vastaantulevan liikenteen seassa, en suosittele kyllä kellekkään mitään ohjaavia avustimia siihen. Me käytetään autopilottia harvoin, sellaisella motarilla jossa on väliaita. Suomen autopilot ei ymmärtääkseni ole nykyiseltään mitenkään verrattavissa jenkkien versioihin mitkä pystyy parempaan päätöksentekoon.