Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo tulikin monelta hyviä kommentteja tuohon VAG akkujen ja Teslan akkujen hinnoitteluun.Mistä teslaan saa täysin uuden akun?
Teslaltahan sitä ei saa, vaan ne ovat juurikin niitä käytettyjä akkuja joihin on moduuli vaihdettu. Tietysti jokin osa niistä Teslalla vaihdettavista akuista on täysin uusiakin, mutta pääasiassahan ne ovat juurikin "refurbished" akkupaketteja, Tesla tekee vain nuo korjaukset keskitetysti, ja paikallisissa huolloissa vaihdetaan koko paketti, sen sijaan että se avattaisiin ja korjattaisiin.
EIhän se sinänsä kohtuuttoman paha hinta ole siitä kokonaisesta akusta, jos nyt vaikka verrataan mersun vastaavaan, mutta itsepetosta jos sitä uutena käyttämättömänä akkuna pitää.
Ehkä se VW on edukkaampi noita vaihtaa akkutakuun puitteissa, mutta pitkässä juoksussa rahastetaan asiakasta monin kerroin kun tulee 5ke pikavippi parin vuoden välein romutusikään asti?
Joo tulikin monelta hyviä kommentteja tuohon VAG akkujen ja Teslan akkujen hinnoitteluun.
Tosiaan refurbished akun saa takuun alainen Tesla tai jos umpeutunut takuu niin asiakas voi valita teslalla asioidessaan: uusi noin 20ke ja jos valitsee refurbishedin niin tais olla rapia 10ke, mutta vain 4v takuuta. Siihen liittyen nuo VAG 30ke akut ja muiden jopa kalliimmat tuntuvat ylihinnoitetuilta.
Toinen seikka niin kuin aikaisemmin joku mainitsi että moduuleita voi vaihtaa 4-10ke riippuen montako moduulia joudutaan vaihtamaan esim id4 longrangessa. Tämäkin onnistuu longrange Tesla 3 Suomessa samaan hintaan, mutta yksityisellä autopajalla, joka erikoistunut sähköautojen akkujen korjauksiin.
Isoin kritiikki oikeastaan koskee VAG insinöörejä tai organisaatiota: onko tarkoitusperäistä ja suunniteltua ottaa autoon käyttöön tuon mallisia tiiliskivimoduuleita vai oliko kenties ongelma vaillinaisessa BMS kun noita moduuleita menee kuin leipää? Ongelma ei ainakaan ratkea laittamalla takuun aikana uutta moduulia kun niissä eri jännitteet kuin entisissä moduuleissa, jolloin parin vuoden sisällä rapsahtaa taas moduulia paskaksi. Ehkä se VW on edukkaampi noita vaihtaa akkutakuun puitteissa, mutta pitkässä juoksussa rahastetaan asiakasta monin kerroin kun tulee 5ke pikavippi parin vuoden välein romutusikään asti? Jos pitäisi valita jokin muu merkki kuin Tesla valitsisin lfp akulla olevan max 60kwh, jolloin akunvaihtohintakin pysyy alle 10ke liikkeestä uutena.