Oliko täällä kokemusta Kia EV6:sta ja mahdollisesti jopa GT-mallista? Ja olisi kiva jos tosiaan kokemuksia kuulisi joko auton omistavalta tai koeajolle käyneeltä. Onko mitä hyviä ja mitä huonoja puolia. Siellähän on se faceliftattu uusi malli tarjolla ja paketti hieman muuttunut, jopa aiempaa parempaa eikö vain?
GT malliin en mahtunut sisälle joten kokemuksia vain GT-line AWD comfortista.
Auto on aika matala, pääntilaa ehkä enemmän bz4 mutta selvästi vähemmän kuin Enyaq. Muuten kuskilla paremmat tilat. Etupenkit selvästi pienemmät kuin Saksalaisissa. Automaattisesti peruuttava penkki ihan kätevä ominaisuus niin voi vetää itsensä hyvään ajoasentoon mutta silti helppo kulkea. Tykkään miltä sisusta näyttää ja tuntuu. Ehkä poislukien ne pianomuovit. Hanurin viilentimet on hyvä keksintö.
Takapenkillä sivu ja korkeussuunnassa vähemmän tilaa kuin esim Enyaq. Jalkatilat about samat. Bz4 oli muistaakseni matalampi. Kontti aika syvä mutta ei kovin korkea, vähän kuin jonkun Y:n kontti mutta taitaa olla pienempi. Frunkkiin mahtuu juuri AC latauskaapeli.
AA/CP toimii vain langalla jos ei osta jotain adapteria. Meridian stereot ihan ok, ovipahvit on vähän kevyet ja subbari tehoton mutta on nuo paremmat mitä Enyaqissa tai Solterrassa. Infotainmentissa on aika reilusti tavaraa esillä kerralla, vähän päinvastainen kun esim MEB. Navin kanssa olen ajanut vasta Tukholmassa ja Helsingissä. Kyllä se aina välillä antaa hiukan huonoja ohjeita kuten kaikki muutkin mutta perille on löydetty. Ohjeet tulee myös HUD jos sen näkee. Itse olen liian pitkä enkä nää koko systeemiä joten kannattaa testata ennen kun siitä maksaa.
Etäsofta tuntuu olevan luotettavampi kuin meb mutta ei täydellinen. Hyvää on esim. ovien tai latausluukun avaus puhelimesta. Sen sijaan vaikka latausasetukset on hieman vajaat meb verrattuna. Itse haluaisin laittaa niin että auto lataa juuri ennen lähtöä, se ei tässä onnistu kuin itse arvioimalla. Vielä ei ole tiedossa että tämä maksaisi jotain toisin kuin meb etäkäytölle ja kartoille tulee joku hinta 3(?) vuoden jälkeen.
Päivityksiä olen tehnyt kahdet USB tikulla. Ihan hyvä systeemi kun asuu mobiiliverkkojen katveessa, tietää ainakin että milloin päivitys on tehty.
Ovenkahvat on vähän erikoiset mutta toisaalta ne toiminut toisin kuin Enyaqin perinteiset. Lapsetkin niitä osaa käyttää mutta usein kahdella kädellä.
Pikalataus on aika rivakka, kesällä nesteelle kun menin niin tupakin jälkeen piti siirtää jo auto pois ettei lataa liikaa. Yli 200kW näytti pönttö välillä. Talvesta ei vielä kokemusta. Plussaa kuitenkin luukun valosta, sähköluukusta ja lataa heti napista.
Alusta on ainakin 20” pyörillä omaan makuun ehkä aavistuksen liian jämäkkä. Tosin niin se tuntui olevan Enyaqissakin mutta pehmeni 50tkm aikana. Ehkä tämäkin. Talvipyörät hankin 19”, ehkä sekin auttaa.
Nykyisten 255 leveiden kumien kanssa ei mene yhtä vakaasti kuin Enyaq 235 eturenkailla. Vähän joutuu ohjaamaan. Kaistavahti mielestäni vähemmän puuttuu peliin mitä Skodassa mutta Skodan travel assist huomattavasti parempi kuin tämä Kia versio.
Ainakin nelivedon kanssa noissa eri ajomoodeissa tuntuu olevan järkeä. Eco ajaa pääsääntöisesti pelkällä takavedolla, normaali käyttää aina liikkeellelähdössä myös etuvetoa mutta irroittaa kun ei tarvita, sportti pitää nelivedon aina päällä, snow pitää myös nelivedon aina päällä mutta rajoittaa takamoottorin tehon niin että sama teho edessä ja takana aina. Normaalimoodissa kyllä tuntee pienen viiveen kun isommissa nopeuksissa runttaa kaasua, ilmeisesti hetki menee että etumoottori pyörähtää oikeille kierroksille jotta kytkentä voi tapahtua. Välitys on tässä sama kuin ilmeisesti lähes kaikissa sähkövehkeissä että teho/vääntö alkaa 100kmh jälkeen laskemaan selvästi.
Muuten voimalinja ja jarrut paljon paremmat omaan makuun kuin Skodassa. Ei mitään sellaista että joka kerta tuntuma olisi erilainen riippuen lämpötiloista tai akun varauksesta. Huonona puolena se että regen 0 taso ei pysy päällä käynnistyksen jälkeen vaan palautuu tasoon 1. Sama ilmeisesti toisessa ääripäässä eli 1 polkimen ajo hyppää pois päältä. Regen 0 tasosta kyllä plussat siinä mielessä että sillä saa käytettyä jarruja, olikohan 10 ekaa jarrutusta. Ei tarvitse kikkailla laittamalla vapaalle kesken ajon kuten meb.
Edit: Eilen tuli ajettua parisataa kilometriä autobahnaa. Ainakin takaveto mebin 160 kmh huiput on aika nihkeän tuntuiset. Kia 190 antaa vähän enemmän varaa. Kulutus on kyllä siellä 40 korvilla kun vakkari 170 laskee menemään. Menee kyllä mukavasti ja jämäkkä alusta hyvä tuossa ajossa.