Yleistä keskustelua sähköautoista

Näyttäisi olevan 30 tkm välein 400 € ja välihuolto 100 €, eli kyllä siinä varmaan joku 400-500 €/vuosi saa maksaa ylimääräistä jos ulosmittaa tuon akkutakuun kunnolla.

Ehkä kuitenkin eniten tuo lohduttaa kun vaikka 5v ja 300 tkm ajettuna porsii akku, kun muilla merkeillä se on vaan voivoi ja kättä taskuun.

Ja ehkä vielä enemmän se, että voinee luottaa akun kestämiseen ilman tuota huolto-ohjelman noudattamistakin eri tavalla.
Espoossa välihuolto bZ4X:lle on 82 € ja isompi 344 €, eli 426 €/30 tkm.

Tulee niistä silti 6 898 € (17 * 82 € + 16 * 344 €), jos ajaa 496 - 509 tkm 10 vuodessa. Toisaalta moisella matkalla renkaisiin voi mennä enemmän, ja sähköön moninkertaisesti, jos ei kaikkea saa ladattua kotona (kotonakin tuplasti tai jopa yli). Pääomakulu on kymmenkertainen vs. huoltokulu.

Muitakin merkkejä on syytä huoltaa, jos aikoo samalla autolla ajaa 10 v/500 tkm. Jos huoltoa ei tee itse, niin siihen menee helposti 4 - 6 k€/500 tkm. Tällöin Toyotan lisähinta on enää 1 - 3 k€/500 tkm. Ja onpahan relaxin piirissä ensimmäiset 4 vuotta ja 200 tkm sekä akkuturvan piirissä 10 v/500 tkm. Muilla merkeillä saattaa 200/500 tkm aikana tulla korjauskuluja omasta pussista, mikä kutistaa tuota 1 - 3 k€/500 tkm -eroa entisestään.

Paljon ajavaa (50 tkm/a) luultavasti häiritsisi enemmän tuon Toyotan tiheä käyttäminen huollossa 3,3 krt/a, kuin siitä aiheutuva lisäkustannus. Toisaalta jos noilla käynneillä selviää, voi se joissain tapauksissa olla vähemmän rasittavaa puuhaa kuin 30 tkm-huoltovälin auton käyttäminen 1,7 krt/a huollossa plus x kertaa/a suunnittelemattomia ja huonosti hoidettuja korjauksia/takaisinkutsuja. Tästä olen saanut esimakua 15 tkm-Auris vs. 30 tkm-Mii Electric välillä. Mii on ollut huomattavasti rasittavampi ja enemmän aikaa vievä huollettava/korjattava/takaisinkutsuttava kuin Auris. Jossain toisessa ketjussa olen tänä vuonna avannut paremmin yksityiskohtia siitä.

Screenshot_2024-10-14-16-43-30-70_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2024-10-14-16-45-12-48_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Selvästi hyvä että koitetaan avata syvällisempää pohdintaa sähkäreiden valintaperusteiden merkitsevyydestä, kun suurimmalla osalla tuntuu ajatus töksähtävän siihen että joku yksittäinen ominaisuus (tässä nyt vaikka DC-latausteho) olisi käytännössä jotenkin laaja-alaisesti hyvinkin merkittävä. Vähän harmittaa sekin, että tuntuu ajatus myös pysähtyvän siinä kohtaa, ettei oikeasti mietitä että kuinka usein siitä huipputehosta pääsee myös käytännössä nauttimaan. Tästä taas toki joku laukeaa jakamaan kokemuksiaan että "mulla toimii Teslan Superchargerit tosi hyvin!1" niin miettikää ennen vastaamista että mihin luulette olevanne vastaamassa.

Koska tilastollisesti merkitsevää tietoa ei ole saatavilla, pitää toki mutuilla, mutta JOS sitä DC-latausta (tän voi korvata vaikka AWD:a tai muulla ominaisuudella) EI tarvitse kovinkaan usein NIIN minkä tahansa nykysähkärin latausnopeus riittää vallan mainiosti. JOS ainoa ero kahden samanhintaisen auton välillä on se, että toisessa on parempi DC-lataus kuin toisessa, niin valinta on selvä. Mutta kuinka usein näin on? (tää oli retorinen kysymys)

Se voittava suunta valintaperusteiden yleisen merkitsevyyden ymmärtämiseen ei avaudu tuijottamalla monomaanisesti yhtä ominaisuutta tai hokemalla omia valintaperusteita tai käyttötarpeita, vaan sen kokonaisuuden kautta, kuten tällaisen skenarion:

Pidetään vaikka kiistattomana sitä että autossa X on talvirange 300km, DC-latausnopeus 80kw ja niitä pikalatauskertoja voi täydellä teholla tehdä vain 2krt/vrk. Pidetään samalla kiistattomana että autossa Z on talvirange 400km, DC-latausnopeus 250kw eikä latauskertoja ole rajoitettu. Nonni, asia on selvä, pannaan kaikille Z ja asia on sillä selvä.

No otetaanpa sitten vaikka perhe Virtanen, jolla on kaksi lasta, ajaa päivittäin 40km töihin ja pari kertaa vuodessa (toinen talvella) 300km roadtripin, juhannuksena appiukon mökille juomaan viinaa ja talvella Tahkolle juomaan viinaa. Päivittäin auto latautuu tallissa tai katoksessa jollain 11kw latauslaitteella ja roadtripeillä sitten pitää käyttää pikalatausta.

Nyt jos autossa X onkin vaikka sitten korkeampi maavara, saa AWDn yksvedon hintaan, karumpi, mutta _toimivampi_ softa, mukavampi kuskin penkki eikä takapenkillä tarvitse istua ihan niin polvet suussa tai kabiini on muuten tilavampi/viihtyisämpi pitkällä matkalla kuin autossa Z, niin kumpi kannattaa Virtasen valita? Lisätään tähän soppaan vaikka vielä se, että autossa Z on X:aa selvästi suppeampi ja huonompi huoltoverkosto vaikka ihan sen suhteen, miten pystyyy huolto/korjausaikoja varaamaan. Kuinka merkittävänä8 valintaperusteena Virtasen tulisi pitää 1) talvirangea ja 2) DC-lataustehoa?
Minä suosittelen Virtaselle työ- ja asiointimatkoille halpaa Leafia, joko uutta tai vanhaa, ja taksimatkoja kahdesti vuodessa niille mökeille. Silloin voi tehokkaimmin keskittyä viinan juontiinkin, kun ei tarvitse huolehtia ajokunnosta. Ja rahaa säästyy, vaikka viinaa ehkä meneekin vähän enemmän. Siitä en ole ihan varma, kuinka laaja-alaisesti tuo yksittäinen kuviteltu esimerkki kuvaa sähköautoilijoiden tarpeita.
 
Eli siis jonkunlainen merkkiuskollisuus/fanboy/lasit on. Tavan tallaajalle hinta ja speksit on ainoa valintaperuste.

Aika usein kun joku sanoo, että brändi ei kiinnosta, niin sitten pitää olla brändi joka huokuu tylsyyttä ja järkiperäisyyttä. Toyota, Skoda, Nissan, mikälie,
 
Äh on tämä kyllä tesla-vihassaan toksinen ketju. Pitää käydä taas vuoden päästä kurkistamassa missä mennään.

Itse ihmettelen mikä saa ihmisen rakastumaan johonkin brändiin tai automerkkiin sokeasti kuin teini toiseen teiniin hormonien hyrrätessä. Selvien Tesla-vihaajien sijaan tässäkin ketjussa aina välillä törmää rakkauden sokaisemiin ihmisiin joiden fanitus on mennyt siihen pisteeseen, että Tesla kaikkine puutteineen on aina parempi kuin muut joka asiaan nyt ja aina, eli sellaista sokeaa logiikan ohittavaa rakkautta. Ja sitten on niitä joiden minäkuvaan se Tesla kuuluu niin merkityksellisesti, että ottavat asiallisen Teslaan liittyvän kritiikin itseensä.

Tesla on todella merkittävä osa (itseasiassa suurin) minun sijoitusportfoliota ja luonnollisesti toivon, että Tesla pärjää ja näen Teslan hyvätkin puolet. Minun intresseissä olisi, että Tesla olisi hyvä tai miksei jopa paras autovalmistaja. Mutta en silti omaa tunnereaktiota ko. yritykseen (tai no korkeintaan vihan tunteita Elon Muskia kohtaan, koska se on aidosti paska toimari ja voi typeryyksissään tuhota Teslan).

Ja vaikka omistan liian paljon Teslan osakkeita ja toivon yrityksen pärjäävän hyvin markkinassa, niin kun meidän perheesssä vaihdettiin sähköautoa, en ottanut Teslaa. Valitsimme auton joka on meidän perheen tilanteeseen sopivin (ajokilometrit, ominaisuudet, hinta, arvonalenema, ajomukavuus jne). Ja on hyvin mahdollista ettei edes seuraava auto ole Tesla, koska automallit lisääntyy kokoajan ei ole varmaa onko Tesla parantanut menoaan siihen mennessä eli Tesla voi karata jopa kauemmas ja kauemmas potentiaalisten autojen listalla jos eivät paranna juoksuaan.
 
Espoossa välihuolto bZ4X:lle on 82 € ja isompi 344 €, eli 426 €/30 tkm.

Tulee niistä silti 6 898 € (17 * 82 € + 16 * 344 €), jos ajaa 496 - 509 tkm 10 vuodessa. Toisaalta moisella matkalla renkaisiin voi mennä enemmän, ja sähköön moninkertaisesti, jos ei kaikkea saa ladattua kotona (kotonakin tuplasti tai jopa yli). Pääomakulu on kymmenkertainen vs. huoltokulu.

Muitakin merkkejä on syytä huoltaa, jos aikoo samalla autolla ajaa 10 v/500 tkm. Jos huoltoa ei tee itse, niin siihen menee helposti 4 - 6 k€/500 tkm. Tällöin Toyotan lisähinta on enää 1 - 3 k€/500 tkm. Ja onpahan relaxin piirissä ensimmäiset 4 vuotta ja 200 tkm sekä akkuturvan piirissä 10 v/500 tkm. Muilla merkeillä saattaa 200/500 tkm aikana tulla korjauskuluja omasta pussista, mikä kutistaa tuota 1 - 3 k€/500 tkm -eroa entisestään.

Sisältääkö nuo Toyotan huoltohinnat kaikki kuluvat (jarrut, alusta) osat myös vai onko nuo tyypilliset määräaikaishuollot eli lista tarkistuksia ja jos osia vaihdetaan niin näistä lisälasku päälle?
 
Sisältääkö nuo Toyotan huoltohinnat kaikki kuluvat (jarrut, alusta) osat myös vai onko nuo tyypilliset määräaikaishuollot eli lista tarkistuksia ja jos osia vaihdetaan niin näistä lisälasku päälle?
Ei Toyotoihin tarvii perinteisesti alle 500k:n vaihtaa mitään muuta kun öljyjä ja polttimoita. Jarrupalat voi tietty mennä, mutta tuskin sähkärissä. Ne on eri vehkeitä, joita pitää korjailla.
 
  • Tykkää
Reactions: jpp
Sisältääkö nuo Toyotan huoltohinnat kaikki kuluvat (jarrut, alusta) osat myös vai onko nuo tyypilliset määräaikaishuollot eli lista tarkistuksia ja jos osia vaihdetaan niin näistä lisälasku päälle?
Tarkoitus oli vertailla sitä lisäkustannusta joka tuosta akkuturvasta koituu vaikkapa Teslaan verrattuna. Siihen tuskin mitkään kuluvat osat vaikuttaisi toki muutenkaan.
 
Mitä sähkäreitä olisi tarjolla, kun tulee olla akun esilämmitys ja akun koko min. 55kW netto sekä ehtona:
1) uutena max 35k€
2) käytettynä alle 25k€

Kakkosauton osalta mietiskelen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 605
Viestejä
4 441 040
Jäsenet
73 577
Uusin jäsen
L4ri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom