- Liittynyt
- 12.01.2017
- Viestejä
- 2 317
Espoossa välihuolto bZ4X:lle on 82 € ja isompi 344 €, eli 426 €/30 tkm.Näyttäisi olevan 30 tkm välein 400 € ja välihuolto 100 €, eli kyllä siinä varmaan joku 400-500 €/vuosi saa maksaa ylimääräistä jos ulosmittaa tuon akkutakuun kunnolla.
Ehkä kuitenkin eniten tuo lohduttaa kun vaikka 5v ja 300 tkm ajettuna porsii akku, kun muilla merkeillä se on vaan voivoi ja kättä taskuun.
Ja ehkä vielä enemmän se, että voinee luottaa akun kestämiseen ilman tuota huolto-ohjelman noudattamistakin eri tavalla.
Tulee niistä silti 6 898 € (17 * 82 € + 16 * 344 €), jos ajaa 496 - 509 tkm 10 vuodessa. Toisaalta moisella matkalla renkaisiin voi mennä enemmän, ja sähköön moninkertaisesti, jos ei kaikkea saa ladattua kotona (kotonakin tuplasti tai jopa yli). Pääomakulu on kymmenkertainen vs. huoltokulu.
Muitakin merkkejä on syytä huoltaa, jos aikoo samalla autolla ajaa 10 v/500 tkm. Jos huoltoa ei tee itse, niin siihen menee helposti 4 - 6 k€/500 tkm. Tällöin Toyotan lisähinta on enää 1 - 3 k€/500 tkm. Ja onpahan relaxin piirissä ensimmäiset 4 vuotta ja 200 tkm sekä akkuturvan piirissä 10 v/500 tkm. Muilla merkeillä saattaa 200/500 tkm aikana tulla korjauskuluja omasta pussista, mikä kutistaa tuota 1 - 3 k€/500 tkm -eroa entisestään.
Paljon ajavaa (50 tkm/a) luultavasti häiritsisi enemmän tuon Toyotan tiheä käyttäminen huollossa 3,3 krt/a, kuin siitä aiheutuva lisäkustannus. Toisaalta jos noilla käynneillä selviää, voi se joissain tapauksissa olla vähemmän rasittavaa puuhaa kuin 30 tkm-huoltovälin auton käyttäminen 1,7 krt/a huollossa plus x kertaa/a suunnittelemattomia ja huonosti hoidettuja korjauksia/takaisinkutsuja. Tästä olen saanut esimakua 15 tkm-Auris vs. 30 tkm-Mii Electric välillä. Mii on ollut huomattavasti rasittavampi ja enemmän aikaa vievä huollettava/korjattava/takaisinkutsuttava kuin Auris. Jossain toisessa ketjussa olen tänä vuonna avannut paremmin yksityiskohtia siitä.
Viimeksi muokattu: