Yleistä keskustelua sähköautoista

Automerkkiantipatioissa Mersu on kyllä noussut aika korkealle noilla "akkuvaurioiden" pölhölinjauksillaan. Vähän vastaava linja sillä toki ollut jo polttispuolella. Kaverin sanoin " Mersu rankaisee asiakastaan siitä, jos autoon tulee vika". Kaikki osat niin törkeän ylihintaisia ja paketoitu niin isoihin osakokonaisuuksiin, että korjauskulut nousevat aivan tähtitieteellisiksi. Hyvä esimerkiksi dieseleiden ad blue järjestelmissä. Pienikin vika, ei voi korjata vaan koko roska on pakko uusia. Akuissa sitten päästään vielä pykälää kalliimpiin järjettömyyksiin.
Edellinen autoni oli GLC ja vaikka sen kanssa en vielä joutunut tosi kalliiden rangaistusten uhriksi, oli kyllä minun viimeinen Mersuni. Autohan oli sinänsä ominaisuuksiltaan pääosin oikein hyvä.
 
Automerkkiantipatioissa Mersu on kyllä noussut aika korkealle noilla "akkuvaurioiden" pölhölinjauksillaan. Vähän vastaava linja sillä toki ollut jo polttispuolella. Kaverin sanoin " Mersu rankaisee asiakastaan siitä, jos autoon tulee vika". Kaikki osat niin törkeän ylihintaisia ja paketoitu niin isoihin osakokonaisuuksiin, että korjauskulut nousevat aivan tähtitieteellisiksi. Hyvä esimerkiksi dieseleiden ad blue järjestelmissä. Pienikin vika, ei voi korjata vaan koko roska on pakko uusia. Akuissa sitten päästään vielä pykälää kalliimpiin järjettömyyksiin.
Edellinen autoni oli GLC ja vaikka sen kanssa en vielä joutunut tosi kalliiden rangaistusten uhriksi, oli kyllä minun viimeinen Mersuni. Autohan oli sinänsä ominaisuuksiltaan pääosin oikein hyvä.
Sinänsä nuo adbluet on paketoitu kaikilla valmistajilla isoihin ja kalliisiin kokonaisuuksiin, ja koska niin harvassa maassa niiden poistosta tulee mitään rankkua, ei mitään kilpailevaa jälkimarkkinaa tehdasosalle edes tule.

Akuissa on se "etu" että ne on pakko korjata tai auto ei kulje, joten myös kysyntää yksityiselle korjaukselle on, joten sitä myös tulee.
 
Polestar oli Volvon vanha mallimerkintä näille urheilullisille autoille, vähän kuin Seatin Cuprat aikanaan. Tiedä sitten miten tuo Polestar on firmana muuttunut vuosien aikana.
Polestar, MG, mitä näitä on, kiinalaisia sähköautoja, No ehkä ensimainittussa hitusen ruotsalaisuutta, vs MG birittejä.

Perinnevalmistaja niissä ei ole kuin nimi.

Volvo tuossa vertailussa on perinnevamistajaa, on se polttispuoli olli kokoajan ja edelleen, ja kaikki sähkikset ei ole suoraan sieltä omistajan sähkislinjalta.
 
Onhan ne suolaiset hinnat. Eikä se paska pyörittämällä miksikään muutu jos yhden moduulin vaihtaa, toki voi sen pommin laittaa halvemmalla kiertoon toiselle, mutta ainoa ratkaisu pitkäikäiseen korjaukseen on koko akun vaihto täysin uuteen ja Tesla tarjoaa sen edullisimmin.
Tesla ei lupaa vaihtaa akkua täysin uuteen, vaan "vähintään vastaavan kuntoiseen kuin alkuperäinen"

https://digitalassets.tesla.com/tes.../tesla-new-vehicle-limited-warranty-en-us.pdf

"If your Battery or Drive Unit requires warranty repair, Tesla will repair the unit, or replace it with a new,
reconditioned or re-manufactured part at the sole discretion of Tesla. The warranty replacement may
not restore the vehicle to a "like new" condition, but when replacing a Battery, Tesla will ensure that the
energy capacity of the replacement Battery is at least equal to that of the original Battery before the
failure occurred while taking into consideration other factors, including the age and mileage of the
vehicle."

Itseä ainakin vituttaisi maksaa sama hinta käytetystä akusta kuin uudesta..
 
Tesla ei lupaa vaihtaa akkua täysin uuteen, vaan "vähintään vastaavan kuntoiseen kuin alkuperäinen"

Ensin että mitä ittua, vaihdetaan akku, ei oo huonompi kuin alkuperäinen, jos tuuria niin ehkä parempikin. :-)

No ajatus varmaan se että viallinen akku vaihdetaan sellaiseen minkälainen sen pitäisi olla Teslan mielestä. Eli kuluttajasuoja täytyy.


Eka itketään kun akut ei oo korjattavissa, ja nyt sitten reman akut onki paskoja? Homma selvä.
Soti huono ulosanti vitsissä.

Asiakas: Mulla on tämä alkuperäinen akku ihan kaput

Tesla: Ei hätää, korjataan
--korjaus ääniä-
Asiakas: Jipii, nyt mulla on korjattu akku, joku yhtä kaput kuin se alkuperäinen

Joo, ymmärsin että ajatus se että Tesla korjaa sen akun vastaamaan vähintää sitä tasoa mitä mieltä sen Teslan mielestä pitäisi olla.
Jos ei ole näkymyseroja mitä sen pitäisi olla, niin tuohan ihan ok. Sitten jos asiakas ajattelee että takuu ajan/käyttökertojen lopussa se korjataan sille tasolle, niin se sitten riippuu paljonko sillä korjattuna oikeasti käyttäkertoja jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla ei lupaa vaihtaa akkua täysin uuteen, vaan "vähintään vastaavan kuntoiseen kuin alkuperäinen"

https://digitalassets.tesla.com/tes.../tesla-new-vehicle-limited-warranty-en-us.pdf

"If your Battery or Drive Unit requires warranty repair, Tesla will repair the unit, or replace it with a new,
reconditioned or re-manufactured part at the sole discretion of Tesla. The warranty replacement may
not restore the vehicle to a "like new" condition, but when replacing a Battery, Tesla will ensure that the
energy capacity of the replacement Battery is at least equal to that of the original Battery before the
failure occurred while taking into consideration other factors, including the age and mileage of the
vehicle."

Itseä ainakin vituttaisi maksaa sama hinta käytetystä akusta kuin uudesta..
Niin siis saat takuun puitteissa toisen, kunnostetun ja ehjän akun rikki menneen tilalle? Ethän sä sillo siitä joudu maksamaan, jos siis takuuseen menee.
Ensin että mitä ittua, vaihdetaan akku, ei oo huonompi kuin alkuperäinen, jos tuuria niin ehkä parempikin. :-)

No ajatus varmaan se että viallinen akku vaihdetaan sellaiseen minkälainen sen pitäisi olla Teslan mielestä. Eli kuluttajasuoja täytyy.
Eka itketään kun akut ei oo korjattavissa, ja nyt sitten reman akut onki paskoja? Homma selvä.
 
Paukkuuhan tuo jo ihan Oulu-Helsinki välillä talvesta puhumattakaan, muutenkin kovan kulutuksen auto. Meb matkantekoautona paljon parempi ja ns. riittävä suurimmalle osalle tuulipuvuista. Meb on yleisempi kuin Teslat Suomessa myyntitilaston mukaan, niin ongelmista enemmän puhetta, ei se sitä tarkoita, että joka autoa edes koskisi. Meb haukuttu kyllä foorumeilla ihan suohon vaikka kukaan tuntemani meb kuski ei täysin allekirjoita näitä tarinoita.

Tän alkuperäisen pointin suhteen on ihan yhdentekevää, kumpi on matkantekoautona parempi. Jos silti pitäisi veikata, en usko että se tuulipukukansa muodostaisi selvää mielipidettä sen suhteen, että toinen olisi toista parempi.

Toi sun yleisyysargumentti vaan puolsi mun pointtia; ottaen huomioon miten paljon niitä isompia ongelmia on MEBillä ollut, vaikutus imagoon on ollut huomattavasti pienempi verrattuna Tojoon.

Olis edelleen kiva jos sitä kriittisyyttä harjoitettaisiin samalla tavalla, oli kyse sitten saksalaisesta tai japanialaisesta tuotteesta. Saa nähä onko kohta foorumit täynnä esim uusien Polestarien ylistysvirsiä vaikka niissä oikeasti olisi isojakin ongelmia :)

BTW, Suomessa keskimääräinen päivittäinen ajosuorite on ~40km, joten toi sun Oulu-Hki -esimerkki oli todella typerä. Do better.
 
Teslalla se refurbished akun takuu jatkuu alkuperäisen akun takuuseen asti. Sitten jos ostat omalla rahalla Teslalta uuden akun (takuun jälkeen tai auton akku on ollut tulvassa tms. upotettu veteen jota takuu ei kata) niin ko. refurbished akulle saat 50000km/mailia (en tiedä kumpaa) tai 4 vuotta -takuun.

Noin muuten en tiedä mikä muiden valmistajien näkemys tilanteesta on. Se, että valmistajan organisaatio/huolto pystyy vaihtamaan moduleita ja suojalevyä erikseen on kyllä selkeä etu ja erinomainen asia. Sinänsä kun korjattavuutta EU:saa kovasti ajetaan niin onhan se vähän nurinkurista että tuo ei ole jo pakotettuna valmistajalta nykyään.
 
Teslalla se refurbished akun takuu jatkuu alkuperäisen akun takuuseen asti. Sitten jos ostat omalla rahalla Teslalta uuden akun (takuun jälkeen tai auton akku on ollut tulvassa tms. upotettu veteen jota takuu ei kata) niin ko. refurbished akulle saat 50000 tai 4 vuotta -takuun.

Eli refurbished-akun kapasiteetti ei vastaa uutta ja sille myönnettävän takuun pituus on vain puolet uuden auton akkutakuusta? Mitähän tuollainen mahtaa maksaa Suomessa, onko 15-20k€ haarukassa? Eli hyvinkin kolmannes uuden auton hinnasta...

E: Jos siis ostaa omalla rahalla takuun päätyttyä esim. 10-vuotiaaseen autoon.

E2: Odotan innolla, mitä kuluttajariitalautakunta alkaa pitää akuston elinikänä. Onko se 160 tkm, kuten akkutakuussa? 200 tkm, kuten vaihteistossa? 300 tkm, kuten moottorissa? Tästä saadaan vielä mielenkiintoisia virhevastuukeissejä...
 
Viimeksi muokattu:
BTW, Suomessa keskimääräinen päivittäinen ajosuorite on ~40km, joten toi sun Oulu-Hki -esimerkki oli todella typerä. Do better.
Suomessa tuo on juuri se oleellinen, Suomessa kotilataus ja tai työpaikkalataus on ihan arkipäivää, silloin ei tarvi pikalatauksia, mennään pienillä lataustehoilla riippumatta sen auton maximi kyvyistä.

Mutta osa eteläsuomalaisista tekee niitä satunnaisia reissuja pohjoispohjanmaalle, ehkä pidemmälle, vaikka niitä olisi vuosittain vähän, mutta monen mielessä juurikin nuo reissut askarruttaa, pitää ottaa väliyöpymisiä, vai voiko ajaa yksillä silmillä, kuinka paljon matkantekoaika pitenee vs polttis. vai sujuuko latailu ihan kahvi ja ruoka tauoilla.

Toinen on sitten ne "piiriedustajat" joilla ei ole kohteissa latausmahdollisuutta, mutta kahvia ja pullaa sitäkin enemmän, joten ne latailut on aikaa, jotka haluaa minimoida.

Kakkosauto, tai julkisilla pitkätmatkat vetävä, niin voi ne kerran vuorokaudessakin pikalataukset jäädä hyvin vähiin.

Toyota sai kuraa, koska odotukset isot, tuli myöhemmin markkinoille, ja meillä hinnoittelu oli alkuun vähän kovan oloista. Kipu pisteet oli selkeitä, ymmärettäviä. vähän yllättäviä. Ja onhan se Toytota kritiikki ollut pientä siihen verrattuna mitä VAG konsernin sähkikset on saanut. Ei kaikki mallit samalla tavalla, onhan siellä monenlaista "onnistumista" ollut.

Toyota sähkismarkkinoilla aika sivuutettu, vähälle huomiolle, kun se tarjonta on mitä on, eikä ole hehkutettu tulevaa, päinvastoin.
 
Toinen juttu mikä näissä sähkisimagoissa tökkii, on sekin että nyt kun ilmeisesti MEBistä saatu isoimmat ongelmat fiksattua niin laajalti kuulutetaan että "joo nää oli aiempien ongelmia, nyt toimii kaikki hyvin", mikä siis varmasti pitääkin paikkansa, mutta kun vastaavia fiksejä sitten tehdään (esim tojolla) niin tämä ei juurikaan pirskahtele keskusteluihin.

e-TNGAn markkinoille tulo oli toki iso moka ja pettymys, mutta on sitä silti kohdeltu kohtuuttomasti muihin verrattuna. Ehkä ne odotusarvot laadulle & käytettävyydelle olivat niin paljon kovemmat muihin verrattuna.

Uskon että käytettyjen markkinoilla nuo ekat e-TNGAt tulevat kyllä olemaan haluttuja. Suurin haaste myynnissä ei todellakaan tule olemaan suuri kulutus, DC-latauskertojen tai DC:n huono latauskäyrä, vaan tosi hidas, yksivaiheinen max 6.6kw AC-lataus. Nythän tämäkin on onneksi jo päivitetty kolmivaiheeseen 11kw tehoon.
 
Toinen juttu mikä näissä sähkisimagoissa tökkii, on sekin että nyt kun ilmeisesti MEBistä saatu isoimmat ongelmat fiksattua niin laajalti kuulutetaan että "joo nää oli aiempien ongelmia, nyt toimii kaikki hyvin", mikä siis varmasti pitääkin paikkansa, mutta kun vastaavia fiksejä sitten tehdään (esim tojolla) niin tämä ei juurikaan pirskahtele keskusteluihin.
Mikä tää juttu nyt on, VAG konsernin sähkikset on saaneet kritiikkiä rajusti, ne on kiinnostaneet, malleja on paljon, en nyt tiedä mitä medioita seuraat mutta ei nyt ole erityisesti silmiin pistänyt että kaikki ongelmat olisi menneitä, edelleen on kritiikkiä, mutta jos ja kun konserni on harpponut eteenpäin, joitain asioita parantanut, niin kyllähän auto toimittajat niistä kirjoittavat, outoa jos ei.

Toyota on keskittynyt hybrideihin ja niillä niittänyt mainetta, se ei ole täyssähkömarkkinoille paljon paistatellut, mutta kyllä siitä yhdestä mallista artikkeleita on ollut, jopa julkaisun jälkeen kun tuote vähän kehittynyt. Mutta ei Toyotolla ole ollut täys sähkismarkkinoille mitään uutiskynnystä ylittävää. Samaan aikaan muut luo uutisia.

Enkä nyt oikein ymmärrä miksi Tojosta pitäisi uutista vääntää tekemällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 617
Viestejä
4 446 779
Jäsenet
73 562
Uusin jäsen
Neuman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom