Työkalut ja muut vehkeet

Onko nuo ydintäytelanka koneet mistään kotoisin? Edellisissä töissä tuli kempeillä hitsattu enkä koskaan ole kokeillut edes nuita halpoja koneita. Jos kotitarve käytössä pitäisi laittaa auton pohjaan paikka ja 5mm kulmaraudat yhdistää toisiinsa kerran vuodessa niin mikä kone tuohon sopisi ? Nyt ollut kiinaninvertti käytössä ja 2mm rst puikot niin sillä yhdistelee kyllä ohuitakin rautoja mutta vaatii kyllä hyvän asennon tehdä ettei polta läpi. Ei tuommoselle käytölle viitsi mitään kemppejä tai oikein esabbejakaan ostella
 
Ei ole paikkaa sisällä hitsailla, joten pihalla pitää tehdä = suojakaasut tuulen mukana harakoille?
Mig ja hitsaat suojaasulla tyynellä ja ydinlangalla tuulisella? :D mä oon suojakaasulla hitsaillu onnistuneesti kyl tuulellakin, vähän laittaa vaikka pahvia eteen niin ihan hyvä
 
Pähkäilen puikkohitsauskonetta, esabin rogue 151iP mielessä, mutta kannattaako pistää sen verran lisää että saa esim 181iP PRO mallin? Varmaan halvemmallakin vehkeellä pärjäisi perus turailussa (timcot ja muut?), mutta olettaisin että merkkikone on aika pitkäikäinen? Tuossa kapineessa mietityttää tuo TIG puoli jos joskus siihen hankkii sen polttimen, onkohan noissa polttimissa sitten itsessään kaasuventtiili? Ts. kun hitsaa, niin kaasu ei virtaa koko aikaa kun pullo on auki.
Itse ratkaisin tämän ostamalla Esabin tigin, tuli puikkokone samassa.
Ja jos tigillä hitsailee, niin kyllä se hf-sytytys on ihan ehdoton. Onnistuu se sytytys raapaisemallakin, mutta kun tottuu että nappulasta syttyy ja sammuu, ei paluuta ole.

Ja hintaerona peruspuikko vs tig, ei ollut iso. Toki AC-puoli puuttuu perusmallista, mutta itse en sitä ole vielä edes osannut kaivata.
 
Ei sen ihan niinkään mene. Oikein tuulisella kelillä nyt saa virtausta laittaa vähän lisää, ja sehän ei ole mikään ongelma.
Turun telakalla hitsaavat laivojakin puikoilla. Ei se ole huono vaihtoehto jos kone on hyvä.

Vaikka on ohuitakin puikkoja itsellä ainakin tarkkus kärsii migiin verrattuna, johtunee osittain siitä että joutuu samalla ”syöttämään” puikkoa kun vetää saumaa. Ja en saa kaikkia puikkoja syttymään helposti. Näppärämpi kaveri saa kyllä varmasti migin veroisen sauman.

Jos pitäisi pihakeinua tai mattotelinettä hitsata niin eiköhän kevyt puikkokone ole siinä ylivoimainen.
 
Löytyykö perus Motonet/Biltema -akselilta torx plus-kärkiä vai meneekö tilaushommiksi? Sähköpyörän moottorin pultit ilmeisesti torx plus 25 ja 40, mutta aika huonosti tuntuisi perus kaupoista löytyvän.
 
Löytyykö perus Motonet/Biltema -akselilta torx plus-kärkiä vai meneekö tilaushommiksi? Sähköpyörän moottorin pultit ilmeisesti torx plus 25 ja 40, mutta aika huonosti tuntuisi perus kaupoista löytyvän.
Tarkoitat varmaan näitä missä reikä torxin kärjessä?

 
Tarkoitat varmaan näitä missä reikä torxin kärjessä?

Secure Torx ja Torx Plus ovat eri asioita.

1745994439853.png
 
Löytyykö perus Motonet/Biltema -akselilta torx plus-kärkiä vai meneekö tilaushommiksi? Sähköpyörän moottorin pultit ilmeisesti torx plus 25 ja 40, mutta aika huonosti tuntuisi perus kaupoista löytyvän.

Tuosta pitäisi löytyä tuo 25. Itsellä juuri sama homma työn alla, mutta sain hylsyn lainattua muualta. 40 torx plussaa en ainakaan omaan moottoriin tarvinnut, Bosch performance line cx gen 4 itsellä.

Nämä torx plus kärjet tosiaan 5 sakaraisia, niin ei se perus reikätorx käy...
 
Bilteman sarjassa kuvassa 5 sakaraiset mutta tuossa aiemmassa havainnekuvassa 6. Onko näitä kahta erilaista vai vaan huono havainnekuva? Olin kokonaan missannut moisen olemassaolon.
 
Torx plus ja torx ero on kuvassa selvillä. Torx plussassa leveämmät sakarat. Tavallinen torx tuntuu siihen löysältä mutta yksi isompi koko ei mahdu. Jos saa kunnolla painettua niin todennäköisesti aukeaa tavallisella kärjellä. Lipsahduksen varaa on kuitenkin suuri. Uusimmassa Bosch CX -moottorissa tosiaan torx plussat. Ei välttämättä edes huomaa ettei ole ihan tavalliset torxit.
En ole ikinä nähnyt viisi sakaraisia torxeja. Toivottavasti ei ole kukaan muukaan.
 
Torx plus ja torx ero on kuvassa selvillä. Torx plussassa leveämmät sakarat. Tavallinen torx tuntuu siihen löysältä mutta yksi isompi koko ei mahdu. Jos saa kunnolla painettua niin todennäköisesti aukeaa tavallisella kärjellä. Lipsahduksen varaa on kuitenkin suuri. Uusimmassa Bosch CX -moottorissa tosiaan torx plussat. Ei välttämättä edes huomaa ettei ole ihan tavalliset torxit.
En ole ikinä nähnyt viisi sakaraisia torxeja. Toivottavasti ei ole kukaan muukaan.
Ensimmäistä kertaa tuli nähtyä itsekin näissä tämä erikoisuus...
1000012853.jpg


Autokorjaamolta löytyi tuo hylsykin, TS25H merkintänä. Ei kuulemma ole vielä siellä kerenneet käyttämään.
 
Todennäköisesti autonvaihto edessä pitkästä aikaa kesällä. Vaikka aikamoinen sähkösilmä olen vikojen bongaamiseen, niin ajattelin maksimoida mahdollisuuteni hyvän yksilön löytämiseen maalipinnan paksuusmittarilla.

Absoluuttisella tarkuudella ei liene niin merkitystä mutta suhteelliset erot olisi hyvä löytää. Onkohan näissä halvemmissa mitään merkittävää eroa..kenelläkään kokemuksia? Löysin pari alle satureisen tuotetta:


jälkimmäisen asiakasarvosteluissa on vähän vaihtelevia kommentteja...
 
Viimeksi muokattu:
@Corex Oli tuollainen Tokya lainassa, tai ainakin hyvin samanlainen laite. Sinänsä vähän turha jos on lakka maalipinnan päällä kun se ei osaa mitata maalipinnan paksuutta lakan alla. Koitin muutamaan autoon ja mittarin mukaan uudessakin autossa aika isoja eroja pinnan paksuudessa paneeleissa, luulisi että robotit maalaavat tasalaatuisesti.

Verdict: älä osta, eiköhän kolarikorjaukset näe muutenkin.
 
Todennäköisesti autonvaihto edessä pitkästä aikaa kesällä. Vaikka aikamoinen sähkösilmä olen vikojen bongaamiseen, niin ajattelin maksimoida mahdollisuuteni hyvän yksilön löytämiseen maalipinnan paksuusmittarilla.

Absoluuttisella tarkuudella ei liene niin merkitystä mutta suhteelliset erot olisi hyvä löytää. Onkohan näissä halvemmissa mitään merkittävää eroa..kenelläkään kokemuksia? Löysin pari alle satureisen tuotetta:


jälkimmäisen asiakasarvosteluissa on vähän vaihtelevia kommentteja...
Nuo mittarithan pitäisi kalibroida A) samanlaisella paljaalla pellillä kuin mitä auton korissa on käytetty ja B) sopivan kalvonpaksuuden omaavalla kalibrointiliuskalla. Eli sanoisin, ettei ole wörttiä. Ja kuten @kuoris totesikin, lakka = väritön maali, eli ei se mittari osaa antaa kuin korkeintaan sen pinnoiteyhdistelmän kokonaiskalvonpaksuuden.
 
Luulisi että fixatussa paneelissa olisi aika erilainen lakkapaksuus verrattuna tehdaslakkaan. Mutta ehkä mennään perinteiseisellä syynäyksellä edelleen.
 
Todennäköisesti autonvaihto edessä pitkästä aikaa kesällä. Vaikka aikamoinen sähkösilmä olen vikojen bongaamiseen, niin ajattelin maksimoida mahdollisuuteni hyvän yksilön löytämiseen maalipinnan paksuusmittarilla.

Absoluuttisella tarkuudella ei liene niin merkitystä mutta suhteelliset erot olisi hyvä löytää. Onkohan näissä halvemmissa mitään merkittävää eroa..kenelläkään kokemuksia? Löysin pari alle satureisen tuotetta:


jälkimmäisen asiakasarvosteluissa on vähän vaihtelevia kommentteja...
Tuo toolhoisen myymä löytyy temusta puolet halvemmalla. Tulee testiliuskoja mukaan ja toimii välttävästi.
 
Luulisi että fixatussa paneelissa olisi aika erilainen lakkapaksuus verrattuna tehdaslakkaan. Mutta ehkä mennään perinteiseisellä syynäyksellä edelleen.

Millä perusteella? Lakkaa ei voi ylipäätänsä ruiskuttaa mihinkään pystyssä olevaan peltiin yhdellä kertaa kovin paksua kerrosta. Autotehtaan robotit ruiskuttaa lakkaa niin minimaalisen kerroksen kun vain kehdataan. Jos auto käy jossain maalamossa niin siinä on varmasti paksumpi lakkakerros korjatussa kohdassa kuin autotehtaan alkuperäisessä. Mitä sinä tällä kerrosmittauksella koitat niinku selvittää?
 
Millä perusteella? Lakkaa ei voi ylipäätänsä ruiskuttaa mihinkään pystyssä olevaan peltiin yhdellä kertaa kovin paksua kerrosta. Autotehtaan robotit ruiskuttaa lakkaa niin minimaalisen kerroksen kun vain kehdataan. Jos auto käy jossain maalamossa niin siinä on varmasti paksumpi lakkakerros korjatussa kohdassa kuin autotehtaan alkuperäisessä. Mitä sinä tällä kerrosmittauksella koitat niinku selvittää?

Juurikin sitä yrittää selvittää onko auto mahdollisesti saanut kipeää ja käytetty maalaamossa. Toki syitä voi olla jotain muitakin kuin kolari mutta sanotaanko näin että ei ihan hirveää luottoa noihin fiksauksiin havaintojen perusteella. Mieluummin originaali pinta.
 
Tulee auton ostamisesta vaikeaa sen jälkeen kun luet sen dekran tmv. raportin jossa todettiin että joku suunnilleen 80% yli 5v ikäisistä autoista on jostain kohtaa uudelleenmaalattu joko ennen luovutusta uutena tai vauriokorjauksen tmv. johdosta.
En oikein osaisi omissa autoissa pitää ostamisen kriteerinä sitä onko joku lokari kenties maalattu jostain syystä uudelleen.

Asiasta tulee merkityksellinen jos auton ostoon käytetään kuusinumeroinen summa ja se on joku keräilypeli joka on tarkoitus myydä eteenpäin ja / tai ehkä siinä kohtaa jos paneeleista 80% on maalattu. Silloin kyllä vähänkään autoista ymmärtävä osaa jo etsiä ne muutkin merkit, onko autoon tehty jotain laajempaa korikorjausta.
 
Todennäköisesti autonvaihto edessä pitkästä aikaa kesällä. Vaikka aikamoinen sähkösilmä olen vikojen bongaamiseen, niin ajattelin maksimoida mahdollisuuteni hyvän yksilön löytämiseen maalipinnan paksuusmittarilla.
Meinasitko mennä autoliikkeeseen tuon mittarin kanssa mittailemaan peltejä, vai yksityisten myyjien pihalle? Mahtaa herättää melkoisia reaktioita.
 
Itse olen käyttänyt jokaisen omistamani auton vähintään kerran paikkauksessa, koska kaikissa on ollut täyskasko pysäköinti/parkkipaikkaturvalla jota on tullut käytettyä matalalla kynnyksellä.

Totuus kuitenkin on, että pieniä vekkejä tulee vaikka itse et tötöilisikään ja varsinkin kylkien osalta pitää isojakin aloja uudelleenmaalta jotta pitkittäisnaarmut saa kunnolla häivytettyä.
 
Lidlissä oli pari viikkoa sitten maalinpaksuusmittari, oisko ollut 19€ tjsp, tuli kalibrointikamat mukaan. Ostin ihan uteliaisuudesta, mittasin jo jääkaapin maalin paksuuden, mahtava laite. :D
 
Kahvan vierestä oli hieman eri paksuinen, ja alaovi hieman eri sävyinen joten lienee kuormasta joskus pudonnut ja parsittu eri runkonumerolla olevista osista kassan. :)

Pitää jossain välissä käydä kotteron lokasuojat mittaamassa, saa nähdä mitä paljastuu.
 
Varmuuden vuoksi vielä kysyn, että miksi puikkokone? On sillekin paikkansa, mutta suhteellisen harvassa harrastuskäytössä puikolle on paljoa käyttöä, vaikka kuulostaakin äkkiseltään kätevältä, että puikko ja tiggi samassa koneessa.
En tiedä, mutta pikaisen googlettelun perusteella tuossa tiggikahvassa on päällä säätörulla jolla kaasun virtausta säädetään, eli ei toimi liipasimesta.
Jos ei erikseen tiedä tarvitsevansa puikkokonetta, sanoisin, että ensin miggi ja sitten jos sellainen jo on ja osaa tarvita tiggiä tai puikkoa, sitten sellainen.

Pähkäilin vielä tätä ja ehkä tuo miggi tosiaan olisi monikäyttöisin, ohuet parimilliset menisi sillä ja varmaankin tarvittaessa paksummat traktorin tarvikeväsäyshommat. Noh noi paksummat voi kyllä lainakoneella käydä tekemässä tarvittaessa, mutta kaippa tuossa jenka riittää kun vaa tarpeeksi monta palkoa vetelee päällekäin.
Onpas noissakin valikoimaa, paras varmaan olisi joku kempin 220A synerginen vehjas, mutta hintaa tulee kyllä paljon. Olisi kyllä jälleenmyyntiarvoakin sitten jos tarvitsee hävittää.
 
Pähkäilin vielä tätä ja ehkä tuo miggi tosiaan olisi monikäyttöisin, ohuet parimilliset menisi sillä ja varmaankin tarvittaessa paksummat traktorin tarvikeväsäyshommat. Noh noi paksummat voi kyllä lainakoneella käydä tekemässä tarvittaessa, mutta kaippa tuossa jenka riittää kun vaa tarpeeksi monta palkoa vetelee päällekäin.
Onpas noissakin valikoimaa, paras varmaan olisi joku kempin 220A synerginen vehjas, mutta hintaa tulee kyllä paljon. Olisi kyllä jälleenmyyntiarvoakin sitten jos tarvitsee hävittää.
Kyllä migillä paksuakin hitsaa, etenkin jos oletetussa käyttöpaikassa on voimavirtaa tarjolla ja hankkii isomman koneen.
Käytettyjä kannattaa myös vilkuilla, välillä näkee todella sopivia vähän ajettuja merkkikoneitakin tarjolla.
 
Pähkäilin vielä tätä ja ehkä tuo miggi tosiaan olisi monikäyttöisin, ohuet parimilliset menisi sillä ja varmaankin tarvittaessa paksummat traktorin tarvikeväsäyshommat. Noh noi paksummat voi kyllä lainakoneella käydä tekemässä tarvittaessa, mutta kaippa tuossa jenka riittää kun vaa tarpeeksi monta palkoa vetelee päällekäin.
Onpas noissakin valikoimaa, paras varmaan olisi joku kempin 220A synerginen vehjas, mutta hintaa tulee kyllä paljon. Olisi kyllä jälleenmyyntiarvoakin sitten jos tarvitsee hävittää.
200 A valovirta invertteri MIG riittää helposti johonkin 10 mm teräksiin satunnaisessa käytössä. Eikä sen tarvi olla Kemppi. Voimavirtakonetta en suosittele, ellei oikeasti tarvi usein yli 200 A virtoja tai muuten vaan saa ~ilmaiseksi. Aivan perseestä rykiä semmosta 50 kg painavaa rohjoa.
 
Voin suositella Vevorin yhdistelmämiggiä kotitarvehitsaukseen: VEVOR MIG Welder 250 A MIG LIFT TIG Arc Welder 3 in 1 -hitsauskone 220 V LIFT TIG Welder Lift ARC Welder MMA Stick IGBT DC invertteri hitsaaja digitaalinen näyttö yhdistelmähitsauskone | VEVOR FIN

Invertterikoneena hakkaa sauman laadussa halvat muuntajalliset valovirtamigit mennen tullen. Teräksen kanssa suojakaasuna menee se halvin eli hiilidioksidi, jota saa kätevimmin esim. sodastream-pulloissa. Hiilarilla saa täytelankoihin verrattuna erittäin nättiä saumaa ilman myrkkysavuja, eli tarvittaessa voi hitsata myös sisätiloissa. Tuossa koneessa on vaihdettava standardimallinen langansyöttörulla. Vakiona tulee 0.8/1.0, mutta tilalle voi ostaa esim. motonetistä 0.6/0.9 niin voi hitsata 0.6 langalla, joka toimii autopelleille oikein hyvin. Tuosta koneesta löytyy myös harrastajalle tärkeä puikonpidin sekä raapaisu TIG, mikäli sellaista kaipaa.
 
Noista langoista sitten, ilmeisesti 0,8 umpilanka on ihan hyvä kompromissi jos ei peltihommia tarvitse tehdä. Mutta kohtuu halpojahan nuo pienet kelat on vaikka hankkia eri kokoja tarpeen mukaan, esabin 12.51 tunnuttiin kehuttavan eikä ole hinnan kiroissa.
Kaasusta, CO2 varmaan joku pienehkö puteli (5kg?) riittänee tosi pitkäksi aikaa? Kannattaa ilmeisesti osaa oma pullo, eikä vuokraa. Ei lie niin väliä mistä tuon ostaa, katsoo hinnan ja saatavuuden mukaan? Jossain näytti olevan integroituna virtauksensäätö ja joihinkin pitää tuo erikseen laittaa, onkohan noissa venttiileissä laatueroja? Hintaeroja ainakin tuntui olevan esim aga vs joku halpa säädin, jos erillistä säädintä siis katsoo.
 
Noista langoista sitten, ilmeisesti 0,8 umpilanka on ihan hyvä kompromissi jos ei peltihommia tarvitse tehdä. Mutta kohtuu halpojahan nuo pienet kelat on vaikka hankkia eri kokoja tarpeen mukaan, esabin 12.51 tunnuttiin kehuttavan eikä ole hinnan kiroissa.
Kaasusta, CO2 varmaan joku pienehkö puteli (5kg?) riittänee tosi pitkäksi aikaa? Kannattaa ilmeisesti osaa oma pullo, eikä vuokraa. Ei lie niin väliä mistä tuon ostaa, katsoo hinnan ja saatavuuden mukaan? Jossain näytti olevan integroituna virtauksensäätö ja joihinkin pitää tuo erikseen laittaa, onkohan noissa venttiileissä laatueroja? Hintaeroja ainakin tuntui olevan esim aga vs joku halpa säädin, jos erillistä säädintä siis katsoo.
0,8 umpilanka on ihan hyvä, kyllä sillä tekee ne peltihommatkin ihan ongelmitta. Ei niitä lankoja ihan hupina edestakaisin vaihtele, on siinä oma jumppansa vaihdella suuttimia ja keloja ja pujotella, ennemmin opettelee käyttämään ja säätämään sen koneensa oikein, joissakin saa vaihdella vielä jotain ohjureitakin jos eri langan vaihtaa. CO2 toimii, mutta onhan se esim mison parempi. Pikkupullo jos pitää siirrellä paljon, isompi pullo jos ei tarvitse pitkiä matkoja roudailla. Pieni pullo on paljon kalliimpi litrahinnaltaan. Yleensä on kaasu erikseen ja virtaussäädin erikseen. Kun agan perusmallin virtaussäädin maksaa 89e ja noname 60e, kannattaa laittaa se aga, yksi mahdollinen vikapaikka ja harmituksen aihe vähemmän melko pienellä hintaerolla.
 
Viimeksi muokattu:
0,8 umpilanka on ihan hyvä, kyllä sillä tekee ne peltihommatkin ihan ongelmitta. Ei niitä lankoja ihan hupina edestakaisin vaihtele, on siinä oma jumppansa vaihdella suuttimia ja keloja ja pujotella, ennemmin opettelee käyttämään ja säätämään sen koneensa oikein, joissakin saa vaihdella vielä jotain ohjureitakin jos eri langan vaihtaa. CO2 toimii, mutta onhan se esim argoni parempi. Pikkupullo jos pitää siirrellä paljon, isompi pullo jos ei tarvitse pitkiä matkoja roudailla. Pieni pullo on paljon kalliimpi litrahinnaltaan. Yleensä on kaasu erikseen ja virtaussäädin erikseen. Kun agan perusmallin virtaussäädin maksaa 89e ja noname 60e, kannattaa laittaa se aga, yksi mahdollinen vikapaikka ja harmituksen aihe vähemmän melko pienellä hintaerolla.

Puhtaalla argonilla ei voi hitsata mustaa rautaa terästä jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 992
Viestejä
4 769 640
Jäsenet
77 551
Uusin jäsen
Raimoo66

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom