Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lisäksi yleensä saa laitettua jotain tuulisuojaa suojaksi,en kyllä näe tarvetta nykyään puikkokoneelle ,muuten kuin jos tosiaan pitää paksuja rautoja hitsailla yhteen.Ei sen ihan niinkään mene. Oikein tuulisella kelillä nyt saa virtausta laittaa vähän lisää, ja sehän ei ole mikään ongelma.
Mig ja hitsaat suojaasulla tyynellä ja ydinlangalla tuulisella?Ei ole paikkaa sisällä hitsailla, joten pihalla pitää tehdä = suojakaasut tuulen mukana harakoille?
Itse ratkaisin tämän ostamalla Esabin tigin, tuli puikkokone samassa.Pähkäilen puikkohitsauskonetta, esabin rogue 151iP mielessä, mutta kannattaako pistää sen verran lisää että saa esim 181iP PRO mallin? Varmaan halvemmallakin vehkeellä pärjäisi perus turailussa (timcot ja muut?), mutta olettaisin että merkkikone on aika pitkäikäinen? Tuossa kapineessa mietityttää tuo TIG puoli jos joskus siihen hankkii sen polttimen, onkohan noissa polttimissa sitten itsessään kaasuventtiili? Ts. kun hitsaa, niin kaasu ei virtaa koko aikaa kun pullo on auki.
Turun telakalla hitsaavat laivojakin puikoilla. Ei se ole huono vaihtoehto jos kone on hyvä.Ei sen ihan niinkään mene. Oikein tuulisella kelillä nyt saa virtausta laittaa vähän lisää, ja sehän ei ole mikään ongelma.
Tarkoitat varmaan näitä missä reikä torxin kärjessä?Löytyykö perus Motonet/Biltema -akselilta torx plus-kärkiä vai meneekö tilaushommiksi? Sähköpyörän moottorin pultit ilmeisesti torx plus 25 ja 40, mutta aika huonosti tuntuisi perus kaupoista löytyvän.
Secure Torx ja Torx Plus ovat eri asioita.Tarkoitat varmaan näitä missä reikä torxin kärjessä?
![]()
Torx-kärkihylsyt turvaruuville, 1/2″, 9 kpl.
CrV-terästä. 9 tamperproof-torx-hylsyä. T-nro: 20, 25, 27, 30, 40, 45, 50, 55 ja 60. Mukana hylsynpidin.www.biltema.fi
Löytyykö perus Motonet/Biltema -akselilta torx plus-kärkiä vai meneekö tilaushommiksi? Sähköpyörän moottorin pultit ilmeisesti torx plus 25 ja 40, mutta aika huonosti tuntuisi perus kaupoista löytyvän.
Bilteman sarjassa kuvassa 5 sakaraiset mutta tuossa aiemmassa havainnekuvassa 6. Onko näitä kahta erilaista vai vaan huono havainnekuva? Olin kokonaan missannut moisen olemassaolon.
Toi tappi on liian helppo katkaista pienemmissä ruuveissa tai heikommissa metalleissa. Ehkä siksi tämä riesa keksitty.5 sakarainen on "Tamper-resistant TORX Plus".. luuliko joku että torxeilla elämä olisi helppoa![]()
Ensimmäistä kertaa tuli nähtyä itsekin näissä tämä erikoisuus...Torx plus ja torx ero on kuvassa selvillä. Torx plussassa leveämmät sakarat. Tavallinen torx tuntuu siihen löysältä mutta yksi isompi koko ei mahdu. Jos saa kunnolla painettua niin todennäköisesti aukeaa tavallisella kärjellä. Lipsahduksen varaa on kuitenkin suuri. Uusimmassa Bosch CX -moottorissa tosiaan torx plussat. Ei välttämättä edes huomaa ettei ole ihan tavalliset torxit.
En ole ikinä nähnyt viisi sakaraisia torxeja. Toivottavasti ei ole kukaan muukaan.
Nuo mittarithan pitäisi kalibroida A) samanlaisella paljaalla pellillä kuin mitä auton korissa on käytetty ja B) sopivan kalvonpaksuuden omaavalla kalibrointiliuskalla. Eli sanoisin, ettei ole wörttiä. Ja kuten @kuoris totesikin, lakka = väritön maali, eli ei se mittari osaa antaa kuin korkeintaan sen pinnoiteyhdistelmän kokonaiskalvonpaksuuden.Todennäköisesti autonvaihto edessä pitkästä aikaa kesällä. Vaikka aikamoinen sähkösilmä olen vikojen bongaamiseen, niin ajattelin maksimoida mahdollisuuteni hyvän yksilön löytämiseen maalipinnan paksuusmittarilla.
Absoluuttisella tarkuudella ei liene niin merkitystä mutta suhteelliset erot olisi hyvä löytää. Onkohan näissä halvemmissa mitään merkittävää eroa..kenelläkään kokemuksia? Löysin pari alle satureisen tuotetta:
![]()
Maalipinnan paksuusmittari - Toolhouse
Maalinpaksuusmittari – Tarkkuustyökalu maalipinnan mittaukseen Maalinpaksuusmittari mittaa tarkasti maalipintojen paksuuden metallipinnoilla. Siinä on selkeä, taustavalaistu LCD-näyttö. Korkea tarkkuus, monipuolisuus ja helppo käyttö tekevät siitä erinomaisen työkalun sekä ammattilaisille että...toolhouse.fi
![]()
Maalipinnan paksuusmittari Tokya CTG-1
Maalipinnan paksuusmittarilla mittaat nopeasti ja vaivattomasti maalipinnan paksuuden. Lähes pakollinen varuste autonkiillottajalle. SUOSITTELEMME!www.autodude.fi
jälkimmäisen asiakasarvosteluissa on vähän vaihtelevia kommentteja...
Tuo toolhoisen myymä löytyy temusta puolet halvemmalla. Tulee testiliuskoja mukaan ja toimii välttävästi.Todennäköisesti autonvaihto edessä pitkästä aikaa kesällä. Vaikka aikamoinen sähkösilmä olen vikojen bongaamiseen, niin ajattelin maksimoida mahdollisuuteni hyvän yksilön löytämiseen maalipinnan paksuusmittarilla.
Absoluuttisella tarkuudella ei liene niin merkitystä mutta suhteelliset erot olisi hyvä löytää. Onkohan näissä halvemmissa mitään merkittävää eroa..kenelläkään kokemuksia? Löysin pari alle satureisen tuotetta:
![]()
Maalipinnan paksuusmittari - Toolhouse
Maalinpaksuusmittari – Tarkkuustyökalu maalipinnan mittaukseen Maalinpaksuusmittari mittaa tarkasti maalipintojen paksuuden metallipinnoilla. Siinä on selkeä, taustavalaistu LCD-näyttö. Korkea tarkkuus, monipuolisuus ja helppo käyttö tekevät siitä erinomaisen työkalun sekä ammattilaisille että...toolhouse.fi
![]()
Maalipinnan paksuusmittari Tokya CTG-1
Maalipinnan paksuusmittarilla mittaat nopeasti ja vaivattomasti maalipinnan paksuuden. Lähes pakollinen varuste autonkiillottajalle. SUOSITTELEMME!www.autodude.fi
jälkimmäisen asiakasarvosteluissa on vähän vaihtelevia kommentteja...
Luulisi että fixatussa paneelissa olisi aika erilainen lakkapaksuus verrattuna tehdaslakkaan. Mutta ehkä mennään perinteiseisellä syynäyksellä edelleen.
Millä perusteella? Lakkaa ei voi ylipäätänsä ruiskuttaa mihinkään pystyssä olevaan peltiin yhdellä kertaa kovin paksua kerrosta. Autotehtaan robotit ruiskuttaa lakkaa niin minimaalisen kerroksen kun vain kehdataan. Jos auto käy jossain maalamossa niin siinä on varmasti paksumpi lakkakerros korjatussa kohdassa kuin autotehtaan alkuperäisessä. Mitä sinä tällä kerrosmittauksella koitat niinku selvittää?
Meinasitko mennä autoliikkeeseen tuon mittarin kanssa mittailemaan peltejä, vai yksityisten myyjien pihalle? Mahtaa herättää melkoisia reaktioita.Todennäköisesti autonvaihto edessä pitkästä aikaa kesällä. Vaikka aikamoinen sähkösilmä olen vikojen bongaamiseen, niin ajattelin maksimoida mahdollisuuteni hyvän yksilön löytämiseen maalipinnan paksuusmittarilla.
Lidlissä oli pari viikkoa sitten maalinpaksuusmittari, oisko ollut 19€ tjsp, tuli kalibrointikamat mukaan. Ostin ihan uteliaisuudesta, mittasin jo jääkaapin maalin paksuuden, mahtava laite.![]()
Varmuuden vuoksi vielä kysyn, että miksi puikkokone? On sillekin paikkansa, mutta suhteellisen harvassa harrastuskäytössä puikolle on paljoa käyttöä, vaikka kuulostaakin äkkiseltään kätevältä, että puikko ja tiggi samassa koneessa.
En tiedä, mutta pikaisen googlettelun perusteella tuossa tiggikahvassa on päällä säätörulla jolla kaasun virtausta säädetään, eli ei toimi liipasimesta.
Jos ei erikseen tiedä tarvitsevansa puikkokonetta, sanoisin, että ensin miggi ja sitten jos sellainen jo on ja osaa tarvita tiggiä tai puikkoa, sitten sellainen.
Kyllä migillä paksuakin hitsaa, etenkin jos oletetussa käyttöpaikassa on voimavirtaa tarjolla ja hankkii isomman koneen.Pähkäilin vielä tätä ja ehkä tuo miggi tosiaan olisi monikäyttöisin, ohuet parimilliset menisi sillä ja varmaankin tarvittaessa paksummat traktorin tarvikeväsäyshommat. Noh noi paksummat voi kyllä lainakoneella käydä tekemässä tarvittaessa, mutta kaippa tuossa jenka riittää kun vaa tarpeeksi monta palkoa vetelee päällekäin.
Onpas noissakin valikoimaa, paras varmaan olisi joku kempin 220A synerginen vehjas, mutta hintaa tulee kyllä paljon. Olisi kyllä jälleenmyyntiarvoakin sitten jos tarvitsee hävittää.
200 A valovirta invertteri MIG riittää helposti johonkin 10 mm teräksiin satunnaisessa käytössä. Eikä sen tarvi olla Kemppi. Voimavirtakonetta en suosittele, ellei oikeasti tarvi usein yli 200 A virtoja tai muuten vaan saa ~ilmaiseksi. Aivan perseestä rykiä semmosta 50 kg painavaa rohjoa.Pähkäilin vielä tätä ja ehkä tuo miggi tosiaan olisi monikäyttöisin, ohuet parimilliset menisi sillä ja varmaankin tarvittaessa paksummat traktorin tarvikeväsäyshommat. Noh noi paksummat voi kyllä lainakoneella käydä tekemässä tarvittaessa, mutta kaippa tuossa jenka riittää kun vaa tarpeeksi monta palkoa vetelee päällekäin.
Onpas noissakin valikoimaa, paras varmaan olisi joku kempin 220A synerginen vehjas, mutta hintaa tulee kyllä paljon. Olisi kyllä jälleenmyyntiarvoakin sitten jos tarvitsee hävittää.
0,8 umpilanka on ihan hyvä, kyllä sillä tekee ne peltihommatkin ihan ongelmitta. Ei niitä lankoja ihan hupina edestakaisin vaihtele, on siinä oma jumppansa vaihdella suuttimia ja keloja ja pujotella, ennemmin opettelee käyttämään ja säätämään sen koneensa oikein, joissakin saa vaihdella vielä jotain ohjureitakin jos eri langan vaihtaa. CO2 toimii, mutta onhan se esim mison parempi. Pikkupullo jos pitää siirrellä paljon, isompi pullo jos ei tarvitse pitkiä matkoja roudailla. Pieni pullo on paljon kalliimpi litrahinnaltaan. Yleensä on kaasu erikseen ja virtaussäädin erikseen. Kun agan perusmallin virtaussäädin maksaa 89e ja noname 60e, kannattaa laittaa se aga, yksi mahdollinen vikapaikka ja harmituksen aihe vähemmän melko pienellä hintaerolla.Noista langoista sitten, ilmeisesti 0,8 umpilanka on ihan hyvä kompromissi jos ei peltihommia tarvitse tehdä. Mutta kohtuu halpojahan nuo pienet kelat on vaikka hankkia eri kokoja tarpeen mukaan, esabin 12.51 tunnuttiin kehuttavan eikä ole hinnan kiroissa.
Kaasusta, CO2 varmaan joku pienehkö puteli (5kg?) riittänee tosi pitkäksi aikaa? Kannattaa ilmeisesti osaa oma pullo, eikä vuokraa. Ei lie niin väliä mistä tuon ostaa, katsoo hinnan ja saatavuuden mukaan? Jossain näytti olevan integroituna virtauksensäätö ja joihinkin pitää tuo erikseen laittaa, onkohan noissa venttiileissä laatueroja? Hintaeroja ainakin tuntui olevan esim aga vs joku halpa säädin, jos erillistä säädintä siis katsoo.
0,8 umpilanka on ihan hyvä, kyllä sillä tekee ne peltihommatkin ihan ongelmitta. Ei niitä lankoja ihan hupina edestakaisin vaihtele, on siinä oma jumppansa vaihdella suuttimia ja keloja ja pujotella, ennemmin opettelee käyttämään ja säätämään sen koneensa oikein, joissakin saa vaihdella vielä jotain ohjureitakin jos eri langan vaihtaa. CO2 toimii, mutta onhan se esim argoni parempi. Pikkupullo jos pitää siirrellä paljon, isompi pullo jos ei tarvitse pitkiä matkoja roudailla. Pieni pullo on paljon kalliimpi litrahinnaltaan. Yleensä on kaasu erikseen ja virtaussäädin erikseen. Kun agan perusmallin virtaussäädin maksaa 89e ja noname 60e, kannattaa laittaa se aga, yksi mahdollinen vikapaikka ja harmituksen aihe vähemmän melko pienellä hintaerolla.
Totta, voi hitsata, mutta ei ole ihan parhaimmillaan, misoni piti kirjoittamani.Puhtaalla argonilla ei voi hitsata mustaa rautaa terästä jne.